abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:10:11 #76
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_51809445
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 09:09 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Nou over twee week verhuis ik dan naar Zweden voor 10 maand. Ik vroeg me nog eigenlijk af hoe het zit met betalen enzo. Kun je overal je pinpas gebruiken? of is het aan te raden om een CC te nemen (voor normale betalingen, ik zou hem thuis laten met stappen... )
Mijn Nederlandse pinpas werkt hier nagenoeg overal, nadeel is wel dat, omdat Zweden geen euroland is, je per pintransactie iets van ¤ 2,- aan je bank moet betalen - ook als je geld uit een pinautomaat haalt. Het is dus verstandiger om eens per week ofzo een vrij groot bedrag te pinnen en alles contant af te rekenen dan om te gaan pinnen.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_51809483
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:10 schreef LeroyBrown het volgende:

[..]

Mijn Nederlandse pinpas werkt hier nagenoeg overal, nadeel is wel dat, omdat Zweden geen euroland is, je per pintransactie iets van ¤ 2,- aan je bank moet betalen - ook als je geld uit een pinautomaat haalt. Het is dus verstandiger om eens per week ofzo een vrij groot bedrag te pinnen en alles contant af te rekenen dan om te gaan pinnen.
nou daar heb ik al aan gedacht, ik denk dat ik voor die 10 maand een zweedse bankrekening probeer te openen. en dan eens in de maand/2 maand gewoon heul veul geld daar heen te sturen.

Maar weet niet of dat voordeliger is met omwisselkoersen en eu transactie kosten
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_51811775
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:11 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

nou daar heb ik al aan gedacht, ik denk dat ik voor die 10 maand een zweedse bankrekening probeer te openen. en dan eens in de maand/2 maand gewoon heul veul geld daar heen te sturen.

Maar weet niet of dat voordeliger is met omwisselkoersen en eu transactie kosten
Met mijn Rabobank-pas kon ik (volgens mij ) gratis pinnen. Op mijn afschriften stond enkel de wisselkoers + omrekening en het afgeschreven bedrag in euro. Geld overmaken naar Zweden is praktisch gratis. Qua wisselkoersen zou ik me niet te druk maken. Eventueel kan je de economische situatie bestuderen, en vervolgens een strategie verzinnen om zoveel mogelijk op fluctuaties in te spelen, maar dat lijkt me enigszins overdreven.
pi_51813341
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:33 schreef Frrreek het volgende:

[..]

Met mijn Rabobank-pas kon ik (volgens mij ) gratis pinnen. Op mijn afschriften stond enkel de wisselkoers + omrekening en het afgeschreven bedrag in euro. Geld overmaken naar Zweden is praktisch gratis. Qua wisselkoersen zou ik me niet te druk maken. Eventueel kan je de economische situatie bestuderen, en vervolgens een strategie verzinnen om zoveel mogelijk op fluctuaties in te spelen, maar dat lijkt me enigszins overdreven.
In Zweden is het helaas niet meer gratis pinnen. Ieder geval bij de Rabobank
quote:
Hoeveel betaal ik voor pinnen in het buitenland?
Hoeveel u betaalt voor een geldopname of betaling in het buitenland, hangt ervan af of het euro's zijn of andere, vreemde valuta. Uw betalingen en opnames in euro's zijn helemaal gratis. Voor betalen en geld opnemen in andere valuta betaalt u vanaf 1 januari 2007 een klein bedrag.

Als u vreemde valuta opneemt, betaalt u ¤ 2 per geldopname met uw Europas. Voor opname met uw creditcard betaalde u al ¤ 4,50 per keer. Aan het eind van de maand ziet u deze kosten op uw rekeningafschrift terug als één apart bedrag: het aantal keer dat u vreemde valuta heeft opgenomen maal ¤ 2 of ¤ 4,50. Als u een Rabo TotaalPakket of Rabo RiantPakket heeft, betaalt u deze ¤ 2 niet.
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_51820437
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:26 schreef PieterBas het volgende:

[..]

In Zweden is het helaas niet meer gratis pinnen. Ieder geval bij de Rabobank
[..]
mmm ik ga maar eens opzoeken bij de ABN hoe dat daar zit enzo! dank in ieder geval voor de tips!
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
  woensdag 25 juli 2007 @ 17:45:41 #81
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_51825054
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:11 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:

[..]

nou daar heb ik al aan gedacht, ik denk dat ik voor die 10 maand een zweedse bankrekening probeer te openen. en dan eens in de maand/2 maand gewoon heul veul geld daar heen te sturen.

Maar weet niet of dat voordeliger is met omwisselkoersen en eu transactie kosten
Voor een Zweedse bankrekening heb je een Zweeds persoonsnummer nodig, en die geven ze volgens mij alleen af als je je hier permanent vestigt. Mijn ervaring is dat ze bij de Swedbank nog daar nog wel makkelijk mee omgaan en een tijdelijk nummer geven, maar ik kreeg toen wel binnen een week een persoonsnummer, maar misschien dat als je de situatie uitlegt, dat ze er nog wat op vinden.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_51841196
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:45 schreef LeroyBrown het volgende:

[..]

Voor een Zweedse bankrekening heb je een Zweeds persoonsnummer nodig, en die geven ze volgens mij alleen af als je je hier permanent vestigt. Mijn ervaring is dat ze bij de Swedbank nog daar nog wel makkelijk mee omgaan en een tijdelijk nummer geven, maar ik kreeg toen wel binnen een week een persoonsnummer, maar misschien dat als je de situatie uitlegt, dat ze er nog wat op vinden.
Voor (tijdelijke) buitenlanders is het persoonsnummer is gewoon je geboortedatum andersom..
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
  donderdag 26 juli 2007 @ 02:09:46 #83
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_51842383
Dat is je persoonsnummer sowieso. JJJJMMDD-XXXX waarbij de X-en voor 4 cijfers staan die aan de hand van een berekening bepaald worden.

http://en.wikipedia.org/w(...)_number_%28Sweden%29

Edit: Daar staat ook meteen een antwoord voor nummers voor tijdeljke buitenlanders zie ik net.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_51843171
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 12:26 schreef PieterBas het volgende:

[..]

In Zweden is het helaas niet meer gratis pinnen. Ieder geval bij de Rabobank
[..]
haha ben benieuwd of ik belachelijk veel heb betaald. Heb sowieso elke week een paar keer gepint
pi_51848069
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 03:10 schreef Frrreek het volgende:

[..]

haha ben benieuwd of ik belachelijk veel heb betaald. Heb sowieso elke week een paar keer gepint
Voor 1 Januari 2007 was het nog gratis
Op zondag 26 juli 2009 15:19 schreef The_Dean het volgende:
Wat ben je ook een klier :D
pi_51848566
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 11:11 schreef PieterBas het volgende:

[..]

Voor 1 Januari 2007 was het nog gratis


wel pauper dat ze het nu veranderen. Ik verwacht niets dan vooruitgang
pi_52117259
Goed, ik ben inmiddels terug, het waren twee erg leuke weken, veel gezien en ben zowat een rondje zuid/midden Zweden gereden, van Göteborg via Mora naar Stockholm, en toen onderdoor (Norrköping, Jönköping) weer terug, daarnaast verbleef ik in regio Torsby, uiteraard wat losse dorpjes bezocht en wat vrienden her en der.

Erg leuk land, dat blijft het, maar ik voel de bui alweer een beetje hangen, zonder fatsoenlijk Zweeds ga ik het daar dus niet reden qua job. Inmiddels wil ik mijzelf vestigen in Mullsjö. Maargoed. Ik heb het nu een beetje verder bekeken, maar ik denk dat het lastig wordt een baan te vinden (IT) in die regio, dus kijk ik ook wat meer richting Göteborg / Borĺs.

Misschien toch maar een tussenpartij zoeken die banen regelt via een uitzendbureau of wat dan ook. Tenslotte gaat het er om dat ik ergens begin en niet meteen aan de spaarcenten hoef te gaan zitten teren.

Best wel wat foto's gemaakt, en zelfs nog in Oslo geweest, wat hebben die Noren een brakke wegen, het leek Duitsland wel. Maargoed, al met al heb ik me goed vermaakt hoewel ik me nog niet echt aan de 'echte' gerechten gewaagd heb. Verder als elandbiefstuk ben ik nog niet

Zeker voor herhaling vatbaar, ik hoop omstreeks oktober een beetje kijk te hebben op het hele verhaal, gaat het wel of niet werken, is het wel zo, dan ga ik midden/eind november nog eenmaal naar Zweden om dingen zoals een appartement kijken / sollicitatiegesprekken te regelen. En dan binnen 2 maanden weg wezen, maar als ik het zo zie gaat dat zowel een woning als een baan een erg moeilijke taak worden.

Hopelijk snel wat foto's online gooien, ik ben geen fotograaf, dus ja, meer als bomen heb ik niet
Gĺ och dö. Weet je wat jij bent? Een Supportslet.
  Moderator zondag 5 augustus 2007 @ 15:12:31 #88
45833 crew  Fogel
pi_52119269
Mullsjö ligt echt in the middle of nowhere.... waarom zou je daarheen willen? Als de reden is dat de huizen er bijna gratis zijn, da's op meer plekken in Zweden zo... (maar die zijn zo goedkoop omdat niemand er meer wil wonen omdat de industrie die het dorp levend hield verdwenen is, en daardoor is er dus ook weinig tot geen werk voor de resterende bevolking)

Het ligt er een beetje aan wat je doet in de IT (is wel een erg ruim begrip), maar als je naar Stockholm wil, weet ik nog wel een paar bedrijven die mensen zoeken, bij een daarvan is Zweeds kunnen geen vereiste.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_52119935
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 15:12 schreef Fogel het volgende:
Mullsjö ligt echt in the middle of nowhere.... waarom zou je daarheen willen? Als de reden is dat de huizen er bijna gratis zijn, da's op meer plekken in Zweden zo... (maar die zijn zo goedkoop omdat niemand er meer wil wonen omdat de industrie die het dorp levend hield verdwenen is, en daardoor is er dus ook weinig tot geen werk voor de resterende bevolking)

Het ligt er een beetje aan wat je doet in de IT (is wel een erg ruim begrip), maar als je naar Stockholm wil, weet ik nog wel een paar bedrijven die mensen zoeken, bij een daarvan is Zweeds kunnen geen vereiste.
Laten we zeggen dat het er op zich vrij leuk uit zag, uiteraard draai ik 180 graden indien er ergens anders wel mogelijk banen te vinden zijn. Ik heb eerder aan Stockholm gedacht omdat daar de vraag wat groter is, momenteel ben ik Netwerk- / Systeembeheerder (Windows) in een 5 man tellend team voor een multi-locatie scholengemeenschap. Uiteraard vindt ik het prima om bijv. parttime te werken of onder niveau, al is het maar om daarnaast een extra les Zweeds te kunnen nemen.

Maargoed, ik ga niet ergens heen wegens de huizenprijs, ik kan niets betalen en ik zal slechts enkele maanden kunnen overleven op mijn spaarcentjes, dus ja. Huren moet ik toch, en in die tijd is het gewoon behelpen, dan maar op 8m2 leven.

Maargoed, ik ben altijd geinteresseerd in eventuele aanwijzingen, het duurt misschien nog 6 maanden, maar tips naar bedrijven zijn welkom.
Gĺ och dö. Weet je wat jij bent? Een Supportslet.
pi_52120065
Als ik vragen mag, wat voor soort bedrijven zijn dat dan die nog mensen nodig hebben?
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:31:32 #91
10710 gday
propria cures
pi_52292148
Zo, net twee uurtjes terug van 3 weken Zweden. Enkele hoogtepunten waren een (tweede) bezoek aan de kopermijn in Falun, meezingen met de rest van het publiek bij Allsĺng pĺ Skansen en het bezoek aan oude vrienden.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  zaterdag 11 augustus 2007 @ 21:36:58 #92
10710 gday
propria cures
pi_52292286
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 17:45 schreef LeroyBrown het volgende:

[..]

Voor een Zweedse bankrekening heb je een Zweeds persoonsnummer nodig, en die geven ze volgens mij alleen af als je je hier permanent vestigt. Mijn ervaring is dat ze bij de Swedbank nog daar nog wel makkelijk mee omgaan en een tijdelijk nummer geven, maar ik kreeg toen wel binnen een week een persoonsnummer, maar misschien dat als je de situatie uitlegt, dat ze er nog wat op vinden.
Ik heb wel een Zweeds personnummer maar die heb ik volgens mij gewoon van Skatteverket gekregen zonder dat Migrationsverket er iets mee te maken had dus ik denk dat je je niet per se permanent hoeft te vestigen maar ik kan ernaast zitten.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
pi_52293251
kan je met een rabobank rekening gewoon pinnen in zweden? en in winkels?
  Moderator zaterdag 11 augustus 2007 @ 22:19:26 #94
45833 crew  Fogel
pi_52293466
tvvanham2002 & Nilith, jullie hebben een PM gekregen met een tip (wil de bedrijfsnaam niet hier noemen)
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  Moderator zaterdag 11 augustus 2007 @ 22:20:36 #95
45833 crew  Fogel
pi_52293492
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 22:11 schreef bksl het volgende:
kan je met een rabobank rekening gewoon pinnen in zweden? en in winkels?
Ja en nee.
Dus eerst pinnen en dan pas de winkel in met je cash
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
pi_52301257
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 22:19 schreef Fogel het volgende:
tvvanham2002 & Nilith, jullie hebben een PM gekregen met een tip (wil de bedrijfsnaam niet hier noemen)
jap, en nogmaals bedankt
  zondag 12 augustus 2007 @ 20:37:36 #97
10710 gday
propria cures
pi_52311898
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 22:20 schreef Fogel het volgende:

[..]

Ja en nee.
Dus eerst pinnen en dan pas de winkel in met je cash
In 2001 (voordat ik een Zweedse bankrekening had) heb ik geregeld betaald bij een ICA met een bankpas van de Postbank (Maestro geloof ik). Dat is slechts 1 keer fout gegaan maar dat is dan ook wel best genant.

Ik neem aan dat het er niet slechter op is geworden sindsdien?
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  maandag 13 augustus 2007 @ 12:10:39 #98
124375 LeroyBrown
Bring back that Leroy Brown!
pi_52325982
quote:
Op zaterdag 11 augustus 2007 21:36 schreef gday het volgende:

[..]

Ik heb wel een Zweeds personnummer maar die heb ik volgens mij gewoon van Skatteverket gekregen zonder dat Migrationsverket er iets mee te maken had dus ik denk dat je je niet per se permanent hoeft te vestigen maar ik kan ernaast zitten.
Hm ja, zo erg heb ik me er verder niet in verdiept. Mijn ouders moesten bij het aanvragen van de persoonsnummers bij de Skatteverket wel aantonen dat ze hier in Zweden voor de komende tijd zelf voor hun inkomsten konden zorgen om een persoonsnummer te kunnen krijgen. Stelde al met al niet veel voor; half uurtje daar gezeten, en een week later hadden we onze nummers en konden we ons via internet melden bij het Migrationsverket.
[i]Poor man wanna be rich, rich man wanna be king
And a king ain't satisfied, till he rules everything[/i]
pi_52332207
quote:
Als u een Rabo TotaalPakket of Rabo RiantPakket heeft, betaalt u deze ¤ 2 niet.
Als je maar tijdelijk naar Zweden gaat, zou je kunnen overwegen om het TotaalPakket te nemen. Dat kost ook geen drol.

Tenzij je het natuurlijk blits vindt om een Zweedse pinpas te hebben - had ik wel met mijn Zwitserse rekening Alleen jammer dat er bijna geen geld op stond
pi_52333543
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 15:53 schreef Knakker het volgende:

[..]

Als je maar tijdelijk naar Zweden gaat, zou je kunnen overwegen om het TotaalPakket te nemen. Dat kost ook geen drol.

Tenzij je het natuurlijk blits vindt om een Zweedse pinpas te hebben - had ik wel met mijn Zwitserse rekening Alleen jammer dat er bijna geen geld op stond
haha lullig als je wilt showen

maarja ik kon iig gratis pinnen enzo weet ik, herfst 2006.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')