abonnement Unibet Coolblue
pi_49563034
Net goed dat die gorilla zo tekeer is gegaan.
Tart de natuur niet!
  zondag 20 mei 2007 @ 11:06:54 #3
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49563042
Mijn OP is beter
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 20 mei 2007 @ 11:07:29 #4
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_49563049
Van de FP:

Slachtoffer Bokito doet haar relaas
quote:
De vrouw die zwaar werd toegetakeld door zilverruggorilla Bokito, doet vandaag in De Telegraaf vanuit haar ziekenhuisbed haar verhaal. De 57-jarige Petronella Yvonne de Horde uit Zoetermeer zegt dat ze bij de kleine aapjes in het Afrika-gedeelte stond, toen ze achter zich een plons hoorde. ''Ik draaide me om en daar stond Bokito. Ik kon geen kant meer op. Hij greep me vast, ging met zijn volle gewicht op me zitten en begon me te bijten. Ik dacht alleen maar o god ik ga dood, ik ga dood.''

De Horde voelde overal pijn toen Bokito haar begon mee te sleuren over het pad. ''Maar ik kon me niet verzetten tegen dit megasterke dier. Ik ben geen moment van de kaart geweest, wel veinsde ik dat ik dood was. Pas bij het restaurant liet hij los. Ik kon mijn broek, die was afgezakt, niet eens ophalen van de pijn. Ik riep om hulp, maar niemand hielp me. Iedereen was in paniek. Het was een hel.''

Contact maken
Petronella neemt de 180 kilo wegende gorilla echter niets kwalijk. ''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''

Dat laatste kan nou net wel eens de oorzaak zijn geweest van de woedeuitbarsting van Bokito zegt Blijdorp-directeur Ton Dorresteijn. ''Het recht in de ogen kijken wordt door gorilla's als intimidatie ervaren. De bewuste vrouw kwam vaak langs en keek hem dan recht in de ogen. Vaste bezoekers, zoals zij, lachen naar de gorilla en zien hem teruglachen. Alleen lacht een gorilla nóóit. Als hij zijn bovenlip optilt, dan is dat uit dreiging.'' Waarschijnlijk zijn de vele bezoekjes van de 57-jarige vrouw een kwelling voor de aap geweest. ''Hij heeft de vrouw ongetwijfeld vóór zijn uitbraak herkend, was wellicht al opgefokt door stenen gooiende kinderen en heeft zijn agressie op haar botgevierd.''

Vandaag zal Petronella overigens opnieuw worden geopereerd. Verspreid over haar hele lichaam zitten meer dan honderd beten. Haar rechterhand is verbrijzeld. Haar pols en arm zijn gebroken. Haar borstkas is ingebeukt. Een zware antibioticakuur moet infecties tegengaan. Ze is heel boos op Diergaarde Blijdorp en overweegt een fikse schadeclaim in te dienen. ''Dit had niet mogen gebeuren. Bokito was al dagen opstandig. Dat wisten zijn verzorgers ook. Hij stond een paar dagen terug al tot zijn knieën in het water. Toen hadden ze al moeten ingrijpen.'' Ook is ze boos dat Blijdorp volgens haar de boel 'onder de pet wilde houden' door aanvankelijk alleen van lichtgewonden te spreken.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zondag 20 mei 2007 @ 11:07:35 #5
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_49563052
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:00 schreef nummer_zoveel het volgende:
Heb de indruk dat veel mensen hun eigen gevoelens en gedachten te veel op die gorilla projecteren.

Het is en blijft een dier, er hoeven helemaal geen psychologische verhalen achter z'n gedrag te zitten. Vaak zit het veel eenvoudiger; een dier reageert agressief omdat het pijn heeft of om territoriumdrift.

Wil niet zeggen dat het zo is maar om er maar vanuit te gaan dat het aan de bezoekster lag is wat kort door de bocht. Laat de dierenverzorgers en dierenarts maar tot een conclusie komen.
'Men' zei gisteren op het journaal ook nog dat Bokito de laatste tijd toch al wat aggressiever was, wellicht ivm de overplaatsing van een aantal apen uit zijn groep naar een andere dierentuin.

Het kan wellicht een combi daarmee geweest zijn.

Maar ik denk wel dat het te toevallig is om te denken dat het toeval is dat hij haar greep ipv een ander. Ik gok op een combinatie van factoren.
***
  zondag 20 mei 2007 @ 11:09:02 #6
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49563080
Hij had haar ook "uit liefde en passie" anaal kunnen verkrachten, dus ze mag nog van geluk spreken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 20 mei 2007 @ 11:10:14 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49563101
Huisvrouwtjes die denken dat ze Dian Fossey zijn.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_49563109
Als dat waar is wat zij zegt, dat Bokito eerder deze week al tot zijn knieën in het water stond, dan is Blijdorp niet slim bezig geweest...
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_49563125
Dagelijks naar de dierentuin gaan is trouwens erg lame.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  zondag 20 mei 2007 @ 11:11:47 #10
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_49563133
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:07 schreef Jane het volgende:
''Hij is en blijft mijn lieveling. Ik ga samen met mijn man bijna dagelijks naar de dierentuin, en dan altijd langs Bokito. Ik heb zelfs foto's en videobeelden van hem uit Berlijn toen hij nog geen vier maanden oud was. Sinds hij in Blijdorp zit, maak ik contact met hem. Als ik mijn hand op het glas legde, deed hij hetzelfde. Als ik naar hem lachte, lachte hij terug.''
Deze vrouw moet duidelijk eerst een paar boeken over gorilla-gedrag lezen, voordat ze weer bij die dieren in de buurt mag komen. Sowieso moet het geloof ik nog tot haar doordringen dat Bokito kennelijk niet zo op haar gedrag gesteld was...
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_49563148
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:10 schreef Da_Sandman het volgende:
Als dat waar is wat zij zegt, dat Bokito eerder deze week al tot zijn knieën in het water stond, dan is Blijdorp niet slim bezig geweest...
Klopt. Maar dat hebben ze zelf inmiddels ook wel in de gaten, geloof ik. Alleen die directeur probeert nog een beetje aan damage-control te doen.
pi_49563164
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:11 schreef Jane het volgende:

[..]

Deze vrouw moet duidelijk eerst een paar boeken over gorilla-gedrag lezen, voordat ze weer bij die dieren in de buurt mag komen. Sowieso moet het geloof ik nog tot haar doordringen dat Bokito kennelijk niet zo op haar gedrag gesteld was...
Hou toch op. Iedereen mag in de dierentuin komen. Moet je daar eerst boeken voor lezen?
  zondag 20 mei 2007 @ 11:14:30 #13
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_49563189
"Bokito was al dagen opstandig."

En dan toch door blijven jennen hè, "uit liefde en passie", zonder enige gedragsbiologische kennis.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_49563207
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:13 schreef SCH het volgende:

[..]

Hou toch op. Iedereen mag in de dierentuin komen. Moet je daar eerst boeken voor lezen?
Als je zo stoer wilt doen en "contact" wil gaan maken met een gorilla, zorg er dan even voor dat je weet hoe.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  zondag 20 mei 2007 @ 11:15:55 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49563225
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Heerlijk, al die mensen die de aap ineens doorgronden :\')
quote:
Op zondag 20 mei 2007 10:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik heb jarenlang op regelmatige basis in een dierentuin rondgelopen, ook met dierenverzorgers en dierenartsen. Daar leer je heus wel het een en ander van.
Ik heb het zien gebeuren. Orangs, die echt één verzorger niet konden uitstaan en volledig door het lint gingen als hij in het apenhuis kwam, terwijl ze bij ander emensen aanhalig en troetelig waren en die er gewoon tussendoor konden lopen. Gorilla\'s die territoriumgedrag vertoonden als de dierenarts in de buurt kwam, maar bij een andere dierenarts bij wijze van spreken zelf hun vacht uittrokken voor de injecties.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  zondag 20 mei 2007 @ 11:16:01 #16
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_49563229
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:12 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Het zal je verbazen hoe weinig mensen zich echt in iets verdiepen. Dat moet een dierentuin ook weten.
Dat is ook wel zo. Maar goed, die verzorgers kunnen vast niet de hele dag de bezoekers in de gaten houden. Maar het zou geen slecht idee zijn als er iemand in het gorrilahuis aanwezig zou zijn om de mensen op te voeden.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 20 mei 2007 @ 11:17:30 #17
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_49563261
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:13 schreef SCH het volgende:

Hou toch op. Iedereen mag in de dierentuin komen. Moet je daar eerst boeken voor lezen?
Lieve schat, ze denkt dat hij naar haar lachte! Dat denkt ze nu nog steeds! Gorilla's lachen niet. Een opgetrokken lip is een teken dat ze opgefokt zijn!
Als ik het zo lees, blijft ze in de toekomst echt niet weg bij dat beest en gaat ze hem weer proberen te laten 'lachen'. Dan zou het toch beter zijn als het haar duidelijk gemaakt wordt wat dat betekent.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  zondag 20 mei 2007 @ 11:17:33 #18
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_49563263
het dierenpark is misschien meer ingebreke dan ik had gedacht. ik hoop dat ans en haar man sjaak snel de schrik en verwondingen te boven zijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_49563270
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:16 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Dat is ook wel zo. Maar goed, die verzorgers kunnen vast niet de hele dag de bezoekers in de gaten houden. Maar het zou geen slecht idee zijn als er iemand in het gorrilahuis aanwezig zou zijn om de mensen op te voeden.
Waarom zouden verzorgers dat niet kunnen?
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  zondag 20 mei 2007 @ 11:17:58 #20
143426 Tissik
Of wie dan ook...
pi_49563274
Wat ik niet begrijp, is dat de dierentuin nu heel goed weet te vertellen dat deze mevrouw jarenlang dagelijks bij zijn verblijf was en Bokito recht in de ogen keek en naar hem lachtte, maar haar blijkbaar nooit hebben aangesproken wat het effect van dat gedrag is op Bokito? Het lijkt me, dat daar net zo goed een stuk verantwoordelijkheid ligt bij de medewerkers van de dierentuin?
  Admin zondag 20 mei 2007 @ 11:18:35 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_49563283
Godverdegodver, klote dubbele topics:
quote:
'Hij heeft de vrouw ongetwijfeld vóór zijn uitbraak herkend, was wellicht al opgefokt door stenen gooiende kinderen en heeft zijn agressie op haar botgevierd.''
Lekker dan, en wat nu?
Dieren laten sarren in dierentuinen door idioot publiek?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zondag 20 mei 2007 @ 11:18:56 #22
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_49563291
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef zoalshetis het volgende:
het dierenpark is misschien meer ingebreke dan ik had gedacht. ik hoop dat ans en haar man sjaak snel de schrik en verwondingen te boven zijn.
Jaja. Dus die mevrouw zegt zelf dat Bokito al opgefokt was en gaat vervolgens gewoon vrolijk door met hem vriendelijk toelachen en dan is het de schuld van Blijdorp?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_49563293
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:11 schreef Da_Sandman het volgende:
Dagelijks naar de dierentuin gaan is trouwens erg lame.
My thoughts
pi_49563297
quote:
Op zondag 20 mei 2007 11:17 schreef Tissik het volgende:
Wat ik niet begrijp, is dat de dierentuin nu heel goed weet te vertellen dat deze mevrouw jarenlang dagelijks bij zijn verblijf was en Bokito recht in de ogen keek en naar hem lachtte, maar haar blijkbaar nooit hebben aangesproken wat het effect van dat gedrag is op Bokito? Het lijkt me, dat daar net zo goed een stuk verantwoordelijkheid ligt bij de medewerkers van de dierentuin?
Dat is niet waar, de vrouw vertelt het zelf.

Overigens kan een dierentuin niet zo goed praten.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  zondag 20 mei 2007 @ 11:19:25 #25
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_49563300
tja de schuld ligt gewoon aan 2 kanten...
ten eerste gewoon bij de dierentuin, want wat er ook gebeurt dit kan gewoon niet
ten 2e wat ik hier lees is die vrouw die aap gewoon aan t stalken, al jaaren...
en kom op hoe stom kan je zijn door te denken dat die aap terug lacht...
een kind weet dat apen niet lachen.. dat zou iemand die zo geobsedeerd is door apen toch moeten weten..

maar dat neemt niet weg dat er een flink goede buffer om zo'n eiland heen moet zitten...
en die beesten horen zowieso niet daar te zitten maar das een andere discussie
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')