pi_49770285
Vanwege mijn vloerverwarming voor de begane grond en 1e verdieping wil mijn vloer verhogen.
Via de search kom ik zoveel verschillen merken tegen; Beamix, Schonox FPL Plus, Knauf etc...
dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat kan ik het beste gebruiken om mijn vloer op te hogen, of verschillen al die merken qua kwaliteit niet zo veel van elkaar?

Omdat dit nogal een groot oppervlakte is (bij elkaar +/- 100 m3) overweeg ik om een een cementwagen te laten komen. Kun je dan aangeven wat voor merk cement je wil laten mengen, of mengen ze gewoon wat zij in hun assortiment hebben?

sanger en Cijbersijp bv, welke merken cement hebben jullie voor de dekvloer gebruikt?

Anderen mogen uiteraard ook reageren
pi_49772023
100 m3 is wel erg veel hoor? (100.000 liter) Ik neem aan dat je 1 m3 bedoelt. Gewoon bellen naar een betoncentrale in je buurt en zeggen waar het voor is dan sturen ze wel wat! Het heeft niet echt iets te houden in je woonhuis lijkt me, dus gewoon het goedkoopste bestellen. Even afgezien van de afstand, wachttijd en soort beton zal je ergens rond de 200 a 400 euro kwijt zijn gok ik!

[ Bericht 79% gewijzigd door Lennart22 op 25-05-2007 19:18:32 ]
pi_49780038
Ik neem aan dat het over 100 M2 gaat, dus bij een op te brengen laag van 5 cm het je dus 5M3 cement nodig.
Volgens mij maakt het merk geen moer uit maar gaat het om de juiste mengverhouding.
Ik vraag me vooral af hoe je dat wilt verwerken want zelfs een professionel stucadoor ziet volgens mij geen kans om 5 M3 in n keer gebracht cement snel genoeg te verwerken. Dus als je het zelf wilt doen is het helemaal een mission impossible.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."
  zaterdag 26 mei 2007 @ 11:34:17 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49787356
quote:
Op vrijdag 25 mei 2007 17:44 schreef Kwelit het volgende:
Vanwege mijn vloerverwarming voor de begane grond en 1e verdieping wil mijn vloer verhogen.
Via de search kom ik zoveel verschillen merken tegen; Beamix, Schonox FPL Plus, Knauf etc...
dat ik door de bomen het bos niet meer zie.

Wat kan ik het beste gebruiken om mijn vloer op te hogen, of verschillen al die merken qua kwaliteit niet zo veel van elkaar?

Omdat dit nogal een groot oppervlakte is (bij elkaar +/- 100 m3) overweeg ik om een een cementwagen te laten komen. Kun je dan aangeven wat voor merk cement je wil laten mengen, of mengen ze gewoon wat zij in hun assortiment hebben?

sanger en Cijbersijp bv, welke merken cement hebben jullie voor de dekvloer gebruikt?

Anderen mogen uiteraard ook reageren
Heb je her hier over een dekvloer of een echte betonnenvloer?

Wij hebben het huismerk van de leverancier genomen, bij Raab Karcher. Wij hebben het zelf gemixt, wat goed te doen was als je niet vies bent van stof, tilwerk en paar dagen last van je rug.

De dekvloer hebben we laten doen door een specialist. Deze gebruikte portland cement met zand vermengd.
Oderint dum metuant.
Cash is a fact, profit is an opinion.
Not to get technical... but according to chemistry, alcohol is a solution.
pi_49787577
Misschien is het laten storten van een gietvloer een idee? Het scheelt een hoop rommel en het is stukken minder arbeidsintensief.
  zaterdag 26 mei 2007 @ 12:14:54 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49788389
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 11:42 schreef Walter-Ego het volgende:
Misschien is het laten storten van een gietvloer een idee? Het scheelt een hoop rommel en het is stukken minder arbeidsintensief.
Een gietvloer kan maar tot een bepaalde laagdikte.
Oderint dum metuant.
Cash is a fact, profit is an opinion.
Not to get technical... but according to chemistry, alcohol is a solution.
pi_49789851
@Sanger: De minimale dikte van een anhydriet vloer ligt rond de 20 25 mm (dunner is wel mogelijk met sterkere mortels, maar dan is geen vloerverwarming mogelijk i.v.m. de vereiste dekking). De minimale dekking van een anhydrietvloer bij toepassing van vloerverwarming is zo'n 25 mm. Je hebt dus al snel een vloerdikte van meer dan 45 mm.

Zie ook: http://www.nl.gips.de/pro(...)den%20dekvloeren.pdf
pi_49791818
Ja het gaat idd om 100 m2, dus 400 m3 in totaal (4cm). Er ligt al een dekvloer, maar die is maar 2 a 3 cm en voor de nieuwe cv leidingen moet er minimaal 5 cm liggen (heb ik me laten vertellen tenminste). Die worden dus ingefreesd en dan komt er een nieuwe dekvloer van 4 cm overheen.

Ik had er nog niet bij stil gestaan dat die vloer, als ie niet waterpas is, natuurlijk geen gezicht is. Het plan om hem zelf te leggen is daarom van de baan en ga ik het laten doen.

@sanger; bij welke specialist heb jij het laten doen, en wat ben je kwijt geweest alleen aan je dekvloer?
pi_49792064
Als je 100 M2 hebt en je doet die 400 cm dik Dus 4 meter dik, dan kom je idd op 400 M3
Doe je hem 40 cm dik maken( vind ik ook nog een beetje veel) dan kom je op 40 M3
Maar als je hem maar 4 cm dik maakt wat aannemelijker is dan kom je dus op een totaal van 4 m3
Dat staat een beetje beter, toch.

Even opnieuw 100 m2 en 4 cm dik = 100 x 0,04 = 4 m3

Trouwens als je een beetje handig bent en je kunt wat hulp versieren, dan kun je dit ook wel zelf doen.

Beton 1-2 3 / = 1 deel cement, 2 delen zand en 3 delen grind.

Maar voor een vloerverwarming die jij wilt leggen heb je de zg natte estrich nog waar de leidingen in komen te liggen. Cement / zand verhouding 1/ 10

Op de bestaande vloer dient eerst een isolatie laag aangebracht te worden.
Daarop komen de leidingen vast gemaakt op betonmatten en dan een laag van 5 cm natte estrich.
Daaroverheen de tegels leggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 26-05-2007 18:17:38 ]
pi_49839803
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:49 schreef Kwelit het volgende:
Ja het gaat idd om 100 m2, dus 400 m3 in totaal (4cm). Er ligt al een dekvloer, maar die is maar 2 a 3 cm en voor de nieuwe cv leidingen moet er minimaal 5 cm liggen (heb ik me laten vertellen tenminste). Die worden dus ingefreesd en dan komt er een nieuwe dekvloer van 4 cm overheen.

Ik had er nog niet bij stil gestaan dat die vloer, als ie niet waterpas is, natuurlijk geen gezicht is. Het plan om hem zelf te leggen is daarom van de baan en ga ik het laten doen.

@sanger; bij welke specialist heb jij het laten doen, en wat ben je kwijt geweest alleen aan je dekvloer?
Ik snap er geen bal meer van wat je nu eigenlijk wilt, infrezen en opstorten zijn twee verschillende technieken voor vv namelijk.
Als je op de conventionele manier vv legt (dus eerst buizen en dan cement er over) kan ik me idd voorstellen dat je er 4 cm cement op wilt storten.
Maar je hebt het over infrezen in een bestaande cement dekvloer. En dat gaat prima in de bestaande laag van 2 a 3 cm dik. Hoeft helemaal geen extra cement meer overheen, dat geld en werk kun je je dus besparen.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."
pi_49844441
In mijn woning zitten nu nog hele oude buizen. Ik ga dus nieuwe cv leidingen leggen (Rehau waarschijnlijk), maar dit wordt gewoon een normale cv installatie, GEEN vloerverwarming (is m.i. niet nodig, aangezien ik niet veel thuis ben/zal zijn).

De bestaande dekvloer is waarschijnlijk 2 a 3 cm. Er is mij door de bouwkundige verteld dat het erg krap wordt om de leidingen in de bestaande dekvloer te frezen en dan dicht te smeren. Vandaar dat er dus een extra dekvloer moet komen. Ook zei hij dat die nieuwe dekvloer minimaal 3 cm moet zijn, omdat het anders niet hecht aan de bestaande dekvloer. Die extra 1cm doe ik voor de zekerheid.

Maar als ik het dus goed begrijp moet de nieuwe dekvloer 1 deel cement, 2 delen zand en 3 delen grind bevatten ?

Wat voor radiatoren raden jullie trouwens aan, of maakt dit ook geen bal uit?

[ Bericht 0% gewijzigd door Kwelit op 28-05-2007 12:59:29 (typo) ]
pi_49847879
grind gebruik je doorgaans niet in dekvloeren....
pi_49849932
@Kwelit: De dikte van de vloer is vooral afhankelijk van de te verwachten spanningen in de vloer en de bijbehorende vloersterkte. Bij een te dunne vloer zal deze ten gevolge van interne spanningen barsten. De dikte van de nieuwe vloer heeft geen grote invloed op de hechting van de vloer. Dit heeft vooral te maken met de oppervlaktebehandeling van de bestaande vloer. Zo maakt het inbranden van de bestaande vloer met cement het oppervlak ruwer waardoor je nieuwe vloer beter hecht.

De radiatorkeuze hangt af van de gewenste verwarmingscapaciteit en het uiterlijk wat je wil hebben. De oude ledenradiatoren hebben een enorme capaciteit maar zijn erg lomp terwijl een slanke designradiator subtiel ogen maar een zeer lage capaciteit hebben. In de meeste gevallen kom je met een simpele paneelradiator met n of twee panelen wel weg.
pi_49853276
quote:
Op maandag 28 mei 2007 13:29 schreef Walter-Ego het volgende:
@Kwelit: De dikte van de vloer is vooral afhankelijk van de te verwachten spanningen in de vloer en de bijbehorende vloersterkte. Bij een te dunne vloer zal deze ten gevolge van interne spanningen barsten. De dikte van de nieuwe vloer heeft geen grote invloed op de hechting van de vloer. Dit heeft vooral te maken met de oppervlaktebehandeling van de bestaande vloer. Zo maakt het inbranden van de bestaande vloer met cement het oppervlak ruwer waardoor je nieuwe vloer beter hecht.

De radiatorkeuze hangt af van de gewenste verwarmingscapaciteit en het uiterlijk wat je wil hebben. De oude ledenradiatoren hebben een enorme capaciteit maar zijn erg lomp terwijl een slanke designradiator subtiel ogen maar een zeer lage capaciteit hebben. In de meeste gevallen kom je met een simpele paneelradiator met n of twee panelen wel weg.
De belasting op de bestaande vloeren (op de 1e etage = woonkamer keuken en 2e etage = slaapkamers) zal niet meer zijn dan de belasting van de vorige bewoners. (ik neem aan dat je met belasting spanning bedoelt). Over dit inbranden, ik zou dan in dit geval kunnen volstaan met 1 a 2 cm nieuwe dekvloer of zou je toch dikker aanraden om barsting te voorkomen?

Over die radiatoren; ik wil overal 'gewone' hebben, dat design hoeft voor mij niet. Ik wil wel dubbel plaat met van die roosters in het midden (die geven toch meer warmte af dan die enkele platen).
Deze Thermrad Compact en dan type 22 http://i10.tinypic.com/6gwlge1.jpg lijkt me wel wat.

Ik zag ook dat je ook nog verschillende wattages hebt van elk type hebt. Op lopend van 800 tot 4800 W.
In hoe verre merk je dit verschil nou qua warmte? Want er zit een prijs verschil van ruim 200 euro tussen de verschillende wattages, is dit qua warmte ook echt te merken?
pi_49873375
De spanning in je vloer komt voort uit belastingen die je erop zet en de werking van de vloer. Je vloer moet die spanningen op kunnen nemen. Ik zou zeker niet dunner gaan dan de eerder aangegeven 3 4 centimeter, tenzij je speciale (sterkere) mortels wil gebruiken.

Wat betreft het vermogen van de radiator: normaal gesproken wordt er een berekening van de warmtebehoefte gemaakt en aan de hand daarvan wordt een installatie ontworpen (combinatie van warmteopwekinstallatie en warmteafgifteinstallatie). Je installatie moet voldoende vermogen in alle ruimten leveren om altijd de gewenste temperatuur te kunnen waarborgen. Dus voldoende grote radiatoren en een installatie welke de aan de warmtevraag van de radiatoren kan voldoen. Het verschil in vermogen kan het verschil uitmaken tussen blauwbekken en oververhitten. Voor de installatiekeuze en plaatsing van de radiatoren zou ik even contact opnemen met een installateur want als je hier grote fouten in maakt kan je voor onaangename verrassingen komen te staan.
pi_49877844
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:49 schreef Kwelit het volgende:
Ja het gaat idd om 100 m2, dus 400 m3 in totaal (4cm).
Ik zie ze al voor komen rijden met 30 vrachtwagens Mag je wel wat vrijwilligers met kruiwagens organiseren
pi_49878398
Men gaat uit van 80kg droge mortel per m2 bij een laagdikte van 40mm.... (www.beamix.nl), ga jij het sjouwen? Ik zou het vooral niet zelf doen
  dinsdag 29 mei 2007 @ 18:45:15 #18
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49898152
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 09:49 schreef rEwd het volgende:
Men gaat uit van 80kg droge mortel per m2 bij een laagdikte van 40mm.... (www.beamix.nl), ga jij het sjouwen? Ik zou het vooral niet zelf doen
Ik zou het niet aanraden ;')

Ik heb zelf voor de betonvloer 150+ zakken van 25 kilo lopen sjouwen. Je bent echt een paar dagen gebroken.
Oderint dum metuant.
Cash is a fact, profit is an opinion.
Not to get technical... but according to chemistry, alcohol is a solution.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 18:48:04 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49898267
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 14:49 schreef Kwelit het volgende:
Ja het gaat idd om 100 m2, dus 400 m3 in totaal (4cm). Er ligt al een dekvloer, maar die is maar 2 a 3 cm en voor de nieuwe cv leidingen moet er minimaal 5 cm liggen (heb ik me laten vertellen tenminste). Die worden dus ingefreesd en dan komt er een nieuwe dekvloer van 4 cm overheen.

Ik had er nog niet bij stil gestaan dat die vloer, als ie niet waterpas is, natuurlijk geen gezicht is. Het plan om hem zelf te leggen is daarom van de baan en ga ik het laten doen.

@sanger; bij welke specialist heb jij het laten doen, en wat ben je kwijt geweest alleen aan je dekvloer?
Laser vloeren uit Beverwijk. Pim Dekker heette hij. Hij staat hier in de buurt bekend als de beste.

Leuk is dat ik het in de winter heb laten doen, dan hebben die gasten het niet druk. Ik had eigenlijk een andere gebeld, die zat op dat moment in de kroeg samen met die Pim. Toen zijn ze wezen dobbelen wie de klus zou doen.
Oderint dum metuant.
Cash is a fact, profit is an opinion.
Not to get technical... but according to chemistry, alcohol is a solution.
  maandag 4 juni 2007 @ 00:56:12 #20
75486 Marsepein
St. Marc !
pi_50078542
Dus als ik het goed gaat het alleen om de aanvoer en retour van wat radiatoren? Gewoon infrezen en gladstrijken. Bespaar je al die moeite.
- De klusperikelen van Marsepein (Deel 3)
- Disclaimer: Op voorhand welgemeende excuses voor de typefouten.

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')