abonnement Unibet Coolblue
pi_48189242
Ik ben van plan om vanaf volgend academiejaar in Belgie te gaan studeren, in ieder geval voor de komende 3 jaar (bachelor. Nu kan je zorgtoeslag gewoon ontvangen in Begie, maar hoe zit dat met huurtoeslag?
pi_48195777
De huurtoeslag vraag je aan met gegevens van de woning, in Nederland. Waarom zou je in België dan die toeslag ontvangen?
pi_48197290
Ligt eraan of je in Nederland of België gaat wonen
Sue me.
pi_48198286
In Belgie, maar dat vroeg ik mij dus af. Dus als je in Belgie gaat wonen kan het dus niet, ook niet voor een student?
pi_48198395
Ik vraag het me af, zie het ook nergens op de site staan dat je per se in Nederland moet wonen..
  woensdag 11 april 2007 @ 07:44:48 #6
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_48204116
Ja waarom financieren we niet de woonruimte van alle Nederlanders waar ook ter wereld ...

Lijkt me sterk dat je huurtoeslag kan aanvragen voor woningen in het buitenland?
Dum de dum
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie woensdag 11 april 2007 @ 07:47:49 #7
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_48204141
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 23:05 schreef M39 het volgende:
In Belgie, maar dat vroeg ik mij dus af. Dus als je in Belgie gaat wonen kan het dus niet, ook niet voor een student?
lijkt me niet, zoals anderen al aangeven, waarom subsidies geven voor iemand die in t buitenland zit?
Overigens is de huurprijs in België al een stuk lager
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
  woensdag 11 april 2007 @ 08:22:56 #8
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_48204488
quote:
De zorgtoeslag is onderdeel van de veranderingen in het zorgstelsel per 1 januari 2006. Iedereen die in Nederland woont, moet een zorgverzekering hebben. En ook iedereen die in het buitenland woont maar in Nederland werkt.
Uit http://www.minfin.nl/nl/o(...)toeslagen/index.html

Dus mits je in Nederland werkt naast je studie kan je die zorgtoeslag ook op je buik schrijven afaik. Tenzij er natuurlijk een speciale studie regeling is waar jij wel vanaf weet en ik niet ~:-)
Dum de dum
pi_48204490
Ik ben het met jullie eens dat deze situatie niet wenselijk is, maar ik zie nog steeds niet op de site dat je het alleen kan aanvragen als je in Nederland huurt. Overigens is de hypotheekrenteaftrek ook niet beperkt tot Nederland, Nederlanders die net over de grens in Duitsland wonen kunen hier ook gewoon gebruik van maken.
  woensdag 11 april 2007 @ 09:11:03 #10
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_48205230
Bedenk je je wel dat als je een kamer huurt je uberhaupt geen huurtoeslag zult krijgen? Daar zul je toch echt een zelfstandige woning voor moeten hebben. Maar goed, misschien is dat ik Belgie wel te betalen als student?
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 11 april 2007 @ 09:56:26 #11
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_48206450
quote:
Op woensdag 11 april 2007 08:23 schreef DonJames het volgende:
Ik ben het met jullie eens dat deze situatie niet wenselijk is, maar ik zie nog steeds niet op de site dat je het alleen kan aanvragen als je in Nederland huurt. Overigens is de hypotheekrenteaftrek ook niet beperkt tot Nederland, Nederlanders die net over de grens in Duitsland wonen kunen hier ook gewoon gebruik van maken.
Alleen als je in NL werkt en belasting afdraagt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_48206615
quote:
Op woensdag 11 april 2007 08:22 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

Uit http://www.minfin.nl/nl/o(...)toeslagen/index.html

Dus mits je in Nederland werkt naast je studie kan je die zorgtoeslag ook op je buik schrijven afaik. Tenzij er natuurlijk een speciale studie regeling is waar jij wel vanaf weet en ik niet ~:-)
Nee, juist niet! De zorgtoeslag is gekoppeld aan de basisverzekering. Woon en/of werk je in Nederland, dan moet je een basisverzekering nemen en krijg je (mits je niet teveel verdient) zorgtoeslag.

Voor de zekerheid nog wat extra uitleg over het e.e.a.:

Als je in België een kamer/woning huurt, moet je je natuurlijk aldaar bij de gemeente inschrijven. Je hoeft je echter in Nederland níét af te melden, je kan gewoon op het adres van je ouders ook in Nederland ingeschreven blijven. Op die manier woon je zowel in België als in Nederland. Daarom kun je dan de basisverzekering houden, zorgtoeslag krijgen, en gaat er ook niks fout met de AOW-opbouw.

In België wil je natuurlijk ook verzekerd zijn. Daarvoor kun je een Europese Verzekeringskaart aanvragen, die in heel Europa geldt. Ik weet niet of Belgische universiteiten eisen dat je een Belgische zorgverzekering neemt, maar in dat geval kun je je daarvan vast wel laten vrijstellen als je zo'n Europese Verzekeringskaart hebt.

Misschien wil je naast je studie een bijbaantje nemen. Als je dat in Nederland doet, gaat er in principe weinig fout. Hoogstens kun je zoveel inkomen hebben dat je minder zorgtoeslag krijgt.

Neem je echter in België een bijbaantje, dan vervalt daardoor automatisch je Nederlandse basisverzekering en ook je zorgtoeslag. Ook wordt je AOW in dat geval met 2% per jaar (dat je in België woont en een bijbaantje hebt) gekort.

Edit: Heb je nog vragen, kijk dan eens bij het Bureau voor Belgische Zaken. Op die website staat ook ergens een telefoonnummer, daar zou je eens kunnen opbellen om te vragen hoe het met de huurtoeslag zit.

(Ik heb zelf een keer het Bureau voor Duitse Zaken opgebeld, en werd daar gratis, snel en competent geholpen. )

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2007 10:15:53 ]
pi_48208334
quote:
Op woensdag 11 april 2007 09:56 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Alleen als je in NL werkt en belasting afdraagt.
Klopt, bedankt voor de aanvulling
pi_48224995
quote:
Op woensdag 11 april 2007 10:02 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je in België een kamer/woning huurt, moet je je natuurlijk aldaar bij de gemeente inschrijven.
Dat moet niet hoor, dat is enkel verplicht als je van plan bent om daar je hoofdverblijfplaats van te maken.
En in gemeentes als Schaarbeek duurt het sowieso 6 maanden of langer om ingeschreven te geraken (mevrouw de wijkagente moet persoonlijk komen vaststellen of je wel degelijk op dat adres woont...).
Er zijn gemeentes die proberen om je een extra belasting aan te smeren, maar zolang je er niet woont op 1 januari, is er niks aan de hand.
pi_48227967
quote:
Op woensdag 11 april 2007 08:23 schreef DonJames het volgende:
Ik ben het met jullie eens dat deze situatie niet wenselijk is, maar ik zie nog steeds niet op de site dat je het alleen kan aanvragen als je in Nederland huurt. Overigens is de hypotheekrenteaftrek ook niet beperkt tot Nederland, Nederlanders die net over de grens in Duitsland wonen kunen hier ook gewoon gebruik van maken.
De hypotheekrenteaftrek is een korting op de te betalen belasting, andere insteek dan huurtoeslag.
pi_48236881
quote:
Op woensdag 11 april 2007 18:37 schreef rupicola het volgende:

[..]

Dat moet niet hoor, dat is enkel verplicht als je van plan bent om daar je hoofdverblijfplaats van te maken.
En in gemeentes als Schaarbeek duurt het sowieso 6 maanden of langer om ingeschreven te geraken (mevrouw de wijkagente moet persoonlijk komen vaststellen of je wel degelijk op dat adres woont...).
Er zijn gemeentes die proberen om je een extra belasting aan te smeren, maar zolang je er niet woont op 1 januari, is er niks aan de hand.
En hoe kun je een bankrekening openen (of bijv. lid worden van een videotheek) zonder bewijs van inschrijving?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')