abonnement Unibet Coolblue
pi_48638281
Mn pa heeft een oud stoppenkastje gevonden, met 1 enkele stop van 25A. Deze wil hij in de schuur plaatsen, om te zorgen dat niet heel de schuur zonder stroom zit als er op een bepaald stukje wat mis gaat. We zitten ons alleen af te vragen hoe deze aangesloten moet worden?

Dit is m:
http://xs314.xs.to/xs314/07171/01010003.JPG
http://xs314.xs.to/xs314/07171/01010004.JPG
http://xs314.xs.to/xs314/07171/01010005.JPG
http://xs314.xs.to/xs314/07171/01010001.JPG
http://xs314.xs.to/xs314/07171/01010002.JPG

Ik hoop dat de foto's een beetje duidelijk zijn, en dat iemand ons uit kan leggen hoe dit ding aan te sluiten

Alvast bedankt!

(en ja: ik weet dat je niet aan elektriciteit moet prutsen als je niet weet hoe het werkt, maar de basis elektriciteit gaat wel. Net dit ding niet )
pi_48642929
Je hebt er niks aan met die 25A zekering.

Als je dat kastje met 25A zekering wilt gebruiken moet de zekering van die groep in je meterkast al 35A zijn.
Als je die 25A in je schuur zet, en in je meterkast zit (normaal gesproken) een 16A zekering, zal die laatste eerder springen.

Dus je moet er al een snelle 10A in doen om het te laten werken!
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_48642968
Klinkt logisch
Toevallig ook enig idee hoe aan te sluiten
pi_48643135
Ik vind dat mensen die er geen verstand van hebben zelf niet met elektra moeten klooien, met een beetje pech is dat ouwe groepsschakelaartje versleten en fikt dat binnen de kortste keren uit. Met brand tot gevolg.
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
  maandag 23 april 2007 @ 19:24:42 #5
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_48643173
Er zit toch wel een behuizing omheen, neem ik aan?

Ik zou persoonlijk dat oude prul helemaal niet gebruiken . Koop liever voor enkele tientjes iets goeds, een kleine investering voor jarenlang plezier.

Zo te zien sluit je de ingaande fase aan op één schroef van de schakelaar en uitgaande fase op de andere (de bruine draden). De aarde (groen/gele draad) sluit je aan op het metaal. De nul zou ik gewoon met lasdoppen doorverbinden. Je moet een smeltveiligheid nemen van 10 of 16A.
Ga doorrrrrr!
  maandag 23 april 2007 @ 19:28:54 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_48643330
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:17 schreef Et-Cetera het volgende:
Dus je moet er al een snelle 10A in doen om het te laten werken!
En dan wel zorgen dat je de phase en de nul niet omdraait. Want anders klappen ze er als nog allebei uit

* Martijn_77 heeft er ervaring mee
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_48643402
Ik ga proberen mn pa te overtuigen, maar ik vrees het ergste

Maar het zou dan zo moeten: http://xs314.xs.to/xs314/07171/01010005_2.JPG ?
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:28 schreef Martijn_77 het volgende:
En dan wel zorgen dat je de phase en de nul niet omdraait. Want anders klappen ze er als nog allebei uit

* Martijn_77 heeft er ervaring mee
Mn pa had al wat geprobeerd vanmiddag, maar toen klapte alles er ook uit
pi_48643763
Meet eerst even door hoe de schakelaar (dubbelpolig als het goed is) doorverbind.
Ik ben er in mijn verhaaltje vanuit gegaan dat ie onder en boven doorverbind in de aanstand.

Normaal gesproken zit de schakelaar boven de zekeringhouder, dus de aardschoeven zitten dan bovenaan.

Die ring die onderin de zekeringhouder zit, is een passchroef, bepaalt welke waarde zekering er maximaal in de houder gedaan kan worden.
Aangezien deze een rode rand heeft, is dat in dit geval 10 ampere.
(grijs is 16A en geel is 25A)
De kreet 25A die op het stikkertje staat, slaat op de maximale waarde waarvoor de zekeringhouder/schakelaar combinatie geschikt is.
Er zou dus een passchroef met een gele rand in gedaan mogen worden.

De voedende fasedraad (bruin, die de schuur binnenkomt) moet worden aangesloten op de laagste schroef van de zekeringhouder. (die naar de passchoef gaat) (dat stukje draad met die 4 erop moet je er dus afhalen)
De voedende nuldraad (blauw, die de schuur binnekomt) moet worden aangesloten op de schakelaar op de schroef naast de schroef waar nu al een stukje masieve draad op zit dat vanuit de zekeringhouder komt. (dat stukje draad met die 4 erop moet je er dus af halen)
De afgaande fasedraad (bruin, gaat verder de schuur in) moet op de schroef op de schakelaar tegenover de masieve draad, en de afgaande nul (blauw, gaat verder de schuur in) moet op de schoef op de schakelaar tegenover de voedende nul.
De afgaande draden komen dus bovenaan de schakelaar.
De voedende aarddraad (groen/geel, die de schuur binnenkomt sluit je aan op 1 van de 2 schoeven die bovenaan zit, en de afgaande aarddraad sluit je aan op z'n buurman.

Ik hoop wel dat alle wandjes en de afdekkap ook aanwezig zijn, anders heb je een open (aanraakbare) spanning en dat mag natuurlijk niet.

edit: ik moet sneller leren tikken....
  maandag 23 april 2007 @ 19:45:41 #9
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_48644024
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:40 schreef LPC-JP het volgende:

De voedende fasedraad (bruin, die de schuur binnenkomt) moet worden aangesloten op de laagste schroef van de zekeringhouder. (die naar de passchoef gaat) (dat stukje draad met die 4 erop moet je er dus afhalen)
De voedende nuldraad (blauw, die de schuur binnekomt) moet worden aangesloten op de schakelaar op de schroef naast de schroef waar nu al een stukje masieve draad op zit dat vanuit de zekeringhouder komt. (dat stukje draad met die 4 erop moet je er dus af halen)
De afgaande fasedraad (bruin, gaat verder de schuur in) moet op de schroef op de schakelaar tegenover de masieve draad, en de afgaande nul (blauw, gaat verder de schuur in) moet op de schoef op de schakelaar tegenover de voedende nul.
De afgaande draden komen dus bovenaan de schakelaar.
De voedende aarddraad (groen/geel, die de schuur binnenkomt sluit je aan op 1 van de 2 schoeven die bovenaan zit, en de afgaande aarddraad sluit je aan op z'n buurman.
Ja, dit klopt beter
Ik had de nul niet meegeschakeld
Ga doorrrrrr!
  maandag 23 april 2007 @ 19:52:20 #10
72065 Et-Cetera
Party 4 Ever
pi_48644308
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:45 schreef Ablaze het volgende:

[..]

Ja, dit klopt beter
Ik had de nul niet meegeschakeld
prutser
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
  maandag 23 april 2007 @ 19:55:55 #11
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_48644443
quote:
Op maandag 23 april 2007 19:52 schreef Et-Cetera het volgende:

[..]

prutser
Misschien
Maar ik ben hier niet degene die gaat prutsen met een 40 jaar oud stuk porcelein
Ga doorrrrrr!
pi_48644818
Kom maar nooit kijken hoe het hier af en toe zit

Als ik de uitleg goed heb begrepen wordt het zo:


Als dit klopt, hoe fout zat dat zwarte draadje dan wel niet
pi_48644915
Ik hoop dat je alle niet op de foto staande onderdelen nog hebt van de behuizing.

Zo niet, simpel, weggooien en nieuw kopen... elektra is te gevaarlijk om op te bezuinigen.

zijn ze er wel.
Dan koop je een nieuwe passchroef voor 10A of minder. (16A of meer helpt niet voorkomen dat een normale meterkast zekering niet eerder gaat)
die zet je erin.

Weet je het verder niet hoe, dan NIET zelf doen, maar door vakman. ook bij twijfel. Stroom is dodelijk
pi_48647630
Wat wil je ermee doen?

Even lezen Pino.....

Maar goed,je wilt in de schuur bepaalde delen afzekeren met deze groep. Maar andere delen niet? DUs je hebt in 1 ruimte 2 verschillende groepen waarvan het niet duidelijk is welk wcd op welke groep zit, en het nog onduidelijker is wat je uit hebt gezet en wat niet.

Maar met een beetje multimeter is dit toch eenvoudig te meten hoe je e.e.a. moet aansluiten? Sluit het wel yo aan, dat je met de schakelaar de stop uitschakeld, dus voor je in je keten ipv na je stop.
pi_48647731
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:13 schreef Marsepein het volgende:
Wat wil je ermee doen?
In de schuur zit een stoppenkast, maar af en toe wordt er op 1 stopcontact een camper aangesloten. Omdat wij er geen last van willen hebben als die camper te veel stroom gebruikt, willen we deze er tussen zetten
  maandag 23 april 2007 @ 22:03:18 #16
17864 Ablaze
Is niet meer te houwe!
pi_48649909
quote:
Op maandag 23 april 2007 21:15 schreef Piles het volgende:

[..]

In de schuur zit een stoppenkast, maar af en toe wordt er op 1 stopcontact een camper aangesloten. Omdat wij er geen last van willen hebben als die camper te veel stroom gebruikt, willen we deze er tussen zetten
Waarom koop je niet gewoon een installatieautomaatje bij de bouwmarkt, met een kleine behuizing.
Scheelt ook nog eens stoppen verwisselen
Ga doorrrrrr!
pi_48650342
Dit is gratis Zeeuwen he
Maar we hebben m net geprobeerd (vraag niet hoe ), en het werkt
pi_48650403
Toch heel even supersnel reageren:

- deze mag je niet gebruiken in de schuur om iets af te zekeren.
- Deze zou je als je dat persee wilt in de meterkast kunnen monteren direct achter de hoofdschakelaar. Mits de hoofdzekering minimaal 35A is.
- In de schuur zul je als nog 2 of meerdere 16A zekeringen moeten plaatsen tussen de contactdozen, lichtpunt en dit kastje.
pi_48650681
Het gaat er ons er maar om dat als die camper teveel stroom gebruikt, de stoppen in de schuur niet springen, maar die 'tussenstop'. Dat is nu toch bereikt?
pi_48650770
Wat voor stop heb je er nu ingedraaid dan? DIe 25A? Dat gaat never nooit niet werken. Als je er een 10 instopt dan zou het kunnen werken, maar als ik de staat zie van het kastje dan voorspelt dat niet veel goeds.
pi_48650826
10A, rode rand hè
En het werkt prima
  maandag 23 april 2007 @ 22:33:01 #22
72065 Et-Cetera
Party 4 Ever
pi_48651012
Waar is de rest van de behuizing (die vakjes die aan de zijkant, bovenkant en onderkant horen)?

Echt.... levensgevaarlijk zo
My washing machine doesn't work
Why did u fuck my washing machine
FUCK!
pi_48651052
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:33 schreef Et-Cetera het volgende:
Waar is de rest van de behuizing (die vakjes die aan de zijkant, bovenkant en onderkant horen)?

Echt.... levensgevaarlijk zo
Er zit heus wel een behuizing bij
Was alleen niet zo handig voor de foto's hè

Wat is er voor de rest nog gevaarlijk aan dan?
pi_48651679
quote:
Op maandag 23 april 2007 22:33 schreef Piles het volgende:

[..]

Er zit heus wel een behuizing bij
Was alleen niet zo handig voor de foto's hè

Wat is er voor de rest nog gevaarlijk aan dan?
Oude kunstoffen kunnen bij verkeerde opslag poreus worden...
ook hun brandwerendheid verliezen....

Alle twee eigenschappen die je niet in de buurt van een smelt veiligheid wil hebben die bij een lichte overbelasting serieus heet kan worden (brand) en bij poreus zijn een vonkbrug kan doorlaten (schok)
pi_48652415
Dan is dat installatieautomaatje mss een beter idee? Mag je die wel 'overal' plaatsen? En enig wat die dingen kosten, en wat het precies is
pi_48656960
een zekering of automaat kan op veel plaatsen geplaatst worden.

Het grotste probleem is echterdat er zoveel regelsvoor zijn die zich soms tegen lijken te spreken.
en soms is de theorie we goed , maar de praktijk vervelender.

Er van uitgaande dat de groep waarin je deze kleine zekering wil hebben 16A gezekerd is in de meterkast. Is dit een zekering, of een automaat?
Indien zekering dan kun je voor dit kleine kastje beide gebruiken. Is dat een automaat, dan is vanwege de snellere actie het handig om een automaat te gebruiken. (in bepaalde gevallen kan een 6A zekering trager zijn dan en 16A automaatt, komt in de pratijk weinig voor)

De plaatsing van de kast in de "doelruimte" kan. Maar die regels zijn vrij strikt over hoe en waar plaatsen. (hier zijn deskundiger FOKkers in) Maar ga er vanuit dat de automaat/zekering kleiner dan 10A moet zijn wil je niet toch iedere keer naar de meterkast moeten lopen.
Maar voor het kastje zelf moet je ook goed opletten. i.v.m. bijv vocht/water.

Ik kan me de situatie niet goed genoeg voor de geest halen, maar ga ervan uit dat je een contactdoos kan vervangen door een zekering/automaat met een stopcontact als je aan dingen als minimale hoogtes, aan waterberscherming (IP) en stootvastheid denkt.

Maar liever zou ik adviseren, ga na je lokale elektricien, laat je goed voorlichten over de nieuwste regels. Die veranderen te vaak om alles te weten.

(misschien ben ik te voorzichtig, maar heb te vaak een collega een ernstig ongeluk zien krijgen door het even snel iets doen. Of een huis installatie moeten renoveren na een dodelijk ongeluk.)
pi_48660839
vroegah wel van 3 fasen een kastje gebouwt. kwam ook in een schuur.. voor wat gereedschap te voeden.. toch maar een stuk kabel gehaalt en een krachtstroom stekker en die kast op een houtenplank geschroeft :-)

anders krijg je geheid dat men denkt van oh die stoppen zijn uit.. dan zal de rest ook wel uit zijn.. :-)

nu was het de stekker er uit halen :-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')