abonnement Unibet Coolblue
pi_54011036
Ik ben bezig met een tabel met daarin storingen. Ze zijn genummerd per storing.

nr. waar wat wanneer klaar?
1 .. .. ....
2 ... .. ....

Zo zijn de lopende storingen opgelost.

op een ander blad is eenzelfde tabel voor storingen die opgelost zijn, alleen staat bij klaar dan ja.
Ik zou graag willen dat op het moment dat je op het blad van de lopende storingen onder klaar 'ja' typt het volgende gebeurt:
De hele rij waar 'ja' is getypt gaat uit de 1e tabel en komt bovenin de 2e, archief, tabel. en dat de tabel daarna weer netjes aansluit. Dus dat als je in rij 3 onder de kolom klaar 'ja' typt en de hele rij naar de archief tabel gaat. wat rij 4 was in de 1e tabl wordt rij 3 enz.

Ik krijg dit niet voor mekaar. Weet iemand hoe dit moet?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  donderdag 18 oktober 2007 @ 15:48:08 #202
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54012081
Ik wil graag de projectstatus visueel weergeven.

Ik heb dropdown menus gemaakt met daar in 0 t/m 5 die de progressie binnen het project vertegenwoordigen.

Nu wil ik in een andere cel graag dat als de dropdown op bijv. 2 staat, er een statusbalkje komt in die cel van 40%. Zoiets als je accu-status wordt weergegeven op mobiele electronica.

Om het nog enigszins te visualiseren:
1
2
3
[.]Project World Domination       [.] <statusbalkje>
[.]Project 1 miljard dollar omzet [.] <statusbalkje>
etc.

En dat statusbalkje moet dus gevoerd worden door een dropdowntje.

Dat leek me vrij makkelijk met een horizontale chartbar, maar voorlopig lukt het me voor geen meter om dat binnen 1 cel te krijgen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Stpan op 18-10-2007 16:02:40 ]
pi_54014375
One_of_the_few:
Kan alleen met programmeren, want elke keer als je iets verandert (namelijk de cel waar ja/nee staat) moet je meerdere acties doen, en kan dus niet in één formule.

Stpan:
Kan je niet 5 smalle kolommen maken, waarbij je Conditionnal formatting gebruikt om de waarde uit de dropdown te halen? Lijkt me trouwens ook iets wat je met programmeren vrij simpel voor elkaar kan krijgen.
pi_54015837
quote:
Op donderdag 18 oktober 2007 18:11 schreef DaFan het volgende:
One_of_the_few:
Kan alleen met programmeren, want elke keer als je iets verandert (namelijk de cel waar ja/nee staat) moet je meerdere acties doen, en kan dus niet in één formule.

Stpan:
Kan je niet 5 smalle kolommen maken, waarbij je Conditionnal formatting gebruikt om de waarde uit de dropdown te halen? Lijkt me trouwens ook iets wat je met programmeren vrij simpel voor elkaar kan krijgen.
bedankt
Ik heb een macro gemaakt nu waarbij nr 2 uit de 1e tabel weggehaald wordt en bovenaan tabel nr 1 kotm te staan.

Echter. dit gebeurt voor alleen de 2e rij en alleen als ik de macro met een sneltoets of button activeer.

Hoe kan ik er voor zorgen dat het gebeurt in de rij waar 'ja' wordt getypt en dat de macro wordt geactiveerd door de 'ja'?

Ik kan nu even de macro niet plaatsen, maar morgen wel mocht dat handig zijn.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_54029022
Ik weet ook niet 100% zeker hoe het werkt, want ik heb het nooit gemaakt omdat het vrij 'zwaar' is voor een kleine sheet. Je zou even in de help kunnen kijken.
Je moet een OnChange event hebben. Daarin aangeven in welke rij/kolom de macro moet kijken en wat het resultaat moet zijn.

Succes.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 14:30:51 #206
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54032309
Thnx DaFan, makkelijke doch creatieve oplossing van die 5 cells op rij!
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 17:39:23 #207
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_54035444
Als je iets wil laten uitvoeren op een bepaald vakje nadat je er iets invult moet je de volgende code op je work-sheet in de Visual Basic Editor (alt-F11 geloof ik) gebruiken:
Selecteer eerst het juiste blad (worksheet) en dan vul je de code in:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If (Target.Row = RIJNUMMER And Target.Column = COLOMNUMMER ) Then

CODE

end if
End Sub

waar RIJNUMMER en COLOMNUMMER 2 en 2 zijn voor bijv. B2
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 22:18:33 #208
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_54041472
quote:
Op vrijdag 19 oktober 2007 17:39 schreef dikkedorus het volgende:
Als je iets wil laten uitvoeren op een bepaald vakje nadat je er iets invult moet je de volgende code op je work-sheet in de Visual Basic Editor (alt-F11 geloof ik) gebruiken:
Selecteer eerst het juiste blad (worksheet) en dan vul je de code in:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If (Target.Row = RIJNUMMER And Target.Column = COLOMNUMMER ) Then

CODE

end if
End Sub

waar RIJNUMMER en COLOMNUMMER 2 en 2 zijn voor bijv. B2
1 en 1 zij dus de code voor A1.

Ik zie wel if .. then, maar waar komt de tekst wat ik invoer?
if 'code' = ja then ?

Of begrijp ik de code niet.

Alvast bedankt
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  vrijdag 19 oktober 2007 @ 23:59:14 #209
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_54043909
De tekst komt in Target.value
Kijk wel uit dat als je andere waarden gaat aanpassen, dat daar ook weer die onChange op wordt uitgevoerd (ook als het hetzelfde getal is wat er al stond) zo krijg je dus loops en dan crashed Excel
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
  woensdag 24 oktober 2007 @ 13:34:09 #210
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_54133569
Deze moet heel makkelijk zijn, maar een pre-fab e-mail adres (zoiets als de mailto: functie in HTML) moet toch makkelijk in de volgende macro in te bouwen zijn?

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Sub email()
'
' email Macro
' Macro recorded 10/24/2007 by user
'

'
    Range("A1").Select
    Application.Dialogs(xlDialogSendMail).Show
End Sub
pi_54141605
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 13:34 schreef Stpan het volgende:
Deze moet heel makkelijk zijn, maar een pre-fab e-mail adres (zoiets als de mailto: functie in HTML) moet toch makkelijk in de volgende macro in te bouwen zijn?
[ code verwijderd ]
Als je wilt mailen via Excel dan kan je deze site http://www.rondebruin.nl/mail/folder2/mail1.htm eens bekijken.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 21:07:04 #212
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54143805
Ik heb een sheetje met in 1 kolom een heleboel getallen onder elkaar. Zeg maar een getal tussen 0 en 2000 iedere keer, en dat dan 365 rijen lang (ja ja, iets per dag ). Hoe kan ik dan in een kolom ernaast weergeven hoeveel van de laatstvorige scores je bij de huidige moet optellen om een bepaalde waarde (zeg, 10.000) voor het eerst te evenaren of overschrijden?

Dat zal toch een LOOP achtig iets moeten worden denk ik, maar daar heb ik geen idee van hoe dat in Excel gaat.

Ik denk aan iets als

Define points = <<waarde in kolom 1 voor die dag>>
Define aantal rijen = 1
Define sumpoints = sumpoints + points
Loop
Kijk of sumpoints < 10.000
zo ja
Kijk naar de vorige regel en tel die erbij op
en tel 1 op bij het aantal rijen
exit loop if sumpoints >= 10.000
end loop
print aantal rijen

Oh ja, Excel 2003 NL, trouwens
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 oktober 2007 @ 21:20:57 #213
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_54144255
hmmm, dat moet dan idd in een loop denk ik, hoewel ik denk dat het met wat kunst-en-vliegwerk ook met een normale functie kan
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
pi_54144376
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:07 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb een sheetje met in 1 kolom een heleboel getallen onder elkaar. Zeg maar een getal tussen 0 en 2000 iedere keer, en dat dan 365 rijen lang (ja ja, iets per dag ). Hoe kan ik dan in een kolom ernaast weergeven hoeveel van de laatstvorige scores je bij de huidige moet optellen om een bepaalde waarde (zeg, 10.000) voor het eerst te evenaren of overschrijden?

Dat zal toch een LOOP achtig iets moeten worden denk ik, maar daar heb ik geen idee van hoe dat in Excel gaat.

Ik denk aan iets als

Define points = <<waarde in kolom 1 voor die dag>>
Define aantal rijen = 1
Define sumpoints = sumpoints + points
Loop
Kijk of sumpoints < 10.000
zo ja
Kijk naar de vorige regel en tel die erbij op
en tel 1 op bij het aantal rijen
exit loop if sumpoints >= 10.000
end loop
print aantal rijen

Oh ja, Excel 2003 NL, trouwens
Kan je dat niet simpeler doen?
Stel dat in A1 je eerste getal staat, in A2 je tweede enz tot A365
Als je dan in cel B1 de formule =A1 en in cel B2 =B1+A2, deze formule (die in cel B2 staat) doorvoeren tot B365.
Dan in kolom B een voorwaardelijke opmaak ingeven dat als een cel in kolom B =>10.000 dat die dan een kleur krijgt.
Alles selecteren tot de eerst gekleurde cel en dan uitprinten.
Het kan natuurlijk ook zoals je hebt voorgesteld, maar als het makkelijker kan....
Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen, maar dat hoor ik dan wel.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 21:47:50 #215
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54144981
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 21:25 schreef Arliator het volgende:
Misschien heb ik je vraag niet goed begrepen, maar dat hoor ik dan wel.
Ik denk dat in jouw modelletje dan gewoon een voortschrijdend totaal terecht komt. Hoe dat moet, weet ik wel Dat gebruik ik vaak genoeg

Wat ik wil is bijvoorbeeld dit:



Needless to say: Deze waarden heb ik even met het telraampje gedaan, en ik wil dat Excel dat automagisch voor mij doet
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 22:11:45 #216
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54145616
ow, die bovenste had trouwens 4 moeten zijn zie ik net
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54147124
Die score is het aantal dagen dat de score van dat aantal dagen boven de 1000 is gekomen?
Btw, qua opmaak; 2x score gebruiken is een beetje onoverzichtelijk.
En die bovenste moet toch wel gewoon een 5 blijven? 100+200+300+200 = 800 pas. Anyway ik snap je bedoeling.

Het moet inderdaad geloopt worden. Ik heb zelf wat geprobeerd in VB Editor maar je komt er lastig uit. De moeilijkheden waar je tegenaanloopt zijn vooral
a) Je weet in principe niet waar de eerste D-Score komt (kolom D)
b) Vanuit die rij moet je terug loopen

Om b) met dit voorbeeld toe te lichten: Vanaf rij 5 'weet' VB wel dat daar de eerste waarde moet komen in kolom D. Maar hoe moet je erachter komen wat het getal daaronder wordt? Juist, door vanaf B6 terug op te tellen en te tellen hoeveel rijen het in dit geval kost om boven de 1000 te komen. Dán moet je weer een cijfer plaatsen en vanaf Kolom B + 1 rij lager weer terug rekenen.
Worden dus sowieso 2 loops; 1 om te bepalen waar waarde 1 komt, en 1 om te bepalen waar cijfer (in dit geval) 6 tot en met 365 komt.


Edit: doe toch even een poging, 5 min

[ Bericht 2% gewijzigd door DaFan op 24-10-2007 22:59:23 ]
pi_54147501
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
score = 0
For i = 1 to 365
   score = Value("B" & i).Value + score
   
   If score => 1000 Then
      Range("D" & i).Value = i
      startrij = i + 2
      score = 0      
      End
   End If
End For


Loop2:
aantalrijen = 0
For j = startrij to 1
   score = Range("B" & j).Value
   aantalrijen = aantalrijen + 1   

   If score => 1000 Then
      Range("D" & j).Value = aantalrijen
      score = 0
      startrij = Range("D" & (startrij + aantalrijen))
      Goto Loop2
   End If
End For


Succes. Als ie niet helemaal werkt zoals het moet vraag je het nog maar s of kloot zelf wat aan met andere getallen, dan snap je wat wat doet :)
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 23:07:43 #219
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54147544
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 22:54 schreef DaFan het volgende:
Die score is het aantal dagen dat de score van dat aantal dagen boven de 1000 is gekomen?
Btw, qua opmaak; 2x score gebruiken is een beetje onoverzichtelijk.
En die bovenste moet toch wel gewoon een 5 blijven? 100+200+300+200 = 800 pas. Anyway ik snap je bedoeling.
Nee, want 350 + 200 + 300 + 200 is ook al (meer dan) 1000

2 x Score is idd een beetje onhandig ja, ik heb dit gewoon ff gauw in elkaar geranseld.

Maar inhoudelijk:

a) Zou af te vangen moeten zijn met een soort "stop" als er eerder een bepaalde cel bereikt wordt dan een cumulatief totaal van (in dit geval) 1000, en dan een default waarde geven (0, no data, 999, whatever)

b) Het is idd terugloopen denk ik. Het is iedere keer "kijk naar de vorige" als de condities nog niet gematched worden.

Ik heb iets gevonden wat in Excel niet kan
Maar goed, eigenlijk wil ik dus dat het wel kan...

Overigens is er een workaround denkbaar, maar dat is geen universele oplossing natuurlijk.

Je kunt bijvoorbeeld voor rij 100 de volgende waarden in de volgende kolommen definieren:

E100 = SUM(b99:b100)
F100 = SUM(b98:b100)
G100 = SUM(b97:b100)
H100 = SUM(b96:b100)

etc.

Je weet in ieder geval dat die waarden gaan oplopen in de range e100:Z100 en verder

Dus dan zou je met een functie als HORIZONTAAL.ZOEKEN aan de gevraagde waarde kunnen komen door te kijken waar dat de gewenste grenswaarde overschrijdt.

Maar goed, dat is

a) erg omslachtig
b) beperkt door de 256kolommenlimiet van Excel, en dus
c) geen universele oplossing.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54147818
Potverdorie man wat maak je dat je dit nodig hebt
Ik zou er iig nog wel een half middagje mee zoet kunnen zijn als ik zoiets zou moeten maken, erg lastig dit.
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2007 @ 23:19:39 #221
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54147912
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:16 schreef DaFan het volgende:
Potverdorie man wat maak je dat je dit nodig hebt
Ik zou er iig nog wel een half middagje mee zoet kunnen zijn als ik zoiets zou moeten maken, erg lastig dit.
Troost je, het is niet om iets belangrijks

Maar ik was er niet eens op uit om de grenzen op te zoeken, maar dit lijkt toch iets waar Excel serieus moeite mee heeft Wordt de uitdaging des te leuker van natuurlijk

Het idee? Voor iedere dag bepalen hoe lang de laatstvorige 10.000 punten duurden, om vervolgens via een Min(Z1:Z365) te kunnen bepalen wat de meest actieve periode geweest is en hoe actief die dan eigenlijk was. Beetje een kruising tussen een extreme-value-benadering en een split-moving-window-benadering zeg maar
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54153689
quote:
Op woensdag 24 oktober 2007 23:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Troost je, het is niet om iets belangrijks

Maar ik was er niet eens op uit om de grenzen op te zoeken, maar dit lijkt toch iets waar Excel serieus moeite mee heeft Wordt de uitdaging des te leuker van natuurlijk

Het idee? Voor iedere dag bepalen hoe lang de laatstvorige 10.000 punten duurden, om vervolgens via een Min(Z1:Z365) te kunnen bepalen wat de meest actieve periode geweest is en hoe actief die dan eigenlijk was. Beetje een kruising tussen een extreme-value-benadering en een split-moving-window-benadering zeg maar
Ik heb ook een poging gewaagd.
Aan de hand van jouw voorbeeld doet die het.
Ik ben geen expert in VBA, let dus niet op mijn stijl. Maar als het werkt, ach, wie let er dan op hoe het geprogrammeerd is.

Maar goed, hier is het dan, je zal misschien nog wat details moeten aanpassen.
Sub Optellen()
Dim Score, Counter
Dim Uitkomst
Range("B2").Select
Do

Counter = Counter + 1
Score = ActiveCell.Value
Uitkomst = Score + Uitkomst
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
If Uitkomst >= 1000 Then
Uitkomst = Uitkomst - Score
Counter = Counter - 1
ActiveCell.Offset(-2, 1).Select
ActiveCell.Value = Uitkomst
ActiveCell.Offset(0, 1).Select
ActiveCell.Value = Counter
Counter = 0
Uitkomst = 0
ActiveCell.Offset(1, -2).Select
End If
Loop Until Score = ""

End Sub
  Heeft over alles een mening 2022 donderdag 25 oktober 2007 @ 14:53:02 #223
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_54160025
Ik weet echt totaal niks van VBA

Waar moet ik dit copypasten?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_54163020
quote:
Op donderdag 25 oktober 2007 14:53 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik weet echt totaal niks van VBA

Waar moet ik dit copypasten?
Open excel, klik op ALT + F11
Dan bij "invoegen" kies module
Dan deze code plakken.
Vervolgens ga je weer terug naar excel kies daar Beeld -> Werkbalken kies daar formulieren.
Klik daar op de knop en klik ergens in je excelblad. Daar moet je de macro toewijzen. In dit geval Optellen.
Klik dan op de knop en de macro zal gaan lopen.
Waar ik overigens geen rekening mee heb gehouden, realiseer ik me nu, is dat als je meerdere bladen hebt kan hij fout lopen.
Je moet de knop in het blad zetten waar je je bewerking op wilt uitvoeren.
Als dit is wat je wilt zal ik het nog wel aanpassen.
Oh ja, nu staat in de code het getal van 1000, dit moet je nog even veranderen in 10000, want dat las ik later dat je dat wilt.
Ik hoor wel of het gelukt is of niet.
Maak in ieder geval wel even kopie van je huidige bestand. Adviseer ik iedereen als je in een werkend bestand iets nieuws gaat toevoegen.
pi_54176996
Kun je ook 2 rijen filteren?

Ik heb een bestand met daarin meerde kolommen. Het bevat een verkoopoverzicht. In dit bestand staan over welke maanden wat is verkocht en door welke afdeling.

Nu wil ik in Excel het gehele bestand kunnen filteren over 3 maanden. Hij pakt dan alleen de verkopen uit bijvoorbeeld maand 1,2 en 3. Echter wil ik het overzicht alleen van een paar afdelingen zien en niet van het gehele bestand. De afdelingen hebben de volgende afkortingen:

GAA
GAG
GAD
GAO

Hoe kan ik ervoor zorgen dat excel eerst de eerste 3 maanden eruit filtert en vervolgens de juiste afdelingen bij die maanden pakt?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')