abonnement Unibet Coolblue
pi_50804914
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
Smaak verschilt per persoon.

De ene wil liever lui in de auto zitten met een automaat en zo van de weg af scheuren met een ongeluk doordat ze andere dingen aan't doen zijn. De andere wil liever een schakelbak om op te letten. Booooohhhhh..
Zo kan ik er nog wel meer verzinnen Dennis!

Pure smaakverschil @topicstarter.
Dussssssss kwestie van uitproberen lijkt me zo. Bovenstaande is het verschil in de "techniek" al uitgelegd
waarom..?
pi_50804960
Voordelen Automaat:
Makkelijker om in te rijden
Minder handelingen

Nadelen Automaat:
Oudere automaten trekken langzamer op
Automaten verbruiken meer brandstof
  maandag 25 juni 2007 @ 00:12:21 #33
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_50805339
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:51 schreef Dennis_enzo het volgende:
Laten we het allemaal nog 10x gaan uitleggen En automaten rulen, zelf schakelen is voor tokkies die stoer, half scheef zittend constant hun hand op die pook willen hebben.
Automaten zijn voor decadente 'murikun wannabe's die niet kunnen rijden.

Zo. De toon van de discussie is weer lekker gezet met ongenuanceerde bullshit van beide kanten. Heel fijn.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_50805424
Ja ik voel me inderdaad een beetje afgezeken als aankomend automaatrijdster
pi_50805529
Anders dan velen zeggen, hebben de bergstanden D4-D1 niks met het tegen de berg op rijden te maken maar juist met het van de berg af rijden. Als je tegen de berg op rijdt in een te hoge versnelling zal het toerental dalen waarna de automaat terugschakeld naar een lagere versnelling. In de gewone D stand kun je dus prima een berg op rijden en heb je de specifieke bergstanden niet nodig.

Anders wordt het als je de berg af gaat. In dat geval wil je op de motor remmen omdat anders je remmen veel te heet worden. Maar als je in de normale D stand rijdt dan kun je niet op de motor remmen want zodra het toerental te ver oploopt zal de automaat overschakelen naar een hogere versnelling, waarna het verhaal zich weer herhaald. Met andere worden, je gaat dus steeds harder als je niet bijremt. Waar de D4-D1 nu voor zorgt is dat de hoogte van de versnelling gelimiteerd wordt. In D1 kun je alleen in de eerste versnelling rijden. In D2 alleen in de eerste en tweede versnelling enzovoort. Op die manier is het dus mogelijk te remmen op de motor want de automaat zal niet meer opschakelen als hij een hoog toerental bereikt. Zodoende hoeft je dus niet bij te remmen en blijven de remmen 'koel'.
pi_50805603
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:14 schreef RoosRoos het volgende:
Ja ik voel me inderdaad een beetje afgezeken als aankomend automaatrijdster
Laat ze maar zeiken, zolang je geen formule 1 coureur bent die zeer intuitief kan schakelen trek je met een automaat iedere handbak eruit bij het stoplicht. Heel typisch dat 95 % van de mensen denkt een automaat eruit te schakelen qua schakelsnelheid en schakelmoment, zeker bij de moderne automaten is dat niet mogelijk. En ja, ik heb al heel vaak in automaten gereden dus ik kan het bovenstaande vanuit de praktijk bevestigen.
  maandag 25 juni 2007 @ 00:22:41 #37
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_50805671
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
pi_50805740
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Klopt, ik ben vanaf mijn rijexamen in een gewone schakelauto gelijk in een automaat gaan rijden. Maar ik zorg er inderdaad wel voor dat ik toch af en toe ook in een handbak kan rijden. Als je dat niet doet verleer je het denk ik wel.
  maandag 25 juni 2007 @ 00:26:01 #39
181764 -Robbedoes-
Nee dit is geen banaan
pi_50805769
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:18 schreef Bolkesteijn het volgende:
Anders dan velen zeggen, hebben de bergstanden D4-D1 niks met het tegen de berg op rijden te maken maar juist met het van de berg af rijden. Als je tegen de berg op rijdt in een te hoge versnelling zal het toerental dalen waarna de automaat terugschakeld naar een lagere versnelling. In de gewone D stand kun je dus prima een berg op rijden en heb je de specifieke bergstanden niet nodig.

Anders wordt het als je de berg af gaat. In dat geval wil je op de motor remmen omdat anders je remmen veel te heet worden. Maar als je in de normale D stand rijdt dan kun je niet op de motor remmen want zodra het toerental te ver oploopt zal de automaat overschakelen naar een hogere versnelling, waarna het verhaal zich weer herhaald. Met andere worden, je gaat dus steeds harder als je niet bijremt. Waar de D4-D1 nu voor zorgt is dat de hoogte van de versnelling gelimiteerd wordt. In D1 kun je alleen in de eerste versnelling rijden. In D2 alleen in de eerste en tweede versnelling enzovoort. Op die manier is het dus mogelijk te remmen op de motor want de automaat zal niet meer opschakelen als hij een hoog toerental bereikt. Zodoende hoeft je dus niet bij te remmen en blijven de remmen 'koel'.
Beter had ik het niet kunnen zeggen.
Rijdt zelf al jaren automaat en ik zou niets anders meer willen.
Zelfs vrachtauto's worden meer en meer uitgerust met een automaat.
  maandag 25 juni 2007 @ 00:27:31 #40
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_50805812
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Laat ze maar zeiken, zolang je geen formule 1 coureur bent die zeer intuitief kan schakelen trek je met een automaat iedere handbak eruit bij het stoplicht. Heel typisch dat 95 % van de mensen denkt een automaat eruit te schakelen qua schakelsnelheid en schakelmoment, zeker bij de moderne automaten is dat niet mogelijk. En ja, ik heb al heel vaak in automaten gereden dus ik kan het bovenstaande vanuit de praktijk bevestigen.
Het gaat ook niet over het schakelmoment. Lees anders even m'n geniale fipo
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_50805861
wat dan ik ook wel eens zie, vooral bij auto's in amerikaanse series, dat ze een grote hendel bij het stuur gebruiken. is dat weer een ander systeem voor voor- en achteruit ofzo?
pi_50805893
Gewoon gaan voor die automaat, heel ontspannen rijden, alleen even wennen aan het feit dat je minder controle hebt. Al valt dat ook wel weer mee, onze Nissan automaat kun je naar 4 laten schakelen bij 80 per uur, maar ook bij 120, maar net hoeveel gas je geeft.
Alleen bij inhalen mis ik nog steeds het direct contact tussen motor en wielen, je kan niet even terug naar 4, en gas geven, er zit een traagheid in waarop je moet anticiperen.
En die hendel bij Amerikaanse wagens doet verder gewoon het zelfde als de vloerhendel bij Europese wagens of Japanners, is bij Amerikanen dan wel weer makkelijk dat je gauw ziet in welke stand hij staat.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_50805928
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:27 schreef SpecialK het volgende:
Het gaat ook niet over het schakelmoment. Lees anders even m'n geniale fipo
In dat geval heeft een automaat inderdaad het nakijken. Wel passen de meeste moderne automaten zich aan, aan je rijstijl. Druk je het gas diep in dan zal hij agressief schakelen en het toerental verder op laten lopen, geef je rustig gas dan schakelt hij vrij snel door naar 3 of 4. Maar ik ben het met je eens, een automaat kan je er niet toe zetten om 40 in zijn 4 te rijden.

Het verschilt trouwens ook per merk hoe lekker een automaat rijdt. Ik heb een hele tijd in een BMW-automaat en Mercedes-automaat gereden en die schakelt echt een stuk soepeler dan de automaat van een Volvo. Bij de Volvo heb ik wel eens dat hij zich verslikt in de versnelling en heel abrupt gaat schakelen.
pi_50805962
quote:
Op zondag 24 juni 2007 23:17 schreef RoosRoos het volgende:


Dus...
Wat DOET een automaat precies?
Een automaat neemt het schakelen van je over.
quote:
Ik had begrepen dat je hem alleen maar in D hoeft te zetten
en rijden maar..
Maar nu zie ik P en N

Wanneer zet ik hem in Parkeerstand en wanneer in Neutraal?
Neutraal is vergelijkbaar met het in zijn vrij staan bij een handgeschakelde bak en P is de parkeerstand.Zie dat maar alsof je hem parkeert in de 1e versnelling. In principe kun je je auto in de N en op de handrem wegzetten, maar als het vriest kun je beter geen handrem gebruiken en kun je hem in de P zetten. Op hellingen kun je hem beter in de P en op de handrem zetten
.
quote:
En ik zie D4, D3, D2, D1
Garage meneer zegt dat ik gewoon D4 moet gebruiken,
en de rest was voor in de bergen enzo?
Dat klopt,als jij een afdalijng hebt en je zou hem in D4 zetten dan ga je steeds harder, want de auto schakelt gewoon op en dan kun je dus niet remmen op de motor.Dt kan wel als je hem bijvoorbeeld D2 zet.Dan staat hij , als het ware in zijn twee.
quote:
Zou het alleen ook wel fijn vinden als ik een beetje weet wat ik er mee kan...
Je kunt ook zelf wel een beetje bepalen wanneer de bak schakelt. Op het moment dat jij vindt dat de bak moet opschakelen, neem je een heel klein beetje gas terug.En dan schakelt de bak verder op.

Het enige nadeel aan een automaat vind ik het hogere brandstofverbruik, maar voor de rest rijdt het prima.

Edit: en het is een Honda, dus het is ook nog eens een betrouwbare auto.
  Vis een optie? maandag 25 juni 2007 @ 00:34:48 #45
70532 loveli
N
pi_50806027
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor.
Koppelen helaas ook niet. Gelukkig heeft een automaat een breed rempedaal

(Er komt een herinnering boven van een ongeplande noodstop...)
crap in = crap out
pi_50806080
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:32 schreef RealZeus het volgende:
Neutraal is vergelijkbaar met het in zijn vrij staan bij een handgeschakelde bak en P is de parkeerstand.Zie dat maar alsof je hem parkeert in de 1e versnelling. In principe kun je je auto in de N en op de handrem wegzetten, maar als het vriest kun je beter geen handrem gebruiken en kun je hem in de P zetten. Op hellingen kun je hem beter in de P en op de handrem zetten
Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat doen ze nou als je een 4-wiel aangedreven auto hebt die je in de P stand parkeert. Als ze hem dan wegslepen omdat je bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, is dan niet je hele versnellingsbak naar de knoppen?

edit: Gare zin maar de vraag lijkt me duidelijk.
pi_50806203
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:30 schreef De_Melkboer het volgende:
Gewoon gaan voor die automaat, heel ontspannen rijden, alleen even wennen aan het feit dat je minder controle hebt. Al valt dat ook wel weer mee, onze Nissan automaat kun je naar 4 laten schakelen bij 80 per uur, maar ook bij 120, maar net hoeveel gas je geeft.
Alleen bij inhalen mis ik nog steeds het direct contact tussen motor en wielen, je kan niet even terug naar 4, en gas geven, er zit een traagheid in waarop je moet anticiperen.
daarvoor heb je de kickdown!
  maandag 25 juni 2007 @ 00:45:14 #48
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_50806296
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:34 schreef loveli het volgende:

[..]

Koppelen helaas ook niet. Gelukkig heeft een automaat een breed rempedaal

(Er komt een herinnering boven van een ongeplande noodstop...)
Vreemd genoeg heb ik daar echt helemaal nooit last van gehad.
  maandag 25 juni 2007 @ 00:46:42 #49
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_50806328
Ik zou niet meer anders willen dan automaat. Echt lekker relaxed rijden.

Dat geouwehoer met die schakelbak heb ik nu wel gezien.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_50807822
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:36 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat ik me altijd heb afgevraagd is wat doen ze nou als je een 4-wiel aangedreven auto hebt die je in de P stand parkeert. Als ze hem dan wegslepen omdat je bijvoorbeeld fout geparkeerd staat, is dan niet je hele versnellingsbak naar de knoppen?

edit: Gare zin maar de vraag lijkt me duidelijk.
Volgens mij hangen ze dan de voorwielen in de lepels en de achterwielen zetten ze op een dolly.
pi_50807871
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
pi_50808207
quote:
Op maandag 25 juni 2007 01:49 schreef tho_Omas het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met CVT/Van Doorne's, hebben die dingen ook bergstanden?
Ja, wij hadden vroeger een Volvo 66 GL en die had ook variomatic (cvt) en in dat ding zat een knopje op het dashboard die de bergstand inschakelde.
pi_50808257
Nu ik zeer veel km's per week maak (soms bijna 2000 km per week lol) merk ik dat automaat toch wel een tikje fijner is. Ik heb echt last van mijn linkerbeen van het koppelen.

Automaat is gewoon lekker fijn als je lui wilt rijden.

Minpunt vind ik toch als je flink gaat scheuren en opeens op de rem trapt dat de automaat overschakelt naar een hogere versnelling je schrikt je de tyfus want de auto maakt een soort "sprong" vooruit...

En wat ik ook redelijk irritant is dat hij soms ontkoppelt als je het gas loslaat, dat wil ik helemaal niet :/

Denk ook dat het te maken heeft met je voet, als je een handbak gewend bent ga je minder precies met je gaspedaal om. Bij een automaat moet je toch wel redelijk precies omgaan met je voet wil je het ding laten schakelen hoe jij het wilt.
pi_50808447
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:09 schreef yup het volgende:
Nu ik zeer veel km's per week maak (soms bijna 2000 km per week lol) merk ik dat automaat toch wel een tikje fijner is. Ik heb echt last van mijn linkerbeen van het koppelen.

Automaat is gewoon lekker fijn als je lui wilt rijden.

Minpunt vind ik toch als je flink gaat scheuren en opeens op de rem trapt dat de automaat overschakelt naar een hogere versnelling je schrikt je de tyfus want de auto maakt een soort "sprong" vooruit...

En wat ik ook redelijk irritant is dat hij soms ontkoppelt als je het gas loslaat, dat wil ik helemaal niet :/

Denk ook dat het te maken heeft met je voet, als je een handbak gewend bent ga je minder precies met je gaspedaal om. Bij een automaat moet je toch wel redelijk precies omgaan met je voet wil je het ding laten schakelen hoe jij het wilt.
Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.
pi_50808553
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:20 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Wat aan die Quickshift automaten heel irritant is: als je op de snelweg van achter een vrachtwagen komt en je denkt even snel van 80 naar 120 op te trekken, dan gaat dat ding ontkoppelen omdat hij twijfelt tussen de 5 en de 6. Dag snelheid. Dus meestal had ik hem daar op handbediening staan.
Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?

Ik zou me serieus eraan irriteren, hopelijk zijn de nieuwe Mercedes E-klasse automaten wat beter.
pi_50808622
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:27 schreef yup het volgende:

[..]

Heeft zo een ding dan geen kickdown? Gewoon gas op het vloer = max acceleratie?

Ik zou me serieus eraan irriteren, hopelijk zijn de nieuwe Mercedes E-klasse automaten wat beter.
Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.

En die pauze maakt het ook zo irritant: hij gaat ontkoppelen en dan denken over de juiste versnelling, terwijl dat prima in de 6 kan. Daarom zette ik het ding ook in manual, dan schakel je weer zelf.(Je hoeft alleen niet te koppelen)
pi_50812427
quote:
Op maandag 25 juni 2007 00:22 schreef twi het volgende:
Schakelen leer je echt niet zo 1-2-3 af trouwens hoor. Zolang je maar eens in de zoveel tijd een ritje maakt in een handgeschakelde auto en niet jarenlang alleen automaat blijft rijden.
Jaa pap heb gewoon schakel,
en me mams kan alleen maar auotmaat rijden,
dus die vind het ook wel fijn.
Kunnen we af en toe ruilen!
pi_50813432
Let wel op dat een automaat meer verbruikt dan hetlzefde model auto met dezelfde motor en een handbak. Zeker als je veel in de stad rijdt gaat dit oplopen..
pi_50814257
quote:
Op maandag 25 juni 2007 02:31 schreef RealZeus het volgende:

[..]

Nee, die Quickshift bakken zijn namelijk geen volautomaten, maar gerobotiseerde versnellingsbakken. Er zit een pauze tussen de versnellingen , net als bij gewoon schakelen zeg maar. Als je langs de weg zou staan zou je niet weten dat het een automaat is.

En die pauze maakt het ook zo irritant: hij gaat ontkoppelen en dan denken over de juiste versnelling, terwijl dat prima in de 6 kan. Daarom zette ik het ding ook in manual, dan schakel je weer zelf.(Je hoeft alleen niet te koppelen)
Ow dit is idd fucking shit, ik heb redelijk vaak een Sprinter 411CDi bakwagen gereden en daar had je die aarzeling ook. En idd daar kan je het ook in handmatige modus zetten en soms is dat gewoon veel beter...
pi_50815605
Bij de automaat moet je oppassen voor de rem (soms hoor je de toeren omhoog gaan en wil je voor je gevoel gaan schakelen). Ook kan je vaak niet starten buiten de "P'.

Hij rijdt ook (langzaam) als je hem in de D of R hebt staan, zonder dat je gas geeft. Zo is hij bij ons al eens de garage ingereden en heeft er een keer iemand tussen de garagemuur en de autodeur gezeten.

Bij grote auto's, zoals een 4x4, rijdt het al super fijn. Maar bij de wat kleinere auto's rijdt het echt super. Echt zo'n kartgevoel.

Filerijden is echt super fijn, net als stoplichten. Voet van de rem en gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')