abonnement Unibet Coolblue
pi_49057972
We hadden het in het topic van de Ronde van Romandie al even over, er zijn plannen ontstaan om de Pro Tour drastisch te wijzigen. Zo heeft Patrick Lefevre van Quickstep(volgens Wuyts) de volgende veranderingen voorgesteld:

- Ronde van Zwitserland, Dauphine Libere en Ronde van Romandie samenvoegen en daarvan een voorbereidingskoers maken op de Tour.
- De Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice geen Pro Tour koersen meer maken, maar wel in de kalender houden.
- Maximaal 80 koersdagen.
- In Januari Australie aandoen(Tour Down Under) en in Februari VS(Ronde van California).

Zouden er nog meer kunnen zijn, maar deze heb ik onthouden. Momenteel zijn er de volgende Pro Tour koersen:

Etappewedstrijden
Grote rondes

* Ronde van Frankrijk
* Ronde van Italië
* Ronde van Spanje

Overige etappewedstrijden

* Parijs-Nice
* Tirreno-Adriatico
* Ronde van het Baskenland
* Ronde van Romandië
* Ronde van Catalonië
* Dauphiné Libéré
* Ronde van Zwitserland
* ENECO Tour
* Ronde van Duitsland
* Ronde van Polen

Eendaagse wedstrijden
Klassiekers

* Milaan-San Remo
* Ronde van Vlaanderen
* Parijs-Roubaix
* Luik-Bastenaken-Luik
* Ronde van Lombardije

Overige eendaagse wedstrijden

* Gent-Wevelgem
* Amstel Gold Race
* Waalse Pijl
* HEW-Cyclassics-Cup
* Clásica San Sebastián
* GP Plouay
* Kampioenschap van Zürich
* Parijs-Tours

Diversen

* Ploegentijdrit Eindhoven


Mijn idee over de Pro Tour is als volgt:
- Allereerst vind ik dat er binnen de Pro Tour geen overlappingen moeten zijn qua wedstrijddagen, zoals Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice, Giro en Ronde van Catalonie.
- Uiteraard blijven de 3 grote rondes binnen de Pro Tour, dit levert echter wel al zo'n 60 koersendagen op. Zeker kleinere rondes zouden het veld moeten ruimen.
In maart zou ik enkel Milaan-San Remo rijden en Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico buiten de Pro Tour gooien.

In April houden we gewoon de kasseidrieluik, al vind ik dat Gent-Wevelgem dan wel meer een echte kasseikoers moet worden en de heuveldrieluik. Aan de laatste zou de Henninger Turm kunnen worden toegevoegd als dat parcours zwaarder wordt. Ronde van Baskenland hoeft van mij niet te blijven in de PT, al is het een leuke voorbereidingskoers op de heuvelkoersen. Helaas rijden daar veel heuvelrenners niet.

In Mei moeten gewoon de ronde van Romandie en de Giro worden verreden. De ronde van Catalonie moet uit de PT worden geschrapt. Je laat daar geen renners pieken als ze het ook kunnen doen in de Giro.

In juni moet de ronde van Zwitserland worden gereden in de PT, de Dauphiné Libéré hoeft geen PT wedstrijd te zijn. Mede doordat beide wedstrijd samenvallen. De ploegentijdrit Eindhoven voegt niks toe, maar wanneer in de Tour een ploegentijdrit wordt gereden is het een mooie generale. Hoeft niet te blijven.

In juli hebben we uiteraard de Tour de France. de HEW Cyclassics voegt niks toe aan de Pro Tour en moet er dan ook zo snel mogelijk uit.

In augustus zou er een voorbereidingskoers moeten komen op de Vuelta, waarbij de Ronde van Duitsland het meest logisch is. De Eneco Tour moet opschuiven naar later in het jaar. Daarnaast blijft de Classica San Sebastian daar omdat het verder nergens past->Misschien in April. Nu blijft het toch meer een wedstrijd voor de ronderenners.

In september wordt dan logischerwijs de Vuelta verreden. De Ronde van Polen gaat uit de PT. De Eneco Tour moet een voorbereidingsronde worden op een nieuwe heuveldrieluik, namelijk die in Oktober.

In Oktober kan Parijs-Tours en GP Plouay worden gereden, maar vooral de laatste voegt denk ik niks toe. Parijs Tours zou ik wel houden. Daarachter moet een heuveldrieluik worden gereden met de GP van Zurich(zou zonde zijn als deze zou verdwijnen door te weinig sponsors), de Giro dell'Emilia (aangepast aan PT normen-> Misschien iets zwaarder en langer) en de Ronde van Lombardije. De Eneco Tour is hier dan de voorbereidingskoers hierop.

Dit levert zo'n 100 koersdagen op. Meer dan 80. Daarom denk ik ook dat er een soort van startrecht moet komen. Al moeten er wel minimaal 15 pt-ploegen aan de start staan, maar wat doet Euskaltel bijvoorbeeld in de kasseiwedstrijden. Wat heeft bouygues telecom te zoeken in de Ronde van Duitsland. Laat die ploegen dan lekker een programma rijden waar ze wel wat aanhebben.

Daarnaast moet er gewoon een promotie-degradatie regeling komen tussen de continentale divisie en de Pro Tour. Dat zou vooral tussen de kleinere ploegen meer strijd moet opleveren. Om dit te stimuleren kan je punten gaan geven aan de verschillende truien in etappewedstrijden.

Geef je mening!
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_49058345
Ik ben het niet met je eens, je plannen lijken met tamelijk willekeurig.

Parijs-Nice, Tirreno, Baskenland en de Dauphine uit de ProTour lijkt me gewoon belachelijk. Dat zijn alle 4 echte topkoersen, met een lange historie. Als je ProTour koersen wilt schrappen, doe dan het minder belangrijke werk (Catalonie, Duitsland, Polen, Eneco). Ook maak je het programma helemaal niet minder zwaar, want er is echt geen enkel ProTour team dat niet in die koersen wil rijden.

De ploegentijdrit kan inderdaad makkelijk geschrapt worden.

De HEW heeft wel degelijk een toegevoegde waarde. Als je die koers eruit haalt heb je tussen de Tour en Vuelta maar 1 klassieker (San Sebastian), waar dan niemand meer interesse in zal hebben. Daarnaast is het al jaren een leuke koers, met een deelnemersveld dat erg sterk is.

Voorbereidingskoersen op de Vuelta heeft geen zin. Bijna alle toppers in de Vuelta hebben ook de Tour gereden, en die gaan echt geen koers van een week daar tussen rijden. Als je een koers wilt tussen de Tour en Vuelta (wat me wel logisch lijkt), dan moet dat een koers zijn die een doel op zich is (wat Duitsland wel kan zijn). De Eneco tour als voorbereiding op de najaarsklassiekers heeft geen zin. Het is de laatste jaren keer op keer gebleken dat de enige goede voorbereiding op het najaar via de Vuelta is (de volledige top 5 van het WK van vorig jaar had (gedeeltelijk) de Vuelta gereden).

Ik vraag me af op welke positie je de GP Emillia zou willen plaatsen. Hij wordt nu de dag voor Parijs-Nice gereden, het lijkt me belachelijk om zo laat in het seizoen 2 ProTour koersen in 1 weekend te doen, dus je zou of het seizoen een week moeten verlengen (slecht plan), of de koers midden in de week leggen, wat me ook onverstandig lijkt. Daarnaast lijkt het me wel een beetje willekeur waar Emilla erin moet. Waarom andere klassiekers, zoals Milaan-Turijn, GP Lazio of de Giro del Piemonte dan niet?

Ik zou het programma gewoon houden zoals het is, en de ploegen startrecht geven, ipv startplicht, de meeste ploegen zullen dan nog steeds in practisch alle koersen starten, maar dan is het hun eigen keuze.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:55:11 #3
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_49059038
Er moet helemaal niks geschrapt worden, meer nog je kan zelfs enkele van de grote koersen net onder de pro tour eraan toevoegen. En de 18 ploegen startRECHT ipv startPLICHT geven. Dan krijg je ook geen France c-ploegen in de Giro zoals nu, maar gemotiveerde teams als Selle Italia.

En nog het beste: afschaffen die hele Pro-Tour. Breng die wereldbeker terug.

Door trouwens al zo vroeg de PT te beginnen verlies je de hele charme van een voorbereiding.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  zondag 6 mei 2007 @ 13:16:39 #4
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49059525
Die Pro-tour moet gewoon weg en weer lekker terug naar de WB en de UCI-stand.

En het genie heeft ook weer een oplossing....
quote:
Lefevere: "Ik solliciteer bij de wielerbond"
zo 06/05/07 - Patrick Lefevere heeft dezer dagen zijn handen vol met de dopingstrijd. Maar in Cyclo Sprint laat de Quick-Step-manager ook een ander ballonetje op. Lefevere wil graag voorzitter worden van de Belgische wielerbond (KBWB).
"Ik wil voorzitter worden van de KBWB. Maar niet als vrijwilliger", verduidelijkt Lefevere meteen.

"Ik solliciteer voor een betaalde job. Ik vrees dat ik hiermee sommige pijn zou kunnen doen, maar het is wel een goede pijn."

Over de ProTour: "Die telt te veel koersdagen. Ik stel voor om Parijs-Nice en de Tirreno af te schaffen. Dat zijn slechte westrijden."

"Van Romandië, Zwitserland en de Dauphiné kun je één nieuwe rittenkoers maken en de de drie grote Rondes moeten een week korter worden", zegt Lefevere.

Ook voor de problemen tussen de UCI en de ASO heeft Lefevere een oplossing. "Misschien moet de Tour verkocht worden. Alles is te koop, ook de Ronde van Frankrijk."

Een beetje zeiken over te veel koersdagen maar wel meedoen met elke kermiskoers in België...
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_49059867
quote:
Op zondag 6 mei 2007 13:16 schreef -skippybal- het volgende:
Een beetje zeiken over te veel koersdagen maar wel meedoen met elke kermiskoers in België...
Inderdaad

Is het aantal dagen vergeleken met pakweg 10 jaar geleden veel groter?
  zondag 6 mei 2007 @ 13:40:53 #6
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_49060200
quote:
Op zondag 6 mei 2007 13:29 schreef TargaFlorio het volgende:

[..]

Inderdaad

Is het aantal dagen vergeleken met pakweg 10 jaar geleden veel groter?
Neuh, maar we weten toch hoe Lefevere denkt.
Laatst ook met z'n geouwehoer dat de Tour maar een weekje korter moest. Ik zouo wel eens willen weten hoe die reageert als ze zeggen "Inderdaad!! Die saaie eerste week kan er best uit!!"
Dat zou nog eens mooie interviews op leveren!
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_49062249
Ik ben van mening dat Pro Tour koersen dioe gelijktijdig vallen heel ongelukkig zijn in het schema van een ploeg. Elke ploeg heeft maar 30 renners maximaal, waaronder vaak Neo's die ze rustig willen brengen.

De koersen verdwijnen toch niet van de kalender, alleen van de PT. Ik zie geen enkele toegevoegde waarde van die wedstrijden om wel in de Pro Tour te blijven. Enkel de Ronde van Baskenland, maar dat gaf ik zelf ook aan. Wat maakt het uit dat er tussen de Tour en Vuelta maar 1 klassieker zit? Tussen de Giro en de Tour zit er geeneen. Liever zou ik de Classica San Sebastian ook verplaatsen.

Waarom ik een heuveldrieluik wil maken in oktober? Om meer structuur aan te brengen. Nu wordt er Kampioenschap van Zurich gereden, een week later Parijs-Tours(een totaal ander soort wedstrijd) en een week later Ronde van Lombardije. Zorg voor een soort verbintenis tussen de wedstrijd onderling, zoals dat in het voorjaar ook is. Breng Zurich en Lombardije in 1 week en de woensdag daartussen zou ik dan bijvoorbeeld de GP Emillia plaatsen. Deze race heb ik toevallig gekozen omdat die al in die week valt, en de koersen die jij noemt niet.

De Eneco Tour zou ik overigens graag na het WK plaatsen, want voor het WK is inderdaad de Vuelta belangrijk. Voor de klassiekers daarna toch minder, want dan heb je al een zware maand erop zitten.

Maar ik denk dat het aantal koersdagen wel belangrijk is en ook de ploegen zelf hebben daar een rol in en dat doen ze niet altijd goed. Maar nu zeuren 'sommige' renners dat ze bijna wel naar doping moeten grijpen door het zware programma. Zorg dus dat ze in minder wedstrijd hoeven te starten en dan hebben ze daarover al veel minder te zeggen. Ik ben gewoon van mening dat de Pro Touyr veel exclusiever moet worden.

Daarin zou een apart eendagsklassement kunnen komen(naar oude wereldbeker) en een aparts etappewedstrijdklassement en een combiklassement. Proefideetje mogen we altijd uiten toch?
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  zondag 6 mei 2007 @ 21:10:33 #8
56724 Wombcat
rent wiel
pi_49077555
quote:
Op zondag 6 mei 2007 13:16 schreef -skippybal- het volgende:
Die Pro-tour moet gewoon weg en weer lekker terug naar de WB en de UCI-stand.

En het genie heeft ook weer een oplossing....
[..]


Een beetje zeiken over te veel koersdagen maar wel meedoen met elke kermiskoers in België...
De spaanjaarden zullen ook wel zeggen "Gent-Wevelgem, Parijs-Roubaix en de RVV, daar kun je één koers van maken". Die zijn immers ook in hetzelfde gebied en hebben hetzelfde karakter.
Dat heeft ook weinig toegevoegde waarde.

En dan nog niet Protourkoersen als Omloop Het Volk, E3 prijs, Schoten, Kuurne-Brussel-Kuurne. Allemaal over dezelfde wegen, die kunnen ook leuk combineren. Kan allemaal best in één koers. Waarom moeten er 10+ profwedstrijden in Vlaanderen zijn die allemaal over dezelfde wegen rijden? Da's toch nergens voor nodig? En dna nog zo'n Ronde van België, die eigenlijk zou samengaan met de Ronde van Nederland, maar die ze dan toch nog organiseren.

En dan de eerste week uit de Tour.

En dan eens zien wat er voor Quickstep nog overblijft.
in a crowd you lose humanity
  zondag 6 mei 2007 @ 21:13:20 #9
56724 Wombcat
rent wiel
pi_49077697
quote:
Op zondag 6 mei 2007 14:51 schreef Steven184 het volgende:
Maar nu zeuren 'sommige' renners dat ze bijna wel naar doping moeten grijpen door het zware programma.
Ben Johnson zal ook niet naar doping gegrepen hebben omdat de 100 meter zo zwaar is.
Er wordt naar doping gegrepen omdat ze willen winnen. Zonder doping kan het ook, alleen rijden ze dan wat langzamer (en moeten ze wat minder wedstrijden rijden).

Wat al eerder gezegd is: verander de startplicht in de Protour naar startrecht. Dan kunnen ze zelf kiezen of ze de Ronde van het Baskenland of de Giro wel willen rijden. En dan komen daar gemotiveerde ploegen aan de start in plaats van mensen voor wie het allemaal niet zo hoeft, maar ze komen omdat ze moeten.
in a crowd you lose humanity
  zondag 6 mei 2007 @ 22:01:13 #10
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_49080207
quote:
Op zondag 6 mei 2007 21:10 schreef Wombcat het volgende:
Waarom moeten er 10+ profwedstrijden in Vlaanderen zijn die allemaal over dezelfde wegen rijden?
Het is een klein land en aangezien ze blijkbaar niet graag door Wallonië rijden is het maar de helft van een klein land.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_49080776
Schaf beter maar de verplichting voor pro tour - ploegen af om in al die pro tour- races een team af te vaardigen.

Dat scheelt dan al een hele hap, qua overbelasting.

Maar ga asjeblieft niet de Ronde van Zwitserland, de Dauphiné Libéré en de Ronde van Romandie samenvoegen zeg, dat is zo zonde.
pi_49081027
quote:
Op zondag 6 mei 2007 21:10 schreef Wombcat het volgende:

[..]

De spaanjaarden zullen ook wel zeggen "Gent-Wevelgem, Parijs-Roubaix en de RVV, daar kun je één koers van maken".
Precies, Lefevre praat wel heel erg in het straatje van de Vlaming.

De Ronde van Zwitserland en de Ronde van Romandië zijn daar in Zwitserland gewoon erg gewichtige koersen.

Dan kunnen die Zwitsers ook wel zeggen: schaf GW maar af.
pi_49081199
En: waarom zou Zwitserland dan maar 2 Pro Tour - koersen verdienen, waarvan er één dus nog niet helemaal puur Zwitsers zou zijn?

Terwijl België er dan 5 heeft en Nederland er 3...
  zondag 6 mei 2007 @ 22:29:36 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_49081579
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:18 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Precies, Lefevre praat wel heel erg in het straatje van de Vlaming.

De Ronde van Zwitserland en de Ronde van Romandië zijn daar in Zwitserland gewoon erg gewichtige koersen.

Dan kunnen die Zwitsers ook wel zeggen: schaf GW maar af.
Precies.

Wat mij betreft mag de ProTour (minus de Ronde van Polen ) wel blijven, maar wel met het principe van startrecht ipv startplicht wat al een aantal keren is aangekaart. Verder lijkt me een promotie/degradatie-regeling ook hip.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zondag 6 mei 2007 @ 23:13:28 #15
56724 Wombcat
rent wiel
pi_49083433
quote:
Op zondag 6 mei 2007 22:12 schreef Leatherface het volgende:
Schaf beter maar de verplichting voor pro tour - ploegen af om in al die pro tour- races een team af te vaardigen.

Dat scheelt dan al een hele hap, qua overbelasting.

Maar ga asjeblieft niet de Ronde van Zwitserland, de Dauphiné Libéré en de Ronde van Romandie samenvoegen zeg, dat is zo zonde.
Het slaat ook nergens op. Romandië en Zwitserland samenvoegen snijdt nog enigszins hout, maar de Dauphiné? Da's toch een wat andere streek. OK, het is allemaal in de Alpen, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Met hetzelfde recht kun je dan zeggen, laten we de Tour en de Dauphiné maar samenvoegen. Dauphiné gaat vaak over dezelfde wegen als later de Tour. Het is allebei in Frankrijk.

En als je dan toch bezig bent, dan is er ook nog zo'n rittenkoers in het zuiden van Frankrijk (Route du Sud?), in de Pyreneën vaak. Ook daar komt de Tour wat later langs.

Als je zo bezig bent, kun je de hele kalender wel samenvoegen tot 3 of 4 wedstrijden per jaar.
in a crowd you lose humanity
pi_49089644
quote:
Op zondag 6 mei 2007 23:13 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het slaat ook nergens op. Romandië en Zwitserland samenvoegen snijdt nog enigszins hout, maar de Dauphiné? Da's toch een wat andere streek. OK, het is allemaal in de Alpen, maar zo lust ik er nog wel een paar.
Met hetzelfde recht kun je dan zeggen, laten we de Tour en de Dauphiné maar samenvoegen. Dauphiné gaat vaak over dezelfde wegen als later de Tour. Het is allebei in Frankrijk.

En als je dan toch bezig bent, dan is er ook nog zo'n rittenkoers in het zuiden van Frankrijk (Route du Sud?), in de Pyreneën vaak. Ook daar komt de Tour wat later langs.

Als je zo bezig bent, kun je de hele kalender wel samenvoegen tot 3 of 4 wedstrijden per jaar.
Zo is het maar net, ja.

In Zwitserland of in de Franse Alpen (de Dauphiné Libéré - streek dus) kunnen ze dan ook wel zeggen dat die Vlamingen hun Ronde van Vlaanderen, Gent- Wevelgem en de E3 - Prijs en al dat soort andere koersen wel kunnen samenvoegen.

Waarom zijn er überhaupt niet minder dan een stuk of 4 á 5 voorbereidingskoersen op de Ronde van Vlaanderen, terwijl pakweg de Giro in feite alleen de Tour de Romandie en de Giro di Trentino als voorbereidingswedstrijden heeft? En dan ook nog als optie nemen om die Tour de Romandie te schrappen en laten op gaan in een koers die na de Giro zal worden verreden, ter voorbereiding op de Tour de France.

Hoe moeten al die Giro-kanshebbers zich dan fatsoenlijk voorbereiden op Pro Tour - niveau?

En waarom heeft Luxemburg, een land met een groots verleden in het wielrennen, geen enkele Pro Tour-koers binnen haar landsgrenzen? Telt de erfenis van Charly Gaul dan niet?

Hieruit blijkt dus wel dat er voor mij niks geschrapt hoeft te worden. De kalender hier dan daar aanpassen is prima, maar een beter idee lijkt mij om de startplicht af te schaffen. Zo hoeven mooie koersen niet te verdwijnen en worden er geen renners of landen benadeeld of in hun belangen geschaad.

Sommige ideeën van Lefevre vind ik ook een beetje Vlaanderen-centrisch en ik hoop niet dat de UCI er haar oren naar laat hangen.
  maandag 7 mei 2007 @ 08:23:47 #17
56724 Wombcat
rent wiel
pi_49089911
Misschien moeten we eens een mailtje sturen naar Wuyts, met voorstellen om de vlaamse koersen samen te voegen.
Het samenvoegen van Romandië, Dauphine en Zwitserland vond 'ie wel een goed idee, dan moet het samenvoegen van de vlaamse koersen ook goed vallen (anders ben je idd vlaams-centrisch aan het denken).
in a crowd you lose humanity
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')