abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 9 mei 2007 @ 22:52:39 #1
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49206214
Het zat er natuurlijk al aan te komen, maar dit jaar is er geen ontkomen aan: het wordt tijd dat m'n kozijnen en voordeur opnieuw geschilderd worden. Nu woon ik niet zo gek groot, dus qua omvang is de klus nog wel te overzien
Maar:.. ik ben niet zo'n klusser normaal gesproken en in mijn vorige woning had ik kunststof kozijnen

Hoe kan ik dit nu het handigst aanpakken? Ik hoor nogal verschillende verhalen. Volgens de één moet ik de kozijnen en deur afbranden, schuren, grondverven en aflakken.. volgens de ander is gewoon opschuren en gronden en aflakken voldoende.

Is dat afbranden echt nodig en zo ja: hoe doe je dat En dan 't liefst zonder het glas te verneuken?

help....
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  woensdag 9 mei 2007 @ 23:52:10 #2
80405 CrazyPro
Mie heem is onger mich
pi_49208819
Geef de conditie van je kozijnen eens door. Zit er al een dikke laag op, bladert de huidige verflaag, kun je het hout al zien, etc.

Als de huidige laag nog goed is en je bij het opschuren niet door de verf gaat, dan kun je het houden op opnieuw aflakken, is het hout zichtbaar, dan moet je ook gronden op de zichtbare plekken, etc.

Is het al een dikke verflaag, omdat de kozijnen al een aantal keren geverfd zijn (en deze dus al in zijn geheel oud is) dan moet je de hele verflaag verwijderen, dan gronden en aflakken.

Denk eraan, een goedkope verf geeft vaak een goedkoop resultaat (minder afscherming, eerder opnieuw lakken) en beter 2 tot 3 keer dun aflakken dan in 1 keer het proberen te doen.

Je ziet hangt dus helemaal van de huidige situtatie af.
Firefox, putting the F back in The WWWeb
Thunderbird, watch the Birdie and reclaim your inbox
pi_49209364
Kortom, foto's En het liefst van de slechste plekken die je kan vinden.
  donderdag 10 mei 2007 @ 10:21:49 #4
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49216334
Voor zover ik kan zien, zit er maar 1 laag verf op. Hier en daar is de verf afgebladderden is het hout zichtbaar.
Gezien alle rare dingen die ik in huis al ben tegengekomen, zou hetme niet verbazen als de vorige bewoner het begrip grondverf niet kende

schuren, gronden en verven zou dan dus voldoende zijn als ik het goed begrijp? Afbranden dus niet nodig? *hoopt*
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_49216877
Afbranden zou ik sowieso niet zo snel doen, alleen als je van verf naar beits of lak wilt.

Goed ontvetten, daarna schuren, weer ontvetten, grondverfen, repraren met plamuur, ontvetten, schuren, ontvetten, grondverfen, ontvetten, schuren, ontvetten, aflakken, ontvetten, licht opschuren, ontvetten, laatste laag aflakken.
  donderdag 10 mei 2007 @ 10:47:48 #6
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_49217181
TVP
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_49217260
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 10:38 schreef Marsepein het volgende:

Goed ontvetten, daarna schuren, weer ontvetten, grondverfen, repraren met plamuur, ontvetten, schuren, ontvetten, grondverfen, ontvetten, schuren, ontvetten, aflakken, ontvetten, licht opschuren, ontvetten, laatste laag aflakken.
Heb je wat tegen vet ofzo? .
pi_49217485
Vet en verf is als vuur en water. Je kan niet genoeg ontvetten
pi_49217530
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 10:50 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Heb je wat tegen vet ofzo? .
Wel in mijn verflagen. Het moet gewoon weg, en het is ongeveer het minste werk in het hele rijtje. EN ontvetten doe je sowieso voor het schuren, dat vergeten heel veel mensen.
pi_49217626
Ach, vlak voor het verven even ontvetten zal wel goed zijn, maar toch niet na iédere handeling? .

Wordt de boel na het opschuren etc meteen weer zo vet dat de verf niet hecht ofzo? Misschien als je de kozijnen van een cafetaria aan het verven bent...
pi_49218280
Je moet het toch stofvrij maken doe het dan met een doekje met wat St Marc, dan is het meteen ontvet. Dat ontvetten is echt het werk niet, het schuren en plamuren is het werk.
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:20:55 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49218441
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 10:38 schreef Marsepein het volgende:
Afbranden zou ik sowieso niet zo snel doen, alleen als je van verf naar beits of lak wilt.

hoppa.. daar gaat m'n weekend
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:25:48 #13
79128 HarryP
mijnCV.com
pi_49218618
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 10:58 schreef Marsepein het volgende:

[..]

EN ontvetten doe je sowieso voor het schuren, dat vergeten heel veel mensen.
Waarom moet dat? Met een schuurpapiertje gaat toch ook het vuil, vet en verf in een keer van het kozijn af.

Mijn kozijnen staan voor dit jaar ook weer op het programma. De afgelopen 2 zomers heb ik al een aantal kozijnen gedaan. Nu de rest nog. Maar van alle klussen vind ik buiten schilderen toch wel het vervelendste werk dat er is.
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:27:01 #14
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49218656
tja doe je niets aan, je weekend is zeker weg! Als je klaar bent heb ik nog wel een trap voor je!
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:27:30 #15
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_49218675
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:27 schreef becky27 het volgende:
tja doe je niets aan, als je klaar bent heb ik nog wel een trap voor je!
die moet ik ook nog
pi_49218706
Ontvetten voor het schuren doe je om te voorkomen dat je het vuil en het vet met het schuurpapier juist in het hout brengt. Wegschuren doe je het niet. Bovendien is je schuurpapier veel sneller vol door al die plakzooi.
  donderdag 10 mei 2007 @ 11:28:39 #17
159867 becky27
Ik gooi een balletje op
pi_49218724
quote:
Op donderdag 10 mei 2007 11:25 schreef HarryP het volgende:

[..]

Waarom moet dat? Met een schuurpapiertje gaat toch ook het vuil, vet en verf in een keer van het kozijn af.

Mijn kozijnen staan voor dit jaar ook weer op het programma. De afgelopen 2 zomers heb ik al een aantal kozijnen gedaan. Nu de rest nog. Maar van alle klussen vind ik buiten schilderen toch wel het vervelendste werk dat er is.
al het vuil en vet gaat in het hout zitten, dat is toch een heeeeeel stuk minder!
pi_49356464
Ik ga ook aan de slag met mijn buitenkozijnen. Ze zien er bij mij echt heeel belabberd uit.
Veel afgebladderde verf bij de dakgoot en rotte plekken in de kozijnen... Lang leve het pensioenfonds wat mijn huis 35 jaar heeft verhuurd alvorens ik het heb gekocht,
Gelukkig 4 dagen vrij vanaf donderdag... Gisteren even een 8m hoge stijger geregeld
pi_49490173
Hier vandaag ook begonnen met schuren...niet echt een fijne klus.
pi_49492824
Aanvullende vraag (en tvp)
Bestaat er iets van een soort supermiddeltje, bijvoorbeeld op 2-componentenbasis, om de onderdorpels van kozijnen extra te beschermen?
Ik heb namelijk kozijnen van een jaar of 5 waar ik al een keer op aan het schuren en plameren en verven ben geweest, maar omdat ze op de wind staan heb ik het idee dat er bij nat weer altijd op druppelt. Er 5 keer overheen verven na een grondige voorbehandeling kan natuurlijk ook maar het gaat slechts om een paar stukken, dus wat duurdere materialen is wat mij betreft ook een optie.
-
pi_49495064
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 21:50 schreef quo_ het volgende:
Aanvullende vraag (en tvp)
Bestaat er iets van een soort supermiddeltje, bijvoorbeeld op 2-componentenbasis, om de onderdorpels van kozijnen extra te beschermen?
Ik heb namelijk kozijnen van een jaar of 5 waar ik al een keer op aan het schuren en plameren en verven ben geweest, maar omdat ze op de wind staan heb ik het idee dat er bij nat weer altijd op druppelt. Er 5 keer overheen verven na een grondige voorbehandeling kan natuurlijk ook maar het gaat slechts om een paar stukken, dus wat duurdere materialen is wat mij betreft ook een optie.
Dan moet je dus naar 2 componenten lak. Maar........
a. dat is echt een ..... werk
b. als er dus een stukje kapot is, moet je weer het hele werk opnieuw doen.
c. moet minstens in 3 lagen.

Of: 3-4 lagen 2 componentenlak (.....werk)
en daarne 2 lagen 1 componenten lak.
Mocht er een beschadiging zijn dan hoef je dus alleen maar met een 1-compenenten lak te repareren.

Of dorpel eruit halen en een hardstenen dorpel plaatsen.
pi_49496547
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 22:48 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Dan moet je dus naar 2 componenten lak. Maar........
a. dat is echt een ..... werk
b. als er dus een stukje kapot is, moet je weer het hele werk opnieuw doen.
c. moet minstens in 3 lagen.

Of: 3-4 lagen 2 componentenlak (.....werk)
en daarne 2 lagen 1 componenten lak.
Mocht er een beschadiging zijn dan hoef je dus alleen maar met een 1-compenenten lak te repareren.

Of dorpel eruit halen en een hardstenen dorpel plaatsen.
Ik heb al wat gezocht en ik zie dat de 2 componenten lak vooral gebruikt wordt voor schepen. Qua duurzaamheid lijkt me dat wel wat, maar wat is er zo problematisch aan om dat er op te krijgen?
-
pi_49511993
schips, ook mijn kozijnen hebben een lakje verf nodig en dan woon ik hier nog net krap 2 jaar !

of toch maar sparen voor kunststofkozijnen als ik zo lees wat er alles onvet en geschuurt moet worden

hier mijn kozijnen aan de voorkant en bij de deuren aan de achterkant...

de huisdeur onderkant

[ Bericht 30% gewijzigd door Charisma op 18-05-2007 15:20:11 ]
pi_49513085
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 23:30 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik heb al wat gezocht en ik zie dat de 2 componenten lak vooral gebruikt wordt voor schepen. Qua duurzaamheid lijkt me dat wel wat, maar wat is er zo problematisch aan om dat er op te krijgen?
a. Juiste verhouding
b. Hoeveelheid( niet te veel niet te weinig)
c. snel strijken ivm uitharden

Heb je niet precies de juiste verhouding dan loop je de kans dat het of te snel hard of het hard helemaal niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')