Ja, wij hadden vroeger een Volvo 66 GL en die had ook variomatic (cvt) en in dat ding zat een knopje op het dashboard die de bergstand inschakelde.quote:Op maandag 25 juni 2007 01:49 schreef tho_Omas het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.quote:Op maandag 25 juni 2007 02:09 schreef yup het volgende:
Nu ik zeer veel km's per week maak (soms bijna 2000 km per week lol) merk ik dat automaat toch wel een tikje fijner is. Ik heb echt last van mijn linkerbeen van het koppelen.
Automaat is gewoon lekker fijn als je lui wilt rijden.
Minpunt vind ik toch als je flink gaat scheuren en opeens op de rem trapt dat de automaat overschakelt naar een hogere versnelling je schrikt je de tyfus want de auto maakt een soort "sprong" vooruit...
En wat ik ook redelijk irritant is dat hij soms ontkoppelt als je het gas loslaat, dat wil ik helemaal niet :/
Denk ook dat het te maken heeft met je voet, als je een handbak gewend bent ga je minder precies met je gaspedaal om. Bij een automaat moet je toch wel redelijk precies omgaan met je voet wil je het ding laten schakelen hoe jij het wilt.
Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?quote:Op maandag 25 juni 2007 02:20 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.
Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.quote:Op maandag 25 juni 2007 02:27 schreef yup het volgende:
[..]
Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?
Ik zou me serieus eraan irriteren, hopelijk zijn de nieuwe Mercedes E-klasse automaten wat beter.
Jaa pap heb gewoon schakel,quote:Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Ow dit is idd fucking shit, ik heb redelijk vaak een Sprinter 411CDi bakwagen gereden en daar had je die aarzeling ook. En idd daar kan je het ook in handmatige modus zetten en soms is dat gewoon veel beter...quote:Op maandag 25 juni 2007 02:31 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.
En die pauze maakt het ook zo irritant: hij gaat ontkoppelen en dan denken over de juiste versnelling, terwijl dat prima in de 6 kan. Daarom zette ik het ding ook in manual, dan schakel je weer zelf.(Je hoeft alleen niet te koppelen)
Dat hangt van de automaat af.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:58 schreef FunnyName het volgende:
Let wel op dat een automaat meer verbruikt dan hetlzefde model auto met dezelfde motor en een handbak. Zeker als je veel in de stad rijdt gaat dit oplopen..
Bij verkeerslichten waar je weet dat het onwijs lang gaat duren zet ik em wel altijd even in N. Ook wel zo aardig voor de mensen achter je als het donker is (worden ze niet scheel van je remlichten).quote:Op maandag 25 juni 2007 15:05 schreef boegschroef het volgende:
Zelf heb ik ook een automaat en wil niet anders meer.
Wat ik me altijd afvraag bij de automaat is waar men de N voor gebruikt? Ik weet wel wat het doet maar wanneer heb je die nodig? Ik heb hem in ieder geval nog nooit gebruikt.
ah... das waar, gelukkig hoef ik dan niet bij mijn automaat. Als ik rem en stil sta dan kan ik de rem los laten. Mijn rem blijft er vanzelf op staan tot ik gas geef.quote:Op maandag 25 juni 2007 15:30 schreef Repeat het volgende:
[..]
Bij verkeerslichten waar je weet dat het onwijs lang gaat duren zet ik em wel altijd even in N. Ook wel zo aardig voor de mensen achter je als het donker is (worden ze niet scheel van je remlichten).
dit doet echt fysiek pijn.quote:Op maandag 25 juni 2007 10:24 schreef RoosRoos het volgende:
[..]
Jaa pap heb gewoon schakel,
en me mams kan alleen maar auotmaat rijden,
dus die vind het ook wel fijn.
Kunnen we af en toe ruilen!
Bij die van mijn vader rijdt hij ook rustig, ik vindt automaat veel beter dan een schakel vooral in de stadquote:Op zondag 24 juni 2007 23:20 schreef SpecialK het volgende:
1 keer een automaat gereden. Vond het niks bijzonders. Ik ergerde me zelf aan het verlies van controle over m'n toerental. Ik rij veel in de stad, lange stukken over de nassaukade bijvoorbeeld (Amsterdam) dan wil ik ook gewoon rustig in z'n 4 kunnen rijden (of 's nachts zelfs in z'n 5). Lekker stil en bespaart benzine.
Bij zo'n automaat heb je maar elk toerental te slikken wat dat ding uitkiest.
En er zijn automaten die nog zuiniger zijn dan schakel bakken dus die argument gaat ook niet op, en net alsof het zoveel meer verbruiktquote:Op maandag 25 juni 2007 15:52 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
dit doet echt fysiek pijn.
on topic: ik moest vroeger niks van automaatjes hebben, maar sinds ik 45.000 km jaar op de weg zit weet ik zeker dat mijn volgende leasebak een automaat gaat worden. geen last meer van het beruchte file-enkeltje van dat kolere koppelingspedaal.
eigenlijk is het bizar dat we in moderne auto's, waarin werkelijk alles automatisch electronisch geregeld is, nog zelf machinaal de overbrengingsverhouding moet regelen.
hoezo..quote:Op maandag 25 juni 2007 18:08 schreef Cyclonist het volgende:
Geef mij maar een handgeschakelde bak, alleen voor echt lange afstanden is het handig lijkt me
Ik zit elke dag slechts 20 minuten op de snelweg, 10 min heen en 10 min terug..quote:Op maandag 25 juni 2007 18:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
hoezo..
op de snelweg zit je toch altijd in de 5e (/6) versnelling dus maakt ook niet uit.. en met cruisecontrol hoef je niet eens meer gas te geven
Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekkenquote:Op woensdag 27 juni 2007 22:07 schreef Marloes het volgende:
Automaat is echt ideaal!! De auto die wij hebben heeft alleen P D N R (of andere volgorde), ik geloof niet die D dingen, althans, ik heb ze nog niet gezien
Bij 't stoplicht zet ik 'm meestal wel in de N, dat schijnt beter voor de auto te zijn
Als voetgangers voor je oversteken over het zebrabad dan moet je ook nooit remmen. Blijkbaar is bloed een goed smeermiddel voor je motor nl.quote:Op woensdag 27 juni 2007 22:37 schreef thaduck het volgende:
[..]
Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
Ik vraag me altijd af bij een conventionele automaat of het niet slecht is voor het ding als je het bij de stoplicht in zijn D laat. De auto wilt vooruitkruipen en jij forceert de auto te stoppen met de rem...quote:Op woensdag 27 juni 2007 22:37 schreef thaduck het volgende:
[..]
Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
Ik ben ook iemand die er nog steeds van overtuigt is dat je krommen remmen krijgt als je op je rem blijft staan. Misschien is zo’n discussie wel een eigen topic waardquote:Op woensdag 27 juni 2007 22:37 schreef thaduck het volgende:
[..]
Volgens mij is dat onzin. Net als pasgeleden, iemand ging er prat op dat je voor het stoplicht nooit op je rem mocht blijven staan. Anders zouden je remschijven kromtrekken
Een automaat remt ook niet (of veel minder) op de motor.... daardoor moet je meer remmen met de remmen dus slijten ze snellerquote:Op donderdag 28 juni 2007 10:13 schreef yup het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af bij een conventionele automaat of het niet slecht is voor het ding als je het bij de stoplicht in zijn D laat. De auto wilt vooruitkruipen en jij forceert de auto te stoppen met de rem...
Slecht is het zeer zeker voor je remmen, want automaten vreten remmen gewoon voor lunch (ze hebben ook krachtigere en grotere remmen dan normale handbakken meestal)...
Als je een tijdje je rem erop hebt gaat schakelt ie naar neutraal, dus dat "slechte" van remmen terwijl hij wilt vooruitkruipen valt dan al wegquote:Op donderdag 28 juni 2007 10:13 schreef yup het volgende:
[..]
Ik vraag me altijd af bij een conventionele automaat of het niet slecht is voor het ding als je het bij de stoplicht in zijn D laat. De auto wilt vooruitkruipen en jij forceert de auto te stoppen met de rem...
Slecht is het zeer zeker voor je remmen, want automaten vreten remmen gewoon voor lunch (ze hebben ook krachtigere en grotere remmen dan normale handbakken meestal)...
Maar als je veel in de file staat is een automaat inderdaad veel relaxter "rijden"quote:Op maandag 25 juni 2007 18:20 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
hoezo..
op de snelweg zit je toch altijd in de 5e (/6) versnelling dus maakt ook niet uit.. en met cruisecontrol hoef je niet eens meer gas te geven
Toen ik net m'n rijbewijs had heb ik ook heel veel automaat gereden en ik vond het juist fijn. Je hoeft je minder te concentreren op het auto rijden zelf en je kan je meer concentreren op het verkeer...quote:Op woensdag 27 juni 2007 22:35 schreef thaduck het volgende:
Over het hoe en wat een automaat is hoef ik niet meer uit te wijden, genoeg mensen voor me
Ik wil je alleen erop wijzen dat het niet zo heel handig is gelijk automaat te gaan rijden. Een deel van autorijden is het gevoel krijgen hoe dingen werken, en daar hoort schakelen ook bij. Na je examen kan je dat nog amper, en dat leer je alleen met veel oefenen. Persoonlijk denk ik dat je beter eerst paar jaar schakel kan rijden om er goed aan te wennen, als je daarna 30 jaar automaat rijdt en vervolgens weer in een schakel stapt dan ben je het niet verleerd. Beetje zelfde idee als met zwemmen en fietsen.
Maar het is natuurlijk wel weer lekker simpel, zeker voor een beginnend bestuurder. Een grote zorg minder. Als ik een automaat had gehad had mijn auto niet tolo geweest paar maanden terug. Maar ja, al met al is het een keuze die je zelf moet maken denk ik.Voelt het goed, doe het dan. Zo niet, lekker verder kijken. Er zijn tenslotte auto's zat te koop voor elk budget!
Valt wel mee. Remmen zijn op hun taak berekent. En ja, Veel dikkerquote:Op donderdag 28 juni 2007 16:01 schreef Metro2005 het volgende:
.....
of valt dat wel mee en hebben automaten dikkere / aangepaste remschijven?
lol, misschien moet je eerst het topic ff lezen Post of 8 terug bv.quote:Op donderdag 28 juni 2007 16:01 schreef Metro2005 het volgende:
Wat ik me nou afvraag bij een automaat. Vreet zo'n auto geen remschijven?
Je houdt bij een automaat toch constant bij het stoplicht je poot op de rem => remschijf trekt krom
of valt dat wel mee en hebben automaten dikkere / aangepaste remschijven?
Als de auto stil staat, problemen bijvoorbeeld, kan je hem ook in z'n N wegduwen, in de P gaat dat niet En dat de remmen krom trekken is gewoon bullshit.quote:Op donderdag 28 juni 2007 10:15 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik ben ook iemand die er nog steeds van overtuigt is dat je krommen remmen krijgt als je op je rem blijft staan. Misschien is zo’n discussie wel een eigen topic waard
Maar ik snap nog steeds de mensen niet die de N gebruiken! Als je hem in de N zet dan moet je nog op de rem blijven staan…. Dan kan je hem net zo goed in de d laten staan. Wil je hem niet in de D laten voor een verkeerslicht zet hem dan in de P.
[..]
Een automaat remt ook niet (of veel minder) op de motor.... daardoor moet je meer remmen met de remmen dus slijten ze sneller
340 Variomatic rijder meldt!quote:Op maandag 25 juni 2007 01:49 schreef tho_Omas het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
Raar dat heb ik dus echt niet meegemaakt met 110pk TDi 1997 Passat en 2001 90 pk TDi Golf (ik heb met beide heel vaal gereden).quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:08 schreef Repeat het volgende:
[..]
Als je een tijdje je rem erop hebt gaat schakelt ie naar neutraal, dus dat "slechte" van remmen terwijl hij wilt vooruitkruipen valt dan al weg
Ik denk het wel. In mijn nieuwe passat zit een "auto hold" functie. Daardoor hoef je je voet niet op de rem te houden als je stil staat. Je kan hem gewoon in zijn Drive laten staan voor een verkeerslicht en je voet van de rem halen.... Ideaal. (En als je het niet wilt kun je het uitzetten met een knopje)quote:Op vrijdag 29 juni 2007 01:43 schreef yup het volgende:
[..]
Raar dat heb ik dus echt niet meegemaakt met 110pk TDi 1997 Passat en 2001 90 pk TDi Golf (ik heb met beide heel vaal gereden).
Misschien is dat merkgebonden?
Dat had je ook bij een nieuwe Subaru automaat. En als het regelbaar is met een knopje is het toch echt super ideaal. Want soms wil ik die kruipneiging wel (bijv. bij inparkeren) en soms helemaal niet) bij een stoplicht.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 08:56 schreef boegschroef het volgende:
[..]
Ik denk het wel. In mijn nieuwe passat zit een "auto hold" functie. Daardoor hoef je je voet niet op de rem te houden als je stil staat. Je kan hem gewoon in zijn Drive laten staan voor een verkeerslicht en je voet van de rem halen.... Ideaal. (En als je het niet wilt kun je het uitzetten met een knopje)
Maar dan moeten ze toch wel weten dat het een vierwielaangedreven auto is toch?quote:Op maandag 25 juni 2007 01:47 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Volgens mij hangen ze dan de voorwielen in de lepels en de achterwielen zetten ze op een dolly.
Ik wen makkelijker van schakel naar automaat dan andersom, dan wil ik af en toe weleens de koppeling vergeten in te drukken.quote:Op dinsdag 3 juli 2007 19:16 schreef RoosRoos het volgende:
Nou ik heb de auto
Een weekje nu, en moet zeggen dat ie prima bevalt!
Merk wel dat ik er nu minder mee bezig ben dat het automaat is,
en soms dus merk dat ik dan opeens wil gaan schakelen.
Maar nog geen noemenswaardige ongevallen gebeurd haha!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |