abonnement Unibet Coolblue
pi_49440780
Ik ben van plan om in toekomst naar Zwitserland te gaan om te werken en wonen.
Ik hoor allerlei verhalen dat je daar echt veel meer verdient voor dezelfde functie zoals hier in NL.
Ik ben btw een afgestudeerde MBO ICT Beheerder niveau 4.

En zeker als je dan naast de grens woont, Zurich bijv, dat je dan je levensmiddelen in Duitsland koopt. Dat je dan echt veel aan overhoud!

Mensen die al ervaring hebben uit Zwisterland? En is er in Zwisterland een minimumloon vastgelesteld op leeftijd zoals hier in NL? Zodat ik kan zien wat je zo ie zo kan(moet) verdienen volgens de wet.

Ik hoor wel dat de huurkosten wel hoog zijn, maar de kosten voor water en electrisiteit weer niet. Klopt dit?

Ik zou graag van mensen hier een korte verhaal willen en dan wat voor functie ze verrichten, wat die dan verdient, wat houdt die netto over, wat zijn de kosten voor vaste lasten, en wat houd je dan echt over om ervan te kunnen genieten in Swiss

btw: Verdien nu in NL ¤ 1.500,- bruto, en hoor dat je daar CHF 6000, 7000 kan verdienen das dan meer dan ¤ 4.000,-
  woensdag 16 mei 2007 @ 13:55:32 #2
124403 UZN
Hello world!
pi_49441176
Denk ff na. Als je in Zwitserland snel 'rijk' kan worden zou iedereen dat wel doen. Loon en levensonderhoud houd zich in evenwicht. Nou zou het wel kunnen dat je in het ene land net iets meer overhoud te besteden dat in het andere maar dat ontloopt zich niet veel hoor.
Prima on in Zwitserland te gaan werken maar verwacht geen goude bergen.
  woensdag 16 mei 2007 @ 14:01:09 #3
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_49441373
wel een mooi land
Huilen dan.
  woensdag 16 mei 2007 @ 14:03:19 #4
42847 ra
Orbis Non Sufficit
pi_49441453
Immigratie naar Zwitserland is moeilijk. Je kunt wel als gast komen, maar dan moet je na een aantal jaar verplicht weg, tenzij het bedrijf waarvoor je werkt kan aantonen dat er moeilijk een Zwitser is te vinden die jouw werk kan.
  woensdag 16 mei 2007 @ 14:08:15 #5
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_49441653
Hou je er wel rekening mee dat Zwitserland geen EU is en er dus andere regels gelden al je daar wilt gaan werken?

De bedragen die jij noemt lijken me trouwens erg sterk. Mijn oom en tante wonen en werken al meer dan 25 jaar in Zwitserland (allebei een HBO opleiding), en zo idioot veel meer als in Nederland verdienen die echt niet. Gewoon in verhouding met de kosten voor het levensonderhoud daar... Dat jij al beginnend MBO-er zo veel zou gaan verdienen lijkt me dus vrij onmogelijk.

ps. Spreek je uberhaupt vloeiend Frans of Duits (met een mooi Zwitsers dialect), afhankelijk van waar in Zwitserland je wilt gaan werken? Lijkt me wel zo makkelijk...
pi_49441770
hebberigheid als driver om te emigreren: lijkt me een puik plan!
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_49442241
Je kan beter als Expat naar een van de lage lonen landen in Azie! Vaak krijg je dan een lokaal salaris als "extraatje" en behoud je ook je Nederlands salaris. Plus uiteraard nog wat leuke vergoedingen, place to stay etc =o)
**Follow me Lemmings!**
  woensdag 16 mei 2007 @ 14:28:03 #8
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_49442497
Zie ook dit topic: Emigreren naar Zwitserland
Wij hebben overigens besloten -voorlopig- nog niet te gaan. Het leven is daar erg duur, vooral het wonen. Boodschappen gaan nog wel (er zijn daar ook Aldi's), maar bepaalde luxegoederen (als koffie, chips ed. zijn weer erg duur). Wat ons o.a. tegen heeft gehouden is dat in de regio waar wij zouden willen wonen de hypotheken en de huren heel hoog zijn. Daarnaast zouden wij er netto ook niet zoveel op vooruit gaan, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat wij toch al goed verdienen. Dit naast wat andere knelpunten als problemen met de kinderopvang, werkvergunning en arbeidsmogelijkheden voor mij, opgebouwde pensioenen, huidig huis etc.
Maar als één van ons 2-en een interessante baan aangeboden krijgt komt het er nog eens van!

Overigens wil ik TS´ hoop niet direct de grond in boren, maar zó makkelijk als jij denkt kom je Zwitserland trouwens niet binnen!!! In bovengenoemd topic staan een paar interessante links en als je even doorklikt kom je al snel veel meer te weten.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_49442709
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 14:08 schreef mousemicky het volgende:
Hou je er wel rekening mee dat Zwitserland geen EU is en er dus andere regels gelden al je daar wilt gaan werken?

De bedragen die jij noemt lijken me trouwens erg sterk. Mijn oom en tante wonen en werken al meer dan 25 jaar in Zwitserland (allebei een HBO opleiding), en zo idioot veel meer als in Nederland verdienen die echt niet. Gewoon in verhouding met de kosten voor het levensonderhoud daar... Dat jij al beginnend MBO-er zo veel zou gaan verdienen lijkt me dus vrij onmogelijk.

ps. Spreek je uberhaupt vloeiend Frans of Duits (met een mooi Zwitsers dialect), afhankelijk van waar in Zwitserland je wilt gaan werken? Lijkt me wel zo makkelijk...
Spreek vloeiend Engels, en goed Duits. ( en ga nog extra curus Swiss-Duits nemen ) maar wat verdienen zij dan? Als ik het vragen mag?

Maar is dan een andere branch die goed betaald wordt? Want mijn vriendin doet SPW kinderopvang in Swiss, en op de site van de opleiding ( heb hem even niet bij de hand ) staat dat als je die afrond je tussen CHF 5000 en 6000 kan gaan verdienen.. En vergeleken met NL is dat ook rond¤ 1.500,- bruto
pi_49442840
Afgestudeerde MBO'er ? Kerel, dat is een opleiding van niks en al helemaal geen waar ze in Zwitserland op zitten te wachten.
  woensdag 16 mei 2007 @ 14:38:45 #11
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_49442963
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 14:33 schreef F1-Pro het volgende:

[..]

Spreek vloeiend Engels, en goed Duits. ( en ga nog extra curus Swiss-Duits nemen ) maar wat verdienen zij dan? Als ik het vragen mag?

Maar is dan een andere branch die goed betaald wordt? Want mijn vriendin doet SPW kinderopvang in Swiss, en op de site van de opleiding ( heb hem even niet bij de hand ) staat dat als je die afrond je tussen CHF 5000 en 6000 kan gaan verdienen.. En vergeleken met NL is dat ook rond¤ 1.500,- bruto
Anders kijk je ook even hier (en in de links die in dit topic genoemd worden) Emigreren naar Zwitserland

Heb je, naast geld, ook nog andere redenen om naar Zwitserland te gaan? Als het puur om de verdiensten gaat kan je misschien beter een beetje doorleren.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  woensdag 16 mei 2007 @ 14:46:15 #12
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_49443320
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 14:33 schreef F1-Pro het volgende:

[..]

Spreek vloeiend Engels, en goed Duits. ( en ga nog extra curus Swiss-Duits nemen ) maar wat verdienen zij dan? Als ik het vragen mag?

Maar is dan een andere branch die goed betaald wordt? Want mijn vriendin doet SPW kinderopvang in Swiss, en op de site van de opleiding ( heb hem even niet bij de hand ) staat dat als je die afrond je tussen CHF 5000 en 6000 kan gaan verdienen.. En vergeleken met NL is dat ook rond¤ 1.500,- bruto
Mijn oom en tante werken beide op een middelbare school als docent, en nee, ik weet niet wat ze verdienen. Dat interesseert me namelijk niet zo veel. Ze wonen echter in een normaal huis, in een normaal dorp, en gaan gewoon 1 keer per jaar op vakantie naar de camping. Idioot veel zal het dus niet zijn.

En idd, je bent MBO-er. Prima, die moeten er ook zijn, maar denk niet dat je daarmee makkelijk Zwitserland binnenkomt. MBO-ers (of soortgelijk) hebben ze daar namelijk ook... (ps. mijn tante is met een Zwitser getrouwd, dus die kwam wel makkelijk het land in)...
pi_49444485
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 14:38 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Anders kijk je ook even hier (en in de links die in dit topic genoemd worden) Emigreren naar Zwitserland

Heb je, naast geld, ook nog andere redenen om naar Zwitserland te gaan? Als het puur om de verdiensten gaat kan je misschien beter een beetje doorleren.
Heb inmiddels je topic gelezen zaten wel handige links er tussen, bedankt.

Ik ga niet alleen voor verdiensten, maar voor de landschap, beter klimaat en dichter het land van mijn afkomst ( Bosnie ). Waar ik veel familie heb wonen om die vaker te kunnen bezoeken

Ik heb ook een tijd HBO Bedrijfsinformatica gevolgd moeten stoppen omdat ik het financieel niet kon betalen en besloot dan maar te gaan werken. Maar wat dan weer te discussie komt, hoe meer je verdient hoe meer belasting je betaald hoe minder je voor je zelf overhoudt! En in Swiss liggen de belastingpercentages toch vele malen lager dus houdt je meer over. Ja ja belasting gaat naar ons allemaal maar 33% ofzo vergeleken in Swiss 9% dacht ik ziet er veel veel anders uit. En dan heb je toch zo gevoel van als ik meer verdien in NL dus ga bijv 200 bruto omhoog uitendelijk ga je maar 132, en daar zou je dan 182 omhoog gaan. ( alles even in eurotjes berekend )
pi_49444694
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 15:12 schreef F1-Pro het volgende:

[..]

Maar wat dan weer te discussie komt, hoe meer je verdient hoe meer belasting je betaald hoe minder je voor je zelf overhoudt!


Wat is dit nou weer voor flauwekul ?
pi_49445836
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 15:17 schreef gelly het volgende:

[..]



Wat is dit nou weer voor flauwekul ?
http://www.salarisnet.nl/(...)ven-en-schijven.html

t/m ¤ 17.046 34,15%
¤ 17.046 t/m ¤ 30.63141,45%
¤ 30.631 t/m ¤ 52.228 42,00%
¤ 52.228 of meer 52,00%

Dus wat is nou flauwekul?
pi_49459379
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 15:44 schreef F1-Pro het volgende:

[..]

http://www.salarisnet.nl/(...)ven-en-schijven.html

t/m ¤ 17.046 34,15%
¤ 17.046 t/m ¤ 30.63141,45%
¤ 30.631 t/m ¤ 52.228 42,00%
¤ 52.228 of meer 52,00%

Dus wat is nou flauwekul?
Snap je wel een beetje hoe die tarieven werken ?
pi_49472500
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 21:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Snap je wel een beetje hoe die tarieven werken ?
Jah, heb je bijv 2000 inkomen betaal je t/m ¤ 17046 34,15% belasting over en over ¤ 2.954,- betaal je 41,45 % over.

Maar ik wil gewoon aangeven dat de belasting hier vele malen hoger bedraagd dan in Swiss. Dar is het iets van 9% ofzo ( verschillend per kantoon)

[ Bericht 0% gewijzigd door F1-Pro op 17-05-2007 17:10:19 ]
  donderdag 17 mei 2007 @ 15:26:16 #18
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_49480331
Jongen die ik ken is toevallig laatst een aantal keer naar zwitserland geweest. dan bleef hij een paar maanden, dan weer een week... had een of andere baan als software tester. leverde iig bakken met geld op, was ook de enige reden dat hij het deed... kwa levensonderhoud weet ik niet hoe het zit... hij zat daar op een simpel kamertje omdat hij practisch nooit thuis was. Deed daar alleen waar die voor kwam. Zurich zelf als stad schijnt extreem saai te zijn. Dat zei die tenminste, en andere vrienden van me bevestigen dat...
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
pi_49539910
Je kan veel van Zuerich zeggen, maar niet dat het saai is Ik woon & werk zelf in Duitsland, ongeveer 40 minuten van Zuerich vandaan. Een aantal van mijn vrienden wonen en werken in Zuerich.

Het geld dat je verdiend lijkt op het eerste gezicht veel, kijk je echter wat je netto overhoudt aan het einde van de maand valt dit zwaar tegen. De belasting is wel wat minder, maar voor een klein kamertje dat je deelt met anderen betaal je in de stad al snel E600,- per maand. Een 1 kamer appartement al snel het dubbele.

Ziektekosten verzekeringen in Zwitserland zijn niet goedkoop. Ze kennen daar alleen maar prive verzekeringen. Je bepaalt zelf wat je verzekert en wat niet, maar mocht je wat gebeuren, en je bent daarvoor niet verzekerd, ben je prive direct failliet. Is vergelijkbaar met de USA.

Voor de rest is gewoon allees veel duurder dan in NL / Duitsland. Ich lach me altijd weer dood op zaterdag. Dan is de stad waar ik woon (Konstanz) weer vol met zwitsers om in te kopen. Vooral de Aldi en de Plus hebben veel te doen (understatement)
  zaterdag 19 mei 2007 @ 14:31:19 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_49540693
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 13:54 schreef qhdo het volgende:
Je kan veel van Zuerich zeggen, maar niet dat het saai is Ik woon & werk zelf in Duitsland, ongeveer 40 minuten van Zuerich vandaan. Een aantal van mijn vrienden wonen en werken in Zuerich.

Het geld dat je verdiend lijkt op het eerste gezicht veel, kijk je echter wat je netto overhoudt aan het einde van de maand valt dit zwaar tegen. De belasting is wel wat minder, maar voor een klein kamertje dat je deelt met anderen betaal je in de stad al snel E600,- per maand. Een 1 kamer appartement al snel het dubbele.

Ziektekosten verzekeringen in Zwitserland zijn niet goedkoop. Ze kennen daar alleen maar prive verzekeringen. Je bepaalt zelf wat je verzekert en wat niet, maar mocht je wat gebeuren, en je bent daarvoor niet verzekerd, ben je prive direct failliet. Is vergelijkbaar met de USA.

Voor de rest is gewoon allees veel duurder dan in NL / Duitsland. Ich lach me altijd weer dood op zaterdag. Dan is de stad waar ik woon (Konstanz) weer vol met zwitsers om in te kopen. Vooral de Aldi en de Plus hebben veel te doen (understatement)
ja dus dan moet je in deutschland aan de grens met zwitserland gaan wonen en in zwitserland werken (als dat mogelijk is?)
Huilen dan.
pi_49549275
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 13:45 schreef F1-Pro het volgende:
hoor dat je daar CHF 6000, 7000 kan verdienen das dan meer dan ¤ 4.000,-
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 14:33 schreef F1-Pro het volgende:
staat dat als je die afrond je tussen CHF 5000 en 6000 kan gaan verdienen.. En vergeleken met NL is dat ook rond¤ 1.500,- bruto
Hoeveel is CHF 6000,- nou volgens jou?
Want 1.500,- euro of 4.000 euro scheelt nogal wat
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 21 mei 2007 @ 03:35:13 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_49594168
Naar Zwitserland emigreren lijkt me ook nog wel eens leuk voor een tijdje, maar dan dus vanwege de mooie bergen .
Of je er financieel veel mee opschiet betwijfel ik. Zelf ben ik ooit eens van Belgie naar de UK verhuisd. In de UK kreeg ik een veel hoger salaris, maar uiteindelijk hield ik zelfs iets minder over dan in B omdat alles veel duurder is, vooral als je dezelfde kwaliteit van leven wilt hebben.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')