abonnement Unibet Coolblue
pi_49728767
Eens kijken of er onder de FOK! lezers belangstelling bestaat voor deze snelle en flitsende teamsport...

http://www.nefub.nl

En voor de mensen die nu iets hebben van "wat is dit nu weer?"
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
pi_49730340
Enfin, een uitleg...

Floorball is een sport die sinds de jaren 70 van de vorige eeuw bestaat. Ontwikkeld in Zweden en van daaruit langzaam maar zeker gegroeid. In Nederland spelen nu zo'n 850 mensen geregistreerd floorball of unihockey.

Floorball is een sticksport. Ontstaan met IJshockey in het achterhoofd, lijkt het daarop vrij veel, met enkele belangrijke verschillen:
- Je speelt het in een normale sporthal, met normale sportkleding (zoals schoenen)
- Je hebt geen bescherming nodig (er is dan ook een stuk minder fysiek geweld toegestaan)
- Je speelt het met een bal
- De boarding is maar 50 centimeter hoog, zodat je er ook overheen kan stappen...

Bij de wedstrijdvariant speel je met 1 keeper, en 5 veldspelers gelijktijdig tegen een ander team. Echter, je mag deze spelers continu wisselen, wat gezien de snelheid en fysieke eisen ook wel nodig is. Zo is het snelheidsrecord voor een bal momenteel zo'n 190 km/h, en gaat het spel vrijwel de hele tijd verder, omdat door de boarding de bal een stuk minder snel uitgaat.

In Nederland zijn momenteel verenigingen in bijna alle provincies (Flevoland en Drenthe nog niet) en zijn de huidige landskampioenen afkomstig uit Amsterdam (FB Agents, Heren) en Groningen (UC Face Off, Dames).
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
pi_49734200
Ik ken het als unihockey, erg leuk om te doen. Ik wist niet dat het zo series aangepakt werd.
That's all folks!
pi_49765363
Mag ook wel, hoor...

En officieel is het floorball, al wordt unihockey ook wel gebruikt...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
pi_49766911
Yo, mede-floorballer meldt zich. Ik ga binnenkort van Enschede naar Eindhoven verhuizen, waar ik een club wil beginnen. Dus mensen uit die regio die belangstelling hebben mogen zich melden!
Trust me, I know what I'm doing.
pi_49768733
Ah, leuk... Zelf hoor ik bij de club uit Tilburg, dus ik hoor het wel voor een oefenwedstrijd...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
pi_49773908
Hoe zit het met het niveau in Nederland ten opzichte van de omringende landen, weet je dat?
That's all folks!
  zaterdag 26 mei 2007 @ 00:42:23 #8
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_49782384
Is er ook iets van een filmpje van te zien om het te visualiseren?
pi_49782522
Heb je het nooit gedaan met gym Mess, of zijn (waren) ze bij jullie niet zo innovatief?
That's all folks!
pi_49782550
We doen het wel eens met gym, best wel leuk maar geef mij maar voetbal
  zaterdag 26 mei 2007 @ 00:51:09 #11
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_49782571
quote:
Op zaterdag 26 mei 2007 00:48 schreef -Vaduz- het volgende:
Heb je het nooit gedaan met gym Mess, of zijn (waren) ze bij jullie niet zo innovatief?
Niet dat ik me kan herinneren. Wij hadden altijd modules van uiteenlopende sporten.
pi_49927695
http://windows3.salibandy.net/materiaalit/floorball1_300k.wmv Probeer dit eens als filmpje...

Qua niveau zit Nederland bij zowel dames als heren in de B divisie, rond de 13e-14e plaats mondiaal. Alleen hebben we nog wel even te gaan voordat we de topnaties inhalen. Heeft ook iets met aantallen te maken. In Nederland zijn er zo'n 850, in Zweden (top land bij uitstek) zo'n 150.000... Duurt dus nog wel even, al gaat het langzaam maar zeker...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:48:14 #13
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_49927859
Oh, gewoon binnenijshockey in een zaal.
pi_49927968
Ja, zo is het wel. Het werd bij ons destijds ook met skates aan gespeeld.

Dank voor de info SM.
That's all folks!
  woensdag 30 mei 2007 @ 14:52:38 #15
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_49928004
Mja, ik kan niet skaten/schaatsen
pi_49968991
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 14:52 schreef Messenga het volgende:
Mja, ik kan niet skaten/schaatsen
Hoeft dan ook niet, gelukkig... Zou er zelf heel ongelukkig van worden...

Wel een mooie omschrijving overigens...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
pi_49981191
Ik zag net in Hockey Magazine dat HDM er nu ook mee begonnen was, leuk, want op het filmpje ziet het er absoluut gaaf uit. Op school is er alleen nooit iets aan.
pi_50001244
quote:
Op donderdag 31 mei 2007 22:14 schreef Maravilla het volgende:
Ik zag net in Hockey Magazine dat HDM er nu ook mee begonnen was, leuk, want op het filmpje ziet het er absoluut gaaf uit. Op school is er alleen nooit iets aan.
Artikel wil ik dan wel eens lezen... Nota bene zelf actief bij HDM Floorball... Alleen krijg ik dan weer geen HockeyMagazine...

Wat ontbreekt er op school dan eigenlijk aan om het leuk te maken?
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
pi_50183244
quote:
Op vrijdag 1 juni 2007 14:40 schreef SquirrelingMicrowave het volgende:

[..]

Wat ontbreekt er op school dan eigenlijk aan om het leuk te maken?
Mensen hakken maar wat met die stick heen en weer waardoor ze meestal meer benen dan ballen raken. Maar dat filmpje ziet er inderdaad heel erg tof uit, nu ik net van hockey af ben en toch is een nieuwe sport moet zoeken is dit misschien een leuk alternatief voor mij.
"If you want to present to be different from the past, study the past." - Spinoza
  donderdag 7 juni 2007 @ 00:25:30 #20
75556 erkel
back from Dagestan
pi_50186708
Wel leuke sport om te doen. Deed het wel veel op de middelbare school en heb zelfs een keer op de 'Athene Spelen' voor mijn school toen meegedaan met unihockey.

Maar het is idd best een intensieve sport en fysiek contact wordt er ook best veel gebruikt.
Weisst
pi_50335448
Intensief is het zeker... En fysiek contact: Als je het goed leert, kan het geen kwaad. Maar besef wel dat als je een duel aangaat, je het ook kan verliezen... Maar dat maakt het wel zo leuk om naar te kijken...

En als ze dat hakken eens beter in de gaten zouden houden, wordt het inderdaad leuker. Anders kun je net zo goed houthakken invoeren op scholen...
Nullum ingenium magnum sine mixtura dementiae fuit (L.A. Seneca)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')