abonnement Unibet Coolblue
  maandag 21 mei 2007 @ 13:56:26 #1
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_49605723
afgelopen weekend een leuk oud kastje gekocht, beetje art-deco stijl dus waarschijnlijk +/- 70 jaar oud.
probleem is echter dat er een deurtje inzit waar het slot niet van open gaat. Aanvankelijk hadden we een sleuteltje (niet het originele) waarmee het slot open en dicht ging. Dit werkte echter maar 1 keer, het sleuteltje kun je nu nog wel draaien maar niet ver genoeg. Je ziet als je wat kracht zet bij het draaien wel dat het pennetje van het slot een millimeter ofzo beweegt maar het gaat niet verder open. Nu zit ik dus met een kastje wat niet open gaat, wat niet helemaal handig is voor het beoogde gebruik...
Is er iemand die tips heeft over hoe ik een dergelijk slotje open kan krijgen zonder de kast te beschadigen. Ik heb al met een paperclip zitten rommelen maar daar is het een iets te zwaar slot voor denk ik.
pi_49605807
Is het mogelijk een foto van kast, slot en sleutel te maken?
pi_49606140


maar ik neem aan dat je dit alleen gaat gebruiken als er echt totaal geen oplossing is en je het kastje zelf wel onbeschadigd wilt houden. ik zou inderdaad toch eerst met een paperclip gaan knoeien.
of als je er toch een ander slotje in gaat zetten, met een kleine schroevendraaier porren. vaak beschadig je de tumblepins van dat slotje dan zo dat de "simpele" sloten opengaan.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 21 mei 2007 @ 14:09:30 #4
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_49606228
ok is wel wat handiger inderdaad.
hierbij de foto's:







pi_49606334
ah, zo'n slotje.. met een skeleton key.. negeer mijn vorige post dan maar.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 21 mei 2007 @ 14:12:35 #6
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_49606354
Ik zal beginnen bij de schroeven. Open ze.
And all the things you do with it
  maandag 21 mei 2007 @ 14:13:29 #7
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_49606390
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:07 schreef Djarum het volgende:


maar ik neem aan dat je dit alleen gaat gebruiken als er echt totaal geen oplossing is en je het kastje zelf wel onbeschadigd wilt houden. ik zou inderdaad toch eerst met een paperclip gaan knoeien.
of als je er toch een ander slotje in gaat zetten, met een kleine schroevendraaier porren. vaak beschadig je de tumblepins van dat slotje dan zo dat de "simpele" sloten opengaan.
met een paperclip heb ik al geprobeerd maar die verbuigen direct. een schroevendraaier lukt ook niet omdat het mechanisme van het slot behoorlijk diep in het hout zit.

die lockpickset lijkt me op zich wel een toffe gadget om te hebben maar om het alleen voor een klein slotje aan te schaffen wordt misschien een beetje een dure grap...
pi_49606441
ik zou even kijken of je het buitenste gedeelte van het zichtbare slot eraf kan schroeven. dan kan je wat beter in het slotwerk zelf kijken.
dan een paperclip in de vorm van zo'n skeletonkey buigen en porren en draaien maar!
voordeel van deze sloten is dat ze vrij robuust zijn, en dat je bij de draaibeweging gelijk ook het slotsysteem opent. dus maar 1 paperclip nodig hebt.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_49606477
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:13 schreef gottegottegott het volgende:

[..]

met een paperclip heb ik al geprobeerd maar die verbuigen direct. een schroevendraaier lukt ook niet omdat het mechanisme van het slot behoorlijk diep in het hout zit.

die lockpickset lijkt me op zich wel een toffe gadget om te hebben maar om het alleen voor een klein slotje aan te schaffen wordt misschien een beetje een dure grap...
die lockpickset werkt ook niet met skeletonkey sloten. die werkt alleen met pintumblers.. zoals nu bijna alle sloten zijn.

deze dus:

Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 21 mei 2007 @ 14:15:49 #10
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_49606490
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:12 schreef Houtspeer het volgende:
Ik zal beginnen bij de schroeven. Open ze.
bedoel je de scharnieren?
dat koperen beslagje is een soort sierkapje, het echte slot zit daar niet onder maar een paar cm dieper in het hout.
pi_49606525
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:15 schreef gottegottegott het volgende:

[..]

bedoel je de scharnieren?
dat koperen beslagje is een soort sierkapje, het echte slot zit daar niet onder maar een paar cm dieper in het hout.
hij bedoelt het koperen beslagje, hetzelfde wat ik zei. dat geeft je een beter beeld.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
  maandag 21 mei 2007 @ 14:19:15 #12
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_49606636
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:16 schreef Djarum het volgende:

[..]

hij bedoelt het koperen beslagje, hetzelfde wat ik zei. dat geeft je een beter beeld.
Dat ja
And all the things you do with it
  maandag 21 mei 2007 @ 14:24:46 #13
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_49606856
Bel anders een slotenmaker Of ga er langs. Het liefst een oudere man, die weten vaak nog wel wat
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_49607052
Een oude theelepel wil ook wel eens helpen, of gewoon al je eigen sleutels proberen. Dat heeft mij ook wel eens geholpen.

Of een spijker even verbuigen.

Of je haalt aan de rechterkant de legplankjes weg, en probeert dan de staande plank voorzichtig te buigen terwijl het slot maximaal ingedraait is. EN dan open trekken.
pi_49609247
Aangezien je zegt dat je het kastje 1x wel hebt kunnen openen met het sleuteltje dat je hebt en het nu wel een stukje maar niet geheel gaat is de kans dat er wat vuil of gruis in het slotje zit.

Haal het koperen / messing sleutelplaatje eraf door de 2 schroefjes er omzichtig uit te draaien.



Zet even de stof zuiger op de opening en spuit wat olie in het slotje. Gebruik hier geen WD40 of olie die siliconen bevat voor.

Probeer daarna nogmaals het sleuteltje. Steek het in het slotje en draai het een klein stukje heen en weer en steeds een stukje verder.

Wil het dan nog niet dan is waarschijnlijk 1 van de profiel plaatjes of bladveertjes verbogen of gebroken. Steek het sleuteltje in het slot en draai het totdat je het grendeltje een beetje ziet bewegen. Probeer met een paperclip of minischroevedraaier verder te duwen.

Lukt het dan nog niet schakel een restaurateur in of stuur me even een PM.
pi_49610667
Kastje vanuit de achterkant openmaken en het slot eruitschroeven? (als het tenminste een opleg slot is)
Bram! Boterham!
pi_49613629
Alle moslimterroristen, of ja een heleboel, die zijn bereid te sterven voor een hoger doel, want dan mogen ze maagden neuken, minstens een honderdtal, maar dat is nog altijd minder als ik met carnaval.
  maandag 21 mei 2007 @ 17:50:37 #18
122022 gottegottegott
Een heer van stand
pi_49614560
quote:
Op maandag 21 mei 2007 14:30 schreef Marsepein het volgende:
Of je haalt aan de rechterkant de legplankjes weg, en probeert dan de staande plank voorzichtig te buigen terwijl het slot maximaal ingedraait is. EN dan open trekken.
Dit is hem uiteindelijk geworden

Heb het slotje er even uitgehaald, nader bekeken blijkt dat de sleutel wel geschikt is om het slot dicht te maken maar niet om het weer te openen...Vandaar dat de sleutel dus waarschijnlijk in onze beleving maar een keer heeft gewerkt, maar dan alleen om hem op slot te doen. Als het slot er uitgehaald is kun je het met een schroevedraaiertje vrij makkelijk openen.

bedankt allemaal voor de tips!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')