Lewis Hamilton won 10 Juni op overtuigende wijze de Grand Prix van Canada. Maar er gebeurde veel meer in Montreal, zo was er een zware crash van de Pool Robert Kubica en moesten Massa en Fisichella verplicht de pits opzoeken nadat zij door rood gereden waren. Het hele circus verplaatst zich direct richting de Indianapolis Motor Speedway voor alweer de zevende ronde van het wereldkampioenschap . Lukt het Lewis Hamilton opnieuw te winnen? Kan Alonso het beter doen dan in Montreal? We zullen het zien.
Voor de uitslagen en statistieken van deze race kijk je natuurlijk op FOK!sportHet is misschien wel het bekendste circuit van de wereld; Indianapolis. Oftewel "The Brickyard". Het is een van de oudste circuits ter wereld waar al in het begin van vorige eeuw werd geracet. De bijnaam heeft het te danken uit de 3,2 miljoen bakstenen waar het circuit vroeger uit bestond. Tegenwoordig ligt er alleen op start/finish nog een rij bakstenen. Jaarlijks wordt op dit circuit de "Indy 500" verreden, het bekendste en drukst bezochte eendaagse evenement ter wereld.
Aangezien de F1-bolides niet geschikt zijn voor oval racing is er in het infield een stuk circuit aangelegd. Het is daarmee een unieke baan, die bestaat uit een kwart van de originele oval, en een gewoon circuit.
Voor de set-up moeten de coureurs een compromis zien te vinden. Het krappe infield vereist een goede remstabiliteit, tractie en downforde terwijl het ovalgedeelte juist om zoveel mogelijk topsnelheid vraagt. De motor komt onder grote belasting te staan. De coureurs rijden hier gemiddeld 20 seconden volgas, waarbij de motor ongeveer tien seconden belast wordt. Op geen enkel ander circuit is hier sprake van.
Lengte circuit : 4.192 km
Aantal ronden: 73
Totaal afstand: 306.016 km
Ronde Record: 1:10.399 ( door Rubens Barrichello)
onboard lap met Rubens Barichello in 2004Nadat het Formule 1-circus vele andere locaties aandeed in de Verenigde Staten werd er in 2000 voor het eerst neergestreken in Indianapolis. De race werd gewonnen door Michael Schumacher, terwijl niemand problemen kende met "turn 13" zoals door sommigen vooraf werd gevreesd. In 2001 was er wel een harde crash in "turn 13", Rubens Barrichello schreef zijn Ferrari volledig af. In dezelfde race wist Mika Hakkinen zijn laatste F1-zege te behalen.
In 2002 was er commotie op Indy. Ferrari domineerde de race, met Schumacher op kop en Barrichello er vlak achter. Schumacher wilde echter tegelijk finishen, wat met de moderne F1-wagens niet mogelijk bleek te zijn. Barrichello wint op bijna 1 honderdste voor Schumacher. Velen denken nog altijd dat dit een goedmakertje was voor de GP van Oostenrijk eerder dat jaar.
In 2003 is er sprake van een race onder natte omstandigheden. Zoals gebruikelijk kan Michael Schumacher hiermee het beste uit de voeten. De race bleek beslissend voor het kampioenschap, Shumacher wint en naaste rivaal Montoya scoort geen punten. De voorsprong van Schumacher liep uit naar negen punten op Kimi Raikkonen.
In 2004 is het weer Michael Schumacher die weet te winnen. Ook nu is er een
harde crash in "turn 13" als Ralf Schumacher de muur raakt. Hij is korte tijd buiten bewustzijn en zal enkele races moeten missen. De Formule 1 is opgeschrikt.
Ook in 2005 is het
Ralf Schumacher die de muur raakt in "turn 13". In de vrijdagtraining bleek zijn Michelin-band niet bestand tegen de krachten in de bocht. Als gevolg hiervan ziet de Franse bandenfabrikant zich genoodzaakt al haar team terug te trekken voor de race. Er wordt gezocht naar compromissen, maar de FIA en Bridgestone geven geen krimp.
Tijdens de race gaan alleen Ferrari, Jordan en Minardi van start. Schumacher weet de uiterst saaie race op zijn naam te schrijven. De F1 heeft een nekslag toegedient gekregen in de VS, zo lijkt het.
Begin juli keerde de Formule 1 terug naar Indianapolis, de plaats van het beschamende debacle van 2005, toen slechts zes wagens de race reden. Het publiek komt echter weer massaal opdagen en de Amerikanen krijgen dit maal wel waar ze voor hebben betaald. Schumacher pakt met grote overmacht de pole position, teamgenoot Felipe Massa mag als tweede starten. Alonso moet genoegen nemen met een vijfde plaats.
Nick Heidfeld is het grootste slachtoffer van een massale crash in de eerste bocht van de wedstrijd. De Duitser slaat vier maal over de kop in de chaos die wordt veroorzaakt door Montoya, die zijn teamgenoot Raikkonen aantikt. Ook Speed, Montagny, Klien en Webber kunnen ter plekke uitstappen. Na de noodzakelijke safety car-periode rijden de Ferrari's van Schumacher en Massa direct weg bij de rest van het veld. Sato en Monteiro helpen elkaar de wedstrijd uit, terwijl Fisichella alle ruimte van Alonso krijgt voor de derde plaats. De Spanjaard zakt tijdens zijn laatste pitstop zelfs weg tot de vijfde plaats, ten gunste van Jarno Trulli, die een sterke wedstrijd rijdt. Schumacher wint, met een comfortabele voorsprong van acht seconden op zijn teamgenoot.
Vrijdag 15 juni 200716:00 - 17:30 vrije training 1
20:00 - 21:30 vrije training 2
Zaterdag 16 juni 200716:00 - 17:00 vrije training 3
19:00 - 20:00 kwalificatie training
Zondag 17 juni 200719:00 - 2007 FORMULA 1 United States Grand Prix
Zaterdag 16 juni 200718:30 - 20:30 kwalificatie (RTL7)
Zondag 17 juni 200717:45 - 18:10 voorbeschouwing (RTL7)
18:10 - 18:55 voorbeschouwing
(RTL4!)19:00 - 20:40 Race
(RTL4!)20:40 - 21:30 Nabeschouwing
(RTL4!)Het Weer in IndianapolisLive TimingZin om over F1 te chatten? kom dan gewoon naar het irc-kanaal #f1Zie de
IRC FAQ voor meer informatie.
deze preview wordt u mede mogelijk gemaakt door Sanger & WESTDeOP is hier te vinden!
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one