Enig idee waarom hij/zij is gestopt? Journalistiek lijkt me ook 'wel aardig', al zit ik dan wel met het idee dat ik dan 6 jaar voor niks Latijn heb gevolgd en dat ene jaar ook voor niks heb gedaan.quote:Op dinsdag 8 mei 2007 21:22 schreef Dididi het volgende:
Ik ken iemand die na een paar maanden Media en Cultuur gestopt is en volgend jaar journalistiek gaat doen
Doe pas eindexamen in 2007/2008 (als alles goed gaat), dus lijkt me sterk dat ik te laat benquote:Op woensdag 9 mei 2007 16:20 schreef TheMagnificent het volgende:
http://www.kiesjestudie.n(...)iewetenschappen.html
'Communicatie- en informatiewetenschappen', een vergelijkbare studie volgens mij. Kun je ook eens naar kijken.
De link gaat toevallig over de studie in Tilburg, maar je kunt het ook op andere universiteiten volgen.
P.S.: Moet je voor Journalistiek niet veel eerder aangemeld geweest zijn? Ik dacht dat het een numerus-fixus-opleiding was. En ik denk dat je daarmee nu te laat bent.
Ze is gestopt omdat ze het niks vond voorstellen. Je hebt een paar uur college per week en moet verder zelfstandig leren, maar dat is bij de meeste studies aan de universiteit zo.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:11 schreef PimpofPersia het volgende:
[..]
Enig idee waarom hij/zij is gestopt? Journalistiek lijkt me ook 'wel aardig', al zit ik dan wel met het idee dat ik dan 6 jaar voor niks Latijn heb gevolgd en dat ene jaar ook voor niks heb gedaan.
Sorry, ik zie het ja, je zit nog in het 5e.quote:Doe pas eindexamen in 2007/2008 (als alles goed gaat), dus lijkt me sterk dat ik te laat ben.
Op de éém of andere manier sprak dat me minder aan. Ik denk omdat het minder gericht is op media en meer op communicatie. Al moet ik tussen neus en lippen door vermelden dat de UT onderaan mijn universiteitenlijstje staat. Erg ver van thuis ('s-Hertogenbosch) ook, al is dat nog niet eens zo'n probleem, maar heb ook niet het idee dat er veel te beleven valt (correct me if I'm wrong, though)quote:Op woensdag 9 mei 2007 17:20 schreef Unihoc_ACE het volgende:
In Enschede heb je Toegepaste Communicatiewetenschappen. Mijn indruk (als niet TCW-er, maar wel UT-er) is heel goed. De TCW-studenten die ik ken zijn erg leuk en gedreven. Als je al een idee hebt welke richting je op wilt, kun je je ei best wel kwijt. En volgens mij heeft het ook iets meer contacturen dan de gemiddelde communicatiestudie.
http://tcw.schoolsite.utwente.nl/
Kijkend naar mijn huidige studiepatroon ben ik ook zo'n type, dus dat komt wel mooi uit. Dat kan ook komen omdat de huidige studiestof me amper weet te boeien (vakken als wiskunde, aardrijkskunde, vele hoofdstukken bij geschiedenis, economie - ik vind het allemaal niks) wat een lage motivatiegraad tot gevolg kan hebben.quote:Op woensdag 9 mei 2007 16:47 schreef Dididi het volgende:
[..]
Ze is gestopt omdat ze het niks vond voorstellen. Je hebt een paar uur college per week en moet verder zelfstandig leren, maar dat is bij de meeste studies aan de universiteit zo.
Ik ken ook een aantal mensen die wel verder zijn gegaan met Media en Cultuur, maar dat zijn dan meer de types die het liefst zo min mogelijk studeren![]()
En over Latijn: Ik heb zelf ook Latijn gedaan en merk dat het vooral handig is als je iets met taal doet (grammaticale kennis) dus bij journalistiek komt het misschien zelfs meer van pas dan bij Media en Cultuur...
Denk je dat je bij welke studie dan ook iets aan latijn hebtquote:Op woensdag 9 mei 2007 16:11 schreef PimpofPersia het volgende:
[..]
al zit ik dan wel met het idee dat ik dan 6 jaar voor niks Latijn heb gevolgd en dat ene jaar ook voor niks heb gedaan.
deze gastquote:Op maandag 7 mei 2007 19:18 schreef PimpofPersia het volgende:
ZIt op 't moment in 5 gymnasium en volgens ouders en decaan wordt het dan toch echt eens tijd dat je gaat nadenken over je studie. Dus ik denken....
.. enfin, zonder enig resultaat. Beroepskeuzetests schatten mij in voor journalistiek, maar ik was stiekempjes wel van plan een WO-opleiding te gaan doen.
Toen stuitte ik op Media en Cultuur. Enkel volgbaar aan de UvA maar ik denk dat het mijn interesses - films en andere mediavormen als radio, maar ook internet - wel covert. Iemand ervaring met deze studie?
Waarom eigenlijk niet in Februari instromen? Ben het niet van plan maar je weet nooit...quote:Op zondag 3 juni 2007 13:31 schreef Ewelina het volgende:
Het nieuwe media gedeelte is toch ook alleen maar in het 1e jaar, tenzij je het als variant kiest. Maar goed, dat was in 't studiejaar 2003-2004, geen idee hoe het nu is. Ik kon toendertijd gewoon in februari instromen (NOOIT doen!!!) zonder enige toelatingstest oid.
Ik heb het 1,5 jaar gestudeerd, maar ik vond de studie te weinig diepgang hebben en te weinig maatschappelijke relevantie. TV was wel echt tof![]()
Erg bedankt voor je uitgebreide reactiequote:Op dinsdag 5 juni 2007 21:45 schreef base3ball het volgende:
Ik studeer zelf Media&Cultuur, en het bevalt mij zeer goed. Nog even een aavulling op reacties van anderen.
-Er is idd een instroom van 300 man, maar na een jaar is daar ongeveer de helft van over.
-Er is tegenwoordig een 'toelatingstest', maar dat is een wassen neus, daar kom je met gemak doorheen.
-In het eerste jaar krijg je van alle drie de stromingen vakken, na het eerste jaar kies je.
De grote uitval heeft veel te maken met de manier waarop veel mensen het zien. Veelal toch als pretstudie, lekker de hele tijd films kijken enz. Deels is dit waar, je kijkt voor je opleiding veel films enz, maar dat betekend niet dat iedereen dat leuk vind. Die mensen die denken dat het een pretstudie is, zouden gillend weglopen bij die films, dus ja.
In tegensteliing wat mensen denken is het echt niet zo dat je de hele dag tv moet kijken. Het is handig als je veel mediaproducten kent, maar niet noodzakelijk. Ik ken er die heel veel gezien hebben, maar ook die hun klassiekers niet kennen, beide types slagen tot nu toe erg goed.
De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is: ben ik een filmliehebber of ben ik geïntrigeerd door film?
Dit geld natuurlijk ook voor de andere twee disciplines, maar jij hebt vooral interesses in de filmrichting.
Als je nog meer vragen hebt, vraag maar raak![]()
Nieuwe Media is gekoppeld aan digitale cultuur. Je zult vooral kijken naar communities, de technische kant (niet dat jezelf die dingen moet kunnen maar goed). Vooral wat kun je met NM, wat is NM, waar komt het vandaan, waar gaat het naartoe, wat betekend het voor mensen enz enz. Anders kan ik je het niet echt uitleggen, omdat mijn interesse er niet ligt. Het is wel aan de opdrachten te zien, maar dat is te lang om uit te leggen.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 22:19 schreef PimpofPersia het volgende:
[..]
Erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Iedereen uit mijn klas ziet dit ook als een pretstudie ("Ja, wa doe je dan? De heule dag films kijke ofzo?") maar ik snap wel dat het misschien niet even veeleisend is als een studie als Geneeskunde, maar zeker meer van me eist dan mijn huisige 5 VWO.
Wel heb ik nog een vraag; wat houdt Nieuwe Media precies in? Het kwam over als vooral een studie naar internet, computerspellen en dergelijke, of is het toch breder? Als het enkel de eerdergenoemde onderwerpen behandelt lijkt me dat ook interessant...
Maar je leert dus geen dingen als programmeren en dergelijke? (Daar heb ik namelijk een afschuwelijke hekel aan, maar het zal wel niet toch, bij een Alfa-studie?)quote:Op dinsdag 5 juni 2007 22:32 schreef base3ball het volgende:
[..]
Nieuwe Media is gekoppeld aan digitale cultuur. Je zult vooral kijken naar communities, de technische kant (niet dat jezelf die dingen moet kunnen maar goed). Vooral wat kun je met NM, wat is NM, waar komt het vandaan, waar gaat het naartoe, wat betekend het voor mensen enz enz. Anders kan ik je het niet echt uitleggen, omdat mijn interesse er niet ligt. Het is wel aan de opdrachten te zien, maar dat is te lang om uit te leggen.
Wat je er mee gaat doen is ook een raadsel, de docenten klagen steen en been dat het aantal studenten dat de richting NM kiest zo laag is. Maar ze hebben vervolgens wel een totaal onvermogen om aan ons duidelijk te maken wat je van de richting kunt verwachten en wat je er mee gaat doen. In tegenstelling tot de docenten van Film en TV.
Nee je leert niet programmeren enz. Je leert wel wat over de technische kant, maar niet dat soort dingen. Het enige wat je bij de opleiding moet doen (qua internet dan), is een website maken. Maar dat is niet zo moeilijk, bovendien is de uitleg daar vrij uitgebreid van.quote:Op dinsdag 5 juni 2007 22:36 schreef PimpofPersia het volgende:
[..]
Maar je leert dus geen dingen als programmeren en dergelijke? (Daar heb ik namelijk een afschuwelijke hekel aan, maar het zal wel niet toch, bij een Alfa-studie?)
Omdat je dan een half jaar achterloopt. Ik liep vrij veel achter, aantal dingen die bij Film behandeld waren kwamen weer terug bij TV. (en een half jaar later was Film daardoor niet meer zo boeiend...)Toendertijd waren ook de herkansingen pas in augustus, dus als je iets van je 1e semester niet haalt, kun je dat pas een half jaar later overdoen. Normaal gesproken valt dat dus binnen je 1e jaar en als je het dan wel haalt kun je alsnog naar jaar 2 zonder studievertraging. Bij mij dus niet, en daardoor kreeg ik problemen bij de ingangseis van het 2e jaar. Bovendien doe je dan eerst het verdiepende vak en dan het inleidende, enz. Heel onhandigquote:Op dinsdag 5 juni 2007 20:29 schreef PimpofPersia het volgende:
[..]
Waarom eigenlijk niet in Februari instromen? Ben het niet van plan maar je weet nooit...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |