abonnement Unibet Coolblue
pi_48803468
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 07:41 schreef Danny het volgende:

[..]

nu hoor je een dag later op het nieuws dat er weer een balkanland heeft gewonnen en dat men zich afvraagt of het helemaal eerlijk is verlopen.
Dit soort reacties hoor ik veel van mensen die meteen ook beweren al jaren niet meer te kijken. Het is met feiten te staven dat Oost Europa niet DE dominante factor is op het festival. Natuurlijk hebben de landen aan invloed gewonnen, ze maken dan ook een groot deel van Europa uit. Maar de laatste tien jaar won 3 x een Oost Europese inzending waarvan Oekraine met een liedje dat ook had gewonnen als het uit Oost Groningen was gekomen.

Uiteindelijk wint toch meestal het meest opvallende, aparte of gewoon slechtse liedje. Mijn stelling is dat het niet zoveel met de landen te maken heeft.
pi_48803501
interessant..
Was geschreven,
Jorrit
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2007 @ 12:37:38 #3
43556 miss_dynastie
pi_48803534
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 12:34 schreef SCH het volgende:
Uiteindelijk wint toch meestal het meest opvallende, aparte of gewoon slechtse liedje. Mijn stelling is dat het niet zoveel met de landen te maken heeft.
Eens. Wellicht komen slechte oostblokliedjes een stukje verder dan een slecht Nederlands liedje, maar dat zal hooguit het verschil zijn tussen plaats 16 en 12 (bij wijze van), niet tussen 8 en 1 o.i.d.
  Redactie Sport zaterdag 28 april 2007 @ 12:45:00 #4
109131 crew  sportfreak
pi_48803706
Om te winnen moet je van alle landen punten krijgen, heeft dus niks met Oost-Europa te maken. Echter voor de plekken in de middenmoot, die belangrijk zijn voor het behalen van een finale, kunnen punten van buurlanden de doorslag geven.

Kijk je naar de winnaars van de laatste jaren, Finland en Griekenland, zijn dat niet bepaald Balkanlanden. Daarvoor Oekraine en Turkije, weliswaar Oost-Europa, maar toch echt geen Balkanlanden.

De enige keer dat er een Balkanland won was Joegoslavie, en dat was al in 1989.
  zaterdag 28 april 2007 @ 13:47:13 #5
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_48805102
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 12:34 schreef SCH het volgende:
Uiteindelijk wint toch meestal het meest opvallende, aparte of gewoon slechtse liedje. Mijn stelling is dat het niet zoveel met de landen te maken heeft.
Misschien niet voor de overwinning, maar volgens mij wel voor de ereplaatsen. Is dat belangrijk? Tja, als je hoog eindigt, zit je het volgende jaar wel rechtstreeks in de finale.

Vorig jaar won Finland, maar zaten Rusland, Bosnië, Roemenië, Litouwen, Oekraïne en Armenië allemaal wel in de top 10 en daar zaten toch een paar bedenkelijke nummers bij.

Het jaar daarvoor eindigden Zweden, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland allemaal bij de laatste 6.

Volgens mij is het misschien geen beslissende, maar toch wel een zeer relevante factor.

Verder interesseert het mij niet echt wie er wint, maar da's dan weer persoonlijk.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  zaterdag 28 april 2007 @ 13:50:38 #6
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_48805154
Ach kom op. Die hele puntentelling is toch een farce...
  zaterdag 28 april 2007 @ 14:02:15 #7
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_48805391
Boeit toch ook geen flikker meer wie er 1ste, 2de of 23ste wordt? Daarbij is Oost-Europa oke
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_48805428
ff uitleg. Eerst vinden de Nederlanders onze voorronde niet goed genoeg, daarna is het lied dat we hebben gekozen niet goed genoeg, dan klagen klagen klagen, op de avond zijn we weer eens niet door en beginnen we te klagen dat het zo'n goed lied was en dat we oost-Europa de schuld maar eens moeten geven. Zo gaat het elk jaar, het is een traditie aan het worden, en we doen gezellig mee in het hele circus... :|
  zaterdag 28 april 2007 @ 14:07:55 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_48805497
Het hele songfestival is een farce, maar dat maakt het juist net weer zo leuk!
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_48806025
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 13:50 schreef Zwansen het volgende:
Ach kom op. Die hele puntentelling is toch een farce...
En dat wordt alleen maar duidelijker doordat ze nu alleen maar de 8, 10 en 12 punten opnoemen.
pi_48811143
Er is in de afgelopen jaren een aantal wetenschappelijke artikelen gepubliceerd over de invloed van culturele factoren op de uitkomst van het songfestival. Vooral interessant om te lezen is mijns inziens een artikel van Derek Gatherer uit 2005 (http://jasss.soc.surrey.ac.uk/9/2/1.html).

Gatherer vergelijkt de werkelijke uitkomsten van het songfestival met gesimuleerde uitkomsten. Op basis van deze vergelijking concludeert hij dat er sinds het midden van de jaren negentig sprake is van een aantal "voting blocs". Deze voting blocs bestaan uit landen die elkaar systematisch meer punten geven dan op basis van toeval het geval zou kunnen zijn. Over de periode 2000-2005 komt hij tot het volgende Venn-diagram:



Belangrijk om op te merken is dat de voting blocs in het bovenstaande plaatje de wederzijdse "relaties" tussen landen weerspiegelen. Er zijn naast deze wederzijdse relaties een aantal landen die consequent meer punten krijgen van bepaalde landen, maar die zelf niet "te veel" punten geven aan de betreffende landen. Het gaan dan met name om landen met veel emigranten in niet-buurlanden, zoals Turkije, Griekenland en een meerderheid van de landen die deel uit maakten van Joegoslavie.

Het is duidelijk dat deze allianties invloed hebben op de uitslag van het songfestival. De kans om te winnen is groter voor landen die op een groot aantal "sure points" kunnen rekenen, zoals Zweden, Kroatie, Macedonie, Servie, Griekenland en Turkije. Volgens Gatherer heeft dat tot nu toe tweemaal een beslissende invloed op de uitkomst van het festival gehad. In 2002 won Turkije volgens hem "onterecht" van Belgie, terwijl in 2005 Malta de winnaar had moeten zijn in plaats van Griekenland.

De conclusie die ik hier persoonlijk uit heb getrokken is dat het wel eens een goed idee kon zijn om wat geld te zetten op een overwinning van de landen die uit het voornoemde rijtje een aardig liedje sturen. Dit jaar zijn dat naar mijn mening Zweden, Servie, Turkije en Griekenland. (Al vind ik persoonlijk enkel bij de inzending van Servie en in mindere mate die van Zweden het luisterleed draaglijk.) En om specifiek een land te voorspellen: Servie, denk ik.
Schoenentellend ziekpubliek.
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 28 april 2007 @ 21:05:05 #12
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_48814935
ze zullen wel weer op elkaar stemmen
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_48815391
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 21:05 schreef borisz het volgende:
ze zullen wel weer op elkaar stemmen
Net als dat je de klok er op gelijk kunt zetten dat Nederland en Duitsland 12 punten aan Turkije geven.
pi_48928087
Het is inderdaad niet het Oost-Europese pact dat de doorslag geeft, maar wel het buurlanden-onderonsje. Een buurlandenonderonsje(tm) wordt alleen verstoord als een inzending van belabberde kwaliteit is. Als een land met veel buurlanden (het Balkanblok, het Scandinavisch blok, het Russisch blok) een redelijk liedje stuurt, krijgen ze zo een punt of 50 in de schoot geworpen. Nederland behoort niet tot een blok en zal dus nooit meer winnen. Als het een erg goed liedje instuurt zal het hooguit de finale kunnen halen.

Belgie was bijna een uitzondering met dat fantasietaaltje in 2002, maar aangezien dat erg origineel was steeg het boven het buurlandenonderonsje-effect uit.

Het is heel simpel: NL krijgt x punten van 2 buurlanden. Servie krijgt x punten van bij wijze van spreken 10 buurlanden. Uitzondering is Oostenrijk een beetje. Dat hoort nergens bij en heeft altijd kutliedjes

Televoting heeft het effect heel erg versterkt. Vergeet niet dat met een vakjury Esther Hart best wel eens gewonnen had kunnen hebben. Van alle landen was er 1 vakjury (Rusland) en wij kregen daar 10 punten van.
beter een knipoog dan een blauw oog
  woensdag 2 mei 2007 @ 15:24:56 #15
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_48928401
Televoting
pi_48933008
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 15:24 schreef Frollo het volgende:
Televoting
  woensdag 2 mei 2007 @ 19:15:34 #17
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_48936686
quote:
Op woensdag 2 mei 2007 15:24 schreef Frollo het volgende:
Televoting
Afschaffen de televoting
pi_49077823
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 21:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Net als dat je de klok er op gelijk kunt zetten dat Nederland en Duitsland 12 punten aan Turkije geven.
Zoals vorig jaar, toen de Nederlandse 12 punten naar Armenië gingen?
  maandag 7 mei 2007 @ 21:19:39 #19
167723 sanni
Acima de seu
pi_49117942
ach tis toch geen mythe? Al die oostblok-landen die dekken elkaar bij de puntentelling. Het is al zoveel keren bewezen dat het eigenlijk een vaststaand feit is.
  dinsdag 8 mei 2007 @ 01:49:07 #20
6941 APK
Factual, I think.
pi_49129620
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:49 schreef Petertje81 het volgende:

De conclusie die ik hier persoonlijk uit heb getrokken is dat het wel eens een goed idee kon zijn om wat geld te zetten op een overwinning van de landen die uit het voornoemde rijtje een aardig liedje sturen. Dit jaar zijn dat naar mijn mening Zweden, Servie, Turkije en Griekenland. (Al vind ik persoonlijk enkel bij de inzending van Servie en in mindere mate die van Zweden het luisterleed draaglijk.) En om specifiek een land te voorspellen: Servie, denk ik.
Mijn geld staat op Turkije om de finale te halen. Ik heb net even hun rehearsal gekeken op youtube en het ziet er goed uit.

Huidige odds (Betfair) om de finale te halen:

Servie: 1.15
Zwitserland: 1.29
Wit Rusland: 1.29
Turkije 1.50
Cyprus: 1.51
Bulgarije 1.76
Macedonie: 1.95
Andorra: 1.95
Letland: 2.16
Slovenie: 2.40

Dit zijn momenteel op Betfair de favorieten om de finale te halen.

Uitleg bij de odds: Voor elke euro die je inzet krijg je voor bv Servie 15 cent winst.
Als je op Slovenie inzet -en ze halen de finale- dan krijg je bovenop elke euro inzet 1.40 extra.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_49130379
Dit jaar blijft die Oost-Europese mythe ongetwijfeld nog wel in stand, aangezien er veel goede kanshebbers uit Oost-Europa komen. In elk geval Rusland, Wit-Rusland, Moldavie, Letland, Litouwen, vrijwel alle ex-Joegoslavische landen en Turkije zal ook wel weer goed scoren. Daartegenover staan een aantal al op voorhand nagenoeg kansloze liedjes uit Nederland, Verenigd Koninkrijk, IJsland, Noorwegen en Portugal.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_49132245
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 04:03 schreef Fred_B het volgende:
Dit jaar blijft die Oost-Europese mythe ongetwijfeld nog wel in stand, aangezien er veel goede kanshebbers uit Oost-Europa komen.
Een mythe is het niet echt hoor. Als een liedje uit het Balkan blok, het Vikingblok of de Wodkabar erg slecht is, dan krijgt het toch nog een klein punten aantal van de buurlanden. Als het liedje wel goed is krijgt het extra veel punten en zal dus de doorslag geven (als beide liedjes "even goed" zijn, zal het blok de doorslag geven). Nederland kan best een heel goed liedje afleveren, maar zal het altijd afleggen tegen een goed liedje uit Griekenland omdat de laatste al verzekerd is van 12 punten uit Cyprus en een relatief hoog aantal punten uit de Balkanlanden.

Al die extra puntjes zorgen GEMIDDELD voor een blok-voordeel. Sinds televoting zal een land uit een van de 3 grote blokken dus een relatief grotere kans hebben om te winnen. Ik denk dat de komende 10 jaar de winnaars altijd uit 1 van de 3 blokken komen ongeacht kwaliteit van de NL, Portugese of Belgische inzendingen bijv.
beter een knipoog dan een blauw oog
pi_49167297
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 01:49 schreef APK het volgende:

[..]

Mijn geld staat op Turkije om de finale te halen. Ik heb net even hun rehearsal gekeken op youtube en het ziet er goed uit.
Stake: 10/10?
Schoenentellend ziekpubliek.
  woensdag 9 mei 2007 @ 02:59:21 #24
6941 APK
Factual, I think.
pi_49170895
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 23:46 schreef Petertje81 het volgende:

Stake: 10/10?
Momenteel wel.

Maar ik ben nog aan het handelen op Betfair, de odds van Turkije zijn gestegen naar 1.54.
Geen idee waarom.

En Bulgarije is gedaald van 1.76 naar 1.61.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  Moderator woensdag 9 mei 2007 @ 11:17:34 #25
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_49176469
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 18:49 schreef Petertje81 het volgende:
Dit jaar zijn dat naar mijn mening Zweden, Servie, Turkije en Griekenland. (Al vind ik persoonlijk enkel bij de inzending van Servie en in mindere mate die van Zweden het luisterleed draaglijk.) En om specifiek een land te voorspellen: Servie, denk ik.
Heeft het voorzover jij weet nog invloed wáár het ESF gehouden wordt?
Heeft Zweden voordeel als buurland (of juist niet)?
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')