abonnement Unibet Coolblue
pi_49844335
Geachte virtuele vrinden ! Mijn eerste post is een feit. Ok, to the point...

Ik ben een 24-jarige man. Ik werk pas een jaartje als freelance journalist voor een huis aan huis blad.

Ik verdien 0,10 euro per woord.(10 euro voor 100 woorden dus)

Vraag 1. Wat vinden andere freelancers van dit loon? Ik vind het zelf nogal aan de lage kant...Of is dit normaal in deze huis aan huis branche. (Ik ken verder niemand die dit werk doet en ben geen lid van de NVJ vandaar dat ik het even online vraag)

Vraag 2. Verschillende mensen vragen of ik persberichten wil schrijven. Wat is de prijs die ik hiervoor kan vragen

Weetje: Ik heb geen journalistiek gesturdeerd, ik ben wel universitair geschoold.

Ik zie uit naar uw intelligente reacties

[ Bericht 4% gewijzigd door opweg op 29-05-2007 13:27:05 ]
  maandag 28 mei 2007 @ 10:04:04 #2
57086 Allantois
Vis een optie?
pi_49844504
0,10 cent?

Dus voor een stuk van 100 woorden krijg je 10 cent?
Of is het 0,10 euro? Dus een tientje voor 100 woorden?
Je moet pas oversteken als er niets aankomt.
pi_49844615
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:04 schreef Allantois het volgende:
0,10 cent?

Dus voor een stuk van 100 woorden krijg je 10 cent?
Of is het 0,10 euro? Dus een tientje voor 100 woorden?
uhh 10 cent per woord is dus 10 euro voor 100 woorden...
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_49844630
Is niet ongewoon... Ligt tussen de 5 en 20 cent p/w...
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
pi_49844668
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:14 schreef Mute_Me het volgende:

[..]

uhh 10 cent per woord is dus 10 euro voor 100 woorden...
Ja, maar de TS schreef niet ¤ 0,10 euro maar ¤ 0,10 cent, een tiende van een cent dus. Hopelijk maakt hij niet dat soort fouten in z'n artikelen.
pi_49844675
dan verdien je teringweinig
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_49844702
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:19 schreef bijdehand het volgende:
dan verdien je teringweinig
Ik heb het even duidelijker neergezet. Maar vertel , is dat weinig 10 euro voor honderd woorden? Wat is dan standaard?
pi_49844703
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:19 schreef _Floddertje_ het volgende:

Hopelijk maakt hij niet dat soort fouten in z'n artikelen.
daarom verdient ie dit waarschijnlijk
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_49844713
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:20 schreef opweg het volgende:

[..]

Ik heb het even duidelijker neergezet. Maar vertel , is dat weinig 10 euro voor honderd woorden? Wat is dan standaard?
een verslag van 1000 woorden (en da's niet weinig) voor 100 euro da's best veel dan
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  maandag 28 mei 2007 @ 10:21:41 #10
82036 AstroStart
http://www.mushroomkingdom.nl
pi_49844714
Inderdaad, je kunt meer vragen.

Voor een normaal artikel van 500 woorden mag je bij een huis-aan-huis-blad echt wel 80 euro vragen. Vooral omdat je freelance bent en dus geen zekerheid hebt dat je dagelijks dit loon ontvangt.
De grootste Super Mario fansite van Nederland: Mushroom Kingdom.
pi_49844805
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:21 schreef AstroStart het volgende:
Inderdaad, je kunt meer vragen.

Voor een normaal artikel van 500 woorden mag je bij een huis-aan-huis-blad echt wel 80 euro vragen. Vooral omdat je freelance bent en dus geen zekerheid hebt dat je dagelijks dit loon ontvangt.
80 euro voor 500 woorden is dus 0,16 euro per woord.

Ik ben aangenomen met de boodschap dat ik wel in mijn handjes mocht knijpen voor 0,10 euro per woord ! Ik ben dan wel beginnend zou het daarmee te maken hebben?

10 euro -100 woorden
20 euro -200 woorden
30 euro-300 woorden
40-euro -400 woorden
And so on...

Ik werk er pas een jaar. Met welk argument zou ik loonsverhoging kunnen vragen?
Ik doe mijn werk goed, binnen de deadlines en schrijf in een aangename stijl.

[ Bericht 2% gewijzigd door opweg op 28-05-2007 10:46:12 ]
pi_49845299
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:15 schreef Nikske het volgende:
Is niet ongewoon... Ligt tussen de 5 en 20 cent p/w...
Ok, dank je voor het antwoord. Maar kan je me uitleggen wat precies het verschil maakt of je nu 5 cent of 20 cent per woord krijgt? Heeft dat te maken met de aard van het artikel?

Ik krijg namelijk 10 cent per woord voor verslaglegging van evenementen waar ik naartoe ga. Ik verzamel dus intesief gegevens. Het zijn geen artikelen die ik vanachter mijn pc zomaar kan tikken, zonder voorwerk gedaan te hebben. Ik moet altijd ergens ter plaatse zijn.

Is in deze context die 10 cent per woord nog steeds gemiddeld?
pi_49846026
Als ik jou was zou ik me echt aansluiten bij de NVJ...

Sommige mensen krijgen maar 5 cent p/w, anderen meer, maar het ligt eerder aan het blad waar je voor schrijft en je ervaring... Als je ergens naartoe moet, zou ik ook een declaratie voor gemaakte onkosten indienen, anders heb je kans dat je er nog op verliest ook!
Make something foolproof and someone will invent a bigger fool
  maandag 28 mei 2007 @ 12:13:58 #14
107521 Furia
snoopy weer
pi_49847329
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:55 schreef opweg het volgende:

[..]

Ok, dank je voor het antwoord. Maar kan je me uitleggen wat precies het verschil maakt of je nu 5 cent of 20 cent per woord krijgt? Heeft dat te maken met de aard van het artikel?

Ik krijg namelijk 10 cent per woord voor verslaglegging van evenementen waar ik naartoe ga. Ik verzamel dus intesief gegevens. Het zijn geen artikelen die ik vanachter mijn pc zomaar kan tikken, zonder voorwerk gedaan te hebben. Ik moet altijd ergens ter plaatse zijn.

Is in deze context die 10 cent per woord nog steeds gemiddeld?
Je werkt als freelancer. Kom eens van je reet af, bekijk wat jij nodig hebt om rond te komen en baseer daar je tarief op! Hoe kunnen wij nu weten wat jouw persoonlijke situatie is, hoeveel je werkt, of je er nog een baan bij hebt en hoe groot de portemonnee van je opdrachtgever is? Een huis-aan-huisblad hoeft niet veel geld te hebben, maar als zij niet meer dan 10 cent per woord kwijt kunnen: take it or leave it. Stel je eigen tarief vast, geef aan dat je het daarvoor doet en anders is het pech, dan zoek je een andere opdracht. Met zo'n onzekere houding schiet je in ieder geval niets op.

Als freelancer is er niet een standaard waarmee je je opdrachtgever om de oren kunt slaan. Je maakt een afspraak en als je je later bedenkt, kun je er makkelijk weer vanaf. Daar ben je freelancer voor.
pi_49853973
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:13 schreef Furia het volgende:

[..]

Je werkt als freelancer. Kom eens van je reet af, bekijk wat jij nodig hebt om rond te komen en baseer daar je tarief op! Hoe kunnen wij nu weten wat jouw persoonlijke situatie is, hoeveel je werkt, of je er nog een baan bij hebt en hoe groot de portemonnee van je opdrachtgever is? Een huis-aan-huisblad hoeft niet veel geld te hebben, maar als zij niet meer dan 10 cent per woord kwijt kunnen: take it or leave it. Stel je eigen tarief vast, geef aan dat je het daarvoor doet en anders is het pech, dan zoek je een andere opdracht. Met zo'n onzekere houding schiet je in ieder geval niets op.

Als freelancer is er niet een standaard waarmee je je opdrachtgever om de oren kunt slaan. Je maakt een afspraak en als je je later bedenkt, kun je er makkelijk weer vanaf. Daar ben je freelancer voor.
Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt? Ja, ik ben inderdaad onzeker hierin, vandaar dat ik hier een topoic over open .
Wat vraag jij dan, indien je een freelancer bent?

(Ik heb overigens GEEN journalstiek gestudeerd, maar ben universitair geschoold)

[ Bericht 5% gewijzigd door opweg op 29-05-2007 13:25:54 ]
pi_61519576
Maar, hoe komt zo'n huis-aan-huis blad dan bij jou terecht? even als kickje.
pi_61536519
quote:
Op maandag 28 mei 2007 15:34 schreef opweg het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je uit ervaring spreekt? Ja, ik ben inderdaad onzeker hierin, vandaar dat ik hier een topoic over open .
Wat vraag jij dan, indien je een freelancer bent?

(Ik heb overigens GEEN journalstiek gestudeerd, maar ben universitair geschoold)
Ik doe niet aan woordprijzen, maar gewoon aan uurtarieven. Als iemand een woordprijs wil, dan tel ik de uren op en deel ik die door het aantal woorden
pi_61538398
quote:
Op maandag 28 mei 2007 10:27 schreef opweg het volgende:
...Met welk argument zou ik loonsverhoging kunnen vragen? ...
Loon? Pas maar op dat de belastingdienst dit niet leest. Zoals jij het schrijft ben je werkzaam bij 1 opdrachtgever. Als freelancer zul je toch meerdere opdrachtgevers moeten hebben, anders kan dat nog wel eens een probleem worden voor je opdrachtgever.

Als freelancer ben je ondernemer. Maar zo stel je je niet op.
  donderdag 11 september 2008 @ 12:54:09 #19
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_61548283
Je kan toch prima je tarieven verhogen? Als freelancer is dat echt je eigen verantwoordelijkheid. Op diverse freelancer-sites staat info genoeg om je over die psychologische drempel heen te helpen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')