Toch vind ik het huidige systeem eigenlijk wel een goed systeem. Als je een kleine en zuinige auto rijdt betaal je veel minder dan iemand die een grote zware en onzuinige auto rijdt.
Als de wegenbelasting wegvalt kun je dat onderscheidt niet meer maken.
Bovendien vind ik het driedubbelop straks. Je betaalt dan naast je brandstofaccijs en de btw over de brandstof ook nog eens een keer per km.
Dat is dus driedubbele inkomsten voor de staat per gereden km. en dat naast je vaste lasten want je moet toch ergens het onderscheidt maken tussen een grote zware auto en een kleine lichte auto.
Alleen brandstofbesparing is voor de meeste mensen echt geen argument bij de keuze welke auto ze kopen.
vraag me af of het voor mij nou gunstiger wordt of juist niet. Ik rij slechts 8-9000km per jaar momenteel en iets van 2-3000km in het buiteland per jaar. Ik rij in een hele lichte auto (750kg) die ook nog eens zuinig is. (1 op 13 in de stad en 1 op 15-16 op de snelweg)
Het moet natuurlijk wel zo zijn dat dit straks alsnog gunstiger is dan een benzineslurpend racemonster.
Ik weet wel dat dat rekeningrijden als een soort zwaard van damocles boven mijn hoofd hangt bij onder andere het zoeken naar een andere baan (beter betaald maar verder weg = meer rijden)
Ik wacht daar dus mee tot ik weet wat het me straks gaat kosten om naar mijn werk te komen en of ik er dan nog wel mee op schiet. De economie in elk geval niet
![]()
want als autorijden minder duur was had ik én meer geld te besteden én kon ik makkelijekr een beter betaalde baan zoeken én kon ik dus meer geld uitgeven.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'