abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 21:46:03 #26
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_52486426
Recept op basis van wat er in de kast stond:
- Blikje gecondenseerde melk
- Blikje santen
- twee eetlepels cacao

Cacao met een beetje melk aanroeren tot de klonten er uit zijn, dan de rest er bij en de santen er bij.
De smaak was uiteindelijk veel minder cocos-achtig dan ik dacht, het had wel iets weg van koetjesrepenijs.

Ook de structuur was niet optimaal, maar dat was een beetje mijn eigen schuld omdat ik niet voldoende had voorgekoeld.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 21:51:00 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52486559
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 21:29 schreef Erosjuhhh het volgende:
zeker! als ik de ruimte en t geld voor fatsoenlijke keuken heb! wat is je meest extreme ijs tot nu toe? (ben je ook van de rare ijsssoorten? bierijs, uienijs etc ? )
Heb eigenlijk alleen in het weekende tijd ervoor.
Ijssoorten, poeh, het moet ook nog gegeten worden, dus bier of uienijs is niet echt mijn idee van ijs.
Ga binnenkort eens tomatensorbet maken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 22:03:46 #28
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_52486844
naja het is ook niet mijn smaak, maar t schijnt gekocht te worden.
zou iets met koriander lekker zijn? tis zo'n lekkere aparte smaak.. een tomatensorbet zou ook lekker kunnen zijn, moet je zorgen dat t wel meer richting de pastasaus gaat ipv ketchup (het zure) lijkt mij....
succes ermee!
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zaterdag 18 augustus 2007 @ 23:08:31 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52488150
quote:
Op zaterdag 18 augustus 2007 22:03 schreef Erosjuhhh het volgende:
naja het is ook niet mijn smaak, maar t schijnt gekocht te worden.
zou iets met koriander lekker zijn? tis zo'n lekkere aparte smaak.. een tomatensorbet zou ook lekker kunnen zijn, moet je zorgen dat t wel meer richting de pastasaus gaat ipv ketchup (het zure) lijkt mij....
succes ermee!
Dacht eerder aan de volle smaak van overrijpe tomaten, zonder zout, kruiden etc-
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 augustus 2007 @ 14:02:53 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52499206
Ben de ijsmachine aan het koelen, ga eens colasorbet maken, kijken hoe dat wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_52499476
Dit topic

Geen ijsmachine hier
  zondag 19 augustus 2007 @ 14:22:46 #32
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52499819
Cola sorbet gaat niet, te weinig droge stof, zal hoe gek het ook klinkt, suiker aan de cola moeten toevoegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 19 augustus 2007 @ 14:44:09 #33
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_52500398
nog meer suiker aan cola, volgens mij moet je cola gewoon in de vriezer leggen en crushen en dan mint of citroen erbij doen. veel meer kun je niet met cola

dat van die tomaten is ook wel een idee ja piet, jou kennende zul jij lekkere tomaten gebruiken en niet zure,waterige hollandse tomaten
succes ermee
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  zondag 19 augustus 2007 @ 14:47:46 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52500471
quote:
Op zondag 19 augustus 2007 14:44 schreef Erosjuhhh het volgende:

dat van die tomaten is ook wel een idee ja piet, jou kennende zul jij lekkere tomaten gebruiken en niet zure,waterige hollandse tomaten
succes ermee
Ook die tomaten zijn lekker te krijgen als je ze een week in de zon op de vensterbank legt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 1 september 2007 @ 16:42:49 #35
160419 Zij-en-Hij
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_52869546
Ik weet niet of het hier al ergens staat maar ik ben nu bezig met dit recept:

Indiaas ijs met kardemom
Ingrediënten
1 blik gecondenseerde melk met suiker (397 g)
200 ml melk
1 theelepel gemalen kardemomvruchten
125 ml slagroom

Bereiden
Breng in een pan met dikke bodem de gecondenseerde melk met de gewone melk en de kardemom aan de kook. Zet het vuur laag en laat het mengsel 10 minuten zachtjes doorkoken; roer het regelmatig door. Haal de pan van het vuur en laat het mengsel 15 minuten afkoelen, klop het regelmatig door met een garde om velvorming te voorkomen. Klop in een kom de slagroom lobbig. Schep de slagroom door het melkmengsel.
Vul een met plasticfolie beklede cakevorm met het mengsel en dek af met folie.
Laat het mensel bevriezen.
Haal voor het serveren de vorm uit de vriezer en laat even staan.
Verwijder de folie en serveer het ijs in plakken. Bestrooi evt met wat geroosterd amandelschaafsel.


Het recept komt uit de allerhande en is een klein beetje aangepast.
"..Hij Spreekt Alien-taal! Kicken!!!.."
Verneukte Koffiepads..
  zondag 2 september 2007 @ 11:06:09 #36
160419 Zij-en-Hij
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_52886189
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 16:42 schreef Zij-en-Hij het volgende:
Ik weet niet of het hier al ergens staat maar ik ben nu bezig met dit recept:

Indiaas ijs met kardemom
Ik vond het niet te vreten..

[ Bericht 50% gewijzigd door Zij-en-Hij op 02-09-2007 15:25:54 ]
"..Hij Spreekt Alien-taal! Kicken!!!.."
Verneukte Koffiepads..
pi_52886763
Inderdaad niet het lekkerste ijs dat ik gegeten heb. Te veel room/melk-smaak, blegh
pi_52887031
kwestie van smaak misschien he

maar het is iets wat ik niet zou proberen
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
  zondag 2 september 2007 @ 15:23:09 #39
160419 Zij-en-Hij
Je Doet Het Verkeerd Sukkel!!!
pi_52891584
quote:
Op zondag 2 september 2007 11:45 schreef _Henry_ het volgende:
Inderdaad niet het lekkerste ijs dat ik gegeten heb. Te veel room/melk-smaak, blegh
Die gecondenseerde melk overheerst enorm.
T leek wel koffiemelk-ijs
quote:
Op zondag 2 september 2007 12:01 schreef justmattie het volgende:
kwestie van smaak misschien he
Ja hèhè, natuurlijk is het een kwestie van smaak..
Maar ik vond het niet lekker..
"..Hij Spreekt Alien-taal! Kicken!!!.."
Verneukte Koffiepads..
pi_52893494
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 16:42 schreef Zij-en-Hij het volgende:

Het recept komt uit de allerhande en is een klein beetje aangepast.
In diezelfde Allerhande stonden nog meer ijsrecepten. Iemand die al geprobeerd?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_52894018
Bramen-basilicum-yoghurtijs is erg lekker.
  zondag 2 september 2007 @ 16:51:02 #42
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_52894083
Ik heb gister in dit restaurant specerijenroomijs gehad. Er zat o.a. gember en kardemom in en het was goddelijk lekker.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_52902487
Wow top topic dit. Het vorige ook maar even doorlezen.
  Moderator maandag 21 april 2008 @ 14:25:00 #44
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_58202786
Het begint weer een beetje ijsweer te worden en van de week met mijn nieuwe dubbele ijsmachine (naja, 1 motor en 2 ijsbakken) alvast wat kaneelijs gemaakt.

Mijn vraag aan Piet want die weet zo veel waarom verwarmen we de melk/slagroom eigenlijk en moet je niet oppassen dat je room niet in de schift gaat?

Het recept wat ik altijd heb gebruikt is:

125ml slagroom
125ml warme melk

verwarmen, af laten koelen, dan weer opwarmen, dan erbij:

(in een kom tot wit schuimig geklopte)

3 eierdooiers
45gr suiker

en dan kan er natuurlijk vanille bij (in de 1e fase) en ik heb er ook kaneel bij gedaan (in de laatste fase).

Dat we de room verwarmen om zodoende de eieren te pasteuriseren snap ik, maar waarom eerst het room/melk mengsel opwarmen, af laten koelen en later weer te verwarmen en de eieren er bij te doen? Heeft dit met moleclaire veranderingen te maken of is het gewoon onzin?

Dan zou ik nog willen weten wat de dingen zijn waarvoor uitgekeken moet worden, zoals bijvoorbeeld het schiften van de room of de hoeveelheid droge stof t.o.v. vloeistof. Ik ken de basis ideeën wel, maar ik heb een goede vriend ook een ijsmachine cadeau gedaan en zou hem ook graag uitleggen waar hij op moet letten en zelf weten waar ik over praat dan

Het basisrecept komt uit het boekje van mijn 1e ijsmachine en ik voeg er zelf altijd dingen die smaak geven aan toe, vanille, kaneel, chocola of wat voor ijs ik ook wil maken.

Of: is er misschien een beter basisrecept?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_58203282
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:25 schreef djkoelkast het volgende:
verhaal

Pietverdriet loopt hier niet meer rond, dus ik neem de vrijheid om mijn gedachten erover maar te vertellen Die eerste keer opwarmen doe je altijd (ik in ieder geval) met een vanille (of kaneel) stokje erin, als je het verwarmd dan wordt de smaak van het vanillestokje sneller & beter geëxtraheerd waardoor je ijs een betere smaak krijgt.

Die tweede keer verwarmen doe je volgens mij niet zozeer om de eieren te pasteuriseren, maar meer om het mengsel (wat inweze gewoon een custard is) te binden.

Ik gebruik als basis recept altijd 3 dl volle melk, dit breng ik dan met een vanillestokje aan de kook en laat weer afkoelen. In een kom klop ik 4 dooiers met 75g suiker en een theelepel maizena schuimig. De melk breng ik weer aan de kook en die klop ik dan door het dooiermengsel, dan weer terug in de pan en zachtjes verwamen tot het begint te binden. Dan er 3 dl room bij en laten afkoelen.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  Moderator maandag 21 april 2008 @ 14:49:05 #46
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_58203347
Mijn Piet wat doe je

Ok duidelijk, weet jij nog knelpunten waar je tegenaan kunt lopen?
En is het wellicht beter om alleen de melk te koken en de slagroom stijf te kloppen (om zo een luchtiger mengsel te krijgen)?

Het lijkt mij dat het pasteuriseren van de eieren ook wel belangrijk is, gezien gepasteuriseerde eigelen bij weinig supermarkten te krijgen zijn en bovendien erg duur. Rauwe eieren ben ik niet zo dol op persoonlijk
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_58203456
dat malibu kokos ijs uit de op klinkt erg lekker! binnenkort maar eens proberen
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_58203577
quote:
Op maandag 21 april 2008 14:49 schreef djkoelkast het volgende:
Mijn Piet wat doe je

Ok duidelijk, weet jij nog knelpunten waar je tegenaan kunt lopen?
En is het wellicht beter om alleen de melk te koken en de slagroom stijf te kloppen (om zo een luchtiger mengsel te krijgen)?

Het lijkt mij dat het pasteuriseren van de eieren ook wel belangrijk is, gezien gepasteuriseerde eigelen bij weinig supermarkten te krijgen zijn en bovendien erg duur. Rauwe eieren ben ik niet zo dol op persoonlijk
Slagroom stijfslaan doe ik niet, ik vind dat t zonder dat te doen wel luchtig genoeg wordt (heb nog nooit echt een vergelijking gemaakt van hoe t wordt als je t wel/niet doet). Je moet erop letten dat je de custard voorzichtig verwarmd, anders krijg je een klontenboel. En ik weet niet precies bij wat voor temperatuur eieren beginnen te binden, maar volgens mij is het iig niet zo dat je zeker alle bacteriën hebt gedood. In zelfgemaakte mayo/tiramisu/etc. zitten ook rauwe eieren, ik moet zeggen dat ik er niet echt een probleem mee heb.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
  Moderator dinsdag 22 april 2008 @ 12:22:26 #49
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_58223879
Ik maak zelf nooit mayo of tiramisu dus dat scheelt
Ik zal nog eens even Kitchen Chemistry opzoeken, daar wordt het precies uitgelegd.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_59398497
* athlonkmf kick

had vandaag deze voor 100 euro gekocht



Al 2x ijs proberen te maken, maar is niet helemaal goed gelukt, smaakte te veel naar room vind ik...

Kk las dat er gepasteuriseerde dooiers te koop was. Dus morgen maar nog eens proberen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')