abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 april 2007 @ 16:34:49 #1
8369 speknek
Another day another slay
pi_48384911


Als iemand behoefte heeft aan een mooiere OP, zeg je het maar .

Vorig deel
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 16 april 2007 @ 16:36:16 #2
34586 kepler
No bounce, no play
pi_48384955
erg tof land, ooit ga ik er langer heen dan een week
The line is a dot to you!
pi_48385559
Komende herfstvakantie ga ik weer naar Japan voor een week. Voornamelijk om familie te bezoeken, maar ook 1 a 2 dagen rondkijken in Nagasaki. De familie zit overigens in Oita.
pi_48385746
Afgelopen zondag Yamato zien optreden; wat een geluid; het hele gebouw stond te trillen; heerlijk. Mooi mix tussen sport en muziek. Eens kijken wat de mogelijkheden in Nederland zijn hiervoor.

Een collega van mij wil graag op vakantie naar Japan, dus ben ik de laatste tijd weer druk bezig alle informatie te verzamelen, foto's te laten zien enzovoorts. Nu wil ik ook weer....
  Eindredactie Games maandag 16 april 2007 @ 18:07:29 #5
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_48387554
in welke buurt kan je het best uitgaanin tokyo? Shinbya, Ginza of Shinjuku? als je tenminste niet van skihut houdt
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_48388766
quote:
Op maandag 16 april 2007 17:02 schreef zatoichi het volgende:
Afgelopen zondag Yamato zien optreden; wat een geluid; het hele gebouw stond te trillen; heerlijk. Mooi mix tussen sport en muziek. Eens kijken wat de mogelijkheden in Nederland zijn hiervoor.

Een collega van mij wil graag op vakantie naar Japan, dus ben ik de laatste tijd weer druk bezig alle informatie te verzamelen, foto's te laten zien enzovoorts. Nu wil ik ook weer....
Gaaf he, Yamato

En ik ken het maar al te goed, het gevoel terug te willen. Bij alles wat ik zie, of al hoor ik maar Japans praten, dan wil ik alweer terug. Maar dat komt ook nog wel. Maar hoe ben jij in japan verzeild geraakt? Al eerder geweest neem ik aan, maar voor school? Of vakantie?
  maandag 16 april 2007 @ 19:00:18 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_48389239
quote:
Op maandag 16 april 2007 18:07 schreef donald_dick het volgende:
in welke buurt kan je het best uitgaanin tokyo? Shinbya, Ginza of Shinjuku? als je tenminste niet van skihut houdt
Ik moet het nog uitvinden, maar ik hoor Roppongi . Internationale gedeelte, heel veel kroegen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48391516
quote:
Op maandag 16 april 2007 16:56 schreef Renzoku het volgende:
Komende herfstvakantie ga ik weer naar Japan voor een week. Voornamelijk om familie te bezoeken, maar ook 1 a 2 dagen rondkijken in Nagasaki. De familie zit overigens in Oita.
tof, wou dat ik daar ook familie had
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_48394704
quote:
Op maandag 16 april 2007 18:47 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Gaaf he, Yamato

En ik ken het maar al te goed, het gevoel terug te willen. Bij alles wat ik zie, of al hoor ik maar Japans praten, dan wil ik alweer terug. Maar dat komt ook nog wel. Maar hoe ben jij in japan verzeild geraakt? Al eerder geweest neem ik aan, maar voor school? Of vakantie?
Ik gewoon afgelopen zomer op vakantie voor drie weken. Vrij kort om goed het land te kunnen zien en meemaken, maar vakantie heeft dan wel weer als voordeel dat ik heel veel verschillende dingen heb kunnen zien, en niet hoefde te werken of te leren ofzo
  dinsdag 17 april 2007 @ 03:30:33 #10
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48405514
quote:
Op maandag 16 april 2007 18:47 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Gaaf he, Yamato

En ik ken het maar al te goed, het gevoel terug te willen. Bij alles wat ik zie, of al hoor ik maar Japans praten, dan wil ik alweer terug. Maar dat komt ook nog wel. Maar hoe ben jij in japan verzeild geraakt? Al eerder geweest neem ik aan, maar voor school? Of vakantie?
Dude... ik kan niet wachten tot ik weer terug ben in NL
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48406784
Serieus? Heb je het wel gehad daar? Genoeg geweest?

Nouja, jouw situatie is ook wel anders dan die van mij. Jij werkt echt op een lab 7 dagen in de week van vroeg tot laat. Ik deed mee aan een exchange programma waardoor ik lessen had, uitstapjes had, elk weekend wel ergens heen kon, genoeg vrije tijd. Een springbreak om te reizen en ga zo maar door... Dat verschilt ook wel.

Dus ik denk ook dat jullie wel gelijk hadden toen jullie advies gaven over een eventuele PhD... dan is het anders en zit je ook vnl op lab.
  dinsdag 17 april 2007 @ 09:13:26 #12
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48407377
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 08:47 schreef xienix84 het volgende:
Serieus? Heb je het wel gehad daar? Genoeg geweest?

Nouja, jouw situatie is ook wel anders dan die van mij. Jij werkt echt op een lab 7 dagen in de week van vroeg tot laat. Ik deed mee aan een exchange programma waardoor ik lessen had, uitstapjes had, elk weekend wel ergens heen kon, genoeg vrije tijd. Een springbreak om te reizen en ga zo maar door... Dat verschilt ook wel.

Dus ik denk ook dat jullie wel gelijk hadden toen jullie advies gaven over een eventuele PhD... dan is het anders en zit je ook vnl op lab.
Het is denk ik ideaal als je een exchange hebt ja... een soort van Erasmus programma. Ik zit hier van 9:30 tot 20:00 op het lab en soms loopt het uit tot 23:00. Laatst moest ik vragen of het okee was als ik een weekendje (!) vrij nam om naar Himeji te gaan. Het was okee mits mijn experimenten uitkwamen. Ik dacht toen echt: dikke vinger, ik werk al meer dan 60 uur per week, als student nota bene. Ik zorg er wel voor dat ik weg kan. Ik moet zeggen dat ik hier veel leer (wetenschaptechnisch), maar het is lastig om echt sociale contacten te maken op deze manier. Plus je moet echt tegen zulke lange dagen kunnen.
PhD's werken hier bijna 'round the clock. Hun leven bestaat uit werken, eten, werken, 5 uur slapen... en dan weer werken. 1 zondag per maand vrij nemen en als je kinderen hebt misschien in het weekend wat later beginnen (je zou toch niet willen dat je kinderen niet weten wie je bent).

Ik mis Nederland, omdat ik een vrij druk sociaal leven had (wat daar wel mogelijk is als promovendus). Natuurlijk familie, mijn vriendin en vrienden die ik had/heb, maar ook muziek maken met onze band, salsa-dansen of gewoon samen koken en eten met vrienden. Ik heb hier echt geen zin om om 20:30 nog uitgebreid te koken en eten (laat staan afwassen) als ik de volgende dag weer moet werken. Daarom eet ik meestal een minuutje of 20 in de mensa en ga ik daarna weer naar het lab.

Je moet je echt afvragen of je dit wilt en misschien kun je wel een lab vinden wat dichter bij de Nederlandse werkmentaliteit staat.

1 Juni loopt mijn periode als stagiair af en dan heb ik 6 weken om Japan zelf te verkennen. En dan lekker weer naar huis
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 17 april 2007 @ 09:22:56 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_48407623
Damn, als ik dat zo hoor hoop ik dat mijn vriendin nog aan wat vrije tijd toekomt . Maar dat zal wel, want de Japanse universiteit betaalt haar niet (ze heeft een externe beurs) dus ze kunnen haar in principe niets vertellen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48407914
Ja bij mij was het helemaal luxe hoor. Ik kreeg een beurs van de Japanse overheid, ticket betaald etc etc. Dus niks te klagen. Nog veel beter dat Erasmus achtig omdat mijn programma er was om EN goed onderzoek te doen(deed ik ook) EN Japans te leren EN vakken te volgen(80 ECTS in een jaar en weinig moeite) EN daarnaast zowel individueel als deel van het programma, de Japanse cultuur te leren kennen (workshops, uitstapjes etc etc). Ik bedoel, het was 'like heaven' voor mij.

Ik vind het dan ook achterlijk dat dit jaar en voor komend jaar niemand van de faculteit Biologie in Utrecht (waarmee Tohoku een exchange agreement heeft) daar aan meedoet. Ik bedoel, het is een buitenkans. Ok, een jaar is lang(een half jaar kan ook, maar dan heb je weinig kans op een beurs). Het is zo zonde die kans te laten liggen, je wordt begeleid, alles geregeld etc. Misschien verkijk ik me wel gewoon op hoeveel mensen er geinteresseerd zijn in Japan maar buiten die faculteit ken ik hopen mensen die wel zouden willen gaan. Erg jammer maar ja.

En Doodkapje, ja ik snap hoe je je voelt hoor. Daardoor voelde ik me op mijn lab ook niet op mn gemak. Gelukkig was mijn advisor vrij losjes en snapte mijn situatie, maar de Prof. was een grote man met veel "macht". Die zou het liefst zien dat iedereen op lab bleef slapen en vroeg weer aan t werk. Maar goed, de spanning die dr hing was abnormaal. Aan de andere kant, ik ken ook wel labs die idd losser zijn. Waar doe je eigenlijk onderzoek naar?
pi_48410326
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 09:32 schreef xienix84 het volgende:
Ik vind het dan ook achterlijk dat dit jaar en voor komend jaar niemand van de faculteit Biologie in Utrecht (waarmee Tohoku een exchange agreement heeft) daar aan meedoet. Ik bedoel, het is een buitenkans. Ok, een jaar is lang(een half jaar kan ook, maar dan heb je weinig kans op een beurs). Het is zo zonde die kans te laten liggen, je wordt begeleid, alles geregeld etc. Misschien verkijk ik me wel gewoon op hoeveel mensen er geinteresseerd zijn in Japan maar buiten die faculteit ken ik hopen mensen die wel zouden willen gaan. Erg jammer maar ja.
Ik zal het eens aan mijn zusje vragen!

Anyway daar werken lijkt me dus ook niets (exchange even daarbuiten gelaten) ooit wilde ik ook stage lopen in Japan, maar toen ik me er wat meer in ging verdiepen bleek dat ik vakinhoudelijk niet kon leren wat ik wilde leren, en die werkethos stond me wat tegen.

Daarom ben ik gewoon lekker op vakantie gegaan aldaar en dat beviel me uitstekend.

Daarentegen ben je als toerist wel meer een buitenstaander. Misschien nog eens twee maanden vrijwilligerswerk of curus Japans oid
  dinsdag 17 april 2007 @ 10:56:35 #16
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48410376
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 09:22 schreef speknek het volgende:
Damn, als ik dat zo hoor hoop ik dat mijn vriendin nog aan wat vrije tijd toekomt . Maar dat zal wel, want de Japanse universiteit betaalt haar niet (ze heeft een externe beurs) dus ze kunnen haar in principe niets vertellen.
Ik betaal ook alles zelf en krijg een kleine subsidie van de RU. Kortom, ik kan ook elke dag om 17:00 zeggen: luitjes, de mazzel. Maar als je een tijdje meedraait in de cultuur ga je dingen aanvoelen als een soort van plicht om je aan te passen aan de arbeidsethos. Als iemand uit een het buitenland in Nederland komt en zegt: Yo, whaddaap?! We zijn gewend om van 12:00 tot 16:00 te werken, dan gaan wij daar ook niet mee akkoord.

Ik krijg dus niks betaald van de uni hier, maar van de andere kant maak ik gebruik van hun (vaak dure) middeltjes en apparaten om onderzoek te doen, dus ik ben ze wel degelijk wat verschuldigd. In dit geval dus keihard werken.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:04:09 #17
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48410655
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 09:32 schreef xienix84 het volgende:
Ja bij mij was het helemaal luxe hoor. Ik kreeg een beurs van de Japanse overheid, ticket betaald etc etc. Dus niks te klagen. Nog veel beter dat Erasmus achtig omdat mijn programma er was om EN goed onderzoek te doen(deed ik ook) EN Japans te leren EN vakken te volgen(80 ECTS in een jaar en weinig moeite) EN daarnaast zowel individueel als deel van het programma, de Japanse cultuur te leren kennen (workshops, uitstapjes etc etc). Ik bedoel, het was 'like heaven' voor mij.
* Doodkapje jaloers is
quote:
Ik vind het dan ook achterlijk dat dit jaar en voor komend jaar niemand van de faculteit Biologie in Utrecht (waarmee Tohoku een exchange agreement heeft) daar aan meedoet. Ik bedoel, het is een buitenkans. Ok, een jaar is lang(een half jaar kan ook, maar dan heb je weinig kans op een beurs). Het is zo zonde die kans te laten liggen, je wordt begeleid, alles geregeld etc. Misschien verkijk ik me wel gewoon op hoeveel mensen er geinteresseerd zijn in Japan maar buiten die faculteit ken ik hopen mensen die wel zouden willen gaan. Erg jammer maar ja.
Is bij ons in Nijmegen net zo...
quote:
En Doodkapje, ja ik snap hoe je je voelt hoor. Daardoor voelde ik me op mijn lab ook niet op mn gemak. Gelukkig was mijn advisor vrij losjes en snapte mijn situatie, maar de Prof. was een grote man met veel "macht". Die zou het liefst zien dat iedereen op lab bleef slapen en vroeg weer aan t werk. Maar goed, de spanning die dr hing was abnormaal. Aan de andere kant, ik ken ook wel labs die idd losser zijn. Waar doe je eigenlijk onderzoek naar?
De spanning hier is ook hoog hoor... niemand praat onder het werken, geen radio... het enige wat je uren achter elkaar hoort is het gerommel en gebliep van de apparaten.
Ik doe onderzoek naar haemoxygenase en transcriptiefactoren die daarop van toepassing zijn.

Het is allemaal wel überinteressant om het mee te maken hoor. Ik bedoel, als toerist zul je niet zo snel in zo'n wereldje kunnen kijken. De mensen zijn stuk voor stuk erg aardig en de uitjes met het lab zijn wel lachen en soms te bizar voor woorden. Vorige week hanami, bekijken van kersenbloesem, gehad en iedereen was ladder- en ladderzat.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:18:46 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_48411155
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:56 schreef Doodkapje het volgende:
Ik betaal ook alles zelf en krijg een kleine subsidie van de RU. Kortom, ik kan ook elke dag om 17:00 zeggen: luitjes, de mazzel. Maar als je een tijdje meedraait in de cultuur ga je dingen aanvoelen als een soort van plicht om je aan te passen aan de arbeidsethos. Als iemand uit een het buitenland in Nederland komt en zegt: Yo, whaddaap?! We zijn gewend om van 12:00 tot 16:00 te werken, dan gaan wij daar ook niet mee akkoord.
Mja ik weet niet, als je van twaalf tot vier betaald krijgt.. Je zult inderdaad geen goede vrienden maken, maar persoonlijk stap ik liever op mensen hun tenen dan wanneer ik moet bedelen om een weekend vrij te krigjen...
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:23:38 #19
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48411310
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 11:18 schreef speknek het volgende:

[..]

Mja ik weet niet, als je van twaalf tot vier betaald krijgt.. Je zult inderdaad geen goede vrienden maken, maar persoonlijk stap ik liever op mensen hun tenen dan wanneer ik moet bedelen om een weekend vrij te krigjen...
Ja dat is juist funny hiero... ze werken niet volgens een uurs-contract. Als je niet bereid bent om tot laat te werken, dan is er altijd iemand anders die dat wel doet. Die instelling heeft iedereen hier.
In Nederland word je als werkgever vierkant uitgelachen als je zegt dat je werknemers onbetaald een paar uur langer per dag moeten werken.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 17 april 2007 @ 11:35:31 #20
8369 speknek
Another day another slay
pi_48411684
Ja I know, ik zou die werkcultuur echt niet lang trekken , vind het knap dat jij het wel volhoudt. Naar Japan emigreren zou me alleen lukken als expat van een buitenlands bedrijf .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48411993
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 11:04 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Is bij ons in Nijmegen net zo...
Hoe bedoel je? Dat niemand naar Japan wil of dat ze ook een exchange agreement hebben?
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 10:55 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ik zal het eens aan mijn zusje vragen!
Graag! Het heet het JYPE programma, Junior Year Program in English. Voor 2e en 3e jaars studenten.(naja, 2e en 3e jaar bachelor dus)

Maar hier in Nederland werken we gewoon efficienter denk ik. Tenminste zo was het bij mij op lab, mensen waren er lang maar deden ook veel andere dingen. Gelukkig was mijn advisor inderdaad zo vriendelijk mij vaak "vrij" te geven en erop te drukken veel van Japan te genieten. Ik was nog jong En uiteindelijk heb ik leuk onderzoek gedaan hoor. Maar Doodkapje, geniet inderdaad van je reistijd! En hanami is een geweldige uitvinding.
  dinsdag 17 april 2007 @ 12:43:50 #22
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48413964
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 11:44 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Dat niemand naar Japan wil of dat ze ook een exchange agreement hebben?
[..]

Graag! Het heet het JYPE programma, Junior Year Program in English. Voor 2e en 3e jaars studenten.(naja, 2e en 3e jaar bachelor dus)

Maar hier in Nederland werken we gewoon efficienter denk ik. Tenminste zo was het bij mij op lab, mensen waren er lang maar deden ook veel andere dingen. Gelukkig was mijn advisor inderdaad zo vriendelijk mij vaak "vrij" te geven en erop te drukken veel van Japan te genieten. Ik was nog jong En uiteindelijk heb ik leuk onderzoek gedaan hoor. Maar Doodkapje, geniet inderdaad van je reistijd! En hanami is een geweldige uitvinding.
Ik bedoel dat niemand in Nijmegen naar Japan wilt gaan. Ik was de eerste die bij mijn studieleider kwam vragen of het kon.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:06:33 #23
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48414831
quote:
Op maandag 16 april 2007 19:00 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik moet het nog uitvinden, maar ik hoor Roppongi . Internationale gedeelte, heel veel kroegen.
Neeeee ! Ga niet naar Roppongi ! Ik zal je wel een paar clubs aanbevelen.
Roppongi is echt vreselijk. Je kunt het natuurlijk altijd zelf ervaren, maar zie dit dus als een waarschuwing.

Over de arbeidsethos. Gelukkig werk ik voor een bedrijf dat ALT's detacheerd bij de scholen, dus ik mag in principe maar 8:00 tot 17:00 werken. De school heeft een contract voor die tijd en die mogen ze niet overschrijiden. En sowieso zijn leraren over het algemeen wat losser dan de gemiddelde 'salaryman', dus ik kan soms zelfs een paar uurtjes eerder weg als er niets meer te doen is. Maar meestal doe ik mee met 'club activities'. Allerhande sporten, kalligrafie (erg cool btw), muziekles e.d. Dat is niet verplicht, maar ik merk dat de school het zeer op prijs stelt als ik hieraan meedoe. En ik vind het nog leuk ook.

Maar er zitten sommige leraren die dagelijks tot 9 uur op school aanwezig zijn. Wat ze doen? Ik heb geen flauw idee.

[ Bericht 38% gewijzigd door Binsentu op 17-04-2007 13:14:58 ]
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:29:23 #24
8369 speknek
Another day another slay
pi_48415746
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:06 schreef Binsentu het volgende:
Neeeee ! Ga niet naar Roppongi ! Ik zal je wel een paar clubs aanbevelen.
Roppongi is echt vreselijk. Je kunt het natuurlijk altijd zelf ervaren, maar zie dit dus als een waarschuwing.
Wat is daarmee dan .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:36:53 #25
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48416019
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:29 schreef speknek het volgende:

[..]

Wat is daarmee dan .
Yakuza, Nigeriaanse Maffia, proppers, irritante zatte buitenlanders, prostituees, drugs enz enz.
Ik ben er een paar keer geweest en ik vond het echt vreselijk. Veel beter is om uit te gaan in Shibuya, Shinjuku of Shimo-Kitazawa.
Sommige clubs moet je echt weten, mijn vriendin nam me een keer mee naar iemand thuis in Ebisu (vlakbij Shibuya), die haar appartement had omgebouwd tot illegale 'discotheek'. Dat was echt te gek, alleen Japanners en allemaal erg vriendelijk, goedkoop bier en goede muziek.

Van wat voor muziek houd je trouwens?
  dinsdag 17 april 2007 @ 13:43:25 #26
8369 speknek
Another day another slay
pi_48416305
Ik vind het allemaal prima, alhoewel je in Japan natuurlijk eigenlijk techno moet luisteren (en dat vind ik zeker prima). Maar m'n vriendin is meer van de pop/jaren 80/90 muziek. Ik denk dat dat wat lastiger wordt in Japan.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:10:37 #27
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48417438
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:43 schreef speknek het volgende:
Ik vind het allemaal prima, alhoewel je in Japan natuurlijk eigenlijk techno moet luisteren (en dat vind ik zeker prima). Maar m'n vriendin is meer van de pop/jaren 80/90 muziek. Ik denk dat dat wat lastiger wordt in Japan.
Ah ok. In het vorige deel had ik deze al eens gepost:
quote:
Op zondag 8 april 2007 22:48 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Air in Shibuya is erg leuk. Daar is trouwens ook Lost in Translation opgenomen. En voor drum n bass (wat ik leuk vind) moet je naar Womb gaan.
De grootste discotheek in Tokyo is Ageha. Gratis bussen vertrekken vanuit Shibuya. Op de site kun je kijken waar en wanneer.
Ow jah ! En deze club is ook leuk:
http://www.xanadu.ne.jp/map/index.php
Onder foto's kun je trouwens ook foto's van mij vinden






[ Bericht 10% gewijzigd door Binsentu op 17-04-2007 14:17:06 ]
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:19:45 #28
8369 speknek
Another day another slay
pi_48417787
Cool . Ja alle sights uit Lost in Translation wil ik wel afgaan .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48418592
vooral de bovenste ... oeps, wat slijm van mijn toetsenbord afvegen!

Ben nooit in Tokyo uitgeweest (discotheek), zal ook best duur zijn of niet?
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_48419249
Het lijkt me idd ontzettend duur maar de lokale drankjes zullen volgens mij niet al te duur zijn.
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
  dinsdag 17 april 2007 @ 14:55:45 #31
8369 speknek
Another day another slay
pi_48419438
Xanadu valt zo te zien wel mee, drankjes 3 euro. Bier, maar ook de cocktails.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48420858
Ageha lijkt me ook heel leuk. Ziet er iig goed uit op de site
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
  dinsdag 17 april 2007 @ 15:27:49 #33
122997 zquing
Drama Junk
pi_48421009
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 14:10 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Ah ok. In het vorige deel had ik deze al eens gepost:
[..]

Ow jah ! En deze club is ook leuk:
http://www.xanadu.ne.jp/map/index.php
Onder foto's kun je trouwens ook foto's van mij vinden


[afbeelding]

[afbeelding]
en wie ben je

maar die clubs zien er wel goed uit
"Those unforgettable days, for them I live"
  woensdag 18 april 2007 @ 08:06:58 #34
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48447151
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 14:55 schreef speknek het volgende:
Xanadu valt zo te zien wel mee, drankjes 3 euro. Bier, maar ook de cocktails.
Beter! Die ga ik onthouden....
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 18 april 2007 @ 08:32:00 #35
8369 speknek
Another day another slay
pi_48447525
Is het mogelijk om op Narita airport met een Nederlandse bankpas te pinnen? (of met creditcard, Maestro/Mastercard)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48448479
In heel Japan kan het sowieso bij de postkantoren met Maestro. Denk er wel aan dat die vaak pas half 10 open zijn en rond 17u, 18u dicht, vaak ook in t weekend.

Narita weet ik specifiek niet veel van(daar ben ik alleen een keer heeeul snel doorheen gehold met een vriendelijke grondstewardess omdat mijn vlucht uit Sendai verlaat was en ik met KLM terug naar Amsterdam moest) Ik weet alleen dat naast dat meisje niemand mij begreep(zowel in Japans als in het Nederlands ) Stress
  woensdag 18 april 2007 @ 09:14:45 #37
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48448521
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:32 schreef speknek het volgende:
Is het mogelijk om op Narita airport met een Nederlandse bankpas te pinnen? (of met creditcard, Maestro/Mastercard)
Ja, op Narita is een Citibank ATM aanwezig. Weet ff niet meer uit mijn hoofd waar dat is, maar hij is vlakbij een roltrap.
Je trouwens kunt in heel Japan bij postkantoren en Citibank pinnen met je Europas.

EDIT:
Hier dus:
http://www.narita-airport.jp/en/guide/service/list/svc_12.html
  Eindredactie Games woensdag 18 april 2007 @ 10:16:16 #38
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_48450568
ja en met de wereldpas van de postrbank kan je gelukkig gratis pinnen
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_48450891
quote:
Op woensdag 18 april 2007 09:14 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Ja, op Narita is een Citibank ATM aanwezig. Weet ff niet meer uit mijn hoofd waar dat is, maar hij is vlakbij een roltrap.
Je trouwens kunt in heel Japan bij postkantoren en Citibank pinnen met je Europas.

EDIT:
Hier dus:
http://www.narita-airport.jp/en/guide/service/list/svc_12.html
Voor de duidelijkheid: Als je tegenover de loketten van de limousine bus staat; 180 graden draaien 10 meter lopen en je staat met je neus tegen een muur, draai naar links en loop weer 10 meter en je botst tegen een ATM waar je kunt pinnen. Idd, links van dat apparaat staat een roltrap naar de treinen.

Neem genoeg geld op!
  woensdag 18 april 2007 @ 11:44:33 #40
8369 speknek
Another day another slay
pi_48454295
Tenks! Waren we inderdaad wel van plan. Sowieso omdat we twee dagen later de huur voor de komende anderhalve maand moeten overmaken (en we staan allebei rood, handig ). Creditcards doen ze niet zo aan in Japan heh? Wat denken jullie, zou het mogelijk zijn die bij een postkantoor te gebruiken?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 18 april 2007 @ 11:47:55 #41
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_48454447
quote:
Op zondag 8 april 2007 22:48 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Air in Shibuya is erg leuk. Daar is trouwens ook Lost in Translation opgenomen. En voor drum n bass (wat ik leuk vind) moet je naar Womb gaan.
De grootste discotheek in Tokyo is Ageha. Gratis bussen vertrekken vanuit Shibuya. Op de site kun je kijken waar en wanneer.
Gisteren uitgeweest in Air, wereldtent!! helemaal top
Was wel redelijk rustig, maar de (wederom berlijnse) dj was briljant (vj's ook trouwens, moest alleen erg lachen toen dit beroemde plaatje elke keer langskwam), en de mensen waren leuk! Wereld van verschil met het vervelende roppongi!
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  woensdag 18 april 2007 @ 12:44:01 #42
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48456858
quote:
Op woensdag 18 april 2007 11:44 schreef speknek het volgende:
Tenks! Waren we inderdaad wel van plan. Sowieso omdat we twee dagen later de huur voor de komende anderhalve maand moeten overmaken (en we staan allebei rood, handig ). Creditcards doen ze niet zo aan in Japan heh? Wat denken jullie, zou het mogelijk zijn die bij een postkantoor te gebruiken?
Mijn creditcard (Rabobank Mastercard) werkt(e) gewoon bij het postkantoor.
quote:
Op woensdag 18 april 2007 11:47 schreef Don_Tom het volgende:

[..]

Gisteren uitgeweest in Air, wereldtent!! helemaal top
Was wel redelijk rustig, maar de (wederom berlijnse) dj was briljant (vj's ook trouwens, moest alleen erg lachen toen dit beroemde plaatje [afbeelding] elke keer langskwam), en de mensen waren leuk! Wereld van verschil met het vervelende roppongi!
Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt gehad ! Leuk trouwens dat er bijna elke avond wel wat te doen is. Probeer maar eens om in Nederland op een dinsdagavond uit te gaan
Je kent trouwens de Metropolis? Dat is een weekblad waar wekelijks (duh!) uitgaanstips instaan. Het blad is gratis en kun je oa krijgen bij TowerRecords en bij veel restaurants.
  woensdag 18 april 2007 @ 16:53:16 #43
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_48467935
Ik zal het onthouden voor de volgende keer, morgen helaas weer naar huis
Ik ga zeker nog een keer terug!!
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  Eindredactie Games woensdag 18 april 2007 @ 20:09:36 #44
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_48475938
quote:
Op dinsdag 17 april 2007 13:06 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Neeeee ! Ga niet naar Roppongi ! Ik zal je wel een paar clubs aanbevelen.
Roppongi is echt vreselijk. Je kunt het natuurlijk altijd zelf ervaren, maar zie dit dus als een waarschuwing.
ik ben een en al oog
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_48528120
quote:
Op woensdag 18 april 2007 08:32 schreef speknek het volgende:
Is het mogelijk om op Narita airport met een Nederlandse bankpas te pinnen? (of met creditcard, Maestro/Mastercard)
Misschien is het handig die vraag met antwoord in de main post te zetten, want ik heb hem vaker gezien op he forum.
  vrijdag 20 april 2007 @ 08:18:18 #46
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48528195
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 08:11 schreef Renzoku het volgende:

[..]

Misschien is het handig die vraag met antwoord in de main post te zetten, want ik heb hem vaker gezien op he forum.
Ik wil wel helpen met een FAQ voor in de OP.
  vrijdag 20 april 2007 @ 11:27:39 #47
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48533771
quote:
Op vrijdag 20 april 2007 08:18 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Ik wil wel helpen met een FAQ voor in de OP.
I second that!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48538636
En hier nog een

Net al mijn foto's van vorig jaar uitgezocht, aargh wat een heimwee.
  vrijdag 20 april 2007 @ 13:56:35 #49
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48539086
Ideetjes voor de FAQ:

-Korte termijn verblijf (vakantie etc.):
*JR Pass
*Vaccinaties (wat eigenlijk niet hoeft; maar de informatie dat het niet hoeft is ook wel handig )
*...

-Lange termijn verblijf (werk, studie, etc):
*Visumaanvraag
*Huisvesting
*Openen bankrekening
*...

-Ideetjes voor stedentrips
-Voedsel
-Mensen (sociale aspecten)
-Aanbevolen literatuur (reisgidsen, woordenboeken, reisverhalen, etc.)
-De beruchte PIN-automaat
-Geschiedenis
-Do's en Don'ts (bv. Burakumin; erg gevoelig onderwerp waar je mensen nog steeds op hun tenen mee kunt trappen)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48546698
Aan te raden hotels, of manieren om ze makkelijk te boeken.

Feit dat liften goed mogelijk is.

Mogelijkheden om te studeren oid., beurzen.

Maar die van jou Doodkapje, klinkt goed zo.
pi_48559804
Mooiste OP van fok!forum maken? Wie gaat er aan meewerken? Ik wil er best aan mee werken hoor.
  zaterdag 21 april 2007 @ 07:24:04 #52
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48564106
Beetje schrale vraag na 6 jaar geregistreerd te staan bij Fok!, maar hoe maken wij zo'n FAQ'je/openingspost? We moeten een modje inschakelen ofzo, of gaat de TS het veranderen.

Er was dacht ik ook een Fok! Wiki pagina, toch? Dat is dan weer handig zodat iedereen zijn wijzigingen direct door kan voeren.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zaterdag 21 april 2007 @ 14:23:48 #53
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48570865
Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe dat moet.
Net mijn vriendin trouwens Fok! laten zien. Een vergelijkbare site in Japan is http://www.2ch.net/. De site zelf ziet er niet echt uit, maar volgens mij is dat gedaan om em goed bereikbaar te maken voor je mobiel. Tis een soort van forum met nieuwsitems en echt héél druk bezocht. Ik denk dat de meeste (jeugdige) japanners de site wel kennen.
In ieder geval, ik liet haar dit topic zien, niet erbij nadenken dat een paar dagen geleden nog vrolijk die foto's posten met die meiden
Op het moment dat ik de foto's voorbij zag komen herrinerde ik me het opeens weer... "Uhmm, those were some girls i met in Tokyo 2 years ago, not girlfriends !" Was ff een lullige situatie
  zondag 22 april 2007 @ 04:13:51 #54
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48589771
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 14:23 schreef Binsentu het volgende:
Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten hoe dat moet.
Net mijn vriendin trouwens Fok! laten zien. Een vergelijkbare site in Japan is http://www.2ch.net/. De site zelf ziet er niet echt uit, maar volgens mij is dat gedaan om em goed bereikbaar te maken voor je mobiel. Tis een soort van forum met nieuwsitems en echt héél druk bezocht. Ik denk dat de meeste (jeugdige) japanners de site wel kennen.
Het zou niet goed voor mij zijn als ik zou kunnen FOk!ken op mijn GSM
quote:
In ieder geval, ik liet haar dit topic zien, niet erbij nadenken dat een paar dagen geleden nog vrolijk die foto's posten met die meiden
Op het moment dat ik de foto's voorbij zag komen herrinerde ik me het opeens weer... "Uhmm, those were some girls i met in Tokyo 2 years ago, not girlfriends !" Was ff een lullige situatie
Hehe... wat dacht ze? "Chikan!" *slap*

Ik ben gisteren trouwens wezen 'stappen' in Sendai; man wat was dat schraal zeg. Eten was leuk (barbecue met varkensdarmen, koeienkraakbeen en koeien-baarmoeder... en ook nog gewoon vlees), maar het is moeilijk om hier een goede dans-tent te vinden. Kokubuncho is leuk om doorheen te lopen, omdat veel van die 'proppers' in driedelig pak je naar een club proberen te lokken. Maar echt leuke danscafés hebben ze daar niet. Dansen blijkt hier niet zo populair te zijn.
Xienix, misschien weet jij nog een leuke tent? Bar, Isn't it was niet toegankelijk wegens een besloten feestje... leek me nog wel een okee club.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zondag 22 april 2007 @ 10:09:35 #55
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48590738
quote:
Op zondag 22 april 2007 04:13 schreef Doodkapje het volgende:

Hehe... wat dacht ze? "Chikan!" *slap*
Nah, het viel nog wel mee, ze liet in ieder geval niets merken. En ook al zou de waarheid weten, dat maakt toch eigenlijk niets uit? Ik weet ook niet wie haar ex-vriendjes zijn geweest.
pi_48590983
Ik ben niet zo van de clubs... en "bar isnt it" is mwooh .. daar vind je gewoon veel veel buitenlanders(dus als je die wil ontmoeten ) die vrouwen zoeken en gewillige Japanse meisjes.(geen persoonlijke ervaring). Daarnaast ook nog Japanse jongens met een te hoog libido die 99% van de tijd blauwtjes lopen bij buitenlandse vrouwen. Meeste zijn studenten of Engels docenten, je hebt er ook nog weleens zakenlui.

Je hebt nog wel wat meer clubs, ik zal eens aan mijn vriendin vragen, die ging wat vaker uit. Dan laat ik het je weten. En kokubuncho, daar betaal je je gewoon blauw... Soms wel leuk om Yakuza te gaan spotten. Overigens was kokubuncho ooit een geisha district(ook Sendai had Geisha). Maar heel klein. Het geisha district van Yamagata is/was wat groter.

Ga je trouwens in de Golden Week nog wat speciaals doen???

(aan te raden, Hiraizumi in Iwate-ken ten noorden van Sendai. Je moet maar aan labmates de juiste data vragen, maar op een van de dagen van de golden week, ik geloof de dinsdag, is daar een GIGANTISCHE optocht waar de vlucht van de Fujiwara clan wordt nagespeeld. In andere woorden, 100en mensen(uit het hele dorp) in ouderwetse kledij. Van samurai, tot monks en hofvrouwen. Prachtig echtwaar! Daarnaast is ook Kinka san een erg mooie plek! Een heilig eiland. Op mijn dagtrip daarheen heb ik wilde apen, een walvis en (uiteraard) tamme herten gezien. Echt ontzettend mooi!)

Binsentu; ik ken de soort foto's In den beginne toen ik in Japan was een keer uitgegaan met wat oudere Japanse meisjes. Veel alcohol en een lol dat we toen hadden. Net een stel pubers... Gezellig hoor, karaoke

Ik weet ook niet hoe we zo'n faq moeten maken. Kunnen we niet iemand vragen, als wij de stukjes schrijven?

Gisteren een hele tijd zitten kletsen met mensen van chiba daigaku. Best boeiend en mn Japans was nieteens heel brak.
pi_48592305
En "Shaft" schijnt een aardige club in Sendai te zijn.
  zondag 22 april 2007 @ 13:02:26 #58
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48594687
Mijn moeder heeft me pannenkoekenbeslag opgestuurd en échte hollandse kaas !
Heerlijk!
pi_48619607
quote:
Op zondag 22 april 2007 10:25 schreef xienix84 het volgende:

Ik weet ook niet hoe we zo'n faq moeten maken. Kunnen we niet iemand vragen, als wij de stukjes schrijven?
Denk dat we de moderator moeten vragen of er een FAQ mag komen over japan. Misschien kunnen we vragen of een van ons moderator kan zijn. Wil best meehelpen!
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_48619657
quote:
Op zondag 22 april 2007 13:02 schreef Binsentu het volgende:
Mijn moeder heeft me pannenkoekenbeslag opgestuurd en échte hollandse kaas !
Heerlijk!
eet smakelijk, wel iets anders dan fricandel speciaal ..
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  maandag 23 april 2007 @ 03:17:52 #61
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48621293
quote:
Op maandag 23 april 2007 00:37 schreef Deshima het volgende:

[..]

Denk dat we de moderator moeten vragen of er een FAQ mag komen over japan. Misschien kunnen we vragen of een van ons moderator kan zijn. Wil best meehelpen!
pssst.... Ik had gehoord dat hun ogen licht geven, rook uit hun neus komt en dat ze vuur spuwen... Daarnaast zouden ze harten van jonge maagden eten en naakt in een cirkel dansen onder volle maan. Wie durft ze te mailen?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 23 april 2007 @ 09:14:23 #62
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48622785
quote:
Op zondag 22 april 2007 10:25 schreef xienix84 het volgende:
Ik ben niet zo van de clubs... en "bar isnt it" is mwooh .. daar vind je gewoon veel veel buitenlanders(dus als je die wil ontmoeten ) die vrouwen zoeken en gewillige Japanse meisjes.(geen persoonlijke ervaring). Daarnaast ook nog Japanse jongens met een te hoog libido die 99% van de tijd blauwtjes lopen bij buitenlandse vrouwen. Meeste zijn studenten of Engels docenten, je hebt er ook nog weleens zakenlui.
Blauwtjes zien lopen, geniaal vermaak...
quote:
Je hebt nog wel wat meer clubs, ik zal eens aan mijn vriendin vragen, die ging wat vaker uit. Dan laat ik het je weten. En kokubuncho, daar betaal je je gewoon blauw... Soms wel leuk om Yakuza te gaan spotten. Overigens was kokubuncho ooit een geisha district(ook Sendai had Geisha). Maar heel klein. Het geisha district van Yamagata is/was wat groter.

Ga je trouwens in de Golden Week nog wat speciaals doen???
Iedereen werkt gewoon volgens mij...
quote:
(aan te raden, Hiraizumi in Iwate-ken ten noorden van Sendai. Je moet maar aan labmates de juiste data vragen, maar op een van de dagen van de golden week, ik geloof de dinsdag, is daar een GIGANTISCHE optocht waar de vlucht van de Fujiwara clan wordt nagespeeld. In andere woorden, 100en mensen(uit het hele dorp) in ouderwetse kledij. Van samurai, tot monks en hofvrouwen. Prachtig echtwaar! Daarnaast is ook Kinka san een erg mooie plek! Een heilig eiland. Op mijn dagtrip daarheen heb ik wilde apen, een walvis en (uiteraard) tamme herten gezien. Echt ontzettend mooi!)
Ik wil inderdaad nog een keer naar Kinka-san ja... die herten lijken me zo annoying en cute tegelijkertijd
quote:
Binsentu; ik ken de soort foto's In den beginne toen ik in Japan was een keer uitgegaan met wat oudere Japanse meisjes. Veel alcohol en een lol dat we toen hadden. Net een stel pubers... Gezellig hoor, karaoke

Ik weet ook niet hoe we zo'n faq moeten maken. Kunnen we niet iemand vragen, als wij de stukjes schrijven?

Gisteren een hele tijd zitten kletsen met mensen van chiba daigaku. Best boeiend en mn Japans was nieteens heel brak.
Haha... gambare yo!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 23 april 2007 @ 10:14:41 #63
34586 kepler
No bounce, no play
pi_48624197
quote:
Op maandag 23 april 2007 00:37 schreef Deshima het volgende:

[..]

Denk dat we de moderator moeten vragen of er een FAQ mag komen over japan. Misschien kunnen we vragen of een van ons moderator kan zijn. Wil best meehelpen!
dat hoeft helemaal niet hoor

Maak gewoon een FAQ (oftewel schrijf alle vragen + antwoorden op die je kunt verzinnen), gooi deze in de FOK!wiki en je hebt een hele mooie Openings Post
(die je welke elke keer in de OP moet zetten natuurlijk )

http://wiki.fok.nl/index.php/Hoofdpagina

Kijk maar eens naar deze openings-post. Deze heb ik gedeeltelijk nog gemaakt, en je moet gewoon zoveel mogelijk info er in zetten op een duidelijke volgorde
The line is a dot to you!
  maandag 23 april 2007 @ 13:11:48 #64
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48629659
quote:
Op maandag 23 april 2007 10:14 schreef kepler het volgende:

[..]
Kijk maar eens naar deze openings-post. Deze heb ik gedeeltelijk nog gemaakt, en je moet gewoon zoveel mogelijk info er in zetten op een duidelijke volgorde
Bedankt voor de tips, maar die OP van New York, daar gaan we dus wel overheen
  maandag 23 april 2007 @ 13:22:03 #65
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48630035
quote:
Op maandag 23 april 2007 13:11 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips, maar die OP van New York, daar gaan we dus wel overheen
"It is an honour to serve the emperor!" Banzaaai!

* Doodkapje heeft gisteren Letters from Iwo Jima gekeken
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 23 april 2007 @ 13:23:23 #66
34586 kepler
No bounce, no play
pi_48630079
quote:
Op maandag 23 april 2007 13:11 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Bedankt voor de tips, maar die OP van New York, daar gaan we dus wel overheen
dat is niet zo gek voor een heel land als Japan natuurlijk
The line is a dot to you!
pi_48633212
quote:
Op maandag 23 april 2007 13:22 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

"It is an honour to serve the emperor!" Banzaaai!

* Doodkapje heeft gisteren Letters from Iwo Jima gekeken
Waar heb je hem gekeken? Bios of download? Ik vind namelijk alleen maar verkapte downloads.
pi_48642007
quote:
Op maandag 23 april 2007 10:14 schreef kepler het volgende:

[..]

dat hoeft helemaal niet hoor

Maak gewoon een FAQ (oftewel schrijf alle vragen + antwoorden op die je kunt verzinnen), gooi deze in de FOK!wiki en je hebt een hele mooie Openings Post
(die je welke elke keer in de OP moet zetten natuurlijk )

http://wiki.fok.nl/index.php/Hoofdpagina

Kijk maar eens naar deze openings-post. Deze heb ik gedeeltelijk nog gemaakt, en je moet gewoon zoveel mogelijk info er in zetten op een duidelijke volgorde
Heb al een beginnetje gemaakt http://wiki.fok.nl/index.php/Japan
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  dinsdag 24 april 2007 @ 02:47:50 #69
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48655683
quote:
Op maandag 23 april 2007 14:52 schreef Renzoku het volgende:

[..]

Waar heb je hem gekeken? Bios of download? Ik vind namelijk alleen maar verkapte downloads.
Op DVD... een collega van mij had m gekocht...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48655979
Hallo hallo, ben reeds al weer een tijdje in Japan, dus ik dacht het is wel weer tijd voor een update.
Ben nu bezig met lessen volgen aan de uni! Tot nu toe heb ik in 2 weken tijd al ongeveer 300 kanji moeten stampen, heb ik al tigduizend toetsen gemaakt ter bepaling van m'n beheersing van de Japanse taal, en een medische keuring gehad.

En Hanami was tof!

Oh, en bizar schattige Engels woordenboeken!
  dinsdag 24 april 2007 @ 07:45:09 #71
8369 speknek
Another day another slay
pi_48656347
Haha geweldig infantiel, heb ook al gemerkt dat werkelijk elke instructieposter, van het postkantoor tot en met de bank, opgeleukt wordt met allemaal schattige cartoons. Ik ben er dus ook .
quote:
Op zondag 22 april 2007 04:13 schreef Doodkapje het volgende:
Eten was leuk (barbecue met varkensdarmen, koeienkraakbeen en koeien-baarmoeder... en ook nog gewoon vlees),
. Eerste dag was al gelijk een mooie vuurdoop voor ons. De professor had ons uitgenodigd voor een Japans diner. De specialiteiten van het huis bestonden onder andere uit gestoofde slak, rauwe giant crab (slijmerig), kleine garnaaltjes met hoofd en pootjes er nog aan vast en kleine visjes ook met alles erop en eraan. Gelieve heel op te eten. Was wel even slikken dus .

Maar ik raak er al aan gewend, jetlag was echter ook niet misselijk, maar inmiddels zijn we enigszins settled. Nog wel een heel gedoe met alien registrations en de bank gehad (uiteindelijk kunnen we alleen geld ophalen bij het filiaal van de bank zelf, grmbl, en elke keer met handen en voeten werk want er kan natuurlijk niemand engels). Maar goed, we zijn nu tenminste wel miljonair!

Andere mensen al leuke Engrish momenten meegemaakt? We voelden ons wel enigszins ongemakkelijk aan tafel toen de Japanners ons er doodserieus van vergewiste dat "we have erections this week". En natuurlijk vragen "how was your fright" enzo .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 24 april 2007 @ 09:16:13 #72
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48657657
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 07:45 schreef speknek het volgende:
...
Andere mensen al leuke Engrish momenten meegemaakt? We voelden ons wel enigszins ongemakkelijk aan tafel toen de Japanners ons er doodserieus van vergewiste dat "we have erections this week". En natuurlijk vragen "how was your fright" enzo .
Gewoon 'heavy' zeggen... valt altijd goed

Niet echt Engrish, maar dit kreeg ik bij een onsen:
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 24 april 2007 @ 09:34:28 #73
8369 speknek
Another day another slay
pi_48658161
.

Ook leuk al die apparaten die met je praten. Zat ik in een hokje om pasfoto's te maken, begint zo'n vrouwenstem opgewonden instructies tegen me aan te roepen. En ik maar terugzeggen 'wakarimasen! wakarimasen!' .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48658403
hehehe

De sandwiches zijn nog steeds briljant. Ik zou ze nog steeds een keer posten dus bij deze.









Vooral die ene met "we want you to try to eat this sandwich"

En nog meer engrish


En dan als laatste vind ik deze ook prachtig. Het was ook echt een smerig kruidendrankje.
pi_48658985
Ach ja Japan....

pi_48689345
Ik kom er even niet uit met Japans.
Hoe zeg je 'How long did you sleep yesterday'?
なんだっけ
pi_48692268
Hej mensen,

Ik wil ook graag voor langere tijd naar Japan. Ik ben al voor een jaar op werkvakantie naar Australie geweest. Helaas is dat voor Japan niet mogelijk. Wat voor mogelijkheden zou ik hebben?

Ik heb er totaal geen verstand van, ik hoor hier al verschillende dingen zoals exhange, vrijwillegerswerk, studie etc. Ik zou wel graag via een studie naar Japan gaan. Weet zelf nog niet precies wat voor studie ik wil volgen, moet je een speciale richting hebben om via een beurs naar japan te kunnen gaan? Of kan dit met vrij veel opleidingen? Ik heb ook veel interesse om Japans te studeren, zijn daar mogelijkheden mee?

Hebben jullie misschien websites waar ik informatie kan vinden over vrijwillegerswerk etc?

Dank
  woensdag 25 april 2007 @ 02:09:22 #78
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_48692356
Er moet gezwegen worden over Japan. Laten we het niet kapot maken. Japan, Japan, Ssssht.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  woensdag 25 april 2007 @ 02:45:09 #79
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48692720
quote:
Op woensdag 25 april 2007 02:03 schreef AllSmiles het volgende:
Hej mensen,

Ik wil ook graag voor langere tijd naar Japan. Ik ben al voor een jaar op werkvakantie naar Australie geweest. Helaas is dat voor Japan niet mogelijk. Wat voor mogelijkheden zou ik hebben?

Ik heb er totaal geen verstand van, ik hoor hier al verschillende dingen zoals exhange, vrijwillegerswerk, studie etc. Ik zou wel graag via een studie naar Japan gaan. Weet zelf nog niet precies wat voor studie ik wil volgen, moet je een speciale richting hebben om via een beurs naar japan te kunnen gaan? Of kan dit met vrij veel opleidingen? Ik heb ook veel interesse om Japans te studeren, zijn daar mogelijkheden mee?

Hebben jullie misschien websites waar ik informatie kan vinden over vrijwillegerswerk etc?

Dank
Tot een bepaalde leeftijd is het mogelijk om een werkvakantie te houden in Japan; ik meen 25 jaar. Aan de Universiteit in Leiden kun je de studie 'Japanse taal en cultuur' volgen: http://www.japans.leidenuniv.nl/
Aangezien Japan een goed ontwikkeld land is, kun je denk ik met elke studie wel een stage daar gaan volgen. Van electro-techniek tot geneeskunde... Als je een bepaalde studie echt leuk vindt, moet je dat gewoon gaan doen en proberen een stage op dat vakgebied te gaan volgen, of vragen of je een exchange tijdens die studie kan doen... Xienix weet daar ongetwijfeld meer van *tag*
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48694139
quote:
Op woensdag 25 april 2007 02:09 schreef JAM het volgende:
Er moet gezwegen worden over Japan. Laten we het niet kapot maken. Japan, Japan, Ssssht.
Als ik de reden goed begrijp. Japan is een prachtig mystiek land, dat moet je ervaren, niet over praten? Laat het zijn mystiek houden? Een punt heb je wel Aan de andere kant, hoeveel je ook over Japan praat, als je er bent is het toch zo anders dan je vantevoren kunt voorstellen. Ik zeg altijd: lees de boeken die je over Japan hebt gelezen(of het nu romans zijn, of informatieboeken) nog een keer als je er bent geweest. Alsof je een nieuw boek leest.

Wat betreft het studeren. Ik zal later vandaag wel wat informatie neerzetten. Ik zal dan meteen een kopje "studie" maken op de wiki pagina.
pi_48696950
Ik denk dat hij bedoelt dat het niet zo`n overhyped vakantieland moet worden. Het is wel waar dat je steeds meer over Japan hoord maar volgens mij zal het heus niet kapot gaan. Het is toch net even wat anders als Spanje.

Voor mij komt het door alle Japanse mensen die ik heb ontmoet tijdens het backpacken in Australie. Ze zijn echt altijd aardig en sociaal. Ook viel het mij erg op dat europese mensen meer individuel ingesteld zijn. Japanse eten altijd in een grote groep, samen drinken etc. veel meer samenhorigheid. De mentaliteit is echt veel beter daar vind ik. En de cultuur spreekt me ook erg aan.

Qua boeken: Ryu Murakami
pi_48697215
Qua studie heb ik nog niet zoveel gevonden over cursussen. Ik heb al is een topic gemaakt over zelfstudie. Dat is hier te vinden: Zelfstudie Japans, hoe aanpakken? . Koffiegast heeft daar wel hele handige informatie gegeven dat misschien ook wel in de OP geplaatst kan worden als er interesse voor is.
  woensdag 25 april 2007 @ 10:58:33 #83
8369 speknek
Another day another slay
pi_48697922
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:28 schreef AllSmiles het volgende:
Ik denk dat hij bedoelt dat het niet zo`n overhyped vakantieland moet worden.
Japan is wel met hele grote afstand het minst toeristische land waar ik geweest ben. Er moet een hoop gebeuren wil dat het tweede Spanje worden .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48698144
quote:
Op woensdag 25 april 2007 10:58 schreef speknek het volgende:

[..]

Japan is wel met hele grote afstand het minst toeristische land waar ik geweest ben. Er moet een hoop gebeuren wil dat het tweede Spanje worden .
Dat is ook wat ik zeg. Maar is het echt dat buiten Tokyo je bijna nooit toeristen ziet? In Tokyo zijn er toch best wel veel toeristen?
  woensdag 25 april 2007 @ 11:11:52 #85
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_48698311
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:06 schreef AllSmiles het volgende:

[..]

Dat is ook wat ik zeg. Maar is het echt dat buiten Tokyo je bijna nooit toeristen ziet? In Tokyo zijn er toch best wel veel toeristen?
Ik denk dat ik in in Fukuoka in één maand tijd acht, misschien negen andere westerse buitenlanders heb gezien.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_48698395
ik ga in augustus een maand
  woensdag 25 april 2007 @ 11:24:02 #87
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48698672
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:06 schreef AllSmiles het volgende:

[..]

Dat is ook wat ik zeg. Maar is het echt dat buiten Tokyo je bijna nooit toeristen ziet? In Tokyo zijn er toch best wel veel toeristen?
Ik woon net buiten Tokyo en ik zie sporadisch een buitenlander. En dan tel ik niet de 'undercover' buitenlanders mee zoals Chinezen, Taiwanezen en Zuid-Koreanen, want die pik er niet zo tussenuit.

PS
Ik was op het werk even een leuk logo aan het maken voor onze vernieuwde OP, maar jammergenoeg heb ik geen photoshop op me laptop staan, dus deze heb ik snel ff inmekaar geflanst met Paint.NET
Ik zoek eigenlijk nog een goede foto.
pi_48699330
Ik heb ook voornamelijk wonende buitenlanders gezien, weinig toeristen. Wel een koppel Nederlanders in Tokyo Twee oudere mensen in typisch Nederlandse vakantie kledij

Goed, ik ben nu nog op stage. Maar vanavond neem ik uitgebreid de tijd voor een "studeren in Japan" stukje.
pi_48715067
Bij deze een stukje over studeren in Japan, voor zover ik weet. Als ik het mis heb, of dingen toe te voegen zijn, graag Het is nog niet uitgebreid genoeg voor de wiki denk ik.

Studeren in Japan
Er zijn verschillende manieren om te studeren in Japan. En naast studeren zijn er ook mogelijkheden om bijvoorbeeld als leraar Engels aan de slag te gaanI(JET programma), of bijvoorbeeld een homestay te doen. Vrijwilligerswerk is minder voor handen.

Studeren in Japan kan via bijvoorbeeld een stage(je kan ook gewoon vakken volgen). Voor een stage heb je meestal een contactpersoon bij je eigen universiteit nodig die weer mensen in Japan kent. Via die weg kan je vaak een stage regelen, en bijvoorbeeld proberen buitenlandbeurzen aan te vragen als je zelf de financien niet hebt. Op deze manier kan je een lab vinden waar je een stage kan doen. Met bedrijven gaat het naar mijn weten wat moeilijker om een stage en/of werkplek te vinden. Je zal dan toch een internationaal bedrijf moeten zoeken denk ik. Japanse bedrijven nemen niet snel buitenlanders aan, zeker niet als die buitenlanders weinig Japans kunnen. Ga er bij een binnenlands bedrijf vanuit dat vrijwel niemand daar fatsoenlijk Engels kan.

Bedenk ook dat een stage in Japan lange uren betekent. Je kan niet op je gemak Japan verkennen, maar wordt geacht veel en lang te werken. Soms is dat echt stress en niet voor iedereen weggelegd denk ik.

Je kan natuurlijk ook naar het bureau buitenland van je universiteit gaan. Daar kan je kijken met welke Japanse universiteit jouw universiteit een exchange agreement heeft. Dan kan je bijvoorbeeld een of twee semester daar studeren terwijl je collegegeld in Nederland betaald. Je kan dan contact opnemen met de Japanse universiteit die dan bijvoorbeeld woonruimte oid voor je kunnen regelen. Voor zover bij mij bekend hebben veel Japanse universiteiten ook speciale Japans lessen voor buitenlandse studenten. Iedere universiteit in Japan heeft wel een programma voor buitenlandse studenten.

Wat ik zelf heb gedaan is het Junior Year Program in English(JYPE) aan Tohoku University in Sendai. Voor zover ik weet kan je daar alleen aan meedoen als je bachelor biologie aan de Universiteit Utrecht bent aangezien die een special exchange agreement hebben( maar goed, helaas doet vanuit Utrecht amper iemand mee en vanaf de JYPE website kan je ook aanmeldingsformulieren downloaden). Het is een programma waar ongeveer 54 studenten per jaar aan mee kunnen doen, studenten van over de hele wereld. Ongeveer de helft daarvan komt in aanmerking voor een beurs. Biologie in Utrecht krijgt elk jaar sowieso één beurs(die had ik dus, maakt t erg makkelijk). Het programma bestaat uit 3 delen. Japanse lessen, lessen in het Engels(betreffende engineering, science(bio) educatie en Japanse cultuur; het programma is dan ook alleen voor mensen in engineering, science of education bachelors). En het derde deel is een research project wat je doet in een lab. Daarnaast heb je genoeg tijd om rond te reizen, mensen te leren kennen, vrije tijd te hebben en zijn er veel uitstapjes(geregeld door het internatioal office en vrijwilligersgroepen). Echt een chance of a lifetime. Geweldige kans!!!

Daarnaast kan je natuurlijk Japans studeren en via die studie naar Japan gaan. Maar daar weten anderen vast meer vanaf.

Eerder had ik het al over het JET programma(engels leraar) en homestays. Ik weet dat Binsentu leraar is, maar weet niet of hij JET is. Sowieso zijn er in heel Nederland maar weinig mensen die worden uitgekozen. Maar daar weet hij dan weer meer over te melden lijkt me.

Bij een homestay verblijf je in een Japans gezin. Dit kan in een vakantie van 2 weken, tot een verblijf tot een jaar. Je betaald dan natuurlijk wel. Ik weet hier zo geen speciale website voor, maar je kan gewoon googlen op 'homestay Japan', dan vind je vast wel wat.

Als ik meer bedenk dan zal ik het toevoegen, en met mij anderen neem ik aan.

Ik weet overigens niet hoe dit bij zo'n wiki bij te voegen.
pi_48719879
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:37 schreef xienix84 het volgende:
Bij deze een stukje over studeren in Japan, voor zover ik weet. Als ik het mis heb, of dingen toe te voegen zijn, graag Het is nog niet uitgebreid genoeg voor de wiki denk ik.

Studeren in Japan
Er zijn verschillende manieren om te studeren in Japan. En naast studeren zijn er ook mogelijkheden om bijvoorbeeld als leraar Engels aan de slag te gaanI(JET programma), of bijvoorbeeld een homestay te doen. Vrijwilligerswerk is minder voor handen.

Studeren in Japan kan via bijvoorbeeld een stage(je kan ook gewoon vakken volgen). Voor een stage heb je meestal een contactpersoon bij je eigen universiteit nodig die weer mensen in Japan kent. Via die weg kan je vaak een stage regelen, en bijvoorbeeld proberen buitenlandbeurzen aan te vragen als je zelf de financien niet hebt. Op deze manier kan je een lab vinden waar je een stage kan doen. Met bedrijven gaat het naar mijn weten wat moeilijker om een stage en/of werkplek te vinden. Je zal dan toch een internationaal bedrijf moeten zoeken denk ik. Japanse bedrijven nemen niet snel buitenlanders aan, zeker niet als die buitenlanders weinig Japans kunnen. Ga er bij een binnenlands bedrijf vanuit dat vrijwel niemand daar fatsoenlijk Engels kan.

Bedenk ook dat een stage in Japan lange uren betekent. Je kan niet op je gemak Japan verkennen, maar wordt geacht veel en lang te werken. Soms is dat echt stress en niet voor iedereen weggelegd denk ik.

Je kan natuurlijk ook naar het bureau buitenland van je universiteit gaan. Daar kan je kijken met welke Japanse universiteit jouw universiteit een exchange agreement heeft. Dan kan je bijvoorbeeld een of twee semester daar studeren terwijl je collegegeld in Nederland betaald. Je kan dan contact opnemen met de Japanse universiteit die dan bijvoorbeeld woonruimte oid voor je kunnen regelen. Voor zover bij mij bekend hebben veel Japanse universiteiten ook speciale Japans lessen voor buitenlandse studenten. Iedere universiteit in Japan heeft wel een programma voor buitenlandse studenten.

Wat ik zelf heb gedaan is het Junior Year Program in English(JYPE) aan Tohoku University in Sendai. Voor zover ik weet kan je daar alleen aan meedoen als je bachelor biologie aan de Universiteit Utrecht bent aangezien die een special exchange agreement hebben( maar goed, helaas doet vanuit Utrecht amper iemand mee en vanaf de JYPE website kan je ook aanmeldingsformulieren downloaden). Het is een programma waar ongeveer 54 studenten per jaar aan mee kunnen doen, studenten van over de hele wereld. Ongeveer de helft daarvan komt in aanmerking voor een beurs. Biologie in Utrecht krijgt elk jaar sowieso één beurs(die had ik dus, maakt t erg makkelijk). Het programma bestaat uit 3 delen. Japanse lessen, lessen in het Engels(betreffende engineering, science(bio) educatie en Japanse cultuur; het programma is dan ook alleen voor mensen in engineering, science of education bachelors). En het derde deel is een research project wat je doet in een lab. Daarnaast heb je genoeg tijd om rond te reizen, mensen te leren kennen, vrije tijd te hebben en zijn er veel uitstapjes(geregeld door het internatioal office en vrijwilligersgroepen). Echt een chance of a lifetime. Geweldige kans!!!

Daarnaast kan je natuurlijk Japans studeren en via die studie naar Japan gaan. Maar daar weten anderen vast meer vanaf.

Eerder had ik het al over het JET programma(engels leraar) en homestays. Ik weet dat Binsentu leraar is, maar weet niet of hij JET is. Sowieso zijn er in heel Nederland maar weinig mensen die worden uitgekozen. Maar daar weet hij dan weer meer over te melden lijkt me.

Bij een homestay verblijf je in een Japans gezin. Dit kan in een vakantie van 2 weken, tot een verblijf tot een jaar. Je betaald dan natuurlijk wel. Ik weet hier zo geen speciale website voor, maar je kan gewoon googlen op 'homestay Japan', dan vind je vast wel wat.

Als ik meer bedenk dan zal ik het toevoegen, en met mij anderen neem ik aan.

Ik weet overigens niet hoe dit bij zo'n wiki bij te voegen.
Ziet er goed uit, alhoewel ik er soms vraagtekens bij heb, baan vinden als engels leraar is niet makkelijk in japan, je moet echt geluk hebben (tenzij je uiteraard gestudeert bent als leraar en zeker in engels) . Dus dat stuk laat ik maar liever over aan Binsetu!

Kan wel wat van maken denk ik, zeg maar als ik het fout doe hihi
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_48721665
quote:
Op woensdag 25 april 2007 11:24 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Ik woon net buiten Tokyo en ik zie sporadisch een buitenlander. En dan tel ik niet de 'undercover' buitenlanders mee zoals Chinezen, Taiwanezen en Zuid-Koreanen, want die pik er niet zo tussenuit.

PS
Ik was op het werk even een leuk logo aan het maken voor onze vernieuwde OP, maar jammergenoeg heb ik geen photoshop op me laptop staan, dus deze heb ik snel ff inmekaar geflanst met Paint.NET
Ik zoek eigenlijk nog een goede foto.
[afbeelding]
Leuk , ben best fotosoeper , misschien kan ik er wel wat van maken (hoop ik ). resultaat zal hier te vinden zijn voor goedkeuring.
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  woensdag 25 april 2007 @ 23:39:15 #92
35464 Don_Tom
Leave the gun.Take the cannoli
pi_48724567
JET programma is volgens mij ook best lastig, vriend van me die ik dus vorige weken bezocht heb doet mee aan het JET programma, maar hij was de enige Nederlander in zijn lichting (en gekozen uit 200 mensen ofzo). Was ook hier al engels leraar, dus dat scheelt.
Trouwauto nodig?
Nordschleife 2006: 250 laps, 2007: 62,5 laps
BMW M3 Nurburgring project
  donderdag 26 april 2007 @ 05:14:42 #93
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48727557
quote:
Op woensdag 25 april 2007 19:37 schreef xienix84 het volgende:
Bij deze een stukje over studeren in Japan, voor zover ik weet. Als ik het mis heb, of dingen toe te voegen zijn, graag Het is nog niet uitgebreid genoeg voor de wiki denk ik.

Studeren in Japan
Er zijn verschillende manieren om te studeren in Japan. En naast studeren zijn er ook mogelijkheden om bijvoorbeeld als leraar Engels aan de slag te gaanI(JET programma), of bijvoorbeeld een homestay te doen. Vrijwilligerswerk is minder voor handen.

.... *knip* ....

Ik weet overigens niet hoe dit bij zo'n wiki bij te voegen.
Ziet er goed uit! Probeer Wiki gewoon even. Het is niet zo moeilijk. Als je een beetje kennis hebt van html, dan kom je er wel uit het is iig heel logisch. Anders planten we het er wel bij voor jou; het enige is dat je zelf de wijzigingen minder makkelijk door kunt voeren. Ik zal ook nog even kijken of ik wat kwa stageinfo erbij kan planten, maar het ziet er aardig compleet uit

Ook nog even een Neon-style OP pic gemaakt (voor één van de volgende delen):
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  donderdag 26 april 2007 @ 07:16:14 #94
8369 speknek
Another day another slay
pi_48727722
Mochten mensen het nog interessant vinden trouwens, zijn wij nu ook een weblogje aan het bijhouden:
http://www.befocused.nl/japan

[ Bericht 6% gewijzigd door speknek op 26-04-2007 08:06:39 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48728525
Dat heb ik toch ook vermeld? Dat Engels leraar mogelijk is maar zeker niet makkelijk? Ik ken wel weer mensen die in hetzelfde JYPE programma zaten, die op den duur een bijbaantje als Engels docent op een basisschool hadden. Geen kwalificaties, niks.

Ik zal later eens naar de wiki kijken dan Html ken ik wel.
pi_48728662
quote:
Op zaterdag 21 april 2007 00:02 schreef Renzoku het volgende:
Mooiste OP van fok!forum maken? Wie gaat er aan meewerken? Ik wil er best aan mee werken hoor.
Dat kan via de Wiki inderdaad. Maar anders kun je mij ook even PM'en (dat envelopje) of melden in het Feedback topic als je iets hebt
pi_48728856
quote:
Op donderdag 26 april 2007 07:16 schreef speknek het volgende:
Mochten mensen het nog interessant vinden trouwens, zijn wij nu ook een weblogje aan het bijhouden:
http://www.befocused.nl/japan
Ziet er leuk uit ik houd het in de gaten. : )
pi_48729244
quote:
Op donderdag 26 april 2007 07:16 schreef speknek het volgende:
Mochten mensen het nog interessant vinden trouwens, zijn wij nu ook een weblogje aan het bijhouden:
http://www.befocused.nl/japan
Ik vind em ook erg leuk Leuk geschreven ook. Ik ga je bijhouden.
  donderdag 26 april 2007 @ 09:56:43 #99
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48729861
quote:
Op donderdag 26 april 2007 07:16 schreef speknek het volgende:
Mochten mensen het nog interessant vinden trouwens, zijn wij nu ook een weblogje aan het bijhouden:
http://www.befocused.nl/japan
Leuke blog! Kom ik er toch bekaaid vanaf met mijn waarbenjij.nu Chapeau!

Enne... dat van die Japanners in het vliegtuig had ik ook; maar dan al bij de gate. "Whoa! Echte Japanners...! En zoveel!"
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48732649
quote:
Op donderdag 26 april 2007 07:16 schreef speknek het volgende:
Mochten mensen het nog interessant vinden trouwens, zijn wij nu ook een weblogje aan het bijhouden:
http://www.befocused.nl/japan
geweldig stukje blog :-D
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  donderdag 26 april 2007 @ 11:54:25 #101
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48734896
Nou Binsentu... en bedankt... Ik heb net even op jouw blog gekeken, naar de filmpjes. Dus nu zit ik met tranen in mn ogen op lab. Heb je toevallig een leuke website waar er meer op staan oid?
pi_48747269
idd een leuke blog ^__^ ik ga em wel volgen.
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
  vrijdag 27 april 2007 @ 04:21:03 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_48764403
Bedankt allemaal .

Ik had het trouwens ook bij de gate al Doodkapje . Het wordt dan opeens heel echt. Overigens niet zo echt als je in Shibuya uitstapt, dat is echt even WTF. Heel apart zo'n westers land met alleen maar niet-westerse mensen.

Hardu Gay Man Whooo vind ik nog het coolst .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48764495
Ja echt die filmpjes op Binsentus blog . Hard gay
pi_48766550
Naja, hard gay is meer Fuuuuuuu he

Binsentu, word jij trouwens vaak aangeduwd in de metro 's ochtends ofzo? Wij gingen een keer met Juu hachi Kippu naar Osaka, vanuit Tokyo. Sochtends vroeg... rond 6-7u... en moesten met de forensen trein vanuit Minowa station (2nd station van Ueno), naar Tokyo centraal. Dus die trein komt aanrijden...stampvol. En wij stonden daar, met twee backpackersrugzakken

Maar shinjuku sochtends. Dat is toch het drukste station ter wereld? En ik vond vroeger Utrecht Centraal al gigantisch.
  vrijdag 27 april 2007 @ 09:21:49 #107
8369 speknek
Another day another slay
pi_48766798
Aandrukkers heb ik nog niet gezien, wel jammer (maar komt vast nog wel). Gisteravond half zeven wel in de Yamanote van Meguro naar Harujuku geweest, dat doe ik in het vervolg ook zo min mogelijk meer .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_48772337
zullen we een kaartje of lijst maken met bezienswaardigheden in Japan?

dat we het later kunnen uitbreiden met eetgelegenheden, uitgaansgelegenheden ed. en dat via google-earth de locatie te vinden is?

zou erg handig zijn voor mijn eigen reisje naar Tokyo
  vrijdag 27 april 2007 @ 13:11:20 #109
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48774806
Jeuh! Ik sta in een magazine!

deze:

en
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48776193
hoe duur is een pakje Marlboro in Tokyo?

en erg tof, Doodkapje
  vrijdag 27 april 2007 @ 17:18:02 #111
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48783765
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:49 schreef JoPiDo het volgende:
hoe duur is een pakje Marlboro in Tokyo?

en erg tof, Doodkapje
Y320. Ik ben trouwens overgestapt op Mild Seven. Scheelt weer Y20 en ik blijf toch Nederlander Maar roken is nog steeds goedkoop hier in Japan.
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 13:11 schreef Doodkapje het volgende:
Jeuh! Ik sta in een magazine!

deze:
[afbeelding]
en
[afbeelding]
Erg cool ! Was de takoyaki lekker?
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 09:14 schreef xienix84 het volgende:
Naja, hard gay is meer Fuuuuuuu he

Binsentu, word jij trouwens vaak aangeduwd in de metro 's ochtends ofzo? Wij gingen een keer met Juu hachi Kippu naar Osaka, vanuit Tokyo. Sochtends vroeg... rond 6-7u... en moesten met de forensen trein vanuit Minowa station (2nd station van Ueno), naar Tokyo centraal. Dus die trein komt aanrijden...stampvol. En wij stonden daar, met twee backpackersrugzakken

Maar shinjuku sochtends. Dat is toch het drukste station ter wereld? En ik vond vroeger Utrecht Centraal al gigantisch.
Shinjuku station 3.29 miljoen mensen per dag. Dus idd iéts meer dan Utrecht centraal
En elke ochtend is het voor mij adem inhouden. Ik zit namelijk aan de lijn waar iedereen naar Tokyo gaat. Het leukste is dat je bij elk persoon die naar binnen wilt denkt: "Die kan er dus echt niet meer bij !", maar het em blijkbaar toch lukt. Als er mooie vrouwen bij komen, vind ik dat niet zo erg trouwens
quote:
Op donderdag 26 april 2007 12:31 schreef xienix84 het volgende:
Nou Binsentu... en bedankt... Ik heb net even op jouw blog gekeken, naar de filmpjes. Dus nu zit ik met tranen in mn ogen op lab. Heb je toevallig een leuke website waar er meer op staan oid?
Op YouTube zoeken naar "gaki no tsukai". Ik heb ze ongeveer allemaal gezien. Elke zondag komt het in Japan (weet ff het kanaal niet) op TV trouwens.
Episode tip:
No reaction pie hell part 1
No reaction pie hell part 2
No reaction pie hell part 3

[ Bericht 6% gewijzigd door Binsentu op 27-04-2007 17:25:32 ]
  zaterdag 28 april 2007 @ 11:35:22 #112
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_48802110
quote:
Op vrijdag 27 april 2007 17:18 schreef Binsentu het volgende:
*knip*
Erg cool ! Was de takoyaki lekker?
[..]
*knip*
Neen... Ik heb 4 Takoyaki leveranciers mogen uitproberen tot nu toe. Deze was de minste van allemaal... ik vond het zelfs vies
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_48802781
aaah Takoyaki, die geweldige herinneringen. En wat een romantiek, samen met je vriendinnetje KEIHARD JE BEK VERBRANDEN EN NOG EEN WEEK LANG MET EEN BLAAR OP JE ONDERLIP RONDLOPEN

Niks tegen takoyaki hoor Heel erg lekker, alleen mijn vuurdoop was minder geslaagd.
  zaterdag 28 april 2007 @ 14:12:17 #114
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48805574
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 12:04 schreef xienix84 het volgende:
aaah Takoyaki, die geweldige herinneringen. En wat een romantiek, samen met je vriendinnetje KEIHARD JE BEK VERBRANDEN EN NOG EEN WEEK LANG MET EEN BLAAR OP JE ONDERLIP RONDLOPEN

Niks tegen takoyaki hoor Heel erg lekker, alleen mijn vuurdoop was minder geslaagd.
De Japanse kaassoufflé
pi_48807621
quote:
Op zaterdag 28 april 2007 14:12 schreef Binsentu het volgende:

[..]

De Japanse kaassoufflé
hihi, doet me denken aan russisch roulette ( schaal aardappelkroketjes met ergens 1 zeer hete sambalkroket ), erg leuk als je het met vrienden eet. Alleen dan moet je niet steeds de verkeerde opeten ..
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  Eindredactie Games zaterdag 28 april 2007 @ 21:28:27 #116
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_48815617
ik had nog een vraagje mbt zonnebrand: is dat goed verkrijgbaar daar en hoeveel kost het ongeveer daar?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_48816032
Japan heeft schijnbaar de beste zonnebrand ter wereld! Het is vrij prijzig(kan de daadwerkelijke prijs niet herinneren) maar werkt heel erg goed en gaat tot factor 50(!!!!). Of die gradatie hetzelfde is als hier weet ik niet, maar hij werkt zeker weten erg goed. Ik ben nooit verbrand(met zonnebrand dan). Ook de after sun vond ik erg lekker.
pi_48823628
Mocht ik nog iets kunnen bijdragen aan de OP in de vorm van fotos laat het weten! Heb tijdens het welkomsdinner van m'n universiteit wel m'n camera naar de grond laten kukelen..
Was trouwens een fantastisch dinner. In het duurste restaurant van Kyoto naar het schijnt. Ironisch genoeg was het een Chinees restaurant. Het schijtn zelfs zo prijzig te zijn dat de man langs wie ik was geplaatst me vertelde dat, mocht school niet betalen, hij een maaltijd met z'n gezin van 5 personen niet zou kunnen betalen met z'n maandsalaris. En het eten was niet eens fantastisch.
pi_48826462
Foto's heb ik ook duizenden Maar Jossos, misschien is het leuk/handig als jij wat meer verteld over Japans studeren ipv 'studeren in Japan'?
pi_48834021
Ik zit te denken om een studie Japans in Japan te gaan doen. Zijn er misschien mensen hier die dat ook hebben gedaan? Of misschien informatie hebben over financiering, wat voor universiteit, visa of gewoon tips? Ik ben nu bezig een hoop informatie op te doen dus alle informatie is meegenomen.

Het grootste probleem is natuurlijk financiering. Ik wil een jaar blijven dus dan moet ik of kunnen werken of subsidie kunnen krijgen. Een lening zou mss ook kunnen maar daar zit ik niet echt op te wachten. Is het makkelijk om een visa te krijgen waarmee je ook kan werken? Moet je Japans daar al goed voor zijn? En is het over het algemeen makkelijk om een baan te vinden?

Als dat gewoon echt niet mogelijk is dan wil ik Japans studeren in Nederland en dan via die opleiding naar Japan gaan.

Zie me nou nou alsjeblieft niet als lui. Ik ben heel druk bezig met info zoeken maar alles is meegenomen. In ieder geval bedankt!
  zondag 29 april 2007 @ 17:17:08 #121
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_48842934
Hier een stukje over hoe je een baan kan krijgen in Japan:
Echt goed advies kan ik niet geven, maar 1 ding is heel belangrijk in Japan (en trouwens ook in Nederland)
CONNECTIES

Dat is het belangrijkste, van bijna alle buitenlanders waar ik mee heb gesproken, hun antwoord op "How did you get your job?" is: "A friend of a friend of a cousin of someone I met during a party knew someone who was looking for someone" oid

Dit is ook hoe ik aan mijn baan ben gekomen. In Mei 2006 kwam ik op goed geluk naar Japan. Had een appartement gehuurd bij Sakura House in een buitenwijk van Tokyo en had 3 maanden de tijd om een baan te zoeken voordat mijn toeristen visum verliep. Je leert om een beetje schijt te krijgen aan de japanse normen en waarden en gewoon iedereen die je ontmoet vragen of hij/zij iets weet. (Je hebt weinig keus) De 3e maand dat ik Japan was werd Ik uitgenodigd op een verjaardagsfeestje van een vriend van me die hier meer dan 5 jaar woont en ontmoette daar iemand die me vertelde dat er hij nog iemand kende die Engels leraren zocht. Die heb ik vervolgens een mailtje gestuurd en de week daarop kon ik beginnen bij een JR. High School een uurtje verwijderd van Tokyo.

Ik wil mensen niet afschrikken, maar ik had echt geluk gehad. Het had niet veel gescheeld of ik kon weer terug naar Nederland.
pi_48844326
quote:
Op zondag 29 april 2007 14:55 schreef AllSmiles het volgende:
Ik zit te denken om een studie Japans in Japan te gaan doen. Zijn er misschien mensen hier die dat ook hebben gedaan? Of misschien informatie hebben over financiering, wat voor universiteit, visa of gewoon tips? Ik ben nu bezig een hoop informatie op te doen dus alle informatie is meegenomen.

Het grootste probleem is natuurlijk financiering. Ik wil een jaar blijven dus dan moet ik of kunnen werken of subsidie kunnen krijgen. Een lening zou mss ook kunnen maar daar zit ik niet echt op te wachten. Is het makkelijk om een visa te krijgen waarmee je ook kan werken? Moet je Japans daar al goed voor zijn? En is het over het algemeen makkelijk om een baan te vinden?

Als dat gewoon echt niet mogelijk is dan wil ik Japans studeren in Nederland en dan via die opleiding naar Japan gaan.

Zie me nou nou alsjeblieft niet als lui. Ik ben heel druk bezig met info zoeken maar alles is meegenomen. In ieder geval bedankt!
Even in t kort.

Japans studeren in Japan? Hoe bedoel je? Zoals een studie Japans? Dan moet je wel een hele goeie kennis van het Japans hebben denk(dat zou hetzelfde zijn als Nederlands studeren in Nederland). Je kan natuurlijk wel een andere studie doen en daarbij Japans studeren. Wat je al zegt, in Nederland Japans studeren en dan naar Japan is een goeie optie. Over in japan studeren heb ik eerder op deze pagina al een stuk geschreven.

Wat betreft financien en visum. Je hebt een visum nodig, maar als je papieren hebt voor Japan is dat geen enkel probleem. Voor gewoon een vakantie heb je geen visum nodig. Financien verschillen heel erg. Dagelijks leven, eten etc is redelijk hetzelfde als hier in Nederland, kamers etc ligt eraan. Door een universiteit verstrekt zijn ze vaak stukken goedkoper. Een werkvisum is erg moeilijk geloof ik... bijbaantjes kan wel. Maar echt een baan lukt vaak niet, daarnaast moet je Japans vaak ook voldoende zijn.

We zijn bezig met een faq voor Japan dus daar zal op den duur ook wel veel info op komen staan. Verder kan je de Japan topics teruglezen natuurlijk. Daar staat ook erg veel informatie. Veel succes!
pi_48883008
Ik bedoel echt japans in japan studeren zoals bij deze scholen kan:

http://www.tiu.ac.jp/jsp/introduction/index.html#
http://www.langubridge.org/tklong.htm

Maar hiervoor heb je geen hele goeie kennis nodig je kan als volledige beginner hieraan beginnen.
pi_48884415
Oh cool!!! dat wist ik niet Erg gaaf trouwens...

Ja ik zoek nog een manier om mijn studie(veels te druk ) te combineren met iets van Japanse taal, maar nog liever, cultuur... maar het is lastig.
pi_49005104
Kick, kom op jongens dit topic is toch niet dood. Iemand die me nog kan helpen met mijn vraag?
pi_49006716
Volgens mij is er toch in ieder geval wat antwoord gegeven? Maar goed, wat wil je weten, wat explicieter aub
pi_49030038
(04-05-2007)

Nederlands in Japan: brug naar het westen

Tussen 1641 en 1853 onderhielden Nederland en Japan een unieke handelsrelatie. In die periode was het Nederlands de enige westerse taal die Japanners mochten leren. De Nederlandse taal sloeg daarmee een brug naar het westen. Japanoloog Henk de Groot schreef een proefschrift over het Nederlands in Japan.

Hoewel het Nederlands tussen 1641 en 1853 de enige westerse taal was die Japanners mochten leren, spraken ze de taal vaak zo slecht dat de Nederlanders hen niet verstonden. Dat concludeert de uit Nederland afkomstige Nieuw-Zeelandse japanoloog Henk de Groot, die deze week promoveerde op een proefschrift over dit onderwerp aan de Universiteit van Canterbury in Christchurch.

Unieke verhouding
In de eerste helft van de zeventiende eeuw verbraken de Japanse autoriteiten alle contacten met de Portugezen, omdat ze hen ervan verdachten door kolonialisme en bekeringsijver te worden gedreven. De Nederlanders overtuigden de Japanse autoriteiten ervan dat ze uitsluitend geïnteresseerd waren in handelscontacten, en mochten als enige westerse mogendheid een beperkte handelsmissie openen. De unieke verhouding zou ruim tweehonderd jaar blijven bestaan.


Een deel van een Japanse vertaling van een Nederlands schoolboekje, Grammatica geheten, dat in 1822 is uitgegeven door de Maatschappij tot nut van 't algemeen. De datering wordt geschat op 1854-1855. (bron: Henk de Groot)

Vertaalfouten
Alle tolken en vertalers werden in die tijd opgeleid door een gilde dat bestuurd werd door de Japanse overheid. Uit in de archieven gevonden examens concludeert De Groot dat de kwaliteit van die opleiding laag was. De meeste tolken kwamen zelden in contact met Nederlanders, en het cursusmateriaal was soms gebaseerd op Nederlandse boeken van honderden jaren eerder. Het gilde ontwikkelde zich bovendien snel tot een bureaucratische organisatie waarvan de belangrijkste doelstelling was om zichzelf in stand te houden. Omdat het een monopolie had op de kennis van het Nederlands, was het nauwelijks te controleren.

Japanse Neerlandistiek
Wel groeide onder Japanse geleerden in de loop der tijd de belangstelling voor de taal. Van bijvoorbeeld de westerse natuurwetenschap kon immers alleen via Nederlandse boeken kennis worden genomen. Zo verwierf Genpaku Sugita (1733-1817) roem met een vertaling van een anatomische atlas, nadat hij ontdekt had dat de westerse anatomie verder gevorderd was dan de Chinese. Sindsdien wordt Sugita wel beschouwd als de vader van de Japanse neerlandistiek. Volgens De Groot is deze reputatie echter niet gebaseerd op de kwaliteit van zijn werk, want dat was door de vele fouten nagenoeg onbruikbaar. Belangrijker voor Sugita’s faam waren de welsprekende jammerklachten die hij in later werk uitsprak over hoeveel hersenbreken zijn vertaalwerk hem had gekost.


Genpaku Sugita (1733-1817) wordt wel beschouwd als de vader van de Japanse neerlandistiek.

In de mode..
De studie van het Nederlands kwam in een stroomversnelling toen de Japanse geleerde en voormalig tolk Tadao Shizuki (1760-1806) een honderd jaar oude Nederlandse grammatica vond, de Nederduytsche Spraakkonst van William Séwel. Hoewel Séwels inzichten in Nederland inmiddels als achterhaald werden beschouwd, gaven ze Shizuki een sleutel tot de verschillen tussen de twee talen. In diezelfde tijd raakte het onder Japanse intellectuelen in de mode om Nederlandse woorden en uitdrukkingen te gebruiken, ook als men die niet precies begreep.
...uit de mode

Vijftig jaar later verdween de studie van het Nederlands binnen korte tijd weer uit de gratie, omdat Japan zich open stelde voor de rest van de wereld. Tot hun verbijstering ontdekten Japanse geleerden dat het Nederlands helemaal niet zo’n belangrijke wereldtaal was als ze hadden gedacht, en snel wierpen ze zich op het Engels en andere westerse talen. Hoewel het Japans nog steeds leenwoorden uit het Nederlands kent – pinsetto voor ‘pincet’ en orugoru voor ‘orgel’ bijvoorbeeld – is de uiteindelijke invloed van het Nederlands op het Japans, ondanks tweehonderd jaar exclusief contact, beperkt gebleven.

zie ook:
Nederlanders en andere buitenlanders in Nagasaki en Yokohama (IISG)
Japans-Nederlands woordenboek
Sugita Genpaku (wikipedia; eng.)

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_49031341
Ben ik het ten dele mee eens(trouwens; een link was genoeg geweest hoor, copy paste hoeft niet).

Ik denk dat het Nederlands toch een vrij grote invloed heeft gehad. Sowieso vrijwel alle medische termen en kennis komen uit het Nederlands, ik geloof dat er driehonderd-ennogwat Nederlandse leenwoorden in het Japans zijn. Vind ik vrij veel. Daarnaast is ook het besef van Westerse kunst etc. vrijwel allemaal door de Nederlanders overgebracht. En natuurlijk het feit dat het hoogstwaarschijnlijk is dat het de Nederlanders zijn geweest die überhaupt het woord 'Japan' hebben bedacht(dat is één theorie, een verbastering van het chinese woord voor wat toen Japan was, er zijn andere theorieen, bijv. dat het uit het Portugees stamt)-

En belangrijkste, het woord ビ-ルbiiru (bier) stamt uit het Nederlands, net al コ-ヒ- koohii (koffie)
(weet iemand hoe je zo'n lang streepje als verlenging van een klank doet als je toetsenbord op Japans staan ingesteld)
  zaterdag 5 mei 2007 @ 11:16:30 #130
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49031555
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:06 schreef xienix84 het volgende:
Ben ik het ten dele mee eens(trouwens; een link was genoeg geweest hoor, copy paste hoeft niet).

Ik denk dat het Nederlands toch een vrij grote invloed heeft gehad. Sowieso vrijwel alle medische termen en kennis komen uit het Nederlands, ik geloof dat er driehonderd-ennogwat Nederlandse leenwoorden in het Japans zijn. Vind ik vrij veel. Daarnaast is ook het besef van Westerse kunst etc. vrijwel allemaal door de Nederlanders overgebracht. En natuurlijk het feit dat het hoogstwaarschijnlijk is dat het de Nederlanders zijn geweest die überhaupt het woord 'Japan' hebben bedacht(dat is één theorie, een verbastering van het chinese woord voor wat toen Japan was, er zijn andere theorieen, bijv. dat het uit het Portugees stamt)-

En belangrijkste, het woord ビ-ルbiiru (bier) stamt uit het Nederlands, net al コ-ヒ- koohii (koffie)
(weet iemand hoe je zo'n lang streepje als verlenging van een klank doet als je toetsenbord op Japans staan ingesteld)
Bij mij is het rechts van de nul (op mijn laptop-toetsenbord is dit een vraagteken)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49031910
Ha bij mij ook... dankje

Heb je nog Golden Week gevierd?
pi_49050616
Mooie land
pi_49050717
Dit lijkt mij echt niet meer gezellig..

なんだっけ
  zondag 6 mei 2007 @ 01:11:13 #134
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_49052665
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 09:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
(04-05-2007)

Nederlands in Japan: brug naar het westen

Tussen 1641 en 1853 onderhielden Nederland en Japan een unieke handelsrelatie. In die periode was het Nederlands de enige westerse taal die Japanners mochten leren. De Nederlandse taal sloeg daarmee een brug naar het westen. Japanoloog Henk de Groot schreef een proefschrift over het Nederlands in Japan.

Hoewel het Nederlands tussen 1641 en 1853 de enige westerse taal was die Japanners mochten leren, spraken ze de taal vaak zo slecht dat de Nederlanders hen niet verstonden. Dat concludeert de uit Nederland afkomstige Nieuw-Zeelandse japanoloog Henk de Groot, die deze week promoveerde op een proefschrift over dit onderwerp aan de Universiteit van Canterbury in Christchurch.

Unieke verhouding
In de eerste helft van de zeventiende eeuw verbraken de Japanse autoriteiten alle contacten met de Portugezen, omdat ze hen ervan verdachten door kolonialisme en bekeringsijver te worden gedreven. De Nederlanders overtuigden de Japanse autoriteiten ervan dat ze uitsluitend geïnteresseerd waren in handelscontacten, en mochten als enige westerse mogendheid een beperkte handelsmissie openen. De unieke verhouding zou ruim tweehonderd jaar blijven bestaan.

[afbeelding]
Een deel van een Japanse vertaling van een Nederlands schoolboekje, Grammatica geheten, dat in 1822 is uitgegeven door de Maatschappij tot nut van 't algemeen. De datering wordt geschat op 1854-1855. (bron: Henk de Groot)

Vertaalfouten
Alle tolken en vertalers werden in die tijd opgeleid door een gilde dat bestuurd werd door de Japanse overheid. Uit in de archieven gevonden examens concludeert De Groot dat de kwaliteit van die opleiding laag was. De meeste tolken kwamen zelden in contact met Nederlanders, en het cursusmateriaal was soms gebaseerd op Nederlandse boeken van honderden jaren eerder. Het gilde ontwikkelde zich bovendien snel tot een bureaucratische organisatie waarvan de belangrijkste doelstelling was om zichzelf in stand te houden. Omdat het een monopolie had op de kennis van het Nederlands, was het nauwelijks te controleren.

Japanse Neerlandistiek
Wel groeide onder Japanse geleerden in de loop der tijd de belangstelling voor de taal. Van bijvoorbeeld de westerse natuurwetenschap kon immers alleen via Nederlandse boeken kennis worden genomen. Zo verwierf Genpaku Sugita (1733-1817) roem met een vertaling van een anatomische atlas, nadat hij ontdekt had dat de westerse anatomie verder gevorderd was dan de Chinese. Sindsdien wordt Sugita wel beschouwd als de vader van de Japanse neerlandistiek. Volgens De Groot is deze reputatie echter niet gebaseerd op de kwaliteit van zijn werk, want dat was door de vele fouten nagenoeg onbruikbaar. Belangrijker voor Sugita’s faam waren de welsprekende jammerklachten die hij in later werk uitsprak over hoeveel hersenbreken zijn vertaalwerk hem had gekost.

[afbeelding]
Genpaku Sugita (1733-1817) wordt wel beschouwd als de vader van de Japanse neerlandistiek.

In de mode..
De studie van het Nederlands kwam in een stroomversnelling toen de Japanse geleerde en voormalig tolk Tadao Shizuki (1760-1806) een honderd jaar oude Nederlandse grammatica vond, de Nederduytsche Spraakkonst van William Séwel. Hoewel Séwels inzichten in Nederland inmiddels als achterhaald werden beschouwd, gaven ze Shizuki een sleutel tot de verschillen tussen de twee talen. In diezelfde tijd raakte het onder Japanse intellectuelen in de mode om Nederlandse woorden en uitdrukkingen te gebruiken, ook als men die niet precies begreep.
...uit de mode

Vijftig jaar later verdween de studie van het Nederlands binnen korte tijd weer uit de gratie, omdat Japan zich open stelde voor de rest van de wereld. Tot hun verbijstering ontdekten Japanse geleerden dat het Nederlands helemaal niet zo’n belangrijke wereldtaal was als ze hadden gedacht, en snel wierpen ze zich op het Engels en andere westerse talen. Hoewel het Japans nog steeds leenwoorden uit het Nederlands kent – pinsetto voor ‘pincet’ en orugoru voor ‘orgel’ bijvoorbeeld – is de uiteindelijke invloed van het Nederlands op het Japans, ondanks tweehonderd jaar exclusief contact, beperkt gebleven.

zie ook:
Nederlanders en andere buitenlanders in Nagasaki en Yokohama (IISG)
Japans-Nederlands woordenboek
Sugita Genpaku (wikipedia; eng.)

(Kennislink)
Ontembaa is ook zo'n mooie. (Ontembaar, gezegd van vervelende kinderen. Ontembaa na kodomo!) .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 6 mei 2007 @ 01:12:46 #135
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_49052706
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:06 schreef xienix84 het volgende:
Ben ik het ten dele mee eens(trouwens; een link was genoeg geweest hoor, copy paste hoeft niet).

Ik denk dat het Nederlands toch een vrij grote invloed heeft gehad. Sowieso vrijwel alle medische termen en kennis komen uit het Nederlands, ik geloof dat er driehonderd-ennogwat Nederlandse leenwoorden in het Japans zijn. Vind ik vrij veel. Daarnaast is ook het besef van Westerse kunst etc. vrijwel allemaal door de Nederlanders overgebracht. En natuurlijk het feit dat het hoogstwaarschijnlijk is dat het de Nederlanders zijn geweest die überhaupt het woord 'Japan' hebben bedacht(dat is één theorie, een verbastering van het chinese woord voor wat toen Japan was, er zijn andere theorieen, bijv. dat het uit het Portugees stamt)-

En belangrijkste, het woord ビ-ルbiiru (bier) stamt uit het Nederlands, net al コ-ヒ- koohii (koffie)
(weet iemand hoe je zo'n lang streepje als verlenging van een klank doet als je toetsenbord op Japans staan ingesteld)
Randosero (rugzakje, dat wat al die lieve kleutertjes in Japan meenemen naar school), dat is er ook nog een. Komt van ransel.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 6 mei 2007 @ 06:17:15 #136
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49055301
quote:
Op zaterdag 5 mei 2007 11:33 schreef xienix84 het volgende:
Ha bij mij ook... dankje

Heb je nog Golden Week gevierd?
Mwah, een beetje... omdat het feestweek is werken mensen maar 6 uur per dag, dus ik ben (net als de Japanners) maar wat gaan shoppen. Ik heb alleen winterkleding meegenomen en het begint hier warmer te worden.

Gisteren naar een 'Irish Pub' geweest. Misschien ken je het wel; The Green Shamrock. Anyway, nog een Nederlander ontmoet die hier al een jaar zit. Wel leuke tent, maar dankzij de Hoegaarden (en 2 pinten Asahi Super Dry) heb ik nu een brakke kop... Is niet bevorderlijk voor mijn experimenten zodadelijk
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49055421
Cool! Hoe heette hij? Ik ken nl maar een andere Nederlander in Sendai die er nu zou moeten zijn eigenlijk. Maar goed, ik ken ook niet iedereen natuurlijk

Green shamrock ken ik wel. Leuke tentl. T schijnt trouwens dat r hier in Nederland en Belgie een schaarste aan Hoegaarden is door t vele goeie weer. Maar wauw, wat een feestweek,slecht 6 uur per dag werken:) Voor mij was de Golden week echt een van mijn mooiste momenten in Japan.
  zondag 6 mei 2007 @ 12:55:15 #138
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49059039
1 mei was het trouwens precies een jaar geleden dat ik naar Japan kwam !
Wat gaat de tijd toch snel.

En over Japanse woorden die uit het Nederlands komen, hier een interressant Wiki pagina met een aantal woorden van Nederlandse oorsprong. Het zijn er meer dan je denkt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_words_of_Dutch_origin
pi_49059297
die woorden zien er best grappig uit.
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  zondag 6 mei 2007 @ 13:23:00 #140
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_49059696
Dikke vette TVP!

Ik kan niet wachten
pi_49089067
Heeft iemand hier wat titels voor traditionele Japanse muziek?
Geen Enka iig.

Ik heb wel gevonden wat de belangrijkste types zijn, maar ik kom niet verder met het zoeken van een titel.

* Gagaku:
Ancient court music from China and Korea. It is the oldest type of Japanese, traditional music.

* Biwagaku:
Music played with the instrument Biwa, a kind of guitar with four strings.

* Nogaku:
Music played during No performances. It basically consists of a chorus, the Hayashi flute, the Tsuzumi drum, and other instruments.

* Sokyoku:
Music played with the instrument Koto. Later also accompanied by Shamisen and Shakuhachi. The Koto is a zither with 13 strings.

* Shakuhachi:
Music played with the instrument Shakuhachi, a about 55 cm long flute. The name of the flute is its lenght expressed in the old Japanese length units.

* Shamisenongaku:
Music played with the instrument Shamisen, a kind of guitar with only three strings. Kabuki and Bunraku performances are accompanied by the shamisen.

* Minyo:
Japanese folk songs.
なんだっけ
  maandag 7 mei 2007 @ 04:37:08 #142
8369 speknek
Another day another slay
pi_49089122
Zijn die Kodo drummers niet traditioneel? Met Jongensdag op Odaiba wel over een spetterend gratis optreden gestruikeld. Ik begin steeds meer van Tokyo te houden .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49090429
quote:
Op zondag 6 mei 2007 07:43 schreef xienix84 het volgende:
T schijnt trouwens dat r hier in Nederland en Belgie een schaarste aan Hoegaarden is door t vele goeie weer.
Goed totaal off-topic, maar dan kunnen we iedereen in Japan even op de hoogte stellen:

Hoegaarden heeft een nieuwe fabriek in België, maar het lukt ze niet om daar de goede hoegaarden te brouwen. Het bier is of te bruin, danwel verkeerd van smaak. Uit noodzaak zijn ze dus weer gaan produceren in de oude fabriek waarvan de capaciteit sowieso al vrij klein was. Deze brouwerij had al lang een hoegaarden museum moeten zijn. In combinatie met het mooie weer heb ik al weken geen hoegaarden meer in mijn supermarkt gezien. Geeft niet, het is toch niet te zuipen; die mij maar paulaner of korenwolf.

Maar goed Asahi is ook erg lekker bij warm bier. Gelukkig verkopen ze in Nederland tegenwoordig bij elke toko Asahi, en heb ik een toko om de hoek zitten. Ze zouden me alleen echt blij maken als ze pocari sweat zouden gaan verkopen, maar daar zoek ik nu al bijna een jaar naar....
pi_49091142


deze wil ik zien!
  maandag 7 mei 2007 @ 09:58:55 #145
8369 speknek
Another day another slay
pi_49091469
Ik ben fan van Kirin .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49091546
Japan - Tokyo - hotspots

ik hoop dat dit gaat werken!!!
pi_49093005
quote:
Op maandag 7 mei 2007 09:58 schreef speknek het volgende:
Ik ben fan van Kirin .
Hebben ze ook hier in Utrecht (als je terug bent een keertje op de straatweg kijken!). MAar doe mij maar Asahi "super dry"
  maandag 7 mei 2007 @ 12:15:45 #148
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49095381
Ik ben nu overgestapt op nepbier (Nodogoshi van Kirin). 680Y voor een sixpack. Woei !
pi_49098706
Nederlander

Ik heb deze week echt een ik-wil-terug moment. Vorig jaar deze tijd was de beste tijd van heel mijn jaar in Japan. Tokyooo, geweldige stad. Eerst had ik zoiets van "ik houd niet van grote steden" maar Tokyo... geweldig zeg! En het uitzicht vanuit Odaiba
  maandag 7 mei 2007 @ 14:23:13 #150
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49100228
quote:
Op maandag 7 mei 2007 13:45 schreef xienix84 het volgende:
Nederlander

Ik heb deze week echt een ik-wil-terug moment. Vorig jaar deze tijd was de beste tijd van heel mijn jaar in Japan. Tokyooo, geweldige stad. Eerst had ik zoiets van "ik houd niet van grote steden" maar Tokyo... geweldig zeg! En het uitzicht vanuit Odaiba
hehe.
Tokyo is echt fantastisch inderdaad. Het mooiste vind ik dat je het ene moment in een hypermodern gebouw kan zijn en het volgende sta je in een oude tempel . Zijn niet veel metropolissen waar dit kan.
  maandag 7 mei 2007 @ 14:24:24 #151
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49100272
quote:
Op zondag 6 mei 2007 07:43 schreef xienix84 het volgende:
Cool! Hoe heette hij? Ik ken nl maar een andere Nederlander in Sendai die er nu zou moeten zijn eigenlijk. Maar goed, ik ken ook niet iedereen natuurlijk

Green shamrock ken ik wel. Leuke tentl. T schijnt trouwens dat r hier in Nederland en Belgie een schaarste aan Hoegaarden is door t vele goeie weer. Maar wauw, wat een feestweek,slecht 6 uur per dag werken:) Voor mij was de Golden week echt een van mijn mooiste momenten in Japan.
Jeroen heet ie...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 7 mei 2007 @ 14:24:57 #152
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49100297
quote:
Op zondag 6 mei 2007 13:23 schreef SHE het volgende:
Dikke vette TVP!

Ik kan niet wachten
Wanneer ga je?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 7 mei 2007 @ 14:28:46 #153
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49100436
quote:
Op maandag 7 mei 2007 09:09 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Goed totaal off-topic, maar dan kunnen we iedereen in Japan even op de hoogte stellen:

Hoegaarden heeft een nieuwe fabriek in België, maar het lukt ze niet om daar de goede hoegaarden te brouwen. Het bier is of te bruin, danwel verkeerd van smaak. Uit noodzaak zijn ze dus weer gaan produceren in de oude fabriek waarvan de capaciteit sowieso al vrij klein was. Deze brouwerij had al lang een hoegaarden museum moeten zijn. In combinatie met het mooie weer heb ik al weken geen hoegaarden meer in mijn supermarkt gezien. Geeft niet, het is toch niet te zuipen; die mij maar paulaner of korenwolf.

Maar goed Asahi is ook erg lekker bij warm bier. Gelukkig verkopen ze in Nederland tegenwoordig bij elke toko Asahi, en heb ik een toko om de hoek zitten. Ze zouden me alleen echt blij maken als ze pocari sweat zouden gaan verkopen, maar daar zoek ik nu al bijna een jaar naar....
Hier in Sendai hebben ze hoegaarden van de tap Alleen de tapkunsten

Ff een andere vraag... wie heeft er ervaring met tebori?
Ik zoek me rot, maar kan nix vinden... Het enige wat een beetje toegankelijk is, is Horiyoshi III in Yokohama. Er moeten er meer zijn, maar dat is vaak 'ondergronds' en heb je 'contacten' nodig.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 7 mei 2007 @ 14:38:33 #154
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49100836
quote:
Op maandag 7 mei 2007 14:28 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Hier in Sendai hebben ze hoegaarden van de tap Alleen de tapkunsten

Ff een andere vraag... wie heeft er ervaring met tebori?
Ik zoek me rot, maar kan nix vinden... Het enige wat een beetje toegankelijk is, is Horiyoshi III in Yokohama. Er moeten er meer zijn, maar dat is vaak 'ondergronds' en heb je 'contacten' nodig.
Een vriend van me heeft een tattoo laten zetten in Saitama (iets boven Tokyo) (Irezumi bedoel je?). Dit was idd via via gegaan. Die jongen die dat deed heb ik nog ontmoet. Hele aardige vent, heb zijn meishi hier nog liggen. Momentje..... Hier is zijn website: http://www.13project.com. Zijn Gallery staat een wachtwoord op. Hij heeft namelijk nogal wat Yakuza klanten vertelde hij me, bijna maandelijks heeft ie de politie op de stoep staan met foto's van een lijk (met tattoo's) met de vraag of hij die heeft gezet en of hij die persoon kent.

Maar onder Art gallery heeft hij een aantal foto's staan van zijn werk. Die foto's zijn trouwens gemaakt door die vriend van me.

Moet trouwens heeeel erg veel piijn doen.

EDIT:
Hier heb ik destijds nog een stukje over geschreven op mijn weblog:
http://tokyovincent.blogspot.com/2006/07/irezumi.html
  maandag 7 mei 2007 @ 14:57:23 #155
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49101563
quote:
Op maandag 7 mei 2007 14:38 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Een vriend van me heeft een tattoo laten zetten in Saitama (iets boven Tokyo) (Irezumi bedoel je?). Dit was idd via via gegaan. Die jongen die dat deed heb ik nog ontmoet. Hele aardige vent, heb zijn meishi hier nog liggen. Momentje..... Hier is zijn website: http://www.13project.com. Zijn Gallery staat een wachtwoord op. Hij heeft namelijk nogal wat Yakuza klanten vertelde hij me, bijna maandelijks heeft ie de politie op de stoep staan met foto's van een lijk (met tattoo's) met de vraag of hij die heeft gezet en of hij die persoon kent.

Maar onder Art gallery heeft hij een aantal foto's staan van zijn werk. Die foto's zijn trouwens gemaakt door die vriend van me.

Moet trouwens heeeel erg veel piijn doen.

EDIT:
Hier heb ik destijds nog een stukje over geschreven op mijn weblog:
http://tokyovincent.blogspot.com/2006/07/irezumi.html


Held! Thanks! Irezumi is de algemene benaming voor tatoeëren. Tebori (ww.) is het met een bamboestokje aanbrengen van een tattoo. De tattoo zelf heet horimono (zelfst. nw.).

Ik kan helaas geen kanji lezen, maar ik vraag het een vriend wel... mijn labmates willen er volgens mij niks mee te maken hebben

Kan ik 'm denk je benaderen?

Edit/
quote:
Moet trouwens heeeel erg veel piijn doen.
Mijn periode hier is mentaal slopend, dus dit zou er perfect bij passen

[ Bericht 8% gewijzigd door Doodkapje op 07-05-2007 15:15:16 ]
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 7 mei 2007 @ 16:19:10 #156
8369 speknek
Another day another slay
pi_49104869
quote:
Op maandag 7 mei 2007 14:24 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Wanneer ga je?
En voor hoe lang en waar naartoe?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49107141
quote:
Op maandag 7 mei 2007 16:19 schreef speknek het volgende:

[..]

En voor hoe lang en waar naartoe?
verkapte Utreggers in Japan topic!
pi_49126753
Geen suggesties wat betreft artiesten van traditionele Japanse muziek?
なんだっけ
  dinsdag 8 mei 2007 @ 02:35:21 #159
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49130147
quote:
Op dinsdag 8 mei 2007 00:03 schreef Crashcat het volgende:
Geen suggesties wat betreft artiesten van traditionele Japanse muziek?
Probeer de Yoshida twins... shamisen
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49130210
tvp..
  dinsdag 8 mei 2007 @ 04:57:24 #161
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49130456
quote:
Op maandag 7 mei 2007 14:38 schreef Binsentu het volgende:

[..]

Een vriend van me heeft een tattoo laten zetten in Saitama (iets boven Tokyo) (Irezumi bedoel je?). Dit was idd via via gegaan. Die jongen die dat deed heb ik nog ontmoet. Hele aardige vent, heb zijn meishi hier nog liggen. Momentje..... Hier is zijn website: http://www.13project.com. Zijn Gallery staat een wachtwoord op. Hij heeft namelijk nogal wat Yakuza klanten vertelde hij me, bijna maandelijks heeft ie de politie op de stoep staan met foto's van een lijk (met tattoo's) met de vraag of hij die heeft gezet en of hij die persoon kent.

Maar onder Art gallery heeft hij een aantal foto's staan van zijn werk. Die foto's zijn trouwens gemaakt door die vriend van me.

Moet trouwens heeeel erg veel piijn doen.

EDIT:
Hier heb ik destijds nog een stukje over geschreven op mijn weblog:
http://tokyovincent.blogspot.com/2006/07/irezumi.html
Ik heb je even ge-PM'ed hierover
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 11 mei 2007 @ 04:55:19 #162
8369 speknek
Another day another slay
pi_49256140
Doodkapje, is jullie lab ook een halve woon/slaapkamer? Een van de PhD studenten ligt al de hele ochtend languit op de bank te slapen, ik denk niet dat ie thuis is geweest vannacht .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 12 mei 2007 @ 04:14:57 #163
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49292891
quote:
Op vrijdag 11 mei 2007 04:55 schreef speknek het volgende:
Doodkapje, is jullie lab ook een halve woon/slaapkamer? Een van de PhD studenten ligt al de hele ochtend languit op de bank te slapen, ik denk niet dat ie thuis is geweest vannacht .
Nee helaas... ik heb wel meer van dit soort dingen gehoord van labmates die ergens anders hebben gewerkt. Dit lab is zelfs in Japan extreem, hoorde ik van mensen van andere labs... dus nee... geen bank of bed waar je uit kunt rusten hier... mensen liggen gewoon op hun laptop of boeken te pitten

Verdomme het is alweer zaterdag... ff cellen doorzetten en dan shoppen
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49326080
Xienix84 meldt zich

Wij hadden twee banken in ons lab die regelmatig 's ochtends vroeg bezet waren. Vooral rond de tijd dat hun masterthesis, PhD thesis moest worden ingeleverd. De eerste keer dat ik dat meemaakte was ik ook wel erg verbaasd hoor. Natuurlijk werden die banken ook gebruikt voor zatte labmates na een feestje.

Maar inderdaad werkten ze vaak tot laat in de nacht door en bleven dan slapen. Mijn lab had sowieso in de studentenkamer een mooie keuken, grote eettafel en twee goedgevulde koelkasten(waaronder standaard whiskey en gin). Altijd wat blikjes bier en een zooi flessen wijn. Voor als het nodig mocht zijn,...

Maar het was leuk ingericht en leuk om samen in een ruimte te werken/eten en zo.
  zondag 13 mei 2007 @ 14:46:22 #165
8369 speknek
Another day another slay
pi_49330660
Ja. Ik moet wel zeggen, de hele Japanse werkcultuur trekt me voor geen meter, ik werk om te leven, liefst zo min mogelijk en meer lui dan moe. Maar de manier waarop ze het inkleden, meestal werken ze wel lang maar niet superhard, en vaak banken in het lab en alcohol en (in ons geval) allemaal spelcomputers.. Het is wel een prettiger werkklimaat zelf. Je moet wat natuurlijk als je collegae ook je enige sociale leven inhoudt, maar toch.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49349219
Wat krijg je als je in Japan een camera op een sushi conveyor belt zet.

Dit dus
なんだっけ
pi_49350000
quote:
Op zondag 13 mei 2007 23:55 schreef Crashcat het volgende:
Wat krijg je als je in Japan een camera op een sushi conveyor belt zet.

Dit dus
Grappig idee

Je kan ook wel zien dat japanners wat terughoudend zijn, vooral de oudere mensen.
  maandag 14 mei 2007 @ 02:17:20 #168
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49351582
quote:
Op zondag 13 mei 2007 14:46 schreef speknek het volgende:
Ja. Ik moet wel zeggen, de hele Japanse werkcultuur trekt me voor geen meter, ik werk om te leven, liefst zo min mogelijk en meer lui dan moe. Maar de manier waarop ze het inkleden, meestal werken ze wel lang maar niet superhard, en vaak banken in het lab en alcohol en (in ons geval) allemaal spelcomputers.. Het is wel een prettiger werkklimaat zelf. Je moet wat natuurlijk als je collegae ook je enige sociale leven inhoudt, maar toch.
Hier hebben de collegae onderling weinig sociaal contact
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 04:28:22 #169
8369 speknek
Another day another slay
pi_49352208
Nee, hier ook niet. Misschien had ik er bij moeten zetten "Als japanners tenminste open, joviale mensen waren die makkelijk nieuwe vrienden maken, dan zou het wel aardig werken" .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 05:39:05 #170
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49352270
quote:
Op maandag 14 mei 2007 04:28 schreef speknek het volgende:
Nee, hier ook niet. Misschien had ik er bij moeten zetten "Als japanners tenminste open, joviale mensen waren die makkelijk nieuwe vrienden maken, dan zou het wel aardig werken" .
Laatst was er nog een razzia om alle niet-wetenschappelijk tijdschriften uit de lunchkamer te verwijderen. Dat was niet wetenschappelijk verantwoord en hoort dus ook niet op het lab thuis... Daar gaat mijn Hot Pepper dus (Magazine met kortingsbonnen voor restaurants, kappers e.d.)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 05:53:59 #171
8369 speknek
Another day another slay
pi_49352279
! Hier staat het halve lab vol met Mangaboeken (maar ik geloof dat onze professor ook wel als heel relaxt te boek staat). Oh dus dat is de Hot Pepper, zie hem wel altijd staan namelijk. Hij's gratis toch?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 06:45:40 #172
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49352342
quote:
Op maandag 14 mei 2007 05:53 schreef speknek het volgende:
! Hier staat het halve lab vol met Mangaboeken (maar ik geloof dat onze professor ook wel als heel relaxt te boek staat). Oh dus dat is de Hot Pepper, zie hem wel altijd staan namelijk. Hij's gratis toch?
Is niet grappig Nu ben ik gedwongen om te Fok!ken als ik even iets anders wil lezen...
Hot Pepper is gratis ja... zitten leuke kortingen bij.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 06:50:37 #173
8369 speknek
Another day another slay
pi_49352347
Kan jij dan Kanji lezen? Ik denk dat ik voor driekwart van de kortingen geen idee heb wat of waar het is .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 07:44:48 #174
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49352520
quote:
Op maandag 14 mei 2007 06:50 schreef speknek het volgende:
Kan jij dan Kanji lezen? Ik denk dat ik voor driekwart van de kortingen geen idee heb wat of waar het is .
Ik kan uit de Kanji opmaken in welke 'ward' de winkel staat en ook wat voor korting er is. Meestal zetten ze er een plattegrondje bij met een bekend gebouw erop (warenhuis, station etc.) dus meestal is het wel te vinden.

Als je bijv een bonnetje ziet met コース: 2時30分 2,500円 en een foto met gegrild vlees, dan kun je er van uitgaan dat het 2,5 uur vlees bunkeren is voor 2.500 yen. Vaak staat er dan ook nog bij wat er bij inbegrepen is...

EDIT: Maar voor de rest heb ik niet zoveel met Kanji
Leuk anekdote: Ik was een protocol aan het lezen en buffertjes voor mijn proeven aan het maken. Vraag ik: "Sensei, what does this mean?"
sensei: "Oh yeah, much toxic..."
ik:

Soms is het essentieel...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 07:58:09 #175
8369 speknek
Another day another slay
pi_49352584
! Ik moet het toch eens een keer gaan leren... Op zich herken ik de tekens voor dag, uur, minuut en yen nu ook wel, maar bijvoorbeeld die tekst daarvoor, daar kan ik net uithalen dat het Katakana is vanwege het verlengingsstreepje. Daar houdt het dan wel bij op. Hier binnen de universiteit hebben ze wel een Japanse les voor familymembers ( ), maar ik ben bang dat ik dan tussen de Indische huisvrouwen zit die na drie weken nog steeds bij de correcte uitspraak van "Hai" zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 08:07:40 #176
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49352667
quote:
Op maandag 14 mei 2007 07:58 schreef speknek het volgende:
! Ik moet het toch eens een keer gaan leren... Op zich herken ik de tekens voor dag, uur, minuut en yen nu ook wel, maar bijvoorbeeld die tekst daarvoor, daar kan ik net uithalen dat het Katakana is vanwege het verlengingsstreepje. Daar houdt het dan wel bij op. Hier binnen de universiteit hebben ze wel een Japanse les voor familymembers ( ), maar ik ben bang dat ik dan tussen de Indische huisvrouwen zit die na drie weken nog steeds bij de correcte uitspraak van "Hai" zijn.
Misschien kun je recepten uitwisselen...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 08:20:02 #177
8369 speknek
Another day another slay
pi_49352774
Dat vind ik wel relaxt aan Japan, dat uiteten gaan bijna net zo duur is als zelf eten klaarmaken (ja of dat is een nadeel, want het betekent dat supermarkten loeiduur zijn, maar goed). Sinds ik van de week het zinnetje "osusume onegaishimasu" heb geleerd, is een Japanse kaart ook niet zo'n probleem meer. Dan gaan ze wel allemaal vragen stellen over hoeveel en welke soorten vlees, maar dan zet je gewoon het hoofd van iemand met Down syndroom op en blijf je "osusume onegaishimasu" herhalen, werkt prima. Nog geen gefermenteerde stierenballen gekregen ook.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 08:22:03 #178
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49352789
quote:
Op maandag 14 mei 2007 08:20 schreef speknek het volgende:
Dat vind ik wel relaxt aan Japan, dat uiteten gaan bijna net zo duur is als zelf eten klaarmaken (ja of dat is een nadeel, want het betekent dat supermarkten loeiduur zijn, maar goed). Sinds ik van de week het zinnetje "osusume onegaishimasu" heb geleerd, is een Japanse kaart ook niet zo'n probleem meer. Dan gaan ze wel allemaal vragen stellen over hoeveel en welke soorten vlees, maar dan zet je gewoon het hoofd van iemand met Down syndroom op en blijf je "osusume onegaishimasu" herhalen, werkt prima. Nog geen gefermenteerde stierenballen gekregen ook.
Hehe ... over fermentatie gesproken... heb je al nato geproefd?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 08:29:39 #179
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49352848
Trouwens…

Van het weekend weer naar zo’n Irish pub geweest… dezelfde. Ik bestelde dus Kilkenny en na 15 minuten was mijn biertje er nog niet… dus verhaal gaan halen. In Doodkapje’s quasi-Japans: Biru wa doko desu ka? Hij dus flink terug brabbelen en ik verstond er maar geen biet van… de 5-seconden-als-een-labrador-vooruitstaren-taktiek toegepast… Wees de barman naar zo’n fust: “It’s fucked up…”
Tot zover de eerste niet politiek correcte Japanner in een zaak die ik ben tegengekomen… heeerlijk
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 08:34:34 #180
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_49352910
cool topic, k moet echt es gaan sparen wil al jaren naar Japan

maar wat ik me vooral afvraag is als je op vakantie gaat waar kan je het beste naartoe om japan ECHT te zien, want k weet als touristen hier komen gaan ze naar Amsterdam...als er een stad is die Nederland niet representeerd is et dat wel.

Ik zoek dus zo'n beetje de Maastricht van Japan
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
  maandag 14 mei 2007 @ 08:44:20 #181
8369 speknek
Another day another slay
pi_49353047
quote:
Op maandag 14 mei 2007 08:29 schreef Doodkapje het volgende:
de 5-seconden-als-een-labrador-vooruitstaren-taktiek toegepast
.
quote:
Tot zover de eerste niet politiek correcte Japanner in een zaak die ik ben tegengekomen, heeerlijk
Soms vind ik dat "Irasshaimase" nogal hinderlijk worden als je in een winkel of restaurant staat, zeker als ze de neiging hebben het nogal verontrustend HARD te roepen, met een hele lange klemtoon op de laatste e. Irasshaimaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee, Irasshaimaseeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.
Ik heb dan altijd zo'n jeukende neiging om sarcastisch terug te roepen "arigato gozaimaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaas", maar me totnutoe in kunnen houden.

Ik heb ook een zomerjackje van Diesel waar op de achterkant "Antiwork" opstaat, ik vraag me altijd af of dat gezien de cultuur hier niet zoiets vergelijkbaars is als "Fuck Japanese" . Nog geen opmerkingen over gehad gelukkig.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49353145
Sendaaaai natuurlijk!

Nee je kan altijd buiten de grote steden gaan, platteland in.

@Doodkapje en Speknek... *vloekvloek* wat zit ik me hier jaloers te maken. Jullie herinneren me echt aan mijn vorig jaar. Maar goed, ik ga gewoon meekletsen..als een oude opa.. "vroeger... toen ik er was"... wat ook nergens op slaat maar toch.

Maar jullie nemen beiden geen lessen dus? Ik kon na mijn jaar aardig Japans, en de belangrijkste kanji lezen lukte me ook wel. Maar ik vind je labrador look een mooie omschrijving. In de irish pub zijn de Japanners inderdaad erg relaxt. Vond ik ook ja. En vloeken hoorde ik erg weinig. Soms bij zatte Japanners op kokubuncho.

Op het lab was het moeilijk conversatie maken(als ze nuchter waren). Op mijn advisor en een andere jongen na. Sensei sprak vloeiend oxbridge brits en die labmate had een aantal jaren in Amerika gewoond. De rest... weinig aansprak. Behalve als ze zat waren. Dan werden sommigen handtastelijk en vooral mijn vriendin vonden ze erg interessant om over te praten. Maar wel gezellig hoor.

Maar Speknek? Vind je het dan zo duur? Ik vond het op zich meevallen(leve de hyaku en shop!) en ik kon makkelijk een goeie maaltijd neerzetten(donburi, okonomiyaki oid). Wat wel tyfusduur was waren groenten en fruit. Dat was wel jammer. Tuurlijk wel duurder dan in NL allemaal.

Praten jullie al met Japanse woorden ertussen? Ook tegen niet-Japanners? Zoals idd het irashaaaaaiimaaseeeeen, of eeeeeeh? ne? honto? arigato? kawaaaaaiiii enzovoort enzovoort? wat ik altijd zo leuk vind aan irashaimasen is dat het net domino is. Je komt binnen, een iemand ziet je en je hoort door de hele winkel irashaimasen
  maandag 14 mei 2007 @ 09:04:35 #183
8369 speknek
Another day another slay
pi_49353336
Nee ik had graag Japans willen leren voordat ik hier aankwam, maar toen was ik heel druk met afstuderen. Nu is het meer zoiets dat vier maanden eigenlijk te kort is. Eer ik het een beetje begrijp moet ik alweer naar huis (maar misschien nog steeds wel te doen). Aanspraak hebben we inderdaad ook niet, de professor spreekt het vrij goed, maar die spreken we niet zo vaak, een andere PhD student kan wel een beetje Engels, maar gesprekken zijn moeizaam en er is nog een Russische masterstudent die gelukkig wel goed Engels kan. Moet zeggen dat ik er wel van sta te kijken, vraag me echt af hoe Japanners ooit in de wetenschap mee kunnen draaien als ze allemaal voor geen meter Engels kunnen (en waar ik nu zit staat echt hoog aangeschreven). Het is dan ook wel leuk om te zien dat zodra er iets gepubliceerd wordt, er dan zes Japanners aan een paper meeschrijven, volgens mij om elkaars zinnen na te kijken.
En domino irasshaimase is inderdaad lachen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 09:06:50 #184
8369 speknek
Another day another slay
pi_49353367
Weten jullie dat trouwens? Als de andere studenten binnenkomen zeggen ze allemaal zoiets als "tjassssss", maar ik heb geen idee welk woord het is (betekent gewoon hallo denk ik). Misschien een verkorte vorm van "shitsurei shimas"? Ik durf nooit meer hoi of dag te zeggen, aangezien iedereen altijd begon te grinniken als je "sayonara" zei .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49353538
Ik denk dat het een verkorte ohayo gozaimas is

En kennen jullie de situatie al dat je wel Japans praat(en nieteens slecht) en de Japanner waar je het tegen hebt je aankijkt alsof je chinees spreekt? Dat ze koppeling Japans->buitenlander die het uitspreekt, niet kunnen maken?
  maandag 14 mei 2007 @ 09:22:10 #186
8369 speknek
Another day another slay
pi_49353673
Nee, nouja althans, ik ging er altijd vanuit dat ik een zin waarschijnlijk gewoon verkeerd uitsprak.
Ik heb het wel andersom, dat ik iemand duidelijk maak dat ik geen Japans spreek en dat ze desondanks daarna nog een heel spervuur aan Japanse vragen aan me gaan stellen.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 09:31:50 #187
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49353886
quote:
Op maandag 14 mei 2007 09:06 schreef speknek het volgende:
Weten jullie dat trouwens? Als de andere studenten binnenkomen zeggen ze allemaal zoiets als "tjassssss", maar ik heb geen idee welk woord het is (betekent gewoon hallo denk ik). Misschien een verkorte vorm van "shitsurei shimas"? Ik durf nooit meer hoi of dag te zeggen, aangezien iedereen altijd begon te grinniken als je "sayonara" zei .
Toevallig vroeg ik mij dit laatst ook af. Hier op school is het namelijk precies hetzelfde.
Dus ik vroeg een keer wat ze nu eigenlijk zeggen. (vinden ze erg leuk als je zoiets vraagt) Het is idd een verkorte vorm van "Ohayo gozaimasu". Vergelijkbaar met onze "mogguh". De meest verkorte vorm die ik toch nu toch heb gehoord is "Osu"
De leerlingen hebben trouwens zelf ook een apart taaltje. Die gebruiken onderling nooit "Ohayo Gozaimasu", maar "Yo" (met een korte O)
  maandag 14 mei 2007 @ 10:06:40 #188
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49354775
@ Demon-X
Sendai is inderdaad relaxed! Ik denk dat Xienix en ik een beetje bevooroordeeld zijn, maar het is hier goed vertoeven. De stad is groot genoeg om uitdagend te blijven, maar ook weer niet té druk. De straten zijn lekker ruim opgezet en ik heb soms niet het idee dat ik in een miljoenenstad zit. Alle grote treinverbindingen komen langs Sendai en sinds maart is er een nieuwe treinverbinding naar het vliegveld… je kunt alle kanten op.

@Xienix
Ik heb 8 maanden Japans gevolgd in Amsterdam (’t Japanse winkeltje)… dat komt neer op zo’n 45 uur les. Daarmee kan ik dingen bestellen, een leuk praatje maken over het weer etc. Maar op wetenschappelijk niveau praten lukt mij echt niet. Hier heb ik geen tijd om Japans te volgen en dat is eigenlijk wel jammer. Hier op het lab spreekt de helft wel bovengemiddeld Engels en dat is wel fijn. Helaas durven ze de werkbesprekingen niet in het Engels te doen, dus dan kan ik lekker puzzelen en protestief met mijn electronische woordenboek Kanji op gaan zoeken.

@Speknek
Irasshaimaseeeeeeee is iets wat ik absoluut niet zal missen… als ik ’s ochtends 20 minuten nadat ik wakker ben geworden naar de combini ga, houd ik mijn hart vast. Chagrijnig, hongerig en slaperig… af en toe heb ik zin om zo’n veel te vette sandwich in het gezicht van zo’n medewerker te duwen… (ja het doet wat met je na 4 maanden )
En dat “tjasssss” is ook zoiets vaags… meestal komen leveranciers het lab binnen met “tjassss”… ik knik dan meestal en zeg “ssssssss” Het zal idd wel iets van ohayogozaimasu zijn, maar de ‘s’ klank is zo overheersend dat je dat alleen hoort.
Wat ook 3 maanden geduurd heeft is “otsukarasamadeshita” als je weg gaat van werk. De eerste maanden mompelde ik van week tot week tonkatsu ramen deshita of Orutsukidoji deshita… niemand die het verschil merkt.

Enneh… over mijn Japans, niet om te kwallen, maar volgens de prof. is mijn uitspraak perfect, dus daar heb ik geen moeite mee… maar mijn woordenschat is zo beperkt dat ik niet echt ver kom met een conversatie. En dan heb ik nog mijn Aziatische looks, dus mensen blijven idd maar praten en praten en praten en dan komt mijn overlevingstactiek:

Deze look; een beetje glazig vooruit kijken, hoofd licht kantelen, voor het maximale effect mond ietsje openen, doen alsof je iets probeert te zeggen...

in dit geval geen labrador, maar je hebt een idee…
En dan in het achterhoofd: “What the f****************ck?!”

[ Bericht 1% gewijzigd door Doodkapje op 14-05-2007 10:14:44 ]
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 10:18:15 #189
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_49355069
die foto

zal et onthouden maar als het zulke brede straten heeft moet de stad vrij nieuw zijn en ik wil graag wat historische zooi zien
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
  maandag 14 mei 2007 @ 10:33:39 #190
8369 speknek
Another day another slay
pi_49355475
quote:
Op maandag 14 mei 2007 10:06 schreef Doodkapje het volgende:
@Speknek
Irasshaimaseeeeeeee is iets wat ik absoluut niet zal missen… als ik ’s ochtends 20 minuten nadat ik wakker ben geworden naar de combini ga, houd ik mijn hart vast. Chagrijnig, hongerig en slaperig… af en toe heb ik zin om zo’n veel te vette sandwich in het gezicht van zo’n medewerker te duwen… (ja het doet wat met je na 4 maanden )
En dat “tjasssss” is ook zoiets vaags… meestal komen leveranciers het lab binnen met “tjassss”… ik knik dan meestal en zeg “ssssssss” Het zal idd wel iets van ohayogozaimasu zijn, maar de ‘s’ klank is zo overheersend dat je dat alleen hoort.
Wat ook 3 maanden geduurd heeft is “otsukarasamadeshita” als je weg gaat van werk. De eerste maanden mompelde ik van week tot week tonkatsu ramen deshita of Orutsukidoji deshita… niemand die het verschil merkt.

Enneh… over mijn Japans, niet om te kwallen, maar volgens de prof. is mijn uitspraak perfect, dus daar heb ik geen moeite mee… maar mijn woordenschat is zo beperkt dat ik niet echt ver kom met een conversatie. En dan heb ik nog mijn Aziatische looks, dus mensen blijven idd maar praten en praten en praten en dan komt mijn overlevingstactiek:

Deze look; een beetje glazig vooruit kijken, hoofd licht kantelen, voor het maximale effect mond ietsje openen, doen alsof je iets probeert te zeggen...
[afbeelding]
in dit geval geen labrador, maar je hebt een idee…
En dan in het achterhoofd: “What the f****************ck?!”


(apart, ik krijg allemaal &# code's bij jouw tekst, terwijl we toch allebei achter een Japanse computer zitten)
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 10:45:01 #191
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49355749
@Demon-X
Het is vrij nieuw ja... het is platgebombardeerd tijdens WW2 en je hebt wel wat oude dingen, maar het is veelal gerestaureerd.
Kyoto is een aanrader, als je oude gebouwen wilt bekijken. Van daaruit kan je naar veel meer plaatsen als Osaka of nog oostelijker naar Tokyo. Vlakbij Kyoto heb je nog Nara en Koya San. Koya San is leuk als je in een klooster wilt slapen (f*ck! Ik moet nog 1 nachtje boeken... helemaal vergeten)...
Vanuit Kyoto kun je naar het westen met de Shinkansen en dan ben je 'zo' in Hiroshima... Van daaruit kun je naar het Noorden, naar Izumo, een tamelijk belangrijke tempelcomplex.

@Speknek
Ik zit achter mijn laptop die ik meegesjouwd heb uit NL
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 14 mei 2007 @ 10:52:57 #192
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_49355942
thx doodkapje, zal me eerst es rustig google earthen op die plekken
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
  maandag 14 mei 2007 @ 11:09:22 #193
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49356398
quote:
Op maandag 14 mei 2007 08:51 schreef xienix84 het volgende:
...
@Doodkapje en Speknek... *vloekvloek* wat zit ik me hier jaloers te maken. Jullie herinneren me echt aan mijn vorig jaar...
Om hier nog even op terug te komen

Sorry Xienix... het doet pijn... ik weet het maar het is heerlijk om hier 's avonds rond te banjeren... gewoon mensen bekijken is al interessant. En al die lichtjes... heeeerlijk
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49358183
Ja erg jammer... MAAR ik kom er heus nog wel(op huwelijksreis ofzo, mocht dat ooit gebeuren). Maar serieus mis ik het echt, ik zou zo de weg kunnen vinden etc.

Hoe is het weer nu in Sendai? Vorig jaar was het echt goed warm.

Echt heerlijk om jullie verhalen te lezen. Maar Doodkapje, dat je toch zo'n hekel hebt aan het ochtend irashaimasen? En dat sssss geluidje in de morgen ken ik wel ja. Ik had trouwens aan het einde het buigen heel erg onder de knie. Tegen mijn sensei enzo. Maar mijn sensei had dus 5 jaar in Engeland gezeten en ik ben ook de europese manier gewend dus wij waren erg informeel. Dat was wennen voor mijn labmates om te zien....

Hebben jullie al emotionele sensei"s gehad? Bij mij kwam dat met kerst. Een emotionele sensei(niet de britse Japanner maar de prof. van het lab)die een boekje open deed over zijn thuis, zijn vrouw, dat hij me wilde uitnodigen en dat hij het zo jammer vond dat zijn engels niet goed was. (het idee "Xienix84 spreekt goed Japans" is er nooit ingekomen), altijd stotterend Engels hoe veel Japans ik terugsprak. Maar ik spreek ook geen wetenschappelijk Japans hoor. Daarvoor moet je bij mijn vriendin zijn.

En wat is er nou beter dan voor ontbijt een blik warme zoete koffie en iets lekkers! Daar mogen van mij heel veel mensen irashaimasen voor zeggen.

(als ik nu een plaatje van frikandellen of bitterballen oid post, zijn jullie dan jaloers? of gaat het Japans eten daar toch overheen(ik zou t wel weten).

Over reizen: Nou Sendai is inderdaad een moderne stad. Weinig mooie oude dingen(Doodkapje, ben je al bij Aoba Jo geweest? ) Maar het is een leuke stad. Voelt niet groot(maar is het wel) en gezellig, genoeg te doen.Zoek je meer het oude Japan, dan MOET je naar Kyoto en omgeving. Dat is echt een aanrader, prachtig daar!!! Nara is ook geweldig. Nikko ookal. Maar er zijn ook minder bekende plekken die erg mooi zijn hoor(bij Sendai, matsushima; Fukushima-ken heeft veel historie; Iwate ken heeft mooie oude kleine tempels, mooie natuur. Hokkaido(in het noorden) heeft praaachtige natuur, beren, landschappen etc! Erg gaaf om te hiken. En mooie ainu cultuur. Etc etc. genoeg te doen. Alleen heel Japan rondreizen is erg prijzig.

Als je Japan wil ontdekken zoals het voor inwoners is, is een home stay een goed alternatief. Gewoon op googlen voor meer informatie.
  maandag 14 mei 2007 @ 12:56:53 #195
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49360130
quote:
Op maandag 14 mei 2007 12:03 schreef xienix84 het volgende:
[quote]
*knip*
Het weer is nu prima... 20 graden... lekker zonnetje, morgen helaas bewolkt.
Dat Irasshaimasseeeeee hadden ze best wel niet uit mogen vinden, wat mij betreft. Helemaal naar is als je gefocust bent op een pakje pancakes en een drinkyoghurt en dan staat er zo eentje vlak naast de deur ergens onder de magazines bij te vullen. Uit het niets komt dat die 'welkomst-kreet' en daar heb je me serieus mee... ik ga nu ook standaard de avond van tevoren naar Seiyu of Moria om mijn ontbijt te halen. En die koffie is niet te zuipen. Ik drink het alleen als ik a) een lage suikerspiegel aan voel komen b) mijn zakjes aanmaak Cappucino op zijn. Die dingen komen lauw uit de machine en zijn mierezoet.

Nog geen emotionele sensei's gehad... mensen hier tonen bar weinig emotie moet ik zeggen. Als ze dronken zijn ook niet echt.

Tsja... die frikandellen en patatjes mis ik wel ja Maar goed... ik vergrijp me nu aan de sashimi, takoyaki, yakitori (vorige week bij Moria 10 stuks voor 200 yen ), ramen, maki-sushi in de pauze en af en toe een bord kare-raizu... dat zal ik weer missen als ik in Nederland ben.

Aoba-Jo was wel jammer ja Ik zag de oude poort met zo'n oude wachttoren op de site en dacht: "Whoa Gertje, dat zal me toch een mooi kasteelke kunnen wezen!!!" Maar dat was er dus niet meer... het museum was wel interessant, daar niet van.
Zuihoden vond ik dan wel weer gaaf. Erg rustgevende plek zo tussen die hoge bomen.

Het mooiste van Sendai is gewoon lekker lang door de winkelstraten wandelen en mensen bekijken. Zoveel verschillende typen mensen
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49360315
Even kort aangezien ik met experimenten bezig ben

Er is ook zwarte koffie!!! En ik vond em goed, en precies wat je zegt: als je een lage suikerspiegel hebt en wakker moet worden--> s ochtends dus!

Ja Aoba Jo is jammer Weinig kasteel te zien. Zuihoden vond ik ook erg mooi, alleen in een warme dag in augustus zijn er verdomd veel insekten.
  maandag 14 mei 2007 @ 13:03:19 #197
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49360430
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:00 schreef xienix84 het volgende:
Even kort aangezien ik met experimenten bezig ben

Er is ook zwarte koffie!!! En ik vond em goed, en precies wat je zegt: als je een lage suikerspiegel hebt en wakker moet worden--> s ochtends dus!

Ja Aoba Jo is jammer Weinig kasteel te zien. Zuihoden vond ik ook erg mooi, alleen in een warme dag in augustus zijn er verdomd veel insekten.
Ik hoef alleen nog ff celletjes door te zetten en dan kan ik weer naar huis... terug mijn bedje in
Mijn buurvrouw is btw net op haar bureau gaan liggen

Haha... ja... daar heb ik die Pancakes voor met maple syrup ertussen...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49360628
Dan wens ik je een goede nachtrust Oyasumi etc.

En die pancakes vind ik dan weer niks
  maandag 14 mei 2007 @ 13:37:31 #199
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49361841
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:08 schreef xienix84 het volgende:
Dan wens ik je een goede nachtrust Oyasumi etc.

En die pancakes vind ik dan weer niks
Ja ne!
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49362557
kun je ergens pokeren in Tokyo? voor poen uiteraard?

of is gokken verboden in alle regionen van Japan?
  maandag 14 mei 2007 @ 15:38:28 #201
8369 speknek
Another day another slay
pi_49367138
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:56 schreef JoPiDo het volgende:
kun je ergens pokeren in Tokyo? voor poen uiteraard?

of is gokken verboden in alle regionen van Japan?
Voor zover ik weet is gokken voor geld verboden in Tokyo. Bij Pachinko automaten schijn je je gewonnen balletjes om te kunnen ruilen voor een prijs, een klein poppetje ofzo. En een eindje verderop staat er dan geheel toevallig een winkeltje waar ze poppetjes inkopen voor geld.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 15:53:26 #202
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_49367777
Hier ben ik weer, met het laatste nieuws uit de J-League 2!

Kut. We hebben met 2-4 verloren van Kyoto Sanga F.C. Wordt nog lastig met promoveren zo. .
quote:
1 Consadole Sapporo 30 14 9 3 2 17 8 +9
2 Montedio Yamagata 28 14 8 4 2 22 11 +11
3 Vegalta Sendai 26 14 7 5 2 29 16 +13
4 Avispa Fukuoka 24 13 7 3 3 25 13 +12
5 Shonan Bellmare 24 14 7 3 4 22 14 +8
6 Kyoto Sanga F.C. 23 14 6 5 3 21 18 +3
7 Tokyo Verdy 1969 17 14 5 2 7 25 27 -2
8 Thespa Kusatsu 16 14 4 4 6 14 22 -8
9 Cerezo Osaka 15 14 4 3 7 14 16 -2
10 Sagan Tosu 15 14 4 3 7 15 27 -12
11 Tokushima Vortis 13 14 2 7 5 12 15 -3
12 Ehime FC 8 14 2 2 10 7 22 -15
※ 13 Mito Hollyhock 7 13 1 4 8 9 23 -14
COME ON AVISPA!

.

200% anti-Tosu. .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 14 mei 2007 @ 15:56:57 #203
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_49367907
Ziet u, dan komen we in Den Haag toch nog 90% tekort. Daarom houd ik zo van Japan Fukuoka en van Avispa.

.

Fukuoka Fuurigansu, ra-ra-ra-ra-ra! .
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_49374319
Ik zag in het Tokyo hotspot topic van de als pop verkleede meisjes. Nog een leuke anekdoto.

Wij waren aan het voetballen in een park in Sendai(Nishi Koen), komt daar zo'n meisje aan, kort haar, zwart gothic jurkje, roze sliertjes in haar haar. Erg apart. Ze had een gitaarkist en een rugzak bij. Ze loopt steeds dichter naar waar wij aan het voetballen waren, haalt de elektrische gitaar uit de kist, en een versterker uit de rugzak en gaat loeihard punkrock staan spelen. En toen zagen we ook nog eens dat het een jongen was....

Apart hoor. Hij kon wel ontzettend goed spelen.
  maandag 14 mei 2007 @ 23:10:14 #205
8369 speknek
Another day another slay
pi_49384945
Haha ik heb het op diezelfde brug ook een keer gezien dat er een meisje rock aan het spelen was en ik me toch niet van de indruk kon ontdoen dat het toch echt een man was. Maar Japanse jongens hebben vaak ook iets vrouwelijks..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 14 mei 2007 @ 23:22:17 #206
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49385518
Afgelopen zaterdag voor het eerst naar een baseball wedstrijd geweest, foto's volgen nog !
Was trouwens erg leuk en geen metaaldetectoren, gewoon bier met acohol in het stadion en geen hooligans. Wat een verschil met het Nederlandse voetbal zeg.
quote:
Op maandag 14 mei 2007 13:56 schreef JoPiDo het volgende:
kun je ergens pokeren in Tokyo? voor poen uiteraard?

of is gokken verboden in alle regionen van Japan?
Pokeren kan ik je niet vertellen, Pachinko en paardenrennen lijkt namelijk een monopoly te hebben in de gok wereld. En pachinko is trouwens officieel illegaal, maar door een loop-hole in de wet is het legaal te maken. Weet niet precies hoe dit werkt. Volgens mij mag je geen geld winnen, dus je wint fiches die je buiten kunt omwisselen voor geld. (of zoiets) Vorige maand met mijn vriendin eens Pachinko gedaan, saaie bedoeling vond ik het maar. Kan me niet voorstellen dat mensen hier verslaafd aan kunnen raken.

EDIT: Ow, Speknek was me al voor
  dinsdag 15 mei 2007 @ 03:03:03 #207
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49389719
Pachinko
Toen ik hier pas in Sendai was, zag ik een gebouw dat er van buiten uitzag als een hippe dansclub. Er stond dan ook groot “P-club” op… bleek het een Pachinko-tent te zijn.

In die speelhallen heb je trouwens ook een soort van paardenren-simulatie… ook een beetje jammer
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 15 mei 2007 @ 05:52:59 #208
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49390123
Weet iemand trouwens hoe het zit met de N en M in het japans?

Ik moet steeds van mijn lerares "Ichiman-nen" en "Ichiman-en" (snel) uitspreken, maar het komt steeds hetzelfde mn strot uit.
En over de N gesproken, het is helemaal geen N, volgens mijn lerares en mijn vriendin moet je de N uitspreken zonder je tong te bewegen. En soms veranderd de N klank in een M, ook zoiets leuks.
Voorbeeld 日本橋 (にほんばし), een station in Tokyo, spreek je namelijk uit als Nihombashi.
Dit staat zelfs ook zo aangeven in het Romaji op het station. Vind het maar vaag allemaal.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 08:27:55 #209
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49390738
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 05:52 schreef Binsentu het volgende:
Weet iemand trouwens hoe het zit met de N en M in het japans?

Ik moet steeds van mijn lerares "Ichiman-nen" en "Ichiman-en" (snel) uitspreken, maar het komt steeds hetzelfde mn strot uit.
En over de N gesproken, het is helemaal geen N, volgens mijn lerares en mijn vriendin moet je de N uitspreken zonder je tong te bewegen. En soms veranderd de N klank in een M, ook zoiets leuks.
Voorbeeld 日本橋 (にほんばし), een station in Tokyo, spreek je namelijk uit als Nihombashi.
Dit staat zelfs ook zo aangeven in het Romaji op het station. Vind het maar vaag allemaal.
Ichi-man-nen zou ik met de 'n' uitspreken (ik heb het niet zo snel over 10.000 mensen)... en Ichi-man-en spreek ik uit als Ichi-mah'en
Die 'n' is nasty inderdaad... de particle 'ga' spreken ze soms ook uit als 'nga'
Ook in de metro 'tsugi wa [stationsnaam] desu'... 'Tsugi' spreken ze ook uit als 'tsungi'

Voor een B of P spreek je de N uit als M... volgens mij... nan-pun = nambun etc.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 15 mei 2007 @ 08:49:25 #210
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_49391071
tvp
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_49391108
Als temporary psycholinguist en daarnaast via mijn vriendin.

In het Japans zijn de laatste klanken van een woord stukken minder belangrijk. Vaak worden de laatste letters gewoon weggelaten tijdens spreektaal. Daardoor zie je ook veel variatie in uitspraak van mensen(of daar regels aan vast zitten weet ik zo niet. Zo hoor je bijvoorbeeld soms "sou deS ne" waarbij de su als -s- wordt uitgesproken, maar ook weer mensen die heel duidelijk "sou desU ne" uitspreken.

Er is veel variatie in de uitspraak van de -n-, soms als "m" soms als "n". Het schijnt ook dat Japanners phonetisch gezien het verschil vaak niet kunnen onderscheiden(op andere plekken in een woord weer wel).

Zelfde geval met R en L, de Japanse R zit phonetisch gezien dicht bij onze L. Zo ook veel problemen

Toeristen per abuis op Westelijke Jordaanoever

Maar inderdaad zou ik ichi-man-en ook uitspreken als ichi ma-en(en zelfs die laatste -n- niet heel duidelijk). en ichi-man-nen meer met een langere -n- klank.
  dinsdag 15 mei 2007 @ 10:58:31 #212
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49394232
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 08:51 schreef xienix84 het volgende:
Als temporary psycholinguist en daarnaast via mijn vriendin.

In het Japans zijn de laatste klanken van een woord stukken minder belangrijk. Vaak worden de laatste letters gewoon weggelaten tijdens spreektaal. Daardoor zie je ook veel variatie in uitspraak van mensen(of daar regels aan vast zitten weet ik zo niet. Zo hoor je bijvoorbeeld soms "sou deS ne" waarbij de su als -s- wordt uitgesproken, maar ook weer mensen die heel duidelijk "sou desU ne" uitspreken.

Er is veel variatie in de uitspraak van de -n-, soms als "m" soms als "n". Het schijnt ook dat Japanners phonetisch gezien het verschil vaak niet kunnen onderscheiden(op andere plekken in een woord weer wel).

Zelfde geval met R en L, de Japanse R zit phonetisch gezien dicht bij onze L. Zo ook veel problemen

Toeristen per abuis op Westelijke Jordaanoever

Maar inderdaad zou ik ichi-man-en ook uitspreken als ichi ma-en(en zelfs die laatste -n- niet heel duidelijk). en ichi-man-nen meer met een langere -n- klank.
Ik las het vanmiddag op de FP ja
Vraag me af of het geen hoax is... ik zie ze daar al staan met een Reisgids, SLR met dikke telelens: "Nandayo?!"

Ff iets heel anders... wat vinden jullie van J-pop? Ik houd niet zo erg van poppy liedjes, maar ik heb toch maar wat J-pop cd's gekocht. Wel leuk om het onder de vakantie DVD te zetten en sowieso, omdat het hier zo vaak gedraaid wordt kan het over een half jaartje weer nostalgie naar boven brengen in NL.

Okee... ik voel me dus zo'n idooltjes-hoer nu ik op 1 dag een CD/DVD album van Ayumi én Kumi heb gekocht. Ayumi is op zich wel om aan te horen en de clips zijn juweeltjes, moet ik zeggen.
Kumi is meer een 13-in-een-dozijn product heb ik het idee,...

Om toch een beetje in mijn straatje te blijven heb ik nog maar een J-emo/rock cd gekocht van Tribal Chair... niet zo heel bekend, maar erg lekker.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49395320
Dan moet je de dvd van Smap kopen. Helemaal geweldige Jpop (veel te blij, veel te veel voor kinderen MAAR makkelijk voor beginnende karaoke in het Japans).

Ik heb ook aardig wat. Meer nostalgie dan leuk. Ik heb Ayumi, smap, als in de blije deuntjes. Verder nog aquatimez, remioromen en nog zo een(van het nr "sakura") en daarnaast zijn er ook nog punkbandjes zoals the back horn etc. Maar ik ben niet echt fan ofzo...
  dinsdag 15 mei 2007 @ 11:46:44 #214
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49395565
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 11:38 schreef xienix84 het volgende:
Dan moet je de dvd van Smap kopen. Helemaal geweldige Jpop (veel te blij, veel te veel voor kinderen MAAR makkelijk voor beginnende karaoke in het Japans).

Ik heb ook aardig wat. Meer nostalgie dan leuk. Ik heb Ayumi, smap, als in de blije deuntjes. Verder nog aquatimez, remioromen en nog zo een(van het nr "sakura") en daarnaast zijn er ook nog punkbandjes zoals the back horn etc. Maar ik ben niet echt fan ofzo...
Smap... ik zal eens kijken... Er is ook een Sendai meiden band... Ik zit nog te twijfelen of ik mijn Yennetjes daaraan uit wil geven; ik wil ook nog een DVD met NHK kinderprogramma's kopen bij voorbaat, zeg alsjeblieft nix Ik word standaard wakker met een programma met buitenaardse knuffels (Chocolata) en een vage gym-gozer die op een Power-up deuntje exercises met kinderen doet.
Oh ja... wat ook gaaf is, is Pythagoras Switch (ピタゴラスイッチ)... heel blij deuntje uiteraard, en dan zo'n knikker die van punt a naar punt b rolt via een fancy traject.
En daarna komt er nog een programma met een megagrote hond en een klein meisje... en dan rennen er allemaal peuters rond in eierenpakjes... echt te droog voor woorden...

Anyway, daar probeer ik mijn dag vrolijk mee te beginnen (en ja... zo'n 'Irasshaimaseeeeeee' kan dat weer de grond in boren )
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49397050
Oh dat gaat afkicken worden als je weer terug in Nederland bent...

Maar wat een zoete kleurrijke wakkerword-periode heb je dan zeg. De mijne bestond uit muziek aan, koffie, eten/conbini en dan weg. Maar goed, ik heb dan ook een jaar lang zonder tv gedaan (al hadden we bigscreen WK voetbal)
  dinsdag 15 mei 2007 @ 12:38:37 #216
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49397327
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 12:30 schreef xienix84 het volgende:
Oh dat gaat afkicken worden als je weer terug in Nederland bent...

Maar wat een zoete kleurrijke wakkerword-periode heb je dan zeg. De mijne bestond uit muziek aan, koffie, eten/conbini en dan weg. Maar goed, ik heb dan ook een jaar lang zonder tv gedaan (al hadden we bigscreen WK voetbal)
Ik heb dan weer geen stereoset... En om mijn laptop weer aan te zetten, oordopjes in te pluggen... nee... dan maar okasan-television... Behalve die kinderprogramma en BS-cinema is Japanse tv nix aan. Ik had een hekel aan sport op tv kijken, maar bij gebrek aan beter ben ik maar Major League Baseball gaan volgen...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 15 mei 2007 @ 12:53:44 #217
8369 speknek
Another day another slay
pi_49397813
Onze verrotte tv heeft maar elf zenders, waaronder cnn en bbc, en leuke programma's ben ik nog niet echt tegen gekomen . Ook geen muziekzenders trouwens, dus alle Jpop zegt me niets, buiten van wat ik wel eens hoor in restaurantjes.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49410017
Probeer 'Utada Hikaru' eens. Die vind ik zelf heel erg goed. (en nog tientallen anderen)
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
pi_49420404
Utada Hikaru maakt geweldige muziek, vooral album Distance is goed. Verder zijn ayaka, Onitsuka Chihiro, Angela Aki en Ito Yuna aanraders. Maar helaas zijn Japanse cds, de Japanse versie dan zo duur. Ik was in Azie op vakantie, niet in JP trouwens. Daar heb ik een aantal Japanse cds gekocht. Ik kon kiezen uit de Japanse of de overseas versie. Aangezien de JP versie minstens 2x zo duur was, heb ik de overseas versie maar gekocht. Ik zag dat de prijs van die JP cds standaard op een papiertje aan de zijkant v/d cd is bevestigd. Een cd is gauw ¥3000.
  woensdag 16 mei 2007 @ 02:00:38 #220
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49428457
quote:
Op dinsdag 15 mei 2007 22:07 schreef mecano het volgende:
Utada Hikaru maakt geweldige muziek, vooral album Distance is goed. Verder zijn ayaka, Onitsuka Chihiro, Angela Aki en Ito Yuna aanraders. Maar helaas zijn Japanse cds, de Japanse versie dan zo duur. Ik was in Azie op vakantie, niet in JP trouwens. Daar heb ik een aantal Japanse cds gekocht. Ik kon kiezen uit de Japanse of de overseas versie. Aangezien de JP versie minstens 2x zo duur was, heb ik de overseas versie maar gekocht. Ik zag dat de prijs van die JP cds standaard op een papiertje aan de zijkant v/d cd is bevestigd. Een cd is gauw ¥3000.
Nog geen 20 Euro. Betaal je in Nederland ook toch voor normale CD's? (Dan heb ik het niet over die 3 voor 25,- acties van de FRS)
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49431298
Ho even? Je betaalt ongeveer 20 euro voor een cd? waar haal je die dan? Dan heb ik een tip voor als je gewoon leuke Japanse muziek wil. BOOK OFF!!!!!! Die zit in Sendai tegenover de Loft(niet aan de stationszijde maar de andere kant) en in Tokyo weet ik er bijv. een grote in Harajuku(maar er zijn er honderden volgens mij) Daar kan je goedkope manga krijgen, en ook heel veel goedkope cd's! Echt spotprijzen(v.a. 250 yen geloof ik). En het zijn gewoon goeie cd's, misschien niet het nieuwste van het nieuwste maar voor gewoon Japanse artiesten zeker te doen.
  woensdag 16 mei 2007 @ 09:15:36 #222
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49431559
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 09:03 schreef xienix84 het volgende:
Ho even? Je betaalt ongeveer 20 euro voor een cd? waar haal je die dan? Dan heb ik een tip voor als je gewoon leuke Japanse muziek wil. BOOK OFF!!!!!! Die zit in Sendai tegenover de Loft(niet aan de stationszijde maar de andere kant) en in Tokyo weet ik er bijv. een grote in Harajuku(maar er zijn er honderden volgens mij) Daar kan je goedkope manga krijgen, en ook heel veel goedkope cd's! Echt spotprijzen(v.a. 250 yen geloof ik). En het zijn gewoon goeie cd's, misschien niet het nieuwste van het nieuwste maar voor gewoon Japanse artiesten zeker te doen.
Nou ja... dit was de gelimiteerde best of, van Kumi (incl DVD, voor 3,400 yen) en een best of van Ayumi met 2 DVD's (voor 4,700 yen)... En dit is toevallig wel erg nieuw... Maar thanks voor de tip! Ik ga daar eens rondkijken. Ik wil nog iets van The Blue Hearts scoren...

BTW: elk gerespecteerd topic krijgt wel een keer een meet... wanneer houden wij een Japan-meet?
hetzij in Japan of NL
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 16 mei 2007 @ 09:23:07 #223
8369 speknek
Another day another slay
pi_49431714
Ik stel Tokyo voor .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 16 mei 2007 @ 09:48:32 #224
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49432353
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 09:23 schreef speknek het volgende:
Ik stel Tokyo voor .
Goed,... ik ben in juni nog wel een aantal dagen in Tokyo.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49433892
Cd's vanaf ¥250, zijn deze niet misschien 2dehands? Ik wou ook Hamasaki Ayumi A Best 2 Black 1cd+2dvd version kopen, maar de overseas versie was nog niet uit. De JP versie was omgerekend 30 euro, dus een beetje te duur voor mij. Beide zijn meestal bijna hetzelfde, enige verschil is dat de overseas versie een extra papiertje bijzit met tekst vertaald in Chinees of dat er soms een kaft eromheen zit met de titels vertaald in Chinees. En natuurlijk staat er ook op dat het niet in Japan verkocht mag worden.
  woensdag 16 mei 2007 @ 11:00:16 #226
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49434745
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 10:37 schreef mecano het volgende:
Cd's vanaf ¥250, zijn deze niet misschien 2dehands? Ik wou ook Hamasaki Ayumi A Best 2 Black 1cd+2dvd version kopen, maar de overseas versie was nog niet uit. De JP versie was omgerekend 30 euro, dus een beetje te duur voor mij. Beide zijn meestal bijna hetzelfde, enige verschil is dat de overseas versie een extra papiertje bijzit met tekst vertaald in Chinees of dat er soms een kaft eromheen zit met de titels vertaald in Chinees. En natuurlijk staat er ook op dat het niet in Japan verkocht mag worden.
Ja die heb ik dus... erg mooie CD en de clips zijn gaaf... ik ga de White version ook maar kopen denk ik... maar niet deze week... ik heb al 4 cd's gekocht deze week...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49436667
Over 4 dagen is het zo ver!!

Ik heb eigenlijk alles geregeld, nu nog maar hopen dat men bankpasje het gewoon doet en dan is alles helemaal oke.
pi_49437482
Die pvs van Hamasaki Ayumi zijn inderdaad gaaf. Volgens mij maakt zij naast Utada Hikaru de duurste clips. Zo ben je rijk ofzo? Of leef je erg zuinig daar?
Ik heb ook veel geld besteed aan cd's tijdens mijn vakantie. Ik had iets van 130 euro betaald voor 12 cds. Daarvoor heb ik al jaren geen cds gekocht.
Maar ik heb tijdelijk maar de White en de Black versie van het net afgehaald, inclusief die dvds. Ik ga wel wanneer ik op vakantie ben, de echte versies halen.
  woensdag 16 mei 2007 @ 12:23:32 #229
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49437772
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 12:15 schreef mecano het volgende:
Die pvs van Hamasaki Ayumi zijn inderdaad gaaf. Volgens mij maakt zij naast Utada Hikaru de duurste clips. Zo ben je rijk ofzo? Of leef je erg zuinig daar?
Ik heb ook veel geld besteed aan cd's tijdens mijn vakantie. Ik had iets van 130 euro betaald voor 12 cds. Daarvoor heb ik al jaren geen cds gekocht.
Maar ik heb tijdelijk maar de White en de Black versie van het net afgehaald, inclusief die dvds. Ik ga wel wanneer ik op vakantie ben, de echte versies halen.
Uhm... rijk... nee,... maar mijn verblijf hier is ietsjes goedkoper uitgevallen... En aangezien dit CD's zijn die je niet zomaar even in NL koopt, heb ik er wel wat voor over.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 16 mei 2007 @ 12:24:49 #230
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49437827
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 11:54 schreef NegaSado het volgende:
Over 4 dagen is het zo ver!!

Ik heb eigenlijk alles geregeld, nu nog maar hopen dat men bankpasje het gewoon doet en dan is alles helemaal oke.
Cool... vast wel. En anders snel vrienden maken zodat je ergens kan blijven pitten
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49443037
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 12:24 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Cool... vast wel. En anders snel vrienden maken zodat je ergens kan blijven pitten
Hotel is al geregeld!
Maar is het wel fijn als ik met de trein vanaf net vliegveld in Tokyo kom.
Hoef ik niet te lopen!
  woensdag 16 mei 2007 @ 15:20:04 #232
8369 speknek
Another day another slay
pi_49444808
Bankpas op het vliegveld moet vast wel lukken (tenzij je postbank hebt ofzo), Maestro accepteert ie in ieder geval. Daarbuiten wordt het een stuk lastiger; dan moet je bij een postkantoor langs (of de American Club als je daar toevallig in de buurt zit).
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 16 mei 2007 @ 15:21:51 #233
8369 speknek
Another day another slay
pi_49444873
Is er iemand trouwens al eens bij het Sumo worstelen wezen kijken? Ik zit te twijfelen tussen een Arena seat kaartje te kopen of een non-reserved ticket. Schijnt namelijk dat als je de laatste koopt, je voor de middag nog helemaal vooraan kunt zitten om te kijken, en de gewone stoelen ergens bovenin zijn.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49447087
quote:
Op woensdag 16 mei 2007 15:20 schreef speknek het volgende:
Bankpas op het vliegveld moet vast wel lukken (in ieder geval als je postbank hebt ofzo), Maestro accepteert ie in ieder geval. Daarbuiten wordt het een stuk lastiger; dan moet je bij een postkantoor langs (of de American Club als je daar toevallig in de buurt zit).
Even je quote aangepast nav eigen ervaring
pi_49459092
Gewoon genoeg pinnen op het vliegveld dus.
pi_49471167
Ja, en tijdens je gehele verblijf er aan denken dat veel ATM´s 's avonds en in het weekend gesloten zijn. Dus niet dat je zonder geld het weekend in gaat.
  donderdag 17 mei 2007 @ 11:35:14 #237
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49473257
Oh wat is het weer in Sendai toch weer K*t Overmorgen Aoba Matsuri en dan regent het weer
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49473584
Serieus??? Vorig jaar was het prachtig weer, echt helemaal geweldig. Maar goed, daar heb je weinig aan. En om je nog meer te vervelen : het regenseizoen is nog niet eens begonnen volgens mij. Dat begint half juni meestal.

Aoba matsuri is wel echt ontzettend leuk
  donderdag 17 mei 2007 @ 11:55:39 #239
8369 speknek
Another day another slay
pi_49473814
Same here. Grmbl en vanochtend zeiden ze nog dat het mooi zou worden van het weekend. Had gerekend om van het weekend naar Odaiba te gaan .

Morgen wel naar het sumoworstelen .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 17 mei 2007 @ 13:04:40 #240
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49475754
Morgen is het mooi weer. (Tokyo eo) Weekend weet ik niet, moet je even naar de Japanse Piet Paulusma kijken.

Groot nieuws trouwens:
Ik ga zondag de ouders van mijn vriendin ontmoeten
Meestal ben ik wel goed met ouders, maar hier in Japan weet je maar nooit.

De ouders van mijn ex-vriendin zijn echt hardstikke cool, maar dat komt vooral doordat papa Kenzo een jaar lang heeft rondgereisd door Europa in zijn studententijd en dus redelijk bekend was met andere culturen. Ik spreek ze nu zelfs nog en vinden het jammer dat het uit is.

Maar de ouders van mijn huidige vriendin hebben (als ik haar mag geloven) nog nooit met een buitenlander gesproken.
Ze vertelde me dat toen ze 2 jaar geleden haar ex-vriend meenam naar huis haar vader de hele avond stil op bank zat en niets zei. En hij was zelfs Japans. Dat beloofd dus nogal wat.
Morgen maar wat drank kopen (zouden ze hier Nederlandse jenever verkopen?) voor vaders en een bloemetje voor moeders.
  donderdag 17 mei 2007 @ 13:25:07 #241
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49476490
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 11:47 schreef xienix84 het volgende:
Serieus??? Vorig jaar was het prachtig weer, echt helemaal geweldig. Maar goed, daar heb je weinig aan. En om je nog meer te vervelen : het regenseizoen is nog niet eens begonnen volgens mij. Dat begint half juni meestal.

Aoba matsuri is wel echt ontzettend leuk
Half juni... ahhh, dan komt mijn vriendin en gaan we reizen; ik neem wel een parapluutje mee. Ik had begrepen dat ze een soort vogeltjes dans houden?
quote:
Op donderdag 17 mei 2007 13:04 schreef Binsentu het volgende:
Morgen is het mooi weer. (Tokyo eo) Weekend weet ik niet, moet je even naar de Japanse Piet Paulusma kijken.


Groot nieuws trouwens:
Ik ga zondag de ouders van mijn vriendin ontmoeten
Meestal ben ik wel goed met ouders, maar hier in Japan weet je maar nooit.

De ouders van mijn ex-vriendin zijn echt hardstikke cool, maar dat komt vooral doordat papa Kenzo een jaar lang heeft rondgereisd door Europa in zijn studententijd en dus redelijk bekend was met andere culturen. Ik spreek ze nu zelfs nog en vinden het jammer dat het uit is.

Maar de ouders van mijn huidige vriendin hebben (als ik haar mag geloven) nog nooit met een buitenlander gesproken.
Ze vertelde me dat toen ze 2 jaar geleden haar ex-vriend meenam naar huis haar vader de hele avond stil op bank zat en niets zei. En hij was zelfs Japans. Dat beloofd dus nogal wat.
Morgen maar wat drank kopen (zouden ze hier Nederlandse jenever verkopen?) voor vaders en een bloemetje voor moeders.
Hehe... leuk dat je nog contact hebt met de ouders van je ex... misschien een goede ijsbreker voor zondag: "Als het misloopt met uw dochter, dan blijf ik wel aardig tegen u doen hoor!"

Ik zal eens even kijken in mijn etiquetteboekje over cadeautjes...
Ah, Drank voor mannen (met name Whiskey en Cognac) en thee of zoetigheden voor vrouwen...
Succes!!! Het doet me een beetje denken aan die scene uit My Sassy Girl waarin de hoofdpersoon (Gyeon Woo oid) voor het eerst bij de ouders op bezoek komt. Maar gaat vast goedkomen
toevallig nog iets gehoord van die Irezumi-artiest?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49485668
tvp
  vrijdag 18 mei 2007 @ 09:13:05 #243
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49502368
Zit mijn stage er bijna op, kom ik relaxte mensen op mijn gang tegen Gisteren wezen borrelen met bier en chu-hi en vage popcorn. 2 Hongaarse onderzoekers en 1 Duitse studente... Misschien naar de Aoba Matsuri slepen
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 18 mei 2007 @ 13:38:16 #244
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49509302
Weet je wat me laats opviel?
Ze hebben hier geen "voordeel pakken". In Nederland is het meestal goedkoper wanneer je een produkt in grote hoeveelheden koopt dan per stuk. In Japan is gewoon alles even duur, ze vermenigvuldigen het gewoon met het aantal dat in de verpakking zit.
Ik zag laatst bijvoorbeeld Chip Star die per 3 waren verpakt, ik ging er dus vanuit dat het goedkoper was..... niet dus, het was gewoon 3x de prijs van 1 pak. Heel vreemd.
  zaterdag 19 mei 2007 @ 06:00:54 #245
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49533914
quote:
Op vrijdag 18 mei 2007 13:38 schreef Binsentu het volgende:
Weet je wat me laats opviel?
Ze hebben hier geen "voordeel pakken". In Nederland is het meestal goedkoper wanneer je een produkt in grote hoeveelheden koopt dan per stuk. In Japan is gewoon alles even duur, ze vermenigvuldigen het gewoon met het aantal dat in de verpakking zit.
Ik zag laatst bijvoorbeeld Chip Star die per 3 waren verpakt, ik ging er dus vanuit dat het goedkoper was..... niet dus, het was gewoon 3x de prijs van 1 pak. Heel vreemd.
Niet eens op gelet joh... als ik pleepapier koop ga ik naar Daiso of Tomod's om daar zo'n family-pack te halen... scheelt wel in prijs als je het vergelijkt met kleinere pakjes...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zaterdag 19 mei 2007 @ 06:48:49 #246
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49534000
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 06:00 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Niet eens op gelet joh... als ik pleepapier koop ga ik naar Daiso of Tomod's om daar zo'n family-pack te halen... scheelt wel in prijs als je het vergelijkt met kleinere pakjes...
100 Yen shops, wat een uitvinding. Mijn hele bestek komt hiervandaan, net als mijn glazen, borden, eetstokjes, snacks, telefoonoplader, pannen, schuursponzen, afstandsbediening en asbakken.

Mijn vriendin vertelde me laatst dat Japanners alleen in iets zijn geinterresseerd wanneer het óf heel duur is óf heel goedkoop. Dezelfde mensen die je bij Louis Vuitton ziet shoppen kopen een uurtje daarna bij de 100 Yen shops nieuwe slippers
  zaterdag 19 mei 2007 @ 07:56:50 #247
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49534124
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 06:48 schreef Binsentu het volgende:

[..]

100 Yen shops, wat een uitvinding. Mijn hele bestek komt hiervandaan, net als mijn glazen, borden, eetstokjes, snacks, telefoonoplader, pannen, schuursponzen, afstandsbediening en asbakken.

Mijn vriendin vertelde me laatst dat Japanners alleen in iets zijn geinterresseerd wanneer het óf heel duur is óf heel goedkoop. Dezelfde mensen die je bij Louis Vuitton ziet shoppen kopen een uurtje daarna bij de 100 Yen shops nieuwe slippers
Louis Vuitton
Ik snap niet dat mensen daar in Japan zoveel waarde aan hechten. Het zijn niet de mooiste tassen en t*fus duur
Een labcollega vertelde dat mensen zich zelfs in de schulden werken om zo'n status-product te kunnen kopen en bij de groep te kunnen horen...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49534484
Een interessant artikel voor geïnteresseerden:

(16-05-2007)

Emoticons in Japan

Emoticons zijn niet universeel. Onderzoek van de Japanse gedragswetenschapper Masaki Yuki laat zien dat Japanners en Amerikanen de liggende gezichtjes heel verschillend interpreteren. Dit heeft alles te maken met de wijze waarop Japanners en Amerikanen hun gevoelens uiten.

In het westen vinden we het doodnormaal om in het openbaar breeduit te lachen. Zoniet in Japan. Daar is een wijdgesperde mond in veel situaties ongepast. Binnen de Japanse cultuur is bescheidenheid de belangrijkste voorwaarde voor welgemanierdheid. Daarbij hoort ook het onderdrukken van de emoties. Het is dan ook niet gek dat de Japanse gedragswetenschapper Masaki Yuki in zijn jeugd gefascineerd raakte door foto's van Amerikaanse beroemdheden. De manier waarop zij lachten kwam hem totaal vreemd voor.

Grote mond of grote ogen?
Toen Yuki in zijn studententijd via internet in contact kwam met Amerikaanse leeftijdgenoten, werd hij in de war gebracht door de emoticons in hun e-mails. Allereerst omdat hij zijn hoofd schuin moest houden om er gezichtjes in te herkennen. Dat is anders bij Japanse emoticons: die staan gewoon rechtop. Maar ook daarna kon hij de lachende :-) en treurige gezichtjes :-( niet onmiddellijk thuisbrengen. Pas na enige tijd besefte hij dat de emoticons voor zijn Amerikaanse vrienden een andere betekenis hadden dan voor hemzelf. In zijn e-mails gebruikte hij weliswaar ook emoticons, maar daarbij lag de nadruk veel meer op de ogen en minder op de mond, zoals in het lachende gezicht (^-^) en het huilende gezicht (;_;).


Een Amerikaans en een Japans popidool

Om het fenomeen beter te begrijpen startte Yuki een onderzoek naar de interpretatie van emoticons onder Japanse en Amerikaanse studenten. Beide groepen kregen emoticons te zien op een computerscherm, waarvan ze moesten aangeven hoe blij of treurig deze op hen overkwamen. Zoals voorspeld baseerde de Japanse groep zijn oordeel vooral op de stand van de ogen en de Amerikaanse groep op de stand van de mond. Dat leidde tot verschillende interpretaties. Een emoticon als deze kwam op de Amerikanen veel blijer over dan op de Japanners.

Cynische blik
Dezelfde uitkomst werd gevonden in een test met foto’s van echte gezichten. Ook hier keken de Amerikanen in eerste instantie naar de mond, terwijl de Japanners zich vooral op de ogen concentreerden. Overigens werkte deze laatste methode toch het beste wanneer het erom ging iemands ware gevoelens te doorgronden. Achter een brede lach kan nog wel eens een cynische blik schuilgaan. De ogen worden niet voor niets de spiegels van de ziel genoemd. In dit opzicht hebben de Japanners toch een klein voordeeltje. Aan de andere kant is het voor een Amerikaan makkelijker om in een sombere bui toch een vrolijke grijns op te zetten. Niemand die daar doorheen prikt. Of toch wel?

(Kennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_49535448
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 07:56 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Louis Vuitton
Ik snap niet dat mensen daar in Japan zoveel waarde aan hechten. Het zijn niet de mooiste tassen en t*fus duur
Een labcollega vertelde dat mensen zich zelfs in de schulden werken om zo'n status-product te kunnen kopen en bij de groep te kunnen horen...
Ik zie/zag sowieso ontzettend veel merkspullen in Japan. Veel studenten dragen alleen merkkleding. Sowieso vind ik de Japanse mode nu niet echt mijn smaak. Vooral meisjes kunnen er erg vreemd uitzien(vooral in de zomer). Aan de andere kant heb ik best een aantal leuke kleren meegenomen(Harajuku bijvoorbeeld, maar ook uniclothes in AER gebouw in Sendai )
  zaterdag 19 mei 2007 @ 14:36:29 #250
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49540800
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 10:52 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Ik zie/zag sowieso ontzettend veel merkspullen in Japan. Veel studenten dragen alleen merkkleding. Sowieso vind ik de Japanse mode nu niet echt mijn smaak. Vooral meisjes kunnen er erg vreemd uitzien(vooral in de zomer). Aan de andere kant heb ik best een aantal leuke kleren meegenomen(Harajuku bijvoorbeeld, maar ook uniclothes in AER gebouw in Sendai )
AER is cool ja... en bij UniQlo heb ik ook al wat gekocht... lekker goedkoop en leuk spul.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zaterdag 19 mei 2007 @ 15:02:50 #251
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49541379
WHooohoooo! Mijn duizendste post na 5,5 jaar

Binsentu, succes morgen bij meet-the-parents matsuri
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zaterdag 19 mei 2007 @ 15:39:52 #252
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49542073
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 10:52 schreef xienix84 het volgende:

[..]

Ik zie/zag sowieso ontzettend veel merkspullen in Japan. Veel studenten dragen alleen merkkleding. Sowieso vind ik de Japanse mode nu niet echt mijn smaak. Vooral meisjes kunnen er erg vreemd uitzien(vooral in de zomer). Aan de andere kant heb ik best een aantal leuke kleren meegenomen(Harajuku bijvoorbeeld, maar ook uniclothes in AER gebouw in Sendai )
Wat ze in die Louis Vuitton troep zien weet ik ook niet. Ik vind het gewoon ronduit lelijk en alles is van hetzelfde lelijke motiefje. En speciaal is het allang niet meer, iedereen heeft er wel iets van. Lijkt me idd alles te maken hebben met de groepscultuur.
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 15:02 schreef Doodkapje het volgende:
WHooohoooo! Mijn duizendste post na 5,5 jaar

Binsentu, succes morgen bij meet-the-parents matsuri
Gefeliciteerd en bedankt !

[ Bericht 25% gewijzigd door Binsentu op 19-05-2007 16:24:57 ]
  zondag 20 mei 2007 @ 14:18:56 #253
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49569259
Zow, ben net teruggekomen van Eri's ouders. Ik ben ongeveer 5 uur binnen geweest en heb misschien 2 zinnen gewisseld met haar vader. Toen ik binnenkwam zei hij "Welkom, maak jezelf thuis" en toen ik wegging zei hij "Leuk je te hebben ontmoet"
Eri kwam me ophalen op het station en vertelde me toen al dat haar vader graag naar paardenrennen had willen gaan, maar haar moeder had em dat verboden. Dus misschien lag het daaraan. Ik had gevoel dat ze niet goed durfde, volgens Eri waren ze gewoon erg verlegen en wisten ze niet goed wat ze met me aanmoesten. Ik had een paar fotoboeken meegenomen over Nederland en die hebben ze vol interesse doorgebladerd.
Haar moeder had yakisoba en curry rijst voor me gemaakt wat me erg heeft gesmaakt.
Zal me benieuwen hoe het de volgende keer gaat.

PS: Ik heb net nog even een video geupload op Youtube van toen ik naar de Marines ben geweest:
http://www.youtube.com/watch?v=Yzg1Mm28ZlY
pi_49569511
De sfeer op dat filmpje is echt fantastisch!
  maandag 21 mei 2007 @ 04:01:21 #255
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49594278
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef Binsentu het volgende:
Zow, ben net teruggekomen van Eri's ouders. Ik ben ongeveer 5 uur binnen geweest en heb misschien 2 zinnen gewisseld met haar vader. Toen ik binnenkwam zei hij "Welkom, maak jezelf thuis" en toen ik wegging zei hij "Leuk je te hebben ontmoet"
Eri kwam me ophalen op het station en vertelde me toen al dat haar vader graag naar paardenrennen had willen gaan, maar haar moeder had em dat verboden. Dus misschien lag het daaraan. Ik had gevoel dat ze niet goed durfde, volgens Eri waren ze gewoon erg verlegen en wisten ze niet goed wat ze met me aanmoesten. Ik had een paar fotoboeken meegenomen over Nederland en die hebben ze vol interesse doorgebladerd.
Haar moeder had yakisoba en curry rijst voor me gemaakt wat me erg heeft gesmaakt.
Zal me benieuwen hoe het de volgende keer gaat.

PS: Ik heb net nog even een video geupload op Youtube van toen ik naar de Marines ben geweest:
http://www.youtube.com/watch?v=Yzg1Mm28ZlY
Inderdaad die scene uit My Sassy Girl! Maar goed, je hebt wel met haar moeder kunnen spreken? Neem 'm de volgende keer mee naar paardenrennen... scoor je punten mee.

Nice! Ik zal kijken of ik wat van Aoba Matsuri kan uploaden. Voor wie geïnteresseerd is (ik had mijn waarbenjij.nu site nog niet doorgegeven )

Waarbenjij.nu site
...voor foto's e.d.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49595456
quote:
Op zondag 20 mei 2007 14:18 schreef Binsentu het volgende:
PS: Ik heb net nog even een video geupload op Youtube van toen ik naar de Marines ben geweest:
http://www.youtube.com/watch?v=Yzg1Mm28ZlY
Fantastisch! In mijn vakantie ben ik ook naar een baseball wedstrijd geweest, was supergezellig. En inderdaad goede sfeer, vooral ook goed gecoordineerd. Overigens waren ze wat minder gewend aan een hardschreeuwende aan nederlandse voetbal gewende supporter, maar toen ik een toeter had gevouwen van het programmablad waren de japanner volgens mij wel gecharmeerd...

Ik was in Hiroshima, en als je zo'n wedstrijd meemaakt is het helemaal fantastisch:

  maandag 21 mei 2007 @ 08:51:13 #257
8369 speknek
Another day another slay
pi_49595583
quote:
Op maandag 21 mei 2007 04:01 schreef Doodkapje het volgende:
Waarbenjij.nu site
jij kan inderdaad doorgaan voor een Japanner.

Mooi dat het relatief ( )goed is gegaan Binsentu! Was gisteren in Ginza (overigens leuke wijk in Tokyo) en er stonden ook gigantische rijen voor wat eruit zag van gokkantoren.. Zal dan misschien ook met het paardenrijen te maken hebben gehad..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2007 @ 10:29:33 #258
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49597930
quote:
Op maandag 21 mei 2007 08:51 schreef speknek het volgende:

[..]

jij kan inderdaad doorgaan voor een Japanner.

Mooi dat het relatief ( )goed is gegaan Binsentu! Was gisteren in Ginza (overigens leuke wijk in Tokyo) en er stonden ook gigantische rijen voor wat eruit zag van gokkantoren.. Zal dan misschien ook met het paardenrijen te maken hebben gehad..
Ja dank je
Hadden die kantoren ook blije muziekjes?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 21 mei 2007 @ 10:42:32 #259
8369 speknek
Another day another slay
pi_49598323
Geen idee, de rij was twaalf meter lang, dus ik had geen zin om het uit te testen .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 21 mei 2007 @ 11:54:09 #260
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49601082
quote:
Op maandag 21 mei 2007 10:42 schreef speknek het volgende:
Geen idee, de rij was twaalf meter lang, dus ik had geen zin om het uit te testen .
smoesjes,... smoesjes...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49601562
Maar de vraag is dan ook: welke kantoren hebben geen blije muziekjes? Toch? Dat zou gaaf zijn(voor een keer, niet voor vaker) een cd met alle convenie-muziekjes ofzo...
pi_49625701
Voor Japan liefhebbers in Nederland..
In juni is er de Camera Festival http://www.camerajapan.nl/2007/welcome.html
なんだっけ
pi_49627866
quote:
Op maandag 21 mei 2007 10:42 schreef speknek het volgende:
Geen idee, de rij was twaalf meter lang, dus ik had geen zin om het uit te testen .
Je avatar!
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 22 mei 2007 @ 04:50:12 #264
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49632728
quote:
Op maandag 21 mei 2007 12:04 schreef xienix84 het volgende:
Maar de vraag is dan ook: welke kantoren hebben geen blije muziekjes? Toch? Dat zou gaaf zijn(voor een keer, niet voor vaker) een cd met alle convenie-muziekjes ofzo...
Moria heeft al 2 (!) tunes die in mijn hersenen gebrand zijn. Mijn auditieve cortex komt dit nooit meer te boven. Eerst heb je de standaard tune over CGC, hun huismerk. En dan heb je er nog eentje waarbij kinderen en nog een blije huisvader blèren over ‘Asa-gohan’ (het ontbijt).
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  dinsdag 22 mei 2007 @ 05:11:58 #265
8369 speknek
Another day another slay
pi_49632766
Bic bic bic bic bic bic BIC CAMERAA
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 05:51:22 #266
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49632845
Mijn vriendin kent ze allemaal uit d'r hoofd. Als je met haar gaat winkelen in een willekeurige shop begint ze de muziekjes mee te zingen en pas als ik haar vreemd aankijken heeft ze door wat ze aan het doen is. En VEEL winkels hebben een eigen muziekje. Ik zou helemaal gek worden als ik er zou werken.
  dinsdag 22 mei 2007 @ 06:19:56 #267
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49632955
quote:
Op dinsdag 22 mei 2007 05:51 schreef Binsentu het volgende:
Mijn vriendin kent ze allemaal uit d'r hoofd. Als je met haar gaat winkelen in een willekeurige shop begint ze de muziekjes mee te zingen en pas als ik haar vreemd aankijken heeft ze door wat ze aan het doen is. En VEEL winkels hebben een eigen muziekje. Ik zou helemaal gek worden als ik er zou werken.
Ja man, maar heb je dat nog niet? Je woont immers al langer in Japan.
Yodobashi heeft dat deuntje van 'glory, glory, halleluja' OMFG
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49680992
Tof topic

Ik ga vanaf 22 augustus weer eens rellen in Japan. Stage lopen bij de nederlandse ambassade in Tokyo.
Alles is ongeveer geregeld, alleen nog even een leuke kamer scoren. Ik zat te denken gewoon via sakura house in een guest house te gaan zitten, maar wil wel het liefst een beetje op een leuke plek zitten ( zelf zat ik te denken ergens in de buurt van shibuya ). Als iemand nog toffe tips heeft voor een kamer, laat het weten.
leven als een koning
  woensdag 23 mei 2007 @ 12:52:04 #269
8369 speknek
Another day another slay
pi_49682030
Vandaag weer eens Akihabara uitgecheckt. Wat een porn zeg, de wallen zijn er niks bij. Allemaal van die dvd winkeltjes met voorin een paar dvds van Casino Royale, puur voor de vorm, en als je doorloopt acht verdiepingen van de meest zieke pr0n .

Japan's obsessie voor jonge meisjes wordt daar wel walgelijk trouwens .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 23 mei 2007 @ 15:00:47 #270
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49687087
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 12:25 schreef Blaetman het volgende:
Tof topic

Ik ga vanaf 22 augustus weer eens rellen in Japan. Stage lopen bij de nederlandse ambassade in Tokyo.
Alles is ongeveer geregeld, alleen nog even een leuke kamer scoren. Ik zat te denken gewoon via sakura house in een guest house te gaan zitten, maar wil wel het liefst een beetje op een leuke plek zitten ( zelf zat ik te denken ergens in de buurt van shibuya ). Als iemand nog toffe tips heeft voor een kamer, laat het weten.
Leuk, bij de ambassade !
Een goede (Japanse) vriendin van mij werkt daar.
  woensdag 23 mei 2007 @ 16:26:05 #271
8369 speknek
Another day another slay
pi_49690724
Cool ja! Azabu-Juban / Minato-ku is dat toch? Zat er nog aan te denken langs te gaan met Koninginnedag .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49691257
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 16:26 schreef speknek het volgende:
Cool ja! Azabu-Juban / Minato-ku is dat toch? Zat er nog aan te denken langs te gaan met Koninginnedag .
sayou de gozaimasu.
Bezoekadres: 6-3 Shiba-koen 3-6-3 Chome, Minato-ku, 105-0011 Tokio, Japan
leven als een koning
  woensdag 23 mei 2007 @ 16:47:58 #273
8369 speknek
Another day another slay
pi_49691616
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 24 mei 2007 @ 03:57:00 #274
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49712337
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 16:47 schreef speknek het volgende:
sou desu ne
hehe, klopt helemaal. Wat ik ook veel gebruik nu is de harde "Un". Ik doe het nu zelfs als ik met mijn ouders aan het bellen ben. In het begin vond ik het heel irritant als japanners dat deden, maar nu doe ik het dus zelf

Dit weekend trouwens sport festival op school, deze week hebben ze dagelijks geoefend en vandaag is er een generale repetitie. Echt Japans om een sport festival te gaan oefenen.
  donderdag 24 mei 2007 @ 07:13:42 #275
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49712703
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 03:57 schreef Binsentu het volgende:

[..]

hehe, klopt helemaal. Wat ik ook veel gebruik nu is de harde "Un". Ik doe het nu zelfs als ik met mijn ouders aan het bellen ben. In het begin vond ik het heel irritant als japanners dat deden, maar nu doe ik het dus zelf

Dit weekend trouwens sport festival op school, deze week hebben ze dagelijks geoefend en vandaag is er een generale repetitie. Echt Japans om een sport festival te gaan oefenen.
Wat moeten ze dan oefenen? Openingsact ofzo... ik neem aan dat ze niet gaan oefenen wanneer wie een doelpunt moet scoren oid...
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 25 mei 2007 @ 05:46:41 #276
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49750438
quote:
Op donderdag 24 mei 2007 07:13 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Wat moeten ze dan oefenen? Openingsact ofzo... ik neem aan dat ze niet gaan oefenen wanneer wie een doelpunt moet scoren oid...
Ze oefenen ALLES. Openingsact, yells, sporten, wie waar moet staan en wanneer. Het scheelt niet veel of ze gaan idd oefenen wie moet winnen. Echt bizar.

PS hoe zit het met de openingpost, iemand al een paar dingen gemaakt? Ik moet schaamtevol toegeven dat ik er niet veel aan heb gedaan.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 05:57:45 #277
8369 speknek
Another day another slay
pi_49750461
Ik vind in ieder geval dat Godzilla erin moet. Er staat een Godzilla standbeeldje in Ginza, Tokyo, en ik wilde hem een paar dagen terug 's avonds nog even zien voordat we terug naar huis gingen. Maar we konden hem niet vinden. Bij een politiebureau hing een kaart, dus ik zo zoeken, komt er een politieman en een vrouw aanlopen om te vragen waar we naar zoeken. "Gojira statue" Ze hadden het niet meer. Wel goede beurt gemaakt qua integratie dacht ik zo .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 25 mei 2007 @ 06:56:59 #278
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49750573
Ik had op de Wiki ook maar een magere bijdrage geleverd door de ambassades op te noemen... en euh... een picje voor de OP link
Ja Xienix, het is Ichibancho
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  zondag 27 mei 2007 @ 00:59:35 #279
52544 RipCore
Sleep is my escape.
pi_49807848
quote:
Op woensdag 23 mei 2007 12:25 schreef Blaetman het volgende:
Tof topic

Ik ga vanaf 22 augustus weer eens rellen in Japan. Stage lopen bij de nederlandse ambassade in Tokyo.
Alles is ongeveer geregeld, alleen nog even een leuke kamer scoren. Ik zat te denken gewoon via sakura house in een guest house te gaan zitten, maar wil wel het liefst een beetje op een leuke plek zitten ( zelf zat ik te denken ergens in de buurt van shibuya ). Als iemand nog toffe tips heeft voor een kamer, laat het weten.
Hoe heb je dat geregeld gekregen?
"Being a procrastinating, instigating, exasperating chameleon is a damn tiring job!"
pi_49812763
Ik ben al een lange tijd gefascineerd door Japan en wil er heel graag heen. Ik heb een deel van dit topic door gelezen maar niet alles. Ik heb een aantal vragen, misschien ze ergens anders al beantwoord zijn..... Maar goed, ik wil graag iets van een maand reizen door Japan. Ik heb via via gehoord dat je relatief goedkoop een treinkaart voor een maand kan kopen. Weet iemand hier meer van? Ik heb altijd het idee dat Japan heel erg duur is, is dat ook zo of alleen in de steden? Alvast bedankt.
pi_49813454
すれざる ・・SureZal ・・ スレザル
  zondag 27 mei 2007 @ 11:34:04 #282
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49813614
quote:
Op zondag 27 mei 2007 10:47 schreef Klop_Klop het volgende:
Ik ben al een lange tijd gefascineerd door Japan en wil er heel graag heen. Ik heb een deel van dit topic door gelezen maar niet alles. Ik heb een aantal vragen, misschien ze ergens anders al beantwoord zijn..... Maar goed, ik wil graag iets van een maand reizen door Japan. Ik heb via via gehoord dat je relatief goedkoop een treinkaart voor een maand kan kopen. Weet iemand hier meer van? Ik heb altijd het idee dat Japan heel erg duur is, is dat ook zo of alleen in de steden? Alvast bedankt.
OT:Verdorie, we moeten echt opschieten met het OP
@ Klop_klop:
1. Je hebt het over een JR Rail Pass
2. Nee, in tegenstelling tot wat je hoort, Japan HOEFT niet duur te zijn.
Het komt er eigenlijk op neer dat bepaalde dingen hier veel duurder zijn dan in Nederland en andere dingen zijn weer veel goedkoper (Sigaretten kosten hier maar Y300!!)
Ik kook bijna nooit en ga vaak "uit eten", voor minder dan 5 Euro zit ik al goed vol. Dan heb ik het niet over echte restaurants maar bijv. Yoshinoya of Sukiya.
Als ik uit ga drinken ga ik meestal naar barretjes waar bier Y300 kost, die zijn er genoeg, maar je moet wel even zoeken. Maar er zijn ook discotheken waar je Y800 voor een biertje betaald.
  maandag 28 mei 2007 @ 07:40:50 #283
8369 speknek
Another day another slay
pi_49843699
Y300 voor een biertje, dat ben ik helaas nog nooit tegengekomen. Goedkoop eten genoeg ja, maar het drinken is wel een stuk duurder dan in NL.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 28 mei 2007 @ 12:31:49 #284
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49847931
quote:
Op zondag 27 mei 2007 11:34 schreef Binsentu het volgende:

[..]

OT:Verdorie, we moeten echt opschieten met het OP
@ Klop_klop:
1. Je hebt het over een JR Rail Pass
2. Nee, in tegenstelling tot wat je hoort, Japan HOEFT niet duur te zijn.
Het komt er eigenlijk op neer dat bepaalde dingen hier veel duurder zijn dan in Nederland en andere dingen zijn weer veel goedkoper (Sigaretten kosten hier maar Y300!!)
Ik kook bijna nooit en ga vaak "uit eten", voor minder dan 5 Euro zit ik al goed vol. Dan heb ik het niet over echte restaurants maar bijv. Yoshinoya of Sukiya.
Als ik uit ga drinken ga ik meestal naar barretjes waar bier Y300 kost, die zijn er genoeg, maar je moet wel even zoeken. Maar er zijn ook discotheken waar je Y800 voor een biertje betaald.
Sigaretten... tot zover de opvoedkundige kant van Binsentu
Ik eet 's avonds in de mensa van de faculteit hier... voor 500 yen krijg je een goed menu en je kunt onbeperkt rijst en miso-soep bijtanken.

300 yen voor een biertje heb ik ook nog niet gezoen... beter zoeken denk ik
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 28 mei 2007 @ 14:37:50 #285
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49852241
quote:
Op maandag 28 mei 2007 12:31 schreef Doodkapje het volgende:

[..]

Sigaretten... tot zover de opvoedkundige kant van Binsentu
Ik eet 's avonds in de mensa van de faculteit hier... voor 500 yen krijg je een goed menu en je kunt onbeperkt rijst en miso-soep bijtanken.

300 yen voor een biertje heb ik ook nog niet gezoen... beter zoeken denk ik
Hmm, misschien had ik beter een ander voorbeeld moeten geven.
Het nadeel van die goedkope biertentjes is dat ze idd een beetje moeilijk te vinden zijn, je moet geluk hebben of iemand kennen die weet waar ze zitten.
pi_49852328
Dan zijn nomihodai's een goeie uitvinding, probleem is dat je dan meer dan één biertje moet drinken als je de prijs eruit wil hebben..

In Sendai kan je nomihodai/tabehodai doen bij de Sapporo fabriek! Dus eten en drinken... volgens mij niet zo heel duur. Maar ik kan me weinig van die avond herinneren. Allemaal de schuld van mijn labmates
  maandag 28 mei 2007 @ 14:45:53 #287
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_49852467
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:41 schreef xienix84 het volgende:

Allemaal de schuld van mijn labmates
Tuuuuuuuurlijk ! De sociale druk is gewoon te hoog of niet?
pi_49852524
Precies... je moet wel meedrinken Jij snapt t Naja, zij vonden dat zij snel konden drinken, ik vond dat ik sneller kon drinken. En het was in mijn eerste weken dus je moet je toch bewijzen he. Het ergste was dat ik de combinatie veel drinken én veel eten niet goed aankon.
  dinsdag 29 mei 2007 @ 02:35:31 #289
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49875724
quote:
Op maandag 28 mei 2007 14:48 schreef xienix84 het volgende:
Precies... je moet wel meedrinken Jij snapt t Naja, zij vonden dat zij snel konden drinken, ik vond dat ik sneller kon drinken. En het was in mijn eerste weken dus je moet je toch bewijzen he. Het ergste was dat ik de combinatie veel drinken én veel eten niet goed aankon.
Ik ga maar weer eens naar Higashiyama... 4000 yen nomihodai/tabehodai yakiniku, twee uur lang Na 5 pullen bier en 5 units vlees heb je het er alweer uit

Maar het gaat natuurlijk om de gezelligheid hoor
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49876445
Net op een blog een leuke lied gevonden.. Shima Uta van The Bloom Shima Uta
Gackt heeft ook een cover gemaakt. Shima Uta
なんだっけ
  dinsdag 29 mei 2007 @ 06:04:58 #291
8369 speknek
Another day another slay
pi_49876533
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 02:35 schreef Doodkapje het volgende:
Ik ga maar weer eens naar Higashiyama... 4000 yen nomihodai/tabehodai yakiniku, twee uur lang Na 5 pullen bier en 5 units vlees heb je het er alweer uit

Maar het gaat natuurlijk om de gezelligheid hoor
Klinkt goed! Als ik via google zoek kom ik hierop uit, maar gezien hoe poepiechique dat is, zal het wel geen keten zijn? (wel dicht hier in de buurt)

Zondag naar een onsen theme park geweest, was lachen, extreem kitcherig 'oud japan' nagebouwd, maar voor de rest wel leuk sfeervol gedaan. En die nacht heerlijk geslapen..
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49893216
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 04:40 schreef Crashcat het volgende:
Net op een blog een leuke lied gevonden.. Shima Uta van The Bloom Shima Uta
Gackt heeft ook een cover gemaakt. Shima Uta
Jep dat liedje is de shit
Zit iig in mn karaoke repertoire tegenwoordig.
het is the boom btw.

[ Bericht 3% gewijzigd door Blaetman op 29-05-2007 16:39:23 ]
leven als een koning
pi_49893255
quote:
Op zondag 27 mei 2007 00:59 schreef RipCore het volgende:

[..]

Hoe heb je dat geregeld gekregen?
Ik studeer Japans in Leiden en via die weg de stage bemachtigd.
leven als een koning
pi_49893358
-ipv edit quote gedaan :S-
leven als een koning
  dinsdag 29 mei 2007 @ 17:00:53 #295
8369 speknek
Another day another slay
pi_49894324
Dat is het eerste leuke Japanse liedje die ik hoor.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_49901402
Whehe, Shimauta op fok
.
  woensdag 30 mei 2007 @ 04:40:16 #297
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49914803
quote:
Op dinsdag 29 mei 2007 20:02 schreef Toet het volgende:
Whehe, Shimauta op fok
Shima Uta... nooit van gehoord

Mijn vriendin komt zaterdag en ik ben #"$%&!§§@! ziek
20 weken keihard kunnen doorwerken... komt ze eindelijk naar Japan, zit ik hier met griep
Anyway, vrijdagavond pak ik de nachtbus naar Tokio-Narita (4000 yen)... zie er nu al tegen op om al kuchend en snotterend 7 uur lang in de bus te zitten.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 30 mei 2007 @ 04:53:24 #298
8369 speknek
Another day another slay
pi_49914821
Ik ben ook ziek. En ik las net dat de mazelen beginnen met griepverschijnselen .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  woensdag 30 mei 2007 @ 05:29:19 #299
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_49914851
quote:
Op woensdag 30 mei 2007 04:53 schreef speknek het volgende:
Ik ben ook ziek. En ik las net dat de mazelen beginnen met griepverschijnselen .
Ja dank je! Maak me nog geruster
Als kind zijn we daar toch al voor gevaccineerd?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_49915356
Er waren toch een stuk of 11 universiteiten(vooral in Tokyo) gesloten vanwege mazelen? Las ik op internet...

Ganbatte kudasai
  woensdag 30 mei 2007 @ 08:12:50 #301
8369 speknek
Another day another slay
pi_49915382
ja ik denk dat doodkapje er niet zo bang voor hoeft te zijn, ik daarentegen .

Nah, volgens mij zijn we er inderdaad voor gevaccineerd, dus het zal wel loslopen.

Oh crap, nu hebben we die nieuwe OP nodig.. Had iemand die al?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  Moderator woensdag 30 mei 2007 @ 09:02:00 #302
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_49916107
Nu met verwijzing naar het nieuwe deel: Yokoso! Japan. Deel 6.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')