abonnement Unibet Coolblue
  maandag 25 juni 2007 @ 11:57:32 #1
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_50815412
Van Francisco van Jole's weblog (die al in z'n vuistje lacht):
quote:
13 juni 2007
Geensucces.nl?
Gaat het eigenlijk nog wel goed met Nederlands prominentste weblog GeenStijl? Sinds de feitelijke overname door het Telegraaf-concern valt her en der wel vaker te lezen dat het weblog heeft afgedaan maar die constatering schoof ik altijd terzijde als 'wishful thinking'. Het succes was immers onmiskenbaar.

De laatste tijd rijst er intuitief toch de twijfel en de jongste cijfers versterken dat gevoel alleen maar. Cijfers over het weblog zijn amper te krijgen - behalve van henzelf en daar heb je niet zoveel aan omdat ontbetrouwbaarheid nu eenmaal hun handelsmerk is. Omdat er deze week weer eens naar 2525.com gelinkt werd, is er wat meer inzicht en dat levert een verrassend beeld op. Van groei lijkt geen sprake, eerder het tegendeel.

Op 6 januari plaatste GeenStijl een link naar 2525.com. Dat leverde in korte tijd zo'n 25.000 extra bezoekers op. Deze week op 11 juni plaatste GeenStijl wederom een link en dat leverde opmerkelijk genoeg nog niet eens de helft extra bezoekers op.

Die cijfers mogen niet klakkeloos met elkaar vergeleken worden maar de laatste link werd geplaatst op een maandag en die van 6 januari op een veel gebruiksluwere zaterdag. Een afname van vijftig procent is dan wel opvallend.

Nog opvallender is het patroon in bezoek. Bij plaatsing van de link schiet de teller omhoog naar 2600 bezoekers per uur maar dat effect is twee uur later al gehalveerd en tegen het einde van de middag nagenoeg verdwenen. De halfwaarde tijd van GS - de tijd waarin een effect met de helft verminderd wordt - blijkt twee uur.
Dat komt omdat er intussen een nieuw stukje op de site bijgeplaatst is. De link naar mijn site zakt dan 'onder water', je moet scrollen om er bij te komen. Kennelijk verliest de link daarmee zijn klikwaarde.

GS-gebruikers scrollen dus niet. Waarom niet? Waarschijnlijk omdat ze al weten wat er staat. Ze kijken drie, vier keer per dag of er iets nieuws is. Het zijn de mensen die de hele dag op kantoor zitten en een prikkeling zoeken. Daar is niks mee. Alleen, het lijken er veel minder dan gedacht.

Dat laatste vermoeden kwam al op omdat het GeenStijl maar niet lukt hun enorme internetsucces uit te breiden tot buiten de eigen site. Een poging een tv-programma te maken mislukte, het jaarboek '2006 zuigt' was evenmin een knaller. Nu is er een 'kledinglijn', de wat mooie benaming voor een paar t-shirtjes. T-shirts verkopen is op internet een laatste redmiddel om nog wat geld te maken.

Waarom doen ze dat toch steeds als ze op internet zoveel geld kunnen verdienen? Waarom steken ze de energie daar dan niet in? Misschien wel omdat het buiten de hoofdsite GeenStijl ook niet echt lukt. Hun linksite geenredactie.nl bijvoorbeeld leidt een ronduit kwakkelend bestaan. Sites die er gelinkt worden, worden amper bezocht.

Het zijn niet meer dan een paar aanwijzingen en iedere conclusie is speculatie maar misschien is Geenstijl toch niet meer dan een one hit wonder.

Zo eentje als waar 2525.com naar vernoemd is.



En nu zag ik deeltje twee.
quote:
22 juni 2007
Geensucces.nl? (2)
Vorige week vroeg ik me hardop af of de uiterst succesvolle site geenstijl.nl eigenlijk wel zo uiterst succesvol is. Op dat verhaal kwamen veel reacties die zich vooral concentreerden op de bezoekcijfers terwijl mijn betoog vooral was ingegeven door de toch min of meer mislukte nevenactiviteiten van geenstijl.

Waarom, zo vroeg ik me af, blijven de makers van Geenstijl krampachtig proberen buiten internet - tv, t-shirts, boek - een paar grijpstuivers te verdienen als het ze op internet zo voor de wind gaat? Levert internet niet genoeg geld op om het 15-koppige team te voeden?

Een van de lezers wees me op een verklaring: de cijfers van zoekmachine alexa.com. Die cijfers zijn weliswaar verre van betrouwbaar maar het patroon is aan de andere kant duidelijk én onthutsend.

De bovenste statistiek laat zien dat Geenstijl in vergelijking met andere Nederlandse sites de enige is die duikelt op de wereldranglijst van sites.
De onderste statitsiek toont dat alle spin-offs van de hoofdsite geenstijl.nl een mislukking zijn, op één na: dumpert.nl.

Dat laatste is minder goed nieuws voor de makers dan het lijkt. Dumpert is een site waar found footage wordt gedumpt, filmpjes en foto's van derden. Een redactie komt er niet of amper aan te pas, noch de zelfbenoemde 'scherpe humor' waar de site zo prat op gaat. Zelfs als dumpert.nl en geenstijl.nl bij elkaar worden opgeteld dan is er sprake van verlies in plaats van groei.

Dergelijk falen maak je niet goed met een paar t-shirts.


Ik vond dit wel interessant om te posten omdat nogal wat users (JohnDope) er vanuit gaan dat het een kwestie van tijd is dat de sensatiegeile rechtse media -zoals GeenStijl, een aankomende nederlandse Fox en de Telegraaf- het nieuwskader gaan bepalen.

Wordt dit dan de teloorgang van GeenStijl? Ik zie dat hun wannabe-YouTube site Dumpert ook al niet echt lekker draait.... In ieder geval lijkt het erop dat Nederland weer wat bij zinnen komt, wat ook uit meer cijfers blijkt.

Btw, wanneer begint van Jole weer met z'n Geitenwollensokkenshow? Dat was echt altijd lachwekkend en genieten.

edit: waarom doen de plaatjes het niet? Hier kun je grafiekjes zien: http://www.2525.com/log/index.html (beetje naar beneden scrollen)

edit2: ff wat duidelijkere links gemaakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Klopkoek op 25-06-2007 13:11:00 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Official ESF Kreviewer maandag 25 juni 2007 @ 11:59:40 #2
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_50815484
Francisco van Jole is een kansloze mongool die elke mogelijkheid aangrijpt om geenstijl dwars te zitten. Dit stukje is net zo gekleurd als het gemiddelde GS bericht.
pi_50815500
Gamert.nl

Geenstijl.nl
  maandag 25 juni 2007 @ 12:00:56 #4
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_50815520
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:00 schreef jslavenburg het volgende:

Geenstijl.nl
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
  maandag 25 juni 2007 @ 12:03:17 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_50815599
Nederland wordt wakker
  maandag 25 juni 2007 @ 12:04:21 #6
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_50815622
quote:
Op maandag 25 juni 2007 11:59 schreef Kreator het volgende:
Francisco van Jole is een kansloze mongool die elke mogelijkheid aangrijpt om geenstijl dwars te zitten. Dit stukje is net zo gekleurd als het gemiddelde GS bericht.
Wat jij zegt. Je zou denken dat die stumpert het nu wel eens met rust zou laten maar elke keer krijgt ie het voor elkaar om weer een kansloos stuk te tiepen.

Zeg Jolo, wat dacht je er van dat het nu juni is? En dus vakantietijd? Grote mongool die je er rondloopt.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:04:49 #7
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_50815635
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:03 schreef remlof het volgende:
Nederland wordt wakker
Nederland slaapt nog steeds hoor.
pi_50815648
Jole

wat kansloos...
  maandag 25 juni 2007 @ 12:06:33 #9
104871 remlof
Europees federalist
pi_50815680
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:04 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Nederland slaapt nog steeds hoor.
Ach, het doet mij goed om te zien dat FOK! sinds januari meer traffic heeft dan dat die kansloze blaatsite van ongeschoold rechts Nederland.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:06:57 #10
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_50815690
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:06 schreef remlof het volgende:

[..]

Ach, het doet mij goed om te zien dat FOK! sinds januari meer traffic heeft dan dat die kansloze blaatsite van ongeschoold rechts Nederland.
Heb je cijfers dan?
  maandag 25 juni 2007 @ 12:07:47 #11
104871 remlof
Europees federalist
pi_50815711
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:06 schreef Armageddon het volgende:

[..]

Heb je cijfers dan?
http://www.2525.com/log/img/gsgraf1.jpg
  maandag 25 juni 2007 @ 12:08:55 #12
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_50815751
quote:
van jolo propaganda.
pi_50815944
Die link werkt niet remlof.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:18:21 #14
104871 remlof
Europees federalist
pi_50816021
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:15 schreef Ranja_Ranja het volgende:
Die link werkt niet remlof.
Is hetzelfde als de eerste lijngrafiek uit de OP. Of zie je die ook niet?
  maandag 25 juni 2007 @ 12:20:56 #15
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_50816113
Die plaatjes doen het idd niet, maar als je hier kijkt wel: http://www.2525.com/log/index.html
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_50816215
Die grafiek, die onderste, laat een verschil zien van 0.002 procent? Wow.

Van J. komt een beetje over als een jaloers pubertje.
pi_50816460
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:18 schreef remlof het volgende:

[..]

Is hetzelfde als de eerste lijngrafiek uit de OP. Of zie je die ook niet?
Die werken ook niet voor mij iig. Thx @ Klopkoek.
pi_50816476
Nu wel
pi_50816588
Van Jole moet je negeren. Ik heb die man wel eens op geenstijl gezien, toen hij college gaf... Toen stond geenstijl in eens voor zijn neus, toen werd Jole helemaal uitgeluld door die rutger en toen stak meneer Jole vervolgens zijn intellectuele middelvinger op, omdat hij geen woorden meer had.

Die Jole wilt gewoon de vrijheid van meningsuiting indammen met een hek om internet. Als het aan hem ligt, dan loggen mensen straks in op internet met een uniek-chippie om zo de Oude Media in stand te houden.
Lekker ventje hoor die Jole, Stalin en Hitler waren er niks bij
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_50816604
Als die Jole Alexa gebruikt is het ver, heel ver van representatief. Alexa baseert getallen ALLEEN aan de hand van een geinstalleerde toolbar. In europa heeft Alexa nauwelijks een aandeel dus wat je hier ziet lijkt me verre van representatief.
  maandag 25 juni 2007 @ 12:48:37 #21
14612 _GdR_
3.1415926536
pi_50816874
quote:
Waarom, zo vroeg ik me af, blijven de makers van Geenstijl krampachtig proberen buiten internet - tv, t-shirts, boek - een paar grijpstuivers te verdienen als het ze op internet zo voor de wind gaat? Levert internet niet genoeg geld op om het 15-koppige team te voeden?
wereldheerschappij van jeauleau...
Out! out! flapoor your father! | DaFan's moeder
  Official ESF Kreviewer maandag 25 juni 2007 @ 12:49:31 #22
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_50816895
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:06 schreef remlof het volgende:
Ach, het doet mij goed om te zien dat FOK! sinds januari meer traffic heeft dan dat die kansloze blaatsite van ongeschoold rechts Nederland.
Want de grote hoeveelheden traffic die FOK trekt is alleen maar van linkse boomknuffelaars met een graad?
Dat geenstijl alleen ongeschoold rechts trekt is trouwens wel een enorm dom vooroordeel.
pi_50816994
quote:
Op maandag 25 juni 2007 12:49 schreef Kreator het volgende:

[..]

Want de grote hoeveelheden traffic die FOK trekt is alleen maar van linkse boomknuffelaars met een graad?
Dat geenstijl alleen ongeschoold rechts trekt is trouwens wel een enorm dom vooroordeel.
Zeker weten, geenstijl is niet rechts. Soms erger ik mijzelfs een beetje daar, als ze een rechtse politicus in de zeik nemen, maar journalistiek gezien, is dat wel zwaar professioneel van geenstijl.

Ik had dat niet gedaan als ik baas van GS was geweest, ik zou de bericht geving net zo eenzijdig doen als de StaatsOmroep.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  maandag 25 juni 2007 @ 12:57:36 #24
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_50817154
Ik snap de ruzie tussen Jole en GS niet zo goed. Waar komt dat vandaan?
Lang leve mij! *O*
  Lieve Belg maandag 25 juni 2007 @ 13:00:00 #25
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_50817233
En waar haalt meneer die statistieken vandaan? Van zoekmachines, niet van de sites zelf, dus totaal onbetrouwbaar
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')