abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 april 2007 @ 15:42:01 #1
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48635057
Ik ben al een tijdje bezig met het begrip intuïtie. Wat is het nu precies?
Een blik in het woordenboek geeft niet veel inzicht:

in·tu·ï·tie (de ~ (v.), ~s)
1 inzicht zonder nadenken => feeling, instinct

Een blik op wiki geeft ook een niet al te specifieke beschrijving.

In een internetdiscussie over het onderwerp werd uiteindelijk de volgende definitie opgesteld:
quote:
Intuïtie is de benaming van een onbewust denkproces waarbij men eerder redeneert, handelt, oordeelt of beslissingen neemt op basis van gevoelens, ervaringen, en verwachtingen, dan op basis van expliciete en bewuste logische analyse en rede.
Intuïtieve gedachten of ideeën worden ontwikkeld zonder dat men bewust weet hoe men tot een oplossing is gekomen. Soms blijken intuïtief bedachte oplossingen of oordelen juist te zijn, maar vaak ook niet.
Deze laatste definitie vind ik redelijk: intuïtie heeft zijn nut, maar laat je ook vaak in de steek. Echter, sommige mensen zetten hun intuïtie op een voetstuk. Sommigen stellen zelfs dat hun intuïtie hen nooit in de steek laat (zie sommige TRU-gangers hier op Fok!). Echter, wanneer alles goed loopt, dan is het intuïtie, wanneer het ondubbelzinnig fout loopt, is het het lot of is het de schuld van anderen.

Is dat niet een beetje selectief omgaan met het begrip intuïtie? Waar ligt het nut van intuïtie en waar liggen de grenzen?

Intuïtie kan een hoop tijd besparen in situaties waarin snel beslist moet worden. Maar of het ook handig is om bijvoorbeeld je door je intuïtie te laten leiden of iemand "deugt" of niet bij de eerste indruk, daar ben ik lang niet zeker van. En hoe zit het met vrouwen die claimen een betere intuïtie te hebben dan mannen?

Nou, hoe denken jullie over dit onderwerp? Hoe zien jullie intuïtie en in waar ligt de grens van intuïtie? Kan iemand überhaupt zonder intuïtie handelen?
pi_48635506
ik ga liever voor logische redenatie

Intuïtie is meer iets voor jezelf. Ik zou niet op m'n intuïtie afgaan, zonder eerst logisch beredeneert te hebben, als ik er anderen mee kan schaden.
pi_48635751
Ik vind intuïtie een beetje een loos begrip, volgens mij is het inderdaad een kwestie van autopiloot en dat kan meerdere oorzaken hebben.

Veel mensen maken het inderdaad zweverig maar daar geloof ik vooralsnog niet in (eerst zien dan geloven).

Intuïtie is iets wat je nodig hebt, anders zou alles imo veel te veel energie kosten.
Het leven is als een neus, je moet eruit halen wat erin zit.
Bush: If ye gonna be dumb, ye gotta be tough.
Oordeel zonder vooroordeel.
  maandag 23 april 2007 @ 16:01:19 #4
177166 noemmemaarjuanita
want zo heet ik niet
pi_48635858
Intuitie komt door je hersenen die de logica van iets al inzien voor je er bewust over na hebt gedacht.
Zeg maar een vorm van branch-prediction, terwijl je hoofd-cpu er nog niet aan toe is gekomen om er serieus aandacht aan te besteden.
Spiritualiteit is voor mensen zonder geld.
pi_48635919
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:53 schreef boyv het volgende:

Intuïtie is meer iets voor jezelf. Ik zou niet op m'n intuïtie afgaan, zonder eerst logisch beredeneert te hebben, als ik er anderen mee kan schaden.
Iedereen doet het en heel vaak, je bent je er alleen meestal niet bewust van.
pi_48636028
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:02 schreef cajinn het volgende:

[..]

Iedereen doet het en heel vaak, je bent je er alleen meestal niet bewust van.
Jij bent iedereen?
pi_48636106
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:05 schreef boyv het volgende:

[..]

Jij bent iedereen?
Nee, ik ben niet aan het projecteren. Wat zie jij als intuïtie?
pi_48636149
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:07 schreef cajinn het volgende:

[..]

Nee, ik ben niet aan het projecteren. Wat zie jij als intuïtie?
een instinctieve gedachte (vaak overschat)
  maandag 23 april 2007 @ 16:18:22 #9
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48636581
Mensen die ongenuanceerd zwaar op hun intuïtie vertrouwen, geven zichzelf vaak gelijk,zoeken confirmatie, vaak onbewust.
Als je intuitief aanvoelt dat iemand niet te vertrouwen is en daar ten volle op vertrouwd zul je die persoon ook wantrouwig benaderen,met de te verwachten terughoudende reaktie van je subject.Vooroordeel bevestigd vaak zichzelf.
Veel vooroordelen zijn dan ook op een foute intuitie gebaseerd naar mijn mening.
  maandag 23 april 2007 @ 16:26:58 #10
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48636914
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:53 schreef boyv het volgende:

Nou, meestal gebruik je intuïtie zonder dat je daar erg in hebt. Bijvoorbeeld, je loopt op straat, er klinkt een harde knal bij jou in de buurt, en je duikt zonder na te denken ineen. Dat proces ga je van tevoren niet logisch berederen natuurlijk. Zonder intuïtie leven lukt niemand denk ik. Je zou je zelfs kunnen afvragen of het niet een evoltionair bepaald is.
  maandag 23 april 2007 @ 16:30:12 #11
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48637035
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:26 schreef StupidByNature het volgende:

[..]

Nou, meestal gebruik je intuïtie zonder dat je daar erg in hebt. Bijvoorbeeld, je loopt op straat, er klinkt een harde knal bij jou in de buurt, en je duikt zonder na te denken ineen. Dat proces ga je van tevoren niet logisch berederen natuurlijk. Zonder intuïtie leven lukt niemand denk ik. Je zou je zelfs kunnen afvragen of het niet een evoltionair bepaald is.
Wat je nu beschrijft lijkt me meer instinct. Een vraag is daarbij wel of intuitie en instinct echt verschillende zaken zijn en hoe die zich eventueel verhouden.

De definitie die je in je OP geeft (die lange) kan ik echter wel in vinden.
pi_48637361
Ik had al wat over intuitie geschreven in mijn laatste post in het topic "Toeval vs. Voorbestemming"
Dat een half uur later dit topic gestart werd is vast geen toeval
Huidige trend atmosf. CO2 Mauna Loa: 411 ppm ,10 jaar geleden: 387 ppm , 25 jaar geleden: 358 ppm
  maandag 23 april 2007 @ 16:47:07 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48637638
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:39 schreef barthol het volgende:
Ik had al wat over intuitie geschreven in mijn laatste post in het topic "Toeval vs. Voorbestemming"
Dat een half uur later dit topic gestart werd is vast geen toeval
Wat een intuitieve reactie.
  maandag 23 april 2007 @ 16:48:18 #14
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_48637691
Intuitie is a educated guess.
some times it works...some times....it doensnt....
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  maandag 23 april 2007 @ 16:56:57 #15
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_48638082
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat je nu beschrijft lijkt me meer instinct. Een vraag is daarbij wel of intuitie en instinct echt verschillende zaken zijn en hoe die zich eventueel verhouden.

De definitie die je in je OP geeft (die lange) kan ik echter wel in vinden.
Goede vraag. Ik denk het volgende: intuitie is instinctief in zoverre dat het een onbewust denkproces is, maar niet ieder instinct is intuitief.

Zou intuïtie dan ook vastliggen in de genen? Of moet je intuïtie onwikkelen, of zelfs trainen om er goed gebruik van te kunnen maken?
  maandag 23 april 2007 @ 17:04:17 #16
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48638416
quote:
Op maandag 23 april 2007 16:56 schreef StupidByNature het volgende:

Zou intuïtie dan ook vastliggen in de genen? Of moet je intuïtie onwikkelen, of zelfs trainen om er goed gebruik van te kunnen maken?
Intuitie moet je denk ik ook wel trainen. Het is toch ook een stukje trial and error om optimaal gebruik te kunnen maken er van.
  maandag 23 april 2007 @ 17:19:39 #17
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48638951
volgens mij komt intuitie van intueor (Latijn) - wat zoveel betekent als contempleren.
instinct komt van instigo (Lat) - wat iets betekent als stimuleren/aansporen.
Instinct is dus het worden aangespoord (lijkt mij onbewust), terwijl intuitie juist bewuste contemplatie van iets is.
Henri Bergson, de nobelprijs winnende filosoof plaatste intellect tussen instinct en intuitie en zag het ook wel degelijk als een hierarchie. Hij definieerde intuitie als een vorm van kennis die niet, zoals instinct en intellect, de zaak van buitenaf bekijkt, maar juist van binnen uit. You're going into it. Deze directe waarneming geeft kennis die dus niet hoeft te worden geinterpreteerd, omdat het niet indirect is, en is volgens Bergson de enige ware kennis en is voor hem dan ook een methode om de wereld te kennen.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
  maandag 23 april 2007 @ 17:51:32 #18
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_48639980
quote:
Op maandag 23 april 2007 15:42 schreef StupidByNature het volgende:
in·tu·ï·tie (de ~ (v.), ~s)
1 inzicht zonder nadenken
Vandaar dat vrouwen er beter in zijn...
Now I'm walking on the sunnyside of the street
pi_48640041
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:19 schreef Forkbender het volgende:
volgens mij komt intuitie van intueor (Latijn) - wat zoveel betekent als contempleren.
instinct komt van instigo (Lat) - wat iets betekent als stimuleren/aansporen.
Instinct is dus het worden aangespoord (lijkt mij onbewust), terwijl intuitie juist bewuste contemplatie van iets is.
Henri Bergson, de nobelprijs winnende filosoof plaatste intellect tussen instinct en intuitie en zag het ook wel degelijk als een hierarchie. Hij definieerde intuitie als een vorm van kennis die niet, zoals instinct en intellect, de zaak van buitenaf bekijkt, maar juist van binnen uit. You're going into it. Deze directe waarneming geeft kennis die dus niet hoeft te worden geinterpreteerd, omdat het niet indirect is, en is volgens Bergson de enige ware kennis en is voor hem dan ook een methode om de wereld te kennen.
Jaaah. Mooi weer.

Intuïtief en instinctief verteld mijn intellect mij dat dit iets met de discussie "religie en wetenschap" te maken heeft. Misschien is religie wel een geavanceerde vorm van intuïtie. De wereld ervaren en kunnen kennen zonder de storende ruis van het intellectuele "bewust zijn".
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
pi_48640241
Grappig ook dat Wouter Bos het in de Wouter-tapes er constant over had dat zijn "intuïtie" hem in de steek liet. Volgens mij hebben veel politici daar last van. Het is denk ik een soort vervreemding van de werkelijkheid doordat je constant gevoed wordt met gefilterde informatie van adviseurs. Hierdoor raak je het contact kwijt met de werkelijke onderstromingen in de samenleving. Zelfde gebeurt mijns inziens met top-mamagers.

It's lonely at the top en je intuïtie droogt daardoor langzaam op tot een surreële zoutvlakte.
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
  maandag 23 april 2007 @ 18:29:38 #21
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_48641149
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:51 schreef Invictus_ het volgende:

[..]

Vandaar dat vrouwen er beter in zijn...
pi_48658261
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:04 schreef Alicey het volgende:

[..]

Intuitie moet je denk ik ook wel trainen. Het is toch ook een stukje trial and error om optimaal gebruik te kunnen maken er van.
Ik schaak nu al een paar jaar en vaak kom ik in stellingen waar ik kan kiezen uit verschillende voortzettingen. Ik kom dan vaak in een dillema want soms bereken ik een variant die goed oogt maar mijn gevoel zegt toch dat die voortzetting niet juist is. En vaak kies ik dan een toch de andere zet die niet door te berekenen is maar die toch voor mijn gevoel de beste is. Ik moet toegeven dat intuitie na een tijdje langzaam maar zeker plaats gaat maken voor ervaring.
  dinsdag 24 april 2007 @ 11:32:51 #23
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_48661329
quote:
Op maandag 23 april 2007 17:53 schreef Agno_Sticus het volgende:

[..]

Jaaah. Mooi weer.

Intuïtief en instinctief verteld mijn intellect mij dat dit iets met de discussie "religie en wetenschap" te maken heeft. Misschien is religie wel een geavanceerde vorm van intuïtie. De wereld ervaren en kunnen kennen zonder de storende ruis van het intellectuele "bewust zijn".
Sommige vormen en/of delen van religie dan, he? Het dogmatische gedeelte balanceert vaak op de grens tussen instinct en intellect. En wetenschap kan ook zeer vaak intuitief zijn, denk bijvoorbeeld aan Archimedes in bad of Einstein die zich als kind al afvroeg hoe een klok eruit zou zien als je er naar keek vanuit een hogesnelheidstrein.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_48661892
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 09:38 schreef Spiderman3 het volgende:

[..]

Ik schaak nu al een paar jaar en vaak kom ik in stellingen waar ik kan kiezen uit verschillende voortzettingen. Ik kom dan vaak in een dillema want soms bereken ik een variant die goed oogt maar mijn gevoel zegt toch dat die voortzetting niet juist is. En vaak kies ik dan een toch de andere zet die niet door te berekenen is maar die toch voor mijn gevoel de beste is. Ik moet toegeven dat intuitie na een tijdje langzaam maar zeker plaats gaat maken voor ervaring.
Intuitie ís onder andere ervaring.

Volgens mij zou je kunnen zeggen dat topsport voor een groot deel op intuitie draait, als je het omschrijft als automatische piloot. Je presteert bij sport altijd het beste als je alle gedachten behalve die van de sport uitschakelt (vandaar dat het zo moeilijk is constant te presteren). Het voelt eigenlijk een beetje als een trance aan zeg maar, ik weet niet of hier veel mensen zijn die die ultieme concentratie al eens gehad hebben. Bij de momenten dat je niet zo geconcentreerd bent en geen topprestaties levert heb je af en toe uitschieters erbij waarvan je niet dacht dat je ze op dat moment in je had, die dan onbewust lijken te zijn.
Zou je dit intuitie noemen? Instinct? Zo vaak dezelfde handeling verricht hebben dat hij als het ware al in je geprogrammeerd zit?

Als je het trouwens vergelijkt met dieren, die hebben geen gedachten er omheen en die presteren altijd op hun top of korter daarbij dan de mens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')