abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 juni 2007 @ 13:02:08 #1
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_50369200


De situatie
Ik wil mijn betonnen balkon van 180 cmx 500 cm meter gaan opleuken met houten terrasdelen van 14,5 cm bij 180 cm.

dat betekent dus dat ik 500/15,5= 32 houten delen nodig heb.(1cm ruimte tussen de delen)

Wat ik graag van jullie zou willen , zijn tips mbt de montage:

Ondergrond
- zal ik balken van 50x50 met een lengte van 500 cm over de gehele lengte van mijn balkon,in 3 of 4 rijen aanbrengen en op het beton monteren? zo ja moet ik ze dan vast boren? op welke wijze?

Monteren van de delen
-Wanneer ik de houten delen op de balken schroef, wat is dan de methode die het mooiste resultaat oplevert?Een verzinkboor gebruiken zodat de schroefkoppen zijn verzonken in het hout? Of zijn er montage middelen die een mooier resultaat opleveren

Overig
-algemene en praktische tips

alvast bedankt voor de moeite
reach out and touch faith
  dinsdag 12 juni 2007 @ 13:14:16 #2
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_50369655
Zorg dat het water weg kan en er niet onder blijft staan.
Laat het los zodat je bladertroep enzo er tussenuit kan halen (behalve als hoger zit dan de 3de?)
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_50370010
Ik zou de balken niet vastboren op je balkon, maar gewoon één groot houten rek maken, door je planken op de balken te schroeven. Je vult toch je hele balkon ermee, dus het blijft uit zichzelf al liggen.

Verder zou ik 4 balken toepassen, en deze met rubberen drainagetegeldragers neerleggen op je balkon
pi_50370629
Allemaal goede tips van mijn bovenburen alleen vraag ik me af hoe je met de hoogte uitkomt. De planken zullen een 1,5 cm dik zijn daar zet je balken van 5 cm onder en dan ook nog een drainage tegel van een cm of 3 dan zit je in totaal al aan een 10 cm. Gaat dat allemaal met de deur nog lukken (als die naar buiten draait) of krijg je een grote lelijke opstap? Je zou de balken ook daar dezelfde planken kunnen vervangen moet je alles wel wat meer ondersteunen maar moet volgens mij wel kunnen dat scheelt alweer wat in de hoogte.
live your fears, fear your live
  dinsdag 12 juni 2007 @ 20:18:22 #5
65762 ozzyat105
rock&roll high school
pi_50384873
helemaal goed!, thanx voor de tips


  • Het balkon is thv de 1e verdieping, en idd veel bladeren op het balkon

  • Drainagetegel(dragers) kun je daar wat meer oververtellen hoe dat werkt? ,is dat beter dan hout direct op de betonnen ondergrond?

  • Zou ik dan mijn hele balkon (10m2) vol moeten leggen met die tegels?

  • Of alleen tegels op de ondergrond verdelen zodat het houten frame stabiel ligt?

  • ik heb ongeveer 8 cm ruimte , daarboven kom ik idd te hoog uit

  • Hebben jullie nog id-een over het hoe-netjes-te-monteren-van-de-houten-delen op het onderliggende balken frame?
  • reach out and touch faith
    pi_50386765
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 20:18 schreef ozzyat105 het volgende:
    helemaal goed!, thanx voor de tips


  • Het balkon is thv de 1e verdieping, en idd veel bladeren op het balkon
    als je de voeg op 5 a 6mm houdt dan valt er weinig tussen
  • Drainagetegel(dragers) kun je daar wat meer oververtellen hoe dat werkt? ,is dat beter dan hout direct op de betonnen ondergrond?
    rubber tegels absorberen wat de verschillen in het beton en de vloer ligt steviger
  • Zou ik dan mijn hele balkon (10m2) vol moeten leggen met die tegels?
    nee alleen onder de liggers om de 50 cm tussen maat bij balkmaat 40x75mm
  • Of alleen tegels op de ondergrond verdelen zodat het houten frame stabiel ligt?
    ja dus
  • ik heb ongeveer 8 cm ruimte , daarboven kom ik idd te hoog uit
    rubber van circa 1 cm dik, balk met kopmaat 40x75mm, plank 28 mm is 78mm totaal
  • Hebben jullie nog id-een over het hoe-netjes-te-monteren-van-de-houten-delen op het onderliggende balken frame?
    twee schroeven per plank per balk in de 2e groef en de 2 na laatste groef
    netjes verzinken
    en ook belangrijk exact op een lijn bore
    n
  • Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
      dinsdag 12 juni 2007 @ 21:35:01 #7
    73107 Sjabba
    Cinderella man
    pi_50387762
    Gebruik als schroef speciale RVS!! spax vlonder schroeven. Goede ervaring mee.
    Fuck catching lightning, he struck it
    screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
    and made it rain upward
    pi_50388191
    Alles wat boven gezegt wordt. De rubberen plaatjes er onder is best belangrijk om alles stabiel te krijgen en om de balken niet in het water te hebben staan. Niet dat het water zelf heel erg is bij de meeste houtsoorten die hiervoor gebruikt worden maar om goede afwatering e houden en zodang schimmel en alg tegen te gaan.

    Schroeven kan, wel verzinken. Beter is om de planken vast te nagelen. De nagels sla je iets chuin naar elkaar toe gericht, 2 per plank is voldoende. Een high tech manier is met metalen veer plaatjes die je tussen de planken monteert met een schroef. deze zorgen ook meteen voor een nette verdeelde voeg tussen de planken.
    pi_50388447
    je haalt gewoon een stuk stalen strip bij de bouwmarkt en lange lijmtangen of en deze span je op met de strip tussen de planken

    of zoals wij het wel eens doen lijmtangen op een plank klemmen met het eind naar boven en hier lijmtang achter hangen die de plank weer klemt
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
      woensdag 13 juni 2007 @ 08:05:53 #10
    178940 Orval
    .....ik word oud....
    pi_50398923
    quote:
    Op dinsdag 12 juni 2007 21:46 schreef tnimble het volgende:
    Alles wat boven gezegt wordt. De rubberen plaatjes er onder is best belangrijk om alles stabiel te krijgen en om de balken niet in het water te hebben staan. Niet dat het water zelf heel erg is bij de meeste houtsoorten die hiervoor gebruikt worden maar om goede afwatering e houden en zodang schimmel en alg tegen te gaan.

    Schroeven kan, wel verzinken. Beter is om de planken vast te nagelen. De nagels sla je iets chuin naar elkaar toe gericht, 2 per plank is voldoende. Een high tech manier is met metalen veer plaatjes die je tussen de planken monteert met een schroef. deze zorgen ook meteen voor een nette verdeelde voeg tussen de planken.
    2 per kant neem ik aan.......als je op de kopse kanten maar 1 schroef in het midden doet gaat het zaakje kromtrekken. dus zou met twee schroeven per kant werken. Er zijn trouwens ook gewoon houten afstandblokjes te koop, als je dan vlonderplanken pet een groef in de zijkant neemt dan zie je de schroeven helemaal niet mee. wel de duurste oplossing.
    Narcisme, een gezond zelfbeeld!
    pi_50399394
    Natuurlijk 2 spijkers (beter dan schroeven) gebruiken voor daar waar de plank een een balk kruist. Dat is dus tossen de 40 en 80cm 9afhankelijk van plank dikte).
      woensdag 13 juni 2007 @ 12:51:42 #12
    65762 ozzyat105
    rock&roll high school
    pi_50406838
    Ok nou heb ik iig al een hoop bruikbare tips
    Hoe zouden jullie de totale kosten inschatten? het balkon is ongeveer 10m2.
    Het hoeft geen dure houtsoort te zijn.
    reach out and touch faith
      woensdag 13 juni 2007 @ 21:45:28 #13
    146811 PhonyRules
    minimal funk
    pi_50427532
    Maar bij 1 schroef/nagel per kant heb je weer minder kans dat het zaakje gaat scheuren etc door uitzetten/krimpen.
    pi_50432571
    quote:
    Op woensdag 13 juni 2007 21:45 schreef PhonyRules het volgende:
    Maar bij 1 schroef/nagel per kant heb je weer minder kans dat het zaakje gaat scheuren etc door uitzetten/krimpen.
    Die kans heb je alleen bij schroeven. Om ook dat daar te voorkomen boor je het gat in de plank niet voor met dezelfde diameter als de schroef maar 1 maatje groter. De plank kan dan onder de schroef doorwerken. Nadeel is weer dat als het gaat werken de plank niet scheurt maar de plank iets los kan komen te liggen geduurede een deel van het jaar.
      donderdag 14 juni 2007 @ 13:35:32 #15
    91233 Dhr.Swinckels
    Het is De Heer voor jou!
    pi_50447843
    effe volgen dit topic

    ze zijn op dit moment betonrot aan het verwijderen. hierna komt mijn overkoepelende vlonder terug.
    Mijn vorige vlonder stak een 2,5 - 3 meter uit.. steunpalen in mijn tuin...
    Vertrouwend u hiermede naar behoren geïnformeerd te hebben verblijf ik,
    met vriendelijke groet,
    Dhr. Swinckels
    pi_50452304
    Zijn speciale rubberen tegeltjes van Aquaplan om onder je balkenframe te leggen.. zijn er 10 stuks van 10 bij 10 centimeter en iets van 2 cm dik.. Voor euh.. 4,50 ofzo.. te verkrijgen bij de bouwmarkt (let op: ligt meestal bij dakbedekkingsmaterialen)
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')