abonnement Unibet Coolblue
pi_48977948
Situatie:
Na de vreselijk hete zomer van vorig jaar (en ook de afgelopen jaren eigenlijk) ga ik einde van deze maand een mobiele airco kopen, waarschijnlijk deze:
De airco komt in de slaapkamer en de afvoerslang moet door het slaapkamerraam, een permanente afvoer in de muur maken is geen optie (huurflat, dikke muur, etc.).

Het probleem:
Maar nu is het zo dat ik niet durf te gaan slapen met een open slaapkamerraam. Ik woon op de tweede verdieping van een flatgebouw en de balkons lopen over de hele lengte van de woningen en in het verleden zijn al eens eerder inbrekers via de balkons omhoog geklommen en hebben zo in een woning ingebroken via een open balkondeur/raam.
Dus, er moet iets bedacht worden dat de afvoerslang naar buiten kan en dat het slaapkamerraam dus veilig (relatief gezien dan he, want als iemand echt naar binnen wil dan vindt die toch wel een weg) en ik dus lekker koel kan slapen.

Het raam in kwestie:


Mogelijke oplossingen:
Ik heb zelf al een aantal oplossingen bedacht, maar niet alles is even handig lijkt me.

  • Ik zou de airco op een oud tv-tafeltje kunnen zetten en de slang via het kleine bovenraampje naar buiten kunnen hangen via een gat in de hor. Maar het rolgordijn valt over de gehele lengte van het raam en kan dan niet naar beneden, dus dan moet ik iets anders voor het raam hangen. Daarnaast is die airco retezwaar om op het tafeltje te tillen en dan niet meer zo mobiel.
  • Airco op de grond en het grote raam een stukje open. Ik zou dan een soort traliewerk aan de binnenkant kunnen bevestigen, maar dit is wel erg rigoreus en duur volgens mij en dan ook nog de juiste maat zien te vinden.
  • Het grote raam een stukje open en dan met twee deurkettingen of veiligheidshaken o.i.d. vastmaken, maar ik weet niet precies wat er allemaal op de markt is op dat gebied en of dit dan ook bij dit raam gaat werken. Sowieso moet met een plankje o.i.d. de raamopening zoveel mogelijk worden afgesloten om de warme lucht buiten te houden en om de airco optimaal te laten werken. Dus hier is misschien iets te combineren
  • Een raamalarm gebruiken. Simpel, maar veilig?

    Dus, ik kom er zelf niet zo goed uit wat ik nou het beste kan doen. Hebben jullie nog creatieve oplossingen?
  • dus...
      donderdag 3 mei 2007 @ 20:40:51 #2
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_48978501
    Hang dat horgordijn 20 cm lager, onder het kleine raampje dus, en duck-tape de ruimte om de airco-slang dicht. Dan ben je er toch?
    censuur :O
      donderdag 3 mei 2007 @ 20:41:14 #3
    131755 joekeloekes
    Mijn hond is de liefste
    pi_48978515
    Heb hier een ander rolgordijn gedaan, en airco op een stevige boekenplank hoog gezet, slang door bovenlichtje. Een plank voor het bovenlicht geschroefd, en daar die slang op aangesloten.

    Een raam open laten staan heeft geen zin. Die airco blaast lucht naar buiten, en die lucht moet dus vcia een andere weg weer je slaapkamer inkomen. Als je bovenlichtje op raam openstaat dan komt de uitgeblazen hete lucht linea recta terug naar binnen. Wel goed voor het energiebedrijf, niet voor het rendement.

    Maar binnenkort gaat deze airco eruit, en komt er een kleine split unit, dan speelt vooral dat probleem niet dat er hete lucht naar buiten geblazen wordt, die door kieren etc weer naar binnen komt ook. Rendement is dus veel hoger, en het lawaai een stuk minder.

    Die split units kosten tegenwoordig ook niet veel meer. De pijpjes kunnen door het bovelicht, en de buitenunit hang ik met wat haken aan de muur.
    Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
      donderdag 3 mei 2007 @ 20:42:41 #4
    18360 cYbErTiM
    Moet Niet Zeuren!
    pi_48978577
    Ik heb hier in me huurflat gewoon met een dikke betonboor een gat in me muur gemaakt.
    Ik bedoel de volgende bewoner gaat het ook niet trekken in deze rot hitte dus zal ongetwijfeld geen probleem maken van dit air-gat dat netjes met roostertjes bewerkt is dus als je het niet gebruikt is het een mooi luchtgat
    Je leeft maar één keer...
    pi_48980733
    Kun je niet een dikke plaat MDF ofzo maken die precies in je kozijn past?

    Dan kun je het raam altijd open laten staan en die plaat in het kozijn vastzetten (een paar schroeven ofzo, die gaten kun je later evt dan wel weer dichtsmeren..)

    In die plaat MDF kun je dan een gat maken waar de afvoer precies doorheen kan.
    pi_49002181
    Goeie reacties, dank daarvoor!


  • Het rolgordijn zou inderdaad lager kunnen, maar dat staat ook weer zo raar denk ik. Daarnaast is het op een tafeltje zetten van de airco toch niet echt heel handig denk ik.
  • Deze airco ligt eigenlijk al boven mijn budget, dus nog meer uitgeven voor een splitunit, waardoor ik dan toch ook alsnog door de muur heenmoet is nu even geen optie
  • Een mdf-plaat voor het hele raam, dat vind ik een heel goed idee (dat ik dat zelf niet had bedacht ). Ik wist al wel dat ik het open raam ook moest afdichten, maar ik zat veel te moeilijk te denken dus. Inmiddels met een collega erover gehad om dan die plaat in 2 stukken te doen (vertikaal) en met scharnieren aan elkaar zetten met in 1 stuk een gat voor de afvoerslang, zodat je het dan als een deurtje kan wegklappen als je de airco niet gebruikt. Ik ga dat maar eens verder uitwerken!

    Als iemand verder nog iets nuttigs heeft toe te voegen, graag!
  • dus...
    pi_49020504
    Ik heb zelf ook een mobiele airco en sta op het punt een splitunit te kopen vanwege het geluid.

    Anyway ik heb gemerkt dat zo'n airco alleen goed kan werken als er geen toch van buiten is. Het raam open zetten om de warme lucht weg te laten gaat niet werken; komt net zo hard weer naar binnen. Zorg dat alle ramen enz. dicht zijn en maak een goed sluitend gat in de gevel zou mijn tip zijn.
    Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
    pi_60395072
    Mhhh ben inmiddels ook op zoek naar een oplossing voor dit probleem... heb een mobiele airco en inmiddels een verloop stuk gekocht waardoor ik het slaapkamerraam niet helemaal maar open hoef te zetten (verloop stuk heeft een smalle rechthoekig uiteinde) Maar door de kier van het raam (ik schat dat het raam zo'n 5-7 cm openstaat) kom toch nog veel warme lucht...
    pi_60395231
    indien enkel glas, laat dan gewoon een gat in het glas snijden
      maandag 28 juli 2008 @ 14:00:39 #10
    34793 neo567
    You know who
    pi_60395325
    quote:
    Op donderdag 3 mei 2007 21:31 schreef Miesjaa het volgende:
    Kun je niet een dikke plaat MDF ofzo maken die precies in je kozijn past?

    Dan kun je het raam altijd open laten staan en die plaat in het kozijn vastzetten (een paar schroeven ofzo, die gaten kun je later evt dan wel weer dichtsmeren..)

    In die plaat MDF kun je dan een gat maken waar de afvoer precies doorheen kan.
    Zo heb ik dat ook opgelost toen ik een mobiele airco had, ik had de MDF plaat , vast gezet met vleugel moertjes, mischien een idee?
      woensdag 30 juli 2008 @ 11:51:37 #11
    17205 Profesor
    I have a dream!
    pi_60440061
    quote:
    Op maandag 28 juli 2008 14:00 schreef neo567 het volgende:

    [..]

    Zo heb ik dat ook opgelost toen ik een mobiele airco had, ik had de MDF plaat , vast gezet met vleugel moertjes, mischien een idee?

    Prof ook, werk perfect. (past zelfs in de doos waar de airco in zit, dus in de winter geen ruimte verlies)

    Neem geen te dunne plaat, anders horen ze op straat alles en kan er warmte binnenkomen, tevens inbraak gevoeliger.
    Ik zou minimaal voor 1,2 cm gaan.
    Werkt het beste bij ramen die naar buiten opengaan, omdat de plaat er echt in verzonken zit (schroevendraaier ertussen heeft geen enkele zin)

    De MDF plaat (aan de buitenkant) past exact in het raam en is luchtdicht (dankzij tochstrip van het raamkozijn zelf) met de vleugelmoertjes en drie dwars plankjes (aan de binnenkant, boven, midden en onder) zit de plank muurvast.
    En hoef je niet te boren in kozijnen en zo.

    De bouten aan de buitenkant zijn wel glad aan de voorkant zodat inbrekers ze er niet uit kunnen schroeven en de kleur van de plank is hetzelfde als rest van het houtwerk, dus ziet er nog netjes uit ook nog. En valt niet echt op.
    Verder zit er een rooster op de luchtuitlaat, zodat ook handen (of katten) niet door de opening naar binnen komen...


    ...werkte zo goed, dat ik zelfs een druk verschil had in huis..
    opgelost door ventilatie roosters open te zetten in een kamer aan de schaduwzijde
    [url=http://forum.fok.nl/showtopic.php/297546] ~Profesor geeft spreekuur~ [/url] Professor zou wel een vrij trieste and pretentieuze nick zijn voor iemand die zoveel semi-doordachte nonsens post.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')