abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 16 mei 2007 @ 00:09:58 #1
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_49425719
Het nieuws van de dag! De gerestylede 9-3 is uit! Naar verluid komt deze versie ook met vierwielaandrijving










Enkele spyshots van de cabriolet uitvoering:







En van de achterkant van de sedan:






Vorige topics:

Alle Saab-lovers verzamelen!!!!
SAAB topic nr. 2!


Game on!

[ Bericht 10% gewijzigd door Oosthoek op 16-05-2007 00:21:57 ]
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 16 mei 2007 @ 00:17:12 #2
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_49425954
Enkele oudere modellen mogen in een dergelijk topic natuurlijk absoluut niet ontbreken! Daarom hier:

De UrSAAB, ofwel de SAAB 92




De SAAB 93




De SAAB 96 (tweetakt uitvoering)




De SAAB 99 Turbo




De SAAB 900 Turbo 16 S

daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 16 mei 2007 @ 00:19:43 #3
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_49426033
Wikipedia levert ons een klein stukje historie over ons merk.
quote:
SAAB is een Zweedse vliegtuigfabrikant en automerk.

In 1937 start Svenska Aeroplan Aktiebolaget (SAAB) in Trollhättan als fabrikant van militaire vliegtuigen. Na de Tweede Wereldoorlog, lag de keuze voor het maken van auto's voor de hand. Immers met de opgedane expertise op het gebied van de luchtweerstand in de vliegtuigbouw had Saab een goede voorsprong in de automobiel wereld.

In 1969 fuseerde Saab met de Zweedse vrachtwagenfabrikant Scania, en in 1990 werd het bedrijf in twee onderdelen gesplitst; de vliegtuigbouw en de auto-afdeling. Van het laatste onderdeel was 50% in handen van de familie Wallenberg, en 50% van General Motors. Sinds januari 2000 is Saab een honderd procentsdochter van General Motors, ressorterend onder Opel.

Tegenwoordig staat Saab nog steeds bekend om zaken als veiligheid, gebruiksgemak en exclusiviteit. Sommige puristen zijn van mening dat het echte Saab-gevoel langzaam verdwijnt sinds de overname door General Motors, maar Saab blijft nieuwe modellen ontwikkelen.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Saab
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 16 mei 2007 @ 07:37:08 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49430243
Die oude 900 is toch wel het mooiste!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_49430279
Ik weet nog niet wat ik van de nieuwe vind. Saab was nogal karakteristiek, en dat mis ik een beetje bij de nieuwe. En ik hou überhaupt niet van cabrio's dus daar doe ik überhaupt geen uitspaken over
Aldus.
pi_49430490
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 07:42 schreef Z het volgende:
Ik weet nog niet wat ik van de nieuwe vind. Saab was nogal karakteristiek, en dat mis ik een beetje bij de nieuwe. En ik hou überhaupt niet van cabrio's dus daar doe ik überhaupt geen uitspaken over
Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt... Maar als je kijkt naar de grote Europese merken en hun herkenbaarheid dan is die bij de meeste merken nog veel verder te zoeken in vergelijking met de vorige eeuw... Ik vind zelf dat Saab eigenlijk nog het meest herkenbaar is... Bij bijvoorbeeld Mercedes, BMW, Volkswagen, Citroën en Renault moet je tegenwoordig nog veel beter kijken om te zien welk merk het is... Dat was vroeger toch wel anders. Een Saab herken je toch nog steeds meestal wel in het allereerste ogenblik, ook al lijken ze niet meer heel erg op de modellen van 20 tot 50 jaar geleden, ze hebben een heel duidelijk herkenbare evolutie doorgemaakt (met wat sprongetjes in het 900/9.3 tijdperk ivm die Amerikanen)... Maar welke auto lijkt er nou nog wél op een model van 20 tot 50 jaar geleden?Eigenlijk alleen nog maar de Kever en de Mini... En die doen het erom... Saab en Mercedes hebben dan vind ik de meest natuurlijke en herkenbare evolutie doorgemaakt (en zijn flink naar elkaar toegegroeid).
pi_49430904
Saabrijder meldt zich
pi_49440449
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 08:08 schreef Tennessee het volgende:

[..]

Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt... Maar als je kijkt naar de grote Europese merken en hun herkenbaarheid dan is die bij de meeste merken nog veel verder te zoeken in vergelijking met de vorige eeuw... Ik vind zelf dat Saab eigenlijk nog het meest herkenbaar is... Bij bijvoorbeeld Mercedes, BMW, Volkswagen, Citroën en Renault moet je tegenwoordig nog veel beter kijken om te zien welk merk het is... Dat was vroeger toch wel anders. Een Saab herken je toch nog steeds meestal wel in het allereerste ogenblik, ook al lijken ze niet meer heel erg op de modellen van 20 tot 50 jaar geleden, ze hebben een heel duidelijk herkenbare evolutie doorgemaakt (met wat sprongetjes in het 900/9.3 tijdperk ivm die Amerikanen)... Maar welke auto lijkt er nou nog wél op een model van 20 tot 50 jaar geleden?Eigenlijk alleen nog maar de Kever en de Mini... En die doen het erom... Saab en Mercedes hebben dan vind ik de meest natuurlijke en herkenbare evolutie doorgemaakt (en zijn flink naar elkaar toegegroeid).
Inderdaad! Tijden veranderen, auto's veranderen.
Mensen willen geen vierkante bak meer op hun oprit, het is het moderne design wat de meeste aantrekt!
Het overkopen van merken en groepen heeft ook veel invloed op het design. De productie mogenlijkheden hebben weer invloed op de kwaliteit, en de steeds strenger wordende wetgeven wat betreft uitstoot en veiligheid helpt ook niet echt mee om het "karakter"van een auto door de jaren heen te behouden.
pi_49444410
Mijn eerste Saab was een groene 96 en mijn tweede een bordeauxrode 90... momenteel ben ik autoloos... Mijn volgende wordt hopelijk een 900...
pi_49444438
oeps, foutje

[ Bericht 95% gewijzigd door Tennessee op 16-05-2007 16:09:55 ]
pi_49446058
Wat een lelijke achterkant heeft die nieuwe zeg, en ik hoop dat ze die jostiband aluminium band bij de koplampen ook weghalen. Lijkt wel alsof er een 18 jarig mannetje een poging gedaan heeft zijn auto te "pimpen" met aluminium folie.
  woensdag 16 mei 2007 @ 17:11:45 #12
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_49449423
Even een tvp, dan misschien binnenkort een OP brouwen.
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
  dinsdag 29 mei 2007 @ 21:47:02 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49905976
Wat is eigenlijk de betere manual: de Haynes of de Bentley?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 29 mei 2007 @ 22:48:25 #14
163136 MvdZ
Smile, it confuses people.
pi_49908824
Leuk topic! zie nu pas dat er Saab-topics zijn!
Ben zelf aangestoken door m'n vader, verschillende saabs gehad afgelopen jaren, ik vond ze altijd super!
Als eerst een 900s. Dat was onze eerste saab, kan er niet bijzonder veel van herinneren (behalve dat mijn vinger tussen de kofferbak zat en de kofferbak in het slot viel gebeurde op een tankstation en ik had toen wel een gratis snicker gekregen!:P)
Als tweede een 93SE 2.0T automaat (150PK) zag er precies hetzelfde uit als onderstaand plaatje


Super wagen,fel ding, 232km/h op de teller, helaas nooit zelf in gereden omdat ik toen nog geen rijbewijs had:( Ik vond hem er super mooi uit zien. M'n oom had destijds de nieuwe 93, wij deze en ik moet zeggen dat ik de oude 93 mooier vind!

Als derde een nieuwe 93 1.8i met LPG en allerlei leuke snufjes zoals lm velgen,gps,bluetooth carkit etc. Ik had inmiddels m'n rijbewijs en reed er vaak in. Lekkere auto, maar op gas niet echt pittig, op benzine was ie nog wel te doen. vooral 80 naar 120 in z'n 3 vond ie lekker Gewoon een mooi ding dus.

Laatst moest ie weg voor een onderhoudsbeurt en kwam m'n pa thuis met een 97-x 5.3i. De dikste versie met de dikste velgen, net een tank. Uiteraard vroeg ik of ik erin mocht rijden en het mocht. Hij rijdt en zit konings, bij stoplichten het gas vol in drukken is erg leuk,maar zuipt als een gek.
Al met al een vette bak, ziet er goed uit, MAAR het is zo GEEN saab... Wat vinden jullie van de 97?
Ik heb met meer mensen erover gesproken en het het is gewoon een chevy met een saabstempel..
Ook een grote flop in NL trouwens..
pi_49909035
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 22:48 schreef MvdZ het volgende:
-knip-
Ik vind de 9-7x niet echt een bijzondere auto, gewoon een gerebadgede Trailblazer.. En helemaal niet geschikt voor Nederland. Doe dan maar een mooie 9-5 aero
  woensdag 30 mei 2007 @ 08:01:54 #16
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_49915285
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 22:48 schreef MvdZ het volgende:
MAAR het is zo GEEN saab... Wat vinden jullie van de 97?
Ik ben het geheel met jouw karakterisering eens.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_50121984
Hallo Saab liefhebbers, ik ben in het bezit van een 93 2.0i Coupe S en het is een super lekkere Saab. Maar ik ben nu wel aan het twijfelen over aanschaf van een andere.
M`n droom Saab is toch de 93 Aero, zie hier de foto`s: (deze wil ik dus eigenlijk wel aanschaffen)






Deze staat te koop voor 11.950 als scherpe meeneem prijs met deze voorwaarden. Nieuwe APK bij
aflevering (indien nodig), geen garantie op onderdelen en reparaties en levering auto zoals gezien en bereden ( http://www.vanjaarsveld.nl )

Als je 6 mnd bovag garantie wil betaal je 800,- meer en voor 3 mnd garantie vd garage 400,-
Heeft iemand ervaringen met deze garage of weet via via er wat over?
Ik koop geen saab zonder complete onderhoudshistorie en garantie laat dat duidelijk zijn, en wie kan me ook wat wijzer maken op punten van aandacht waar men op dient te letten bij aankoop van dit beest.
Drukqs gebruik wordt zo geromantiseerd
last.fm
pi_50122288
Prachtige bak!

Ik zou iig letten op de standaard dingen, even op de handrem zetten en wat gas geven (kijken of hij goed omhoog komt) en dat soort dingen. En voor het bedrag wat je er voor gaat betalen is het wellicht waard de auto ergens anders te laten keuren.

Over het algemeen is het volgens mij zo dat garages wel te vertrouwens zijn, vooral in dit soort prijsklasses, zij hebben totaal geen baat bij slechte mond-tot-mond reclame oid.
Aldus.
  dinsdag 5 juni 2007 @ 15:53:44 #19
163136 MvdZ
Smile, it confuses people.
pi_50130019
Zeer mooie wagen, die aero's zijn zeker bruut!
Maar opzich heeft een 93 2.0i toch wel wat pit? of is het verschil tussen een 2.0i en 2.0T zo groot? 2.0T had150 PK meen ik..
  dinsdag 5 juni 2007 @ 16:25:52 #20
127421 OG-Loco
Paper Trail
pi_50131018
De auto meenemen naar een Saab-dealer, heel simpel. Kost je misschien wel wat, maar dan weet je het zeker.
So all I gotta say is What Uuuuuuuup
Check! [TK] OG Loco's Media Hoekje!
pi_50132579
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 15:53 schreef MvdZ het volgende:
Zeer mooie wagen, die aero's zijn zeker bruut!
Maar opzich heeft een 93 2.0i toch wel wat pit? of is het verschil tussen een 2.0i en 2.0T zo groot? 2.0T had150 PK meen ik..
De 2.0t heeft 150 pk, de 2.0T 185
  woensdag 6 juni 2007 @ 00:44:21 #22
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50149923
De aero had 205 pk bij mijn weten. Maar een mooie bak inderdaad.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_50154135
quote:
Op dinsdag 5 juni 2007 17:15 schreef Aibmi het volgende:

[..]

De 2.0t heeft 150 pk, de 2.0T 185
De 2.0t is een lpt (low pressure turbo) met 150 pk, de 2.0T is een hpt (high pressure tubo) met 185 pk en
de Aero, ook een 2.0T heeft een hpt met 205pk

[ Bericht 2% gewijzigd door Appeltaarten op 06-06-2007 09:55:35 ]
Drukqs gebruik wordt zo geromantiseerd
last.fm
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:07:46 #24
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50178343
Dit is ook een erg mooie aero. Scherp prijsje ook. Zal alleen wel veel km's hebben, maar ik hoef jou niet uit te leggen dat dat geen probleem hoeft te zijn

http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?t=25666
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  woensdag 6 juni 2007 @ 21:16:41 #25
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_50178708
Holy shit ik zie op het Saabforum nu toch wat GEILS Monte Carlo geel is terug










Oh mommy! Ik ga even mn spaarpot kapot slaan.



daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')