abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 23 mei 2007 @ 08:58:32 #1
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_49674361
M'n broertje heeft binnenkort de oplevering van z'n nieuwbouw-appartement, maar zo binnenkort dat de Vereniging Eigen Huis geen expert meer kan vinden die tijdens de oplevering meeloopt. Een ander keuringsbedrijf kan wel, maar rekent 300 euro omdat het zo'n korte termijn is (t.o.v. 200 euro voor een normale keuring, dat betaal je ook bij Vereniging Eigen Huis). Dat vindt ie toch iets te duur, dus gaan onze ouders allebei met hem mee, en m'n vader heeft wel wat ervaring maar natuurlijk nooit zo veel als een bouwkundige.

Is er ergens geen checklist die je zelf kunt doorlopen om de belangrijkste mogelijke gebreken in je nieuwe huis te vinden? Ik heb al wat geGoogled maar kan niets vinden, op checklists voor verhuizen na. Of als er punten zijn die je zelf nog weet van de oplevering van jouw/jullie huis waar je nooit aan zou hebben gedacht als er geen expert bij was geweest, laat ze horen!

Zelf ken ik alleen wat dingetjes van tv, zoals het (voorzichtig ) tikken op tegels om te controleren of ze goed bevestigd zijn, het bekijken van onderkanten/bovenkanten van deuren en deurstijlen met een spiegeltje om te checken of ze daar geverfd zijn, etc.
  woensdag 23 mei 2007 @ 09:05:45 #2
153009 maedel
Licht uit, spot ook
pi_49674521
Misschien is die 100 euro nu heel veel geld, maar als het even kan zou ik toch die expert meenemen.
Dat kan nog wel eens heel handig blijken namelijk.
Du weißt alles ganz genau, Hältst dich für wahnsinnig schlau
Aber einmal werd ich ganz gelassen, An dir vorbeigehn ohne dich zu hassen
  woensdag 23 mei 2007 @ 09:45:54 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_49675404
200 euro vind ik sowieso nogal VEEL geld voor iemand die een half uurtje (?) naar je huis komt kijken!
Je hebt toch gewoon "garantie"? Tikken op tegels heeft geen nut, holtes er onder is vrij normaal, en als ze er af vallen kan je het altijd nog claimen.
Standaard-gebreken die ik gehoord heb zijn totaal ondeugdelijk voegwerk... Na een paar weken regen, gevolgd door vorst, komt dat er allemaal uit. Maar ja, of ze daar ooit iets aan doen...
censuur :O
pi_49675964
Tsja, ik kan wel een heel algemeen verhaal hier neergooien, maar het komt erop neer dat je let op het volgende:

tegelwerk, voegwerk, schilderwerk, kitwerk.
scheuren en krassen in vensterbanken, trappen en ramen
beschadigingen op binnendeuren en kozijnen
lekkage's toilet, douche, gootsteen (zowel aan- als afvoer)
hoe is eea schoongemaakt (specieresten op dorpels, cementsluier op tegels, vieze waas op de ramen, spuitwerk op kozijnen enz)
Verder kijken hoe deuren en ramen sluiten en hangen, probeer alle sloten met verschillende sleutels, controleer de ketel en de mv.
En zorg ervoor dat je revisie gegevens krijgt (kleurenschema schilderwerk, uitleg meterkast en groepenindeling, uitleg cv ketel ed)

En als laatste tip, ga een dag van te voren er eens langs, en vraag na bij appartementen die al zijn opgeleverd wat er bij hun aan mankeerde

En neem een goede zaklamp mee, want nergens hangt een lamp, dus alle donkere hoekjes kun je dan slecht bekijken

[ Bericht 6% gewijzigd door Gurb op 23-05-2007 10:11:45 ]
  woensdag 23 mei 2007 @ 10:33:10 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49676727
Ik zou de V.E.H. vragen zo een lijstje op te stellen. Hun zijn immers niet in staat op die termijn iemand te leveren
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 23 mei 2007 @ 10:35:22 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49676792
Ohja, let op of het metselwerk geen smetvlekken heeft.

Metselaars willen de specie nogal eens vergeten op te ruimen waardoor de specie tegen de bakstenen aan blijft liggen. Op de hoogte waar de planken gelegen hebben wiol je dan nog weleens een randje smet op de stenen kunnen zien.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_49704041
Een goedkeuring door de opdrachtgever is een vereiste voor de oplevering van het werk. (ga dus niet akkoord voordat ALLES pico bello in orde is). Na oplevering is de aannemer in principe niet meer verantwoordelijk. Het gaat bij een oplevering om gebreken die een gemiddeld normaal persoon redelijkerwijs kan zien/opmerken. Daarnaast heb je nog verborgen gebreken, waarvoor de aannemer wèl aansprakelijk blijft. Verborgen gebreken zijn gebreken, die voorkomen ondanks nauwlettend toezicht tijdens de bouw. (Aangezien je at zelf niet hebt kunnen doen, zal de aannemer/projectontwikkelaar hiervoor opdraaien).

Misschien niet helemaal het antwoord op je vraag, maar ik wil alleen duidelijk maken dat je nog steeds in je recht staat na de oplevering als zich ernstige mankementen voordoen. Natuurlijk zie je alleen oppervlakkige gebreken op zo`n moment, eigenlijk zie je overal alleen maar een afwerklaagje, wat dus niet zegt over wat eronder zit. En natuurlijk....... niet akkoord gaan met de oplevering voordat werkelijk alles hersteld is.
pi_49708711
Ik vind het ook veel geld en kan het ook moeilijk aan zoiets uitgeven MAAR als je kijkt naar wat een huis kost en wat voor ellende (financieel) het na de oplevering kan geven ALS je iets over het hoofd ziet en het toch goedgekeurd hebt zou ik toch voor die expert gaan.
De aannemer die de bouw oplevert kan jou als leek veel wijs maken en beloven, terwijl als er een expert bij is zal die alle eventuele gebreken zwart op wit laten zetten.
pi_49717280
Die 100 euro extra is het meer dan waard. Ik zou op de oplevering van je woning niet besparen.
pi_50076330
Inmiddels zal het wel gecontroleerd zijn, maar ik ken verhalen van vrienden van me waar de expert van EH erachter kwam dat alle tuinen zo'n 2 meter te kort waren. Dat had nog niemand van die 2 blokken huizen gezien of gemeten. Dan is je 100 euro snel terug verdient. En die 300 ook wel
  woensdag 13 juni 2007 @ 10:18:08 #11
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_50401762
Zowel de keuring van mijn huis als dat van m'n broer is inmiddels geweest, ik heb iemand van Keurhuis Nederland B.V. ingehuurd omdat Vereniging Eigen Huis op die datum/tijd niemand meer beschikbaar had, en dat is mij prima bevallen. Hier en daar waren er wat plekjes die opnieuw geverfd moesten worden, er zaten hier en daar wat krasjes in de ramen, maar de expert merkte ook op dat de grote ramen in de achterkant van het appartement helemaal 'hingen' in de kaders. Die moeten er dus uit, en er komen nieuwe in. Niet dat m'n appartement daardoor in elkaar zou zakken, maar mooi is anders.

M'n broer heeft het uiteindelijk toch zonder eigen expert gedaan, d.w.z. met de expert van het bouwbedrijf. Die was gelukkig erg schappelijk en ging ook actief op zoek naar gebreken. Ik geloof dat er na de keuring nog wat puntjes zijn gevonden, maar dat zijn geen beschadigingen en er bestaat dus geen discussie over. Ook die puntjes zullen worden opgelost.
  Admin woensdag 13 juni 2007 @ 10:57:02 #12
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_50402976
Iemand inhuren voor een appartement is ook best wel overkill. Zo'n expert heb je vooral nodig bij een compleet huis, waarbij daken, buitenmuren, etcetera van belang zijn. Een appartement is niets meer dan een kamer in een wat groter 'huis'.

Ik heb vorige week de oplevering van mijn appartement gehad, en twee weken daarvoor was er een schouw. Bij de schouw liep er iemand van het bouwbedrijf mee, die erkend was door de VEH. Hij was erg kritisch, liet veel dingetjes die mij niet zo relevant leken nog even noteren. Bij de oplevering liep de opzichter mee en ook hij controleerde alles grondig, omdat ze het nu eenmaal perfect wilden opleveren. Heb dus geen expert bij me gehad en dat was ook niet nodig.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
  woensdag 13 juni 2007 @ 11:52:02 #13
8179 TripleM
Deathwing-EU
pi_50404785
Maar zo gaat het dus niet bij ieder appartement. De vooroplevering was bij ons gewoon "de deur staat open, je opmerkingen noteer je op een papiertje en dat laat je goed zichtbaar achter". De expert van het bouwbedrijf die tijdens de eindoplevering met m'n broer meeliep was bij hem vrij kritisch, maar bij mij een stuk minder.

De ramen bijvoorbeeld, had hij niet gezien. "Mijn expert" zei toen de bouwbedrijf-meneer had gekeken en weer naar binnen wilde "Ehh, maar die ramen zijn niet goed he", en pas na 10 keer te hebben gekeken was hij het er toch wel mee eens dat de complete voorgevel zo ongeveer moest worden vervangen (allemaal glas namelijk). Er zitten ook vrij diepe krassen in de ramen, waarvoor door mijn expert werd gewaarschuwd dat als ze dat eruit willen polijsten (wat de bouwbedrijf meneer voorstelde) dat soms te diep gaat en dat je dan een lelijke ruit krijgt. Dat ik dus goed moest opletten als er definitief opgeleverd zou worden.

Naja zo nog wat kleine dingen dus, maar ik ben echt blij dat ik iemand had ingehuurd. Bovendien, wat is nu 200 euro op het totale bedrag van een huis? Niks toch...
  Admin woensdag 13 juni 2007 @ 11:56:33 #14
725 crew  Breuls
Bad Wolf
pi_50404964
True, het verschilt een beetje per situatie.
I am a leaf on the wind.
Watch how I soar.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')