abonnement Unibet Coolblue
pi_50033326
hoi allemaal ,

ik heb ikea laminaat tundra met als ondervloer niva 8 db
maar nu hoorde ik net dat de nederlandse norm 10 db moet zijn ....
(het is alleen voor de woonkamer en de gang begaande grond)
ik heb het laminaat gelukkig nog niet gelegt maar wat is jullie mening??

andere kopen ???
pi_50033512
Kijk even in je huurcontract wat er hier over vermeld wordt, en of ze wat eisen qua norm. Ook is het belangrijk wat er op de vloer gedaan wordt. Spelen er vaak kinderen op met speelgoed, lopen er mensen veel op hakken overeen etc. Denk persoonlijk dat die 2 db niet echt te merken valt overigens..
pi_50033794
in het huurcontract staat inderdaad dat het 10 db moet zijn ..
maar daar komen ze nu mee 3 dagen voor oplevering
pi_50033901
Tja, zou me er niet al te druk over maken. Het wordt pas een probleem als de onderburen gaan klagen over geluidsoverlast, en de woningbouw middels een onderzoek bij jou komt en vraagt om de specificaties van je vloer. Ze zouden dan kunnen eisen dat je een andere ondervloer neemt. Maar 2db verschil is echt klein.. Maar als je die gok niet durft te nemen zou je inderdaad een andere ondervloer moeten nemen..
pi_50033995
oke weet weer meer dank je voor je reactie
pi_50053127
Die norm geldt meestal alleen voor appartementen en niet voor een gewoon huis voor de begane grond...

Edit: als het echt in het contract staat kun je natuurlijk overwegen om de ondervloer te ruilen voor een andere.
  zondag 3 juni 2007 @ 13:44:30 #7
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_50058518
2 DB is echt nauwelijks verschil en zolang je niet de hele dag met hakken aan door je woonkamer loopt zal je van je onderburen ook niet snel klachten krijgen.
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
pi_50062963
2dB is wel een groot verschil hoor, 3 dB is namelijk een verdubbeling van het volume, dus dat tikt hard aan.

Maar die 10 dB waar over gepraat wordt is de geluidsreductie naar een andere verblijfsruimte toe.

En als jij gewoon op de begane grond laminaat gaat leggen, dan zit daar geen verblijsruimte (=slaapkamer, woonkamer en keuken) onder, dus hoef jij ook niet te voldoen aan die 10dB reductie.
die 8dB ondervloer van jou is ruim voldoende!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')