abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:41:01 #1
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_49918956
Zijn er hier mensen die werken bij 1 van deze 4 bedrijven ? Of ooit heeft gewerkt ?

Zo ja, kan iemand me wat vertellen over de:

* de cultuur binnen het bedrijf
* niet geheeld onbelangrijk, indicatie van de start salarissen (op HBO en WO indien daar verschil in zit)
* secundaire arbeidsvoorwaarden
* nog meer.....

ik ben nl afgestudeerd bij E&Y.... de bedrijfscultuur viel daar wel mee vond ik... ik kom uit Brabant en liep stage in A'dam...totaal andere mensen...
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:42:46 #2
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49919013
De 4 grote
Lang leve mij! *O*
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:45:04 #3
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_49919103
zijn toch de 4 grootste van Nederland....
pi_49919130
mijn vriend is nu aan het solliciteren bij twee van de 4. en volgens hem zit het startsalaris rond de 2500 voor WO. natuurlijk ook plus auto, tankpas, zoveel privekilometers, telefoon en laptop.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:45:52 #5
93427 Echo99
© Boy_Snakeye 21.07.05
pi_49919135
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:45 schreef SqueaK het volgende:
zijn toch de 4 grootste van Nederland....
Ja, maar als je het zo post klinkt het alsof het zaligmakend is om bij "de 4 grote" te werken
Lang leve mij! *O*
pi_49919242
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:41 schreef SqueaK het volgende:
de bedrijfscultuur viel daar wel mee vond ik...


Waarom hebben ze je geen baan aangeboden als het beviel? Mijn zwager kreeg gelijk in het 3e jaar van zijn studie een baan aangeboden bij een van deze bedrijven en werkt er nu als registeraccountant.
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:49:44 #7
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_49919288
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:45 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ja, maar als je het zo post klinkt het alsof het zaligmakend is om bij "de 4 grote" te werken
nee hoor, bedoel ik niets mee...maar goed, misschien verkeerd gepost dan..

andere bedrijven wil ik ook wel iets van weten... BDO misschien iemand ?
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:51:58 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_49919378
Accountancy of consultancy?
The love you take is equal to the love you make.
pi_49919379
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:49 schreef SqueaK het volgende:

[..]

nee hoor, bedoel ik niets mee...maar goed, misschien verkeerd gepost dan..

andere bedrijven wil ik ook wel iets van weten... BDO misschien iemand ?
ik kan je in ieder geval zeggen dat logicaCMG een behoorlijk laag startsalaris heeft vergeleken met de 4 grote. maar dat komt omdat ze HBO en WO op hetzelfde inschalen. ook krijg je bij logica niet een cursus om direct hogerop te komen. bij de 4 die jij noemde volgens mij wel. maar welke richting ben je naar aan het zoeken dan?
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
  woensdag 30 mei 2007 @ 10:53:40 #10
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_49919440
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:51 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

ik kan je in ieder geval zeggen dat logicaCMG een behoorlijk laag startsalaris heeft vergeleken met de 4 grote. maar dat komt omdat ze HBO en WO op hetzelfde inschalen. ook krijg je bij logica niet een cursus om direct hogerop te komen. bij de 4 die jij noemde volgens mij wel. maar welke richting ben je naar aan het zoeken dan?
Audit..... bij E&Y werd je dan direct doorgestuurd om je RE te halen...

bij KPMG hebben ze volgens mij iets van de Audit Academy, maar weet niet precies wat dat inhoudt,,
pi_49919552
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:53 schreef SqueaK het volgende:

[..]

Audit..... bij E&Y werd je dan direct doorgestuurd om je RE te halen...

bij KPMG hebben ze volgens mij iets van de Audit Academy, maar weet niet precies wat dat inhoudt,,
bij kpmg heb je ook meteen je RE. bij deloitte ook, PWC volgens mij ook, E&Y weet ik zo niet, trok hem niet echt. (mijn vriend is ook bezig met de audit richting ) zal hem vanavond wel even vragen hiernaar te kijken. hij is nu nog bezig met zijn afstudeerstage.
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_49949430
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:45 schreef Echo99 het volgende:

[..]

Ja, maar als je het zo post klinkt het alsof het zaligmakend is om bij "de 4 grote" te werken
Dat klopt, maar wat jij niet weet is dat ze binnen het audit- en studie-land gewoon echt zo genoemd worden. De "vier grote" of "big four".

Ik weet dat bij E&Y Financial Services het startsalaris rond de 2400 euro kaal (dus zonder vakantiedagen en 13e maand) ligt, maar daar komt een Seat Ibiza met Shell-tankpas (je mag, op basis van fair-use, oneindig tanken) en laptop bij. Helemaal nog niet zo slecht.

... maar je moet het werk leuk vinden en da's dan weer niet mijn straatje
pi_49950141
Het is alweer een tijdje geleden, maar ooit begonnen bij E&Y. Cultuur: aardappel-in-keel-like figuren en zichzelf veel te belangrijk vinden. Arrogant cultuurtje. Dat laatste past an sich best bij me ( ), maar ik vond het nergens op slaan als je de mensen zag die zich dat cultuurtje probeerden aan te meten. (NIVRA)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 31 mei 2007 @ 08:00:07 #14
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_49953701
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:42 schreef Echo99 het volgende:
De 4 grote
Het allesomvattende antwoord.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_49963852
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:53 schreef SqueaK het volgende:
Audit..... bij E&Y werd je dan direct doorgestuurd om je RE te halen...

bij KPMG hebben ze volgens mij iets van de Audit Academy, maar weet niet precies wat dat inhoudt,,
Hoi, ik ben dus de vriend van blackie. ik heb me de afgelopen tijd verdiept in een aantal van deze organisaties. Het startsalaris ligt bij allen ongeveer op hetzelfde niveau namelijk 2400 euro. Bij allen heb je de mogelijkheid om je RE titel te halen aan een universiteit naar keuze. Zij betalen de 15,000 euro die de opleiding kost en de dag dat je naar de uni gaat is voor de helft voor hun rekening en de helft voor jezelf (dus je krijgt die dag maar 4 uur salaris). Ook zijn de dingen als lease-auto, tankpas, telefoon, laptop en dat soort rotzooi niet echt onderscheidend. Om iets meer in detail daarover te treden. Meeste werkgevers bieden de 2400, betalen je pensioenpremie en geven rond de 12.500 prive kilometers per jaar. Het leasebedrag kan iets verschillen, maar goed ik denk dat dit gedeelte niet je primaire zorg moet zijn. Voor al deze bedrijven hoef je niet bang te zijn lastig rond te komen.

Waar ik zelf naar gekeken heb is de functies zelf die ze aanbieden. Ik ben zelf ook geinteresseerd in een audit functie, maar ik heb er voor gekozen om niet bij PWC en E&Y aan de slag te gaan omdat deze organizaties speciale audit afdelingen hebben. Mijn indruk was dat KPMG en Deloitte een breder scala aan opdrachten aanbieden. In andere woorden je kan je IT Audit ook eens afwisselen met bijvoorbeeld een Risico-management project. Verder is de cultuur erg belangrijk. Bij mijn sollicitatiegesprek bij PWC kreeg ik bijvoorbeeld de indruk dat je hier geen zeggenschap hebt over de opdrachten die je moet uitvoeren, terwijl er bij Deloitte en KPMG meer een overleg cultuur heerst (we zitten omhoog, wil je dit voor ons doen dan is je volgende project ....).

Ik weet van de groeimogelijkheden bij KPMG dat het gemiddeld 3 jaar duurt om door te stromen naar de volgende functie (dus van junior naar consultant). Het minimum salaris van een consultant ligt daar op ongeveer 3200. Effectief komt dit op een gemiddelde stijging van je inkomen van 12% per jaar. Ik heb geen reden om aan te nemen dat dit anders is bij de andere organisaties.

Mijn tip: kijk naar de bedrijfscultuur, kijk naar functie die je kan uitvoeren en hoe je kan doorstromen naar andere werkzaamheden. Verder is het gewoon kiezen waar je je prettig bij voelt.

[ Bericht 6% gewijzigd door snabbi op 31-05-2007 17:31:54 ]
  donderdag 31 mei 2007 @ 18:33:27 #16
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_49973121
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:01 schreef snabbi het volgende:

[..]
knip!
kijk, dit zijn reacties waar ik iets aan heb...

weet jij of er de mogelijkheid bestaat tot een open solliciatie bij Deloitte ERS ??

zie op internet alleen open vacatures, maar niets voor een open sollicitatie
pi_49975984
Ik ben aangedragen door een studiegenoot die daar al werkt. Zodoende heb ik eerst een orientatiegesprek gehad en werd mij daarna gezegd op welke vacature ik moest reageren.

Welke opleiding doe je/heb je gedaan?
  donderdag 31 mei 2007 @ 21:35:52 #18
56967 Cappucino
Niet denken, maar doen!
pi_49979553
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:49 schreef SqueaK het volgende:

[..]

nee hoor, bedoel ik niets mee...maar goed, misschien verkeerd gepost dan..

andere bedrijven wil ik ook wel iets van weten... BDO misschien iemand ?
Yep, al 2,5 jaar! Met veel plezier!
Cash is fact, profit is an opinion!!
  zondag 3 juni 2007 @ 13:48:08 #19
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_50058641
Ik ben afgelopen week bij KPMG geweest, afdeling IT Advisory. Wat mij opvalt is dat KPMG ITA ongeveer hetzelfde is als Deloitte ERS. Ik hoorde van snabbi al dat PWC zijn audit functie en consultancy strikt scheid, en ik zou graag een breed scala aan opdrachten doen.

Bij KPMG is het zo dat je in het begin veel verschillende soorten opdrachten doet. Mocht je een bepaald soort opdracht leuk vinden dan kan je aangeven dat je die vaker wilt doen en dan wordt daar rekening mee gehouden. Ik denk dat dit bij Deloitte ook wel zo zal zijn.

Ik heb ook naar E&Y gekeken, maar op de website zelf kon ik alleen maar een klein stukje audit vinden. Ik had dus niet het idee dat ze er op dezelfde manier bezig zijn met die dingen als Deloitte en KPMG.

Ik heb alleen het probleem dat ik recruiters steeds mis loop.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_50060728
tvp, nu nog schakelstudent economie & informatica maar zeker geinteresseerd aangezien ik ook deze kant op wil .

Wat leuk een I&E'er op FOK!
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zondag 3 juni 2007 @ 16:32:56 #21
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_50063305
tvp
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_50065484
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
tvp, nu nog schakelstudent economie & informatica maar zeker geinteresseerd aangezien ik ook deze kant op wil .

Wat leuk een I&E'er op FOK!
zo wie zo 2 I&E'ers op fok
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_50095807
quote:
Op zondag 3 juni 2007 14:54 schreef PietjePuk007 het volgende:
tvp, nu nog schakelstudent economie & informatica maar zeker geinteresseerd aangezien ik ook deze kant op wil .

Wat leuk een I&E'er op FOK!
Die nieuwe naam
pi_50096116
quote:
Op maandag 4 juni 2007 16:52 schreef snabbi het volgende:
Die nieuwe naam
Tsja niemand wordt er blij van, we zijn tenminste nog een aparte opleiding .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50125530
Zit ik de EDP-Audit brochure van E&Y te bekijken. Zie ik opeens een bekend gezicht, m'n docent Enterprise Information Systems .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50127716
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 13:36 schreef PietjePuk007 het volgende:
Zit ik de EDP-Audit brochure van E&Y te bekijken. Zie ik opeens een bekend gezicht, m'n docent Enterprise Information Systems .
van Haelst?

Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik door ben naar de tweede ronde bij Deloitte en heb mijn eerste gesprek gehad bij KPMG. Voorlopig kan ik nog niet kiezen tussen die twee. Allebei lijken ze me erg leuk waar ik bij KPMG een meer geografisch georienteerd inschat en Deloitte meer gevarieerd. Lastig die keuzes. I'll keep you posted.
pi_50127912
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:42 schreef snabbi het volgende:
van Haelst?
quote:
Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik door ben naar de tweede ronde bij Deloitte en heb mijn eerste gesprek gehad bij KPMG. Voorlopig kan ik nog niet kiezen tussen die twee. Allebei lijken ze me erg leuk waar ik bij KPMG een meer geografisch georienteerd inschat en Deloitte meer gevarieerd. Lastig die keuzes. I'll keep you posted.
Gaaf ! Als je de uni mag kiezen, blijf je dan gewoon op de EUR om je RE te halen?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_50128086
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:49 schreef PietjePuk007 het volgende:
Gaaf ! Als je de uni mag kiezen, blijf je dan gewoon op de EUR om je RE te halen?
De uni mag je kiezen, want het is je eigen opleiding. Wel zie je dat veel collega's dezelfde universiteit kiezen. Als ik voor Deloitte kies ga ik naar de VU, kies ik voor KPMG dan kies ik voor de EUR. Op zich wil ik wel een verder kijken dan alleen de EUR namelijk, maar ja ik woon in Rotterdam dus het is wel zo makkelijk.
pi_50130791
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 14:49 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]


[..]

Gaaf ! Als je de uni mag kiezen, blijf je dan gewoon op de EUR om je RE te halen?
Die Van Haelst werkt niet meer bij EY
pi_50136237
Overigens heb ik een verschil gevonden in de sollicitatieprocedure bij KPMG en Deloitte. Bij KPMG krijg je een assessment en bij Deloitte niet
pi_50138064
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 16:17 schreef Wokschotel het volgende:
Die Van Haelst werkt niet meer bij EY
Klopt, hij werkt nu bij een grote implementatieboer, vandaar dat ik zo verrast was. Goeie kerel verder dus die mag je ff uitleggen.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 9 juni 2007 @ 13:26:42 #32
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_50266972
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:10 schreef snabbi het volgende:
Overigens heb ik een verschil gevonden in de sollicitatieprocedure bij KPMG en Deloitte. Bij KPMG krijg je een assessment en bij Deloitte niet
hoe zit het sollicitatie proces bij Deloitte in elkaar ?

hoeveel gesprekken ?
pi_50278194
3 gesprekken. De eerste is met een medewerker van HR en een senior consultant. De tweede is met een partner en een consultant en de derde weet ik nog niet. Maandag voor mijn tweede gesprek
pi_50278464
Ik heb alleen bij KPMG gewerkt en dat is me erg tegen gevallen. Vooraf dacht ik de baan voor de rest van mijn leven gevonden te hebben, maar meer bureaucratisch dan daar heb ik het nog nooit gezien (werk nu bij een ziekenhuis!).

Was een interne functie, salaris en secundaire voorwaarden waren wat mij betreft uitstekend. Maar dat is dus niet voldoende.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_50278485
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:10 schreef snabbi het volgende:
Overigens heb ik een verschil gevonden in de sollicitatieprocedure bij KPMG en Deloitte. Bij KPMG krijg je een assessment en bij Deloitte niet
Hangt dat ook niet van de functie af? Of vergelijk je in dit geval 2 identieke functies?
pi_50278940
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 20:12 schreef Serinde het volgende:
Hangt dat ook niet van de functie af? Of vergelijk je in dit geval 2 identieke functies?
In dit geval weet ik dat TS op zoek was naar een functie binnen de IT Audit richting. De functie waar ik bij KPMG voor gesolliciteerd had is IT Advisory en bij Deloitte is het voor ERS. Het gaat hier dus om identieke functies.
  zondag 10 juni 2007 @ 12:07:43 #37
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_50293280
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 20:05 schreef snabbi het volgende:
3 gesprekken. De eerste is met een medewerker van HR en een senior consultant. De tweede is met een partner en een consultant en de derde weet ik nog niet. Maandag voor mijn tweede gesprek
kan jij me zo vertellen op welke kantoren in Nederland de ERS afdelingen zitten ??
pi_50294966
Het gaat hier voornamelijk om Amstelveen. Zelf woon ik in Rotterdam en ken ook mensen die werken bij ERS die in Rotterdam wonen. Zij vertellen mij dat ze rond half 7 richting amstelveen gaan om de files te ontlopen. Vervolgens gaan ze rond 2 uur s middags naar een ander kantoor bijvoorbeeld Rotterdam of Voorburg zodat zij niet het begin van de avondspits hoeven mee te maken. Het is namelijk overal flex-plekken, maar het is wel handig om je netwerk in Amstelveen in tact te laten.
pi_50303788
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 19:51 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Klopt, hij werkt nu bij een grote implementatieboer, vandaar dat ik zo verrast was. Goeie kerel verder dus die mag je ff uitleggen.
Prima kerel inderdaad, ik vond het alleen opmerkelijk dat ie blijkbaar nog in een folder staat terwijl ie toch al een tijdje weg is. Tijd voor nieuwe folders
  maandag 11 juni 2007 @ 16:35:43 #40
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_50336438
quote:
Op zaterdag 9 juni 2007 20:12 schreef Sometimes het volgende:
Ik heb alleen bij KPMG gewerkt en dat is me erg tegen gevallen. Vooraf dacht ik de baan voor de rest van mijn leven gevonden te hebben, maar meer bureaucratisch dan daar heb ik het nog nooit gezien (werk nu bij een ziekenhuis!).

Was een interne functie, salaris en secundaire voorwaarden waren wat mij betreft uitstekend. Maar dat is dus niet voldoende.
Kan je daar wat voorbeelden van geven?
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_50339299
quote:
Op maandag 11 juni 2007 16:35 schreef Radagast2005 het volgende:

[..]

Kan je daar wat voorbeelden van geven?
Voorbeelden van de bureaucratie of van de arbeidsvoorwaarden?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_50339775
quote:
Op maandag 11 juni 2007 17:54 schreef Sometimes het volgende:
Voorbeelden van de bureaucratie of van de arbeidsvoorwaarden?
De bureaucratie wil hij horen. Hij is ook een sollicitatieprocedure aan het starten en vanuit de orientatielunch/dag haal je weinig rotte dingen boven.

BTW:
Vandaag tweede gesprek bij Deloitte gehad. Geen idee wat hier uit gaat komen. Weinig feedback kunnen polsen dus kan alle kanten opgaan. Morgen of overmorgen weet ik meer.
  maandag 11 juni 2007 @ 18:44:43 #43
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_50340968
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:07 schreef snabbi het volgende:

[..]

De bureaucratie wil hij horen. Hij is ook een sollicitatieprocedure aan het starten en vanuit de orientatielunch/dag haal je weinig rotte dingen boven.

BTW:
Vandaag tweede gesprek bij Deloitte gehad. Geen idee wat hier uit gaat komen. Weinig feedback kunnen polsen dus kan alle kanten opgaan. Morgen of overmorgen weet ik meer.
hoeveel tijd zit er tussen de gesprekken? ga namelijk volgende week solliciteren daar maar ga eerste week van juli op vakantie...

hoopte eigenlijk dat als t positief, ik t voor de vakantie rond kan krijgen...
pi_50341361
Tussen mijn eerste en tweede gesprek zaten 8 werkdagen. Het eerste gesprek regelen duurde het langst.
  maandag 11 juni 2007 @ 19:46:50 #45
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_50343525
Idd, arbeidsvoorwaarden weet ik ongeveer wel. Bureaucratie, daarin ben ik geïnteresseerd .
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_50348579
quote:
Op maandag 11 juni 2007 18:07 schreef snabbi het volgende:

[..]

De bureaucratie wil hij horen. Hij is ook een sollicitatieprocedure aan het starten en vanuit de orientatielunch/dag haal je weinig rotte dingen boven.
Tja. Ik werkte bij de interne IT afdeling, destijds gevestigd in een kantoorpand boven een winkelstraat in Amstelveen. Afdeling moest 8 FTE groot zijn, terwijl er maar werk was voor maximaal 3.

Iedereen 2 laptops, want als er eentje problemen heeft dan kan het zomaar een paar dagen duren voor deze gemaakt is. Na ophalen van de laptop was je 'm sowieso een paar dagen kwijt.

Iedereen een vaste flexplek

"Dit doe ik niet, staat niet in mijn functie-omschrijving".

Op je eerste werkdag verwacht je ontvangen te worden en voorgelicht en meer van dat soort zaken. Helaas. Dit is de kamer van je afdeling, veel succes. Zoek het maar lekker uit. Dat is later ook nooit alsnog ingevuld trouwens.

"informele lunches". Krijg nog jeuk op moeilijk bereikbare plaatsen als ik daar aan denk. Volgens een van bovenaf vastgesteld schema moest iedereen in een wisselende samenstelling 1 keer per maand (dacht ik) mee naar een verzorgde lunch in het hoofdgebouw. Bedoeling om mensen van verschillende afdelingen elkaar beter te laten leren kennen (groepen van +/- 10). De managers hebben lijstjes bij zich met eventuele vragen voor het geval er stiltes vallen. Heb je net je bek vol met een wit stokje met ondefinieerbare smurrie, krijg je de vraag "goh Sometimes, jij hebt als hobby kantklossen. Vertel eens".

Heb er uiteindelijk 5 maanden "gewerkt" en heb toen geprobeerd ontslag te nemen. Was al in de laatste fase met sollicitatiegesprekken bij een paar andere bedrijven. Dat werd met alle mogelijke moeite tegengehouden (IT personeel was in die tijd moeilijk te vinden) en de omstandigheden en vooruitzichten zouden worden verbeterd. Moest ik wel de sollicitaties afbreken. Uiteraard...
Twee dagen later werd me door diezelfde leidinggevende verteld dat mijn halfjaarcontract niet verlengd zou worden
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_50353109
Dit klinkt me wel als een tijdje in het verleden?
Hulp bij ICT problemen is volgens mij overal belabberd, zeker met de India hulp..
ook dat je zelf achter de zaken aan moet ipv dat het voor je geregeld is, vind ik niet echt negatief. Geeft direct aan in hoeverre je initiatief neemt. Maar goed iedereen ervaart het op zijn eigen manier denk ik.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 00:39:24 #48
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_50358147
Nou snabbi als ik op mijn eerste werkdag in een kamer wordt gestopt en niet weet wat ze willen dat ik doe kijk ik toch ook raar op. Maar dit is dus de interne IT-afdeling .
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_50358510
tvp
Interessant topic.
pi_50361200
quote:
Op maandag 11 juni 2007 22:44 schreef snabbi het volgende:
Dit klinkt me wel als een tijdje in het verleden?
Hulp bij ICT problemen is volgens mij overal belabberd, zeker met de India hulp..
ook dat je zelf achter de zaken aan moet ipv dat het voor je geregeld is, vind ik niet echt negatief. Geeft direct aan in hoeverre je initiatief neemt. Maar goed iedereen ervaart het op zijn eigen manier denk ik.
Begin 2001.

Eigen initiatief is goed, overdrijven is weer wat anders.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
  dinsdag 12 juni 2007 @ 22:33:24 #51
72820 3st
immer besser
pi_50390488
ben van de week benaderd voor een functie als adviseur mkb bij deloitte. Ze zijn mensen aan het werven met 2 tot 5 jaar werkervaring op hbo/wo niveau. Grappige is dat mijn vooropleiding Commerciele Economie is en mijn werkervaring in het bank- en verzekeringswezen zit. Dus je kan concluderen dat ze echt op zoek zijn naar mensen als ik al benaderd wordt. Iemand hier ervaring mee?
A dirty mind is a joy forever
pi_50399435
Heb binnenkort een eerste gesprek bij Deloitte, wat voor soort vragen e.d. kan ik verwachten?
Het is trouwens voor de functie Assistent Accountant AA.
  woensdag 13 juni 2007 @ 09:35:38 #53
72820 3st
immer besser
pi_50400463
quote:
Op woensdag 13 juni 2007 08:44 schreef paasbij96 het volgende:
Heb binnenkort een eerste gesprek bij Deloitte, wat voor soort vragen e.d. kan ik verwachten?
Het is trouwens voor de functie Assistent Accountant AA.
waarom zouden we jou uit moeten kiezen
wat zijn je beste eigeschappen
wat zijn je slechtste eigenschappen
wat verwacht je van ons als werkgever
A dirty mind is a joy forever
pi_50401759
Hoe zie je jezelf over 5 jaar?
Wat is het verschil tussen Deloitte en <plaats hier een bedrijf op je CV>?
Wat zeggen je vrienden over jou?

Of kijk even op http://intermediair.cre8ion.com/werknemer2/ en zoek de ergste vragen er uit. De meeste vragen hebben geen goed of fout antwoord. Het gaat hoe jij om gaat met druk en karakterbepaling. Jij moet passen binnen het team dat er al zit.
  donderdag 14 juni 2007 @ 18:39:38 #55
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_50459342
weet er iemand of de ERS afdeling van Deloitte in Eindhoven zit?
pi_50459981
Ik kan ook niet vinden waar de auditafdelingen (van alle 4) gevestigd zijn .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  donderdag 14 juni 2007 @ 21:52:41 #57
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_50466245
Deloitte: Amstelveen
KPMG: Amstelveen, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven, Utrecht

Rest weet ik niet ;P
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_50901701
Hoe staat het met de sollicitaties snabbi ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:56:03 #59
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_50997589
snabbi is op vakantie
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
  zaterdag 30 juni 2007 @ 12:57:22 #60
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_50997630
Ik hoop er over jaartje of 2 te beginnen Nou eerst mn studie nog ff afmaken
pi_50998949
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 10:41 schreef SqueaK het volgende:
Zijn er hier mensen die werken bij 1 van deze 4 bedrijven ? Of ooit heeft gewerkt ?
[quote]

Nooit zelf daar gewerkt, maar ik heb van alle vier een aanbieding gekregen en ken veel mensen die er werken.

De vraag is wat jij wil. Wil je veel eigen verantwoordelijkheid, directer contact met cliënten, dan zit je daar fout. Voor mij was dat een reden om niet met ze in zee te gaan. Nooit spijt van gehad ook.

[quote]
* niet geheeld onbelangrijk, indicatie van de start salarissen (op HBO en WO indien daar verschil in zit)
Serieus, dit is totaal onbelangrijk. Het is voldoende.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 14:14:41 #62
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_50999910
quote:
Op zondag 10 juni 2007 13:06 schreef snabbi het volgende:
Het gaat hier voornamelijk om Amstelveen. Zelf woon ik in Rotterdam en ken ook mensen die werken bij ERS die in Rotterdam wonen. Zij vertellen mij dat ze rond half 7 richting amstelveen gaan om de files te ontlopen. Vervolgens gaan ze rond 2 uur s middags naar een ander kantoor bijvoorbeeld Rotterdam of Voorburg zodat zij niet het begin van de avondspits hoeven mee te maken. Het is namelijk overal flex-plekken, maar het is wel handig om je netwerk in Amstelveen in tact te laten.
Dit is dus een reden waarom je mij voorlopig niet meer in Nederland ziet. Ik kan hier gewoon lekker met het openbaar vervoer en als ik een meeting heb kan ik altijd een van de pool auto's gebruiken.
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
pi_51270896
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 15:44 schreef PietjePuk007 het volgende:
Hoe staat het met de sollicitaties snabbi ?
KPMG regio Den Haag - Rotterdam: Afgewezen in het eerste gesprek. "Het zit vol. Je komt te zelfverzekerd over. Het zit vol. We zijn bang dat je in de toekomst een houding krijgt waarin je niet meer open staat tot leren. Het zit vol." In andere woorden een bullshit reden en even een vacature stop voor de normale start-audit functies.

Deloitte Amstelveen: In tweede gesprek afgewezen. Ik zou waarschijnlijk niet goed in het team passen, maar dat was moeilijk te zeggen. Ik kon niet goed uitleggen waarom ik Audit wilde doen in plaats van Consultancy. Ik kom wel goed over en zou de kwaliteiten hebben om auditing te gaan doen, maar dus wel ergens anders.

Nu ik terug ben van vakantie ga ik weer eens rondkijken.
  zondag 8 juli 2007 @ 23:47:15 #64
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_51276369
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:26 schreef snabbi het volgende:

[..]

KPMG regio Den Haag - Rotterdam: Afgewezen in het eerste gesprek. "Het zit vol. Je komt te zelfverzekerd over. Het zit vol. We zijn bang dat je in de toekomst een houding krijgt waarin je niet meer open staat tot leren. Het zit vol." In andere woorden een bullshit reden en even een vacature stop voor de normale start-audit functies.
....
Mwahaha, dit hoor ik echt voor het eerst. Te zelfverzekerd overkomen bij KPMG, volgens mij is dat echt het laatst wat ze zeggen. Bij KPMG zoeken ze juist mensen die behoorlijk zelfverzekerd zijn.
pi_51276576
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:26 schreef snabbi het volgende:
Nu ik terug ben van vakantie ga ik weer eens rondkijken.
Ahaa dus je hebt niks meer lopen, dat is balen. Ach er is in ieder geval werk zat . En je houdt ons toch wel op de hoogte .

Met die argumenten van afwijzing kunnen ze alle kanten op, of je dat nou zo serieus moet nemen .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_51277645
quote:
Op zondag 8 juli 2007 23:53 schreef PietjePuk007 het volgende:
Ahaa dus je hebt niks meer lopen, dat is balen. Ach er is in ieder geval werk zat . En je houdt ons toch wel op de hoogte .

Met die argumenten van afwijzing kunnen ze alle kanten op, of je dat nou zo serieus moet nemen .
Tja enige wat ik hier mee kan is dat ik een beter verhaal moet ophangen voor consultancy tov audits. Dit is echter wel moeilijk, aangezien auditers in hun functie eigenlijk ook adviezen geven van waar nog aan gewerkt kan worden. Verder heb je er niets aan.
  maandag 9 juli 2007 @ 02:05:44 #67
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_51279695
quote:
Op maandag 9 juli 2007 00:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Tja enige wat ik hier mee kan is dat ik een beter verhaal moet ophangen voor consultancy tov audits. Dit is echter wel moeilijk, aangezien auditers in hun functie eigenlijk ook adviezen geven van waar nog aan gewerkt kan worden. Verder heb je er niets aan.
Hier een tip voor je.

Wat je net beschrijft is precies waar je fout bent gegaan op de vraag. Het gaat er niet om dat je de twee beroepen gaat vergelijken, het gaat erom waarom je audit wilt doen. Denk daar maar nog eens goed over na.

Dit zijn overigens typische vragen waarbij je echt gemotiveerde mensen eruit pikt. Ik denk dat elk goede recruiter/hr-manager deze vragen kent.
pi_51281189
Hmm verhaal ophangen klinkt nu ook een beetje botter dan ik het bedoelde. Zoals ik het observeerde waren ze bang voor het feit dat zij mijn opleidingskosten moesten dragen naar auditing toe en niet wilde dat ik binnen hetzelfde bedrijf door zou stromen naar consultancy, welke afdeling vervolgens de vruchten kon plukken. De vraag die ik kreeg was dan ook in de richting van waarom ik nu auditing wilde ipv consulting.

Ik denk dat je gelijk hebt dat het geen zin heeft om consultancy af te kraken en dat je daarom juist de punten moet benoemen die leuk lijken bij auditing, die er niet zijn voor consultancy. Dit is ook wat ik tijdens het gesprek heb gedaan, maar ik vind het lastig om de punten goed onder woorden te brengen. Zeker wanneer je punten aangeeft die direct gepareerd worden met dat het ook te vinden is in consultancy.

Wat het extra moelijk maakt is de vele gesprekken die ik gevoerd heb. Was het eerst een zwart wit beeld van de een controleert en de ander geeft advies, is er in de maanden van voorbereiding steeds meer overlap duidelijk geworden. Wat ik eigenlijk ook bedoelde te zeggen is dat ik daarom eerst weer tijd zal steken in de voorbereiding om precies voor mezelf op een rijtje te zetten wat mij leuk lijkt aan auditing zonder met lege kreten te strooien.
  maandag 9 juli 2007 @ 12:07:33 #69
53495 snowwie2
Polonaise loopt uit de hand
pi_51286307
quote:
Op zondag 8 juli 2007 21:26 schreef snabbi het volgende:

[..]

KPMG regio Den Haag - Rotterdam: Afgewezen in het eerste gesprek. "Het zit vol. Je komt te zelfverzekerd over. Het zit vol. We zijn bang dat je in de toekomst een houding krijgt waarin je niet meer open staat tot leren. Het zit vol." In andere woorden een bullshit reden en even een vacature stop voor de normale start-audit functies.
Geen zin om naar Arnhem te komen? Daar kunnen ze bij KPMG nog een paar goede starters gebruiken.
pi_51286398
quote:
Op maandag 9 juli 2007 12:07 schreef snowwie2 het volgende:
Geen zin om naar Arnhem te komen? Daar kunnen ze bij KPMG nog een paar goede starters gebruiken.
Hou je vast een plaatsje vrij voor volgend jaar deze tijd ?

Maar OT: om wat voor startersfuncties gaat het daar aangezien snabbi vrij specifiek aangeeft wat hij wil. En volgens mij hebben ze dat niet in Ernhem .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  maandag 9 juli 2007 @ 12:27:35 #71
53495 snowwie2
Polonaise loopt uit de hand
pi_51286989
quote:
Op maandag 9 juli 2007 12:09 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Hou je vast een plaatsje vrij voor volgend jaar deze tijd ?

Maar OT: om wat voor startersfuncties gaat het daar aangezien snabbi vrij specifiek aangeeft wat hij wil. En volgens mij hebben ze dat niet in Ernhem .
Mijn plek is in ieder geval vrij. Ik had een paar contracten van accountantskantoren gekregen en het is niet KPMG geworden.

OT: Voor IT Audit zou ik het echt niet weten. Had eerst alleen maar gelezen dat het om een audit functie ging.
  maandag 9 juli 2007 @ 19:25:35 #72
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_51300866
KPMG Powâh
Rotterdam
  woensdag 25 juli 2007 @ 09:59:59 #73
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_51809226
ik was in mei mijn sollicitatieproces begonnen bij E&Y, KPMG en Deloitte. Inmiddels ben ik werkzaam bij E&Y.

Bij Deloitte mocht ik terugkomen voor een 2e gesprek, maar die had ik afgewezen. Ze hadden me immers laten weten dat ik alleen op kantoor Amstelveen kon begonnen terwijl ik op 2 uur rijden woon.

KPMG belde van de week pas op. Ook afgewezen want ik vond het al slordig overkomen dat ze me 2,5 maand later belde toen ik met E&Y al bijna rond was.

Bij E&Y heb ik ook sollicitatiegesprekken gehad en een capaciteitentest gemaakt. Ik had geen verwachtingen van dit bedrijf maar ze kwamen erg goed op mij over. ik ben wel in mn nopjes nu
pi_51809291
Gefeliciteerd, maar welke functie ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_51809574
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 09:59 schreef SqueaK het volgende:
ik was in mei mijn sollicitatieproces begonnen bij E&Y, KPMG en Deloitte. Inmiddels ben ik werkzaam bij E&Y.

Bij Deloitte mocht ik terugkomen voor een 2e gesprek, maar die had ik afgewezen. Ze hadden me immers laten weten dat ik alleen op kantoor Amstelveen kon begonnen terwijl ik op 2 uur rijden woon.

KPMG belde van de week pas op. Ook afgewezen want ik vond het al slordig overkomen dat ze me 2,5 maand later belde toen ik met E&Y al bijna rond was.

Bij E&Y heb ik ook sollicitatiegesprekken gehad en een capaciteitentest gemaakt. Ik had geen verwachtingen van dit bedrijf maar ze kwamen erg goed op mij over. ik ben wel in mn nopjes nu
Gratuliere!

Wel opvallend moet ik zeggen! Ik heb ook bij meerdere bedrijven gesolliciteert voor mijn stage, en het is treurig te concluderen dat de reactietijden idd sterk uiteen lopen. Van Deloitte heb ik zelfs nooit (!!) wat gehoord, zelfs geen bevestiging dat mijn brief was ontvangen. KPMG reageerde daarentegen binnen 4 dagen op mijn sollicitatie. Daar werk ik nu ook.

Ik hoor overigens van meer mensen dat die reactietijd op een solli-brief danwel mail veel van elkaar verschilt, vraag me toch af waaraan dit ligt. Het zou iig niet moeten mogen.
  woensdag 25 juli 2007 @ 10:30:18 #76
25090 SqueaK
"Pis nooit tegen de wind
pi_51809963
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 10:14 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Gratuliere!

Wel opvallend moet ik zeggen! Ik heb ook bij meerdere bedrijven gesolliciteert voor mijn stage, en het is treurig te concluderen dat de reactietijden idd sterk uiteen lopen. Van Deloitte heb ik zelfs nooit (!!) wat gehoord, zelfs geen bevestiging dat mijn brief was ontvangen. KPMG reageerde daarentegen binnen 4 dagen op mijn sollicitatie. Daar werk ik nu ook.

Ik hoor overigens van meer mensen dat die reactietijd op een solli-brief danwel mail veel van elkaar verschilt, vraag me toch af waaraan dit ligt. Het zou iig niet moeten mogen.
haha dat was bij mij dus andersom.... Deloitte binnen 2 dagen zelfs en KPMG na 2,5 maand.

Functie is gewoon Junior EDP Auditor. Moet alleen nog even afwachten hoe het gaat met de RE opleiding...
  woensdag 25 juli 2007 @ 11:11:49 #77
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_51811126
Heb vaker slechte verhalen over de reactietijd van KPMG gehoord. Een aantal vrienden van mij hebben zelfs helemaal niks van KPMG gehoord. Bij navraag werd er gezegd dat ze de brieven of e-mails nooit ontvangen hadden, wat ik nauwelijks kan geloven.
pi_51814416
Reactietijd van KPMG en Deloitte waren bij mij allebei ondermaats. Bij beide organizaties heb ik vrienden werken die ik meerdere keren heb moeten inschakelen voor ik een eerste reactie kreeg. Overigens wanneer het balletje eenmaal rolt gaat het wel snel!

Gefeliciteerd met je baan in elk geval. Kan je iets vertellen over hoe het je bevalt? Cultuur? Waar zit je precies enzovoorts.
pi_51847576
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 11:11 schreef Schnabbeltje het volgende:
Heb vaker slechte verhalen over de reactietijd van KPMG gehoord. Een aantal vrienden van mij hebben zelfs helemaal niks van KPMG gehoord. Bij navraag werd er gezegd dat ze de brieven of e-mails nooit ontvangen hadden, wat ik nauwelijks kan geloven.
Bij mijn klas was dat dus vooral bij Deloitte Ik geloof dat er 5 mensen een brief hadden gestuurd, en niemand heeft ooit iets gehoord. Een ander iemand kende iemand die bij Deloitte werkte en kwam via-via zonder ook maar een gesprek te hebben oid gewoon binnen
  donderdag 26 juli 2007 @ 11:07:30 #80
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_51847935
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 10:55 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Bij mijn klas was dat dus vooral bij Deloitte Ik geloof dat er 5 mensen een brief hadden gestuurd, en niemand heeft ooit iets gehoord. Een ander iemand kende iemand die bij Deloitte werkte en kwam via-via zonder ook maar een gesprek te hebben oid gewoon binnen
Iedereen komt makkelijk binnen bij Deloitte, dat heb ik vaak genoeg gezien en gehoord. Dat is ook een organisatie waar ik absoluut niet bij wil werken. Ik kan/mag er helaas weinig over zeggen, moet aan de eer van de stand denken he, dat heb je als je accountant bent . Maar eigenlijks heeft elk organisatie wel iets waar je niet zo blij van wordt, daar kom je niet echt van af.

Overigens als ik de big 4 op een rijtje moet zetten, dan zal het dit worden:
1 PWC, 2 EY, 3 KPMG en 4 Deloitte.
pi_51895566
Waarom willen jullie als ITauditor allemaal bij een accountants- cq advieskantoor werken (en niet bij KPN, Getronics, KLM enz.)? Is het de diversiteit aan opdrachten en opdrachtgevers waar iedereen voor valt?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 27 juli 2007 @ 21:56:01 #82
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_51899598
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 19:16 schreef PietjePuk007 het volgende:
Waarom willen jullie als ITauditor allemaal bij een accountants- cq advieskantoor werken (en niet bij KPN, Getronics, KLM enz.)? Is het de diversiteit aan opdrachten en opdrachtgevers waar iedereen voor valt?
Getronics . Ik zal best wel voor KPN of KLM willen werken, alleen heb ik veel meer ervaringen gekregen door bij een accountantskantoor te werken.
pi_51902316
-foutje-
pi_52006876
Ik heb een baan aangeboden gekregen bij PWC, als associate. Ben erg blij. De sollicitaties bij de andere van de Big4 zijn wat raar gelopen. PWC is het snelst gegaan eigenlijk. Bij E&Y ben ik zelfs afgewezen. Ik denk dat ik gewoon een slechte brief heb geschreven. Bij Deloitte mocht ik op gesprek komen maar ik wist al dat ik me niet echt thuis zal voelen. Het zijn gewoon de type mensen. Uiteindelijk na 2 gesprekken en een assessment ben ik aangenomen bij PWC. Ben echt bilj.

Enige wat me nu tegenvalt is de norm vergoeding voor de lease auto. Met wat zoeken en orienteren merk ik dat je toch weinig leuks kan leasen voor het bedrag. 580 euro bruto, 490 euro netto. En je mag maar 25% van dit bedrag overschrijden. Had niet verwacht dat er een maximum op je overschrijding zit...

Tweede is de 13e maand bij PWC. Het is dan geen 13e maand maar een soort van winstdeling. Op zich wel aardig als het in de buurt komt maar ik voel al nattigheid bij als je een hypotheek wil afsluiten. Banken willen bonussen/winstdelingen gewoon niet meerekenen waardoor je nog lager uitkomt met je maximale hypotheek... Ik heb vernomen dat bij de andere je wel een 'gewone' 13e maand krijgt.
  woensdag 1 augustus 2007 @ 00:48:52 #85
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52007179
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 00:34 schreef Snorbeest het volgende:
...
Enige wat me nu tegenvalt is de norm vergoeding voor de lease auto. Met wat zoeken en orienteren merk ik dat je toch weinig leuks kan leasen voor het bedrag. 580 euro bruto, 490 euro netto. En je mag maar 25% van dit bedrag overschrijden. Had niet verwacht dat er een maximum op je overschrijding zit...

Tweede is de 13e maand bij PWC. Het is dan geen 13e maand maar een soort van winstdeling. Op zich wel aardig als het in de buurt komt maar ik voel al nattigheid bij als je een hypotheek wil afsluiten. Banken willen bonussen/winstdelingen gewoon niet meerekenen waardoor je nog lager uitkomt met je maximale hypotheek... Ik heb vernomen dat bij de andere je wel een 'gewone' 13e maand krijgt.
Wat houdt dat bruto en netto leasebedrag bij jullie in?

Een overschrijdingslimiet is redelijk standaard. Er zijn slechts een paar organisaties die dat niet hebben.

De bonus die je bij PWC krijg is ongeveer een maand salaris. Theoretisch gezien nemen banken dergelijke beloningen mee, omdat het structureel is. In praktijk wil het wel eens tegenvallen. Maar als je zegt dat je in de accountancy zit, dan leen je zo 5,5-6x je jaarsalaris.

Overigens krijg je niet bij alle andere een 13e maand.
pi_52021617
Ik weet dat zelf niet helemaal maar bij het zoeken is 490 euro je norm lease bedrag. Voor dit bedrag mag je een wagen uitzoeken met een maximale overschrijding van 25%. Hiermee kom je dan op zo'n 612 euro. Wel heb je dan te maken met extra bijtelling en eigen bijdrage maar deze dingen heb ik graag voor over om een mooiere auto te mogen rijden. Als je kiest om het uit te keren (en af te zien van auto) dan wordt 580 euro bruto bij je brutoloon opgeteld en verrekend naar een nettoloon.

Ben blij te horen dat banken het wel meenemen dan maar als je starter ben dan is het toch eigenlijk niet aan te tonen? Of doen bedrijven daar niet zo moeilijk over om een opgaaf mee te geven?
  woensdag 1 augustus 2007 @ 18:59:28 #87
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52024224
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 16:58 schreef Snorbeest het volgende:
Ik weet dat zelf niet helemaal maar bij het zoeken is 490 euro je norm lease bedrag. Voor dit bedrag mag je een wagen uitzoeken met een maximale overschrijding van 25%. Hiermee kom je dan op zo'n 612 euro. Wel heb je dan te maken met extra bijtelling en eigen bijdrage maar deze dingen heb ik graag voor over om een mooiere auto te mogen rijden. Als je kiest om het uit te keren (en af te zien van auto) dan wordt 580 euro bruto bij je brutoloon opgeteld en verrekend naar een nettoloon.

Ben blij te horen dat banken het wel meenemen dan maar als je starter ben dan is het toch eigenlijk niet aan te tonen? Of doen bedrijven daar niet zo moeilijk over om een opgaaf mee te geven?
Ok, dan begrijp ik al hoe het zit. Als je laat uitbetalen, dan krijg je 19% (compensatie van BTW) extra.

Maar ik had bij PWC echt wel een betere leaseregeling verwacht. Maar nu ik het zo kijk, dan hebben wij wel een hele goede leaseregeling.

Je kunt als starter weliswaar niet aantonen, maar als je je contract laat zien, dan weten ze wel voldoende. De banken hebben genoeg ervaring met starters van accountantskantoren. Ze weten precies wat je toekomstperspectief is, en wat je ongeveer zal krijgen als bonus.
pi_52027092
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 00:48 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Wat houdt dat bruto en netto leasebedrag bij jullie in?

Een overschrijdingslimiet is redelijk standaard. Er zijn slechts een paar organisaties die dat niet hebben.

De bonus die je bij PWC krijg is ongeveer een maand salaris. Theoretisch gezien nemen banken dergelijke beloningen mee, omdat het structureel is. In praktijk wil het wel eens tegenvallen. Maar als je zegt dat je in de accountancy zit, dan leen je zo 5,5-6x je jaarsalaris.

Overigens krijg je niet bij alle andere een 13e maand.
Bij ons zit er geen limiet op je max. leasebedrag...Alleen wel op het type auto dat je mag rijden, al heb je dan nog steeds ruim voldoende keus.
pi_52029039
Bij wie werken jullie dan Schnabbeltje en IbeBen?
pi_52029684
Scroll even omhoog
pi_52033198
Gevonden... sorry voor post...

Nou ken ik dan de arbeidsvoorwaarden niet maar als het gaat om gebonden aan bepaalde types auto die je mag rijden, wat is de maximum dan ongeveer? Kan Audi A3 en BMW 1-serie er nog door? Bij PWC zal het waarschijnlijk VW Golf of een Seat leon (of Peugeot 307)...
  donderdag 2 augustus 2007 @ 00:28:42 #92
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52033524
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:12 schreef Snorbeest het volgende:
Gevonden... sorry voor post...

Nou ken ik dan de arbeidsvoorwaarden niet maar als het gaat om gebonden aan bepaalde types auto die je mag rijden, wat is de maximum dan ongeveer? Kan Audi A3 en BMW 1-serie er nog door? Bij PWC zal het waarschijnlijk VW Golf of een Seat leon (of Peugeot 307)...
Dat zijn allemaal dezelfde catogorie auto's toch? Daaronder zitten de ibiza, c2 etc en daarboven de passat, a6 etc
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 00:41:37 #93
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52033748
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:12 schreef Snorbeest het volgende:
Gevonden... sorry voor post...

Nou ken ik dan de arbeidsvoorwaarden niet maar als het gaat om gebonden aan bepaalde types auto die je mag rijden, wat is de maximum dan ongeveer? Kan Audi A3 en BMW 1-serie er nog door? Bij PWC zal het waarschijnlijk VW Golf of een Seat leon (of Peugeot 307)...
Bij ons kan je gewoon de A3 of 1-serie leasen, alleen betaal je wel flink bij. Er is geen limiet aan leasebedrag en ook vrijwel geen beperking in de keus. Ik mag bijvoorbeeld ook een Porsche leasen, alleen wil je niet weten hoeveel dat gaat kosten . Maar bij ons rijdt er een assistentje in een BMW 3.
pi_52043586
Nou, dat is ieder geval wel beter. Bij PWC wordt je categorie lease-auto ingedeeld in vier groepen met ieder een bijbehorend normleasebedrag. Als associate kom je dan in de eerste categorie waarbij je max 25% mag overschrijden. In 2e categorie is de overschrijding 50%. In de 3e en 4e is het onbeperkt. Bedrag wordt ook wel meer bij iedere categorie hoger. Ik wil zo graag een 1-serie...
pi_52046238
toch wel grappig dat een topic over de big4 na 1 pagina al veranderd in een theekransje over leasebakken;)
  donderdag 2 augustus 2007 @ 18:20:41 #96
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52051388
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 13:24 schreef Snorbeest het volgende:
Nou, dat is ieder geval wel beter. Bij PWC wordt je categorie lease-auto ingedeeld in vier groepen met ieder een bijbehorend normleasebedrag. Als associate kom je dan in de eerste categorie waarbij je max 25% mag overschrijden. In 2e categorie is de overschrijding 50%. In de 3e en 4e is het onbeperkt. Bedrag wordt ook wel meer bij iedere categorie hoger. Ik wil zo graag een 1-serie...
Heb even gekeken hoeveel het voor een starter bij ons kost. Als je de 116 neemt met airco, dan ben je circa 300 euro netto meer kwijt, dan als je een normale auto neem (207/Clio/Polo/Ibiza/etc.). Vind het toch wel erg veel geld voor een starter. Kan je beter 100 euro extra bijleggen en een BMW 3 te nemen .
pi_52053201
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 00:12 schreef Snorbeest het volgende:
Gevonden... sorry voor post...

Nou ken ik dan de arbeidsvoorwaarden niet maar als het gaat om gebonden aan bepaalde types auto die je mag rijden, wat is de maximum dan ongeveer? Kan Audi A3 en BMW 1-serie er nog door? Bij PWC zal het waarschijnlijk VW Golf of een Seat leon (of Peugeot 307)...
BIj ons kan je na 1,5 jaar (dan mag je leasewagen kiezen) kiezen voor een BMW 1 serie (btje bijleggen) BMW 3 serie (veel bijleggen) of zelfs een BMW z4!! (nog veel meer bijleggen). Maar je kan bijvoorbeeld een compleet uitgeruste Seat of Golf ofzo krijgen binnen je leasebudget. Een BMW 1 serie buisiness editie betaal je ongeveer 80 per maand bij ofzo, afgezien bijtelling enzo dan.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 19:53:41 #98
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52053608
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:39 schreef IbeBen het volgende:

[..]

BIj ons kan je na 1,5 jaar (dan mag je leasewagen kiezen) kiezen voor een BMW 1 serie (btje bijleggen) BMW 3 serie (veel bijleggen) of zelfs een BMW z4!! (nog veel meer bijleggen). Maar je kan bijvoorbeeld een compleet uitgeruste Seat of Golf ofzo krijgen binnen je leasebudget. Een BMW 1 serie buisiness editie betaal je ongeveer 80 per maand bij ofzo, afgezien bijtelling enzo dan.
Na 1.5 jaar? Waar hebben we het dan over voor de duidelijkheid? Na de hbo en bezig me RA, of als je al RA bent?
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  donderdag 2 augustus 2007 @ 21:53:17 #99
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52057436
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 19:53 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Na 1.5 jaar? Waar hebben we het dan over voor de duidelijkheid? Na de hbo en bezig me RA, of als je al RA bent?
Na 1,5 jaar in dienst neem ik aan. Rare regeling overigens.
  donderdag 2 augustus 2007 @ 22:05:13 #100
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52057830
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:53 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Na 1,5 jaar in dienst neem ik aan. Rare regeling overigens.
Dus dat zou betekenen als ik met Neyenrode daarheen ga dat ik op me 19 a 20ste een z4 kan rijden? Lijkt me niet echt de bedoeling
Ik denk dat ik toch kies voor eerst hbo, ipv van met P naar neyenrode? Hoe denken jullie daarover? (ik had trouwens wel vwo kunnen doen maar het lakte nog even aan inzet )
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_52058104
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 22:05 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Dus dat zou betekenen als ik met Neyenrode daarheen ga dat ik op me 19 a 20ste een z4 kan rijden? Lijkt me niet echt de bedoeling
Ik denk dat ik toch kies voor eerst hbo, ipv van met P naar neyenrode? Hoe denken jullie daarover? (ik had trouwens wel vwo kunnen doen maar het lakte nog even aan inzet )
Ik ben nu ook eerstejaars of ja nog een nul dan .. ook HBO.

Maar ga eerst 4jaartjes stufi trekken,, hoe relaxed dat studentenleven.

werken kan altijd nog..
  donderdag 2 augustus 2007 @ 22:21:43 #102
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52058382
ja zoiets zat ik ook te denken

Havo Stylow

Maar ik vraag me toch af als je meteen al 'carriere' maakt hoeveel voorsprong je hebt op die zuipende hbo-ers? Ik ken wel wat accountants, die ga ik binnenkort uithoren!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_52061903
Hmm... die Z4 gaat je niet lukken. Dat kan ik je zo wel vertellen. Die Z4 is misschien duurder en omdat je veel moet bijleggen wordt je door de fiscale bijtelling en eigen bijdrage zo gekort dat je nauwelijks netto overhoudt om je huis te betalen en verder natuurlijk je levenskosten etc.

De bedragen die ik heb genoemd zijn op op basis van functie Associate en als afgestudeerd master aan universiteit. Ik vind het zeker niet erg wat bij te leggen zoals 80 euro voor die 1-serie maar ik wil het ook zeker niet overdrijven. Het is toch een auto waar je 4 jaar mee moet rondrijden. Ben het wel eens dat je met een lease auto binnen budget meer functies heb maar dit is een keus denk ik net zoals wat je wil eten.
  vrijdag 3 augustus 2007 @ 09:20:00 #104
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52065333
quote:
Op vrijdag 3 augustus 2007 00:20 schreef Snorbeest het volgende:
Ben het wel eens dat je met een lease auto binnen budget meer functies heb maar dit is een keus denk ik net zoals wat je wil eten.
Nouja het is gewoon een secundaire arbeidsvoorwaarde toch? Daar moet je gewoon goed over nadenken voor je zo'n beslissing neemt.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_52073447
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 21:53 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Na 1,5 jaar in dienst neem ik aan. Rare regeling overigens.
Na 1,5 jaar in dienst ja De eerste tijd krijg je een auto toegewezen, klasse Golfje, Polotje of 106 ofzo, dat niveau een beetje
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 15:54:57 #106
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_52098648
Interessant artikel over accountancy:
http://www.vnunet.com/acc(...)drug-helpline-needed
  zaterdag 4 augustus 2007 @ 18:43:01 #107
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_52101686
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:54 schreef Schnabbeltje het volgende:
Interessant artikel over accountancy:
http://www.vnunet.com/acc(...)drug-helpline-needed
Cliche bij elk beroep met stress en snelle jongens heb je dit...
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_52104217
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 15:54 schreef Schnabbeltje het volgende:
Interessant artikel over accountancy:
http://www.vnunet.com/acc(...)drug-helpline-needed
Ik ben wel benieuwd hoe ze tot die cijfers zijjn gekomen.
Vaak geven dit soort korte artikelen een vertekend beeld imo.
pi_55083898
*kick* na 123 dagen

Ben benieuwd wat de oud-I&E'ers (Schnabbi & Radagast) zijn gaan doen na hun studie ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_55085729
quote:
Op donderdag 6 december 2007 19:01 schreef PietjePuk007 het volgende:
*kick* na 123 dagen

Ben benieuwd wat de oud-I&amp;E'ers (Schnabbi &amp; Radagast) zijn gaan doen na hun studie ?
Eej schnabbi lijkt op schnappi en daar heeft mn naam niets mee te maken!

We werken allebei al. Ik zit nu iets meer dan een maand bij EY. Ik heb het best naar mn zin en heb het lekker druk al. Om je een idee te geven: ik heb net de werkzaamheden voor 4 klanten afgerond en ben nog betrokken bij 5 andere. Het werk is voornamelijk jaarrekeningcontrole gerelateerd, maar doe ook een advies klusje tussendoor. Zeker geen spijt van mn keuze.

Radagast zit op dit moment in Ohio, voor Sogeti.
  vrijdag 7 december 2007 @ 23:05:56 #111
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_55114401
Jup snabbi heeft gelijk! Groetjes van een sneeuwend Ohio! *zwaait*
Ik ben bij Sogeti begonnen, omdat ik de indruk had dat dat een flexibele organisatie is met oneindige mogelijkheden. Het heeft een basisopleiding van 2 maanden om iedereen dezelfde basiskennis bij te brengen. Hier zit ook certificering bij. En daarna wordt je gedetacheerd, ik bij Rabobank. Tot nu toe bevalt het me prima. Hele open organisatie en ik ben nog niks tegengekomen waar niet iets voor te regelen valt. Ik zit nog een week in Ohio en dan is die basisopleiding afgerond.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_55121308
quote:
Op vrijdag 7 december 2007 23:05 schreef Radagast2005 het volgende:
Jup snabbi heeft gelijk! Groetjes van een sneeuwend Ohio! *zwaait*
zwaai
quote:
Ik ben bij Sogeti begonnen, omdat ik de indruk had dat dat een flexibele organisatie is met oneindige mogelijkheden.
Wat een standaard recruitment kreet is dat. Je mogelijkheden zijn altijd eindig.
pi_55121541
Klinkt goed heren, leuk .
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_55122667
quote:
Op donderdag 2 augustus 2007 15:09 schreef aap123 het volgende:
toch wel grappig dat een topic over de big4 na 1 pagina al veranderd in een theekransje over leasebakken;)
Haha inderdaad!
pi_55125690
Heeft iemand ook ervaring met de big four op het gebied van belasting aangifte/advies werk?
Ik ben nu 3e jaars fiscale economie (HBO) en nog niet echt actief opzoek, maar volgend jaar komt dus het afstuderen en stage en voor de stage (plus eventueel vervolg) lijkt één van deze kantoren me wel erg mooi.
Mijn persoonlijke voorkeur lijkt op dit moment nog naar PWC, maar dit is enkel nog gebaseerd op gesprekjes met recruiters, weinig concreet dus
pi_55143667
Ik weet weinig van de andere 3 mbt belasting, maar bij Ernst & Young hebben ze eigen tak die heet TAS (Tax Advisory Services). Ik kan me niet voorstellen dat de anderen niet iets soortgelijks hebben.

Ik denk dat je sowieso gaat kiezen op je gevoel, omdat ze allemaal wel enigzins op elkaar lijken.
pi_55143857
quote:
Op zaterdag 8 december 2007 16:11 schreef fisc het volgende:
Heeft iemand ook ervaring met de big four op het gebied van belasting aangifte/advies werk?
Ik ben nu 3e jaars fiscale economie (HBO) en nog niet echt actief opzoek, maar volgend jaar komt dus het afstuderen en stage en voor de stage (plus eventueel vervolg) lijkt één van deze kantoren me wel erg mooi.
Mijn persoonlijke voorkeur lijkt op dit moment nog naar PWC, maar dit is enkel nog gebaseerd op gesprekjes met recruiters, weinig concreet dus
Persoonlijk zou ik het als HBO-er niet doen, tenzij je een baan ambieert in de aangiftepraktijk. Bij kantoren als BDO, Gibo en Alfa (er zijn er meer in die categorie) heb je als HBO-er meer mogelijkheden om door te groeien. Je moet een hele afgewogen keuze maken tussen salaris, auto e.d. en werksfeer.
Zelf heb ik de twijfelachtige eer gehad om ook bij een van de grotere kantoren in Nederland te werken. Uiteindelijk heb ik na 1,5 jaar opgezegd en ben gaan werken bij een andere accountantsorganisatie. Hier krijg ik de mogelijkheid om mij niet alleen op de aangiftepraktijk te profileren, maar ook een eigen klantenkring op te bouwen en het nodige advieswerk te doen.

Verder zie ik het wel dat iemand van de aangiftepraktijk bij de big 4 het na een aantal jaren ontzettend moeilijk krijgt om in te stromen bij de andere genoemde kantoren. Je hebt dan een ontzettende goede affiniteit met aangiften maar het advieswerk zit totaal niet in je vingers. Het gevolg is je bent te duur voor de beginnende adviesfuncties binnen het kleinere kantoor en je kunt op een gegeven moment niet op zoek naar wat anders.

Ga je nog een opleiding oppakken na je HBO dan?
pi_55146102
ik wil na het HBO eigenlijk nog wel een master gaan halen, maar wel in combinatie met een baan. Ben op mn 23e pas begonnen met deze opleiding na wat verkeerde keuzes, dus wil onderhand wel een keer echt aan de slag.
Maar als het zo is als DB1267 omschrijft is een organisatie als BDO wellicht ook een optie, dit jaar (waarschijnlijk volgend kalanderjaar) maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn m.b.t. meeloopdagen zodat ik een iets beter beeld kan gaan vormen.
  zondag 9 december 2007 @ 15:55:59 #119
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_55147166
Hmm toch niet echt wat ik herken in mijn werk bij een van de Big Four. Ben zelf vierde jaars HBO-er Fiscale Economie en werk momenteel 4 dagen per week, en ga nog 1 dag naar school.

Mijn 'core-business' is inderdaad het opstellen van aangiften (voornamelijk VPB), maar daarnaast zitten er ook hele andere leuke dingen bij. Bijvoorbeeld het bekijken van huidige structuren van de aangifte waar ik mee bezig ben, zijn er punten die nu aandacht verdienen door het wijzigen van regelgeving in komende jaren? Als er dan punten zijn die aandacht verdienen ben ik echt zelf degene die dat op moet pakken en er over mag gaan schrijven / adviseren.

Uiteraard zit je niet in de hele grote adviesklussen, dat is ook immers je baan niet. Maar ik denk dat je, als je maar laat zien dat je zelfstandig en goed genoeg je werk doet dat je qua advies niet veel onder doet voor een beginnende adviseur bij een klein kantoor.

Overigens hoor ik ook wel verhalen van klasgenoten die hetzelfde traject volgen (bij andere kantoren) dat ze wel echt van 9 tot 5 alleen maar aangiften zitten te maken, en dan zou ik ook zo weg zijn ja
pi_55152284
quote:
Op zondag 9 december 2007 15:02 schreef fisc het volgende:
ik wil na het HBO eigenlijk nog wel een master gaan halen, maar wel in combinatie met een baan. Ben op mn 23e pas begonnen met deze opleiding na wat verkeerde keuzes, dus wil onderhand wel een keer echt aan de slag.
Maar als het zo is als DB1267 omschrijft is een organisatie als BDO wellicht ook een optie, dit jaar (waarschijnlijk volgend kalanderjaar) maar eens kijken wat de mogelijkheden zijn m.b.t. meeloopdagen zodat ik een iets beter beeld kan gaan vormen.
Meeloopdagen zijn altijd nuttig om te doen, je krijgt dan in ieder geval een beeld van de organisatie.
Als je na je HBO nog een opleiding wilt gaan doen is het wellicht een optie om de Federatie Belastingacademie te volgen. Kom je bij de wat kleinere kantoren een heel eind mee op weg.
  dinsdag 11 december 2007 @ 01:15:26 #121
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_55183452
quote:
Op zaterdag 8 december 2007 11:13 schreef snabbi het volgende:
[..]

Wat een standaard recruitment kreet is dat. Je mogelijkheden zijn altijd eindig.
Dat ben ik niet met je eens. Ik ben ook bij Atos geweest en daar zit je snel aan een plafond tenzij je de overstap naar Atos Consulting maakt. Daarnaast zijn er genoeg bedrijven die maar op 1 manier in je willen investeren en moeilijk gaan doen als je iets wilt gaan doen wat buiten je opleidingsplan ligt.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik dat gevoel wel bij de meeste bedrijven had waar ik solliciteerde (KPMG, EY, etc.) dus zo bijzonder is het ook niet. Ik had alleen bij Sogeti het idee dat ik meer dan bij anderen er een invloed op uit kan oefenen. Tijd zal het leren of dat gevoel goed was.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
pi_55187380
Voor degenen die al ervaring hebben op het werkvlak van IT Audit en/of IT Consultancy, wat is het grote verschil tussen deze twee in de praktijk?

Ik heb op dit moment heel erg het zwart/wit beeld dat de een controleert en de ander advies geeft, maar zoals snabbi eerder al heeft aangegeven is het in de praktijk niet zo simpel. Je ziet bijvoorbeeld ook dat sommige bedrijven deze twee richtingen onder dezelfde noemer vallen (IT Advisory bij KPMG bijvoorbeeld).
  dinsdag 11 december 2007 @ 19:52:43 #123
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55199573
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 11:16 schreef desliz het volgende:
Voor degenen die al ervaring hebben op het werkvlak van IT Audit en/of IT Consultancy, wat is het grote verschil tussen deze twee in de praktijk?

Ik heb op dit moment heel erg het zwart/wit beeld dat de een controleert en de ander advies geeft, maar zoals snabbi eerder al heeft aangegeven is het in de praktijk niet zo simpel. Je ziet bijvoorbeeld ook dat sommige bedrijven deze twee richtingen onder dezelfde noemer vallen (IT Advisory bij KPMG bijvoorbeeld).
IT Audit en IT Consultancy kunnen vrij breed uitgelegd worden. Maar hier een voorbeeld om je een beetje een idee te geven.

Een accountant beoordeelt onder andere processen binnen een organisatie. Omdat de organisaties van tegenwoordig veel gebruik maken van automatisering, wilt de accountant weten of het systeem doet wat die hoort te doen. Vaak hebben accountants onvoldoende kennis om een geautomatiseerde systeem uitvoerig te onderzoeken. Echter weten de accountants wel wat zo'n systeem aan moet voldoen. De accountant kan dus aangeven aan een IT Audit wat hij wilt weten. Dit kan varieren tot het vaststellen dat wanneer iets ingevoerd wordt, dat er een bepaalde output uit komt, tot autorisatiebevoegdheden en fysieke beveiligingen.

IT Consultancy kunnen een organisatie analyseren en op basis van de analyse uitzoeken welk geautomatiseerde pakket het beste bij de organisatie past en evt de ondersteuning van de implementatie van het pakket. Een vervoersbedrijf heeft een totaal andere systeem nodig dan een handelsbedrijf.

Dit is even in het heel kort uitgelegd wat ze ongeveer doen. IT Audit is meer gericht op de betrouwbaarheid van de financiele gegevens en IT Consultancy meer op de operations, oftewel de uitvoering.
pi_55202801
Mag ik hieruit dan ook concluderen dat de audit werkt met bestaande systemen/processen en dat consultancy meer gericht is op nieuwe wensen/eisen van een klant?
  dinsdag 11 december 2007 @ 23:23:57 #125
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55205836
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 21:45 schreef desliz het volgende:
Mag ik hieruit dan ook concluderen dat de audit werkt met bestaande systemen/processen en dat consultancy meer gericht is op nieuwe wensen/eisen van een klant?
Ja en nee. IT Audit kan namelijk ook richten op wensen en eisen van de klant. IT Consultancy kan ook werken met bestaande systemen. Ik zal nog steeds eerder zeggen dat IT Audit meer te maken heeft met interne beheersing, en consultancy meer met de bedrijfsuitoefening.

Misschien dat ik het kan illustreren met een voorbeeld. Ik probeer het heel zwart-wit te houden, in praktijk moet je het ietsjes genuanceerder zien:

Hans wilt een onderneming starten. Hij denkt aan een kleine exportbedrijf met 3 personeelsleden. De IT Consultancy (ITC) wordt ingeschakeld om een pakket voor Hans te selecteren. Opdrachten worden in het pakket ingevoerd, net als de planning, facturatie en boekhouding. In een periode van een jaar heeft Hans heel veel klachten gekregen, daarnaast viel hem op dat de boekhouding niet klopt, dus schakelt hij een IT Audit (ITA) in en laat de ITA onderzoeken hoe dit kan. ITA vertelt aan Hans dat er een lek is in de logische toegangsbeveiliging. Iedereen kan namelijk muteren in de boekhouding. Daarnaast zijn er te weinig automatische controles in het pakket aanwezig. Je kunt bijvoorbeeld als datum 32-07-2007 invoeren, zonder dat er een foutmelding naar voren komt. De ITA adviseert dat voor alle 3 personeelsleden ieder een eigen inlog en wachtwoord krijgt met beperkte bevoegdheden. Daarnaast dienen automatische controles in het pakket te worden geprogrammeerd. Hans denkt aan een uitbreiding van zijn exportbedrijf. Hij wilt chauffeurs in dienst nemen die de export vervoeren. Het gehele logistieke planning is vrij ingewikkeld en schakelt weer een ITC in om uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn. ITC stelt voor om of een software te laten maken dat gekoppeld kan worden met bestaande pakket, of een nieuwe pakket aanschaffen en implementeren. Hans kiest voor een nieuwe pakket. Maar nu er ruim 100 mensen voor Hans werken, vraagt Hans aan ITC om deze 100 mensen te begeleiden en hun te trainen voor het gebruik van het nieuwe pakket. Hans heeft daarnaast wel zijn lesje geleerd van de fouten. Hij laat zich door de ITC adviseren wat de mogelijkheden zijn voor rapportages via het systeem, zodat Hans altijd op de hoogte is wat er met zijn onderneming gebeurd. Daarnaast laat Hans zich adviseren door de ITC hoe het pakket en organisatorisch geregeld kan worden zodat de fouten van vroeger zullen worden voorkomen. De ITC legt Hans uit wat de mogelijkheden zijn, en het ziet er veel belovend uit. Hans is overtuigd dat het nu 100% goed zit. Een maand later is alles geimplementeerd. Hans begint toch een beetje te twijfelen. Het pakket ziet er goed uit, het proces er omheen ook. Maar Hans weet nog steeds niet of het werkt. Stel dat werknemer 1 bij de inkoop werkt, en nu overgeplaatst is naar de administratie, kan hij nog steeds inloggen mijn zijn oude inloggegevens en vervolgens inkooporders plaatsen? Hans vraagt aan de ITA of hij kan onderzoeken of het proces ook zo werkt zo als het hoort, oftewel de werking van wat de ITC heeft voorgesteld en geimplementeerd.
pi_56216865
quote:
Op woensdag 1 augustus 2007 00:34 schreef Snorbeest het volgende:
Ik heb een baan aangeboden gekregen bij PWC, als associate.
vraagjes:

* wat is nu ongeveer het startsalaris voor een startende WO'er bij PWC? (bruto p/j en is dit incl. vakantiegeld?)
* hoe is de organisatiecultuur?
* wat houdt je netto p/m over aan je salaris, m.a.w. wat krijg je maandelijks gestort?

alvast bedankt!
  donderdag 10 april 2008 @ 00:06:58 #127
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_57947767
quote:
Op dinsdag 22 januari 2008 09:13 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

vraagjes:

* wat is nu ongeveer het startsalaris voor een startende WO'er bij PWC? (bruto p/j en is dit incl. vakantiegeld?)
* hoe is de organisatiecultuur?
* wat houdt je netto p/m over aan je salaris, m.a.w. wat krijg je maandelijks gestort?

alvast bedankt!
*Kick*
¤2350 bruto p/m excl vakantiegeld
hard werken, veel activiteiten, gemixte mensen (niet te ballerig/niet te shabby)
1500 en een beetje ongeveer, met redelijke leasebak

Oja, ik werk niet bij Pwc, ga binnenkort wel op businesscourse bij een vd ander 4
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_58897422
Hoi allemaal,

Ik doe de opleiding HBO Fiscale Economie en moet volgend jaar stage lopen.
Heb bij KPMG Meijburg & Co gesolliciteerd. Ben door de eerste gesprek gekomen met de recruiter.
Volgende week heb ik een 2e gesprek met een partner en een tax consultant.
Tijdens mijn 1e gesprek is mijn cv,brief,cijferlijst, waarom kpmg,waarom fiscalist,streke/zwakke punten etc aan bod gekomen.(gesprek duurde een uur)

Heb geen idee wat ik tijdens deze 2e gesprek moet verwachten met de partner en tax conultant.
Weet alleen dat het niet zo lang gaat duren als het gesprek met de recruiter. Hebben jullie soms een idee wat voor vragen ze zouden kunnen stellen?
Alvast bedankt.

Groetjesfiscaaltje
pi_58898590
quote:
Op zondag 25 mei 2008 13:55 schreef fiscaaltje het volgende:
Hoi allemaal,

Ik doe de opleiding HBO Fiscale Economie en moet volgend jaar stage lopen.
Heb bij KPMG Meijburg & Co gesolliciteerd. Ben door de eerste gesprek gekomen met de recruiter.
Volgende week heb ik een 2e gesprek met een partner en een tax consultant.
Tijdens mijn 1e gesprek is mijn cv,brief,cijferlijst, waarom kpmg,waarom fiscalist,streke/zwakke punten etc aan bod gekomen.(gesprek duurde een uur)

Heb geen idee wat ik tijdens deze 2e gesprek moet verwachten met de partner en tax conultant.
Weet alleen dat het niet zo lang gaat duren als het gesprek met de recruiter. Hebben jullie soms een idee wat voor vragen ze zouden kunnen stellen?
Alvast bedankt.

Groetjesfiscaaltje
Reken maar op ongeveer dezelfde vragen. Meestal willen ze gewoon zien wat voor vlees ze in de kuip hebben, dus hoe je overkomt etc.
Enne, HBO-FE-ers zijn zéér dungezaaid, dus die stageplek krijg je echt wel.

Mag ik vragen waarom je bij een big 4-kantoor (of uberhaupt een accountantsorganisatie) stage wil lopen?
pi_58962174
Het liefst wil ik na mijn stage daar blijven werken als het van beide kanten klikt.
Ik heb big-4 gekozen: doorgroei mogelijkheden,graag wil ik ook iets internationaals doen en die mogelijkheid heb je niet vaak bij kleinere kantoren. Plus de arbeidsvoorwaarden zijn volgens mij beter bij big4.
pi_58962947
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:12 schreef fiscaaltje het volgende:
Het liefst wil ik na mijn stage daar blijven werken als het van beide kanten klikt.
Ik heb big-4 gekozen: doorgroei mogelijkheden,graag wil ik ook iets internationaals doen en die mogelijkheid heb je niet vaak bij kleinere kantoren. Plus de arbeidsvoorwaarden zijn volgens mij beter bij big4.
Heb je al eens aan advocatenkantoren gedacht? Waar ik zit PM mag voor meer info heb je dat ook allemaal (en nog iets betere arbeidsvoorwaarden). Het probleem wat ik heb met accountantskantoren is dat je vaak gezien wordt als ondergeschikte van de accountant. Hier is dat niet zo, omdat fiscaliteit onze "core business" is (naast de echte advocatuur, maar dat staat in veel mindere mate in relatie tot de fiscaliteit).
pi_58963136
Ik ben voor mijn stage en scriptie bezig geweest met solliciteren bij de grote 4 kantoren. En ben nu bezig met me scriptie bij EY, me stage heb ik gelopen bij KPMG.
Mijn ervaringen met de grote 4. PWC en Deloitte zijn heel traag met het reageren op sollicitatiebrieven. PWC en KPMG zijn hier heel snel mee binnen een week ben ik gebeld.


Het minimumsalaris voro een HBOer is 2199. Maximum 3612. Voor de functie Staff Audit.
Doe gewoon dan doe je al gek genoeg.
pi_58965862


[ Bericht 100% gewijzigd door Sjeen op 28-05-2008 18:12:00 (niet doen...) ]
pi_58966688
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:45 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik ben voor mijn stage en scriptie bezig geweest met solliciteren bij de grote 4 kantoren. En ben nu bezig met me m'n scriptie bij EY, me m'n stage heb ik gelopen bij KPMG.
Mijn ervaringen met de grote 4. PWC en Deloitte zijn heel traag met het reageren op sollicitatiebrieven. PWC en KPMG zijn hier heel snel mee binnen een week ben ik gebeld.


Het minimumsalaris voro een HBOer is 2199. Maximum 3612. Voor de functie Staff Audit.
Maak die fout nou niet in je scriptie.
pi_58971719
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 16:21 schreef EvL. het volgende:

[..]

Maak die fout nou niet in je scriptie.
Sowieso staan zulke afkortingen niet echt netjes in je scriptie, beter is het om mijn te gebruiken.
pi_58981757
Wat ik me nou afvraag is waarom iedereen nou zo graag bij deze bedrijven wilt zitten, is dat net als vroeger toen iedereen Nike Air-Max wilde dragen?

hier op het kantoor (corporate van een 2 miljard omzet bedrijf) zit het vol met analysten die we bij die grote 4 gekaapt hebben dankzij betere arbeidsvoorwaarden/carriere perspectief - dus het gras is zeker ook groen bij andere bedrijven...
  donderdag 29 mei 2008 @ 12:54:47 #137
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_58986082
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 09:50 schreef Xith het volgende:
Wat ik me nou afvraag is waarom iedereen nou zo graag bij deze bedrijven wilt zitten, is dat net als vroeger toen iedereen Nike Air-Max wilde dragen?
Ik denk omdat ze accountancy studeren en dit de grootste bedrijven zijn in die tak van sport. En ze bieden een RA traject waarna je makkelijk kan instromen bij een ander bedrijf.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_58997061
quote:
Op donderdag 29 mei 2008 09:50 schreef Xith het volgende:
Wat ik me nou afvraag is waarom iedereen nou zo graag bij deze bedrijven wilt zitten, is dat net als vroeger toen iedereen Nike Air-Max wilde dragen?

hier op het kantoor (corporate van een 2 miljard omzet bedrijf) zit het vol met analysten die we bij die grote 4 gekaapt hebben dankzij betere arbeidsvoorwaarden/carriere perspectief - dus het gras is zeker ook groen bij andere bedrijven...
voornamelijk weggekaapt omdat ze geen partner werden, anders is er weinig reden om weg te gaan.
pi_59099658
quote:
Op donderdag 10 april 2008 00:06 schreef Public_NME het volgende:

[..]

*Kick*
¤2350 bruto p/m excl vakantiegeld
hard werken, veel activiteiten, gemixte mensen (niet te ballerig/niet te shabby)
1500 en een beetje ongeveer, met redelijke leasebak

Oja, ik werk niet bij Pwc, ga binnenkort wel op businesscourse bij een vd ander 4
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de startsalarissen (voor academici) bij PWC volgend jaar 2750 euro bruto zullen zijn. Ik weet niet of dit in- of exclusief vakantiegeld is.
pi_59158112
EY was het iig een half jaar terug 2450.
Waarom bij de grote 4. Het is voor velen gewoon een goed beginpunt om:
a) door te stromen binnen de grote 4 naar hogere functies
b) de RA (of in mijn geval de RE) opleiding te volgen en wanneer doorstromen niet werkt naar een andere organisatie te stromen.
pi_60128370
Hey @ de komende loonsverhogingen: Dit is dus ook voor audit ? Weet iemand iets over loonsverhogingen bij deloitte? Geldt het ook voor mensen die al in dienst zijn?
pi_60140318
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 20:41 schreef hetzwartegat het volgende:

[..]

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de startsalarissen (voor academici) bij PWC volgend jaar 2750 euro bruto zullen zijn. Ik weet niet of dit in- of exclusief vakantiegeld is.
Dat is dan niet in de controlepraktijk, daar is het wel ongeveer 200 lager hoor.
  woensdag 16 juli 2008 @ 13:14:43 #143
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_60142826
tvp, duurt nog maar een paar maandjes voordat ik ben afgestudeerd en dan overweeg ik zeker om bij 1 van deze bedrijven te gaan werken.
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_60147892
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 13:45 schreef ikbenschipper het volgende:
Ik ben voor mijn stage en scriptie bezig geweest met solliciteren bij de grote 4 kantoren. En ben nu bezig met me scriptie bij EY, me stage heb ik gelopen bij KPMG.
Mijn ervaringen met de grote 4. PWC en Deloitte zijn heel traag met het reageren op sollicitatiebrieven. PWC en KPMG zijn hier heel snel mee binnen een week ben ik gebeld.
Is PWC nou heel traag of heel snel met reageren?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_60147955
Ik werk bij Deloitte ICT, heb je niets aan zeker?
pi_60161659
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 20:41 schreef hetzwartegat het volgende:

[..]

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de startsalarissen (voor academici) bij PWC volgend jaar 2750 euro bruto zullen zijn. Ik weet niet of dit in- of exclusief vakantiegeld is.
Het gaat omhoog, maar niet naar 2750 euro. Was het maar zon feest

Ik begin 1 maart bij PWC en heb er erg veel zin in! Traag zijn ze niet mbt de sollicitatie, maar misschien verschilt het per kantoor?
  donderdag 17 juli 2008 @ 13:15:48 #147
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_60164091
quote:
Op donderdag 17 juli 2008 11:19 schreef koentjuh18 het volgende:

[..]

Het gaat omhoog, maar niet naar 2750 euro. Was het maar zon feest
2450 ex. auto dacht ik.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_60625311
Hoi,

Wat voor lease-auto zit bij die 2450,-? Ik neem aan dat die 2450 exclusief de auto is, of gaan er leaso-kosten van die 2450 af? Zit verder alles in die lease-auto regeling (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, alle brandstof, dus ook privegebruik)?
Wat is het brutomaandsalaris zonder lease-auto eigenlijk?
En hoeveel vakantiedagen per jaar krijg je?

Mochten er mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden mbt tot KPMG, E&Y en Deloitte, laat ff weten.


Om het een een ander een beetje in een perspectief te plaatsen:

Loyens en Loeff bijvoorbeeld, biedt een startsalaris van 3304 euro bruto per maand. 12 * 3304 + 8.3% vakantiegeld maakt dit bijna 43000 euro per jaar. Dit is zonder lease-auto. Hoe het zit met prestatiebonussen, winstdeling etc, weet ik niet precies, maar dit zullen ze ongetwijfeld ook hebben zodat je het dan mag optellen bij die 43000. Verder, opleidingen/cursussen vanzelfsprekend. Het bedrijf doet er totaal niet geheimzinnig over (die indruk heb ik van de grote 4 wel een beetje), alles staat netjes op hun website te lezen. Vreemd? Denk het niet, ze steken volgens mij immers met kop en schouders met hun beloning boven de anderen. Petje af voor de gulheid en transparantie wat dit betreft.
  maandag 11 augustus 2008 @ 15:30:07 #149
62913 Blik
The one and Only!
pi_60734288
weet iemand hoe lang het duurt voordat de grote vier reageren op een sollicitatie. Gesolliciteerd bij E&Y, KPMG en PWC. Tot nu toe alleen van PWC reactie gekregen.
pi_60979935
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 13:23 schreef consultant27 het volgende:
Hoi,

Wat voor lease-auto zit bij die 2450,-? Ik neem aan dat die 2450 exclusief de auto is, of gaan er leaso-kosten van die 2450 af? Zit verder alles in die lease-auto regeling (verzekering, wegenbelasting, onderhoud, alle brandstof, dus ook privegebruik)?
Wat is het brutomaandsalaris zonder lease-auto eigenlijk?
En hoeveel vakantiedagen per jaar krijg je?

Mochten er mensen zijn die deze vragen kunnen beantwoorden mbt tot KPMG, E&Y en Deloitte, laat ff weten.


Om het een een ander een beetje in een perspectief te plaatsen:

Loyens en Loeff bijvoorbeeld, biedt een startsalaris van 3304 euro bruto per maand. 12 * 3304 + 8.3% vakantiegeld maakt dit bijna 43000 euro per jaar. Dit is zonder lease-auto. Hoe het zit met prestatiebonussen, winstdeling etc, weet ik niet precies, maar dit zullen ze ongetwijfeld ook hebben zodat je het dan mag optellen bij die 43000. Verder, opleidingen/cursussen vanzelfsprekend. Het bedrijf doet er totaal niet geheimzinnig over (die indruk heb ik van de grote 4 wel een beetje), alles staat netjes op hun website te lezen. Vreemd? Denk het niet, ze steken volgens mij immers met kop en schouders met hun beloning boven de anderen. Petje af voor de gulheid en transparantie wat dit betreft.
Ik werk bij KPMG en ben een eerstejaars junior in de IT Advies praktijk. Ik kan je het volgende vertellen:

Startsalaris: 2501 euro bruto. Per jaar ongeveer 10% loonsverhoging, al hangt dat uiteraard van je functioneren af. Komt per jaar ook nog 2501 euro vakantiegeld bruto bij, plus winstuitkering. Hoeveel dat is weet ik niet precies. Ik geloof dit jaar iets van 6,3% van het jaarsalaris.

Mobiliteitsbudget: ongeveer 810 euro. Dit komt dus bovenop je bruto-salaris. Als je onderschrijding hebt, dan wordt 90% van het budget uitgekeerd met je salaris. Gebruik je dus geen lease-auto, dan wordt je bruto-loon dus met ongeveer 720 euro verhoogd. Is de leaseprijs hoger, dan wordt 100% van de overschrijding op je bruto-salaris ingehouden. Rekenvoorbeeld: De leaseprijs van mijn auto is 160 euro minder dan het budget. Ik heb dus 160 euro onderschrijding. Daarvan krijg ik dus 90% (=144 euro) bovenop mijn brutosalaris)

Leaseregeling: alles zit erbij, dus benzine, verzekering, wegenbelasting. Je krijgt een tankpasje, daarmee kan je je brandstofbetalen. Ook motorolie kan je met een tankpasje afrekenen. Boetes moet je wel zelf betalen Onderhoud komt ook voor rekening van de leasemaatschappij, wasbeurten moet je wel weer zelf betalen.

Type auto: Als je in net in dienst komt mag je nog geen auto kiezen, maar wordt er eentje toegewezen. Ik heb een Renault Clio. Peugeot 207 komt ook veel voor. Dat soort wagentjes moet je aan denken.
Vakantiedagen: 29 dagen. Je kan uiteraard met overuren nog meer vakantiedagen opbouwen. Je kan ook vakantiedagen kopen of verkopen.
pi_60979987
quote:
Op maandag 11 augustus 2008 15:30 schreef Blik het volgende:
weet iemand hoe lang het duurt voordat de grote vier reageren op een sollicitatie. Gesolliciteerd bij E&Y, KPMG en PWC. Tot nu toe alleen van PWC reactie gekregen.
Het duurde bij mij vrij lang (KPMG). Ik had gesolliciteerd voor een stage, al was dat wel via een bemiddelingsbureua. Maar ik moest dik 6 weken wachten voordat ik wat woorde. Ik had er eigenlijk al geen hoop meer dat ik op gesprek mocht komen.
pi_60980375
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:47 schreef Faar18 het volgende:

[..]

Het duurde bij mij vrij lang (KPMG). Ik had gesolliciteerd voor een stage, al was dat wel via een bemiddelingsbureua. Maar ik moest dik 6 weken wachten voordat ik wat woorde. Ik had er eigenlijk al geen hoop meer dat ik op gesprek mocht komen.
Hmm dat is denk ik verschillend per persoon. Bij mijn sollicitatie hadden ze binnen een dag gereageerd of ik op gesprek wou komen.
Zoiets kan je denk ik ook geen touw aan vast binden, maar als je inderdaad 6 weken moet wachten is het denk ik ook niet zo vreemd om even te bellen om te vragen hoe het staat met jouw sollicitatie.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 14:04:58 #153
62913 Blik
The one and Only!
pi_60980442
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 13:47 schreef Faar18 het volgende:

[..]

Het duurde bij mij vrij lang (KPMG). Ik had gesolliciteerd voor een stage, al was dat wel via een bemiddelingsbureua. Maar ik moest dik 6 weken wachten voordat ik wat woorde. Ik had er eigenlijk al geen hoop meer dat ik op gesprek mocht komen.
heb ondertussen al reactie gehad van KPMG en PWC, helaas niet geïnteresseerd wegens een te weinig financiële achtergrond (beetje bull-shit reden aangezien je lang niet altijd een finance-achtergrond nodig hebt). Van E&Y krijg ik deze week reactie, want de recruiter voor de Advisory-tak was op vakantie.
pi_60982317
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 14:04 schreef Blik het volgende:

[..]

heb ondertussen al reactie gehad van KPMG en PWC, helaas niet geïnteresseerd wegens een te weinig financiële achtergrond (beetje bull-shit reden aangezien je lang niet altijd een finance-achtergrond nodig hebt). Van E&Y krijg ik deze week reactie, want de recruiter voor de Advisory-tak was op vakantie.
Nou ja zo bull-shit is het niet. Uiteindelijk doe je bij een accountantskantoor veel werk t.b.v. de jaarrekeningcontrole, dan is het toch wel handig als je een beetje kennis hebt van financiele processen. Waar solliciteer je voor?
pi_60984389
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:07 schreef Faar18 het volgende:

[..]

Nou ja zo bull-shit is het niet. Uiteindelijk doe je bij een accountantskantoor veel werk t.b.v. de jaarrekeningcontrole, dan is het toch wel handig als je een beetje kennis hebt van financiele processen. Waar solliciteer je voor?
Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen (heb op een accountantskantoor gewerkt) dat je als starter kunt beginnen met 0% financiele achtergrond. Sterker nog, ik heb collega's gehad die met vooropleidingen zoals ICT of Scheikunde/Natuurkunde als beginnend assistent zijn begonnen.
  woensdag 20 augustus 2008 @ 16:45:37 #156
62913 Blik
The one and Only!
pi_60985413
quote:
Op woensdag 20 augustus 2008 15:07 schreef Faar18 het volgende:

[..]

Nou ja zo bull-shit is het niet. Uiteindelijk doe je bij een accountantskantoor veel werk t.b.v. de jaarrekeningcontrole, dan is het toch wel handig als je een beetje kennis hebt van financiele processen. Waar solliciteer je voor?
Advisory, en ik heb bij allen aangegeven dat ik affiniteit heb met financiën en heb financiële neven-activiteiten

Maar ik begrijp het wel. De Advisory-tak is ingedeeld in bepaalde hokjes, waarvoor je vaak specifieke kennis moet hebben. Zo heb je een IT-tak, een finance-tak etc. Ik heb een Logistieke HBO en een Management Master. Dus ik ben niet in te delen in een hokje qua opleiding, ik ben veel algemener opgeleid. Ik ben het verder wel eens met DarkerThanBlack, het lijkt mij belangrijker dat je affiniteit hebt met iets dan dat je een studie daarvoor hebt gedaan, je leert het toch pas echt op je werk.
pi_61104948
Hoi Blik,

Toevallig heb ik ook een achtergrond van HBO logistiek en heb bij KPMG gesolliciteerd. Na twee gesprekken hebben ze me ook een contract aangeboden wat ik heb geaccepteerd.

Ik moet nu in een schakel jaar een Non-financiel opleiding volgen en daarna starten met mijn RA opleiding. Dit is wel de richting Audit.

De mogelijkheid is er dus wel.
pi_61105515
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 14:01 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ook zijn de dingen als lease-auto, tankpas, telefoon, laptop en dat soort rotzooi niet echt onderscheidend.

Verder is de cultuur erg belangrijk. Bij mijn sollicitatiegesprek bij PWC kreeg ik bijvoorbeeld de indruk dat je hier geen zeggenschap hebt over de opdrachten die je moet uitvoeren, terwijl er bij Deloitte en KPMG meer een overleg cultuur heerst (we zitten omhoog, wil je dit voor ons doen dan is je volgende project ....).
Joh, doe niet zo uit de hoogte met je "rotzooi". Bij je sollicitatie gesprek was het waarschijnlijk maar goed dat je een zakdoek bij je had om het kwijl van je enkels te vegen, zover viel je bek open van alle emolumenten die je werden aangeboden.

En denk niet dat je wat te zeggen zal hebben in die zgn overleg cultuur. Forget it! Drie jaar lang buffelen, avonden en weekenden doorwerken en als je dat heel goed en zonder commentaar doet maak je een KLEINE kans om door te stromen bij één van de Big 4. En anders is het exit naar het tweede garnituur, of in het bedrijfsleven weer opnieuw beginnen!
pi_61108614
Spreek je hier uit ervaring?

Krijg juist heel erg idee dat, als je opgespelde doelen die je met je performance manager hebt opgesteld behaald je snel kan doorgroeien. Ook gehoord van mensen die ik ken er al een tijd werken.
pi_61109342
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:13 schreef ftm1984 het volgende:
Spreek je hier uit ervaring?

Krijg juist heel erg idee dat, als je opgespelde doelen die je met je performance manager hebt opgesteld behaald je snel kan doorgroeien. Ook gehoord van mensen die ik ken er al een tijd werken.
Ervaring, ja maar niet als medewerker. Ik ben vaak opdrachtgever en een vriend is partner bij één van de Big 4. Die gasten weigeren echt geen opdrachten en ze kunnen ook geen blik medewerkers opentrekken. Wat denk je dat er gebeurt wanneer iemand een opdracht te vergeven heeft en dit binnen 3 weken afgerond moet zijn? Zeven dagen per week x 12 uur per dag worden die medewerkers dan over de kling gehaald! Maar dat is goed voor ze, worden ze hard van!
pi_61118089
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:41 schreef titanio het volgende:

[..]

Ervaring, ja maar niet als medewerker. Ik ben vaak opdrachtgever en een vriend is partner bij één van de Big 4. Die gasten weigeren echt geen opdrachten en ze kunnen ook geen blik medewerkers opentrekken. Wat denk je dat er gebeurt wanneer iemand een opdracht te vergeven heeft en dit binnen 3 weken afgerond moet zijn? Zeven dagen per week x 12 uur per dag worden die medewerkers dan over de kling gehaald! Maar dat is goed voor ze, worden ze hard van!
Vaak genoeg meegemaakt. Word je zo maar van alle opdrachten afgehaald, omdat er een klant is die even voorsprong nodig heeft.
pi_61124316
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 11:07 schreef titanio het volgende:
Joh, doe niet zo uit de hoogte met je "rotzooi". Bij je sollicitatie gesprek was het waarschijnlijk maar goed dat je een zakdoek bij je had om het kwijl van je enkels te vegen, zover viel je bek open van alle emolumenten die je werden aangeboden.
Lol vast ja. Ik heb alle van de big four gesolliciteerd alsook bij Cap en Logica. Al die 'rotzooi' die je erbij krijgt is niet onderscheidend en je moet eerder blij zijn als je iets niet krijgt. Lease-auto is leuk maar van rotterdam naar zwolle en sittard rijden wordt dan wel van je verlangt. Alsook je mobiele telefoon cq blackberry voor managers. Leuk zo'n ding maar gelijk 'moet' je overal bereikbaar zijn. Dit is overal zo want je krijgt de dingen niet cadeau. Dus een zakdoekje, nee niet echt. Bovendien zoals ik al had gezegd krijg je overal hetzelfde pakket en bij de een iets meer van dit en bij de ander iets meer van dat.
quote:
En denk niet dat je wat te zeggen zal hebben in die zgn overleg cultuur. Forget it! Drie jaar lang buffelen, avonden en weekenden doorwerken en als je dat heel goed en zonder commentaar doet maak je een KLEINE kans om door te stromen bij één van de Big 4. En anders is het exit naar het tweede garnituur, of in het bedrijfsleven weer opnieuw beginnen!
Dit klinkt meer als een gecrankt zieltje. Grote cultuurverschillen zijn zeker aanwezig tussen voornamelijk accountants en specialisten (zoals IT auditors). Doorwerken wordt overal wel gevraagd dat is zeker waar, maar de uitloop naar het bedrijfsleven is meer te wijten aan betere betalingen na het behalen van je studie. Overigens waar de 3 jaar vandaan komt is mij een raadsel, het is voor alle niveau's in je gehele looptijd bij de big four stevig aan de bak. Of dacht je dat een manager om 5 uur zijn laptop dicht deed?
pi_61124880
quote:
Op maandag 25 augustus 2008 13:13 schreef ftm1984 het volgende:
Krijg juist heel erg idee dat, als je opgespelde doelen die je met je performance manager hebt opgesteld behaald je snel kan doorgroeien. Ook gehoord van mensen die ik ken er al een tijd werken.
Die doelen zijn een grote farce en worden voornamelijk gebruikt om iemand af te kunnen branden. Je kan er hooguit een schouderklop voor krijgen die niet om te zetten is in cash. Feitelijk komen de beoordelingen meestal neer op het kijken naar het aantal productieve uren, het aantal problemen dat je het jaar hebt veroorzaakt en hoe je in de groep ligt. Het is niet zo dat wanneer je je doelen hebt behaald je dan 'automatisch' doorstroomt. Je netwerk is veel belangrijker.
pi_61496084
Ik heb binnenkort een sollicitatie bij PwC als werkstudent. Ik wil me graag goed voorbereiden dus vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft? Ik krijg een breedte-interview en een Verbaal Analytische Test. Wat dat laatste inhoudt heb ik nog geen idee van, dus als iemand me daar wat meer over kan vertellen. Graag!
Ook ben ik heel benieuwd of ze voor een werkstudent net zo selectief zijn als voor hun fulltime medewerkers. Oftewel, kan ik verwachten dat het vuur aan mijn schenen gelegd wordt?
  dinsdag 9 september 2008 @ 13:12:06 #165
62913 Blik
The one and Only!
pi_61496867
quote:
Op dinsdag 9 september 2008 12:37 schreef Greetje90 het volgende:
Ik heb binnenkort een sollicitatie bij PwC als werkstudent. Ik wil me graag goed voorbereiden dus vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft? Ik krijg een breedte-interview en een Verbaal Analytische Test. Wat dat laatste inhoudt heb ik nog geen idee van, dus als iemand me daar wat meer over kan vertellen. Graag!
Ook ben ik heel benieuwd of ze voor een werkstudent net zo selectief zijn als voor hun fulltime medewerkers. Oftewel, kan ik verwachten dat het vuur aan mijn schenen gelegd wordt?
verbaal analystische test zullen wel 2 testen zijn. één voor je analytische skills qua cijfertjes, tabelletjes en grafiekjes. en één voor je verbale skills waarbij je waarschijnlijk een soort van rollenspel moet gaan uitvoeren

maar ik heb er geen ervaring mee verder.
pi_62192058
Citaat Faar18:

Ik werk bij KPMG en ben een eerstejaars junior in de IT Advies praktijk. Ik kan je het volgende vertellen:

Startsalaris: 2501 euro bruto. Per jaar ongeveer 10% loonsverhoging, al hangt dat uiteraard van je functioneren af. Komt per jaar ook nog 2501 euro vakantiegeld bruto bij, plus winstuitkering. Hoeveel dat is weet ik niet precies. Ik geloof dit jaar iets van 6,3% van het jaarsalaris.

Mobiliteitsbudget: ongeveer 810 euro. Dit komt dus bovenop je bruto-salaris. Als je onderschrijding hebt, dan wordt 90% van het budget uitgekeerd met je salaris. Gebruik je dus geen lease-auto, dan wordt je bruto-loon dus met ongeveer 720 euro verhoogd. Is de leaseprijs hoger, dan wordt 100% van de overschrijding op je bruto-salaris ingehouden. Rekenvoorbeeld: De leaseprijs van mijn auto is 160 euro minder dan het budget. Ik heb dus 160 euro onderschrijding. Daarvan krijg ik dus 90% (=144 euro) bovenop mijn brutosalaris)

Leaseregeling: alles zit erbij, dus benzine, verzekering, wegenbelasting. Je krijgt een tankpasje, daarmee kan je je brandstofbetalen. Ook motorolie kan je met een tankpasje afrekenen. Boetes moet je wel zelf betalen Onderhoud komt ook voor rekening van de leasemaatschappij, wasbeurten moet je wel weer zelf betalen.

Type auto: Als je in net in dienst komt mag je nog geen auto kiezen, maar wordt er eentje toegewezen. Ik heb een Renault Clio. Peugeot 207 komt ook veel voor. Dat soort wagentjes moet je aan denken.
Vakantiedagen: 29 dagen. Je kan uiteraard met overuren nog meer vakantiedagen opbouwen. Je kan ook vakantiedagen kopen of verkopen.

Einde citaat.

Niet slecht zo te zien. Ervan uitgaande dat je geen gebruik maakt van de lease-auto, kom je op een bruto (start-) jaarsalaris van ongeveer:

13*(2501 + 720)+ 0.065*(13*(2501+720)) = 44500 euro

Dit is je jaarlijkse bruto startsalaris bij KPMG? Petje af voor KPMG bij deze dan.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 oktober 2008 @ 11:11:46 #167
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_62196844
Deloitte. Daar ben ik mijn carriere begonnen. 2 jaar gewerkt ofzo. Vond het niet echt top. Vooral het salaris destijds was om te huilen.
pi_62201996
Kreator:
quote:
Deloitte. Daar ben ik mijn carriere begonnen. 2 jaar gewerkt ofzo. Vond het niet echt top. Vooral het salaris destijds was om te huilen.
Kun je er misschien wat meer over overtellen, hoeveel beginsalaris, secundaire arbedisvoorwaarden en de salarisontwikkeling? En eventueel hoe je het nu doett
pi_62202056
De meeste van mijn postopties zijn niet beschikbaar. Zo kan ik de post niet wijzigen om de een of andere reden. In mijn voorgaande post moet 'overtellen' 'vertellen' zijn uiteraard!!!!
  Official ESF Kreviewer dinsdag 7 oktober 2008 @ 16:14:19 #170
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_62204735
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 14:36 schreef consultant27 het volgende:
Kreator:
Kun je er misschien wat meer over overtellen, hoeveel beginsalaris, secundaire arbedisvoorwaarden en de salarisontwikkeling? En eventueel hoe je het nu doett
Ik was ICT'er, dus ik denk niet dat dat veel uitmaakt. . Maar ik kreeg destijds 1200 gulden (bruto) voor een 40 urige werkweek. Toen moest ik zo hard lachen dat ik 3 maanden daarna vertrokken was. Maar goed, dat was ik '96 ofzo. Van stage naar junior nerd.
En nu doe ik het beter, want nu verdien ik het dubbele, netto. In euro's.
pi_62211358
quote:
Op dinsdag 7 oktober 2008 01:32 schreef consultant27 het volgende:
Niet slecht zo te zien. Ervan uitgaande dat je geen gebruik maakt van de lease-auto, kom je op een bruto (start-) jaarsalaris van ongeveer:

13*(2501 + 720)+ 0.065*(13*(2501+720)) = 44500 euro

Dit is je jaarlijkse bruto startsalaris bij KPMG? Petje af voor KPMG bij deze dan.
In je berekening zit boordevol rekenfouten in. Daarnaast hou je geen rekening mee met het feit dat je overal en nergens moet reizen, en dat dus van je eigen netto salaris betaald moet worden. Kosten van enkele honderden euro's per maand, wat je dus niet mag declareren.
pi_62221196
DarkerThanBlack:
quote:
In je berekening zit boordevol rekenfouten in. Daarnaast hou je geen rekening mee met het feit dat je overal en nergens moet reizen, en dat dus van je eigen netto salaris betaald moet worden. Kosten van enkele honderden euro's per maand, wat je dus niet mag declareren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik 45000 euro ook een flink startsalaris vind. Deze (grove) berekening is echter gebaseerd op de beschikbare data. Maar even afgezien hiervan, de kosten gemaakt met vervoer omwille van functievervulling worden toch altijd vergoed door de werkgever, als ik me niet vergis. En zelfs tot aan 28 cent belastingvrij (i.t.t. woon-werk verkeer, wat maximaal 19 cent belastingvrij wordt vergoed). Of de werkgever het verplicht is te betalen of niet, weet ik even niet, maar in de praktijk gebeurt het toch vaak genoeg (gelukkig maar).

Doe eens zelf die berekening. Ik ben benieuwd op welk bedrag je komt, inclusief vakantiegeld en een jaarlijkse bonus van 6.5%.
pi_62241741
Uiteraard zijn er verschillende manieren om iemands salaris te berekenen. Maar dan gelden ook andere normen. Als ik bijvoorbeeld zeg dat iemand 3000 euro verdient, dan weet je in feite ook niet of iemand veel of weinig krijgt. Want 3000 bruto is anders dan 3000 netto. Maar naast de norm, zijn er gewoon veel rekenfouten. Je berekent bijvoorbeeld geen bonus over je leasevergoeding. Je krijgt ook geen vakantiegeld over je leasevergoeding. Sterker nog, wat in het algemeen geaccepteerd is qua jaarsalaris, hoort de leasevergoeding (810 euro) er ook niet in.

De berekening zal dus als volgt moeten zijn:
2501 * 12 maanden + 1 maand vakantiegeld + 6,3% bonus
ofwel
2501 * 13 * 1,063 = 34.561 euro bruto jaarsalaris van het afgelopen jaar.

Qua salaris (zonder gelezen te hebben over de functie en ervaring van diegene), is dit een gebruikelijke salaris voor iemand met een HBO/WO-diploma en ongeveer 1 jaar ervaring heeft in de accountancy, werkend bij de BIG4.
pi_62242042
tvp
pi_62246619
Interessant topic.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_62247704
Je weet in ieder geval zeker dat je als je echt binnen wilt lopen, je de studie voor RA moet afronden, bij een van de BIG four moet werken en partner/vennoot moet worden...

Gemiddelde beloning partners bij PwC is ongeveer 8 ton op jaarbasis (exclusief rentevergoeding) (staat in jaarverslag van elk van de organisaties)... Minder ervaren dus wat minder, ervaren dus al gauw boven een miljoen per jaar...

Dat luk je niet even in het bedrijfsleven, behalve als je CEO van heeel groot bedrijf wordt...

Het begin valt dus misschien tegen, maar de aanhouder wint... en flink ook...
pi_62248662
DarkerThanBlack:
quote:
Uiteraard zijn er verschillende manieren om iemands salaris te berekenen. Maar dan gelden ook andere normen. Als ik bijvoorbeeld zeg dat iemand 3000 euro verdient, dan weet je in feite ook niet of iemand veel of weinig krijgt. Want 3000 bruto is anders dan 3000 netto. Maar naast de norm, zijn er gewoon veel rekenfouten. Je berekent bijvoorbeeld geen bonus over je leasevergoeding. Je krijgt ook geen vakantiegeld over je leasevergoeding. Sterker nog, wat in het algemeen geaccepteerd is qua jaarsalaris, hoort de leasevergoeding (810 euro) er ook niet in.

De berekening zal dus als volgt moeten zijn:
2501 * 12 maanden + 1 maand vakantiegeld + 6,3% bonus
ofwel
2501 * 13 * 1,063 = 34.561 euro bruto jaarsalaris van het afgelopen jaar.

Qua salaris (zonder gelezen te hebben over de functie en ervaring van diegene), is dit een gebruikelijke salaris voor iemand met een HBO/WO-diploma en ongeveer 1 jaar ervaring heeft in de accountancy, werkend bij de BIG4

Mee eens; de berekening was erg grof. Maar het feit blijft dat je in dit geval dus naast een jaarsalaris van 34.561 euro ook een auto hebt. Die 34.451 kan een gebruikelijk salaris zijn voor dit soort mensen, maar sommige van deze doen het met die 34000 en wel zonder auto, m.a.w. ze hebben een eigen auto die ze van die 34000 euro moeten betalen. Ga eens na wat auto rijden per jaar kost! Dus, toch een nette deal, lijkt mij zo.
pi_62248912
Daannoo86:
quote:
Je weet in ieder geval zeker dat je als je echt binnen wilt lopen, je de studie voor RA moet afronden, bij een van de BIG four moet werken en partner/vennoot moet worden...

Gemiddelde beloning partners bij PwC is ongeveer 8 ton op jaarbasis (exclusief rentevergoeding) (staat in jaarverslag van elk van de organisaties)... Minder ervaren dus wat minder, ervaren dus al gauw boven een miljoen per jaar...

Dat luk je niet even in het bedrijfsleven, behalve als je CEO van heeel groot bedrijf wordt...

Het begin valt dus misschien tegen, maar de aanhouder wint... en flink ook...

Zeker mooi, voor die partners dan. Maar ik ben benieuwd naar een ding, namelijk, hoeveel van die starters wordt een uiteindelijk partner? Zoals jij vertelt, heeft iedereen die daar werkt op een gegeven moment een gemiddeld jaarsalaris van 8 ton.

Heb je concrete info? Hoeveel instromers heeft PWC per jaar? Laten we voor het gemak even uitgaan van academici. Hoeveel van deze starters heeft een jaarsalaris boven 100.000 euro per jaar, nadat ze bv. 10 jaar in dienst zijn geweest? Ben benieuwd. Ik denk namelijk dat die hoge bedragen slechts voor een heel klein percentage mensen is weggelegd, namelijk net als in het bedrijfsleven.
  donderdag 9 oktober 2008 @ 00:01:05 #179
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_62249154
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef consultant27 het volgende:
Daannoo86:
[..]

Zeker mooi, voor die partners dan. Maar ik ben benieuwd naar een ding, namelijk, hoeveel van die starters wordt een uiteindelijk partner? Zoals jij vertelt, heeft iedereen die daar werkt op een gegeven moment een gemiddeld jaarsalaris van 8 ton.

Heb je concrete info? Hoeveel instromers heeft PWC per jaar? Laten we voor het gemak even uitgaan van academici. Hoeveel van deze starters heeft een jaarsalaris boven 100.000 euro per jaar, nadat ze bv. 10 jaar in dienst zijn geweest? Ben benieuwd. Ik denk namelijk dat die hoge bedragen slechts voor een heel klein percentage mensen is weggelegd, namelijk net als in het bedrijfsleven.
Klopt uit de cijfers van de Connectie kon je opmaken dat er maar iets over de 200 partners zijn... Erg weinig dus.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_62270228
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:42 schreef consultant27 het volgende:
DarkerThanBlack:
[..]

Mee eens; de berekening was erg grof. Maar het feit blijft dat je in dit geval dus naast een jaarsalaris van 34.561 euro ook een auto hebt. Die 34.451 kan een gebruikelijk salaris zijn voor dit soort mensen, maar sommige van deze doen het met die 34000 en wel zonder auto, m.a.w. ze hebben een eigen auto die ze van die 34000 euro moeten betalen. Ga eens na wat auto rijden per jaar kost! Dus, toch een nette deal, lijkt mij zo.
Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn voor- en nadelen. Ik kan je een paar feiten op een rij zetten. Met een lease-auto heb je bijtelling, daarvoor ben je al gauw 200 euro netto kwijt. Daarnaast krijg je veelal reiskostenvergoeding voor het reizen zonder lease-auto, deze dekt vaak de brandstof en een klein deel voor onderhoud/verzekering. Een lease-auto krijg je overigens niet omdat je zo talentvol bent, maar omdat je mobiel moet zijn. Ik geef je een globale berekening. Ik heb zelf in de accountancy gezeten, naar het kantoor rij ik in circa 15 minuten enkelreis. Naar de klant ben ik ongeveer 1 uur kwijt, soms meer soms minder. Dagelijks ben ik dus 1,5 uur extra kwijt. Maandelijks werk je circa 18 dagen, dat is ongeveer 25 uur extra aan onbetaalde reistijd. Uursalaris is meer dan 10 euro, wat neerkomt op 300 euro bruto per maand, wat je dus misloopt met deze flexibele functie. Je hebt natuurlijk nog meer nadelen. Wat dacht je van het feit dat je geen vrije keus hebt aan auto's? Er zijn genoeg mensen die liever in een 5 jaar oude BMW 3 serie rijden dan in een nieuwe Ibiza.

Ik wil absoluut niet zeggen dat een lease-auto slecht is. Uiteraard heb je dit liever, dan geen. Maar je moet het wel genuanceerder zien. Een salaris van 34k met leaseauto is niet slecht, maar het kan veel beter. Als je weet hoe oud ik ben, en wat ik verdien, zal je waarschijnlijk heel jaloers worden. Ik kan iedereen aanraden om een overstap te maken vanuit accountancy naar controller. Maar je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben.
pi_62270427
quote:
Op woensdag 8 oktober 2008 23:50 schreef consultant27 het volgende:
Daannoo86:
[..]

Zeker mooi, voor die partners dan. Maar ik ben benieuwd naar een ding, namelijk, hoeveel van die starters wordt een uiteindelijk partner? Zoals jij vertelt, heeft iedereen die daar werkt op een gegeven moment een gemiddeld jaarsalaris van 8 ton.

Heb je concrete info? Hoeveel instromers heeft PWC per jaar? Laten we voor het gemak even uitgaan van academici. Hoeveel van deze starters heeft een jaarsalaris boven 100.000 euro per jaar, nadat ze bv. 10 jaar in dienst zijn geweest? Ben benieuwd. Ik denk namelijk dat die hoge bedragen slechts voor een heel klein percentage mensen is weggelegd, namelijk net als in het bedrijfsleven.
Uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die partner worden. Om partner te worden moet je veel presteren, en veel overwerken. Een leuke priveleven zal je echt niet meer hebben. Ik ken persoonlijk veel partners die het prive minder goed op orde hebben, dan het werk. Daarnaast kan je zeker niet zo maar partner worden. Ik zie ook veel senior managers die kei hard werken, maar nog steeds wachten totdat een partner op pensioen gaan, zodat ze zelf partner kunnen worden.

PWC heeft zeer veel instromers per jaar, maar ze hebben net zoveel uitstromers. De meesten houden het niet lang vol en stappen vervolgens over op het bedrijfsleven. Een salaris boven de 100.000 euro per jaar kan je bij bijvoorbeeld PWC zeker bereiken. Maar dat is dan ook meer weggelegd voor de senior managers. 10 jaar ervaring is een goede richtlijn om senior manager te worden.

Overigens ben ik het niet volledig mee eens dat het net zo moeilijk is als in het bedrijfsleven. Ik ben enige controller onder de CFO. Als de CFO op pensioen gaat, of weggaat, dan neem ik zijn plek in.
pi_62271076
DarkerThanBlack:
quote:
Het is maar hoe je het bekijkt. Er zijn voor- en nadelen. Ik kan je een paar feiten op een rij zetten. Met een lease-auto heb je bijtelling, daarvoor ben je al gauw 200 euro netto kwijt. Daarnaast krijg je veelal reiskostenvergoeding voor het reizen zonder lease-auto, deze dekt vaak de brandstof en een klein deel voor onderhoud/verzekering. Een lease-auto krijg je overigens niet omdat je zo talentvol bent, maar omdat je mobiel moet zijn. Ik geef je een globale berekening. Ik heb zelf in de accountancy gezeten, naar het kantoor rij ik in circa 15 minuten enkelreis. Naar de klant ben ik ongeveer 1 uur kwijt, soms meer soms minder. Dagelijks ben ik dus 1,5 uur extra kwijt. Maandelijks werk je circa 18 dagen, dat is ongeveer 25 uur extra aan onbetaalde reistijd. Uursalaris is meer dan 10 euro, wat neerkomt op 300 euro bruto per maand, wat je dus misloopt met deze flexibele functie. Je hebt natuurlijk nog meer nadelen. Wat dacht je van het feit dat je geen vrije keus hebt aan auto's? Er zijn genoeg mensen die liever in een 5 jaar oude BMW 3 serie rijden dan in een nieuwe Ibiza.

Ik wil absoluut niet zeggen dat een lease-auto slecht is. Uiteraard heb je dit liever, dan geen. Maar je moet het wel genuanceerder zien. Een salaris van 34k met leaseauto is niet slecht, maar het kan veel beter. Als je weet hoe oud ik ben, en wat ik verdien, zal je waarschijnlijk heel jaloers worden. Ik kan iedereen aanraden om een overstap te maken vanuit accountancy naar controller. Maar je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben.

Dankjewel voor de uitleg. Het is natuurlijk altijd wegen, maar kan je even wat vertellen over de stand van zaken in het geval dat je niet aan de lease-regeling doet? Je krijgt dan die zogenaamde mobiliteitsvergoedingm reiskosten etc. Kom je dan als starter in de buurt van 40000-45000 euro, incl. 13de maand (of winstdeling), vakantiegeld, excl. bonussen?


DarkerThanBlack:
quote:
Uiteindelijk zijn er maar weinig mensen die partner worden. Om partner te worden moet je veel presteren, en veel overwerken. Een leuke priveleven zal je echt niet meer hebben. Ik ken persoonlijk veel partners die het prive minder goed op orde hebben, dan het werk. Daarnaast kan je zeker niet zo maar partner worden. Ik zie ook veel senior managers die kei hard werken, maar nog steeds wachten totdat een partner op pensioen gaan, zodat ze zelf partner kunnen worden.

PWC heeft zeer veel instromers per jaar, maar ze hebben net zoveel uitstromers. De meesten houden het niet lang vol en stappen vervolgens over op het bedrijfsleven. Een salaris boven de 100.000 euro per jaar kan je bij bijvoorbeeld PWC zeker bereiken. Maar dat is dan ook meer weggelegd voor de senior managers. 10 jaar ervaring is een goede richtlijn om senior manager te worden.

Overigens ben ik het niet volledig mee eens dat het net zo moeilijk is als in het bedrijfsleven. Ik ben enige controller onder de CFO. Als de CFO op pensioen gaat, of weggaat, dan neem ik zijn plek in.
Het is dus wat je wilt: de een gaat dus weg vanwege het harde werk en ondanks redelijk goeie beloning, terwijl de ander zich helemaal gaat inzetten, met gevolgen voor het prive-leven. Een tussenvorm zal ook wel mogelijk zijn, neem ik aan, maar in dit geval is de kans dus klein dat je als partner eindigt.
pi_62273353
quote:
Op donderdag 9 oktober 2008 21:33 schreef consultant27 het volgende:
DarkerThanBlack:
[..]

Dankjewel voor de uitleg. Het is natuurlijk altijd wegen, maar kan je even wat vertellen over de stand van zaken in het geval dat je niet aan de lease-regeling doet? Je krijgt dan die zogenaamde mobiliteitsvergoedingm reiskosten etc. Kom je dan als starter in de buurt van 40000-45000 euro, incl. 13de maand (of winstdeling), vakantiegeld, excl. bonussen?
Ik zie dat je het nog niet begrijpt, dus leg ik het nog eens uit. Om te beginnen eerst de antwoord op je vraag. Op het moment dat je niet aan de leaseregeling doet, krijg je dus per maand 720 euro bruto meer. Dat komt neer op 34.561 + 12 x 720 = 43.201. Dat lijkt veel maar dat is het niet. Ik had hiervoor al verteld dat het afhankelijk is wat de norm is.

Van die 720 euro per maand hou je 58% (42% belasting) netto over. Dat is dus 417,60 euro per maand. Van jou wordt verlangt dat je met die 417,60 euro zelf voor vervoer zorgt. De kilometers die jij moet maken om van je huis naar de klanten te reizen, is dus voor je eigen rekening. Niet deelnemen aan de lease-regeling is dus heel onvoordelig. Daarom reken je deze ook niet mee met je jaarinkomen.
quote:
DarkerThanBlack:
[..]

Het is dus wat je wilt: de een gaat dus weg vanwege het harde werk en ondanks redelijk goeie beloning, terwijl de ander zich helemaal gaat inzetten, met gevolgen voor het prive-leven. Een tussenvorm zal ook wel mogelijk zijn, neem ik aan, maar in dit geval is de kans dus klein dat je als partner eindigt.
Ik heb de keus gemaakt om over te stappen, omdat het werk wat ik nu doe minder zwaar is, en ik daarnaast beter betaald krijg. Dus de beloning die je bij de big 4 krijgt is zeker geen goed argument om te blijven. Voor de grote 4 werken is zwaar, je werkt regelmatig door tot middennacht, of in het weekend, dat hoort er bij en wordt ook van je verwacht. Natuurlijk is er een tussenweg, maar waarom wil je dat? Je wordt in die tussenweg niet beter betaald, je wordt neergekeken door je collega's omdat je veel minder hard werkt dan je collega's. Ik heb altijd al een gevoel gehad alsof ik een werkpaard ben voor de organisatie. Tegenwoordig word ik gewaardeerd op het werk. Maar in de accountancy was het presteren en presteren. Mijn taak nu is om de organisatie op het gebied van accounting, controlling, financing en strategic op orde te hebben en te ondersteunen. In de accountancy wordt er van je verlangt om efficienter, en meer voor de organisatie te betekenen. Je moet zelfs klanten voor de organisatie gaan werven. Dit zijn twee verschillende mentaliteiten. Dan vraag ik mij af, waarom zal je nog steeds vooruit willen gaan als je jaarlijks al een ton verdient, en daarmee tevreden bent? Er zijn meer leukere dingen dan keihard werken. Wees tevreden wanneer je alles kan kopen wat je begeert. Je hoeft echt geen miljoen per jaar te verdienen om gelukkig te zijn. Laat ik het zo zeggen, ik ben zeer tevreden wanneer ik 5.000 euro per maand verdien, 38 uurtjes per week werk, weinig stress, leuke omgeving. Zal je dan echt nog meer willen verdienen en de rest opgeven (veel stress, weinig tijd voor je gezin, hobby's etc.)?
pi_62277231
Ik zit in het 3e jaar van wo fiscaal recht, wil na mijn bachelor werken dus ik ben nu al rond aan het kijken. De grote 4 inmiddels gemaild, van PWC direct antwoord en telefoongesprek gehad, van KPMG nog steeds niets (2 maanden geleden !) . PWC komt toch over als het meest open en vriendelijk, maar dat is idd alleen maar gevoel zoals vaker in dit topic gezegd.
Wat ik mij afvraag, ik ben dus van plan om mijn master in deeltijd te gaan doen terwijl ik fulltime werk. Denken jullie dat de kans groot is dat die master wordt betaald door een big four kantoor?
pi_62277254
DarkerThanBlack:
quote:
Van die 720 euro per maand hou je 58% (42% belasting) netto over. Dat is dus 417,60 euro per maand. Van jou wordt verlangt dat je met die 417,60 euro zelf voor vervoer zorgt. De kilometers die jij moet maken om van je huis naar de klanten te reizen, is dus voor je eigen rekening. Niet deelnemen aan de lease-regeling is dus heel onvoordelig. Daarom reken je deze ook niet mee met je jaarinkomen.

Hier was dus misverstand over. Ik ben, uit onwetendheid, ervan uitgegaan dat je die 417 euro in je zak houdt en ook nog eens reiskostenvergoeding krijgt, niet alleen voor woon-werk verkeer maar ook de vervoerkosten die je maakt als je naar de klant gaat. Dus niet! Het is dan begrijpelijk dat men meestal meedoet aan de lease-regeling. Nogmaals bedankt voor je opheldering.

Wat betreft dat laatste wat je zegt over de verhouding werken (verdienen) en prive-leven, daar ben ik het ook mee eens. Maar je hebt altijd van die mensen die nooit genoeg hebben en bereid zijn om alles te doen om zulke bedragen binnen te slepen, desnoods over de rug van een ander. Ieder zijn ding uiteraard, maar geef mij ook maar 5000 duizend per maand (over paar jaar) en een 36-uur werkweek. Zelf ik hoop ik dus ook inderdaad te groeien naar ongeveer zo'n bedrag en dan vind ik het min of meer goed geweest, wat betreft dat 'groeien'. Het moet toch een beetje menselijk blijven.

Zoals ik kan opmaken, heb jij enige ervaring met dit soort dingen, je hebt die fase min of meer doorlopen, zeg je eigenlijk. Kun je een indicatie geven van de tijd die nodig is om voor een 'gemiddelde' WO'er uit te groeien naar een functie waarvoor een bedrag van 5000 euro per maand is gereserveerd? Op deze manier kan een gemiddelde werknemer zijn vooruitgang een groei makkelijker beoordelen, tenminste aangenomen dat jij een realistisch beeld geeft hieromtrent. Ik heb het dus over de mogelijkheden bij de BIG4.
pi_62293453
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 01:37 schreef Fiskus het volgende:
Ik zit in het 3e jaar van wo fiscaal recht, wil na mijn bachelor werken dus ik ben nu al rond aan het kijken. De grote 4 inmiddels gemaild, van PWC direct antwoord en telefoongesprek gehad, van KPMG nog steeds niets (2 maanden geleden !) . PWC komt toch over als het meest open en vriendelijk, maar dat is idd alleen maar gevoel zoals vaker in dit topic gezegd.
Wat ik mij afvraag, ik ben dus van plan om mijn master in deeltijd te gaan doen terwijl ik fulltime werk. Denken jullie dat de kans groot is dat die master wordt betaald door een big four kantoor?
Je bent niet de eerste die niks hoort van KPMG. Ik en een paar vrienden van mij hebben hetzelfde meegemaakt. Blijkbaar toch iets mis met de sollicitatieproces van KPMG.
pi_62293716
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 01:41 schreef consultant27 het volgende:
DarkerThanBlack:
[..]

Zoals ik kan opmaken, heb jij enige ervaring met dit soort dingen, je hebt die fase min of meer doorlopen, zeg je eigenlijk. Kun je een indicatie geven van de tijd die nodig is om voor een 'gemiddelde' WO'er uit te groeien naar een functie waarvoor een bedrag van 5000 euro per maand is gereserveerd? Op deze manier kan een gemiddelde werknemer zijn vooruitgang een groei makkelijker beoordelen, tenminste aangenomen dat jij een realistisch beeld geeft hieromtrent. Ik heb het dus over de mogelijkheden bij de BIG4.
Ik heb wel wat ervaring ja, heb een paar jaar gewerkt voor een accountantskantoor en inmiddels dus controller bij een middelgrote organisatie.

Als je 5000 euro per maand wil verdienen, dan moet je toch wel rekenen dat je minimaal 6-8 jaar ervaring hebt. En dan denk ik eerder 8 jaar dan 6 jaar. Iemand die vanaf de WO komt, heeft minimaal 3-4 jaar nodig om een volledige uitvoerende leidinggevende te kunnen worden en dan heb je het niet eens zo slecht gedaan. Vervolgens heb je circa 3 jaar ervaring nodig om beginnende manager te worden. Voor zover mij bekend verdient een beginnende manager nog geen 5000. Vervolgens heb je nog een jaartje of 2 nodig om volledig manager te zijn (die dat ook verdient). Ik denk dat je echt heel goed zal moeten presteren om in 6 jaar op dat bedrag te zitten. Doe je het in 8 jaar, dan doe je het absoluut niet slecht.
pi_62294088
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:29 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Ik heb wel wat ervaring ja, heb een paar jaar gewerkt voor een accountantskantoor en inmiddels dus controller bij een middelgrote organisatie.

Als je 5000 euro per maand wil verdienen, dan moet je toch wel rekenen dat je minimaal 6-8 jaar ervaring hebt. En dan denk ik eerder 8 jaar dan 6 jaar. Iemand die vanaf de WO komt, heeft minimaal 3-4 jaar nodig om een volledige uitvoerende leidinggevende te kunnen worden en dan heb je het niet eens zo slecht gedaan. Vervolgens heb je circa 3 jaar ervaring nodig om beginnende manager te worden. Voor zover mij bekend verdient een beginnende manager nog geen 5000. Vervolgens heb je nog een jaartje of 2 nodig om volledig manager te zijn (die dat ook verdient). Ik denk dat je echt heel goed zal moeten presteren om in 6 jaar op dat bedrag te zitten. Doe je het in 8 jaar, dan doe je het absoluut niet slecht.
Dan zit je bij een advocatenkantoor ja, ook die hebben fiscale adviespraktijken daar toch sneller aan. Na 3 jaar, om precies te zijn, en bij ons hoef je niet allerlei functies (junior, senior, manager, whatever) door te lopen. Je begint als belastingadviseur en dat blijf je, tenzij je opgaat voor partner natuurlijk.
pi_62294775
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 18:47 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dan zit je bij een advocatenkantoor ja, ook die hebben fiscale adviespraktijken daar toch sneller aan. Na 3 jaar, om precies te zijn, en bij ons hoef je niet allerlei functies (junior, senior, manager, whatever) door te lopen. Je begint als belastingadviseur en dat blijf je, tenzij je opgaat voor partner natuurlijk.
3 jaar? Dat betwijfel ik, kan daar weinig bij voorstellen. WO en 3 jaar ervaring al op de 5k zitten per maand is erg snel, zeker in de fiscale praktijken. Fiscalisten die ik ken bij de Big 4 verdienen vrij slecht (persoonlijke mening).
pi_62294971
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:15 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

3 jaar? Dat betwijfel ik, kan daar weinig bij voorstellen. WO en 3 jaar ervaring al op de 5k zitten per maand is erg snel, zeker in de fiscale praktijken. Fiscalisten die ik ken bij de Big 4 verdienen vrij slecht (persoonlijke mening).
Tsja, dat mag je betwijfelen. Op het kantoor waar ik werk is het toch echt zo, en aangezien we laatst nog gebenchmarked zijn zal het bij de rest van de advo's niet veel anders zijn. Verder zeg je "zeker in de fiscale praktijken". Je weet dat afgestudeerde WO-ers fiscaal recht het op één na hoogste gemiddelde startsalaris krijgen? (na tandartsen geloof ik) Dus hoe jij erbij komt dat fiscalisten vrij slecht verdienen weet ik niet, mijn ervaring is dan ook anders
pi_62295442
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:24 schreef DonJames het volgende:

[..]

Tsja, dat mag je betwijfelen. Op het kantoor waar ik werk is het toch echt zo, en aangezien we laatst nog gebenchmarked zijn zal het bij de rest van de advo's niet veel anders zijn. Verder zeg je "zeker in de fiscale praktijken". Je weet dat afgestudeerde WO-ers fiscaal recht het op één na hoogste gemiddelde startsalaris krijgen? (na tandartsen geloof ik) Dus hoe jij erbij komt dat fiscalisten vrij slecht verdienen weet ik niet, mijn ervaring is dan ook anders
Als fiscalist bij een accountantskantoor verdien je niet veel. Misschien is een advocatenkantoor beter, maar dan nog lijkt het mij sterk. Laat ik Loyens & Loeff als voorbeeld nemen. Zij zijn 1 van de weinige advocatenkantoren met een hoge salaris. De startsalaris bedroeg in 2007 EUR 3304 (circa 3000 wanneer je een lease-auto bij kies). Dat zal dus betekenen dat je 3 jaar lang, elk jaar 550-650 euro verhoging krijgt. Maar goed, als jij het zegt, zal het wel zo zijn. Boeit me verder ook niet, ik ben tevreden met wat ik krijg. Druk maken om een andermans salaris bereik je toch weinig mee.
  vrijdag 10 oktober 2008 @ 19:55:41 #192
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_62295668
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:44 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Als fiscalist bij een accountantskantoor verdien je niet veel. Misschien is een advocatenkantoor beter, maar dan nog lijkt het mij sterk. Laat ik Loyens & Loeff als voorbeeld nemen. Zij zijn 1 van de weinige advocatenkantoren met een hoge salaris. De startsalaris bedroeg in 2007 EUR 3304 (circa 3000 wanneer je een lease-auto bij kies). Dat zal dus betekenen dat je 3 jaar lang, elk jaar 550-650 euro verhoging krijgt. Maar goed, als jij het zegt, zal het wel zo zijn. Boeit me verder ook niet, ik ben tevreden met wat ik krijg. Druk maken om een andermans salaris bereik je toch weinig mee.
Dat is geeneens enorm bijzonder? ALs je naar accountants kijkt en als je boven gemiddeld presteert kan je loon in 3 jaar al op de 4700 zitten (met start bedrag van 3000), dus dan is de 5000 geeneens zo ver weg...

Maja duidelijk is iig wel dat je als accountant niks te klagen hebt
pi_62295784
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:44 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Als fiscalist bij een accountantskantoor verdien je niet veel. Misschien is een advocatenkantoor beter, maar dan nog lijkt het mij sterk. Laat ik Loyens & Loeff als voorbeeld nemen. Zij zijn 1 van de weinige advocatenkantoren met een hoge salaris. De startsalaris bedroeg in 2007 EUR 3304 (circa 3000 wanneer je een lease-auto bij kies). Dat zal dus betekenen dat je 3 jaar lang, elk jaar 550-650 euro verhoging krijgt. Maar goed, als jij het zegt, zal het wel zo zijn.
Dat klopt wel zo ongeveer.
quote:
Boeit me verder ook niet, ik ben tevreden met wat ik krijg.
Het meest belangrijk is natuurlijk dat je het ergens naar je zin hebt. Het salaris kan nog zo hoog zijn, als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat hou je het niet vol.
quote:
Druk maken om een andermans salaris bereik je toch weinig mee.
Absoluut, er is altijd wel iemand met een nóg hoger salaris.
pi_62300823
Hier valt te lezen dat die 5000 euro bruto per maand inderdaad goed mogelijk is bij een goed kantoor. Je bent in dat geval wel een beginnend advocaat, dus 3 jaar werkervaring heb je als advocaat-stagiaire. Nu moet dus wel gaan zitten bij een kantoor van kaliber Stibbe. Hoe je daar binnenkomt, dat is waarschijnlijk een combinatie van talent en geluk.

Dus blijkbaar kan het wel. Het is wel zo dat er staat dat je als een gemiddeld beginnend advocaat sowieso mag rekenen op zo'n 3500-4000, ook weer niet heel slecht.
pi_62300880
Hier is de link trouwens:

http://www.advocatie.nl/page?1,2214
pi_62304512
quote:
Op vrijdag 10 oktober 2008 19:55 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Dat is geeneens enorm bijzonder? ALs je naar accountants kijkt en als je boven gemiddeld presteert kan je loon in 3 jaar al op de 4700 zitten (met start bedrag van 3000), dus dan is de 5000 geeneens zo ver weg...

Maja duidelijk is iig wel dat je als accountant niks te klagen hebt
Nope dat kan niet. Ik heb lang genoeg in de accountancy gezeten met verschillende connecties (big4, middelgrote en kleine accountantskantoren), geen van allen biedt een startsalaris van 3.000, en/of kan je in 3 jaar tijd op 4.700 zitten. Accountants staan bekend als het laagste startsalaris. Daartegenover staat wel dat je jaarlijks een verhoging van zo'n 15-20% kan verwachten.

Zelfs iemand die boven gemiddeld presteerd haalt het niet om in 3 jaar tijd op de 4700 te zitten. Ken wel mensen die boven gemiddeld presteren en na 3 jaar op de 3.500 zitten (daarboven op komt dan nog een bonus of 13e maand, dus zit je op circa 3700-3800).

Er is overigens ook een jaarlijkse beloningsonderzoek in de accountancy. Dus als je interesse hebt kan je het volgende eens doorlezen. Persoonlijk vind ik het redelijk representatief.

http://www.accountant.nl/readfile.aspx?ContentID=24675&ObjectID=203623&Type=1&File=0000023539_Beloningsonderzoek_2008.pdf

[ Bericht 8% gewijzigd door DarkerThanBlack op 11-10-2008 10:44:21 ]
pi_62304727
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 00:01 schreef consultant27 het volgende:
Hier valt te lezen dat die 5000 euro bruto per maand inderdaad goed mogelijk is bij een goed kantoor. Je bent in dat geval wel een beginnend advocaat, dus 3 jaar werkervaring heb je als advocaat-stagiaire. Nu moet dus wel gaan zitten bij een kantoor van kaliber Stibbe. Hoe je daar binnenkomt, dat is waarschijnlijk een combinatie van talent en geluk.

Dus blijkbaar kan het wel. Het is wel zo dat er staat dat je als een gemiddeld beginnend advocaat sowieso mag rekenen op zo'n 3500-4000, ook weer niet heel slecht.
Van de advocatuur weet ik zelf weinig van af. Maar wat ik me wel af vroeg is hoe oud zo'n iemand gemiddeld dan is. Je hoort namelijk wel eens verhalen dat de studie naar advocaat vrij lang is. Dan is er natuurlijk een groot verschil tussen iemand die 22 is en een startsalaris (2300) krijgt, en iemand die 30 is en een startsalaris (3500) krijgt. Wat uiteraard onvergelijkbaar is.
pi_62306470
DarkerThanBlack:
quote:
Van de advocatuur weet ik zelf weinig van af. Maar wat ik me wel af vroeg is hoe oud zo'n iemand gemiddeld dan is. Je hoort namelijk wel eens verhalen dat de studie naar advocaat vrij lang is. Dan is er natuurlijk een groot verschil tussen iemand die 22 is en een startsalaris (2300) krijgt, en iemand die 30 is en een startsalaris (3500) krijgt. Wat uiteraard onvergelijkbaar is.
Als het goed is, is iemand die master rechten haalt zo'n 24, misschien jonger. Het schijnt dat de meesten het gewoon in 4 jaar halen. De opleiding advocaat-stagaire duurt 3 jaar, eventueel iets langer. Dus een beginnend advocaat zal niet ouder dan 28 moeten zijn, laten we zeggen jonger dan 30 in ieder geval. Zo iemand zou dus volgens bovenstaand artikel gemiddeld 3500-4000 moeten verdienen, met uitschieters naar ongeveer 3000 en 5000 euro.

Maar wat kun je nu verwachten als werknemer aan jaarlijkse salarisstijging?
Ik heb ergens gehoord dat 10% salarisstijging normaal is bij goed functioneren. Maar in die 10% procent zit wel iets van prestatiebonus, want CAO-stijging is meestal beperkt tot 2% of zo. Maar, we hebben het nu dus even over een realistische stijging, inclusief variabele toeslagen zoals bonus/winstdeling.
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 12:42:20 #199
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_62306674
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 10:34 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Nope dat kan niet. Ik heb lang genoeg in de accountancy gezeten met verschillende connecties (big4, middelgrote en kleine accountantskantoren), geen van allen biedt een startsalaris van 3.000, en/of kan je in 3 jaar tijd op 4.700 zitten. Accountants staan bekend als het laagste startsalaris. Daartegenover staat wel dat je jaarlijks een verhoging van zo'n 15-20% kan verwachten.

Zelfs iemand die boven gemiddeld presteerd haalt het niet om in 3 jaar tijd op de 4700 te zitten. Ken wel mensen die boven gemiddeld presteren en na 3 jaar op de 3.500 zitten (daarboven op komt dan nog een bonus of 13e maand, dus zit je op circa 3700-3800).

Er is overigens ook een jaarlijkse beloningsonderzoek in de accountancy. Dus als je interesse hebt kan je het volgende eens doorlezen. Persoonlijk vind ik het redelijk representatief.

http://www.accountant.nl/readfile.aspx?ContentID=24675&ObjectID=203623&Type=1&File=0000023539_Beloningsonderzoek_2008.pdf
Ok dat is waar jah, weet niet waarom ik zo vrolijk van die 3000 uitga, terwijl ik weet wat de startsalarissen zijn

Maar artikel lijkt me intressant om het artikel te lezen, heb alleen geen toegang...
pi_62306883
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:42 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Ok dat is waar jah, weet niet waarom ik zo vrolijk van die 3000 uitga, terwijl ik weet wat de startsalarissen zijn

Maar artikel lijkt me intressant om het artikel te lezen, heb alleen geen toegang...
http://www.accountant.nl/readfile.aspx?ContentID=42074&ObjectID=391497&Type=1&File=0000023539_Beloningsonderzoek_2008.pdf

Die werkt wel
  zaterdag 11 oktober 2008 @ 14:15:58 #201
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_62308279
quote:
You don't have the correct security to view this file
pi_62313413
Vreemd

Ik heb je het bestand in ieder geval gemaild. Als meer mensen problemen hebben met het openen van het onderzoek maar het toch willen lezen, PM ook maar even
pi_62313927
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 12:31 schreef consultant27 het volgende:
DarkerThanBlack:
[..]

Als het goed is, is iemand die master rechten haalt zo'n 24, misschien jonger. Het schijnt dat de meesten het gewoon in 4 jaar halen. De opleiding advocaat-stagaire duurt 3 jaar, eventueel iets langer. Dus een beginnend advocaat zal niet ouder dan 28 moeten zijn, laten we zeggen jonger dan 30 in ieder geval. Zo iemand zou dus volgens bovenstaand artikel gemiddeld 3500-4000 moeten verdienen, met uitschieters naar ongeveer 3000 en 5000 euro.

Maar wat kun je nu verwachten als werknemer aan jaarlijkse salarisstijging?
Ik heb ergens gehoord dat 10% salarisstijging normaal is bij goed functioneren. Maar in die 10% procent zit wel iets van prestatiebonus, want CAO-stijging is meestal beperkt tot 2% of zo. Maar, we hebben het nu dus even over een realistische stijging, inclusief variabele toeslagen zoals bonus/winstdeling.
Ik heb het niet specifiek over advocaten, de meeste Fiscaal Recht-starters zijn dat niet (of hebben die ambitie niet). Op het kantoor waar ik werk zijn verreweg de meeste gewoon belastingadviseur, en blijven ze dat ook. Gemiddelde leeftijd van starters zal zo'n 25 jaar zijn.
pi_62670709
quote:
Op zaterdag 11 oktober 2008 19:15 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ik heb het niet specifiek over advocaten, de meeste Fiscaal Recht-starters zijn dat niet (of hebben die ambitie niet). Op het kantoor waar ik werk zijn verreweg de meeste gewoon belastingadviseur, en blijven ze dat ook. Gemiddelde leeftijd van starters zal zo'n 25 jaar zijn.
Je hebt het dus over fiscaal juristen die na 3 jaar werkervaring op 5000 euro zitten? Zo ja, is het beroep van fiscalisten dan niet een beetje overgewaardeerd hier in NL? Met alle respect voor ieder beroep, zo ook dat van de fiscalist. Fiscalisten staan weliswaar bekend om hun redelijk goed analytische vaardigheden en probleemoplossend vermogen, maar een gemiddelde fiscalist zal het waarschijnlijk snel moeten afleggen tegenover een gemiddelde wiskundige, natuurkundige of econometrist, om maar even iets te noemen. Dit wat betreft het algemeen kunnen/kennen en vaardigheden. Het feit dat ze zo veel verdienen, begrijp ik niet helemaal. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een fiscalist het allemaal waard is (die 5000 euro na 3 jaar, bedoel ik), terwijl zo'n zielige wiskundige het moet doen met zo'n 3500 na 3 jaar.

Werken fiscalisten over het algemeen harder en meer, maken ze meer uren zodat het dan te merken is aan hun salaris?

Nogmaals, met alle respect voor dit beroep, maar leg eens even uit als het kan.
pi_62672031
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 18:22 schreef consultant27 het volgende:

[..]

Je hebt het dus over fiscaal juristen die na 3 jaar werkervaring op 5000 euro zitten? Zo ja, is het beroep van fiscalisten dan niet een beetje overgewaardeerd hier in NL? Met alle respect voor ieder beroep, zo ook dat van de fiscalist. Fiscalisten staan weliswaar bekend om hun redelijk goed analytische vaardigheden en probleemoplossend vermogen, maar een gemiddelde fiscalist zal het waarschijnlijk snel moeten afleggen tegenover een gemiddelde wiskundige, natuurkundige of econometrist, om maar even iets te noemen. Dit wat betreft het algemeen kunnen/kennen en vaardigheden.
Dat vraag ik me af. Op het gebied van cijfermatig inzicht zou het best kunnen, maar dat is slechts een deel van de kennis en vaardigheden die je nodig hebt. Fiscaal recht is wel degelijk een juridische studie (m.i. ook één van de zwaardere), dus je zal ook juridische vaardigheden moeten hebben.
Verder, het lijkt mij algemeen bekend dat de hoogte van een salaris niet afhankelijk is van de zwaarte van een studie of vak, wel?
quote:
Het feit dat ze zo veel verdienen, begrijp ik niet helemaal. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een fiscalist het allemaal waard is (die 5000 euro na 3 jaar, bedoel ik), terwijl zo'n zielige wiskundige het moet doen met zo'n 3500 na 3 jaar.
Marktwerking misschien? De vraag naar fiscalisten is groot, het aanbod minimaal.
quote:
Werken fiscalisten over het algemeen harder en meer, maken ze meer uren zodat het dan te merken is aan hun salaris?
Harder en meer dan wie?
quote:
Nogmaals, met alle respect voor dit beroep, maar leg eens even uit als het kan.
Het zit je wel dwars hè?

[ Bericht 2% gewijzigd door DonJames op 25-10-2008 19:24:29 ]
  zaterdag 25 oktober 2008 @ 19:21:27 #206
77575 NiTiN
Move On Up
pi_62672128
ja, meer info komt eraan als ik meer tijd heeft om dit door te lezen.l
I went clubbing. Softest coat ever.
pi_62673464
DonJames:
quote:
Het zit je wel dwars hè?
Doet er even niet toe!

De vraag aan jou was om de relatief grote waarde van de fiscalist toe te lichten. Deze vraag staat nog steeds.
Dus de vraag luidt: wat maakt jou als fiscalist zoveel waard? Vind je trouwens zelf dat een fiscalist zoveel waard is? Ik heb namelijk het idee dat je het zelf niet goed weet. Maar om even mijn verwarring en onbegrip weg te nemen, probeer even rustig de (relatief grote) waarde van de fiscalist toe te lichten.

[ Bericht 18% gewijzigd door consultant27 op 25-10-2008 20:25:36 ]
pi_62673693


[ Bericht 100% gewijzigd door DonJames op 25-10-2008 20:26:15 ]
pi_62673880
De marktwerking zal ongetwijfeld een rol spelen. Wat bedoel je met minimaal aanbod? Hoeveel afstudeerders zijn er ongeveer per jaar bij WO fiscaal recht?
pi_62673913
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 20:17 schreef consultant27 het volgende:
DonJames:
[..]

Doet er even niet toe!

De vraag aan jou was om de relatief grote waarde van de fiscalist toe te lichten. Deze vraag staat nog steeds.
Zoals ik reeds zei, marktwerking.
quote:
Dus de vraag luidt: wat maakt jou als fiscalist zoveel waard? Vind je trouwens zelf dat een fiscalist zoveel waard is? Ik heb namelijk het idee dat je het zelf niet goed weet. Maar om even mijn verwarring en onbegrip weg te nemen, probeer even rustig de (relatief grote) waarde van de fiscalist toe te lichten.
En ik heb het idee dat jij geen idee hebt van de enorme bedragen die met het werk op mijn kantoor gemoeid zijn. De belangen zijn gigantisch (als in miljarden)! We werken hier met beursgenoteerde internationals en zeer grote financiële instellingen, dus ook met koersgevoelige informatie. Dus ja, ik vind absoluut dat wij ons geld waard zijn, hier kan je niet een fiscalistje neerzetten die hooguit 1 keer in de week een holdingstructuurtje opzet en verder de aangifte doet van Jan-de-loodgieter.
pi_62675124
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 20:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Zoals ik reeds zei, marktwerking.
[..]

En ik heb het idee dat jij geen idee hebt van de enorme bedragen die met het werk op mijn kantoor gemoeid zijn. De belangen zijn gigantisch (als in miljarden)! We werken hier met beursgenoteerde internationals en zeer grote financiële instellingen, dus ook met koersgevoelige informatie. Dus ja, ik vind absoluut dat wij ons geld waard zijn, hier kan je niet een fiscalistje neerzetten die hooguit 1 keer in de week een holdingstructuurtje opzet en verder de aangifte doet van Jan-de-loodgieter.
Wat een eigendunk! Ik hoop dat niet alle fiscalisten hier zoveel last van hebben. Hiermee toon je wat jouw waarde is. Eerlijk gezegd had ik al een vermoeden. Ondanks het feit dat het bij jou op het werk om miljarden gaat, geef ik zo'n 'fiscalistje', die hooguit 1 keer in de week een holdingstructuurtje opzet en verder de aangifte doet van Jan-de-loodgieter, meer kans dan jou.

[ Bericht 1% gewijzigd door consultant27 op 25-10-2008 21:28:49 ]
pi_62676347
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 21:22 schreef consultant27 het volgende:

[..]

Wat een eigendunk! Ik hoop dat niet alle fiscalisten hier zoveel last van hebben. Hiermee toon je wat jouw waarde is. Eerlijk gezegd had ik al een vermoeden. Ondanks het feit dat het bij jou op het werk om miljarden gaat, geef ik zo'n 'fiscalistje', die hooguit 1 keer in de week een holdingstructuurtje opzet en verder de aangifte doet van Jan-de-loodgieter, meer kans dan jou.
Kans waarop? Ik geef gewoon antwoord op jouw vragen (die al redelijk belachelijk werden) en nu krijg ik van jou de wind van voren? Waarom?

Kennelijk heb jij het idee dat fiscalisten "te veel" verdienen, of het is jalouzie. Ik raad je aan om je klachten te overleggen met profvoetballers of bankiers ofzo. Ik vind je reactie ronduit belachelijk.
pi_62678317
Wat een nutteloze discussie...

Iemand verdiend toch gewoon wat zijn werkgever hem aanbiedt/geeft. Er zijn genoeg beroepen waarbij je nauwelijks verantwoordelijkheden en stres hebt waarbij je alsnog een aardig salaris mee naar huis kan nemen.

En hiermee bedoel ik niet dat DonJamers geen verantwoordelijkheden of stres heeft, maar dat inderdaad de omstandigheden van een beroep niet altijd het juiste salaris reflecteren.

(kijk maar naar wetenschappers... Geniale mensen die nauwelijks geld verdienen, behalve als ze voor commerciële bedrijven onderzoek gaan doen)
pi_62681087
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 21:22 schreef consultant27 het volgende:

[..]

Wat een eigendunk! Ik hoop dat niet alle fiscalisten hier zoveel last van hebben. Hiermee toon je wat jouw waarde is. Eerlijk gezegd had ik al een vermoeden. Ondanks het feit dat het bij jou op het werk om miljarden gaat, geef ik zo'n 'fiscalistje', die hooguit 1 keer in de week een holdingstructuurtje opzet en verder de aangifte doet van Jan-de-loodgieter, meer kans dan jou.
! Doe relaxt, je lijkt wel een autist.
pi_62681795
quote:
Op zaterdag 25 oktober 2008 21:22 schreef consultant27 het volgende:

[..]

Wat een eigendunk! Ik hoop dat niet alle fiscalisten hier zoveel last van hebben. Hiermee toon je wat jouw waarde is. Eerlijk gezegd had ik al een vermoeden. Ondanks het feit dat het bij jou op het werk om miljarden gaat, geef ik zo'n 'fiscalistje', die hooguit 1 keer in de week een holdingstructuurtje opzet en verder de aangifte doet van Jan-de-loodgieter, meer kans dan jou.
Blabla wat een gelul. Word dan fiscalist als het zo makkelijk is.
  zondag 26 oktober 2008 @ 11:02:49 #216
213248 BellieB
Vers is tijdloos
pi_62683417
Ga nou maar ergens anders huilen dat anderen meer verdienen, bovendien is het ronduit asociaal dat je iemand die juist jouw vragen probeert te beantwoorden zo af gaat zitten zeiken..
pi_62685143
Waarom voelt men zich meteen op de tenen getrapt?. Er wordt hier niet gehuild, we hebben een paar fiscalisten die het opnemen voor een collega en hoe ook. Ik weet niet waarom men zich meteen zo aangesproken voelt. De vraag was alleen om de marktwaarde van een fiscalist even toe te lichten, maar fiscalisten werpen zich meteen zwaar in de verdediging. Absoluut onnodig! Ik ben misschien wat fel geweest tegenover DonJames maar het feit dat hij spreekt van miljarden en 'fiscalistje', vind ik storend. Met zoveel nadruk hoeft het niet.

Overigens, DonJames begon goed: hij noemde marktwerking als oorzaak. Dit antwoord vond ik voldoende, maar i.p.v. dat hij even verder ingaat op die marktwerking, roept ie hoe hij omgaat met miljarden en kleineert ie de fiscalisten van kleiner kaliber dan hijzelf (denkt te zijn). Dit heeft roet in het eten gegooid en de zaak leek wat te escaleren, zeker met de komst van de laatste twee posters.

Nogmaals:
Bekend staat dat het beroep van de fiscalist relatief goed betaalt. De vraag was hoe de fiscalist zelf hier tegenaan kijkt. Marktwerking is ongetwijfeld een oorzaak. Maar wat bepaald verder het relatief hoge salaris? Moet de fiscalist harder werken vergeleken met de 'gemiddelde' academicus, en zo ja, hoe ervaart hij dit? Hoeveel afgestudeerden WO fiscaal recht zijn er op jaarbasis enerzijds en hoe groot is de vraag hiernaar anderzijds?
pi_62692665
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 12:32 schreef consultant27 het volgende:
Waarom voelt men zich meteen op de tenen getrapt?. Er wordt hier niet gehuild, we hebben een paar fiscalisten die het opnemen voor een collega en hoe ook. Ik weet niet waarom men zich meteen zo aangesproken voelt. De vraag was alleen om de marktwaarde van een fiscalist even toe te lichten, maar fiscalisten werpen zich meteen zwaar in de verdediging.
Nou ik ben in ieder geval geen fiscalist, maar je reacties waren in ieder geval niet netjes. Ik verdedig gewoon een "poster", geen fiscalist.

Maargoed als jij vindt dat iedereen het verkeerd opvat, so be it...
pi_62693486
Zoals altijd draait het hier om vraag en aanbod.
En zoals altijd zijn er ook mensen die de waarde van een beroepsgroep simpelweg niet kunnen inschatten.
Zonder daadwerkelijk vakinhoudelijke en praktische kennis van iets te hebben is het moeilijk om de waarde van zoiets vast te stellen.

Het is ook niet altijd louter een kwestie van "harder werken" of "slimmer zijn dan" wat een salaris rechtvaardigt.
Het is een beetje zo'n topbestuurder verhaal. Veel mensen snappen niet waarom die tonnen per jaar verdienen, terwijl zijzelf veel "harder" werken.

Overigens vind ik dat consultant27 ook niet al te netjes met de discussie was begonnen.
Ik snap dat jij vindt dat donjames misschien ietwat raar heeft gereageerd ("fiscalistje"), echter begon jij de discussie zelf met de mededeling dat een gemiddelde fiscalist het wel zal moeten afleggen tegenover een wiskundige etc.
Dit standpunt is ook geheel subjectief en naar mijn mening nogal provocatief, vind je niet?
pi_62695457
quote:
Op zondag 26 oktober 2008 12:32 schreef consultant27 het volgende:
Overigens, DonJames begon goed: hij noemde marktwerking als oorzaak. Dit antwoord vond ik voldoende, maar i.p.v. dat hij even verder ingaat op die marktwerking, roept ie hoe hij omgaat met miljarden en kleineert ie de fiscalisten van kleiner kaliber dan hijzelf (denkt te zijn). Dit heeft roet in het eten gegooid en de zaak leek wat te escaleren, zeker met de komst van de laatste twee posters.

Nogmaals:
Bekend staat dat het beroep van de fiscalist relatief goed betaalt. De vraag was hoe de fiscalist zelf hier tegenaan kijkt. Marktwerking is ongetwijfeld een oorzaak. Maar wat bepaald verder het relatief hoge salaris? Moet de fiscalist harder werken vergeleken met de 'gemiddelde' academicus, en zo ja, hoe ervaart hij dit? Hoeveel afgestudeerden WO fiscaal recht zijn er op jaarbasis enerzijds en hoe groot is de vraag hiernaar anderzijds?
1. Marktwerking. Meer vraag en minder aanbod = meer cash.
2. Verantwoordelijkheid. Die opmerking over de miljarden is dus niet zo irrelevant als je meent. Bij een fuckup bij loodgieter Piet wordt je minder hard afgerekend dan bij een fuckup in een miljardenbedrijf.

Verder wil je het blijkbaar graag over de hoeveelheid arbeid hebben. Nou ze zijn inderdaad aartslui en het werk is doodeenvoudig, maar goed, wat een beetje marktwerking en verantwoordelijk al niet voor je salaris kan doen. Alstublieft.
pi_64036583
ik denk dat er inderdaad een tekort is aan fiscalisten, want ik was onlangs bij PwC geweest voor een informatie bijeenkomst over een studeer/werk traineeship voor niet-fiscaal recht masters die in 2 jaar bij PwC in samenwerking met universiteit utrecht en maastricht een master fiscaal recht kunnen behalen. Ik heb hierover enigszins mn twijfels, want ze kwamen best wel wanhopig over. Wat vinden jullie?
het is dan 3 dagen werken en 2 dagen studeren, 2200 euro en verder geen extras. Over de salaris viel zelfs te onderhandelen had ik begrepen :S
ik zat zelf te denken om nog een master finance te halen, of zal ik hiervoor gaan?? ik heb geen idee hoe het te werk gaat in accountancy kantoren, misschien kan iemand mij meer info geven?

groetjes, charlotte
pi_64052854
Ik zit hard te twijfelen tussen doorgaan met Nederlands Recht en dan voor de richting Ondernemingsrecht kiezen of ook voor Fiscaal Recht te gaan... Daarnaast ben ik nog bezig met mijn studie bedrijfseconomie (BSc inmiddels binnen dus bezig met mn MSc..)

Echter, ik vraag me af wat nou de dagelijkse werkzaamheden van een fiscalist bij een groot kantoor zijn. Kan iemand mij daar een beetje een idee van geven?
pi_64070206
Ik ga in mei solliciteren, ben nu derdejaars, zal dan niet alle vakken gehaald hebben voor mijn bachelor maar dat maakt me niet zo uit, die haal ik wel in deeltijd erbij. Ik wil per se werken (privé-omstandigheden), dan kan ik jullie er meer over vertellen
  zaterdag 20 december 2008 @ 16:02:01 #224
238895 fiscaal_master
nihil volentibus arduum est
pi_64179260
heb tijdens bachelor gewerkt bij deloitte een jaar lang, was wel oke....heb onlangs toetsen moeten maken bij EY, capaciteitstoets en psy toets, ging prima, ga over een paar maanden scriptiestage lopen, ik hou jullie wel op de hoogte over mijn bevindingen en eventueel verschil tussen deloitte en EY (dat wil ik ook graag weten namelijk, en beter dan onder eigenlijve meemaken kan dat niet m.i.), gr

ben wel overigens benieuwd naar de arbeidsvoorwaarden, want toen ze me de vraag stelden of ik na de stage wilde blijven, zei ik natuurlijk ja, maar dat is moeilijk te zeggen omdat ik niet eens weet hoe het is..dus beetje een vraag die je niet kunt beantwoorden zonder affiniteit te hebben m.i. & ik durfde niet te vragen naar de arbeidsvoorwaarden, terwijl het geen geheim is, maar komt zo inhalig over als je met dergelijke vragen meteen binnenvalt. Lijkt me logisch dat je bij de werkgever gaat werken die de beste primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden biedt naast dat je er natuurlijk naar je zin moet hebben...we will see, eerst het collegejaar afronden, rest komt vanzelf
pi_64182040
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 16:02 schreef fiscaal_master het volgende:
heb tijdens bachelor gewerkt bij deloitte een jaar lang, was wel oke....heb onlangs toetsen moeten maken bij EY, capaciteitstoets en psy toets, ging prima, ga over een paar maanden scriptiestage lopen, ik hou jullie wel op de hoogte over mijn bevindingen en eventueel verschil tussen deloitte en EY (dat wil ik ook graag weten namelijk, en beter dan onder eigenlijve meemaken kan dat niet m.i.), gr

ben wel overigens benieuwd naar de arbeidsvoorwaarden, want toen ze me de vraag stelden of ik na de stage wilde blijven, zei ik natuurlijk ja, maar dat is moeilijk te zeggen omdat ik niet eens weet hoe het is..dus beetje een vraag die je niet kunt beantwoorden zonder affiniteit te hebben m.i. & ik durfde niet te vragen naar de arbeidsvoorwaarden, terwijl het geen geheim is, maar komt zo inhalig over als je met dergelijke vragen meteen binnenvalt. Lijkt me logisch dat je bij de werkgever gaat werken die de beste primaire & secundaire arbeidsvoorwaarden biedt naast dat je er natuurlijk naar je zin moet hebben...we will see, eerst het collegejaar afronden, rest komt vanzelf
Toen ik nog in de accountancy zat, werd bij ons openlijk kenbaar gemaakt, dat de HR leden, jaarlijks samen met andere kantoren aan tafel zaten om het één en ander te bespreken over salarissen. Onder de streep krijgt iedereen dus gelijk. Dat werd ons wijs gemaakt. Daarom dus ook maar besloten om uit de accountancy te stappen, en gelijk 30% opslag mee te pikken
pi_64187578
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 17:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Toen ik nog in de accountancy zat, werd bij ons openlijk kenbaar gemaakt, dat de HR leden, jaarlijks samen met andere kantoren aan tafel zaten om het één en ander te bespreken over salarissen. Onder de streep krijgt iedereen dus gelijk. Dat werd ons wijs gemaakt. Daarom dus ook maar besloten om uit de accountancy te stappen, en gelijk 30% opslag mee te pikken
Wat doe je nu?
x
pi_64203101
quote:
Op zaterdag 20 december 2008 20:55 schreef richbitch het volgende:

[..]

Wat doe je nu?
Business controller. Goede stap vanuit de accountancy.
pi_64206665
quote:
Op maandag 15 december 2008 18:29 schreef thompson84 het volgende:
ik denk dat er inderdaad een tekort is aan fiscalisten, want ik was onlangs bij PwC geweest voor een informatie bijeenkomst over een studeer/werk traineeship voor niet-fiscaal recht masters die in 2 jaar bij PwC in samenwerking met universiteit utrecht en maastricht een master fiscaal recht kunnen behalen. Ik heb hierover enigszins mn twijfels, want ze kwamen best wel wanhopig over. Wat vinden jullie?

Dat tekort is er zeker, PwC is niet de enige die dit aanbiedt, ik zou zeggen kijk eens rond bij de andere ''concullegas'' voordat je het PwC aanbod aanneemt.
pi_64208630
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:02 schreef NMHR het volgende:

[..]

Dat tekort is er zeker, PwC is niet de enige die dit aanbiedt, ik zou zeggen kijk eens rond bij de andere ''concullegas'' voordat je het PwC aanbod aanneemt.
En wat mij erg opvalt is dat fiscalisten van accountantskantoren aanzienlijk minder verdienen dan andere kantoren.
pi_64215211
been there done that audit werkzaamheden boring, heb het tenminste uitgeprobeerd het werk was wel uber saai!
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_64218910
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:56 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

En wat mij erg opvalt is dat fiscalisten van accountantskantoren aanzienlijk minder verdienen dan andere kantoren.
Hoe bedoel je dat?
pi_64220467
quote:
Op zondag 21 december 2008 20:04 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat?
De fiscalisten die ik ken, werkend bij accountantskantoren, krijgen om en nabij de salaris van een accountant. Je kunt er prima van leven, maar het is niet bijsters veel. Fiscalisten werkzaam bij bijvoorbeeld een advocatenkantoor, heb ik totaal andere bedragen gehoord. Iets wat ik tot nu toe nog steeds niet heb kunnen verklaren. Maar het boeit me verder ook niet. Vind het alleen wel een opmerking waardig om te adviseren ook eens buiten de accountantskantoren te kijken, misschien dat het echt meer kan opleveren.
pi_64222185
Laatst ook een dagje meegelopen bij Audit Deloitte.. wel heel erg saai.. weet niet of ik dat werk voor de rest van m'n leven wil doen!
x
pi_64237544
quote:
Op zondag 21 december 2008 14:02 schreef NMHR het volgende:

[..]

Dat tekort is er zeker, PwC is niet de enige die dit aanbiedt, ik zou zeggen kijk eens rond bij de andere ''concullegas'' voordat je het PwC aanbod aanneemt.
waar dan? ik had bij kpmp, e&y en deloitte gekeken, en daar zeiden ze alledrie dat ze niets voor mij kunnen betekenen. Ik doe trouwens een medische master, en heb er eigenlijk niet zo veel mee, wil weer fiscaal recht studeren, maar geen zin om weer vier jaar lang fulltime op de uni te zitten.
pi_64246284
Banen in de accountancy/Fiscaliteit etc zijn eigenlijk 'back-office' banen. Oftewel werk waarbij je zeker 90% vd tijd achter je computer zit op een kantoortje tussen steeds dezelfde mensen.

Je kunt je wel voorstellen dat dat ontzettend saai en voorspelbaar gaat worden. Daarom worden die banen zoveel gevraagd en word je ook redelijk goed voor betaald. Dat heeft allemaal een reden.

I know want ik zelf op een dergelijke 'back-office'...:-(
pi_64254111
quote:
Op maandag 22 december 2008 15:13 schreef MartyMcfly het volgende:
Banen in de accountancy/Fiscaliteit etc zijn eigenlijk 'back-office' banen. Oftewel werk waarbij je zeker 90% vd tijd achter je computer zit op een kantoortje tussen steeds dezelfde mensen.

Je kunt je wel voorstellen dat dat ontzettend saai en voorspelbaar gaat worden. Daarom worden die banen zoveel gevraagd en word je ook redelijk goed voor betaald. Dat heeft allemaal een reden.

I know want ik zelf op een dergelijke 'back-office'...:-(
Daar klopt niet echt veel van. Werk nu een kleine 4 maanden bij KPMG en ben van de tijd dat ik er werk nog maar iets van 2 weken op kantoor geweest, voor de rest telkens bij klanten en in wisselende teams. Dat de werkzaamheden je niet aanspreken kan ik begrijpen maar maak er geen oordeel over als je er niet veel van weet.
pi_64254682
quote:
Op maandag 22 december 2008 10:30 schreef thompson84 het volgende:

[..]

waar dan? ik had bij kpmp, e&y en deloitte gekeken, en daar zeiden ze alledrie dat ze niets voor mij kunnen betekenen. Ik doe trouwens een medische master, en heb er eigenlijk niet zo veel mee, wil weer fiscaal recht studeren, maar geen zin om weer vier jaar lang fulltime op de uni te zitten.
Deloitte en ey hebben wel degelijk zulke programma's, maar zij willen wel dat je een economische of juridische opleiding hebt afgerond.
pi_64258481
quote:
Op maandag 22 december 2008 19:32 schreef NMHR het volgende:

[..]

Deloitte en ey hebben wel degelijk zulke programma's, maar zij willen wel dat je een economische of juridische opleiding hebt afgerond.
ja, dus ze hebben niet zo'n programma zoals pwc, want pwc richt zich op niet-economische en niet-juridische studenten. ik studeer zelf biomedische wetenschappen en geneeskunde, op de andere drie kantoren kan ik nergens terecht.
pi_64258742
quote:
Op maandag 22 december 2008 21:05 schreef thompson84 het volgende:

[..]

ja, dus ze hebben niet zo'n programma zoals pwc, want pwc richt zich op niet-economische en niet-juridische studenten. ik studeer zelf biomedische wetenschappen en geneeskunde, op de andere drie kantoren kan ik nergens terecht.
My bad
pi_64274726
quote:
Op maandag 22 december 2008 21:12 schreef NMHR het volgende:

[..]

My bad
no biggy, waarom zou een geneeskunde student opeens bij pwc willen werken he
pi_64398746
quote:
Op zondag 21 december 2008 21:29 schreef richbitch het volgende:
Laatst ook een dagje meegelopen bij Audit Deloitte.. wel heel erg saai.. weet niet of ik dat werk voor de rest van m'n leven wil doen!
werken bij E&Y is ook geen feest hoor
Being happy doesn't mean that everything is perfect. It means that you have decided to look beyond the imperfections
pi_64405731
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:47 schreef samjustme het volgende:

[..]

werken bij E&Y is ook geen feest hoor
Tja, de grote kantoren zijn 1 pot nat. Hoe goed zij hun best doen om van elkaar te onderscheiden, het is allemaal hetzelfde. Wil je binnen de branche echt iets anders proberen, kies dan eens voor een kleine regionale kantoor. Ik zeg zeker niet dat een kleine regionale kantoor beter of slechter is dan een grote kantoor, het is alleen iets anders. Het kan je bevallen, maar ook niet. Het switchen van bijvoorbeeld Deloitte naar E&Y is in mijn optiek hopeloos. Je gaat er hooguit in salaris op vooruit, maar dat geldt voor elke switch. Verder blijft het allemaal hetzelfde.
pi_64407361
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 13:47 schreef samjustme het volgende:

[..]

werken bij E&Y is ook geen feest hoor
Ik had het meer over de auditor dan over Deloitte , het was wel op locatie dus zoveel kan ik er ook nog niet van zeggen. Maar mijn eerste indruk is goed van Deloitte
x
pi_64408981
even een - hopelijk korte - reactie op 10 pagina's tekst, waar af en toe toch wel hele achterhaalde dingen staan.
Ik werk bijna 9 jaar bij één van de big four (de enige ), in de audit. Een aantal uitspraken waar ik totaal niet achter kan staan hadden betrekking op:
- doorgroei: alleen als je nachten en weekenden doorwerkt...weet je wel dat je tegenwoordig ook kunt part-timen? In de LOF van recente datum stonden PwC en KPMG in de lijst met beste 70 werkgevers. Nee, niet bovenaan, maar als je ziet waar ze vandaan komen....
- beoordeling subjectief? deels. Maar is dit niet inherent aan ieder systeem waar je individueel wordt beoordeeld en navenant beloond?
- accountancy is geen beroep dat je 90% achter je bureau zittend kunt uitvoeren. Toegeven, ik werk veel met de pc, maar bijvoorbeeld de controle van processen......doe je op de afdeling (van de opdrachtgever)
- salarissen....ook hier marktwerking (even een tussenstukje over de 'fiscalistjes'....als je met een slimme uitleg van wetgeving o.i.d. je opdrachtgever geld kunt besparen dan is het toch fijn als zich dat vertaalt naar een hoog salaris?) --> een groot tekort aan AA/RA, dus wat krijg je dan...juist. Voor de cijfers, zelf ga ik richting de 4500 en dat is excl. reiskostenbudget, 13e maand, winstdeling, premievrij pensioen, mobiel en ga zo maar door.
- werksfeer: bedenk je wel dat ook (of juist?) binnen de grote kantoren nog verschil bestaat tussen de vestigingen. Zo staan bij de meesten de grotere (randstad-)vestigingen als een stuk bralleriger bekend, terwijl de kleinere kantoren vaak informeler zijn.

zo. Ik ben mijn 10 pagina's frustratie kwijt. Dank daarvoor.
pi_64411453
Hier ga ik natuurlijk op in
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 19:59 schreef ukkies het volgende:
even een - hopelijk korte - reactie op 10 pagina's tekst, waar af en toe toch wel hele achterhaalde dingen staan.
Ik werk bijna 9 jaar bij één van de big four (de enige ), in de audit. Een aantal uitspraken waar ik totaal niet achter kan staan hadden betrekking op:
- doorgroei: alleen als je nachten en weekenden doorwerkt...weet je wel dat je tegenwoordig ook kunt part-timen? In de LOF van recente datum stonden PwC en KPMG in de lijst met beste 70 werkgevers. Nee, niet bovenaan, maar als je ziet waar ze vandaan komen....
Dat klopt, er zijn accountantskantoren waar je kunt part-timen. Maar probeer maar eens tegen je baas te vertellen dat je wilt part-timen. Je zal redelijk wat weerstand krijgen (vrienden van mij hebben het meegemaakt). Uiteindelijk zal het je wel lukken. Maar als accountant heb je ook je verantwoordelijkheden. Als het werk af moet, dan wordt er van jou ook verlangt dat je dit af krijgt. Het is eenmaal slecht te combineren om 3 dagen in de week te werken, terwijl jij diegene bent die de team leidt, waarbij de overige teamleden 4-5 dagen werkt. Planningtechnisch is het lastiger om een part-timer bij allemaal full-timers tussen te plannen.
quote:
- beoordeling subjectief? deels. Maar is dit niet inherent aan ieder systeem waar je individueel wordt beoordeeld en navenant beloond?
Ook niet mee eens. Binnen de accountancy wordt gewerkt met diverse teams en dus ook diverse leidinggevenden. Iedere persoon is anders en kent dus ook andere eisen. Het is heel goed mogelijk dat je iets uitvoert op een bepaalde manier, waarbij de ene je zal beoordelen als goed, en de ander met slecht. Dat is eenmaal een nadeel van meerdere leidinggevende ipv 1 directe leidinggevende.
quote:
- accountancy is geen beroep dat je 90% achter je bureau zittend kunt uitvoeren. Toegeven, ik werk veel met de pc, maar bijvoorbeeld de controle van processen......doe je op de afdeling (van de opdrachtgever)
Dat klopt, maar het controleren van processen doe je aan de hand van bescheiden, oftewel factuurtjes zoeken met handtekeningen.
quote:
- salarissen....ook hier marktwerking (even een tussenstukje over de 'fiscalistjes'....als je met een slimme uitleg van wetgeving o.i.d. je opdrachtgever geld kunt besparen dan is het toch fijn als zich dat vertaalt naar een hoog salaris?) --> een groot tekort aan AA/RA, dus wat krijg je dan...juist. Voor de cijfers, zelf ga ik richting de 4500 en dat is excl. reiskostenbudget, 13e maand, winstdeling, premievrij pensioen, mobiel en ga zo maar door.
Jij werkt bijna 9 jaar in de accountancy toch? Dat bedrag haal ik met de helft van je aantal ervaringen. Als we het hebben over kwaliteiten, dan twijfel ik geen moment dat die van jou waarschijnlijk beter zijn dan de mijne. Maar qua beloning zit er nog een enorme gat tussen ons.
quote:
- werksfeer: bedenk je wel dat ook (of juist?) binnen de grote kantoren nog verschil bestaat tussen de vestigingen. Zo staan bij de meesten de grotere (randstad-)vestigingen als een stuk bralleriger bekend, terwijl de kleinere kantoren vaak informeler zijn.
Werksfeer, goeie vraag. Ik heb nooit echt een werksfeer op het kantoor gehad. Maar ik was dan ook bijna nooit op het kantoor.
quote:
zo. Ik ben mijn 10 pagina's frustratie kwijt. Dank daarvoor.
Graag gedaan
pi_64411476
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 19:59 schreef ukkies het volgende:

zo. Ik ben mijn 10 pagina's frustratie kwijt. Dank daarvoor.
Ach, poepie toch
pi_64447285
Ben nu bezig met HBO-accountancy 1e jaars. Het is nog redelijk simpel, dus ik denk(hoop) dat ik m'n propedeuse kan bemachtigen. Ik zit nog te twijfelen; solliciteren en een duale studie volgen of gewoon voltijd hbo-accountancy volgen.

Oftewel interessante topic, TVP.
pi_64447979
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:43 schreef xminator het volgende:
Ben nu bezig met HBO-accountancy 1e jaars. Het is nog redelijk simpel, dus ik denk(hoop) dat ik m'n propedeuse kan bemachtigen. Ik zit nog te twijfelen; solliciteren en een duale studie volgen of gewoon voltijd hbo-accountancy volgen.

Oftewel interessante topic, TVP.
Het is zwaar, maar als het kan, zeker duaal volgen. Accountancy is een praktijkvak en kan je ook alleen in de praktijk leren.
pi_64458299
Reactie op een reactie, hoe leuk

@NMHR: thnx voor het medeleven

@DarkerThanBlack:
1. parttimen en weerstand ondervinden. Dit is wel een beetje achterhaald. Tuurlijk, je moet niet als verse starter minder gaan werken, maar het kan zeker. Het is hier eigenlijk redelijk standaard dat de vrouwen met kinderen 4 dagen werken (sommige minder!) en een enkele man (met kinderen) doet dit ook. Of dat 4 x 8 of 4 x 9 is laat ik even in het midden. Waar het om gaat is, dat het wel kan.
Werk moet af, dit is zeker waar. Maar is het niet ook zo dat als je 5 dagen werkt je je werk ook niet af krijgt? Je kunt hier trouwens veel in sturen, namelijk je kunt tot op zekere hoogte (functie-afhankelijk) zelf je klantenpakket bepalen. En hoe meer klanten met strakke deadlines (beursgenoteerd etc.) je hebt hoe moeilijker het is om je agenda te plannen in de 3 of 4 beschikbare dagen.
De keerzijde is echter dat NL vol zit met het grotere MKB, en de deadlines hier minder strak zijn (daarmee bedoel ik eigenlijk dat ze niet half januari - half februari liggen maar later in het jaar) waardoor je de agenda beter kunt regelen. Overwerken zou dan haast niet nodig zijn.
Dan het leiden van een team part time. Naarmate je doorgroeit is het ook minder noodzakelijk dat je alle dagen volledig bij dezelfde klant zit. Dus wat is het verschil tussen een manager die op woensdag bij een andere klant zit en ik die op woensdag thuis ben? Niets dus. Voor het team maakt het niet uit. Enige verschil is dat de niet parttime werkende manager meer klanten in zijn pakket heeft, en dit kan zich vertalen naar een snellere groei, maar hoeft niet natuurlijk. Nogmaals, de eerste 4 á 5 jaar in accountancy is parttimen een stuk lastiger dan na deze fase. In de eerste fase ben je toch vooral druk met de routinematige werkzaamheden en moet je 'vlieguren' vergaren.

2. subjectieve beoordelingen. Ik was het hier niet mee oneens, alleen wat ik wil aangeven is dat dit inherent is aan het feit dat je individueel beoordeeld wordt. En tuurlijk, wat jij beschrijft is geen onzin, alleen kun je een uitzondering wel laten zien doordat je meerdere beoordelingen vraagt. Als je maar 1 leidinggevende hebt en je kunt daar niet goed mee opschieten worden beoordelingen ook behoorlijk subjectief (net als andersom trouwens).

3. factuurtjes zoeken met handtekening is wel een heel beperkt deel van de controle. Even uitgaande van de werkzaamheden van starters die ik recent heb begeleid, is er maar 1x geweest dat deze daadwerkelijk 15x de werking moest vaststellen. Het meest is toch a.d.h.v. een lijncontrole het hele bedrijf door, met veel verschillende medewerkers zaken bespreken etc. En ik kan me zelf niet meer heugen wanneer ik voor het laatst alleen met facturen en handtekeningetjes bezig ben geweest. Het werk is zeker leuker en afwisselender dan je nu doet voorkomen.

4. salaris. Ik ben niet de groot-geld-verdiener, ik ben bijna de 'goedkoopste' uit mijn functiejaar. Maar dat doet niet terzake. Van een hoger salaris word ik niet gelukkiger, die grens zat denk ik 1.000 euro geleden al. Komt bij dat ik ook niet de hoofdkostwinner ben dus klaag ik niet over het salaris. Als ik wil cashen moet ik het bedrijfsleven in, maar dan eerst die titel.
Trouwens, het salarisonderzoek accountancy heeft uitgewezen dat zodra je een managersfunctie bereikt je salaris wel stukken beter is dan bij de overheid of bedrijfsleven. Maar zover ben ik nog niet, dat scheelt ook.

5. werksfeer is enerzijds op kantoor op de dagen dat je daar bent (hoe hoger in de boom, hoe meer op kantoor) maar ook de teams bij de klanten vallen hier onder. Ik heb iedere dag plezier en werk met enthousiaste mensen. wat wil ik nog meer?

6. fijn dat het geen moeite was

Wat wel heel belangrijk is, gezien punt 1 (veel en hard werken) en punt 4 (onderbetaald worden) is dat je het werk leuk vind en hier de regelmatige uitdaging in vind. En dat doe ik dus, anders zou ik het niet 9 jaar doen.
pi_64459465
Nou, ik ben dus op de fiscale traineeship ingegaan bij pwc, casus gemaakt (ging erg goed), gesprek aangegaan met partner+hr manager en psychologische+verbaal logica test gemaakt. Gesprek ging super, maar de verbale logica test (wat direct na het gesprek kwam) ging echt slecht. Geen flauw idee waarom, want zo moeilijk was het niet (echt zo'n standaard test was het, random tekstjes met een paar vragen daarover).
En nu hoor ik al bijna twee weken niets van hun :S
pi_64459621
quote:
Op zaterdag 27 december 2008 18:10 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Tja, de grote kantoren zijn 1 pot nat. Hoe goed zij hun best doen om van elkaar te onderscheiden, het is allemaal hetzelfde. Wil je binnen de branche echt iets anders proberen, kies dan eens voor een kleine regionale kantoor. Ik zeg zeker niet dat een kleine regionale kantoor beter of slechter is dan een grote kantoor, het is alleen iets anders. Het kan je bevallen, maar ook niet. Het switchen van bijvoorbeeld Deloitte naar E&Y is in mijn optiek hopeloos. Je gaat er hooguit in salaris op vooruit, maar dat geldt voor elke switch. Verder blijft het allemaal hetzelfde.
groot kantoor is groot kantoor. Het verschil zit 'm vooral in de naampjes die de controle-aanpak heeft gekregen. Switchen tussen kantoren zie je veel als er 'iets' gebeurd is...een promotie die niet doorgaat, signalen waar niks mee wordt gedaan m.b.t. klantenpakket, geen binding meer met de collega's omdat je jaarlaag al uit dienst is....of zo.

Verschil groot - middelgroot - klein is er wel degelijk. Moet bij je passen denk ik.
pi_64460893
quote:
Op maandag 29 december 2008 11:49 schreef ukkies het volgende:

[..]

groot kantoor is groot kantoor. Het verschil zit 'm vooral in de naampjes die de controle-aanpak heeft gekregen. Switchen tussen kantoren zie je veel als er 'iets' gebeurd is...een promotie die niet doorgaat, signalen waar niks mee wordt gedaan m.b.t. klantenpakket, geen binding meer met de collega's omdat je jaarlaag al uit dienst is....of zo.

Verschil groot - middelgroot - klein is er wel degelijk. Moet bij je passen denk ik.
Hoe kan je uberhaupt de namen als argument gebruiken voor het verschil? Alsof er iemand zich druk maakt hoe je het beestje noemt. Qua aanpak blijft het hoe dan ook hetzelfde. Wat je nu noemt zijn individuele problemen die je bij een kantoor meemaakt, en daarbij een overstap maakt. Het komt er eigenlijks op neer dat je met een schone lei wilt beginnen. Ik heb alle grotes wel eens geproeft, het verschil tussen klein en groot is er wel, maar tussen groot en groot of middelgroot is er niet. Als het je bij je eerste indruk (van een jaar) bij PWC niet bevalt dan zal het je net zo min bevallen bij Deloitte, of de middelgrote kantoren AGT, BDO of Mazars.
pi_64461222
met de naampjes voor het beestje wilde ik aangeven dat er weinig verschil zit in groot en groot.

ik heb alleen maar bij groot gezeten, dus ik verdenk de kleinere kantoren ervan anders te zijn. Met name in mijn functie. Kwaliteit van de mensen is misshcien ook wel anders.
pi_64462037
@Ukkies:
1.
Ok, het kan, ik beweer ook niet dat het niet kan.
Planningtechnisch was het bij ons gewoon een ramp. Ik ben een paar jaar terug uit de accountancy gestapt, en hoop maar niet dat het makkelijk was om minder te werken. Het was gelijk al chaotisch als je een paar dagen tussenuit wilde gaan. Maar blijkbaar zit jij bij een kantoor die het part-time principe al langer hanteerd en de haken en ogen al kent. Maar let er wel op, waar jij het nu over hebt is natuurlijk wel het managersniveau. Het is voor de uitvoerders nog steeds lastig om korter te werken. Dit houdt dus in dat je als beginner beperkt inzetbaar bent op de klanten. Je geeft het ten slotte ook zelf aan "naar mate je doorgroeit".

2.
Helaas blijven slechte beoordelingen vaker hangen dan goede. Bij een beoordelingsgesprek worden met name de slechte beoordelingen nog eens goed benadrukt. Maar ja, waarom zullen ze het ook anders doen.

3. Ik vind niet dat het beperkt deel is van de controle. Een lijncontrole laat je namelijk ook ondersteunen door harde stukken. Inkooporder, pakbon, factuur, etc. Of je nou een stapels factuurtjes moet opzoeken, of een stapel pakbonnen, het wordt er niet leuker op. Ok, een lijncontrole is net iets anders, maar voor elke stap heb je nog steeds die stukken nodig en ben je uiteindelijk bezig met het zoeken van deze stukken. Wat betreft zaken bespreken, ik weet niet waar jij werkt en hoe jullie het doen. Wat ik zelf heb meegemaakt is dat de lijncontrole en proceduretesten zo snel mogelijk moesten worden gedaan, zodat we gelijk weg kunnen. De beschrijvingen liggen meestal al vastgelegd en zullen vrij weinig veranderen, dus daar hielden we vrij weinig bezig. Op jou niveau kan ik me wel voorstellen dat je niet meer facturen aan het zoeken bent, maar de beginners, of wanneer je bij een kleine klant zit, moeten wel degelijk. Ten slotte moet iemand het gaan opzoeken.

4.
Goed dat we daar mee eens zijn. Want in het bedrijfsleven wordt zeker beter betaald. Die salarisonderzoek waar jij het over hebt is zeker die in de Accountant staat? Daar wordt een vergelijking getrokken met overheidsaccountants en accountants in het bedrijfsleven. Controllers als voorbeeld worden niet in de test meegenomen.

5.
Ach ja, ieder zijn plezier. Ik had zelf totaal geen plezier meer in mijn werk. Maar als jij het wel hebt, dan zeker blijven doen.

Uiteindelijk blijft alles meningen. We zullen er dan ook niet altijd mee eens zijn. Maar wat wel een feit is, is dat het uitstroom van accountants erg groot is, en dat het ook zo blijft. Daar zal vast een goede reden voor zijn.
pi_64462070
quote:
Op maandag 29 december 2008 12:46 schreef ukkies het volgende:
met de naampjes voor het beestje wilde ik aangeven dat er weinig verschil zit in groot en groot.

ik heb alleen maar bij groot gezeten, dus ik verdenk de kleinere kantoren ervan anders te zijn. Met name in mijn functie. Kwaliteit van de mensen is misshcien ook wel anders.
Het is zeker anders. Bij kleine kantoren ben je veel meer voor de klant bezig, dan voor je zelf (eigen straatje schoonvegen).
pi_64462555
quote:
Op zondag 28 december 2008 22:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Het is zwaar, maar als het kan, zeker duaal volgen. Accountancy is een praktijkvak en kan je ook alleen in de praktijk leren.
Dat denk ik ook .

Maar als ik nu een beetje rondkijk zie ik dat de kantoren alleen vacatures hebben voor mensen die net met VWO klaar zijn. Zijn er ook kantoren die happig zijn naar HBO-P studenten?
pi_64469570
quote:
Op maandag 29 december 2008 13:28 schreef xminator het volgende:

[..]

Dat denk ik ook .

Maar als ik nu een beetje rondkijk zie ik dat de kantoren alleen vacatures hebben voor mensen die net met VWO klaar zijn. Zijn er ook kantoren die happig zijn naar HBO-P studenten?
Open sollicitatie sturen. De meeste kantoren die ik ken zijn wel bereid voor duale studenten.
pi_64469809
Hoe zit 't met AA bij de 4? iemand die bij deze afdeling werkt.. en bij een grote?
x
pi_64569134
Inhakend op het part-time gedeelte. Ik zie bij ons Part-timers in alle lagen, (partners tot junioren). Wel is het zo dat de part-timer moet "vechten" om zijn vrije dag(en) vrij te houden. Als je hier wel iets op laat plannen ben je daar zelf bij, net zo goed als je er zelf bij bent om meer te doen dan je 40 uur per week. Mijn ervaring daarmee is dat de junioren de vrije dag minder goed beschermt.
pi_64734809
de verantwoordelijkheid voor je vrije dag heb je zelf. Maar dat is logisch. Niemand verplicht mij tot het werken op een zondag maar toch gebeurt het. Zo is het ook op de parttime dagen. Behalve dan dat collega's zich minder bezwaard voelen je voor een doordeweekse vrije dag te vragen dan in het weekend.

Als je zelf in het begin consequent nee zegt en zelf beslist wanneer en of iets een keer een ja moet zijn, blijf je baas over je eigen agenda. En ik denk dat dat makkelijker te doen is wanneer je in een hogere functie zit. Daarbij denk ik ook dat de effecten op je loopbaan minder zijn naarmate je al langer werkt voor je gaat part-timen.
pi_64743659
quote:
Op dinsdag 6 januari 2009 16:55 schreef ukkies het volgende:
de verantwoordelijkheid voor je vrije dag heb je zelf. Maar dat is logisch. Niemand verplicht mij tot het werken op een zondag maar toch gebeurt het. Zo is het ook op de parttime dagen. Behalve dan dat collega's zich minder bezwaard voelen je voor een doordeweekse vrije dag te vragen dan in het weekend.

Als je zelf in het begin consequent nee zegt en zelf beslist wanneer en of iets een keer een ja moet zijn, blijf je baas over je eigen agenda. En ik denk dat dat makkelijker te doen is wanneer je in een hogere functie zit. Daarbij denk ik ook dat de effecten op je loopbaan minder zijn naarmate je al langer werkt voor je gaat part-timen.
Leuk dat je het aangeeft. Maar waarom werk je toch op een zondag als niemand je verplicht? In de accountancy heb je nou eenmaal je verantwoordelijkheden. Je hoeft het niet, maar je doet het toch. Nu ik zelf overgestapt bent, reken maar niet dat ik op een zondag ga werken. Als het werk vrijdag niet af is, dan is er maandag weer een dag.
pi_64865318
tsja..........dat gaat de ene week makkelijker dan een andere, maar in de hele drukke periode (dec - mrt) wil het wel eens voorkomen dat ik op zondag wat doe. Maar dan niet door de week 's avonds.

ach, zolang ik het nog leuk vind.....
pi_64865625
ik heb net een sollicitatiegesprek gehad bij deloitte en mag terugkomen voor een tweede gesprek. alleen moet ik dan een iq test afleggen (cijfermatig en verbaal inzicht), weet iemand misschien welke test ze gebruiken? of iig, concrete voorbeelden te noemen van de vorm van de test?
  zaterdag 10 januari 2009 @ 16:07:41 #264
62913 Blik
The one and Only!
pi_64888360
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 20:43 schreef thompson84 het volgende:
ik heb net een sollicitatiegesprek gehad bij deloitte en mag terugkomen voor een tweede gesprek. alleen moet ik dan een iq test afleggen (cijfermatig en verbaal inzicht), weet iemand misschien welke test ze gebruiken? of iig, concrete voorbeelden te noemen van de vorm van de test?

cijfermatig: getallenreeksen, waaronder ook met breuken.
verbaal: in de vorm van, "dit staat tot dit, dan staat dat tot dat"
  zaterdag 10 januari 2009 @ 19:59:38 #265
136429 Paran0id
beetje wasig.
pi_64895608
Kan iemand me vertellen welke mogelijkheden er zijn bij de grote 4 voor een HBO-er die net is afgestudeerd (informatica)? Ik heb voor mij afstudeer scriptie gesolliciteerd bij KPMG destijds, alleen kreeg ik na 1 dag al te horen dat ze momenteel alleen WO mensen aannemen.
pi_64895652
bel PwC
pi_64895702
mogelijkheden genoeg om te werken bij PwC (informatica gericht) en daarbij door te studeren voor RE (EDP Auditor) op WO, wat dan betaald wordt door je werkgever.
pi_64909706
Bedankt voor je reactie, maar is dit uit ervaring bij Deloitte? want ik had bij Pwc ook een test moeten afleggen, dus ik had in vormen van 'dit staat tot dit etc' geoefend, bleek dat ik een test kreeg waarin ik allerlei random verhaaltjes moest lezen en op al die vragen 3-5 vragen moest beantwoorden binnen 25 min. tijd.
quote:
Op zaterdag 10 januari 2009 16:07 schreef Blik het volgende:

[..]

cijfermatig: getallenreeksen, waaronder ook met breuken.
verbaal: in de vorm van, "dit staat tot dit, dan staat dat tot dat"
pi_64909928
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:04 schreef thompson84 het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar is dit uit ervaring bij Deloitte? want ik had bij Pwc ook een test moeten afleggen, dus ik had in vormen van 'dit staat tot dit etc' geoefend, bleek dat ik een test kreeg waarin ik allerlei random verhaaltjes moest lezen en op al die vragen 3-5 vragen moest beantwoorden binnen 25 min. tijd.
[..]


Haha, ik heb die test afgelopen maandag ook gehad. Was wel goed te doen. Uitslag was boven gemiddeld.
Hoe ging 't bij jou?
pi_64910191
Zelfde maar ondanks dat en ondanks dat het gesprek goed verliep heb ik al 6 weken niets meer gehoord van hun.... ik was het wachten best wel zat, dus was bij deloitte gaan solliciteren, ik werd gelijk dezelfde middag gebeld met positief nieuws.
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:14 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Haha, ik heb die test afgelopen maandag ook gehad. Was wel goed te doen. Uitslag was boven gemiddeld.
Hoe ging 't bij jou?
pi_64910264
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:25 schreef thompson84 het volgende:
Zelfde maar ondanks dat en ondanks dat het gesprek goed verliep heb ik al 6 weken niets meer gehoord van hun.... ik was het wachten best wel zat, dus was bij deloitte gaan solliciteren, ik werd gelijk dezelfde middag gebeld met positief nieuws.
[..]


Had je 't tweede gesprek ook al gehad dan? Ik wacht nu namelijk sinds maandag ook op een belletje.
pi_64910413
Nope, nog geen tweede gesprek, ik wacht al sinds half december... ik vind het wel raar, de partner en hr manager waren allebei erg enthousiast over het gesprek, test ging goed etc. nog steeds niets... zo ongeorganiseerd kan de afdeling toch niet zijn??

waarvoor heb jij gesolliciteerd trouwens?
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:27 schreef Mr.Mojito het volgende:

[..]

Had je 't tweede gesprek ook al gehad dan? Ik wacht nu namelijk sinds maandag ook op een belletje.
pi_64910595
Ja vreemd dat ze zo lang op zich laten wachten. Was bij E&Y trouwens ook zo. Dus heb ik hun een mailtje gestuurd en de volgende dag werd ik gebeld voor een afspraak. Beetje rare planning dus bij die kantoren
Maargoed, dat tweede gesprek ging goed, dus heb dinsdag een gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Iemand een idee wat 't bruto loon zal zijn>

Ik heb gesolliciteerd voor jr. associate. Nyenrode traject dus zegmaar.
pi_64910779
Ik had bij pwc na een week wachten ook een mailtje gestuurd, werd gewoon genegeerd... best wel slecht en onbeschoft eigenlijk. want voor de sollicitatie procedure had ik ook veel tijd en moeite gedaan om een casus te maken, totaal geen feedback daarvan gekregen, behalve dat het goed genoeg was om uitgenodigd te worden voor een eerste gesprek...
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:42 schreef Mr.Mojito het volgende:
Ja vreemd dat ze zo lang op zich laten wachten. Was bij E&Y trouwens ook zo. Dus heb ik hun een mailtje gestuurd en de volgende dag werd ik gebeld voor een afspraak. Beetje rare planning dus bij die kantoren
Maargoed, dat tweede gesprek ging goed, dus heb dinsdag een gesprek over de arbeidsvoorwaarden. Iemand een idee wat 't bruto loon zal zijn>

Ik heb gesolliciteerd voor jr. associate. Nyenrode traject dus zegmaar.
pi_64910839
Ja lullig is 't zeker. En inderdaad, je steekt er toch veel tijd in. Want voor zo'n assessment moet je ook nog 'ns helemaal naar Amsterdam enzo. Was 3 uur onderweg. En was in totaal maar een uurtje daar.
  zondag 11 januari 2009 @ 12:57:34 #276
62913 Blik
The one and Only!
pi_64911027
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:04 schreef thompson84 het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar is dit uit ervaring bij Deloitte? want ik had bij Pwc ook een test moeten afleggen, dus ik had in vormen van 'dit staat tot dit etc' geoefend, bleek dat ik een test kreeg waarin ik allerlei random verhaaltjes moest lezen en op al die vragen 3-5 vragen moest beantwoorden binnen 25 min. tijd.
[..]


Dit is uit eigen ervaring bij Deloitte
pi_64920119
quote:
Op zondag 11 januari 2009 12:34 schreef thompson84 het volgende:
Nope, nog geen tweede gesprek, ik wacht al sinds half december... ik vind het wel raar, de partner en hr manager waren allebei erg enthousiast over het gesprek, test ging goed etc. nog steeds niets... zo ongeorganiseerd kan de afdeling toch niet zijn??

waarvoor heb jij gesolliciteerd trouwens?
[..]


Helaas heb ik dit soort verhalen vaker gehoord. Heb ook wel goede berichten gehoord, waar een sollicitatieprocedure vlot ging, maar ook verhalen waar het gewoon ronduit slecht is. Zelf ook paar keer meegemaakt. Er is eigenlijk geen enkel kantoor waar ik een dergelijke verhaal niet heb gehoord.
  woensdag 14 januari 2009 @ 12:46:50 #278
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_65025879
quote:
Op zondag 11 januari 2009 17:29 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Helaas heb ik dit soort verhalen vaker gehoord. Heb ook wel goede berichten gehoord, waar een sollicitatieprocedure vlot ging, maar ook verhalen waar het gewoon ronduit slecht is. Zelf ook paar keer meegemaakt. Er is eigenlijk geen enkel kantoor waar ik een dergelijke verhaal niet heb gehoord.
HR bij de Big 4 (trouwens, bij heel veel partner structuren) is echt van een abominabel niveau...eigen ervaringen.
  woensdag 14 januari 2009 @ 20:55:16 #279
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65046231
Ik ken het 2 maanden terug belde recruiter van E&Y me en ze zou me de volgende dag terugbellen. Nog steeds niks gehoord
  woensdag 14 januari 2009 @ 21:35:06 #280
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_65048196
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:55 schreef Vincenski het volgende:
Ik ken het 2 maanden terug belde recruiter van E&Y me en ze zou me de volgende dag terugbellen. Nog steeds niks gehoord
Ook intern 'als je eenmaal binnen bent' is veel voor verbetering vatbaar zullen we maar zeggen...
pi_65049838
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 12:46 schreef Elkafila het volgende:

[..]

HR bij de Big 4 (trouwens, bij heel veel partner structuren) is echt van een abominabel niveau...eigen ervaringen.
HR kost alleen maar geld he? En dan te bedenken dat er nog meer bezuinigd gaat worden op de ondersteundende processen
pi_65049921
Op de site van KPMG kwam ik tegen dat ze Inhousedagen hebben voor 5 en 6 VWO: Iemand ervaring hiermee? Het is namelijk in Amstelveen en zelf woon ik in Winterswijk dus het is nogal een reis. Is het de moeite waard?
pi_65050933
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 20:55 schreef Vincenski het volgende:
Ik ken het 2 maanden terug belde recruiter van E&Y me en ze zou me de volgende dag terugbellen. Nog steeds niks gehoord
En ze blijven maar afvragen waarom er een tekort is
pi_65051580
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 22:28 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

En ze blijven maar afvragen waarom er een tekort is
En maar universiteiten af gaan met goodies om zieltjes te winnen
pi_65061610
ik werd dus eergister gebeld door pwc, eindelijk na 7 weken nu. wat bleek, ze belde helemaal niet om een follow up te geven over mijn sollicitatieprocedure, maar belde mij omdat ik zogenaamd had gesolliciteerd voor een bepaalde functie (waar ik dus niet voor had gesolliciteerd). Dus ik zei dat ik niet had gesolliciteerd voor die functie. Waarop zei volkomen onlogisch antwoordde: 'oh maar ik zie dat je ook ergens anders voor had gesolliciteerd, maar er is nog geen uitslag van bekend. Dat is natuurlijk je eerste voorkeur. ik bel je wel terug met de uitslag van je sollicitatie, dan kunnen we misschien verder met deze functie, goedendag' opgehangen... proberen ze mij nou nu een andere functie aan te smeren?? trouwens, ze heeft me niet meer terug gebeld.
  donderdag 15 januari 2009 @ 11:22:30 #286
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65063392
quote:
Op woensdag 14 januari 2009 22:28 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

En ze blijven maar afvragen waarom er een tekort is
Ach heb al half jaar terug aanbod van Deloitte geaccepteerd, maar de recruiter van E&Y wilde me echt nog even terugbellen, ok leef je uit
pi_65114688
Het is inderdaad vreemd dat de kantoren vaak op zich laten wachten. Heb ik dus ook bij PwC.
Bij E&Y ging het gelukkig wel heel snel, ondanks de tussentijdse feestdagen. Volgende week valt 't contract bij me in de brievenbus!
(Nu wel dit jaar m'n propedeuse halen natuurlijk!)
  vrijdag 16 januari 2009 @ 16:58:00 #288
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65114829
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 16:54 schreef Mr.Mojito het volgende:
Het is inderdaad vreemd dat de kantoren vaak op zich laten wachten. Heb ik dus ook bij PwC.
Bij E&Y ging het gelukkig wel heel snel, ondanks de tussentijdse feestdagen. Volgende week valt 't contract bij me in de brievenbus!
(Nu wel dit jaar m'n propedeuse halen natuurlijk!)
Ik heb ook verschillende ervaringen, E&Y duurde eerste keer zeer lang en de tweede keer dus geen reactie. Bij Deloitte echter stuurde ik alleen een mailtje voor wat informatie, en dag later belde ze voor een afspraak en recruiter belde daarna ook redelijk vaak om te kijken of ik nog vragen had en hoe het ging in mn sollicitatietraject. Dus met Deloitte alleen nog maar goede ervaringen
pi_65115776
Best raar eigenlijk dat 't zo kan verschillen.

Krijg ik heel toevallig nu ineens een mailtje van PwC met een afspraakbevestiging voor het 'diepte-interview'.
Timing
pi_65115998
Alvast excuses, voor het overslaan van 10 pagina's..

Ik ben werkzaam bij PwC, reactietijd na het sollicitatiegesprek was nog geen uur bij mij, ik ben nu anderhalf jaar in dienst als junior-associate. De 2 testen waren trouwens een eitje, maak je daarom vooral geen zorgen.

Secundaire arbeidsvoorwaarden:
- Laptop, telefoon van de zaak (incl. 70 euro btg p/m), auto en tankpas, lunches vergoed tot 5 euro zonder bon, 8,60 mét bon. Overige reiskosten en studiekosten volledig vergoed, zelfs internet mag op hun kosten worden aangevraagd. Al met al goed geregeld.

Cultuur?
Was prettig totdat je wat langer in dienst bent, nu is anderhalf jaar niet lang. Maar lang genoeg om mee te kunnen praten.
Persoonlijk vind ik de cultuur niet fijn, mensen verraden elkaar, er wordt extreem snel en véél geroddeld over mensen. Dit is geen rancune, want persoonlijk zijn mijn beoordelingen tot op heden zeer goed en ik heb het gevoel dat ze blij zijn met me. Al met al heb ik wel de neiging om er weg te gaan.

Natuurlijk weet ik niet of dit hoort in het profiel van een groot accountantskantoor, waar men hard wordt afgerekend op een gemiddelde prestatie (deze behoort bij PwC namelijk altijd hoog te zijn, anders beginnen de roddels al).
Ik zie elke maand weer iemand vertrekken, en rond de zomer waren dit er bijna 40. Zegt wel iets toch?

Klantkeuze wordt je één keer aangeboden, dit is als je in dienst komt. Natuurlijk weet je dan nog niet wat je wilt en neemt genoegen met: Je krijgt een afwisselend klantenpakket, zodat je een brede ervaring opdoet.
Als je na dat jaar klanten wilt wisselen krijgt men in de praktijk vaak te horen dat je nog niet kunt weten wat je wél en niet leuk vindt, en daarom het aankomende jaar dit pakket nog maar even te houden. Dit komt omdat ze dan iemand anders moeten zoeken voor deze klant, en die weer van alles moeten uitleggen, opnieuw moeten voorstellen etc. terwijl jij de klant al kent, dit scheelt tijd en dit scheelt dus geld.
Ik was hiervan al op de hoogte gesteld door een vriend van me, en ik kon hier dus vanaf het begin al op inspelen.

groeten
pi_65116059
Kleine toevoeging:

Salaris vanaf VWO (volgen van Nivra traject) : 1650 instroom als junior-associate
Salaris met WO : 2250 instroom als associate.
pi_65116318
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 17:36 schreef patience1 het volgende:
Kleine toevoeging:

Salaris vanaf VWO (volgen van Nivra traject) : 1650 instroom als junior-associate
Salaris met WO : 2250 instroom als associate.
1650 zeg je?
Heb van veel andere personen andere bedragen gehoord, 1350 namelijk.
Is nogal een verschil namelijk
Of zijn er bepaalde dingen die je erbij hebt gerekend?
pi_65116573
excuses, dat is een grove typfout in dit geval ja
1350 is beginsalaris als junior, 300 was mn salarisverhoging dit jaar..
  vrijdag 16 januari 2009 @ 18:01:49 #294
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_65116819
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 17:36 schreef patience1 het volgende:
Kleine toevoeging:

Salaris vanaf VWO (volgen van Nivra traject) : 1650 instroom als junior-associate
Salaris met WO : 2250 instroom als associate.
Ik hoor dat het bij de big four voor volgend jaar al boven de 2400 zit
pi_65117643
Jep leuk salaris,

maar ik ben niet zo blij met de cultuur die er heerst..aangezien je in een beoordelingssysteem komt en hierdoor wordt er veel geroddeld.. Ze kunnen altijd maar een beperkt aantal mensen promoten naar een nieuwe functie, dus degenen die afgezeken worden doen hier doorgaans een jaar langer over.
Je merkt het wel zodra je in dienst komt, in het begin vertellen ze je dat nieuwe collega's niet zoveel over hoeven te werken, maar zodra je met een team op een klant zit ben je echt niet voor 7en thuis. Tussen opstaan en thuiskomen zit dus minimaal 12 uur
Succes.
pi_65117934
Harde werkers, de bom!
pi_65123665
quote:
Op vrijdag 16 januari 2009 17:52 schreef patience1 het volgende:
excuses, dat is een grove typfout in dit geval ja
1350 is beginsalaris als junior, 300 was mn salarisverhoging dit jaar..
Op basis van hoeveel fte is die 1.350?
pi_65141484
128 uur werken en 32 uur studie, waarvan er 16 uur voor rekening van het bedrijf komt en 16 uur voor eigen rekening..
pi_65168120
@ patience1, ben je accountant bij pwc? ik had gesolliciteerd bij pwc naar een functie als fiscalist, startsalaris (WO master) is 2700 euro. Is er normaal altijd zo'n verschil tussen accountants en fiscalisten bij de grote kantoren? en hoe zijn de relaties tussen die twee afdelingen?

heb je nog tips voor beginners?
pi_65169896
Ja thompson84 ik ben accountant voor PwC, dat is een flink startsalaris dan.. maargoed, het verschil zit hem misschien in het feit dat een accountant die in dienst komt als associate ook nog naar studie gaat en ik neem aan dat jij nu gewoon klaar bent.. Verder hebben de accountants niet veel te maken met fiscalisten, die afdelingen zijn totaal gescheiden bij ons.

Als tip kan ik je niet veel meegeven, gezien ik niet weet hoe het eraan toegaat bij de fiscalisten..

Groeten
pi_65190237
Zelf werk ik bij E&Y als IT Auditor. Ik dacht dat het startsalaris nu 2450 is voor WO en zover ik weet is dit ook gelijk aan de normale accountants (wij hebben alleen een betere leaseregeling). Als ik het vergelijk met de dingen die patience noemt zitten wij qua telefoonvergoeding lager en lunches heb ik iig nog nooit gedeclareerd. Ik denk ook dat wanneer je het allemaal plust en mint je bij alle kantoren wel ongeveer gelijk uitkomt. Ook qua werkzaamheden en de sfeer verschilt sowieso per groep en is zelfs binnen hetzelfde kantoor afhankelijk van met wie je samenwerkt. Al met al maakt het allemaal niet zoveel uit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')