abonnement Unibet Coolblue
pi_53305857
quote:
Op woensdag 19 september 2007 17:33 schreef whoops het volgende:
Kijk hier eens, misschien dat je daar vindt wat je zoekt: http://www.brunolinux.com(...)eplace_with_Sed.html
Ja, daar staat precies wat ik zocht. Dank je wel!
  donderdag 20 september 2007 @ 08:34:06 #227
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53319173
Overigens is -i een FreeBSD extension, die weliswaar redelijk ruim ondersteund wordt, maar als je het meer portable moet hebben is het beter voor iets als:

1
2
3
4
5
for f in *; do
    cat "$f" | sed 's/henk/piet/g' >  "$f".new
    mv "$f" "$f".bak
    mv "$f.new" "$f"
done;


Te doen. Eventueel kun je nog wat checks erin doen zodat je niet doorgaat als je diskspace vol is en je alles verprutst.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 20 september 2007 @ 09:00:16 #228
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_53319525
Uit de laatste Linux magazine: http://www.linuxinstallaties.be/computers.fd
quote:
Multiseat computers

Één computer met meerdere gebruikers... tegelijk!

Vanaf twee tot en met zes gebruikers die onafhankelijk en gelijktijdig op één pc kunnen werken, dit kan dankzij het nieuwe linux multiseat-systeem. (Meerdere zitjes systeem) Dit reduceert niet alleen uw beschikbare ruimte, maar het is ook erg kostenbesparend: één pc kost minder, verbruikt tot 80% minder stroom, neemt maar één netwerkaansluiting...

Bij normale computertaken zoals surfen op internet, tekstverwerking en office programma's wordt slechts 10 tot 15 % van de computer gebruikt. Met deze nieuwe multiseat opstelling wordt de computer ten volle gebruikt, daarom is er dus een enorme besparing in aankoop en onderhoud. De seats kunnen tot op een afstand van 5 meter van de computer zelf.

Daar het besturingssysteem Windows het technisch niet toelaat in multiseat te werken, werd voor Ubuntu Linux geopteerd. Ubuntu Linux staat voor veilig, uiterst stabiele en vrije software. Alle mogelijkheden zijn beschikbaar: surfen, e-mail, tekstverwerking, ...
Nou DAT is nog eens een goed idee
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind
Disgaea 5 *O* Horizon Zero Dawn *O* Nier Automata *O* Persona 5 *O*
pi_53323676
Bepaalde applicatie proberen schijnbaar standaard applicaties te openen voor een webpagina te openen of voor email. Hierbij komt ie standaard uit op iceweasel. Maar dit is de bedoeling niet. (Eclipse met GWT designer, adobe reader bv)

Wie weet waar ergens een optie zit om te veranderen?
  donderdag 20 september 2007 @ 12:08:41 #230
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53323876
Wat is je distributie?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 20 september 2007 @ 12:11:43 #231
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53323958
Tot die tijd:
http://kb.mozillazine.org/Setting_Your_Default_Browser
http://gentoo-wiki.com/TIP_Set_your_default_browser

De Debian-optie is ook voor Ubuntu van toepassing. Een distro-specifieke oplossing heeft m.i. de voorkeur voor een oplossing voor KDE/Gnome. Als het systeem van Debian goed werkt namelijk, zal het ervoor zorgen dat deze instelling doorgegeven wordt aan alle applicaties (incl. KDE & Gnome).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53482930
Ok mensen,

Heb een linux vraag en ik heb het vermoeden dat ik hier wel juist zit

Op dit moment hebben we op het bedrijf mailtraq draaien op een windows pc. Nu is mailtraq nogal beperkt en willen we er wat meer mee doen. met name de admin beheer is een rotzooi in mailtraq. Nu was mijn idee om een nieuwe mailserver op te zetten. Aangezien mcrosoft zooi allemaal geld wil zien ben ik maar eens richting linux gaan kijken, en wat blijkt: de baas vind het een goed idee (het is tenslotte freeware) Maar jullie raden het al, buiten een webserver op ubuntu installeren heb ik 0,0 ervaring met linux.

Mijn vraag richting jullie is dan ook,
op welke distributie van linux kun je een goede mailserver bouwen voor zowel intern als extern verkeer. Makkelijk te ocnfigureren enzo. Via de search in dit topic terecht gekomen dus ben benieuwd of er watr help is.

In het begin wil ik voornamelijk de grote zooi van distrubuties uit elkaar houden door te concentreren op 1 geheel. Als ik weet welke het bestevoor de mailserver te gebruiken is, kan ik er verder opzoeken met google enzo.
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 26 september 2007 @ 11:59:21 #233
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53483155
Je zult je wel even moeten verdiepen in mail-servers, zoals SMTP en IMAP/POP. Ik weet niet wat je precies wilt. Wil je dat van een zeker adres mail doorgestuurd wordt naar iedereen. Dus iedereen@bedrijf.nl wordt bijvoorbeeld naar pietje@planet.nl doorgestuurd, en naar kees@hotmail.com -- of wordt het een mail server voor het gehele bedrijf, waarbij iedereen z'n eigen account krijgt?

Het eerste, gewoon doorsturen kun je met aliassen wel af. Dan moet je een SMTP-server regelen (Postfix b.v.). Dat kan op elke distro, Postfix is redelijk gemakkelijk te configureren naar mijn mening. (Alhoewel, als 't je eerste keer is, is makkelijk natuurlijk relatief moeilijk).

Wil je meer en beter beheer zou ik voor GNU Mailman gaan om lijsten op te zetten waar mensen zich bij kunnen aanmelden en afmelden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53483295
op dit moment draait er dus al een complete mailserver maar dan in windows.

je hebt dan ook als email adres:
naam@bedrijf.com

elke nieuwe werknemer krijgt dan dus ook zijn eigen mailaccount die gelijk te gebruiken is vanaf waar dan ook ter wereld met behulp van webmail en outlook.

smtp wordt op dit moment ook door het bedrijf gebruikt (smtp.bedrijf.com)
imap/pop. Op dit moment zijn er mensen binnen het bedrijf die hun mail poppen en andere doen het met Imap. Ik zelf ben wel een vorostander van imap omdat dan de mailboxen neit zo groot worden op de lokale pc. Mailtjes blijven tenslotte op de server staan en kunnen dus ook niet echt kwijt geraakt worden
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
  woensdag 26 september 2007 @ 12:10:04 #235
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53483446
Wil je dat allemaal omzetten? Dat kan prima met b.v. Debian of Ubuntu (ik zou voor een distro met goede security updates gaan, b.v. Debian stable (hoe Ubuntu Server dat doet weet ik zo niet)). Een hele mail-installatie migreren is geen kattepis. Ik zou je goed inlezen over de opties zoals courier/dovecot, smtp, et cetera.

Wil je alleen een mailinglist manager echter, dan zou je ook gewoon GNU Mailman op die server kunnen installeren, dat biedt de mogelijkheid voor mensen om zich aan te melden (of voor de admin om dat te doen) en om mail doorgestuurd te krijgen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53483938
mja, wij leven op grote projecten om het zo maar te zeggen
op dit moment draaien er ook 2 projecten die redelijk groot zijn:
complete telefonie omgooien naar ip telefonie en van 10 terminal servers er 1 maken inclusief alle instellingen enzo

dus wat dat betreft zijn we wat grote projecten gewend, wat natuurlijk niet wegneemt dat de mailserver weer een nieuwe ingewikkeldere proces is. Maar het liefst heeft de baas zoiets van: alles van microsoft weg en vervangen door linux .....

maar ja, dat is denk ik weer wat te hoog gegrepen vanwege verschillende mensen die ermee moeten kunnen werken
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_53491594
Je wilt dus
a) een mail server voor je domein: daar kun je prima postfix voor gerbuiken. Eventueel kun je dit samen met spamassasin draaien voor het filteren van spam.
b) een imap server. Vaak doen imap-servers pop als bonus, bv courier heeft imap en pop.
c) webmail. Ook hier zijn veel alternatieven voor. Hier zijn we net overgeschakeld op horde en dat bevalt me nog prima (hoewel je misschien aan IMP voldoende hebt).

En dan komen de vele opties:
- heb je dusdanig "weinig" verkeer dat 1 mail server alles aankan of wil je een backup server of iets met load balancing?
- wil je je inkomende mailserver op dezelfde server als je uitgaande mail.
- hoe doen jullie authenticatie? Hebben jullie een NIS of ldap of distribueer je een password file over al je machines?
pi_53675348
Kun je op Ubuntu ook software draaien die eigenlijk voor Windows is ontworpen, en kan het evenveel als windows, of heeft het nadelen op bepaalde gebieden?
pi_53676113
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 19:51 schreef imported_sphinx het volgende:
Kun je op Ubuntu ook software draaien die eigenlijk voor Windows is ontworpen, en kan het evenveel als windows, of heeft het nadelen op bepaalde gebieden?
Wine gebruiken. Of een VM draaien. Nadeel van wine is dat het niet 100% compatibel is. Nadeel van een VM is dat het loodzwaar is.
pi_53676373
quote:
Op woensdag 26 september 2007 11:50 schreef Crazy-M het volgende:
Ok mensen,

Heb een linux vraag en ik heb het vermoeden dat ik hier wel juist zit

Op dit moment hebben we op het bedrijf mailtraq draaien op een windows pc. Nu is mailtraq nogal beperkt en willen we er wat meer mee doen. met name de admin beheer is een rotzooi in mailtraq. Nu was mijn idee om een nieuwe mailserver op te zetten. Aangezien mcrosoft zooi allemaal geld wil zien ben ik maar eens richting linux gaan kijken, en wat blijkt: de baas vind het een goed idee (het is tenslotte freeware) Maar jullie raden het al, buiten een webserver op ubuntu installeren heb ik 0,0 ervaring met linux.

Mijn vraag richting jullie is dan ook,
op welke distributie van linux kun je een goede mailserver bouwen voor zowel intern als extern verkeer. Makkelijk te ocnfigureren enzo. Via de search in dit topic terecht gekomen dus ben benieuwd of er watr help is.

In het begin wil ik voornamelijk de grote zooi van distrubuties uit elkaar houden door te concentreren op 1 geheel. Als ik weet welke het bestevoor de mailserver te gebruiken is, kan ik er verder opzoeken met google enzo.
De distrubutie maakt echt geen klap uit, ze hebben allemaal prima software voor wat jij wilt. Het is een persoonlijke keus (welk packagement vind je handig bijv.)
Zelf vind ik de workaround.org tutorial voor Debian Etch op http://workaround.org/articles/ispmail-etch/ erg fijn (en heb er ook mee geholpen). Maar deze is ook gewoon toe te passen op Ubuntu.

Maar freeware of niet, jouw uren kosten ook gewoon geld. Iets als Mdaemon Pro 50 user licentie voor 780 USD biedt ook alles wat je zo nodigt lijkt te hebben. En het instellen van een webserver is natuurlijk wel iets minder complex dan het opzetten van een mail systeem.

Ik heb zelf een beheersinterface gemaakt voor o.a. SHA256 passwords maar postfixadmin (http://sourceforge.net/projects/postfixadmin/) is een goede applicatie om mee te starten...

Ik zelf gebruik Postfix, amavisd-new met spamassassin en clam-avv, voor mail delivery/filtering, imap & pop3 is Dovecot. uitstekend En MySQL als database. Alle mutaties worden via MySQL replication ook beschikbaar gemaakt voor de secunaire MX.

Maar Courier-POP/IMAP en maildrop werkt ook prima. Als je niet al te veel eisen stelt aan de functionaliteit van de e-mail client is Roundcube een goede optie, uitgebreid (maar ook lastiger te configueren) is Horde/IMP.

Op bijv. #postfix op freenode.org irc-servers ook al genoeg hulp te krijgen.
pi_53676778
quote:
Op donderdag 20 september 2007 08:34 schreef Iblis het volgende:
Overigens is -i een FreeBSD extension, die weliswaar redelijk ruim ondersteund wordt, maar als je het meer portable moet hebben is het beter voor iets als:
[ code verwijderd ]
Kan je leuker oplossen met perl, is nog portable ook ;)
1perl -p -i.bak -e 's/piet/henk/g' * 
  woensdag 3 oktober 2007 @ 21:01:12 #242
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53677110
Als iets niet portable is, is het Perl. Dat zit bij NetBSD niet standaard in de base-install bijvoorbeeld (en terecht). Daar is ’t al snel /usr/local/bin/perl. Perl is zeker geen POSIX.

Portable is redirecten naar een tijdelijk bestand, oude bestand verwijderen en nieuwe hernoemen. Het heeft het bijkomend voordeel dat als de schijf vol raakt terwijl je ermee bezig je oorspronkelijke bestand niet corrupt raakt. (Aannemende dat je gebruik van && of $? maakt).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 21:02:36 #243
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53677146
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 20:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Wine gebruiken. Of een VM draaien. Nadeel van wine is dat het niet 100% compatibel is. Nadeel van een VM is dat het loodzwaar is.
En wine werkt alleen op x86, niet op een PPC architectuur, en de VM wel. Nu is het niet waarschijnlijk dat de vraagsteller iets anders dan x86 heeft – maar toch.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_53684025
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 21:01 schreef Iblis het volgende:
Als iets niet portable is, is het Perl. Dat zit bij NetBSD niet standaard in de base-install bijvoorbeeld (en terecht). Daar is ’t al snel /usr/local/bin/perl. Perl is zeker geen POSIX.

Portable is redirecten naar een tijdelijk bestand, oude bestand verwijderen en nieuwe hernoemen. Het heeft het bijkomend voordeel dat als de schijf vol raakt terwijl je ermee bezig je oorspronkelijke bestand niet corrupt raakt. (Aannemende dat je gebruik van && of $? maakt).
Hoezo zou het niet portable zijn? Perl is beschikbaar voor bijna alle OS'en. Dat het niet in een default install zit doet daar niks aan af. Java is ook portable, ookal wordt Java niet op alle systemen default geinstalleerd. En als je /usr/local/bin/perl moet gebruiken staat het wel in je PATH, en kan je het gewoon met `perl' aanroepen (bash is ook niet altijd te vinden onder /usr/bin/bash).
Ik gebruik perl onder Windows, Unix en Linux, ik hoef geen code aan te passen (Windows stuff ff uitgezonderd met specifieke gevallen) als ik mijn scripts op een andere doos zet. Dat lijkt me redelijk portable.

Perl is zeker geen POSIX: http://perldoc.perl.org/POSIX.html

Verder is perl -p -i -e 's/hier/daar/g' $file net zo makkelijk als je for loop (ik vind het persoonlijk makkelijker). Hoef je je helemaal niet druk te maken over diskspace issues etc etc. (zelfde geldt voor sed -i trouwens). Je doet het nu in 1x zonder extra files aan te maken en te moven.

FreeBSD is trouwens ook perl-loos bij de base install. sed kan je trouwens ook deinstallen en dan is je for-loop ook niet meer portable. Als je de tools niet installeert vervalt de portability altijd, dat wil ik eigenlijk zeggen.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 07:44:08 #245
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_53685086
Maar sommige tools maken deel uit van een standaard Unix-systeem (met standaardopties) en sommige niet. Van sommige tools kun je ervan uitgaan dat ze op een Unix-achtige beschikbaar zijn. Dat zijn b.v. /bin/sh, maar niet /bin/bash. Perl is ook geen standaard utility. sed wel, awk ook, maar yes niet. Als iemand moedwillig sed deïnstalleert zodat het onderliggende systeem geen Unix-(achtig) systeem meer is, dan kan dat natuurlijk, maar goed. Het is m.i. fout om aan te nemen dat Perl sowieso wel op een Unix-systeem staat. (Evenals aan te nemen dat sed -i ondersteund wordt.)

Dat Perl zelf portable is, doet daar niets aan af. Het gaat om jouw oplossing, en of die zo naar een ander Unix-systeem omgezet kan worden, en als je Perl gebruikt ben je daar een stuk minder zeker van. Wat standaardcommando's zijn waarover je kunt beschikken kun je bij opengroup.org vinden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 4 oktober 2007 @ 17:27:42 #246
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_53697211
Als perl portable is, waarom zou een perl script dan niet portable zijn?
Tevens zeg je dat perl geen standaard utility is, daar ben ik het al helemaal niet mee eens.
En een Unix machine zonder sed is nog steeds een Unix machine. Afwezigheid van tools/applicaties maken een Unix machine niet minder Unix. Een Unix machine kan perfect zonder sed en awk, zolang je maar perl op die doos hebt.
Om een collega te quoten: "Ik zou niet weten waarom je voor sed en awk zou kiezen als je het in perl kan doen".

Maar goed, ik heb een andere mening dan jij die hebt, daar laat ik het maar bij.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 14:06:59 #247
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_53742457
Vraagje: Weet iemand aan progje om op een linux bak in de gaten te houden welke bestanden er geopend worden. Wil namelijk weten wat bepaalde load op een server veroorzaakt . Een soort top idee zeg maar .
phluphy for president!
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 14:15:03 #248
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_53742586
Kun je niet je server proces die zaken laten wegschrijven naar een log file?
pi_53742636
"lsof" geeft een lijst met alle geopende bestanden op dat moment. "man lsof" voor meer info.
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 14:24:24 #250
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_53742741
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 14:15 schreef Visitor.Q het volgende:
Kun je niet je server proces die zaken laten wegschrijven naar een log file?
Het gaat om de al gehele server niet een bepaald process .
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 14:18 schreef Farenji het volgende:
"lsof" geeft een lijst met alle geopende bestanden op dat moment. "man lsof" voor meer info.
Wow! Dat zijn iets meer resultaten dat ik gehoopt had . Misschien ff een bash scriptje maken wat in de gaten houd welke bestanden het vaakst geopend worden .
phluphy for president!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')