abonnement Unibet Coolblue
pi_48187743


Gram Parsons (5 november 1946 - 19 september 1973) was een Amerikaanse countryzanger. Hij wordt wel de grondlegger van alternative country en de country rock genoemd. Zijn bijdragen in The International Submarine Band, The Byrds en The Flying Burrito Brothers vormden de basis voor twee (officiële) soloalbums die in menig lijstje hoog in de top tien eindigt. Deze twee soloalbums G.P. uit 1973 en Grievous Angel uit 1974 vormden tevens de introductie van Emmylou Harris, een door Parsons ontdekte folkzangeres. Na de dood van Parsons in 1973 volgde de uitgave van vele (vaak illegale) opnamen.



Begrafenis
Zoals het een echte rock 'n roller betaamt ging ook Parsons, op 26 jarige leeftijd, ten onder aan drank en drugs. Toen Gram nog in leven was en de begrafenis bezocht van Clarence White zou hij een pact gesloten hebben met Phil Kaufman, zijn road manager. Mocht hij komen te overlijden, dan wilde hij verbrand worden in de woestijn van Joshua Tree. Toen Gram was overleden aan een overdosis en de lijkkist klaar was gezet voor transport per vliegtuig wist Kaufman met valse papieren het grondpersoneel te overtuigen dat het stoffelijk overschot een andere bestemming had gekregen en nam de kist mee. In de woestijn aangekomen opende hij de kist, besprenkelde Gram met een brandbare vloeistof en stak de fik erin.

Bovenstaande gebeurtenis is in 2003 verfilmd; de film Grand Theft Parsons vertelt het verhaal van Phil Kaufman en zijn tocht met het stoffelijk overschot van Gram.

Nalatenschap
Het beperkte oeuvre van Parsons is omgekeerd evenredig aan zijn invloed. Mick Jagger & Keith Richards van the Rolling Stones leerden van Parsons de countrymuziek waarderen. Elvis Costello droeg werk aan hem op en tot op de dag van vandaag zijn countrymuzikanten schatplichtig aan Parsons zoals Wilco en Ryan Adams.


The Flying Burrito Brothers waren historisch bezien een zeer belangrijke muziekgroep die baanbrekend werk hebben verricht voor de ontwikkeling van de country rock, De belangrijkste leden van de oorspronkelijke band waren Gram Parsons en Chris Hillman (beiden ex-The Byrds) en Pete Kleinow.

Hun allereerste LP (The Gilded Palace Of Sin) is volgens muziekkenners een mijlpaal in de muziekgeschiedenis.

[ Bericht 2% gewijzigd door Sergeant_Prepper op 10-04-2007 19:38:24 ]
Voorheen Prep2Fight
pi_48187814
Legendarisch persoon in de geschiedenis van de country rock.

De plaat Sweetheart of the rodeo van The Byrds is ook zo prachtig!

Voorheen Prep2Fight
pi_48187898
Die plaat heb ik. Idd zeeeer fijn.
pi_48187960
Heb je Parsons zijn twee soloplaten ook?
Voorheen Prep2Fight
pi_48188016
Nee.
pi_48188485
Snel gaan luisteren dan )
Voorheen Prep2Fight
pi_48188794
Doe ik nu
pi_48188861
http://www.amazon.com/Com(...)arsons/dp/B0009CTUSW

Dit is een boxje met de 2 albums en veel bonus!

Bij fame music in amsterdam nu maar 20 euro, echt zeeeer de moeite waard
Voorheen Prep2Fight
pi_48189295
Fijne platen inderdaad. Niet alles heeft de tand des tijds doorstaan, vind ik trouwens. Sommige songs zijn redelijk oubollig, andere zijn behoorlijk tijdloos gebleken.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_48189842
Het is soms wel wat oubollig, maar op een of andere manier ontzettend prachtig.

De meeste aan wie ik het laat horen begrijpen mij ook niet.
Voorheen Prep2Fight
pi_48191709
The byrds vind ik leuk, maar Gram Parsons heeft voor mij over het algemeen een iets te hoog Cowboy-gehalte. Sorry
pi_48199500
Dat kan, haha

Die plaat Sweetheart of the rodeo van the byrds vind je dat ook niet veel denk ik zomaar
Voorheen Prep2Fight
pi_48205089
De twee platen van Gram Parsons waren voor mij het begin van mijn liefde voor de (alt-)country muziek. Ik vind het toch echt wel twee klassiekers, mede door de prachtige tweede stem van Emmylou Harris.
It's not going to stop 'till you wise up
pi_48387662
GP

Sweetheart of the rodeo is ook okay. Beetje truttig, maar wel goed.
I intend to live forever, or die trying.
pi_48389215
In de latere versie, waarbij de door Gram gezongen songs als extra tracks zijn opgenomen, vind ik hem het best. Sommige nummers mocht ie op de officiële release niet zingen ofzo, vreemd verhaal.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_48400847
Hmja, die deluxe edition is inderdaad perfect wat dat betreft!
Voorheen Prep2Fight
pi_61742969
Beste countryrock plaat ooit, Sweetheart of the Rodeo.
pi_84801523
GP en Grievous Angel zijn geweldig. <3 pedal steel guitar
standaarddrinker
pi_84817829
In een latere periode gingen de Burrito's wat meer de bluegrass-kant op (de complete Country Gazette maakte toen deel uit van de bezetting). Van de originele bezetting was toen overigens niemand meer over.
Ook niet slecht.

LP's uit deze tijd: Bluegrass from Amsterdam en Live from Amsterdam, als ik me goed herinner.
Ik ben er nog naar op zoek geweest, maar volgens mij niet beschikbaar op cd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')