Smaak verschilt per persoon.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
Automaten zijn voor decadente 'murikun wannabe's die niet kunnen rijden.quote:Op zondag 24 juni 2007 23:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
Laat ze maar zeiken, zolang je geen formule 1 coureur bent die zeer intuitief kan schakelen trek je met een automaat iedere handbak eruit bij het stoplicht. Heel typisch dat 95 % van de mensen denkt een automaat eruit te schakelen qua schakelsnelheid en schakelmoment, zeker bij de moderne automaten is dat niet mogelijk. En ja, ik heb al heel vaak in automaten gereden dus ik kan het bovenstaande vanuit de praktijk bevestigen.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:14 schreef RoosRoos het volgende:
Ja ik voel me inderdaad een beetje afgezeken als aankomend automaatrijdster
Klopt, ik ben vanaf mijn rijexamen in een gewone schakelauto gelijk in een automaat gaan rijden. Maar ik zorg er inderdaad wel voor dat ik toch af en toe ook in een handbak kan rijden. Als je dat niet doet verleer je het denk ik wel.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Beter had ik het niet kunnen zeggen.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Anders dan velen zeggen, hebben de bergstanden D4-D1 niks met het tegen de berg op rijden te maken maar juist met het van de berg af rijden. Als je tegen de berg op rijdt in een te hoge versnelling zal het toerental dalen waarna de automaat terugschakeld naar een lagere versnelling. In de gewone D stand kun je dus prima een berg op rijden en heb je de specifieke bergstanden niet nodig.
Anders wordt het als je de berg af gaat. In dat geval wil je op de motor remmen omdat anders je remmen veel te heet worden. Maar als je in de normale D stand rijdt dan kun je niet op de motor remmen want zodra het toerental te ver oploopt zal de automaat overschakelen naar een hogere versnelling, waarna het verhaal zich weer herhaald. Met andere worden, je gaat dus steeds harder als je niet bijremt. Waar de D4-D1 nu voor zorgt is dat de hoogte van de versnelling gelimiteerd wordt. In D1 kun je alleen in de eerste versnelling rijden. In D2 alleen in de eerste en tweede versnelling enzovoort. Op die manier is het dus mogelijk te remmen op de motor want de automaat zal niet meer opschakelen als hij een hoog toerental bereikt. Zodoende hoeft je dus niet bij te remmen en blijven de remmen 'koel'.
Het gaat ook niet over het schakelmoment. Lees anders even m'n geniale fipoquote:Op maandag 25 juni 2007 00:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Laat ze maar zeiken, zolang je geen formule 1 coureur bent die zeer intuitief kan schakelen trek je met een automaat iedere handbak eruit bij het stoplicht. Heel typisch dat 95 % van de mensen denkt een automaat eruit te schakelen qua schakelsnelheid en schakelmoment, zeker bij de moderne automaten is dat niet mogelijk. En ja, ik heb al heel vaak in automaten gereden dus ik kan het bovenstaande vanuit de praktijk bevestigen.
In dat geval heeft een automaat inderdaad het nakijken. Wel passen de meeste moderne automaten zich aan, aan je rijstijl. Druk je het gas diep in dan zal hij agressief schakelen en het toerental verder op laten lopen, geef je rustig gas dan schakelt hij vrij snel door naar 3 of 4. Maar ik ben het met je eens, een automaat kan je er niet toe zetten om 40 in zijn 4 te rijden.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:27 schreef SpecialK het volgende:
Het gaat ook niet over het schakelmoment. Lees anders even m'n geniale fipo
Een automaat neemt het schakelen van je over.quote:
Neutraal is vergelijkbaar met het in zijn vrij staan bij een handgeschakelde bak en P is de parkeerstand.Zie dat maar alsof je hem parkeert in de 1e versnelling. In principe kun je je auto in de N en op de handrem wegzetten, maar als het vriest kun je beter geen handrem gebruiken en kun je hem in de P zetten. Op hellingen kun je hem beter in de P en op de handrem zettenquote:Ik had begrepen dat je hem alleen maar in D hoeft te zetten
en rijden maar..
Maar nu zie ik P en N
Wanneer zet ik hem in Parkeerstand en wanneer in Neutraal?
Dat klopt,als jij een afdalijng hebt en je zou hem in D4 zetten dan ga je steeds harder, want de auto schakelt gewoon op en dan kun je dus niet remmen op de motor.Dt kan wel als je hem bijvoorbeeld D2 zet.Dan staat hij , als het ware in zijn twee.quote:En ik zie D4, D3, D2, D1
Garage meneer zegt dat ik gewoon D4 moet gebruiken,
en de rest was voor in de bergen enzo?
Je kunt ook zelf wel een beetje bepalen wanneer de bak schakelt. Op het moment dat jij vindt dat de bak moet opschakelen, neem je een heel klein beetje gas terug.En dan schakelt de bak verder op.quote:Zou het alleen ook wel fijn vinden als ik een beetje weet wat ik er mee kan...
Koppelen helaas ook niet. Gelukkig heeft een automaat een breed rempedaalquote:Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor.
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat doen ze nou als je een 4-wiel aangedreven auto hebt die je in de P stand parkeert. Als ze hem dan wegslepen omdat je bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, is dan niet je hele versnellingsbak naar de knoppen?quote:Op maandag 25 juni 2007 00:32 schreef RealZeus het volgende:
Neutraal is vergelijkbaar met het in zijn vrij staan bij een handgeschakelde bak en P is de parkeerstand.Zie dat maar alsof je hem parkeert in de 1e versnelling. In principe kun je je auto in de N en op de handrem wegzetten, maar als het vriest kun je beter geen handrem gebruiken en kun je hem in de P zetten. Op hellingen kun je hem beter in de P en op de handrem zetten
daarvoor heb je de kickdown!quote:Op maandag 25 juni 2007 00:30 schreef De_Melkboer het volgende:
Gewoon gaan voor die automaat, heel ontspannen rijden, alleen even wennen aan het feit dat je minder controle hebt. Al valt dat ook wel weer mee, onze Nissan automaat kun je naar 4 laten schakelen bij 80 per uur, maar ook bij 120, maar net hoeveel gas je geeft.
Alleen bij inhalen mis ik nog steeds het direct contact tussen motor en wielen, je kan niet even terug naar 4, en gas geven, er zit een traagheid in waarop je moet anticiperen.
Vreemd genoeg heb ik daar echt helemaal nooit last van gehad.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:34 schreef loveli het volgende:
[..]
Koppelen helaas ook niet. Gelukkig heeft een automaat een breed rempedaal
(Er komt een herinnering boven van een ongeplande noodstop...)
Volgens mij hangen ze dan de voorwielen in de lepels en de achterwielen zetten ze op een dolly.quote:Op maandag 25 juni 2007 00:36 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat doen ze nou als je een 4-wiel aangedreven auto hebt die je in de P stand parkeert. Als ze hem dan wegslepen omdat je bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, is dan niet je hele versnellingsbak naar de knoppen?
edit: Gare zin maar de vraag lijkt me duidelijk.
Ja, wij hadden vroeger een Volvo 66 GL en die had ook variomatic (cvt) en in dat ding zat een knopje op het dashboard die de bergstand inschakelde.quote:Op maandag 25 juni 2007 01:49 schreef tho_Omas het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.quote:Op maandag 25 juni 2007 02:09 schreef yup het volgende:
Nu ik zeer veel km's per week maak (soms bijna 2000 km per week lol) merk ik dat automaat toch wel een tikje fijner is. Ik heb echt last van mijn linkerbeen van het koppelen.
Automaat is gewoon lekker fijn als je lui wilt rijden.
Minpunt vind ik toch als je flink gaat scheuren en opeens op de rem trapt dat de automaat overschakelt naar een hogere versnelling je schrikt je de tyfus want de auto maakt een soort "sprong" vooruit...
En wat ik ook redelijk irritant is dat hij soms ontkoppelt als je het gas loslaat, dat wil ik helemaal niet :/
Denk ook dat het te maken heeft met je voet, als je een handbak gewend bent ga je minder precies met je gaspedaal om. Bij een automaat moet je toch wel redelijk precies omgaan met je voet wil je het ding laten schakelen hoe jij het wilt.
Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?quote:Op maandag 25 juni 2007 02:20 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.
Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.quote:Op maandag 25 juni 2007 02:27 schreef yup het volgende:
[..]
Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?
Ik zou me serieus eraan irriteren, hopelijk zijn de nieuwe Mercedes E-klasse automaten wat beter.
Jaa pap heb gewoon schakel,quote:Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Ow dit is idd fucking shit, ik heb redelijk vaak een Sprinter 411CDi bakwagen gereden en daar had je die aarzeling ook. En idd daar kan je het ook in handmatige modus zetten en soms is dat gewoon veel beter...quote:Op maandag 25 juni 2007 02:31 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.
En die pauze maakt het ook zo irritant: hij gaat ontkoppelen en dan denken over de juiste versnelling, terwijl dat prima in de 6 kan. Daarom zette ik het ding ook in manual, dan schakel je weer zelf.(Je hoeft alleen niet te koppelen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |