quote:
Op dinsdag 10 april 2007 16:25 schreef joostingh het volgende:Nee dan heb je niet een kortere looptijd.
De looptijd is en blijft van een hypotheek altijd 30 jaar. En hij heeft half aflossings vrij (wat ik ook heb)
Nee hoor, de looptijd kan ook korter worden gesteld als je dit zou willen. De 30 jaar is wel gebruikelijk ivm de rente aftrek van 30 jaar (consumptieve delen daargelaten).
Zijn eigenlijk maar 3 basisvarianten:
- Aflosvormen (annuiteiten, lineair): rente betalen + direct aflossen op schuldrest
- Aflossingsvrije hypotheken (aflossingsvrij en krediet hypotheek): alleen rente betalen
- Kapitaalopbouw varianten. Dit zijn eigenlijk technisch gezien, aflossingsvrije hypotheken gekoppeld aan een potje waarmee je kapitaal opbouwt (denk aan de spaar/beleggers/leven hypotheek): hier los je niks af maar betaal je rente + premie. Met de premie bouw je kapitaal op door te sparen, beleggen of een combi hiervan en aan het einde v/d looptijd los je hiermee de schuld gedeeltelijk of volledig af.
Belangrijke vraag die je jezelf moet stellen bij het afsluiten van een hypotheek is:
Wil ik zekerheid of wil ik zo goedkoop mogelijk uit zijn, met daarbij meer risico wat zich vertaalt in de keus uit:
- lange vs korte rente vaste perioden (kort vaak lagere percentages, groter risico want je weet niet wat jouw maandlasten binnen relatief korte tijd zullen zijn) -
- de keus tussen schuldvrij zijn of niet (niet aflossen of kapitaal opbouwen betekent afhankelijk van waarde (stijgingen/dalingen) woning een klein of groot schuldrest risico bij verkoop woning).
- wat betreft het schuldvrij zijn heb je dan weer de keus uit sparen/aflossen (sparen/aflossen: veilig maar relatief duurder, waarbij sparen fiscaal voordeel met zich kan meebrengen tov direct aflossen) en beleggen (relatief goedkoper, maar wel risico omdat je niet de garantie hebt dat je daadwerkelijk het verwachte kapitaal bij elkaar belegd).
Op basis van deze gegevens maak je dan vaak een mooie keus waarbij je kan gaan voor zo min mogelijk risico, risico spreiding door zaken te combineren of veel risico om het even simpel te zeggen

.