abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:19:04 #1
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_49483426
Vorige week ben ik positief getest op een huisstofmijt allergie. Kussens zijn al vervangen, nu de stofzuiger nog. Ik ga dus op kieskeurig kijken, en daar staan wel een paar honderd types op. Nu blijven twee vragen bij me hangen:

- als ik zo de informatie lees, kan ik het beste voor een stofzuiger met hepa filter gaan, klopt dit?
- hepa-stofzuigers zijn te koop vanaf 50 tot 400 euro, nogal een verschil. Is duur automatisch het beste, of voldoen eigenlijk alle hepa-stofzuigers?
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_49483462
Ik heb de miele allergotec 2000 , prima stofzuiger voor deze kwestie.
Ik heb hem ook aangeschaft ivm de allergie
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:33:04 #3
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_49483885
ja damn, die is ook al meteen 300 euro..

Ik zat zelf aan rond de 100 te denken, of is dat veel te optimistisch?
Als ik die allergotec bv vergelijk met een philips FC 9060/01 (bij expert voor 100 euro), zie ik ongeveer dezelfde specs voor de helft van het geld.

Wat maakt het verschil, het meervoudige filtersyseem van de allergotec?
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:38:43 #4
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_49484105
@TS, denk je niet dat het verstandiger/prettiger/leuker is om ervoor te zorgen dat je niet meer allergisch bent/word voor die huisstofmijt?

* DakDuuf is biotechnoloog en werkt voor een bedrijf welke zich bezig houd met het kweken van hsm*huisstofmijten*, waarom doen wij dat?

Zodat je er een "medicijn"voor/tegen kunt maken.
Elke week/maand een pilletje/injectie, en na 3-5 jaar ben je niet meer allergisch.
Denk je er vooralsnog ook om, om je gordijnen te vervangen?

Er zijn trouwens middeltjes om hsm te doden. Water+zeep kunnen ze niet tegen.
Warmte, >45graden
en chemische rotzooi.

succes ermee

greets DD
Beter vol overtuiging fout, dan twijfelachtig goed
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:44:22 #5
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_49484226
Tuurlijk zijn medicijnen een alternatief, maar:
- het blijft chemische rommel
- mijns inziens bestrijd je dan de gevolgen, en niet de bron.
- als bij de mijt het antigenen patroon weer wat veranderd, begin je weer van voren af aan.

* greatgonzo zit ook een klein beetje in het wereldje, weet niet zeker of mijten, of eigenlijk de uitwerpselen ervan, aan verandering onderhevig zijn.
pi_49484305
@DakDuuf: bestaat het nu al of zijn jullie bezig het te ontwikkelen?
pi_49484448
Die allergotec vind ik zijn geld meer dan waard maar idd 300 euro voor een stofzuiger.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  donderdag 17 mei 2007 @ 17:52:46 #8
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_49484484
@greatgonzo.

-geeeeen!!! chemische rommel, is bijna! puur allergeen
-je bestrijd juist niet de gevolgen, wel de bron, immers, je raakt antiallergisch.
-denk niet/weet wel zeker dat het anigeen patroon niet verandert, dus je begint niet van vooraf aan.

medicijnen bestaan al.

zie het als hooikoorts, de meeste mensen bestrijden de symptomen, dus het tegen gaan van tranende ogen, prikkelende neusslijmvliezen etc etc.
ga elke dag in het boslopen, of in de hooi rollen, en je bent na verloop van tijd niet meer allergisch.

greets
DD
  donderdag 17 mei 2007 @ 18:05:22 #9
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_49484886
wat ik bedoel:

- je probleembron is de mijt zelf, die bestrijd je niet

Meen me te herinneren dat, in tegenstelling tot bv virussen of bacterien geen snelle immuunrespons tegen allergien als huisstofmijt of hooikorts wordt opgewekt. Je lichaam maakt juist teveel antistoffen, waardoor je last krijgt. Bij een virus werkt dit wel zo, als je éénmaal ziek bent geweest, reageert je lichaam de keer erop sneller, zodat je niet ziek wordt (de werking van een vaccin dus.)

Maar uit jou verhaal begrijp ik dat jullie een soort van vaccin ontwikkelen tegen huisstofmijt (immers, 3 maanden medicijnen, dan geen last meer). Volgens mij moet je dan echt een goed middel maken wat zo'n grote immuun respons opwekt dat je nooit meer last hebt.

In normaal nederlands, beetje krom gezegd misschien: als door dat middel antilichamen gemaakt worden tegen 100 stofdeeltjes, moet je maar hopen dat je in huis er geen 1000 hebt rondzweven.

Of maken jullie juist een middel om die te grote immuunrespons in te dammen?

Maar goed, de discussie gaat nu een heel andere kant op
pi_49485146
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 17:52 schreef DakDuuf het volgende:
@greatgonzo.

-geeeeen!!! chemische rommel, is bijna! puur allergeen
-je bestrijd juist niet de gevolgen, wel de bron, immers, je raakt antiallergisch.
-denk niet/weet wel zeker dat het anigeen patroon niet verandert, dus je begint niet van vooraf aan.

medicijnen bestaan al.

zie het als hooikoorts, de meeste mensen bestrijden de symptomen, dus het tegen gaan van tranende ogen, prikkelende neusslijmvliezen etc etc.
ga elke dag in het boslopen, of in de hooi rollen, en je bent na verloop van tijd niet meer allergisch.

greets
DD
ik heb die kuur gehad waarbij je elke dag druppeltjes met het spul moest nemen waarvoor je allergisch was, 1,5 jaar gedaan toen nog steeds mega allergisch en zere tong en keel daarvan wat een kutspul
  donderdag 17 mei 2007 @ 18:17:00 #11
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_49485273
3maanden is een beetje kort.

wij maken halffabrikaten, een hoofdbestanddeel van een medicijn.
Waarom is men bv niet allergisch voor ijzer? of weet ik veel wat.?
Het lichaam reageert er niet op, bij jou reageert je lichaam op hsm, als je er nou voor zorgt dat je lichaam er niet meer op reageert? Dus gedurende een periode x laat jij jezelf blootstellen aan hsm, na verloop van tijd reageert je lichaam er niet meer op. Probleem opgelost.

Dit is volgens mij het allerbeste, geen medicijn om het lichaam tegen te gaan om er niet op te reageren, maar een medicijn die ervoorzorgt dat het lichaam zelf zegt: ik reageer er niet meer op.

Ik zou haast zeggen, kom een jaartje bij ons werken, de eerste week is vreselijk kut, maar na week 2 zul j waarschijnlijk al minder allergisch zijn, en na een jaartje er helemaal geen last meer van hebben.
Hoe weet ik dat? Ik was zelf ook in mindere mate allergisch voor die beesten:).
Je zou morgen mijn baas kunnen bellen, en vragen of hij misschien weet of/waar je een soort van medicijn zou kunnen krijgen/kopen.

Probleem is, op honden kunnen ook huisstof mijten zitten, of katten, of bij de buren, bij vrienden en kennisen.. de je hebt je leven lang er last van.
pi_49485293
het is onzinnig om zo'n stofzuiger aan te schaffen.
ik ben zelf ook allergisch voor huisstofmijt (hoogste categorie, allergischer dan dat kon niet) en ik heb een gewone stofzuiger.
wel is het zaak dat je eentje aanschaft met genoeg zuigkracht (haha) en dat je zeer regelmatig een nieuwe zak erin doet.
nog wel een aantal tips: laagpolig tapijt (zo laag mogelijk), gordijnen vervangen door luxaflex die je regelmatig afneemt, syntetische matras dekbed en kussen en hier speciale hoezen voor.
dichte kledingkast en vaak wassen! (liefst op 60 graden)

succes en sterkte!
pi_49486666
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 18:17 schreef GroovymissVW het volgende:
het is onzinnig om zo'n stofzuiger aan te schaffen.
ik ben zelf ook allergisch voor huisstofmijt (hoogste categorie, allergischer dan dat kon niet) en ik heb een gewone stofzuiger.
wel is het zaak dat je eentje aanschaft met genoeg zuigkracht (haha) en dat je zeer regelmatig een nieuwe zak erin doet.
nog wel een aantal tips: laagpolig tapijt (zo laag mogelijk), gordijnen vervangen door luxaflex die je regelmatig afneemt, syntetische matras dekbed en kussen en hier speciale hoezen voor.
dichte kledingkast en vaak wassen! (liefst op 60 graden)

succes en sterkte!
Dat zijn de tips (heb zelf ook huisstofmijt-allergie)...

Beter dan laagpoligtapijt is om helemaal geen tapijt te gebruiken... neem laminaat en/of plavuizen... Zorg ook voor een bed waaronder je kan stofzuigen (dus niet dicht aan de onderkant).
Neem een lederen bankstel, en geen van stof...

En regelmatig afstoffen, met een vochtige doek... en overal waar je kan... ook boven op hoge kasten bijvoorbeeld...
  donderdag 17 mei 2007 @ 19:48:54 #14
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_49488178
ok, we dwalen een beetje af,

Ik moet zowieso een nieuwe stofzuiger, dan kan ik dus het beste een nemen die zo min mogelijk huisstofmijt over laat. Waar moet zo'n zuiger aan voldoen?
pi_49490204
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 19:48 schreef greatgonzo het volgende:
ok, we dwalen een beetje af,

Ik moet zowieso een nieuwe stofzuiger, dan kan ik dus het beste een nemen die zo min mogelijk huisstofmijt over laat. Waar moet zo'n zuiger aan voldoen?
aan zo een filter , minimaal 1500 watt, een goede stofzuigvoet aan de steel, makkelijk te verwisselen zakken, liefst makkelijk rollend , niet te zwaar want je moet er misschien een trap mee oplopen.
  donderdag 17 mei 2007 @ 22:49:22 #16
63684 DakDuuf
to do, or toedeloe
pi_49495087
is zo'n ding zonder stofzuigzak nix? een dyson?
http://www.kieskeurig.nl/(...)C12570180055473A.htm
Ding kost duur, maarja, dan heb je wel wat.
pi_49497442
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 22:49 schreef DakDuuf het volgende:
is zo'n ding zonder stofzuigzak nix? een dyson?
http://www.kieskeurig.nl/(...)C12570180055473A.htm
Ding kost duur, maarja, dan heb je wel wat.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  vrijdag 18 mei 2007 @ 00:06:46 #18
177598 tbs-johny
oe la la la
pi_49497815
ik weet niet wat die dingen met een water filter kosten, maar volgens mij zijn die het beste ...

dan gaat al de lucht eerst door het water heen.... al het vuil er dus uit

kheb ben zelf ook nogal allergisch voor hsm, heb daarom vorige week laminaat in m'n slaapkamer gelegd (meeste meubels zijn er nu ook uit) zodat alles makkelijk schoon te houden is met een swiffer.

ik raak zelf geen stofzuiger aan voorlopig

-edit: zoiets als dit dus
quote:
Stofzuiger met waterfilter

Ideaal voor mensen met een allergie: Bij de Kärcher stofzuiger met waterfilter worden zelfs de microscopisch kleine en allergieverwekkende deeltjes in het waterbad opgenomen.
http://www.karcher.nl/nl/(...)rfilter/11951010.htm

-edit2: oww.. bij nader inzien, die dingen met waterfilters kosten minimaal 450euro ..

dyson met HEPA filter zal het ook wel redelijk doen denk ik./..

[ Bericht 22% gewijzigd door tbs-johny op 18-05-2007 00:25:29 ]
  vrijdag 18 mei 2007 @ 12:13:58 #19
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_49506776
maar vele types hebben wel een hepa filter, waar zit hem dan het verschil in?
pi_49516251
En dan mag je lekker elke keer dat dyson stofbakje schoonmaken, feest voor je allergie... Daarnaast zuigen die dingen helemaal niet veel beter dan een gewone stofzuiger en zijn ze belachelijk duur.

Gewoon een normale stofzuiger nemen met goede zuigkracht en je huis saneren: zeer regelmatig schoonmaken, hoezen over je bed en gladde vloer- en raambedekking. Bij voorkeur ook niet zelf schoonmaken en stofzuigen
pi_49574441
Ik ben 7 jaar geleden positief getest op:
- Huisstofmijt
- Boompollen, graspollen,
- Honden, katten
Had namelijk altijd een volle neus en veel snotteren.

Heb de afgelopen 6 jaar injecties voor deze allergieen gehad. Eerste 22 weken elke week 3 injecties. Daarna elke maand.
Ik moet zeggen dat ik er veel baat bij heb en dat ik er nu veel minder last van heb.
Deze kuur zou er voor moeten zorgen dat ik de komende 10 jaar geen of weinig last heb van deze allergieen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')