waarom wil je je emoties tonen aan onbekenden?quote:Op donderdag 19 april 2007 23:34 schreef jasper85 het volgende:
wie heeft er tips voor mij? Ik ben een introvert persoon, ik toon mijn emoties nauwelijks in 'lastige' contexten(vooral bij onbekenden) en vind het moeilijk om mezelf te laten zien. Ik wil het wel, maar om me heen liggen meters hoge drempels, waardoor ik keer op keer de makkelijke weg van het zwijgen kies. Daarbij heb ik een erg monotone stem en beweeg ik nauwelijks als ik praat. Hierdoor kom ik nog eens extra verlegen en saai over. Ik zit er over te denken toneelles te nemen om dit laatste te ontwikkelen, maar dit is erg duur(voor mijn begrippen). Heeft iemand ervaringen opgedaan met toneelles als middel om dit te ontwikkelen? wat zijn je ervaringen dan precies? Heeft iemand andere suggesties hoe ik hieraan kan werken?
ik kan me voorstellen dat je best stil bent, als je in een groep bent?quote:Daarbij heb ik een erg monotone stem en beweeg ik nauwelijks als ik praat. Hierdoor kom ik nog eens extra verlegen en saai over
vinnikook!quote:Op vrijdag 20 april 2007 09:32 schreef EggsTC het volgende:
Wat een goede reactie releaze.
Ik volg zelf al een aantal maanden een toneelcursus. Op basis van wat ik tot nu toe geleerd heb denk ik wel dat het je heel erg kan helpen. Ik ben alleen niet op toneel gegaan om mijn stem of bewegingen te ontwikkelen maar omdat ik het leuk vind. Maar we hebben wel lessen gehad waarbij je speelt met je stem om zo een bepaald effect te krijgen of een emotie te laten zien. We zijn ook veel bezig met bewegingen en wat je daar mee kan uitdrukken. Dus in die zin kan het je helpen. Je moet alleen wel bedenken dat als je toneel speelt, je niet jezelf bent. Je bent iets of iemand anders. Het is dus wel een middel om de expressie te oefenen, maar zodra je uit je rol bent ben je gewoon weer jezelf.quote:Op donderdag 19 april 2007 23:34 schreef jasper85 het volgende:
Daarbij heb ik een erg monotone stem en beweeg ik nauwelijks als ik praat. Hierdoor kom ik nog eens extra verlegen en saai over. Ik zit er over te denken toneelles te nemen om dit laatste te ontwikkelen, maar dit is erg duur(voor mijn begrippen). Heeft iemand ervaringen opgedaan met toneelles als middel om dit te ontwikkelen? wat zijn je ervaringen dan precies?
Jasper, je denkt teveel.quote:Op vrijdag 20 april 2007 17:32 schreef jasper85 het volgende:
Ten eerste bedankt voor alle reacties! Had niet verwacht dat er zoveel moeite gedaan zou worden. Ik ben me al een lange tijd bewust van hoe ik ben en wat ik voel. Als ik alleen met vrienden ben, ben ik vaak ook gewoon los. Op MSN bijvoorbeeld kan ik goed over mijn emoties praten... ik kan zowiezo goed over mijn emoties praten mocht dat het onderwerp van gesprek zijn. Mijn emoties uiten is een ander verhaal... het gaat dus puur om de uitdrukking ervan(non-verbaal) in onbekende contexten.
De daadkracht en concentratie om constant die drempels in het dagelijks leven te nemen heb ik gewoon niet. Ik probeer me op die situaties wel voor te bereiden, en met mezelf af te spreken een actieve houding tijdens de gesprekken te hebben, maar het doorbreken van die angst kost iedere keer veel moeite en levert me weinig succes op(komt erg geforceerd over), dat ik toch weer in mezelf keer.
Ik heb gelezen dat 55% van introversie / extraversie vaststaat, en dat 45% kan veranderen gedurende je leven. Het zou erg fijn zijn als ik in die contexten waar je juist nieuwe mensen leert kennen me wat meer op mijn gemak zou voelen, zodat ik op een natuurlijke manier kan emoveren. Ik hoop dat doordat de nadruk bij toneelles ligt op stemgebruik, bewegen en met emoties spelen(en dat in het bijzijn van een onbekende groep) ik er vertrouwder mee raak.
Ideaal zou zijn als ik een korte cursus kon volgen of gewoon eens een paar losse lessen mee kon doen / kijken i.p.v. ineens een jaar vooruit betalen. Want ik zie het ook zo gebeuren dat het gewoon echt helemaal niks voor mij is.
Zo'n reactie vind ik te simpel. Misschien heb jij het probleem niet en kun je je moeilijk indenken hoe ik me voel. Ik ben erg blij met wie ik ben. Mijn belemmering is dat ik niet goed aan anderen kan laten zien wie ik ben.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:10 schreef milagro het volgende:
[..]
Jasper, je denkt teveel.
Als je nu eens gewoon jezelf accepteert als je bent?
Zou dat ms iets zijn?
We zijn niet allemaal eender, gelukkig maar toch?
dat zien ze toch als jij gewoon jezelf bent, schat.quote:Op vrijdag 20 april 2007 19:06 schreef jasper85 het volgende:
[..]
Zo'n reactie vind ik te simpel. Misschien heb jij het probleem niet en kun je je moeilijk indenken hoe ik me voel. Ik ben erg blij met wie ik ben. Mijn belemmering is dat ik niet goed aan anderen kan laten zien wie ik ben.
Ik kan heerlijk lomp doen als ik alleen of met vrienden ben...dat is het probleem niet. Het gaat om de context met onbekenden.quote:Op vrijdag 20 april 2007 18:12 schreef Kreupelhout het volgende:
Betreft je monotone stem, probeer eens een dokumantaire of het nieuws na te praten! Met een gekke stem ofzo, dan wordt het vanzelf leuk. Wat ook kan is gewoon lekker lomp voor de spiegel doen.
Doen dus!
no offence hoor... ben erg blij dat je meedenktquote:Op vrijdag 20 april 2007 19:10 schreef milagro het volgende:
[..]
dat zien ze toch als jij gewoon jezelf bent, schat.
jij bent dus gewoon stil in gezelschap van meer dan jij + 1.
dat stille, zgn saaie (maar dat etiket plak je zelf op) ben jij toch ook?
of ben je nooit je zelf als je met andere bent?
als je blij bent met jezelf, en anderen , volgens jou, niet, wanneer je compleet jezelf bent, dan is het toch gewoon jammer?
ja, sorry, het zal wel te simpel klinken, maar ms is het gewoon zo simpel.
Whahahaquote:Op vrijdag 20 april 2007 19:31 schreef milagro het volgende:
en wat nu als ik een psycholoog ben ...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |