abonnement Unibet Coolblue
pi_48113409
Het loopt nogal storm, dus bijgaand het tweede topic in deze reeks over alle stromingen van accountancy opleidingen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_48113416
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 16:38 schreef JopJuh het volgende:
Respect voor de mensen die in deze tijd nog willen beginnen aan een RA opleiding? Wat is er zoooooo erg aan dan
De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving (ook vanuit de beroepsorganisatie zelf) zijn nu niet bepaald aantrekkelijk. Bovendien een hijgende AFM in je nek die met de meest aburdistische eisen over de brug komt. De vooroordelen die (onterecht) over de accountancy bestonden (vinken, kopieren, filen) worden op die manier ook steeds meer reeel. Om over de onzinnigheid van een RAC240 (of whatever nummertje dat in de COS gaat krijgen) of RJ271 (pensioenverplichtingen) nog maar niet te spreken.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_48113544
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]

De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving (ook vanuit de beroepsorganisatie zelf) zijn nu niet bepaald aantrekkelijk. Bovendien een hijgende AFM in je nek die met de meest aburdistische eisen over de brug komt. De vooroordelen die (onterecht) over de accountancy bestonden (vinken, kopieren, filen) worden op die manier ook steeds meer reeel. Om over de onzinnigheid van een RAC240 (of whatever nummertje dat in de COS gaat krijgen) of RJ271 (pensioenverplichtingen) nog maar niet te spreken.
Hmm,dat soort dingen was me al verteld voor ik solliciteerde
pi_48113682
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:27 schreef JopJuh het volgende:
Hmm,dat soort dingen was me al verteld voor ik solliciteerde
Daarom: respect als je er nog voor wil gaan. Het blijft op zich een erg mooi beroep, maar misschien iets minder mooi dan in het verleden.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_48113906
Nostra jij bent een RA (in opleiding) toch?. Wat vind je ervan? Ik ben wel benieuwd wat mensen die er zelf in zitten van hun beroep vinden. Ik hoor meestal alleen maar verhalen via via.

Verder misschien nog adviezen voor iemand die nu nog op de middelbare school zit en accountancy wil gaan doen?
pi_48114178
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:42 schreef hattricker het volgende:
Nostra jij bent een RA (in opleiding) toch?. Wat vind je ervan? Ik ben wel benieuwd wat mensen die er zelf in zitten van hun beroep vinden. Ik hoor meestal alleen maar verhalen via via.

Verder misschien nog adviezen voor iemand die nu nog op de middelbare school zit en accountancy wil gaan doen?
Doe mee aan meeloopdagen en kennismakingsgesprekken
pi_48114488
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 17:22 schreef nostra het volgende:

[..]

De ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving (ook vanuit de beroepsorganisatie zelf) zijn nu niet bepaald aantrekkelijk. Bovendien een hijgende AFM in je nek die met de meest aburdistische eisen over de brug komt. De vooroordelen die (onterecht) over de accountancy bestonden (vinken, kopieren, filen) worden op die manier ook steeds meer reeel. Om over de onzinnigheid van een RAC240 (of whatever nummertje dat in de COS gaat krijgen) of RJ271 (pensioenverplichtingen) nog maar niet te spreken.
Wat is er onzinnig aan een frauderichtlijn (240)?, lijkt me toch vrij belangrijk. En aan RJ 271? Meer inzicht in de feitelijke pensioenverplichting? Ok, voor kleinere bedrijven is het misschien niet heel erg relevant, en is het moeilijk om die informatie te verkrijgen.
De AFM valt ook wel mee hoor, als het accountantskantoor waar je werkt de interne kwaliteitseisen al van een normaal niveau is. Bij Big 4 is dit vaak wel het geval.
Ik vind dat dat soort ontwikkelingen het vak juist wel interessant houden. Steeds weer nieuwe ontwikkelingen.
pi_48114816
quote:
Op zaterdag 7 april 2007 18:08 schreef ryan_atwood het volgende:
Wat is er onzinnig aan een frauderichtlijn (240)?, lijkt me toch vrij belangrijk.
Dat de richtlijn te breed gedefinieerd is en dat het in het grotere MKB toch neerkomt op het ondervangen van de risico's door de normale AOIB maatregelen. Serious, wat ga jij met de DGA bespreken wat ook maar enig effect sorteert en niet sowieso al in zijn belang is? Met te breed gedefinieerd bedoel ik dat er zaken onder de frauderichtlijn vallen die daar niets mee te maken hebben en die bovendien niet onder de reikwijdte van een efficient uitgevoerde controle vallen.
quote:
En aan RJ 271? Meer inzicht in de feitelijke pensioenverplichting?
Welk inzicht? Leg jij een OR eens uit waar die pensioenverplichting voor staat. Voor het grotere MKB heeft het ook geen enkel nut, omdat de feitelijkheid van die voorziening helemaal niet zo feitelijk is.
quote:
De AFM valt ook wel mee hoor, als het accountantskantoor waar je werkt de interne kwaliteitseisen al van een normaal niveau is.
De kwaliteitseisen zijn bij ons van een normaal, zo niet bovennormaal, niveau en als je dan hoort waar om gezeurd wordt door het AFM is dat, althans vind ik dat, absurd. Uren schrijven niet per werkzaamheid, maar per balans- respectievelijk processectie en voor- en nacalculatie per diezelfde indeling. Cross referencen niet alleen van uit je audit software naar het hardcopy dossier maar ook vice versa voor elk document. Al met al komt het erop neer dat je elke scheet die je laat en elke overweging die extreem basaal is, schriftelijk moet zijn vastgelegd. Dat allemaal met het idee dat dat de kwaliteit ten goede komt, terwijl het in de praktijk de kwaliteit van de werkelijke controle alleen maar benadeelt en de focus verschuift naar het indekken door vastleggingen.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zondag 8 april 2007 @ 22:30:39 #9
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_48128308
Kut wtf, je zegt dus dat het een overheidsbaan word?

tevens tvp
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_48134250
Woef waf

m.a.w. tvp
pi_48233553
vraagje hoe kan iemand in een gesprek uitleggen dat hij goed genoeg is om accountancy te volgen?
I did not ask for the life I was given,
But it was given, nonetheless.
And with it,
I did my best
pi_48233644
quote:
Op woensdag 11 april 2007 21:43 schreef nourguy het volgende:
vraagje hoe kan iemand in een gesprek uitleggen dat hij goed genoeg is om accountancy te volgen?
Je doet als het goed is een capaciteitentest die dat test
pi_48571166
Welk accountancy kantoor heeft de beste secundaire voorwaarden, en bij welke accountancy kantoren krijg je allemaal een lease-auto als je het duaal-traject volgt?

Welke accountancy kantoren verwachten het meest van je en welke wat minder?

Ben ik nu te laat om nog te solliciteren voor een plek in een duaal-traject accountancy?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 23 april 2007 @ 20:49:54 #14
101791 dramslag
Beijing 2008
pi_48646775
Big 4 hebben dezelfde arbeidsvoorwaarden.
Paar kleine verschillen, maar niets noemenswaardigs.

Wie weet trouwens wat het (positieve) onderscheid is tussen KPMG en de andere 3 van de big 4?
Meedoen is belangrijker dan winnen!
  woensdag 25 april 2007 @ 19:54:31 #15
176763 EkzCluSivv
One Of A Kind..
pi_48715771
Waar hebben jullie Accountancy gestudeerd ?
It takes a minute to learn, but a lifetime to master...
  maandag 7 mei 2007 @ 11:44:25 #16
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_49094359
Zijn er hier mensen die ook bij NIVRA-Nyenrode zitten? Zoja, hoe groot is het gedeelte van de opleiding waar je kennis van de Engelse taal nodig heb? Dus hoeveel van de boeken zijn Engels? En is het belangrijk goed Engels te kunnen?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_49098427
quote:
Op maandag 7 mei 2007 11:44 schreef MoneyTalks het volgende:
Zijn er hier mensen die ook bij NIVRA-Nyenrode zitten? Zoja, hoe groot is het gedeelte van de opleiding waar je kennis van de Engelse taal nodig heb? Dus hoeveel van de boeken zijn Engels? En is het belangrijk goed Engels te kunnen?
Ga naar de open dag en je weet het ook > Weinig
pi_49134470
Van de meeste Engelse boeken kun je een Nederlandse vertaling van kopen.
pi_49338863
Nog even wat examens maken.. en dan aan de opleiding beginnen
pi_49476107
Ik heb van de week gelezen dat Berk met schermen voor de BIG4 is gaan staan om hun slogan onder de aandacht te brengen. Wat vinden jullie van zo`n actie of wie heeft er zijn baan al opgezegd?

Persoonlijk heb ik de neiging niet.
Rot signature
pi_49483403
Berk achter spraakmakende actie in accountancybranche

Maandag 7 tot en met donderdag 10 mei 2007 was een opwindende periode in de accountancybranche. Een vrachtwagen met daarop een grote videowall dook telkens opnieuw op voor de deur van Big 4-kantoren verspreid over de Randstad. Op de videowall werden medewerkers van deze kantoren gevraagd naar hun werk/privé balans.



Met sms'jes en berichten die via de website big4.maaktdebalansop.nl verzonden konden worden, kon elke medewerker zijn hart luchten over zijn balans tussen werk en privé, een issue dat steeds belangrijker wordt in de accountancybranche. De berichten verschenen direct op het grote scherm, vaak tot vermaak van de overige collega's. Een greep uit de berichten die op de videowall verschenen:

‘Balans werk privé, niet bij mij… Gr vanaf de 5e’
‘Hebben jullie al tijd genomen om te lunchen?’
‘Balen… Weer overwerken vanavond.. Pieter’
‘Mama... ik zit hier!’
‘Iemand tijd om te tennissen vanavond? - Guido’
‘Geen balansdag vandaag?’
‘Lieve Anne..... wil je met me trouwen. xxx Max...?’
‘Jullie zijn er maar druk mee he? GRRR! EN NOU WEER AAN HET WERK!’

Maandag 7 mei werden de Rotterdamse kantoren van PWC en KPMG met een bezoek van de 'mysterieuze' vrachtwagen vereerd. Dinsdag volgden Deloitte in Voorburg en Ernst & Young in Amsterdam. Op woensdag was het de beurt aan PWC in Amsterdam (2x), op donderdag 10 mei volgden ten slotte kantoren van Deloitte en KPMG in Utrecht. Ondertussen werd druk gespeculeerd over de afzender van de bijzondere boodschap, zowel door de bezochte bedrijven als door redacties van diverse media. Veel namen werden genoemd, er bleek er echter maar één juist te zijn: Berk.

Op vrijdag 11 mei volgde de officiële bekendmaking: iedereen die via sms of de website een bericht had geplaatst, ontving een bedankje én het advies om de eigen balans op te maken via www.maakdebalansop.nl. Op deze website kan iedere accountant, belastingadviseur of andere (financieel) professional op ludieke wijze meer inzicht verkrijgen in de eigen balans tussen werk en privé.

http://www.maakdebalansop.nl/pers/fotos.html
pi_49486691
Ik heb geen problemen met de werkdruk hoor. Goede work/life balance hier
pi_50127608
Binnenkort weer examens..... externe verslaggeving
pi_50601594
wie gaan er allemaal accountancy volgen bij hogeschool van Amsterdam
I did not ask for the life I was given,
But it was given, nonetheless.
And with it,
I did my best
pi_51790158
Ik ga nu zelf naar VWO 6 en heb nog steeds interesse in Nyenrode, dat zelfs versterkt is door de opendag van maart j.l. Nu ik echt ook naar andere opleidingen kijk heb ik toch wat vragen. Eerste vraag is of het niet zwaar is, zo werken en leren en ook nog eens vrije tijd combineren? Ik kan me best voorstellen dat je als je thuis komt, ook nog even wilt relaxen. Of past de universiteit hier het programma op aan, dat ze minder vakken per trimester/blok geven dan een reguliere universiteit?

Daarnaast heb ik begrepen dat je pas na 9 jaar (of in ieder geval aan het eind) van je opleiding je de RA titel krijgt (logisch), maar ook dan pas je Master titel (voorheen Drs.). Waarom gaan jullie of hebben jullie dan toch gekozen voor Nyenrode ipv een reguliere universiteit (waar je na vier jaar al een master titel hebt)?

Laatste vraag: hoe zit het met het buitenland bij Nyenrode of hangt dit van je werkgever af? Dus een tijdje of maandje in het buitenland studeren/werken? Iemand die hier ervaring mee heeft?
  dinsdag 24 juli 2007 @ 21:20:49 #26
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_51796933
Tvp.. in september ga ik beginnen met de opleiding Accountancy op Saxion
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 25 juli 2007 @ 00:14:27 #27
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_51803967
Nog maar een tvp dan Volgend jaar 1e jaar accountancy

Heb het gevoel dat dit topic pas in september gaat lopen
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_51805912
quote:
Op dinsdag 24 juli 2007 18:18 schreef WolfsNL het volgende:
Ik ga nu zelf naar VWO 6 en heb nog steeds interesse in Nyenrode, dat zelfs versterkt is door de opendag van maart j.l. Nu ik echt ook naar andere opleidingen kijk heb ik toch wat vragen. Eerste vraag is of het niet zwaar is, zo werken en leren en ook nog eens vrije tijd combineren? Ik kan me best voorstellen dat je als je thuis komt, ook nog even wilt relaxen. Of past de universiteit hier het programma op aan, dat ze minder vakken per trimester/blok geven dan een reguliere universiteit?

Daarnaast heb ik begrepen dat je pas na 9 jaar (of in ieder geval aan het eind) van je opleiding je de RA titel krijgt (logisch), maar ook dan pas je Master titel (voorheen Drs.). Waarom gaan jullie of hebben jullie dan toch gekozen voor Nyenrode ipv een reguliere universiteit (waar je na vier jaar al een master titel hebt)?

Laatste vraag: hoe zit het met het buitenland bij Nyenrode of hangt dit van je werkgever af? Dus een tijdje of maandje in het buitenland studeren/werken? Iemand die hier ervaring mee heeft?
Wat maakt het uit dat je na 9 jaar pas je masters titel krijgt? Je doet die opleiding toch juist omdat je ernaast ook werkt? Je hebt toch al een baan, dus of je je masters titel nou na 9 of na 15 jaar krijgt, je geld krijg je toch wel.

Een masters titel is alleen handig als je een werkgever zoekt, maar als je bij Nyenrode zit, heb je bij voorbaat al een werkgever.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_51810024
hier ook een bijna eerstejaars
pi_51812710
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 01:56 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Wat maakt het uit dat je na 9 jaar pas je masters titel krijgt? Je doet die opleiding toch juist omdat je ernaast ook werkt? Je hebt toch al een baan, dus of je je masters titel nou na 9 of na 15 jaar krijgt, je geld krijg je toch wel.

Een masters titel is alleen handig als je een werkgever zoekt, maar als je bij Nyenrode zit, heb je bij voorbaat al een werkgever.
Oke, point taken. Maar feit is wel dat een titel je wel zekerheid geeft, mocht iets niet lukken o.i.d.
quote:
Op woensdag 25 juli 2007 00:14 schreef DoimeN het volgende:
Nog maar een tvp dan Volgend jaar 1e jaar accountancy

Heb het gevoel dat dit topic pas in september gaat lopen
Waar ga je het volgen?
pi_51988125
Heb je een grafische rekenmachine nodig bij opleiding van accountancy?
pi_51993634
nee
  dinsdag 31 juli 2007 @ 17:15:39 #33
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_51994007
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:56 schreef xminator het volgende:
Heb je een grafische rekenmachine nodig bij opleiding van accountancy?
Als het wel zo zou zijn had je het niet gekozen?
Je kiest een opleiding voor een rekenmachine

Grapje natuurlijk
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
pi_51994674
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 17:15 schreef DoimeN het volgende:

[..]

Als het wel zo zou zijn had je het niet gekozen?
Je kiest een opleiding voor een rekenmachine

Grapje natuurlijk
Nee dan wist ik of ik er eentje moest kopen .
pi_51994901
ik@Hanze, wie nog meer daar?
pi_52411239
Ik ga dit jaar beginnen aan de studie Accountancy & Controlling, heb er erg veel zin in en ben erg benieuwd hoe het zal zijn. Iemand die deze studie ook doet of gaat doen?
  vrijdag 17 augustus 2007 @ 13:19:45 #37
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_52448553
quote:
Op dinsdag 31 juli 2007 13:56 schreef xminator het volgende:
Heb je een grafische rekenmachine nodig bij opleiding van accountancy?
Nodig niet... Handig wel...
pi_52582206
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 00:57 schreef TheRoach het volgende:
Ik ga dit jaar beginnen aan de studie Accountancy & Controlling, heb er erg veel zin in en ben erg benieuwd hoe het zal zijn. Iemand die deze studie ook doet of gaat doen?
Ik ga nu mijn derde jaar in. En ik moet zeggen dat het tot nu toe allemaal erg meevalt. Had verwacht dat het heel erg moeilijk zou zijn, toen ik begon. Het zwaarste is het wennen aan het werken en studeren (als je NIVRA gaat doen). In elke toelichting van vakken staat ook dat voor elk college 6 uur voorbereidingstijd benodigd is... 2 colleges per week, dus na je werk moet je nog 12 uur studeren volgens NIVRA.... Ik weet niet waar zij die 12 uur vandaan toveren... Ik besteedt dat er niet aan, denk ik....

Maar ik denk als je gewoon de colleges volgt en actief meedoet, dat je alle tentamens goed kan halen... En zo niet dan herkans je het een paar keer... De werkgever betaald dat ook (als je geluk hebt)

Succes trouwens!
pi_52728474
Dag allemaal.. hier eerstejaars accountancy student.. op HBO

volgend jaar misschien naar Nyenrode daarom wat vragen voor mensen die er al studeren:

- Hoeveel krijg je nou netto als eerstejaars?
- En wat qua sec. voorwaarden? (gewoon interesse niet dat ik het direct voor het geld doe maar ben gewoon benieuwd).
- Hoe en waar wonen jullie, op de campus of gewoon nog thuis?
- Waar werk je, welke stad bedoel ik dan aangezien je elke vrijdag college weer ergens anders hebt. Ik zit nu nl. al op kamers maar dat is in het Noorden van het land..

Zomaar een paar vraagjes dus.. alvast bedankt voor jullie antwoorden.
pi_52728889
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:36 schreef NickeN. het volgende:
Dag allemaal.. hier eerstejaars accountancy student.. op HBO

volgend jaar misschien naar Nyenrode daarom wat vragen voor mensen die er al studeren:

- Hoeveel krijg je nou netto als eerstejaars?
- En wat qua sec. voorwaarden? (gewoon interesse niet dat ik het direct voor het geld doe maar ben gewoon benieuwd).
- Hoe en waar wonen jullie, op de campus of gewoon nog thuis?
- Waar werk je, welke stad bedoel ik dan aangezien je elke vrijdag college weer ergens anders hebt. Ik zit nu nl. al op kamers maar dat is in het Noorden van het land..

Zomaar een paar vraagjes dus.. alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Hoeveel krijg je nou netto als eerstejaars? >> Dat ligt er aan waar je gaat werken... Toen ik 2 jaar geleden begon vanaf het VWO was het 1150, inmiddels is dat startsalaris 1300. Bij andere kantoren zal het misschien hoger liggen.

En wat qua sec. voorwaarden? >> Ligt er ook aan waar je gaat werken. maar meestal wel een voorloopauto of al meteen een leaseauto. En meestal een telefoon. Daarnaast krijg je korting met je ziektekosten verzekering, internetaansluiting, ze betalen je studie, je boeken, tentamens, hertentamens enzovoorts.

Hoe en waar wonen jullie? >> Ik woon op mezelf in een appartementje in het centrum van Zwolle.

Waar werk je, welke stad >> Mijn hoofdkantoor is Amsterdam, en mijn klantenkring zit vooral in flevoland / het gooi en gelderland. (studie volg ik aan nyenrode, met cursusplaats Zwolle)
pi_52728916
daarnaast kan je er wel op rekenen dat je binnen 2 a 3 jaar je salaris hebt verdubbeld
pi_52729268
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef Daanno86 het volgende:
daarnaast kan je er wel op rekenen dat je binnen 2 a 3 jaar je salaris hebt verdubbeld
Bedankt voor de informatie.. als het HBO totaal niet bevalt weet ik direct waar ik aan toe ben.

Bedankt voor de info.
pi_52729549
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:03 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Bedankt voor de informatie.. als het HBO totaal niet bevalt weet ik direct waar ik aan toe ben.

Bedankt voor de info.
En als je eerst je HBO accountancy afmaakt (inclusief je stages) en dan aan de slag gaat met daarnaast je masteropleiding tot RA dan zit je als startsalaris wel ruim boven de 2000.
pi_52731272
Bij welke kantoren kan je o.a. een duaal traject volgen?
pi_52731524
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:22 schreef xminator het volgende:
Bij welke kantoren kan je o.a. een duaal traject volgen?
Bij alle grote kantoren wel, en volgens mij ook wel heel veel middel/kleinere kantoren.. kijk anders ff op de site van Nyenrode
pi_52731568
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:51 schreef Daanno86 het volgende:
daarnaast kan je er wel op rekenen dat je binnen 2 a 3 jaar je salaris hebt verdubbeld
1300 schoon vanaf het VWO lijkt me wel erg enthousiast en erop rekenen dat je je salaris binnen 2-3 jaar hebt verdubbeld al helemaal. Dat is 2600 netto met 2 jaar werkervaring zonder diploma.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_52731881
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:35 schreef nostra het volgende:

[..]

1300 schoon vanaf het VWO lijkt me wel erg enthousiast en erop rekenen dat je je salaris binnen 2-3 jaar hebt verdubbeld al helemaal. Dat is 2600 netto met 2 jaar werkervaring zonder diploma.
Dat lijkt me inderdaad achteraf gezien ook best wel veel, kan iemand anders dit misschien corrigeren of bevestigen?
pi_52731977
http://www.belastingdienst.nl/werken/werken-19.html#P134_18784

bij de belastingdienst krijg je ¤17.500,- bruto per jaar.
pi_52733041
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:48 schreef NickeN. het volgende:
Dat lijkt me inderdaad achteraf gezien ook best wel veel, kan iemand anders dit misschien corrigeren of bevestigen?
Ik begon zelf 8 jaar geleden vanaf het VWO op 2.000 gulden bruto, op 1-9. Dat werd per 31-12 2.400 gulden en het jaar daarop 3.500. Maar nogmaals, dat is bruto, ik denk dat de poster dat ook bedoelt. Alhoewel ik ook niet geloof dat de gemiddelde VWO'er na 2 jaar op 2700 bruto zit, het zou wellicht in speciale individuele gevallen *kunnen*, maar zeer zeker niet "ga er maar vanuit".
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_52747217
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 17:35 schreef nostra het volgende:

[..]

1300 schoon vanaf het VWO lijkt me wel erg enthousiast en erop rekenen dat je je salaris binnen 2-3 jaar hebt verdubbeld al helemaal. Dat is 2600 netto met 2 jaar werkervaring zonder diploma.
Het klopt wel hoor dat je vanaf het VWO 1300 bruto per maand verdient. (iig waar ik werk). En die verdubbeling klopt in mijn geval wel, alhoewel ging ik dan uit van van toenmalige startsalaris van 1150. (Die 2600 is inderdaad te hoog gegrepen).
pi_52755846
quote:
Op donderdag 16 augustus 2007 00:57 schreef TheRoach het volgende:
Ik ga dit jaar beginnen aan de studie Accountancy & Controlling, heb er erg veel zin in en ben erg benieuwd hoe het zal zijn. Iemand die deze studie ook doet of gaat doen?
RuG? Daar begin ik volgende week aan het tweede jaar van de opleiding. Heb de propedeuse Economie & Management gedaan en redelijk makkelijk gehaald. Als je de stof gewoon op een normaal niveau bijhoudt dan is het zeker goed te doen. Ben benieuwd wat het tweede jaar mij zal brengen met belastingrecht en financiele verslaglegging enzo...
pi_52774935
Ik heb bedrijfskunde (aan de RUG), achteraf was het niet zo heel veel voor mij. Allemaal van die saaie dingen als methodolgie, onderzoeksmethoden enz. wat helemaal niets voor mij is. Daarom heb ik mssn niet eens de 45 punten (edit: heb zojuist gezien dat ik me hertentamen heb gehaald , dus heb de 45 punten), wordt nog spannend. Maar wat ik hoor van A&C is het veel meer met cijfertjes en alles en dat ligt me beter dan methodologie en al dat andere geneuzel.

[ Bericht 18% gewijzigd door TheRoach op 29-08-2007 14:16:09 (cijfer teruggekregen) ]
pi_52785794
quote:
Op woensdag 29 augustus 2007 10:46 schreef TheRoach het volgende:
Ik heb bedrijfskunde (aan de RUG), achteraf was het niet zo heel veel voor mij. Allemaal van die saaie dingen als methodolgie, onderzoeksmethoden enz. wat helemaal niets voor mij is. Daarom heb ik mssn niet eens de 45 punten (edit: heb zojuist gezien dat ik me hertentamen heb gehaald , dus heb de 45 punten), wordt nog spannend. Maar wat ik hoor van A&C is het veel meer met cijfertjes en alles en dat ligt me beter dan methodologie en al dat andere geneuzel.
dus jij begint nu ook met het 2e jaar A&C?
pi_52786878
Ja klopt, volgende week
  donderdag 30 augustus 2007 @ 20:20:38 #55
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_52820416
quote:
Op dinsdag 28 augustus 2007 10:34 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

Het klopt wel hoor dat je vanaf het VWO 1300 bruto per maand verdient. (iig waar ik werk). En die verdubbeling klopt in mijn geval wel, alhoewel ging ik dan uit van van toenmalige startsalaris van 1150. (Die 2600 is inderdaad te hoog gegrepen).
Bruto inderdaad jah, 1.300 netto ga je niet halen direct van het VWO. Bij ons verdienen beginnend VWO'ers 1.360 volgens mij, toch best veel geld voor iemand zonder enige ervaring of relevante opleiding hoor! En dan heb ik het nog niet eens over de overige arbeidsvoorwaarden.
pi_52820705
quote:
Op donderdag 30 augustus 2007 20:20 schreef bmwdevil het volgende:

[..]

Bruto inderdaad jah, 1.300 netto ga je niet halen direct van het VWO. Bij ons verdienen beginnend VWO'ers 1.360 volgens mij, toch best veel geld voor iemand zonder enige ervaring of relevante opleiding hoor! En dan heb ik het nog niet eens over de overige arbeidsvoorwaarden.
Bruto inderdaad, en zoals je al zegt, vind ik dat nog belachelijk veel geld. Ik weet nog wel dat ik met open mond het salarisvoorstel van 2000 gulden bekeek toen ik de brievenbus opende, like OMG. Als je ziet wat er van het HEAO komt, schotel ze een kolommenbalans voor en ze hebben geen idee waar ze naar aan het kijken zijn.

Maar goed, je kan idd best doorgroeien naar 2600 bruto na 2 jaar ervaring, maar om daar als standaard vanuit te gaan vind ik wel heel enthousiast. Ik vind 2000 voor zo'n jochie al een heule hoop geld, maar als het een topper is, dan kan die dubbel natuurlijk prima. Maar om het nou voor te schotelen hier als "goh schrijf je in en als je normaal je werk doet dan krijg je dat", nou nee.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_53082487
Bevalt goeddddddd, ik kom vanaf het VWO en een kolommenbalans is geen probleem

1337 bruto
207 voor de deur met tankpas
Prima colleges en klas
Prima mede 1ste jaars collegas
Morgen eerste dag met de andere collegas
pi_53277370
het bevalt mij ook erg goed. Na 2 weken intern cursus en beginselen boekhouden, nu eerste week bij een klant.
Het is wel een grote omschakeling van vwo naar NIVRA, maar je krijgt er ook veel voor terug.
pi_53278709
quote:
Op dinsdag 18 september 2007 18:59 schreef deman1 het volgende:
het bevalt mij ook erg goed. Na 2 weken intern cursus en beginselen boekhouden, nu eerste week bij een klant.
Het is wel een grote omschakeling van vwo naar NIVRA, maar je krijgt er ook veel voor terug.
Zeker, volgende week eerste echte klant kijk er erg naar uit.

Trouwens weekindeling voor de geintreseerden

Maandag t/m Woensdag
7 uur op
Half 8 weg
Tussen 8 en half 9 aanwezig
Tussen 5 en 6 weg
Daarna Eten, Tv Kijken en vooral ontspannen

Donderdag:
Half 8 op
8 uur weg
9 uur college
12 uur naar huis
Tussen 3 en 5 Huiswerk voor vrijdag maken wat nog over is.
Daarna Eten, Tv Kijken en vooral ontspannen

Vrijdag:
Half 8 op
8 uur weg
9 uur college
12 uur lunch
1 uur college
4 uur naar huis
STAPPENNNNNNNN

Zaterdag:
Uitslapen en Stappen / Winkelen etc.

Zondag:
Uitslapen en tussen 2 en 5 huiswerk maken voor dond/vr.

[ Bericht 19% gewijzigd door JopJuh op 18-09-2007 19:45:28 ]
pi_53364311
Welke cursusplaats zit je eigeniljk JopJuh?
pi_53366547
quote:
Op vrijdag 21 september 2007 19:47 schreef deman1 het volgende:
Welke cursusplaats zit je eigeniljk JopJuh?
Rotterdam
pi_53382621
Ik heb al enigzins voorbij zien komen wat de arbeidsvoorwaarden/salaris is van de heren die direct van het vwo afkomen en aan de slag gaan....Weet iemand wat het startsalaris is en de overige arbeidsvoorwaarden zijn voor mensen die een Bachelor en/of Master Accountancy hebben?
pi_53383750
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 16:14 schreef Pulu het volgende:
Ik heb al enigzins voorbij zien komen wat de arbeidsvoorwaarden/salaris is van de heren die direct van het vwo afkomen en aan de slag gaan....Weet iemand wat het startsalaris is en de overige arbeidsvoorwaarden zijn voor mensen die een Bachelor en/of Master Accountancy hebben?
Dus als je wilt instromen @ nivra master bijv. ? Ik geloof 2500 netto + Auto (207/Clio/Ibiza)
pi_53384237
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:09 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Dus als je wilt instromen @ nivra master bijv. ? Ik geloof 2500 netto + Auto (207/Clio/Ibiza)
Na het behalen van mijn bachelor (studeer aan de Eramus Uni) ben ik van plan aan de slag te gaan en in deeltijd mijn master te halen...

Trouwens was dat de keuze die je mocht maken m.b.t. auto's? En hoeveel privékilometers mag je rijden?
pi_53384678
Bij PwC mag je kiezen wat je wil, rekening houdend met een bepaald budget. 20.000 privé km per jaar
pi_53384772
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:09 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Dus als je wilt instromen @ nivra master bijv. ? Ik geloof 2500 netto + Auto (207/Clio/Ibiza)
mooi niet 2500 netto... meer 2250 bruto

die auto klopt wel, mits binnen een bepaald budget
pi_53384984
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

mooi niet 2500 netto... meer 2250 bruto

die auto klopt wel, mits binnen een bepaald budget
Wat is het budget? En krijg je een tankpas? Ik vermoedde al dat Jobjuh zich had vergist...2250 Bruto is ook niet slecht...kom je volgens mij aan een dikke 1500/1600 netto

Trouwens hoe lang verbind je je contractueel als je werkgever je opleiding voor je betaalt?
pi_53386364
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:58 schreef Pulu het volgende:

[..]


Trouwens hoe lang verbind je je contractueel als je werkgever je opleiding voor je betaalt?
ik wil dat ook weten.
pi_53386466
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:58 schreef Pulu het volgende:
Trouwens hoe lang verbind je je contractueel als je werkgever je opleiding voor je betaalt?
Over het algemeen moet je de studiekosten van de afgelopen drie jaar verhoudingsgewijs terugbetalen (1/3 van de kosten van 2-3 jaar terug, 2/3 van de kosten van 1-2 jaar terug en alles van het afgelopen jaar). Overigens loopt dat wel los als je ontslagen zou worden, en als je naar een andere werkgever binnen de accountancy overstapt is het gebruikelijk dat die de studieschuld overneemt. Er zit, bij mijn werkgever althans, geen minimale arbeidstijd aan vast.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_53388117
quote:
Op zaterdag 22 september 2007 17:49 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

mooi niet 2500 netto... meer 2250 bruto

die auto klopt wel, mits binnen een bepaald budget
Ja bruto excuus, ik kwam van het vwo en mochten kiezen uit 207/Ibiza/Clio/Polo maar dat was voor de mensen die van universiteit afkwamen precies hetzelfde. Daarnaast ook een tankpas ja.
pi_53496089
Welke kantoren geven nou welke salarissen aan mensen die dit traject (na vwo) gaan volgen?
En welke kantoren hebben welke secundaire voorwaarden?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_53496372
ik zal iets verder kijken dan je neus lang is wat betreft arbeidsvoorwaarden, maar goed...

-Salaris ligt rond de 1250-1450 euro.
-The big 4 allemaal (instap)auto. Kleinere kantoren niet of OV.
pi_53498188
quote:
Op woensdag 26 september 2007 20:33 schreef deman1 het volgende:
ik zal iets verder kijken dan je neus lang is wat betreft arbeidsvoorwaarden, maar goed...

-Salaris ligt rond de 1250-1450 euro.
-The big 4 allemaal (instap)auto. Kleinere kantoren niet of OV.
Dat is vanaf VWO ja ong.

[ Bericht 2% gewijzigd door JopJuh op 26-09-2007 21:45:04 ]
pi_53519236
Bij de verschillende kantoren komen de arbeidsvoorwaarden aardig overeen.
Er zitten kleine verschillen in bijvoorbeeld gsm-abo, maar deze zijn niet onoverkomelijk
Voor de rest gewoon lekker gaan solliciteren bij de kantoren die je leuk lijkt en dan maar uitkiezen
pi_53520993
quote:
Op donderdag 27 september 2007 16:24 schreef deman1 het volgende:
Bij de verschillende kantoren komen de arbeidsvoorwaarden aardig overeen.
Er zitten kleine verschillen in bijvoorbeeld gsm-abo, maar deze zijn niet onoverkomelijk
Voor de rest gewoon lekker gaan solliciteren bij de kantoren die je leuk lijkt en dan maar uitkiezen
Zolang je bij de big 4 blijft ja
pi_53525739
Ja maar wat zijn dan de verschillen tussen de accountantskantoren?? Waarom hebben jullie gekozen voor degene die jullie gekozen hebben..
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_53525979
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:18 schreef MoneyTalks het volgende:
Ja maar wat zijn dan de verschillen tussen de accountantskantoren?? Waarom hebben jullie gekozen voor degene die jullie gekozen hebben..
Op gevoel.
Ik heb alleen maar bij de grote kantoren gesolliciteerd. Arbeidsvoorwaarden zijn nagenoeg gelijk, dus heb gekozen waar ik voor mijn gevoel de leukste tijd ga hebben.
Tot nu toe nog geen spijt gehad
Meedoen is belangrijker dan winnen!
pi_53529623
quote:
Op donderdag 27 september 2007 20:25 schreef dramslag het volgende:

Op gevoel.
pi_53553709
quote:
Op donderdag 27 september 2007 17:19 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Zolang je bij de big 4 blijft ja
Want?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_53557686
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 20:42 schreef nostra het volgende:

[..]

Want?
De kleinere kantoren betalen echt een stuk minder qua startsalarissen, geven je meer AA dan RA werk de eerste jaren en hebben mindere arbeidsvoorwaarden.

Bijv BDO levert je het eerste jaar geen auto, je kunt er wel voor kiezen maar dan ben je 150 euro meer kwijt dan bij de big 4. Om maar even gauw wat te noemen.
pi_53563954
quote:
Op vrijdag 28 september 2007 23:17 schreef JopJuh het volgende:
De kleinere kantoren betalen echt een stuk minder qua startsalarissen, geven je meer AA dan RA werk de eerste jaren en hebben mindere arbeidsvoorwaarden.

Bijv BDO levert je het eerste jaar geen auto, je kunt er wel voor kiezen maar dan ben je 150 euro meer kwijt dan bij de big 4. Om maar even gauw wat te noemen.
Dat zal dan voornamelijk voor VWO'ers gelden. Het idee dat de arbeidsvoorwaarden van de Big Four altijd beter zijn dan die van kleinere kantoren (en dan heb ik het nog niet eens over kantoren als een Berk, BDO, Mazars) is niet helemaal reeel. Bovendien denk ik niet dat het verstandig, maar wel enigszins begrijpelijk, is om je blind te staren op startvoorwaarden - helemaal niet als je vanaf het VWO komt, omdat je doorgroeimogelijkheden zo groot zijn. Die 150 euro meer betalen het eerste jaar, of 500 euro meer verdienen over vier jaar. En de scheidslijn tussen AA en RA werk is ook wat diffuus: als je met een RA praat, is een AA een boekhouder; als je met een AA praat is een RA de grote boze jongen die de hele controlepraktijk naar zich toe wil trekken. Genoeg AA's though waarvoor je redelijk omvangrijke audits voor het grotere MKB kan uitvoeren - waarbij wel belangrijk is of je persoonlijke voorkeur daar ligt uiteraard.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_53564165
Hoe kom je erbij dat je als je het eerste jaar 150 euro meer betaald bij een kantoor, je over 4 jaar 500 euro meer kunt verdienen dan bij een ander kantoor?
pi_53564883
quote:
Op zaterdag 29 september 2007 11:48 schreef deman1 het volgende:
Hoe kom je erbij dat je als je het eerste jaar 150 euro meer betaald bij een kantoor, je over 4 jaar 500 euro meer kunt verdienen dan bij een ander kantoor?
Omdat ik weet wat er gemiddeld verdiend wordt door medestudenten met een zelfde opleidingstraject, en wat ik en collega's en andere kennissen binnen de accountancy verdienen. Zowel Big Four als kleiner.
Niet dat je nou gegarandeeerd bent van het een of het ander, ik wil er alleen maar mee aangeven dat de arbeidsvoorwaarden van de Big Four zeker niet het beste van de markt zijn, dat je niet bang hoeft te zijn dat je altijd achterloopt als je bij een kleiner kantoor zit en voornamelijk dat je startvoorwaarden niet de doorslag moeten geven.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_53570087
daar kan ik het alleen maar eens mee zijn
  maandag 8 oktober 2007 @ 11:24:44 #85
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_53786545
Aankomende woensdag naar de inhousedag van Deloitte, ben benieuwd
pi_53836269
Wat is het verschil tussen de duaal-opleiding bij de Belastingdienst en bij een "big four" kantoor?

En nemen ze trouwens ook mensen aan die na het vwo een jaartje gestudeerd hebben en erachter kwamen dat die studie niks voor hun was? Of maakt dat niks uit (ik zal 20 jaar oud zijn als ik volgend jaar start met zo'n duaal opleiding accountancy )
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_53844879
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 12:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat is het verschil tussen de duaal-opleiding bij de Belastingdienst en bij een "big four" kantoor?

En nemen ze trouwens ook mensen aan die na het vwo een jaartje gestudeerd hebben en erachter kwamen dat die studie niks voor hun was? Of maakt dat niks uit (ik zal 20 jaar oud zijn als ik volgend jaar start met zo'n duaal opleiding accountancy )
Dat is geen probleem en de belastingmaatschap is wat ik hoor van me collegas, vele jaren hetzelfde niveau
  woensdag 10 oktober 2007 @ 19:19:11 #88
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_53845059
Bij de belastingdienst zal de werkdruk wat minder hoog zijn. Die doorlopen ook op een andere manier het studietraject. Als je bij een ac kantoor werkt heb je op vrijdag studie, bij de belastingdienst werk je een X aantal weken achter elkaar en dan heb je een X aantal weken studie achter elkaar met maar drie dagen studie en dus twee dagen vrij per week. Ook heb je bij de belastingdienst meer vrije dagen. Daar staat weer tegenover dat een ac kantoor volgens mij iets beter betaald en je bijv een leaseauto 'krijgt'.

Qua leeftijd maakt het niets uit hoor, ik ben zelf ook pas op mn 21ste begonnen met het duale bachelor traject bij Nyenrode.
pi_54135339
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 19:19 schreef bmwdevil het volgende:
Bij de belastingdienst zal de werkdruk wat minder hoog zijn. Die doorlopen ook op een andere manier het studietraject. Als je bij een ac kantoor werkt heb je op vrijdag studie, bij de belastingdienst werk je een X aantal weken achter elkaar en dan heb je een X aantal weken studie achter elkaar met maar drie dagen studie en dus twee dagen vrij per week. Ook heb je bij de belastingdienst meer vrije dagen. Daar staat weer tegenover dat een ac kantoor volgens mij iets beter betaald en je bijv een leaseauto 'krijgt'.

Qua leeftijd maakt het niets uit hoor, ik ben zelf ook pas op mn 21ste begonnen met het duale bachelor traject bij Nyenrode.
Rijdt die 320 van je nog? (forum autoweek )

Ik zit op dit moment (na bachelor International Business Management) serieus te overwegen om de overstap te maken naar Master accountancy op de NIVRA. Zal eerste tijd hard werken worden omdat ik waarschijnlijk ook nog enkele vakken moet inhalen van de bachelor (hoeveel is nog de vraag, trage studieadviseur aldaar).

Hoe is jou werk/studie/vrije tijd balans? Ik wil best veel en hard werken, graag zelfs, maar er zitten grenzen aan.
pi_54289175
Ik heb gesolliciteerd voor beginnend assistent accountant bit Arenthals Grant Thornton,
heeft iemand ervaring met deze bedrijf en weet iemand toevallig hoe de sollicitatie zal verlopen?
alvast bedankt.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  dinsdag 13 november 2007 @ 17:34:47 #91
158162 Majeztic
State Property
pi_54580077
Ik ga vanaf volgend jaar ook A&C doen (ben nu Eerste jaar BDK), wat is het verschil tussen een HBO'er die accountancy studeert en een WO'er die hetzelfde doet?
Fa'ka?
pi_54777096
Zijn er nog mensen die zich aan het voorbereiden zijn op de AOT van januari? Ik wel en ik heb er zin in
pi_54778571
AOT? Wat is het, waar is het, waarom is het?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_54778667
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 12:46 schreef MoneyTalks het volgende:
Wat is het verschil tussen de duaal-opleiding bij de Belastingdienst en bij een "big four" kantoor?

En nemen ze trouwens ook mensen aan die na het vwo een jaartje gestudeerd hebben en erachter kwamen dat die studie niks voor hun was? Of maakt dat niks uit (ik zal 20 jaar oud zijn als ik volgend jaar start met zo'n duaal opleiding accountancy )
Bij de Belastingdienst hoef je geen reet te doen, heb je 3 dagen per week les en 2 vrij, of vier dagen per week stage, het is echt superrelaxed, salaris is vanaf het begin goed, als je het handig speelt met PZ ("da's veeeel makkelijker voor jullie!") kun je een OV regelen, een echte dus, waar je zowel doordeweeks als in het weekend mee mag...

Feit blijft dat de Belastingdienst niet bepaald inspirerend is, en dat van mijn oude klas voor zover ik weet meer dan de helft gestopt is, danwel is ontslagen, danwel is overgestapt naar een commerciele, zonder ook maar een cent terug te betalen. Whaha. Ha.

Ik heb het anderhalf jaar gedaan, maar kwam toen tot de ontdekking dat ik veel liever iets creatiefs deed. (En dat was dus niet creatief boekhouden.)
pi_54778737
quote:
Op donderdag 22 november 2007 11:05 schreef MoneyTalks het volgende:
AOT? Wat is het, waar is het, waarom is het?
OAT bedoel ik natuurlijk
pi_54778742
quote:
Op woensdag 10 oktober 2007 19:19 schreef bmwdevil het volgende:
Daar staat weer tegenover dat een ac kantoor volgens mij iets beter betaald en je bijv een leaseauto 'krijgt'.
Wij verdienden meer dan de KPMG'ers die we op tentamens tegenkwamen. In het eerste jaar zaten wij op bijna 1700 bruto, KPMG op 1200 of zo. Ja, ze hadden wel een auto geloof ik, maar wij een OV, en die zijn ook flink wat waard. Als je echt veel om auto's geeft, dan zit je bij de fiscus verkeerd, die demotiveren dat ontzettend. Er is ook amper parkeerplaats, en ze vergoeden geen reet als je met de auto op controle bent geweest. Over controles gesproken, je mag dan ook elke dag voor 12 euro lunch declareren of zo.
pi_54785417
quote:
Op donderdag 22 november 2007 11:15 schreef Geitesollewok het volgende:

[..]

OAT bedoel ik natuurlijk
Zelfde vragen..
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_54786362
quote:
Op donderdag 22 november 2007 17:59 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Zelfde vragen..

OAT = Overalltoets

Toets met AO, externe verslaggeving en controlebeginselen. Is ter vervanging van de landelijke examens als ik het goed heb.
Is bij iedere HEAO-Accountancy opleiding op 15 januari
  zaterdag 8 december 2007 @ 11:55:14 #99
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55121832
weet iemand hoe hoog het salaris ongeveer ligt als je na een studie economie op de uni verder gaat met RA? (niet dat het echt belangrijk is, ga sowieso toch wel RA doen, maar was toch ff benieuwd )
pi_55139463
Vandaag (gister) was open dag bij NIVRA-Nyenrode, heb me aangemeld voor meeloopdagen bij Arenthals Grant Thornton, BDO en Deloitte. In januari is er nog een open dag, ik denk dat ik dan maar gewoon weer ga en eventueel voor meeloopdagen bij andere bedrijven ga checken (Mazars, KPMG ofzo). Even kijken wat me het meest bevalt
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55143724
quote:
Op zondag 9 december 2007 02:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Vandaag (gister) was open dag bij NIVRA-Nyenrode, heb me aangemeld voor meeloopdagen bij Arenthals Grant Thornton, BDO en Deloitte. In januari is er nog een open dag, ik denk dat ik dan maar gewoon weer ga en eventueel voor meeloopdagen bij andere bedrijven ga checken (Mazars, KPMG ofzo). Even kijken wat me het meest bevalt
Ja, ik wou er ook heen maar kon niet..

Gelukkig in Januari nog een keer.. .

Hoe beviel het? Hoe was de sfeer?

Ben je al bezig met HBO of VWO?

Ik ben benieuwd..
pi_55148505
Nee ik ben dit jaar al geslaagd voor VWO, ben begonnen met bestuurskunde aan de Erasmus, maar dat beviel me niet. Dus nu doe ik even niks en wil ik volgend jaar beginnen met accountancy. Sfeer was een beetje onwennig denk ik, maar dat is wel een beetje gewoon, want ja, allemaal VWO'ers (en een paar HBO'ers) die meteen in aanraking komen met het bedrijfsleven, das natuurlijk wel een wereld van verschil. Maar je moet gewoon een praatje maken met de mensen van die bedrijven die daar staan, je kan ze van alles vragen wat je wil.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55148594
aaah julllie beginnen aan de bachelor. Ik ga de master doen in September, open dag voor mij is dus in maart. Ik dacht al, Januari
  maandag 10 december 2007 @ 17:41:31 #104
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55172676
quote:
Op zondag 9 december 2007 02:47 schreef MoneyTalks het volgende:
Vandaag (gister) was open dag bij NIVRA-Nyenrode, heb me aangemeld voor meeloopdagen bij Arenthals Grant Thornton, BDO en Deloitte. In januari is er nog een open dag, ik denk dat ik dan maar gewoon weer ga en eventueel voor meeloopdagen bij andere bedrijven ga checken (Mazars, KPMG ofzo). Even kijken wat me het meest bevalt
Trok AGT jou wel dan? Ik heb er pas geleden gesprekje mee gehad en mij trok het dus echt totaal niet
pi_55179162
quote:
Op maandag 10 december 2007 17:41 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Trok AGT jou wel dan? Ik heb er pas geleden gesprekje mee gehad en mij trok het dus echt totaal niet
Waar is de hiërarchie nou het grootst? EY, Price, of ook bij KPMG (ken dat bedrijf nog totaal niet), and what about AGT?

Bij Deloitte iig niet!
pi_55192874
quote:
Op maandag 10 december 2007 17:41 schreef Vincenski het volgende:

[..]

Trok AGT jou wel dan? Ik heb er pas geleden gesprekje mee gehad en mij trok het dus echt totaal niet
Wat trok jou niet aan AGT dan? Ik sprak met een aardige gast, maarja ik kan geen oordeel geven over een heel bedrijf over één gesprekje. Ik denk dat Deloitte juist het minst bij mij past, komt een beetje elitair op mij over.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55225927
hey allemaal,

ik doe momenteel de studie economie op de erasmus universiteit(1e jaar) alleen ik zit nu te twijfelen. Ik ben er gewoon helemaal over uit dat ik verder wil in de accountancy. Alleen hoorde ik laatst over de mogelijkheid om het duaal te doen, wat erg aantrekkelijk klinkt. Je doet er uiteindelijk een paar jaar langer over voor de RA titel maar je hebt dan wel inmiddels 7-8 jaar werkervaring. Heeft iemand hier nog tips of ervaringen over dit duale traject?
pi_55251921
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:00 schreef chabo het volgende:
hey allemaal,

ik doe momenteel de studie economie op de erasmus universiteit(1e jaar) alleen ik zit nu te twijfelen. Ik ben er gewoon helemaal over uit dat ik verder wil in de accountancy. Alleen hoorde ik laatst over de mogelijkheid om het duaal te doen, wat erg aantrekkelijk klinkt. Je doet er uiteindelijk een paar jaar langer over voor de RA titel maar je hebt dan wel inmiddels 7-8 jaar werkervaring. Heeft iemand hier nog tips of ervaringen over dit duale traject?
Het is niet een paar jaar langer Ik zou gelijk duaal gaan doen bevalt prima
pi_55252266
Ik zou wel graag willen weten welke vakken duale studenten van de NIVRA krijgen. Ik doe Accountancy & Controlling op de RuG en heb op zich een best brede opleiding met vakken die over economie gaan, management, bedrijfskundig en natuurlijk de accountancy-vakken. Welke vakken krijg je op de NIVRA? Alleen accountancy-gericht of ook wel wat breder?
pi_55254031
jopjuh welke maand ben jij begonnen?Ben benieuwd of ik nu nog aangenomen kan worden. En bij welke van de big4 werk je?
pi_55254506
quote:
Op donderdag 13 december 2007 20:40 schreef chabo het volgende:
jopjuh welke maand ben jij begonnen?Ben benieuwd of ik nu nog aangenomen kan worden. En bij welke van de big4 werk je?
E&Y als je in z'n fotoboek kijk
pi_55255437
quote:
Op donderdag 13 december 2007 20:40 schreef chabo het volgende:
jopjuh welke maand ben jij begonnen?Ben benieuwd of ik nu nog aangenomen kan worden. En bij welke van de big4 werk je?
Ernst en Young inderdaad, ben begonnen per 1 september en afgelopen 1 december is er nog iemand bijgekomen die aan de master is begonnen dus ik denk dat als je goed overlegt met een recruiter er wel het een en andere mogelijk is.
pi_55255878
quote:
Op donderdag 13 december 2007 21:50 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Ernst en Young inderdaad, ben begonnen per 1 september en afgelopen 1 december is er nog iemand bijgekomen die aan de master is begonnen dus ik denk dat als je goed overlegt met een recruiter er wel het een en andere mogelijk is.
waar volg je eigenlijk de studie?
pi_55256923
quote:
Op donderdag 13 december 2007 22:05 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

waar volg je eigenlijk de studie?
Nyenrode, bachelor. Cursuslocatie: Rotterdam
pi_55258664
quote:
Op donderdag 13 december 2007 20:40 schreef chabo het volgende:
jopjuh welke maand ben jij begonnen?Ben benieuwd of ik nu nog aangenomen kan worden. En bij welke van de big4 werk je?
Je moet al ingeschreven staan bij NIVRA-Nyenrode wil je nu nog ergens terecht komen. Met jouw huidige studie zullen ze waarschijnlijk zeggen dat je pas in september kan beginnen. Maarja, vind je de colleges boekhouden met Bouwertje niet leuk dan? (Ik heb stiekem de afgelopen weken een paar colleges gevolgd, ben afgelopen maand gestopt met Bestuurskunde aan de EUR en wil nu accountancy doen)
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55258911
quote:
Op donderdag 13 december 2007 23:48 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Je moet al ingeschreven staan bij NIVRA-Nyenrode wil je nu nog ergens terecht komen. Met jouw huidige studie zullen ze waarschijnlijk zeggen dat je pas in september kan beginnen. Maarja, vind je de colleges boekhouden met Bouwertje niet leuk dan? (Ik heb stiekem de afgelopen weken een paar colleges gevolgd, ben afgelopen maand gestopt met Bestuurskunde aan de EUR en wil nu accountancy doen)
haha juist wel altijd lachen daar maar het lijkt me ideaal om dat ook in de praktijk te brengen die kennis wat ga jij nu dit jaar doen?
pi_55280344
quote:
Op donderdag 13 december 2007 23:59 schreef chabo het volgende:

[..]

haha juist wel altijd lachen daar maar het lijkt me ideaal om dat ook in de praktijk te brengen die kennis wat ga jij nu dit jaar doen?
Ik ga de rest van het jaar actief sporten (is er een beetje bij ingeschoten het laatste half jaar ), wat meer werken, en uitzoeken door middel van meeloopdagen bij welk bedrijf ik wil werken en me dan zo goed mogelijk voorbereiden op sollicitatiegesprekken.

Trouwens, bij zo'n sollicitatieprocedure hoort toch ook onder andere een competentietest enzo, en andere tests? Wat voor tests zijn het, hoe kan je je erop voorbereiden, wat voor uitkomst willen zij eigenlijk zien (welke competenties moet je hebben?)?

Maar nog even terugkomend op dat je nu eigenlijk al bij een accountskantoor wilt werken, misschien moet je gewoon even rondbellen naar recruiters, want misschien kunnen ze best nog iemand voor de koffie en het kopiëren gebruiken (en een klein beetje echt werken), en dan werk je op die manier al vast een beetje in en begin je in september officieel Kweet niet of dat mogelijk is, maar dat zou je moeten navragen.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55280535
quote:
Op vrijdag 14 december 2007 22:28 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]
Trouwens, bij zo'n sollicitatieprocedure hoort toch ook onder andere een competentietest enzo, en andere tests? Wat voor tests zijn het, hoe kan je je erop voorbereiden, wat voor uitkomst willen zij eigenlijk zien (welke competenties moet je hebben?)?
Persoonlijkheidstest en Competentietest. Oefenen kan op www.intermediar.nl
Stelt niet zoveel voor eigenlijk

Edit
Voorbeelden van de testjes staat hier: http://www.intermediair.nl/iq_test_index.jsp?rubriek=76104
pi_55283516
Ik heb gisteren een cursus gehad bij deloitte via de efr en gelijk even met een recruiter gepraat. Maar die zei dus dat alles idd vanaf september begon omdat begin van het nieuwe jaar het heel druk is. Had eigenlijk niet gevraagd of ik nog snel kon instromen. Volgende week haar even opbellen. Ik heb vorige week ook al online gesolliciteerd voor E&Y en KPMG. Alleen nog niks van gehoord helaas.
pi_55283623
Owja nog een vraagje jopjuh. Als je savonds thuis komt moet je dan altijd nog studeren of doe je dat in het weekend? En hoelang zijn de dagen die je maakt?
  zaterdag 15 december 2007 @ 02:48:50 #121
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55285428
quote:
Op maandag 10 december 2007 22:08 schreef NickeN. het volgende:

[..]

Waar is de hiërarchie nou het grootst? EY, Price, of ook bij KPMG (ken dat bedrijf nog totaal niet), and what about AGT?

Bij Deloitte iig niet!
Wtf heb jij het nou weer over
  zaterdag 15 december 2007 @ 02:50:12 #122
152531 Vincenski
Je Maintiendrai
pi_55285443
quote:
Op dinsdag 11 december 2007 15:14 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Wat trok jou niet aan AGT dan? Ik sprak met een aardige gast, maarja ik kan geen oordeel geven over een heel bedrijf over één gesprekje. Ik denk dat Deloitte juist het minst bij mij past, komt een beetje elitair op mij over.
Naja ten eerste sprak ik al met een prototype Leidenbal Dus dat was al een minpunt, maar hoe al die reclamefoldertjes en gesprekken en alles op me over komen... Trekt me echt totaal niet. Net zoals de instelling waar zij het over hadden en dat soort dingen...

Deloitte trekt mij juist het meest
pi_55286624
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 00:51 schreef chabo het volgende:
Ik heb vorige week ook al online gesolliciteerd voor E&Y en KPMG. Alleen nog niks van gehoord helaas.
Ik heb gehoord dat online solliciteren zowiezo niet echt een succes is, je kunt beter de recruiter zelf een mailtje sturen. Heb je hiervan geen mailadres dan gewoon even naar het kantoor bellen waar je wilt werken en naar de recruiter vragen.
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 00:56 schreef chabo het volgende:
Owja nog een vraagje jopjuh. Als je savonds thuis komt moet je dan altijd nog studeren of doe je dat in het weekend? En hoelang zijn de dagen die je maakt?
Uhmm, ik werk zelf op de M(ulti) N(ational) C(lients) afdeling, daar is het iets drukker dan op de normale afdelingen, maar meestal werk ik ergens tussen de 8 en 91/2 uur per dag. Dat is zonder het autorijden en tijdens interims . Tijdens eindejaars in Januari/Februari/Maart wordt het wel wat drukker.

Verder doe ik doordeweeks eigenlijk zelden wat, meeste doe ik op me vrije donderdagmiddag en zondags. Maar voorbereiden voor colleges valt de eerste jaren zowiezo wel mee schijnt, het is meer de week voor je tentamens dat je even aan de bak moet.
  zaterdag 15 december 2007 @ 10:52:03 #124
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55286956
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 10:25 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat online solliciteren zowiezo niet echt een succes is, je kunt beter de recruiter zelf een mailtje sturen. Heb je hiervan geen mailadres dan gewoon even naar het kantoor bellen waar je wilt werken en naar de recruiter vragen.
[..]
Dat hangt echt van de organisatie af. Van KPMG kreeg ik bijvoorbeeld een e-mail of ik mijn sollicitatiebrief naar hun toe wilt sturen. Deze heb ik dan ook per e-mail gestuurd, vervolgens hoor je er niks meer van . Maar ja, dat moeten ze zelf weten. Er zijn genoeg kantoren die een ervaren accountant wel kunnen waarderen. En dan zeuren dat ze niet genoeg mensen kunnen vinden. Niet als je er zo mee omgaat nee
pi_55288615
Maandag dan maar de recruiters van de Big4 bellen Hoop dat het nog mogelijk is om erin te stappen. Heb wel het tentamen Inleiding Accounting gehaald (Finacial accounting en management accounting). En heb volgende week tentamens boekhouden wat ik wel ga halen denk ik. Misschien dat dat ook meeweegt.
  zaterdag 15 december 2007 @ 16:18:20 #126
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55292491
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 12:32 schreef chabo het volgende:
Maandag dan maar de recruiters van de Big4 bellen Hoop dat het nog mogelijk is om erin te stappen. Heb wel het tentamen Inleiding Accounting gehaald (Finacial accounting en management accounting). En heb volgende week tentamens boekhouden wat ik wel ga halen denk ik. Misschien dat dat ook meeweegt.
Nee, dat weegt niet mee. Je kan beter zorgen maken, waarom je expliciet Big4 zegt. Wat heeft de Big4 wel wat de Smal4/5 of de regionale kantoren niet heeft? En wat heeft Deloitte wel/niet wat KPMG, EY, PWC en onderling niet/wel heeft? Sollicitanten die meestal niet weten wat ze willen worden vaak niet aangenomen.
pi_55293549
Dat is een goede vraag hehe. Ik wil het liefst bij een groot kantoor werken omdat ze toch vaak de beste arbeidsvoorwaarden hebben. En ik heb het idee dat je daar meer verschillende kanten ziet van de accountancy zoals multinationals e.d. Ook heb ik een beter 'gevoel' bij de grote bedrijven.
pi_55313088
Gevoel is inderdaad het belangrijkst. Je kan het beste bij meerdere bedrijven meelopen en dan solliciteren, dan heb je in ieder geval een beetje een feeling bij een bedrijf. Ik ben vorige week ook aangenomen bij één van de big four kantoren voor september volgend jaar, ik zit nu in mijn laatste jaar van mijn vwo en ga volgend jaar dus aan de bachelor van het Nivra-Nyenrode beginnen .
  zondag 16 december 2007 @ 15:07:18 #129
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55313385
quote:
Op zaterdag 15 december 2007 17:15 schreef chabo het volgende:
Dat is een goede vraag hehe. Ik wil het liefst bij een groot kantoor werken omdat ze toch vaak de beste arbeidsvoorwaarden hebben. En ik heb het idee dat je daar meer verschillende kanten ziet van de accountancy zoals multinationals e.d. Ook heb ik een beter 'gevoel' bij de grote bedrijven.
Ik neem aan dat je niet gaat zeggen dat de arbeidsvoorwaarden beter is, dan mag je gelijk de kamer verlaten.

Dus een serieuze antwoord van jou is dat je meer verschillende klanten ziet van de accountancy zoals multinationals.

Ik zal dan de volgende vraag aan jou stellen. Multinationals zijn organisaties van een zeer groot formaat. De organisatie heeft verschillende takken. Om zo'n klant te controleren zit je in een team van 8-10 man. In groepjes controleer je de verschillende takken. Bij een bank moet je denken aan leningen, investeringen, hypotheek etc. Als je een grote organisatie controleer, dan controleer je bijvoorbeeld alleen de hypotheken en zie je verder niks van de andere takken. Met andere woorden je komt wel bij verschillende klanten, maar je ziet eigenlijks maar een heel klein stukje van de klant. Vind je het dan niet erg dat je dan zo weinig van de organisatie ziet?
pi_55314577
quote:
Op zondag 16 december 2007 15:07 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je niet gaat zeggen dat de arbeidsvoorwaarden beter is, dan mag je gelijk de kamer verlaten.

Dus een serieuze antwoord van jou is dat je meer verschillende klanten ziet van de accountancy zoals multinationals.

Ik zal dan de volgende vraag aan jou stellen. Multinationals zijn organisaties van een zeer groot formaat. De organisatie heeft verschillende takken. Om zo'n klant te controleren zit je in een team van 8-10 man. In groepjes controleer je de verschillende takken. Bij een bank moet je denken aan leningen, investeringen, hypotheek etc. Als je een grote organisatie controleer, dan controleer je bijvoorbeeld alleen de hypotheken en zie je verder niks van de andere takken. Met andere woorden je komt wel bij verschillende klanten, maar je ziet eigenlijks maar een heel klein stukje van de klant. Vind je het dan niet erg dat je dan zo weinig van de organisatie ziet?
En dat klopt dus niet, ik doe zelf MNC en ook daar zitten nog kleine klanten tussen verder zie je bij grootte klanten vaak wel meer dan een beperkt stuk (ik heb weliswaar geen bank in mijn klantenpakket). Verder zou je over eventuele doorgroeimogelijkheden en diversiteit qua regelgeving kunnen beginnen ( sox, usgaap etc. )

Daarnaast al zie je steeds een klein stuk, dan krijg in de loop van de jaren de andere stukken ook te zien. Daardoor blijft het ieder jaar een nieuwe uitdaging/verassing
  zondag 16 december 2007 @ 17:04:48 #131
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55315607
quote:
Op zondag 16 december 2007 16:17 schreef JopJuh het volgende:

[..]

En dat klopt dus niet, ik doe zelf MNC en ook daar zitten nog kleine klanten tussen verder zie je bij grootte klanten vaak wel meer dan een beperkt stuk (ik heb weliswaar geen bank in mijn klantenpakket). Verder zou je over eventuele doorgroeimogelijkheden en diversiteit qua regelgeving kunnen beginnen ( sox, usgaap etc. )

Daarnaast al zie je steeds een klein stuk, dan krijg in de loop van de jaren de andere stukken ook te zien. Daardoor blijft het ieder jaar een nieuwe uitdaging/verassing
Het gaat er niet om hoe het in de praktijk is, maar het gaat mij nu meer om hoe chabo zal gaan reageren. Natuurlijk zitten er ook nog kleine klanten bij, ik heb zelf ook bij de Big4 gezeten en heb ook AEX-beursgenoteerde bedrijven in mijn klantenpakket gehad. Maar als je als leek tijdens een sollicitatiegesprek gaat beginnen met diversiteit en multinationals, dan zal je zeker zo'n vraag gesteld krijgen.

Dat je meer dan een beperkt stuk ziet ben ik het niet geheel mee eens. Toen ik nog bij de Big4 zat, hadden de managers al niet volledig zicht in dergelijke organisaties, laat staan de controleleiders en assistenten. Een dermate grote organisatie is gewoon vaak te ingewikkeld. Ik weet niet wat voor multinationals jij in je klanten pakket heb, maar in mijn tijd zaten er 3-4 managers op 1 klant, om toch voldoende inzicht te krijgen in de activiteiten. De inzicht die jij bij zo'n organisatie krijgt is in verhouding veel minder dan wanneer je een kleine of middelgrote organisatie controleer. Daarbij weet je na enkele controle jaren precies hoe de organisatie loopt. Iets wat je bij de multinationals na 10 jaar nog niet helemaal kent. Je hebt het zelf eigenlijks ook al gezegd. Je zegt dat je wel iets meer zie dan een beperkt stukje. Dat is toch iets anders dan dat je een gehele organisatie ziet. Dit is dan ook 1 van de redenen dat ik ben overgegaan naar een andere organisatie. Je weet precies wat je aan het doen bent, de controle is duidelijk, maar daar houdt het dan ook bij. Na de controle weet je nog steeds niet hoe de dingen binnen zo'n organisatie loopt. Laten we eerlijk zijn, ik neem aan dat jij al enkele controles hebt meegedraaid? Heb je nu al een redelijk gevoel hoe de organisatie loopt? En dan bedoel ik niet de werkzaamheden die je hebt gedaan, maar de gehele organisatie als geheel (heb je genoeg gezien om hier iets over te zeggen)? Denk daar maar eens goed over na. Ik durf in ieder geval met redelijk veel zekerheid te zeggen hoe elk van mijn klanten aan toe is, zowel organisatorisch als financieel.
pi_55316325
interessant uiteengezet schnabbeltje, ik zit ook nog te overwegen voor wat voor afdeling/bedrijf ik ga solliciteren. Zulke posts als dit helpen echt.
pi_55318247
quote:
Op zondag 16 december 2007 17:04 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]
lap tekst
Ik ga inderdaad niet beweren dat ik weet hoe mijn klanten er financieel dan wel organisatorisch aan toe zijn, zeker niet als eerste jaars junior staff. Echter als ik hetgeen wat ik wat ik tegenkom in de praktijk vergelijk met een willekeurig klasgenoot die in het MKB zit dan vind ik dat mijn werkzaamheden een stuk diverser,uitdagender en intressanter.

Over hoe ik dingen over 5 dan wel 10 jaar zie daar ga ik nu geen uitspraken over doen. Ik denk alleen dat mensen die van het vwo afkomen beter af zijn big een big 4 kantoor zolang ze (zoals ik ) goed begeleid worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door JopJuh op 16-12-2007 19:13:29 ]
  zondag 16 december 2007 @ 19:32:47 #134
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55318863
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:07 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Ik ga inderdaad niet beweren dat ik weet hoe mijn klanten er financieel dan wel organisatorisch aan toe zijn, zeker niet als eerste jaars junior staff Echter als ik hetgeen wat ik wat ik tegenkom in de praktijk vergelijk met een willekeurig klasgenoot die in het MKB zit dan vind ik dat mijn werkzaamheden een stuk diverser,uitdagender en intressanter. Over hoe ik dingen over 5 dan wel 10 jaar zie daar ga ik nu geen uitspraken over doen. Ik denk alleen dat mensen die van het vwo afkomen beter af zijn big een big 4 kantoor zolang ze (zoals ik ) goed begeleid worden.
Ik ben benieuwd waar jij deze twee zinnen op baseer. Laat ik de controleteams waar ik mee werk als voorbeeld nemen. Onze teams bestaan hoofdzakelijk uit een partner, manager, controleleider, assistent-accountant. De uitvoerende controle wordt meestal door 1 controleleider en 1-2 assistenten uitgevoerd. Gezien de kleine controleteams verwacht ik en anderen dat de assistenten diverse werkzaamheden moeten oppakken en het maakt ons dan niet uit of je nou net begonnen bent vanuit de WO of VWO (afgezonderd van de benodigde begeleiding). Dit houdt dus in dat de assistenten bijna altijd enkele controles moeten uitvoeren die een wat moeilijkere karakter hebben. De ervaring die je hierbij op doet is naar mijn mening dan ook veel breder. Omdat wij hoofdzakelijk middelgrote en kleine organisaties controleren, krijgen wij regelmatig advieseringsvraagstukken die wij op bepaalde niveau's mogen uitvoeren, zonder inbreuk te doen op de wet/richtlijnen/voorschriften. Oftewel, naast de controle zelf doe je ook nog diverse adviesopdrachten. Onze klanten varieren van verenigingen/stichtingen, tot handel, productie, dienstverlening, kortom vrijwel alle typologieen. Als het gaat om divers, dan ben ik er van overtuigd dat een klein of middelgroot kantoor even divers, zo niet zelfs diversere controles kan bieden dan de Big4. Zoals bekend wordt je bij de Big4 uiteindelijk in een hoekje geduwd, waarbij je gaat specialiseren op een bepaald gebied. Als het gaat om uitdaging, dan denk ik ook dat wanneer je bij een kleine team veel meer lastige vraagstukken krijgt en dus ook meer uitdaging hebt. Als we het hebben over interessant, dan denk ik dat wanneer je begrijpt wat er bij een organisatie gebeurd, dat het werk ook vele malen interessanter wordt. Want stel je nou eens voor dat je een controle uitvoerd waarbij je niet precies weet wat je aan het doen bent, vind je dit soms interessant? Kortom, vind ik je uitspraak tot op dit moment ongegrond.
pi_55322513
Erg interessant deze stukjes. Ik heb er nog met mijn ouders over gepraat over het feit dat ik het duale traject wil volgen alleen zijn ze er flink tegen. Ze willen dat ik gewoon me studie economie doorzet( wat ik ook erg leuk vind) en daarna alsnog kan kiezen de accountancy in te gaan. Het staat erg slecht op me cv zeggen ze dat ik dan 2 studies heb afgebroken. Ze vinden het niks om nu al aan een werkgever te verbinden en een studieschuld bij hun te krijgen. En ik kan ze ook niet overtuigen met mijn argumenten zoals de werkervaring die je op doet en ik graag die richting op ga. Iemand tips?
pi_55322649
quote:
Op zondag 16 december 2007 21:57 schreef chabo het volgende:
Erg interessant deze stukjes. Ik heb er nog met mijn ouders over gepraat over het feit dat ik het duale traject wil volgen alleen zijn ze er flink tegen. Ze willen dat ik gewoon me studie economie doorzet( wat ik ook erg leuk vind) en daarna alsnog kan kiezen de accountancy in te gaan. Het staat erg slecht op me cv zeggen ze dat ik dan 2 studies heb afgebroken. Ze vinden het niks om nu al aan een werkgever te verbinden en een studieschuld bij hun te krijgen. En ik kan ze ook niet overtuigen met mijn argumenten zoals de werkervaring die je op doet en ik graag die richting op ga. Iemand tips?
Je moet wel redelijk zeker zijn van je keuze richting accountancy inderdaad. Ik kan me je ouders mening wel voorstellen, omdat je - als je na vijf jaar stopt - gewoon nul hebt. Ja, een netwerkje hopelijk, waardoor je - als je goed bent - toch zo een baan hebt. Ik kan me ook wel voorstellen dat veel werkgevers er niet om staan te springen om iemand aan te nemen die anderhalf jaar dit, dan weer anderhalf jaar dat, dan toch maar duaal wil gaan doen.

Om die studieschuld zou ik me sowieso niet al te druk maken, dat valt allemaal reuze mee. Tenzij je zelf na 2 jaar zoiets hebt van "toch niets voor mij".
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_55322682
quote:
Op zondag 16 december 2007 19:32 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd waar jij deze twee zinnen op baseer. Laat ik de controleteams waar ik mee werk als voorbeeld nemen. Onze teams bestaan hoofdzakelijk uit een partner, manager, controleleider, assistent-accountant. De uitvoerende controle wordt meestal door 1 controleleider en 1-2 assistenten uitgevoerd. Gezien de kleine controleteams verwacht ik en anderen dat de assistenten diverse werkzaamheden moeten oppakken en het maakt ons dan niet uit of je nou net begonnen bent vanuit de WO of VWO (afgezonderd van de benodigde begeleiding). Dit houdt dus in dat de assistenten bijna altijd enkele controles moeten uitvoeren die een wat moeilijkere karakter hebben. De ervaring die je hierbij op doet is naar mijn mening dan ook veel breder. Omdat wij hoofdzakelijk middelgrote en kleine organisaties controleren, krijgen wij regelmatig advieseringsvraagstukken die wij op bepaalde niveau's mogen uitvoeren, zonder inbreuk te doen op de wet/richtlijnen/voorschriften. Oftewel, naast de controle zelf doe je ook nog diverse adviesopdrachten. Onze klanten varieren van verenigingen/stichtingen, tot handel, productie, dienstverlening, kortom vrijwel alle typologieen. Als het gaat om divers, dan ben ik er van overtuigd dat een klein of middelgroot kantoor even divers, zo niet zelfs diversere controles kan bieden dan de Big4. Zoals bekend wordt je bij de Big4 uiteindelijk in een hoekje geduwd, waarbij je gaat specialiseren op een bepaald gebied. Als het gaat om uitdaging, dan denk ik ook dat wanneer je bij een kleine team veel meer lastige vraagstukken krijgt en dus ook meer uitdaging hebt. Als we het hebben over interessant, dan denk ik dat wanneer je begrijpt wat er bij een organisatie gebeurd, dat het werk ook vele malen interessanter wordt. Want stel je nou eens voor dat je een controle uitvoerd waarbij je niet precies weet wat je aan het doen bent, vind je dit soms interessant? Kortom, vind ik je uitspraak tot op dit moment ongegrond.
Lap tekst once again,

Jouw klanten varrieren qua typologieen, de mijne qua regelgeving en qua opbouw ( dochtermaatschappij van buitenlandse moeder, moeder gevestigd in nederland etc. ) dat is een ander soort diversiteit. Bovendien zit er nog een enorme SOX klant in mijn pakket wat ik zeer intressant vond. Daarnaast spreek ik een heleboel mensen die stichtingen,verenigingen,non-profit en gemeentes doen en er echt niks aanvinden omdat het allemaal zo onzettend pietepeuterig is.

Bovendien zie ik de omschrijving die jij geeft van Controleleider + 2 assistenten ook bij een aantal van mijn klanten terugkomen ondanks dat ze een MNC klant zijn. Verder heb ik ook uiteraard een aantal klanten met 2 Controleleiders en 3 Assistenten bijvoorbeeld. Mijn MNC pakket biedt in dat opzich eigenlijk van alles een beetje.

Het stukje advieswerk is inderdaad een stuk wat ik persoonlijk nog niet terug heb zien komen, het is echter ook een stuk wat ik totaal nog niet mis.

Intressant zijn inderdaad de organisaties zelf, maar mij leek het geweldig om een kijkje in de keuken te mogen doen van bedrijven waar een heleboel mensen wereldwijd mee te maken hebben. Ook bij deze klanten heb je globaal vrij snel door hoe het bedrijf helemaal in elkaar steekt.

Specialisatie prima, ik zie het punt niet van klanten doen die bij jou passen, waar jou intresse ligt en waar jouw kennis het meest tot zijn recht komt. Eentonig ? Misschien dat ik daar over 7 jaar in topic 234 Jopjuh haalt zijn RA titel wat over kan vertellen.

P.s
Hier zul je het mee moeten doen, fok is voor mij plezier en korte stukjes tekst geen eindeloze discussies tussen 2 mensen die toch nooit tot elkaar zullen komen. Daar heb ik school en ouders voor

[ Bericht 0% gewijzigd door JopJuh op 16-12-2007 22:18:17 ]
pi_55322893
Ik kan me verder wel vinden in de posts van Schnabbeltje. Ik ben zelf vanaf het VWO begonnen op een klein kantoor (toentertijd 25 man, nu - na samenvoeging enzo - 100+) en kan alleen maar zeggen dat ik er heel veel heel snel heb geleerd. Het bedrijf had toen ook een administratiekantoor als onderdeel en ik ben daar de eerste 3 maanden oid gestald om simpelweg boekhouden te leren (geen Eco II gehad, dus ik had geen idee van debet en credit).

Je leert gewoon meer doordat MKB bedrijven (tot ~ 100M omzet) overzichtelijker zijn en je ook sneller verantwoordelijkheden krijgt. Ik ben en blijf van mening dat het idioot is dat mensen die geen samenstelopdracht zouden kunnen uitvoeren wel in staat worden geacht een jaarrekening te kunnen controleren. En met alle respect, na 6 maanden werkervaring plus VWO kan je waarschijnlijk geen samenstelopdracht van enige respectabele omvang goed uitvoeren.

Het is natuurlijk wel zo dat er een hoop kleine accountantskantoren zichzelf als zodanig proflieren, maar dat het er uiteindelijk op neerkomt dat ze 2 controleopdrachten hebben - en misschien zelfs overwegen om daar hun vergunning niet eens voor aan te vragen. Er zit wat dat betreft een hoop ruis tussen. Ook hebben grote kantoren een redelijk vast stramien qua opleiding, begeleiding en beoordeling van mensen die vanaf het VWO komen, wat op zich best als guideline kan dienen.

Daarnaast hangt gewoon veel af van je persoonlijke voorkeuren, de sfeer van een multinational controle bij de big 4 is natuurlijk erg anders dan die van een controle van een reguliere MKB klant bij een wat kleiner kantoor. Maar als argumenten als kwaliteit, arbeidsvoorwaarden of uitdaging de doorslag geven, dan is het onzin om om die redenen alleen te kijken naar de big 4.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_55323079
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:11 schreef nostra het volgende:
Daarnaast hangt gewoon veel af van je persoonlijke voorkeuren, de sfeer van een multinational controle bij de big 4 is natuurlijk erg anders dan die van een controle van een reguliere MKB klant bij een wat kleiner kantoor. Maar als argumenten als kwaliteit, arbeidsvoorwaarden of uitdaging de doorslag geven, dan is het onzin om om die redenen alleen te kijken naar de big 4.
Hier ben ik het mee eens, het moet gewoon een klik of feeling zijn.
pi_55323162
Kijk ik heb 1 jaar weggegooid door rechten te doen en bij een studentenvereniging te gaan. Door het vele feesten geen punten gehaald. Ik zat erg te twijfelen tussen economie en rechten maar ben er nu achter dat cijfers me erg goed liggen. Vooral na een inleiding in de accountancy( externe verslaggeving) is mijn interesse in de accountancy gegroeid en hoorde pas laatst over de mogelijkheid tot duaal studeren.
  zondag 16 december 2007 @ 22:45:04 #141
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55323835
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:03 schreef JopJuh het volgende:

[..]

Jouw klanten varrieren qua typologieen, de mijne qua regelgeving en qua opbouw ( dochtermaatschappij van buitenlandse moeder, moeder gevestigd in nederland etc. ) dat is een ander soort diversiteit. Bovendien zit er nog een enorme SOX klant in mijn pakket wat ik zeer intressant vond. Daarnaast spreek ik een heleboel mensen die stichtingen,verenigingen,non-profit en gemeentes doen en er echt niks aanvinden omdat het allemaal zo onzettend pietepeuterig is.
...
Daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, maar ik denk niet dat veel beginnende accountants de mogelijkheid hebben om in de tak van MNC te werken. Tenminstens van de accountants die ik ken is het op 1 hand te tellen hoeveel dat zijn, overigens zijn ze in het algemeen wel tevreden wanneer zij in deze tak werken.

Klanten als non-profit moet je gewoon niet te veel hebben, of je moet het echt leuk vinden. Dit soort bedrijven hebben nou eenmaal een 9 tot 5 mentaliteit (vaak zelfs tot 4 ). Hoewel een paar van deze klanten in je pakket best leuk kan zijn.

Maar het is inderdaad zo dat het een voorkeur blijft. Ik ben niet zo van de regelgeving. Hoe meer regelgeving er sprake is, des te meer checklijsten er zijn. Ik voer liever een controle uit waarbij ik na de controle een goed gevoel krijg ipv checklijsten doorlopen.
pi_55326475
quote:
Op zondag 16 december 2007 22:45 schreef Schnabbeltje het volgende:

[..]

Klanten als non-profit moet je gewoon niet te veel hebben, of je moet het echt leuk vinden. Dit soort bedrijven hebben nou eenmaal een 9 tot 5 mentaliteit (vaak zelfs tot 4 ). Hoewel een paar van deze klanten in je pakket best leuk kan zijn.
Uhm.. wat is daar mis mee?


Maar wat serieuzere vragen; wie heeft er welleens een meeloopdag meegemaakt? Ga je dan met meerdere meelopers, of ben je in je uppie? Doe je er verstandig aan als meeloper ook in pak te komen?

Welke bedrijven zitten jullie, en waarom heb je voor die gekozen? Heb je bij meerdere of bij 1 gesolliciteerd? Ben je welleens afgewezen, zo ja, om welke reden? Zijn er nog tips voor sollicitatie bij een accountantskantoor?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 17 december 2007 @ 10:59:38 #143
164678 Schnabbeltje
schnabbel, schnabbel
pi_55331548
quote:
Op maandag 17 december 2007 00:30 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Uhm.. wat is daar mis mee?
Om te beginnen, het is utieraard niet bij alle non-profit klanten zo. Maar wat ik zelf belangrijk vind is dat ik een controle goed en tijdig afrond. Helaas is dat niet altijd mogelijk. Soms heb je stukken nodig die alleen de administratie voor je kan regelen, maar als die weg zijn, dan helpt dat niet bepaald. Het zijn daarnaast ook niet vaak, laat ik zeggen universitair geschoolde mensen die daar zitten, dus je kunt ze 10x vertellen wat je aan het doen bent en wat je nodig hebt, ze begrijpen het niet. Opgevraagde stukken die ik veelal niet krijg, etc. Het klinkt misschien wel leuk dat je elke dag lekker vroeg weg kan, maar als je er eenmaal een controle doet, en je krijgt je controle bij meerdere klanten niet af, dan voelt dat niet goed.
quote:
Maar wat serieuzere vragen; wie heeft er welleens een meeloopdag meegemaakt? Ga je dan met meerdere meelopers, of ben je in je uppie? Doe je er verstandig aan als meeloper ook in pak te komen?
Het is wel verstandig om in pak te komen. Bij ons nemen we een meeloper mee naar een controle klant en voert diegene eigenlijks dezelfde werk uit als een assistent bij ons. Zo krijgt die een beeld wat wij dagelijks doen. Als er meerdere meelopers zijn, dan neemt elk controle team één meeloper mee. Het heeft weinig zin om er meer mee te nemen.
quote:
Welke bedrijven zitten jullie, en waarom heb je voor die gekozen? Heb je bij meerdere of bij 1 gesolliciteerd? Ben je welleens afgewezen, zo ja, om welke reden? Zijn er nog tips voor sollicitatie bij een accountantskantoor?
Ik heb bij alle big4, aantal middelgrote en een paar kleine kantoren gesolliciteerd. De sollicitatiegesprekken verschillen niet enorm van elkaar. Hier en daar zitten wel een paar kleine verschillen. Zo heb je bij een aantal big4 kantoren een assessment.

De beste tip die ik je kan geven is dat je zelfverzekerd moet zijn. Weten wat je wilt. Zorg dat je meer van het kantoor af weet voordat je daar gaat solliciteren. Weet waarom je voor accountancy heb gekozen en niet voor iets anders. Weet wat het beroep is. Dit soort info daar draait het meestal om als je gaat solliciteren. Maar als je nog wat concretere vragen hebt, dan moet je ze maar stellen.
pi_55332285
Voor al de RA's (in opleiding) hier, kunnen jullie me met de onderstaande case assisteren.

Dient een Bedrijf opgericht onder Panamees recht met de statutaire zetel in Panama, die is ingeschreven bij de Nederlandse KvK/ fiscus om belastingtechnische redenen, met een Nederlandse eigenaar, een jaarrekening te schrijven volgens de Panamese wetgeving en daar te deponeren of mag Dutch GAAP en lokaal deponeren?
“Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
pi_55363714
KPMG heeft me opgebeld voor een afspraak om capaciteitstesten te doen. Als die testen voldoende zijn krijg ik een sollicitatie gesprek. Ook moet ik een OPQ gedragsvragenlijst invullen. Hebben hier mensen al ervaring mee?
pi_55369592
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 16:09 schreef chabo het volgende:
KPMG heeft me opgebeld voor een afspraak om capaciteitstesten te doen. Als die testen voldoende zijn krijg ik een sollicitatie gesprek. Ook moet ik een OPQ gedragsvragenlijst invullen. Hebben hier mensen al ervaring mee?
Dus je hebt via website o.i.d. aangemeld en nu willen ze eerst die tests en dan eventueel sollicitatiegesprek? En begin je dan dit jaar al, of pas september als je word aangenomen?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55370798
Ja ik heb via hun website gesolliciteerd. Waar ik dus redelijk snel bericht op heb gehad . In tegenstelling tot Ernst en Young. Ik heb het nog niet gehad over wanneer ik eventueel zou kunnen beginnen. Dat vraag ik bij de sollicitatie wel.
pi_55377815
quote:
Op dinsdag 18 december 2007 20:42 schreef chabo het volgende:
Ja ik heb via hun website gesolliciteerd. Waar ik dus redelijk snel bericht op heb gehad . In tegenstelling tot Ernst en Young. Ik heb het nog niet gehad over wanneer ik eventueel zou kunnen beginnen. Dat vraag ik bij de sollicitatie wel.
Ok ik ben erg geïnteresseerd in hoe het allemaal verloopt KPMG is ook 1 van de bedrijven die mij wel trekt
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55390827
Vandaag tentamen boekhouden gehad. Ging best lekker .
pi_55598710
Schnabbeltje, als ik een vraag aan jou mag stellen? Jij zit wel aardig in het accountantswereldje als ik dit topic zo lees. En ik vraag me af of het accountantswereldje ook echt heel materialistisch in is gesteld. Want het draait uiteindelijk toch allemaal om de cijfers naar mijn mening. Kun je me daar een antwoord op geven?
  vrijdag 28 december 2007 @ 17:04:22 #151
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_55604341
Hoeveel geld hebben jullie gekregen voor een 2de stage of scriptie? Het gaat voornamelijk dat je bijna afgestudeert bent en ze inzagen dat ze je bijna binnen hadden (en daardoor bereid waren flink te belonen)?
BvD.

Mijn situatie is als volgt: Ik studeer International Business and Management, ben bijna klaar met m'n studie maar heb komend semester nog maar 2 vakken helaas (zo'n 7 uur per week les). Er worden mensen aangenomen van deze opleiding door de schaarste in accountancy.

Ik wil in juli 2008 zo'n 6 maanden gaan reizen, waarna ik me volledig wil gaan richten op Accountancy en daar ook in wil werken. Ik wil nu graag tijdens m'n studie ergens 4 dagen gaan werken om geld te verdienen voor m'n reis (naast WOS uiteraard) Het voordeel van de 4 dgen bij een accountancy is dat zij mij leren kennen, ik het bedrijf en het werk en zij na m'n reis "verzekerd" zijn van een nieuwe werknemer.

Hoeveel zal ik hier uit kunnen slaan? Ik hoef geen volwaardig salaris omdat ik nog niet klaar ben met studeren... maar ik wil natuurlijk wel een heel stuk meer dan een 500 wat een normale stagiar misschien krijgt. Anders ga ik wel bij de Appie (oid) werken voor meer knaken.

Als er iets niet duidelijk is hoor ik het graag.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_55940606
Is er ook iemand die HBO accountancy doet?
Wil namelijk weten wat de studie inhoudt
en wat er te wachten staat qua vakken ect (welke vakken krijg je)?
pi_55941190
chabo, al vorderingen?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_55942548
Ik heb zometeen het tentamen van BIV -postdoctoraal
pi_55972985
yo ici paris.
ik volg hbo accountancy aan de hogeschool van Amsterdam.
ik zit nu in het einde van blok 2
tot nu toe heb ik de volgende vakken gekregen.
blok 1
bedrijfseconomie, organisatiekunde, vcs= begrijpend lezen slp=studieloopbaan begeleiding.
en basisrecht.
verder hebben we in deze blok een businessplan gemaakt voor een voetbalvereniging.

in blok 2 kreeg ik de volgende vakken
marketing:nima A en nima B
engels
kwantitatieve methodes
slp
algemene economie
en we moesten een marketingplan maken voor een product naar keuze.

vanaf 14 januari to 24 januari heb ik toetsen voor blok 2
en rond 2 februari hoor ik welke vakken ik heb voor blok 3
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  dinsdag 15 januari 2008 @ 15:43:29 #156
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_56050022
Even een vraagje tussendoor..

Ik moet de vier basisprincipes van de accountancy benoemen, aangeven wat ze betekenen en aangeven wanneer deze relevant zijn. Maar ik kan deze principes nergens concreet in Compendium van de accountantscontrole vinden. Weet iemand welke dit zijn?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_56054106
1. The accruals concept (matching)
2. The going concern concept
3. The materiality concept (significance)
4. The money measurement concept
5. The historical cost concept (paid for)
6. The consistency concept (sameness)
7. The prudence concept (certainty)
8. The business entity concept (the business, not it's owner)


Zijn het toevallig 4 van deze? :p
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56055209
Dat zijn meer verslaggevingsprincipes he. Bedoelt Maraca niet integriteit, objectiviteit, deskundigheid, onafhankelijkheid etc?
  woensdag 16 januari 2008 @ 17:12:43 #159
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_56077727
quote:
Op dinsdag 15 januari 2008 19:26 schreef ryan_atwood het volgende:
Dat zijn meer verslaggevingsprincipes he. Bedoelt Maraca niet integriteit, objectiviteit, deskundigheid, onafhankelijkheid etc?
Ja, die bedoelde ik. Het werd vandaag ook toevallig behandeld in een college omdat Compendium het weer anders noemt.

Nu jullie toch wakker zijn Ik heb nu een balans voor me liggen en ik moet kijken welke posten positief danwel negatief gecontroleerd moeten worden. Nu weet ik dat een positieve controle gericht is op de juistheid en een negatieve op de volledigheid, maar ik had er toch een boel fout. Nu kan ik ze wel uit mijn hoofd gaan leren, maar ik wil de logica erachter graag weten. Heeft iemand een ezelsbruggetje oid?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  woensdag 16 januari 2008 @ 17:21:27 #160
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_56077932
quote:
Op vrijdag 11 januari 2008 00:54 schreef Ici-Paris het volgende:
Is er ook iemand die HBO accountancy doet?
Wil namelijk weten wat de studie inhoudt
en wat er te wachten staat qua vakken ect (welke vakken krijg je)?
Ik ben een 2e jaars op academie FEM aan het Saxion Hier is het zo dat je in de eerste en de tweede zowel vakken van AC als BE (bedrijfseconomie) en FE (fiscaal) krijgt. Dit blok (2.2) is puur gericht op accountancy ( ). We krijgen dus vakken zoals Accountantscontrole, Externe verslaggeving, Bedrijfsadministratie, Tax & Law, Bestuurlijke Informatieverzorging en nog wat losse vakken zoals stagevoorbereiding en projectmanagement.

Daarnaast hebben we een integrale opdracht. In dit geval moesten we een controle uitvoeren bij een fictieve eenmanszaak. Vrijdag moeten we onze managementletter inleveren
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_56124448
quote:
Op woensdag 16 januari 2008 17:12 schreef Maraca het volgende:
Nu jullie toch wakker zijn Ik heb nu een balans voor me liggen en ik moet kijken welke posten positief danwel negatief gecontroleerd moeten worden. Nu weet ik dat een positieve controle gericht is op de juistheid en een negatieve op de volledigheid, maar ik had er toch een boel fout. Nu kan ik ze wel uit mijn hoofd gaan leren, maar ik wil de logica erachter graag weten. Heeft iemand een ezelsbruggetje oid?
Als richtlijn kan je nemen dat je debetposten op juistheid en creditposten op volledigheid controleert. Door het dubbel boekhouden pak je daarmee in principe de stromen op juist- en volledigheid: debiteuren op juistheid, tegenhanger omzet op volledigheid - kosten juistheid, tegenhanger crediteuren op volledigheid etc.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  zaterdag 19 januari 2008 @ 18:34:39 #162
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_56159245
quote:
Op vrijdag 18 januari 2008 11:13 schreef nostra het volgende:

[..]

Als richtlijn kan je nemen dat je debetposten op juistheid en creditposten op volledigheid controleert. Door het dubbel boekhouden pak je daarmee in principe de stromen op juist- en volledigheid: debiteuren op juistheid, tegenhanger omzet op volledigheid - kosten juistheid, tegenhanger crediteuren op volledigheid etc.
Had het niet beter kunnen omschrijven..
  zondag 20 januari 2008 @ 11:07:22 #163
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_56172690
Bedankt! Het is voor mij nu een stuk duidelijker In die opdracht hebben we ook te maken met flatteren en deflatteren waardoor het bij sommige situaties net wat anders is, maar ik snap het iig

Kom maar op met die toets morgen
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_56340230
Ik wil het liefst bij een kantoor in Utrecht komen te werken en heb de keuze uit;

Deloitte, PricewaterhouseCoopers, BDO, Mazars

Welke zouden jullie kiezen, welke zou ik echt moeten vermijden, en waarom? Welke heeft de beste begeleiding voor vwo-ers, welke heeft de beste secundaire arbeidsvoorwaarden?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56341674
KPMG zit in De Meern, vlakbij.

Ik zou beginnen bij big 4 kantoor.
pi_56341811
quote:
Op zondag 27 januari 2008 14:37 schreef MoneyTalks het volgende:
Ik wil het liefst bij een kantoor in Utrecht komen te werken en heb de keuze uit;

Deloitte, PricewaterhouseCoopers, BDO, Mazars

Welke zouden jullie kiezen, welke zou ik echt moeten vermijden, en waarom? Welke heeft de beste begeleiding voor vwo-ers, welke heeft de beste secundaire arbeidsvoorwaarden?
PM gestuurd.
  zondag 27 januari 2008 @ 16:29:52 #167
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56342630
Als je na 4 jaar van de studie eruit zit dat je de studie toch niet gaat halen en je stopt met werken bij 1 van de grote 4, krijg je dan de volledige rekening van je studie voor je kiezen?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56342904
quote:
Op zondag 27 januari 2008 16:29 schreef jojomen4 het volgende:
Als je na 4 jaar van de studie eruit zit dat je de studie toch niet gaat halen en je stopt met werken bij 1 van de grote 4, krijg je dan de volledige rekening van je studie voor je kiezen?
Dat hangt er van af welk kantoor je bedoelt. Elk kantoor heeft het recht om de boete anders te formuleren. Maar over het algemeen kan je stellen dat, nadat je met de opleiding stopt, dat je daarna nog 2 jaar moet werken om je volledige studieschuld af te bouwen. Een ander mogelijkheid is om ontslagen te worden of dat je nieuwe werkgever je studieschuld betaalt, wat over het algemeen wel vaak gebeurd. Je hoeft over het algemeen niet zo heel bang te zijn. Een aantal kantoren maken namelijk geen gebruik van de boeteregeling. Op het moment dat jij je werk niet goed doet en wilt stoppen, dan heeft je werkgever al ideeën om je te ontslaan. Het scheelt je werkgever ontslag vergoeding, dus vaak kom je wel uit tot een compromis. Wanneer je naar een ander bedrijf gaat, dan betaalt je nieuwe werkgever je boete.
  zondag 27 januari 2008 @ 16:48:00 #169
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56343042
Dank voor de reactie.

Ik ga morgen bellen met 3 van de 4 grote (niet PWC), kijken of ze wat met me kunnen.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56343218
*toch maar verwijderd.
pi_56344529
Bedankt voor het antwoord DTB Ik had nog een vraagje, ik wil binnen 3 weken echt beginnen met solliciteren, en stel dat ik ergens een contract teken, maar er later achterkom dat ik toch liever ergens anders wil, kan ik dan nog zonder problemen onder dat contract uit?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56344883
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:09 schreef MoneyTalks het volgende:
Bedankt voor het antwoord DTB Ik had nog een vraagje, ik wil binnen 3 weken echt beginnen met solliciteren, en stel dat ik ergens een contract teken, maar er later achterkom dat ik toch liever ergens anders wil, kan ik dan nog zonder problemen onder dat contract uit?
lijkt me niet he.....
pi_56345297
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:27 schreef ryan_atwood het volgende:

[..]

lijkt me niet he.....
Met later bedoel ik dus nog ruim vóór de studie en het werk ook echt begint.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56345663
Onder het contract uitkomen kan altijd. Opzegtermijn is gewoon 1 maand. Daarnaast heb je bijna altijd een proeftijd. Dus je kan binnen de proeftijd altijd ontslag nemen.
pi_56345866
quote:
Op zondag 27 januari 2008 19:05 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Onder het contract uitkomen kan altijd. Opzegtermijn is gewoon 1 maand. Daarnaast heb je bijna altijd een proeftijd. Dus je kan binnen de proeftijd altijd ontslag nemen.
Ben zelf niet iemand die als hij eenmaal echt begonnen is er snel mee ophoud. Maar het is wel handig als ik onder contract kan uitkomen. Ben van plan bij meerdere te solliciteren (verspreid je kansen), maar als ik van de een al veel eerder een contract krijg, terwijl een ander eigenlijk mijn voorkeur heeft, dan ga ik dat niet afwachten en potentieel met niks eindigen
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56346227
quote:
Op zondag 27 januari 2008 19:16 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ben zelf niet iemand die als hij eenmaal echt begonnen is er snel mee ophoud. Maar het is wel handig als ik onder contract kan uitkomen. Ben van plan bij meerdere te solliciteren (verspreid je kansen), maar als ik van de een al veel eerder een contract krijg, terwijl een ander eigenlijk mijn voorkeur heeft, dan ga ik dat niet afwachten en potentieel met niks eindigen
Het is misschien niet zo netjes. Maar vertel aan het kantoor waar je de voorkeur hebt, dat je bij meerdere kantoren aan het solliciteren bent (10 van de 10 keer krijg je deze vraag namelijk). Als ze weten dat je meerdere sollicitaties hebt lopen, zullen ze sneller reageren. Bij de kantoren waar je minder de voorkeur hebt, vertel je dat dit de enige sollicitatie is. Op de één of ander manier zijn de kantoren heel erg traag met sollicitatieprocedures.
pi_56348817
quote:
Op zondag 27 januari 2008 19:16 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Ben zelf niet iemand die als hij eenmaal echt begonnen is er snel mee ophoud. Maar het is wel handig als ik onder contract kan uitkomen. Ben van plan bij meerdere te solliciteren (verspreid je kansen), maar als ik van de een al veel eerder een contract krijg, terwijl een ander eigenlijk mijn voorkeur heeft, dan ga ik dat niet afwachten en potentieel met niks eindigen
Ik heb de sollicitaties nu een ruime maand achter de rug en zolang je bij alle kantoren tegelijk solliciteert, kom je wel ongeveer tegelijk uit op het punt waar ze je eventueel een aanbieding doen, dan kan je gewoon kiezen. En wat de persoon boven mij ook zegt, ze vragen het ook wel en ik zou gewoon eerlijk zijn, ze hebben er echt wel begrip voor dat het een lastige beslissing is en naar mijn mening moeten ze je ook niet teveel willen dwingen, bij mij was het in ieder geval geen probleem, want ik had ook bij meerdere kantoren gesolliciteerd.
pi_56350691
quote:
Op zondag 27 januari 2008 21:25 schreef WolfsNL het volgende:

[..]

Ik heb de sollicitaties nu een ruime maand achter de rug en zolang je bij alle kantoren tegelijk solliciteert, kom je wel ongeveer tegelijk uit op het punt waar ze je eventueel een aanbieding doen, dan kan je gewoon kiezen. En wat de persoon boven mij ook zegt, ze vragen het ook wel en ik zou gewoon eerlijk zijn, ze hebben er echt wel begrip voor dat het een lastige beslissing is en naar mijn mening moeten ze je ook niet teveel willen dwingen, bij mij was het in ieder geval geen probleem, want ik had ook bij meerdere kantoren gesolliciteerd.
Bij welke kantoren heb je gesolliciteerd, welke kantoren heb je een aanbieding van gekregen, waren er grote verschillen in arbeidsvoorwaarden, welke heb je gekozen?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56351663
quote:
Op zondag 27 januari 2008 18:09 schreef MoneyTalks het volgende:maar er later achterkom dat ik toch liever ergens anders wil, kan ik dan nog zonder problemen onder dat contract uit?
Lekkere instelling.
Neem gewoon je beslissing en blijf daar achter staan, de overwegingen die een ander kantoor jouw voordeel gunnen zijn zo marginaal als je net begint (het kan al helemaal niet om primaire voorwaarden gaan lijkt me), dat zulk geneuzel echt onzin is imo.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
pi_56351763
quote:
Op zondag 27 januari 2008 22:27 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Bij welke kantoren heb je gesolliciteerd, welke kantoren heb je een aanbieding van gekregen, waren er grote verschillen in arbeidsvoorwaarden, welke heb je gekozen?
Ik heb gesolliciteerd bij Ernst & Young, Deloitte, PWC en BDO, maar eigenlijk bij BDO niet veel gedaan en die is dan ook vrij snel afgevallen, ik wil gewoon bij een groot kantoor beginnen, voor mij is daar meer mogelijk, ik kan daar naar mijn gevoel meer leren en internationaal heb ik ook ambities, verder is het gewoon gevoel. Er zijn vast genoeg mensen die kleinere kantoren beter vinden en anderen weer niet, dat is iets wat je zelf moet beslissen.

Bij de andere drie kantoren heb ik een meeloopdag gedaan zodat ik een beetje een feeling kon krijgen bij de bedrijven, sommige hadden overigens eerst een soort kennismakingsgesprekje (maar dit was eigenlijk een eerst gesprek van het sollicitatieproces). Bij EY had ik geen goed gevoel, de klik was er gewoon minder, maargoed je kan misschien net wat 'mindere mensen' treffen op zo'n dagje, maargoed je moet je ergens aan vastklampen anders kan je nooit een beslissing nemen. Overigens had ik begin 2007 al een inhousedag bij Deloitte gedaan en een paar maanden terug bij PWC ook. Ik raad je ook zeker aan meeloopdagen te doen aangezien je de praktijk kunt zien (hoewel je niet al te veel doet ), bovendien kan je veel informatie verkrijgen over de bedrijfscultuur en verder alles over studieervaringen etc. Ik heb gewoon mijn gevoel gevolgd, ik vond Deloitte en PWC niet heel super verschillend, maar dat was EY ook niet echt. De Big4 zijn naar mijn idee niet heel verschillend, ik heb van Deloitte en PWC een aanbieding gehad en heb gekozen voor PWC . De arbeidsvoorwaarden zijn overigens volkomen vergelijkbaar met een paar kleine verschillen, maar het is niet zo dat je bij de een een paar honderd euro meer krijgt. Bij sommige kantoren krijg je trouwens een capaciteitentest, maar dit stelt niet al te veel voor.

Mijn advies is om veel rond te kijken, vragen en gewoon je gevoel volgen, blijf gewoon jezelf en dan kom je zonder al te veel moeite door de sollicitaties, dan is het gewoon een kwestie van kiezen .
pi_56352048
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:07 schreef WolfsNL het volgende:

[..]

blijf gewoon jezelf en dan kom je zonder al te veel moeite door de sollicitaties, dan is het gewoon een kwestie van kiezen .
Dat komt ook omdat er een enorm tekort is aan accountants. In de randstad kom je eenmaal overal waar je terecht wilt. Je moet het wel erg bont maken om niet aangenomen te worden. Ga je verder van de randstad vandaan, dan wordt het ook ietsjes lastiger. Binnen mijn vriendenkring ken ik een aantal die buiten de randstad diverse keren zijn geweigerd, terwijl ze in de randstad zonder moeite werden aangenomen.
  maandag 28 januari 2008 @ 10:45:32 #182
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56357505
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:07 schreef WolfsNL het volgende:

[..]
tekst weg


. Bij sommige kantoren krijg je trouwens een capaciteitentest, maar dit stelt niet al te veel voor.


teksts weg
Hey, kun je mij vertellen bij welke van de 4 grote je geen capaciteiten test krijgt?

En omdat jij niet bij KPMG bent geweest voor die mensen die het over KPMG weten dezelfde vraag.

Bedankt.

EDIT: Ik heb overigens nog een vraag.

Hoe hoog is de vergoeding p.m. ongeveer die een stagiar kan krijgen bij 1 van de 4 grote? En krijgen stagiares normaal gesproken ook een auto ter beschikking?

[ Bericht 13% gewijzigd door jojomen4 op 28-01-2008 11:13:15 ]
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  maandag 28 januari 2008 @ 16:26:05 #183
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_56364377
Reken er maar op dat je bij KPMG een capaciteitentest krijgt Op http://www.intermediair.nl/ staan een paar voorbeeldtesten en bij eentje stond dat die was gemaakt door iemand van KPMG
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_56367213
quote:
Op zondag 27 januari 2008 23:20 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Dat komt ook omdat er een enorm tekort is aan accountants. In de randstad kom je eenmaal overal waar je terecht wilt. Je moet het wel erg bont maken om niet aangenomen te worden. Ga je verder van de randstad vandaan, dan wordt het ook ietsjes lastiger. Binnen mijn vriendenkring ken ik een aantal die buiten de randstad diverse keren zijn geweigerd, terwijl ze in de randstad zonder moeite werden aangenomen.
Kan goed kloppen, ik zit inderdaad in de Randstad. Om je kansen te vergroten (iig vanaf het vwo) zou ik gewoon zo snel mogelijk solliciteren, zodat er in ieder geval nog genoeg plek is.
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:45 schreef jojomen4 het volgende:

Hey, kun je mij vertellen bij welke van de 4 grote je geen capaciteiten test krijgt?

En omdat jij niet bij KPMG bent geweest voor die mensen die het over KPMG weten dezelfde vraag.

Bedankt.

EDIT: Ik heb overigens nog een vraag.

Hoe hoog is de vergoeding p.m. ongeveer die een stagiar kan krijgen bij 1 van de 4 grote? En krijgen stagiares normaal gesproken ook een auto ter beschikking?
Over een stagiair weet ik niet.

Bij Bij Deloitte kreeg ik geen test, maar daar waren ze wel mee bezig dus ik zou er gewoon vanuit gaan dat je wel een test krijgt. Zij zeiden echter dat je daar niet op af kon vallen, maar dit betwijfel ik zelf. Bij Ernst & Young kreeg ik inderdaad zoiets als intermediair met cijferreeksen etc op WO-niveau, bij PWC wat rekenvaardigheid en wat stellingen beantwoorden nav een tekst, die was minder moeilijk dan dat Intermediair gedoe . Wel beiden gehaald though .
pi_56368747
quote:
Op maandag 28 januari 2008 10:45 schreef jojomen4 het volgende:

[..]

Hoe hoog is de vergoeding p.m. ongeveer die een stagiar kan krijgen bij 1 van de 4 grote? En krijgen stagiares normaal gesproken ook een auto ter beschikking?
Het is gebruikelijk om circa 500 euro te krijgen. Naar mijn weten krijg je meestal geen auto ter beschikking.

Voorzover mij bekend:
PWC, capaciteitstest
EY, capaciteitstest
KPMG, capaciteitstest
Deloitte, capaciteitstest vanaf supervisor
Mazars, geen capaciteitstest
pi_56412311
Tijdje niks van me laten horen. Maar ik had oorsponkelijk een sollicitatie lopen bij KPMG maar heb dat afgezegd. Heb er met verschillende mensen over gepraat (studieadviseur, ouders en familie) en zelf ook nog alles op een rijtje gezet. Mijn uiteindelijk besluit is om gewoon door te gaan met mijn huidige studie ( economie op het erasmus). Waar ik het goed naar me zin heb. Blijf wel dit topic volgen.
  vrijdag 1 februari 2008 @ 15:11:02 #187
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56459490
11 jan heb ik een gesprek bij E&Y. Hoop echt dat ik een kans krijg en het goed doe tijdens het gesprek. Gisteren via de site ingevult, gister contact gehad en vandaag gesprek vast gelegd. Erg snel handelen dus.

EDIT:

En net een reactie via mail gekregen van KPMG. Helaas afgewezen om verschillende redenen. Zo zou uit mijn blijken dat ik weinig affiniteit heb met het vak gebied accountancy en sluit m'n opleiding niet aan. Ze noemt daarbij wel dat MER studenten (en andere opleidingen) wel aangenomen worden.

Ik heb der maar terug gemaild om te laten weten dat IBMS (international business and management studies) de Engelstalige versie is van MER.

Jammer.

[ Bericht 54% gewijzigd door jojomen4 op 01-02-2008 16:17:14 ]
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56590255
Hmm vraagje, klopt het dat vrijdag bij accountantskantoren mensen meestal casual kleding dragen? "Casual friday"?

[ Bericht 78% gewijzigd door MoneyTalks op 07-02-2008 22:48:51 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56594600
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:57 schreef MoneyTalks het volgende:
Hmm vraagje, klopt het dat vrijdag bij accountantskantoren mensen meestal casual kleding dragen? "Casual friday"?
Bij ons nooit in ieder geval. Wel eens mensen die zonder stropdas lopen, maar dat is dan ook het meest casual dat je bij ons zal zien.
pi_56616340
Ik heb gister (vrijdag) bij AGT een dagje meegelopen en het heeft toch wel bevestigd dat ik echt de accountancy in wil. Het is wat kleiner kantoor (circa 50 werknemers) en de mensen kennen elkaar daar eigenlijk allemaal, ook de directeuren, dat spreekt me toch wel een beetje aan. Dinsdag ga ik nog bij BDO meelopen, en ik ben nog van plan naar een inhousedag van Mazars te gaan, en misschien dat ik nog ga kijken bij PwC, E&Y of KPMG, om te zien of groter misschien interessanter is.

[ Bericht 3% gewijzigd door MoneyTalks op 09-02-2008 01:44:01 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_56622297
Mooi dat het beviel.:) Wat moest je allemaal doen op die dag?
  maandag 11 februari 2008 @ 20:37:26 #192
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56671460
*YAY*

M'n gesprek ging vandaag prima bij E&Y, en de test die ik voor het gesprek heb gemaakt was ook goed!

Och, ik ben zoooooow blij! Nu hebben ze hopelijk nog een stage plek voor me en verkloot ik het volgende gesprek met een manager niet. Alle tips m.b.t. vragen die ik eventueel kan krijgen worden zeer op prijs gestelt.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_56692197
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 14:10 schreef chabo het volgende:
Mooi dat het beviel.:) Wat moest je allemaal doen op die dag?
Simpele dingen, boekhouding van een bedrijfje invoeren, cijfers controleren op rekenkundige juistheid. Dat was het wel zo'n beetje. Na die boekhouding te hebben ingevoerd rolde daar automatisch een formuliertje uit met hoeveel BTW dat bedrijf moest gaan betalen aan de belastingdienst.

Vandaag dus ook meeloopdagje bij BDO gehad, duurde van 9u tot kwart voor 2, in tegenstelling tot AGT waar het dus echt de hele dag was. Ik had de pech dat degene met wie ik eigenlijk zou meelopen ziek was, en dat ik eigenlijk gewoon in een kamertje gezet werd met wat papierwerk en dat ik mocht gaan controleren op rekenkundige juistheid. Misschien is dat ook wel echt wat een accountant doet, maar dat vond ik wel een beetje jammer, dat ik niet echt heb meegelopen met iemand. Maar goed, wel een verschil qua kantooromvang, BDO is een stuk groter, kantoor van 200 mensen in plaats van 50, goede sfeer als je je collegas kent denk ik.

Ik ben er nog niet uit, AGT vond ik leuk, daar werd ook echt aandacht aan mij besteed, maar misschien is het wel té klein. BDO heeft een mooier kantoor, iets grotere klanten, betere locatie voor mij, maar had in ieder geval vandaag dat ik een beetje aan mijn lot werd overgelaten, misschien had ik gewoon pech, want er was ook een andere meeloopster en die zat wel gewoon op een kantoortje samen met een (assistent)accountant.

Ik denk dat ik toch eens ga kijken bij E&Y, PwC en/of KPMG. Misschien dat de 'Big Four' toch wel beter bij me past. Tot nu toe ben ik daar een beetje huiverig over geweest, omdat ik het idee heb dat zo'n kantoor te onpersoonlijk zou zijn, en dat je te weinig aandacht zou krijgen, maar wie weet dat mijn mening dan wel bijdraait.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 14:18:24 #194
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_56905646
E&Y voor mij dus!

Begin maart zal ik beginnen aan m'n stage van 3 maanden. Heb er erg veel zin in.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  zaterdag 23 februari 2008 @ 23:38:36 #195
56011 bmwdevil
Freude am Fahren
pi_56938311
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 20:57 schreef MoneyTalks het volgende:
Hmm vraagje, klopt het dat vrijdag bij accountantskantoren mensen meestal casual kleding dragen? "Casual friday"?
Als ik een dagje op kantoor zit en weet dat ik niet naar de klant moet ga ik ook casual, daar hoeft het bij ons geen vrijdag voor te zijn hoor.
pi_57044255
ik ben bezig met de studie bedrijfseconomie en heb stage gelopen bij KPMG, heb een leuke en leerzame tijd gehad en ben van plan om verder te gaan in de accountancy en met name als RA. RA trekt mij toch meer aan dan AA. Met RA ben je voornamelijk aan het werk bij cliënten die (middel)groot zijn. AA het zijn toch vaker de kleinere kantoren en mag je als beginnende accountant de hele dag documenten inboeken
  donderdag 28 februari 2008 @ 20:43:46 #197
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_57044352
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 20:40 schreef Wei_Jun het volgende:
ik ben bezig met de studie bedrijfseconomie en heb stage gelopen bij KPMG, heb een leuke en leerzame tijd gehad en ben van plan om verder te gaan in de accountancy en met name als RA. RA trekt mij toch meer aan dan AA. Met RA ben je voornamelijk aan het werk bij cliënten die (middel)groot zijn. AA het zijn toch vaker de kleinere kantoren en mag je als beginnende accountant de hele dag documenten inboeken
Leuk! Ik mag binnenkort op gesprek komen bij KPMG voor een stageplaats . Zou je me er iets meer over kunnen vertellen zoals hoe de capaciteitentesten gingen en toen je daar stage mocht lopen hoe je dag eruit zag?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_57047921
ten eerste heb ik geen capaciteitentest moeten maken was niet nodig voor stagiairs.
Nou mijn dagen waren zeer verschillend:
in het begin zal je op kantoor beginnen, kennismaken met het vak, mensen binnen KPMG.
naderhand zal je naar de cliënten gaan om werkzaamheden te doen.
Mijn stage begon in september en eindigde in februari.
Van september t/m december ben ik bezig geweest met interim-controles
Dat zijn controles omtrent de administratieve organisatie en interne controles van de cliënt.
en dan zal jij de uitvoerende testwerkzaamheden moeten doen.

in Januari gaan de balanscontroles van start en ga je meewerken aan de controle van de jaarrekening
Dan zul je posten als debiteuren, liquide middelen, crediteuren gaan controleren of deze een getrouw beeld geven.

Verder heb ik ook andere klussen gedaan, zoals inventarisatie, securitisatie en samenstelwerkzaamheden (AA dus).

Inventarisatie: dan ga je meestal met een collega, de voorraden natellen(controleren van het bestaan) dit doe je steekproefsgewijs, dus je telt niet de hele voorraad

securitisatie: dit is een opdracht voor de afdeling Financial services. zoek maar even op google

en als laatste heb ik ook AA werkzaamheden gedaan, dus ook documenten inboeken, maar ook een kwartaalrapportage opgesteld.


Dit heb ik allemaal bij KPMG Den Bosch gedaan ^^

[ Bericht 0% gewijzigd door Wei_Jun op 28-02-2008 22:42:58 ]
  vrijdag 29 februari 2008 @ 08:03:40 #199
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_57053305
quote:
Op donderdag 28 februari 2008 22:37 schreef Wei_Jun het volgende:
ten eerste heb ik geen capaciteitentest moeten maken was niet nodig voor stagiairs.
Meen je dat nou? Ik moet er meerdere maken en ik heb toch echt gesolliciteerd voor een meeloopstage. Misschien dat het per vestiging verschilt.
quote:
Nou mijn dagen waren zeer verschillend:
in het begin zal je op kantoor beginnen, kennismaken met het vak, mensen binnen KPMG.
naderhand zal je naar de cliënten gaan om werkzaamheden te doen.
Mijn stage begon in september en eindigde in februari.
Van september t/m december ben ik bezig geweest met interim-controles
Dat zijn controles omtrent de administratieve organisatie en interne controles van de cliënt.
en dan zal jij de uitvoerende testwerkzaamheden moeten doen.

in Januari gaan de balanscontroles van start en ga je meewerken aan de controle van de jaarrekening
Dan zul je posten als debiteuren, liquide middelen, crediteuren gaan controleren of deze een getrouw beeld geven.

Verder heb ik ook andere klussen gedaan, zoals inventarisatie, securitisatie en samenstelwerkzaamheden (AA dus).

Inventarisatie: dan ga je meestal met een collega, de voorraden natellen(controleren van het bestaan) dit doe je steekproefsgewijs, dus je telt niet de hele voorraad

securitisatie: dit is een opdracht voor de afdeling Financial services. zoek maar even op google

en als laatste heb ik ook AA werkzaamheden gedaan, dus ook documenten inboeken, maar ook een kwartaalrapportage opgesteld.


Dit heb ik allemaal bij KPMG Den Bosch gedaan ^^
Gaaf!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_57056274
ja dat meen ik
welke vestiging ga jij solliciteren?
  vrijdag 29 februari 2008 @ 19:50:22 #201
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_57067981
Enschede
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  vrijdag 7 maart 2008 @ 22:52:26 #202
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57232817
Ben vandaag bij een inhousemiddag geweest op een accountantskantoor, en daar wisten ze te vertellen dat ze bij grote kantoren een beleid hebben dat ze er bijvoorbeeld 10 aannemen, en na 3 jaar pikken ze de 2 beste er tussenuit en de andere 8 bedanken ze. Gebeurd dit in de praktijk ook echt, of is het een bang-maak verhaaltje van een wat kleiner kantoor? Ook krijg je als je daar vanaf vwo begint 1150 euro bruto per maand, is dit niet wat weinig? Een vriend van mij is bij de Belastingdienst begonnen dit jaar en verdiend 1150 netto per maand. Ikzelf verdien met een simpel administratief baantje al 1800 bruto via een uitzendbureau. Ik dacht dat de accountantskantoren toch wel allemaal in de buurt van de 17.500 bruto per jaar zaten, dat zou omgerekend 1450 bruto zijn, wat toch 300 bruto meer is per maand dan wat je bij dat kantoor waar ik vandaag was krijg.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57233590
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 22:52 schreef MoneyTalks het volgende:
Ben vandaag bij een inhousemiddag geweest op een accountantskantoor, en daar wisten ze te vertellen dat ze bij grote kantoren een beleid hebben dat ze er bijvoorbeeld 10 aannemen, en na 3 jaar pikken ze de 2 beste er tussenuit en de andere 8 bedanken ze. Gebeurd dit in de praktijk ook echt, of is het een bang-maak verhaaltje van een wat kleiner kantoor? Ook krijg je als je daar vanaf vwo begint 1150 euro bruto per maand, is dit niet wat weinig? Een vriend van mij is bij de Belastingdienst begonnen dit jaar en verdiend 1150 netto per maand. Ikzelf verdien met een simpel administratief baantje al 1800 bruto via een uitzendbureau. Ik dacht dat de accountantskantoren toch wel allemaal in de buurt van de 17.500 bruto per jaar zaten, dat zou omgerekend 1450 bruto zijn, wat toch 300 bruto meer is per maand dan wat je bij dat kantoor waar ik vandaag was krijg.
Even kijken.

- Dat beleid lijkt me onzin. Er is een enorm tekort aan accountants met 2-3 en meer jaren ervaringen. Sterker nog, in de 3 jaren hebben de kantoren redelijk veel geld in de mensen gestoken, zodat ze hun papieren halen. Ik zie geen enkele reden, waarom ze de overige 8 wegsturen. Sterker nog, de meeste kantoren vrezen juist dat de mensen na 3 jaar vertrekken.

- 1150 euro bruto per maand is inderdaad weinig. Circa 1400 euro is meer gangbaarder. Maar hou wel rekening mee wat je secundaire voorwaarden zijn. Er kunnen zeker grote verschillen zijn. Niet alle VWO'ers krijgen bijvoorbeeld een leaseauto. Maar als het om salaris gaat, moet je ook denken aan een bonus, of 13de maand. Niet elke kantoor heeft dat. Overigens is de vergelijking met de Belastingdienst zeker niet reëel. De Belastingdienst betaalt namelijk vrij goed.

- Los van de vragen, wil ik je toch even vertellen dat je als beginner in de accountancy vrij slecht wordt betaald. Alhoewel iedereen in de accountancy je wilt wijs maken dat dit niet zo is. Ik kan je vertellen dat het gewoon een feit is. Maar er zijn natuurlijk ook wel voordelen. De loonsverhogingen binnen de accountancy zijn namelijk ver boven de markt. Je krijgt elk jaar een forse loonsverhoging. Binnen no-time krijg je een hogere functie. Je hebt goede secundaire voorwaarden, denk aan de studiekostenvergoeding. En je leert ontzettend veel binnen de accountancy. Maar uiteraard zijn er ook veel nadelen binnen de accountancy, maar daar begin ik maar niet over.

ps. 17.500 bruto per jaar, is circa 1350 euro bruto per maand.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 23:47:21 #204
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57234232
Ja ik heb inderdaad wel gemerkt dat je als beginnend assistent accountant niet veel verdiend (je kan in een supermarkt nog meer verdienen als je fulltime werkt tijdens toeslaguren ), maar je moet het natuurlijk zien als een investering. Ik heb sowieso wel besloten om accountancy te doen, en ga aankomende week m'n sollicitaties de deur uit doen. Ik ben van plan bij meerdere kantoren te solliciteren (verspreiden van mijn kansen) en aan de hand van mijn gevoel bij de bedrijven en ook de verschillen in arbeidsvoorwaarden zal ik dan mijn keuze gaan maken.

Maar die nadelen binnen de accountancy, daar ben ik ook wel benieuwd naar hoor

Wat mij het meest aanspreekt is dat je niet alleen maar op een kantoortje aan een vaste werkplek zit, maar dat je relatief veel afwisseling hebt bij audit. En dat je eigenlijk maar 4 dagen echt werkt (behalve in de drukke periodes) en die schooldag is dan een welkome afwisseling, lijkt mij althans. Ik vind in de schoolbanken zitten namelijk helemaal niet erg.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57242645
Yo moneytalks heb jij het toevallig over de inhousedag van Mazars?
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:26:34 #206
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57250107
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 13:52 schreef nourguy01 het volgende:
Yo moneytalks heb jij het toevallig over de inhousedag van Mazars?
Haha, was jij die gast die naast mij zat Met 45 studiepunten in je eerste jaar HBO accountancy

[ Bericht 18% gewijzigd door MoneyTalks op 08-03-2008 20:32:32 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57251686
yep
nog 15 te gaan.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_57251705
Welke was jij precies?
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_57252374
hmmm lol mazars, dat zij zulk onzin verspreiden...
verder over die starterssalarissen, onder de big 4 zijn de salarissen redelijk verschillend.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 22:29:28 #210
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57252456
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 21:52 schreef nourguy01 het volgende:
Welke was jij precies?
Die jongen die uiteindelijk met jou en die assistent accountant in de lift naar beneden ging op het eind
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57259329
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:26 schreef MoneyTalks het volgende:

[..]

Haha, was jij die gast die naast mij zat Met 45 studiepunten in je eerste jaar HBO accountancy
is dat bijzonder, 45 pnt?
pi_57260508
quote:
Op zondag 9 maart 2008 11:36 schreef NickeN. het volgende:

[..]

is dat bijzonder, 45 pnt?
Niet zo slecht, je moet er 60 behalen en je hebt nog een kwartaal te gaan.
pi_57260945
yep
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_57261197
Ik moet nog 1 Project Cost accounting + Financiele rekenkunde halen hiervoor krijg ik 8 studie punten.
communicatie cursus volgen waar ik een presentatie moet houden over de gevolgen van emissie op de Nederlandse economie. hiervoor krijg ik 2 studie punten.
Bedrijfsadministratie voor 4 studiepunten
en SlB= een soort studiebegeleiding. voor 1 studiepunt.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  zondag 9 maart 2008 @ 20:55:07 #215
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57270241
quote:
Op zondag 9 maart 2008 11:36 schreef NickeN. het volgende:

[..]

is dat bijzonder, 45 pnt?
Nee, ik gebruikte het alleen om even te bevestigen dat we samen naar dezelfde inhousemiddag waren geweest Details enzo..
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 10 maart 2008 @ 08:27:10 #216
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_57277912
Nou, morgen mijn grote dag bij KPMG (sollicitatie stageplaats). Iemand nog tips? Do and Don'ts?
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_57291116
quote:
Nou, morgen mijn grote dag bij KPMG (sollicitatie stageplaats). Iemand nog tips? Do and Don'ts?
krijg je geen capaciteiten test eerst ?

Do's
*Kom op tijd!
*Formuleer positief over je kennis en ervaring
*Neem tijd voor je antwoorden
*Wees eerlijk en jezelf
*Toon belangstelling
*Stel vragen
*Spreek opgewekt,levendig
*Maak oogcontact

Dont's
*Passieve houding
efensief of emotioneel reageren
*Negatief uitlaten over vroegere ervaringen.
*Bluffen
*Interrumperen
*Breedsprakig zijn
*Naar salaris en arbeidsvoorwaarden vragen.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_57292365
quote:
Op maandag 10 maart 2008 08:27 schreef Maraca het volgende:
Nou, morgen mijn grote dag bij KPMG (sollicitatie stageplaats). Iemand nog tips? Do and Don'ts?
Succes!

TVP
.
  maandag 10 maart 2008 @ 22:07:10 #219
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_57293320
quote:
Op maandag 10 maart 2008 20:41 schreef nourguy01 het volgende:

[..]

krijg je geen capaciteiten test eerst ?

Do's
*Kom op tijd!
*Formuleer positief over je kennis en ervaring
*Neem tijd voor je antwoorden
*Wees eerlijk en jezelf
*Toon belangstelling
*Stel vragen
*Spreek opgewekt,levendig
*Maak oogcontact

Dont's
*Passieve houding
efensief of emotioneel reageren
*Negatief uitlaten over vroegere ervaringen.
*Bluffen
*Interrumperen
*Breedsprakig zijn
*Naar salaris en arbeidsvoorwaarden vragen.
Ik krijg inderdaad eerst nog een capaciteitentest Bedankt voor het lijstje, eigenlijk wel wat ik zelf zou doen, maar soms krijg je dingen te horen waarvan je denkt 'ooh ja!'.

Nou, ik duik mijn bedje in zodat ik morgen fris en fruitig de testen en gesprekken doorkom
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 11 maart 2008 @ 06:41:01 #220
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57299298
GL Maraca!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_57308526
En Maraca hoe ging het?
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  dinsdag 11 maart 2008 @ 17:35:08 #222
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_57309647
Het ging wel goed anderhalf uur een capaciteitentest gemaakt die ik heb gehaald ( ) en direct daarna een sollicitatiegesprek met een recruiter en manager. Ze bellen we deze week terug of ik terug mag komen voor een tweede gesprek met 2 andere managers
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  dinsdag 11 maart 2008 @ 17:46:03 #223
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57309838
Mooi!
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_57317689
good luck maar je zit eigenlijk al met een been binnen.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_57498593
Zijn er hier ook mensen aanwezig die meedoen met de Deloitte Audit Game 2008?

En eventueel gemotiveerde mensen om een team op te zetten?
you and I ain't done Zeke!
pi_57599883
Dag allemaal

wat voor vakken krijg je het 1ste jaar Accountancy op HBO niveau????
en welke school zitten jullie

alvast bedankt
pi_57712680
Lijkt me wel leuk om mee te doen? wanneer is de Audit game 2008 eigenlijk? kon je toch een reis mee na detroit winnen?

* koentjuh18 is sowieso in een winningmood nadat hij tehoren heeft gekrgen mee te mogen naar de masterclass van E&Y in New York
pi_57716500
Voor een opdracht moet ik een (master/stage) accountant een paar vragen stellen (interview).

Is iemand hier zo vriendelijk om mij te helpen?!

Ik ben overigens eerste jaars . Gaat om orientatie vandaar.
pi_57717180
Hoe en wat wil je het doen? schriftelijk via de email of echt face to face?
pi_57717198
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:34 schreef koentjuh18 het volgende:
Hoe en wat wil je het doen? schriftelijk via de email of echt face to face?
via mail is wel voldoende, zou echt top zijn!
pi_57719515
Super.. volgens mij staat mijn e-mail adres wel in mijn profiel Doe er je voordeel mee!
  maandag 31 maart 2008 @ 01:15:05 #232
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57729256
Kheb binnenkort een breedte interview bij PwC, waarin ik motivatie enzo mag uitleggen voor NIVRA-Nyenrode traject in combinatie met een baan bij hun. Iemand ervaringen mee?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  maandag 31 maart 2008 @ 17:53:22 #233
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57741161
Ik wel. Kom je van het hbo of vwo?
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
  maandag 31 maart 2008 @ 17:58:36 #234
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57741283
Vwo, vertel eens jouw ervaringen met zo'n breedte interview als je wil
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57741533
Ik heb net toevallig het breedte interview gehad bij PwC. Ik kom wel van de universiteit en heb ook al een meeloopdag gehad, dus niet geheel vergelijkbaar. Maar misschien nuttig. Bij mij duurde het niet lang (hooguit 40 min) en nu op naar het assessmentcentre

Wat je kan verwachten? een, zoals de naam al suggeert, breedte interview. Je kunt zeer diverse vragen verwachten. Uiteenlopend van wie je bent, je hobby's, je sterke en zwakke eigenschappen tot waarom kies je voor accountacy, waarom heb je gekozen voor PwC, waarom juist in deze stad?

Het is tweezijdig gesprek, waarbij jij ook kans krijgt om vragen te stellen. Meestal met een recruiter en partner (bij mij alleen met partner vandaag). Mocht je nog vragen hebben dan kun je ze gerust stellen!

[ Bericht 0% gewijzigd door koentjuh18 op 31-03-2008 18:16:56 ]
  maandag 31 maart 2008 @ 20:02:17 #236
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57744025
breedte interview met een partner?

Ik kom/doe HBO, dus misschien ook niet het zelfde als vwo. Heb vorig jaar een 2 gesprekken gehad in A'dam bij PWC.

Eerste gesprek zat een manager bij en een meid die net geen manager was. Dat eerste gesprek is een ei'tje, en daar hoef je je echt niet druk om te maken. Als je maar een heel klein idee hebt van waarom je de accountancy in wilt. Verder wat Koentjuh zegt, wie je bent en waarom PWC.

Ik heb 2 maanden geleden ook gesprekken gehad bij E&Y en kan je wel een lijstje geven van argumenten als je er nog een paar zoekt.

2de gesprek is iets lastiger (iig voor mij omdat ik geen accountancy studeer en de assesment niet goed had gemaakt ). Had de indruk dat ze daar een stuk dieper ingingen in de stof van de accountancy en toendertijd had ik er te weinig verstand van om goed te kunnen antwoorden. Vandaar nu E&Y waar ik erg gelukkig mee ben.

Ik raad je trouwens aan gewoon lekker FT te gaan studeren. Werken kun je altijd nog en de beleving/ervaring van het studeren is geweldig. Moet er niet aan willen denken om op die leeftijd te zijn begonnen met werken.

Owja, assesment als een beest oefenen op Internet. Dat is de fout die ik toen bij PWC heb gemaakt.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_57745974
Assessment komt natuurlijk pas na het breedte gesprek dus om je daar nu al op voor te bereiden is wat overdreven. Gewoon gemotiveerd, gedreven en goed doordacht overkomen. Dan kom je al een heel eind!
  maandag 31 maart 2008 @ 22:19:52 #238
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57747898
Oefenen voor de assesment kan nooit kwaad. Je weet toch wel dat je die tegen gaat komen omdat je in 99% van de gevallen terug mag komen na het eerste gesprek. Dit in het geval van PWC.

Bij E&Y kreeg ik hem op de zelfde dag als het eerste gesprek, dus zo gek is dat niet, al zul je altijd van tevoren geinformeerd worden.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_57756465
klopt bij e&y kreeg ik hem ook meteen de eerste dag! Maar dat was ook niet echt een test waar je wakker van ligt.

Ik doelde meer op het feit dat je beter kunt focussen op een goed verhaal. De test bij pwc komt later wel!
  woensdag 2 april 2008 @ 21:59:54 #240
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57790833
Ok, nja breedte interview gehad, was goed, volgende stap is capaciteitentest
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57791903
Best wel lachen als ik dit topic lees. Meeste accountants die ik ken willen zo snel mogelijk weg van de accountancy, terwijl men op fok allemaal zo enthousiast zijn
  woensdag 2 april 2008 @ 23:18:56 #242
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57793751
Misschien is dat omdat de meeste hier nog niet zo heel lang in de accountancy zitten.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_57796359
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:26 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Best wel lachen als ik dit topic lees. Meeste accountants die ik ken willen zo snel mogelijk weg van de accountancy, terwijl men op fok allemaal zo enthousiast zijn
Wat is de reden dat de accountants die jij kent wegwillen?
pi_57796427
quote:
Op maandag 31 maart 2008 20:02 schreef jojomen4 het volgende:
breedte interview met een partner?

Ik kom/doe HBO, dus misschien ook niet het zelfde als vwo. Heb vorig jaar een 2 gesprekken gehad in A'dam bij PWC.

Eerste gesprek zat een manager bij en een meid die net geen manager was. Dat eerste gesprek is een ei'tje, en daar hoef je je echt niet druk om te maken. Als je maar een heel klein idee hebt van waarom je de accountancy in wilt. Verder wat Koentjuh zegt, wie je bent en waarom PWC.

Ik heb 2 maanden geleden ook gesprekken gehad bij E&Y en kan je wel een lijstje geven van argumenten als je er nog een paar zoekt.

2de gesprek is iets lastiger (iig voor mij omdat ik geen accountancy studeer en de assesment niet goed had gemaakt ). Had de indruk dat ze daar een stuk dieper ingingen in de stof van de accountancy en toendertijd had ik er te weinig verstand van om goed te kunnen antwoorden. Vandaar nu E&Y waar ik erg gelukkig mee ben.

Ik raad je trouwens aan gewoon lekker FT te gaan studeren. Werken kun je altijd nog en de beleving/ervaring van het studeren is geweldig. Moet er niet aan willen denken om op die leeftijd te zijn begonnen met werken.

Owja, assesment als een beest oefenen op Internet. Dat is de fout die ik toen bij PWC heb gemaakt.
Wat vragen ze allemaal op zo'n assement?
pi_57797404
quote:
Op donderdag 3 april 2008 01:20 schreef Pulu het volgende:

[..]

Wat is de reden dat de accountants die jij kent wegwillen?
DarkerThanBlack is niet zo'n prettig figuur in de omgang, zijn collegas worden helemaal gek van hem
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57810491
quote:
Op donderdag 3 april 2008 01:20 schreef Pulu het volgende:

[..]

Wat is de reden dat de accountants die jij kent wegwillen?
Op het moment dat je in de accountancy zit zal je merken dat gezien de regelgeving en vooral ook het werkdruk, er voor zorgt dat je eigenlijks geen toegevoegde waarde meer hebt. Na een aantal jaren in het vak zal je merken dat je alleen maar gericht bent op het af krijgen van je werk, en er voor wilt zorgen dat je niet wordt aangeklaagd of op je kop krijgt van de partner/vennoot. Meer wil of kan je gewoon niet meer doen. Het beetje adviesfunctie wat je nog hebt is tegenwoordig helemaal verdwenen. Je gaat je niet meer verdiepen in details, waar de klant misschien nog iets aan hebt. Je kijkt puur naar de cijfers, is het goed, dan ga je verder. Dat is het, niks meer, niets minder. Puur massaproductie...
pi_57810868
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:11 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Op het moment dat je in de accountancy zit zal je merken dat gezien de regelgeving en vooral ook het werkdruk, er voor zorgt dat je eigenlijks geen toegevoegde waarde meer hebt. Na een aantal jaren in het vak zal je merken dat je alleen maar gericht bent op het af krijgen van je werk, en er voor wilt zorgen dat je niet wordt aangeklaagd of op je kop krijgt van de partner/vennoot. Meer wil of kan je gewoon niet meer doen. Het beetje adviesfunctie wat je nog hebt is tegenwoordig helemaal verdwenen. Je gaat je niet meer verdiepen in details, waar de klant misschien nog iets aan hebt. Je kijkt puur naar de cijfers, is het goed, dan ga je verder. Dat is het, niks meer, niets minder. Puur massaproductie...
advies bij AA is toch prima?
pi_57818305
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:27 schreef NickeN. het volgende:

[..]

advies bij AA is toch prima?
AA aka samenstelpraktijk. Functie: samenstellen van een jaarrekening. Factuurtjes verzamelen, jaarrekening opmaken. Op welk gebied wil je adviseren?

Afgezien het feit of je als AA'er advies geeft of niet. Ik zie geen uitdaging in het invullen van belastingaangiftes en opstellen van een jaarrekening. Dat kan ik bijna met mijn ogen dicht doen. Men kan dan hoog of laag springen, als AA'er zijn dit toch echt je belangrijkste werkzaamheden.
pi_57833046
Uiteindelijk is het met bijna elke baantje wel zo... Daarom moet je ook door studeren en of hard werken om hoger op te komen.
pi_57853806
Een beetje een off-topic vraagje....als de afgelopen jaren het nieuws hebt gevolgd rondom het vak accountancy werd constant aangegeven dat er een groot tekort is aan accountants....voor de mensen die al werkzaam in het vak...waaraan merken jullie dat er een groot tekort is aan collega's?
pi_57856192
Hey ik las laatst dat er een overschot aan economen komen, want jongeren kiezen massaal voor economische kant. en dat technische kant veeeel grotere kans bid op een goeie baan!
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:24:59 #252
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57856633
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 19:07 schreef Pulu het volgende:
Een beetje een off-topic vraagje....als de afgelopen jaren het nieuws hebt gevolgd rondom het vak accountancy werd constant aangegeven dat er een groot tekort is aan accountants....voor de mensen die al werkzaam in het vak...waaraan merken jullie dat er een groot tekort is aan collega's?
Een voorbeeld is het feit dat mensen uit allerlei verschillende studierichtingen aangenomen kunnen worden.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_57857036
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 19:07 schreef Pulu het volgende:
Een beetje een off-topic vraagje....als de afgelopen jaren het nieuws hebt gevolgd rondom het vak accountancy werd constant aangegeven dat er een groot tekort is aan accountants....voor de mensen die al werkzaam in het vak...waaraan merken jullie dat er een groot tekort is aan collega's?
We hebben meer klanten dan dat we aan kunnen. Een controle die je normaal in 3 weken hoort te doen, doe je nu in 2 weken. Je krijgt je werk niet af, dus moet je overwerken. Vaak moet je al bij een andere klant beginnen, voordat je je huidige klant afgerond hebt. De laatste paar dagen is vaak afraffelen, omdat je tijd te kort komt, maar toch een afgerond geheel wilt hebben. Je kunt de assistenten weinig begeleiding geven, omdat je het zelf extreem druk hebt.
pi_57857310
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:43 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

We hebben meer klanten dan dat we aan kunnen. Een controle die je normaal in 3 weken hoort te doen, doe je nu in 2 weken. Je krijgt je werk niet af, dus moet je overwerken. Vaak moet je al bij een andere klant beginnen, voordat je je huidige klant afgerond hebt. De laatste paar dagen is vaak afraffelen, omdat je tijd te kort komt, maar toch een afgerond geheel wilt hebben. Je kunt de assistenten weinig begeleiding geven, omdat je het zelf extreem druk hebt.
In een eerdere posting was je niet erg positief over de huidige situatie en sprak je zelfs van massaproductie....

Hoe lang ben je al werkzaam als accountant?
En overwerken betekent dat je elke dag laat thuis bent of werk mee naar huis neemt?
Ben je werkzaam bij van de grote vier?
Hoe ervaar je je ontwikkelingsmogelijkheden?

Ik zal maar niet vragen wat je verdient want dat is in Nederland altijd zo'n taboe
pi_57858289
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:57 schreef Pulu het volgende:

[..]

In een eerdere posting was je niet erg positief over de huidige situatie en sprak je zelfs van massaproductie....

Hoe lang ben je al werkzaam als accountant?
En overwerken betekent dat je elke dag laat thuis bent of werk mee naar huis neemt?
Ben je werkzaam bij van de grote vier?
Hoe ervaar je je ontwikkelingsmogelijkheden?

Ik zal maar niet vragen wat je verdient want dat is in Nederland altijd zo'n taboe
- Aantal jaren, te lang in ieder geval.
- Laat thuis ben je bijna altijd. De meeste klanten zijn niet om de hoek. Reken maar dat je regelmatig tussen 6-8 uur naar huis vertrekt en dan nog plus minus een uur naar huis moet rijden. En ja, ik werk regelmatig thuis. Soms nog een uurtje doorwerken. In het weekend werk ik soms ook nog een paar uren om iets af te ronden.
- Ja, werkzaam bij de één van de vier.
- Hangt er van af met welk invalshoek je het bekijkt. Doorgroeien naar een hogere functie doe ik zeker. Persoonlijke ontwikkeling niet echt. Als je eenmaal een aantal jaren in het vak zit, dan heb je de meeste dingen wel gezien. Niks is meer bijzonder. Het enige wat wel moeite kost is dat je continu moet aanpassen aan de wet en regelgeving. Maar of je daar blij mee moet zijn?

Wat ik verdien is nog al lastig om uit te leggen. Brutosalaris zegt namelijk weinig in dit vak. Sommige kantoren hebben namelijk ook nog een bonus, winstuitkering, 13de maand, onkostenvergoedingen, hogere leasebedragen etc, etc, etc. Het valt me op dat de kantoren het zo ingewikkeld mogelijk willen maken, zodat het niet meer transparant is. Ik heb bijvoorbeeld wel eens een vergelijking gemaakt waartussen beide brutosalarissen enkele honderden euro's verschil tussen zit, maar netto gezien over het gehele jaar op hetzelde uitkomt.

[ Bericht 5% gewijzigd door DarkerThanBlack op 05-04-2008 22:47:07 ]
  maandag 7 april 2008 @ 19:21:00 #256
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57894747
Assessment van PwC gehad, ging goed, dus verwacht binnenkort uitgenodigd te worden voor sollicitatiegesprek met partner en manager o.i.d.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57895220
En hoe ging het? wat mocht je allemaal doen (in diemen?)

Tof, al enig idee welke lokatie je wil gaan werken?
  maandag 7 april 2008 @ 19:50:11 #258
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_57895464
quote:
Op maandag 7 april 2008 19:40 schreef koentjuh18 het volgende:
En hoe ging het? wat mocht je allemaal doen (in diemen?)

Tof, al enig idee welke lokatie je wil gaan werken?
In Diemen ja, ik mocht een verkorte capaciteitentest doen, Tabellen&Diagrammen en Logisch redeneren..

Tabellen&Diagrammen -> 40 vragen, 36 beantwoord, 35 goed, 1 fout
Logisch redeneren -> 56 'punten' ofzo

Resultaat was in ieder geval op schaal van: onvoldoende, matig, voldoende, goed

Ik wilde eigenlijk in Utrecht, maar daar hebben ze geen plek, dus ik zit in sollicitatieprocedure voor Amsterdam.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_57895687
ok, super gedaan! Mag zelf donderdag naar diemen. Ik wel voor Utrecht maar kom 1 september ook vers van de uni, dus misschien dat ze daar nog wel plek voor hadden!
pi_57899433
tvp! ik schrijf op dit moment mijn scriptie bij big4 kantoor in Utrecht
pi_57928462
Heyy, ben ook mn scriptie aan het schrijven. Hoop wel in augustus klaar te zijn!!

Maaruh effe vraagjes, heeft er iemand ervaring met het gebruik van het Jones model (1991) om de discretionary accruals van ondernemingen te bepalen? Of is misschien iemand die op dit moment ook zijn of haar scriptie schrijft en ook gebruik maakt van het Jones model?

Grts
pi_57998392
Na het vinden van dit topic via google wil ik hier toch mijn bijdrage in leveren. Momenteel ben ik tweede jaars HBO accountantcystudent. Gisteren heb ik een solicitatieworkshop gekregen van PwC. Aantal tips voor het soliciteren (stageplaats big4):
Mogelijke vragen (uitdiepen thuis):
1) hoe denk je dat de werkweken er uit zien?
2) waarom heb je gekozen voor RA danwel AA?
3) wat zijn je ambities?
4) wat zijn je sterkte/zwaktepunten? (let op!: benadruk je sterke punten als je daar zeker van bent, overdrijven=jezelf onderuit halen)
5) hoe pak je je studie aan?
6) waarom opleiding accountancy?
7) waarom PwC en niet de andere van de Big4?

Zorg ervoor dat;
1) het gesprek verloopt als een dialoog;
2) bij kennismaking je een stevige handruk geeft met een vastberaden blik;
3) je pas op het einde mogelijk vragen over stagevergoeding... Doe dit alleen als je er een goed gevoel over hebt;
4) je in een pak komt MET stropdas;
5) je je verdiept in de organisatie.

Nu nog vragen aan jullie:

Aanstaande woensdag ga ik naar KPMG voor het maken van de capaciteitentest. Net zoals Moneytalks, moet ik ook de Tabellen&Diagrammen test maken. Wat is dit voor test? Hoe bereid ik me hier voor?

Mijn passie is Filosofie. Nadat ik ben afgestudeerd (RA of AA) wil ik deze studie deeltijd doen. Is hier ruimte voor?

Wens me succes voor woensdag!

[ Bericht 1% gewijzigd door johanfcu op 12-04-2008 21:44:13 ]
  zaterdag 12 april 2008 @ 10:50:09 #263
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_57998504
Test kun je oefenen op Intermediair.nl
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_58001602
Klopt, en je moet je vooral niet gek laten maken door de tijd. Hoor van veel KPMG-ers dat het pittig is door de tijdsdruk, maar de vragen zelf zijn niet zo moeilijk en ze verwachten ook zeker niet dat je alles goed hebt.

wat je kan verwachten:
tabellen en diagrammen (lijkt me verder logisch)
Woordenschat (slager staat tot vlees als bakker staat tot...)
Logisch redeneren (verhaaltje met stellingen die je op juist onjuist moet beoordelen

En verder inderdaad de vragen die jij al aandraagt.
  zaterdag 12 april 2008 @ 14:30:25 #265
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_58002962
"Als bakker staat tot vis".
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_58005055
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 14:30 schreef jojomen4 het volgende:
"Als bakker staat tot vis".
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 13:19 schreef koentjuh18 het volgende:
ze verwachten ook zeker niet dat je alles goed hebt.
pi_58010795
Thx koentjuh18!

Heb net van een klasgenote gehoord dat het allemaal inderdaad best wel meevalt... Ik laat jullie in ieder geval horen hoe het afgelopen is!

Stagevergoeding indicatie: bij PWC: ¤ 600, bij BDO ¤ 650...allebei bruto
  zaterdag 12 april 2008 @ 21:38:55 #268
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_58010887
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 13:19 schreef koentjuh18 het volgende:
Klopt, en je moet je vooral niet gek laten maken door de tijd. Hoor van veel KPMG-ers dat het pittig is door de tijdsdruk, maar de vragen zelf zijn niet zo moeilijk en ze verwachten ook zeker niet dat je alles goed hebt.

wat je kan verwachten:
tabellen en diagrammen (lijkt me verder logisch)
Woordenschat (slager staat tot vlees als bakker staat tot...)
Logisch redeneren (verhaaltje met stellingen die je op juist onjuist moet beoordelen

En verder inderdaad de vragen die jij al aandraagt.
Even een toevoeging: bij tabellen en diagrammen kan je ook veel vragen met betrekking tot indexcijfers verwachten
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_58010904
Ik wil dit toch echt weten:

Mijn passie is Filosofie. Nadat ik ben afgestudeerd (RA of AA) wil ik deze studie deeltijd doen. Is hier ruimte voor?

Omdat als dit niet het geval is ik dan eerst deze studie voltijd ga doen na mijn bachelor Accountancy. Die wetten en regeltjes leren kan ik later ook nog wel, mijn persoonlijke ontwikkeling gaat voor.
pi_58011574
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 21:39 schreef johanfcu het volgende:
Ik wil dit toch echt weten:

Mijn passie is Filosofie. Nadat ik ben afgestudeerd (RA of AA) wil ik deze studie deeltijd doen. Is hier ruimte voor?

Omdat als dit niet het geval is ik dan eerst deze studie voltijd ga doen na mijn bachelor Accountancy. Die wetten en regeltjes leren kan ik later ook nog wel, mijn persoonlijke ontwikkeling gaat voor.
Leuke vraag. Hoewel ik het antwoord niet weet, doe ik toch maar een poging. In al die jaren dat ik in de accountancy zit heb ik dit namelijk nog niet meegemaakt. Voor opleidingen waar de organisatie nog iets aan heeft heb ik vrijwel nooit problemen gezien. Daarvoor willen ze je genoeg ruimte voor geven.

Als je een opleiding volgt en daarvoor college-dagen opneemt dan betaalt je werkgever 50% door. Je werkgever steunt je op deze manier om je te ontwikkelen, waar de organisatie ook iets aan heeft. Als je een opleiding als Filosofie wilt volgen dan kost het je werkgever alleen maar geld. Ik denk eerlijk gezegd dat je werkgever je hiervoor geen ruimte zal geven. Maar op het moment dat je afgestudeerd bent, dan ben je ook geld waard. Je kunt eisen stellen. Wat je eventueel kan doen, is 4 dagen per week werken. Je moet dan wel zorgen dat jij je werk af krijgt. Dat wordt dan dagelijks 9-10 uur werken. Het is verstandig om dan een minder groot kantoor te kiezen, waar je het gemiddeld minder druk hebt.
pi_58021273
@ Johan

Hoe kom je er eigenlijk bij dat filosofie je passie is? Dan ljkt de keuze voor accountancy mij niet echt een schot in de roos.

Verder verwacht ik zeker niet dat accountantskantoren jouw studie filosofie gaan betalen, omdat dit voor hun geen enkele toegevoegde waarde heeft. Verder kun je er zelf natuurlijk ook je vraagtekens bij zetten om filosofie te gaan volgens. Mede omdat je hier minimaal een VWO diploma voor nodig hebt, omdat studies filosofie aan mogelijk zijn aan de uni. Om nog maar te zwijgen over de achterstand die je in zal moeten halen op je mede-studenten, een studie filosofie doe je er namelijk niet even "bij". Ik weet niet of je bijvoorbeeld "the philosophy of economics" van Dan Hausman weleens hebt gelezen, maar dat economics/filosoofisch werk is echt bijzonder pittig.

Ik raad je dan ook aan (maar wie ben ik) om niet aan een studie filosofie te beginnen. Verder denk ik dat je kansen om een dergelijke studie met succes af te ronden "next to zero" zijn.

Mzzlllll
pi_58030390
Laat ik maar beginnen dat ik al vanaf mijn jongste levensjaren mij afvroeg waarom we hier zijn en wat we hier doen. Ook ben ik nogsteeds verbaasd waarom we leven van het B.N.P. ipv B.N.G. (g=geluk).

Accountancy zie ik als een vak wat makkelijk te leren is, hoewel de hoeveelheid je wel eens gorte zou kunnen spelen. Voor mijn HBO moest ik kiezen voor accountancy of theologie, wat destijds in mijn intrestgebieden lagen. Enerzijds de helicopterman zijn wat bedrijven betreft, anderzijds de mogelijkheid het uitdiepen van levensvragen. Het theologische deel van de studie Theologie (begrijp je hem nog?, oftewel het christelijke deel) schrok me af waardoor ik voor Accoutancy koos.

Mijn intrestgebied voor filosofie heeft niets met economie te maken, laat ik dat vooropstellen. Nu lees ik werken van Nietzsche en Sartre en begrijp ze bijzonder goed. Niet te vergeten Siddhartha van Herman Hesse (aanrader!). Deze zijn ook zeker niet makkelijk. Hieruit kan ik concluderen dat mijn filsofisch begrijpend lezen voor een filsoofstudent in spé goed is.

Daarnaast volg ik ook een minor Filosofie en Ethiek die mij bijzonder goed afgaat. Hierbij maken wij kennis met een soort inleiding op filosofie, met de belangrijkste hoofdstromingen aan de hand van stencils. Als je intresse hebt wil ik er wel een paar doorsturen.

De studie die ik kan volgen als ik accountant ben is deeltijd. Deeltijd is dusdanig ingericht dat je naast je werk of je dagelijkse leven je deze studie kan voltooien. Anders gezegd, theoretisch is het in de toekomst wel degelijk haalbaar als een accountant als ik. Er zal geen achterstand zijn op andere studenten, omdat zij in hetzelfde schuitje zitten als ik. Als ik al achterstand zou hebben, zou dit niet eens een ramp zijn. Alhoewel ik moet bekennen dat ik achterstand in duitse en franse taal heb, die ik het komend jaar ga inhalen met zelfstudie. En het gaat mij niet om een titel. Als ik bijvoorbeeld in het 3de jaar afhaak heb ik toch drie jaar kennis opgeschroefd en ben ik tevreden.

Met deze lap tekst - die vol staat met feiten die je niet eens intresseert - wil ik duidelijk maken dat je niet zomaar een waardeoordeel moet uitbrengen. Ieder mens is anders, laten we dat dan als criterium gebruiken? Maar zeg eens eerlijk, ben je liever rijk met kennis of rijk met geld? Voor mij zeker het eerste.

Het gaat mij niet zozeer of mijn toekomstige werkgever wel of niet meebetaalt. Het geld is het probleem niet. Ik moet echter wél de tijd hebben om dit te doen. Hetzij werkdruk die het toelaat om in de avonduren te studeren, hetzij een extra dag vrij. De reacties (waarvoor dank) vertellen mij dat dit mogelijk is, mits ik bij een kantoor zit die meewerkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door johanfcu op 13-04-2008 22:19:42 ]
pi_58033443
quote:
Op zondag 13 april 2008 22:05 schreef johanfcu het volgende:
Anders gezegd, theoretisch is het in de toekomst wel degelijk haalbaar als een accountant als ik.
Misschien een leuke weetje. In tegenstelling met andere mensen werk ik geen 40 uur in de week maar 50-60 uur.
  maandag 14 april 2008 @ 01:35:06 #274
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_58035669
DarkerThanBlack maakt echt enorme anti-reclame voor accountancy hier :p
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58048301
Hoe staat het met de vorderingen moneytalks? Welk bedrijf heeft je voorkeur? Ik moet helaas wachten tot volgend jaar voordat ik weer een accountancy vak krijg. En dan 3e jaar alleen maar accountancy vakken .
pi_58048875
quote:
Op maandag 14 april 2008 01:35 schreef MoneyTalks het volgende:
DarkerThanBlack maakt echt enorme anti-reclame voor accountancy hier :p
haha, achja, dat weet je van te voren als je voor accountany kiest! Overigens ging mijn assessment bij PwC ook prima. Wachtend op een nieuw belletje!
  maandag 14 april 2008 @ 21:40:58 #277
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_58053076
Kheb aankomende week een diepte interview bij PwC (iemand ervaring mee? ).

Maar ik krijg nu wel ineens weer een beetje twijfels, doordat eigenlijk niemand wat goeds over accountancy zegt en dat veel mensen me aanraden om gewoon eerst te gaan studeren ('werken kan altijd nog').
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58056675
Ik heb toevallig een meisje in mijn klas zitten die vorig jaar via nivra nyenrode accountancy deed( werkgever was de overheid). Zij had bijna geen vrije tijd - lange dagen + studie erbij - en is daarom gestopt en studeert nu voltijd economie. Je moet gewoon alle voor en nadelen voor jezelf op een rijtje zetten. Mij lijkt het me persoonlijk wel leuk maar aangezien ik economie dit jaar ben begonnen na een jaar rechten niet afgemaakt te hebben ga ik daarmee verder. Anders staat het helemaal raar op me cv.
  maandag 14 april 2008 @ 23:53:42 #279
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_58057466
quote:
Op maandag 14 april 2008 23:18 schreef chabo het volgende:
Ik heb toevallig een meisje in mijn klas zitten die vorig jaar via nivra nyenrode accountancy deed( werkgever was de overheid). Zij had bijna geen vrije tijd - lange dagen + studie erbij - en is daarom gestopt en studeert nu voltijd economie. Je moet gewoon alle voor en nadelen voor jezelf op een rijtje zetten. Mij lijkt het me persoonlijk wel leuk maar aangezien ik economie dit jaar ben begonnen na een jaar rechten niet afgemaakt te hebben ga ik daarmee verder. Anders staat het helemaal raar op me cv.
Ja, een jongen uit mn oude klas is toevallig dit jaar van die opleiding afgekickt (ook overheid/belastingdienst) omdat hij teveel onvoldoendes haalde. Schrikt me een beetje af

Zit nu een beetje naar Economie in Utrecht te kijken, en dat spreekt me ook wel aan.. Weet je wat het is, met economie kan je nog alle kanten op, maar als je de accoutnancy in gaat, zit je gewoon vast aan dat traject voor de komende jaren, en ik wil niet weer een verkeerde keus maken (na bestuurskunde dit jaar).

(Moet zeggen dat als ik economie ga doen, ik wss de accountancy toch niet in ga later, aangezien ik accountancy eigenlijk meer zie als vooropleiding op het bedrijfsleven (betaald studeren, veel praktijkervaring, de financiele keuken van veel verschillende bedrijven zien).)

[ Bericht 11% gewijzigd door MoneyTalks op 15-04-2008 00:03:28 ]
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58058226
Je leert denk ik enorm veel van de praktijk ervaring. Wat een grote plus is denk ik. En vele gebruiken idd de ervaring om uiteindelijk in het bedrijfsleven terecht te komen aangezien ze erg gewild zijn. Maar daarentegen kan je ook kiezen voor het studentenleven wat ook erggg leuk is. Economie in Utrecht word helemaal in het engels gegeven toch? Je kan overigens ook nog voor de studie bedrijfskunde kijken.
pi_58070787
quote:
Op maandag 14 april 2008 01:35 schreef MoneyTalks het volgende:
DarkerThanBlack maakt echt enorme anti-reclame voor accountancy hier :p
Ik probeer gewoon eerlijk te zijn. Alles heeft twee zijdes, accountancy ook. Ik heb geen filosofie gestudeerd, maar zo te horen is het een zware opleiding. Men moet niet verwachten dat wanneer je eenmaal accountant bent, dat je genoeg vrije tijd hebt om te studeren, daarvoor moet je echt 100% discipline hebben, wat de meeste mensen niet hebben.

En zoals bekend is er een enorm tekort aan accountants. Ik ken het probleem en heb er ook bijna dagelijks mee te maken. Maar ik ga geen mensen dwingen om de accountancy in te gaan, in tegenstelling tot de mooie praatjes van de meeste kantoren.

Je moet goed weten dat wanneer je vanaf VWO de arbeidsmarkt in stapt, dat je je jeugd weggooit. Als je van werken houdt, dan is accountancy de perfecte mogelijkheid om dat te combineren. Alle andere opties raad ik gewoon niet aan. Kies dan eerder voor HBO bijvoorbeeld en ga duaal volgen. Half jaar werken, half jaar studie. Heb je later toch spijt, dan is de overstap naar voltijd zo gemaakt.
  dinsdag 15 april 2008 @ 22:40:38 #282
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_58076657
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:34 schreef chabo het volgende:
Je leert denk ik enorm veel van de praktijk ervaring. Wat een grote plus is denk ik. En vele gebruiken idd de ervaring om uiteindelijk in het bedrijfsleven terecht te komen aangezien ze erg gewild zijn. Maar daarentegen kan je ook kiezen voor het studentenleven wat ook erggg leuk is. Economie in Utrecht word helemaal in het engels gegeven toch? Je kan overigens ook nog voor de studie bedrijfskunde kijken.
Ik wil in Utrecht studeren (en wonen), en Engels is totaal geen probleem voor mij Hoco's zijn engelstalig, weco's gewoon nederlandstalig, tentamens nederlands met engelse termen, boeken voornamelijk engels. Maar goed, heb nog wel sollicitaties lopen voor accountancy (PwC en Belastingdienst), maar schat nu ongeveer 70% kans dat ik economie aan de UU ga doen.. Voornaamste reden is dat ik toch meer het idee krijg wat DarkerThanBlack aangeeft; je gooit je jeugd weg.

Komt ook een beetje dat ik nu al fulltime werk (ca. 50 uur per week), en als ik dat dus de komende 8 a 10 jaar dat een accountancy traject tot registeraccountant duurt ook moet doen, zie ik eigenlijk steeds minder zitten.

Tijdje terug had ik echt het idee dat accountancy 100% wat voor mij was, maar twijfel slaat steeds meer toe. Ik onderschatte denk ik een beetje hoeveel tijd je nou werkelijk in het traject moet steken.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58163774
Iemand ervaringen met het diepte interview van PricewaterhouseCoopers? Tips, ervaringen, opmerkingen?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  zaterdag 19 april 2008 @ 20:29:53 #284
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_58165143
Volgens mij is dat 10 posts geleden besproken speurneus.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_58165831
Diepte interview verschilt ook nogal per persoon. Wat heb je ervoor gehad voor een gesprek?
pi_58166487
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 20:56 schreef koentjuh18 het volgende:
Diepte interview verschilt ook nogal per persoon. Wat heb je ervoor gehad voor een gesprek?
breedteinterview, toen capaciteitentest, nu dus diepte..
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58189944
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 18:23 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Je moet goed weten dat wanneer je vanaf VWO de arbeidsmarkt in stapt, dat je je jeugd weggooit. Als je van werken houdt, dan is accountancy de perfecte mogelijkheid om dat te combineren. Alle andere opties raad ik gewoon niet aan.
Ik wil even reageren op al wat hier gezegd wordt. En vooral het bovenstaande. Ik denk niet dat het realistisch is om te zeggen dat je je jeugd weg gooit als je vanaf het VWO meteen gaat werken. Ik werk zelf bij een van the big four (PwC) en veel van mijn mede assistenten zijn ook begonnen vanaf het VWO en wij merken wel dat je veel minder vrije tijd hebt, maar niet dat het een gigantische deuk in je privé-leven slaat. Sommige collega's willen naast hun werk ook heel goede cijfers halen in de studie (> 8) en dat gaat je inderdaad veel tijd kosten. Wanneer je genoegen neemt met iets lagere cijfers en misschien niet een nominale studietijd (8 jaar) dan kun je alles naast je werk en studie blijven doen. We gaan allemaal nog steeds bijna elk weekend uit, we sporten, we doen mee aan activiteiten naast het werk en presteren goed in werk en studie.

Het gaat er natuurlijk om hoe je er zelf mee omgaat, maar het combineren is heel goed mogelijk zonder dat je geen 'leven' meer overhoudt. En voor mij zijn de voordelen veel groter dan de nadelen. Je kan bijvoorbeeld niet elk weekend helemaal laveloos bezopen ergens in een kroeg liggen, maar je rijdt wel 'gratis' in een auto in je vrije tijd met je vrienden overal heen. Iemand die eerst 4 jaar HBO heeft gedaan en begint aan het RA-traject zitten nu bij mij met dezelfde vakken (na 3 jaar NIVRA) en daarnaast heb ik al 3 jaar werkervaring. Qua studie maakt het niet veel uit..

Zo kunnen er nog veel meer opsommingen komen, maar het gaat mij er gewoon even om dat overal gezegd wordt dat het allemaal zo zwaar is en dat je waarschijnlijk geen leven meer hebt met zo'n studie en dergelijke. Toch denk ik dat iemand die geneeskunde doet het veel zwaarder heeft dan een vwo-er die NIVRA gaat doen.

In ieder geval als je bang bent dat je bij een groot kantoor helemaal verloren gaat in overwerk en annonimiteit, kom maar naar PwC.

Succes aan iedereen die keuzes gaat maken!
pi_58191047
quote:
Op zondag 20 april 2008 22:14 schreef Daanno86 het volgende:

[..]

Ik wil even reageren op al wat hier gezegd wordt. En vooral het bovenstaande. Ik denk niet dat het realistisch is om te zeggen dat je je jeugd weg gooit als je vanaf het VWO meteen gaat werken. Ik werk zelf bij een van the big four (PwC) en veel van mijn mede assistenten zijn ook begonnen vanaf het VWO en wij merken wel dat je veel minder vrije tijd hebt, maar niet dat het een gigantische deuk in je privé-leven slaat. Sommige collega's willen naast hun werk ook heel goede cijfers halen in de studie (> 8) en dat gaat je inderdaad veel tijd kosten. Wanneer je genoegen neemt met iets lagere cijfers en misschien niet een nominale studietijd (8 jaar) dan kun je alles naast je werk en studie blijven doen. We gaan allemaal nog steeds bijna elk weekend uit, we sporten, we doen mee aan activiteiten naast het werk en presteren goed in werk en studie.

Het gaat er natuurlijk om hoe je er zelf mee omgaat, maar het combineren is heel goed mogelijk zonder dat je geen 'leven' meer overhoudt. En voor mij zijn de voordelen veel groter dan de nadelen. Je kan bijvoorbeeld niet elk weekend helemaal laveloos bezopen ergens in een kroeg liggen, maar je rijdt wel 'gratis' in een auto in je vrije tijd met je vrienden overal heen. Iemand die eerst 4 jaar HBO heeft gedaan en begint aan het RA-traject zitten nu bij mij met dezelfde vakken (na 3 jaar NIVRA) en daarnaast heb ik al 3 jaar werkervaring. Qua studie maakt het niet veel uit..

Zo kunnen er nog veel meer opsommingen komen, maar het gaat mij er gewoon even om dat overal gezegd wordt dat het allemaal zo zwaar is en dat je waarschijnlijk geen leven meer hebt met zo'n studie en dergelijke. Toch denk ik dat iemand die geneeskunde doet het veel zwaarder heeft dan een vwo-er die NIVRA gaat doen.

In ieder geval als je bang bent dat je bij een groot kantoor helemaal verloren gaat in overwerk en annonimiteit, kom maar naar PwC.

Succes aan iedereen die keuzes gaat maken!
Als ik gequote word, dan ga ik ook reageren .

Als we het hebben over een jeugd, dan is het natuurlijk belangrijk om te weten wat je daar onder verstaat. Ik zeg zeker niet dat als je vanaf je VWO de accountancy in stapt dat je geen leven meer hebt. Maar dingen die je normaliter in een gemiddelde jeugdige leven mee maakt, zijn dingen die je niet meer zal meemaken. Toen ik nog jong was, gingen we wekelijks een aantal keren naar de kroeg. Als het mooi weer is zaten we gelijk op het terras. Als we zin hadden om ons lam te zuipen dan deden we dat gewoon. Dingen meegemaakt die ik voor geen goud wil vergeten. Jij maakt mij niet wijs dat wanneer het lekker weer is, dat jij op het werk geen zin hebt om even op het terras te zitten. Werken kan de komende 40 jaar ook nog. Ik weet niet hoe oud jij bent. Maar als je eenmaal jaren in het beroep zit, dan ga je je echt afvragen of je wel de juiste keus hebt genomen. Ik ken genoeg mensen die terug kijken naar "het" mooie tijd. Laat staan dat je "het" niet hebt meegemaakt.

Over een auto gesproken. Ik laat me liever door mijn vrienden rijden, dan dat ik zelf moet rijden. Een auto klinkt leuk, maar verplicht elke dag 2-3 uur reistijd klinkt al een stuk minder interessant. In de accountancy krijg je een auto, maar dat heeft ook zijn reden.

Overigens ben ik het niet eens dat het niet zwaar is. Als je net begint valt het reuze mee. Als je eenmaal ervaring hebt, dan begin je automatisch meer te werken. Een werkweek met elke dag 1-3 overuren is geen uitzondering. Eenmaal thuis heb je natuurlijk ook nog huiswerk, projecten en leren voor tentamens.

Maar goed. Men moet gewoon goed overwegen wat je precies wilt doen. Er zijn voordelen maar ook nadelen. Zo lang je maar tevreden bent met wat je doet.
pi_58191520
hehe,

En zo heeft alles zijn keerzijde.... Ben nu 22, drie jaar werkervaring... Moet zeggen dat wanneer je in nederland een beetje behoorlijk op een terrasje kan zitten (juni/juli?), dan is het bij ons ook heel wat rustiger en kun je wel ruim voor 5-en naar huis om daar nog even van te genieten. En je gewoon met vrienden lamzuipen dat gebeurt ook nog wel, niet zo regelmatig als een reguliere student... En zo heb je met je werk ook nog de cursussen in hotels, ski-vakantie en andere uitjes... waar je je lekker kan laten gaan met je collega's. En dat is ook het voordeel van de accountancy dat het allemaal erg jonge mensen zijn, die daar altijd ook wel voor in zijn!

Maargoed ieder z'n eigen mening! Ik vind het in ieder geval een prima keus!

Ik begrijp je kritiek wel hoor, maar 2-3 uur reistijd en elke werkdag 1-3 overuren is echt geen routine...

pi_58239557
Week geleden 2 sollicitatiebrieven de deur uitgedaan en nog niks gehoord.
Heeft het trouwens zin bij de big four om kenissen in te schakelen bij de sollicitatieprocedure, kan er via via wat gedaan worden?
  woensdag 23 april 2008 @ 06:53:31 #291
61885 jojomen4
hungersite.com
pi_58244762
ALs die kenissen hoge functies hebben wel natuurlijk. Daarnaast kan een werknemer die iemand aanbrengt ongeveer 1500 netto krijgen. Als je het goed uitspeelt krijg je daar de helft van.
"En esta fabrica, en este Estadio, hicimos realidad todos nuestros sueños" Alfredo Di Stefano
pi_58245014
Ok inmiddels heb ik diepte interview gehad, en heb ik te horen gekregen dat ik geen contract krijg aangeboden. Ik ben niet assertief genoeg en ze denken dat ik ondergesneeuwd zou worden onder het werk, en dat mijn studie daar onder zou gaan lijden.

Ze raden me aan om of bij een klein kantoor te gaan werken, of gewoon voltijd te gaan studeren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nieteens erg vind, en dat ze waarschijnlijk nog gelijk hebben ook. Ik had hier al eerder mijn twijfels kenbaar gemaakt, en dit maakt de keuze om gewoon voor een studie economie aan de UU te kiezen alleen maar makkelijker natuurlijk.

Ik heb nog wel een assessment bij de Belastingdienst (daar wel door sollicitatiegesprek heen gekomen), maar zelfs al zou ik daar een contract krijgen aangeboden, doe ik het waarschijnlijk niet. Heb de laatste weken steeds meer het idee dat ik toch gewoon een studentenleven wil hebben.

Maar goed, ik heb wel een boel (sollicitatie)ervaring opgedaan met dit alles (heb sollicitaties bij KPMG, PwC en de Belastingdienst gedaan), en dat kan nooit kwaad. Ik weet nu hoe ik me in de toekomst goed kan voorbereiden op dit soort dingen.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58261961
quote:
Op woensdag 23 april 2008 07:55 schreef MoneyTalks het volgende:
Ok inmiddels heb ik diepte interview gehad, en heb ik te horen gekregen dat ik geen contract krijg aangeboden. Ik ben niet assertief genoeg en ze denken dat ik ondergesneeuwd zou worden onder het werk, en dat mijn studie daar onder zou gaan lijden.

Ze raden me aan om of bij een klein kantoor te gaan werken, of gewoon voltijd te gaan studeren.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nieteens erg vind, en dat ze waarschijnlijk nog gelijk hebben ook. Ik had hier al eerder mijn twijfels kenbaar gemaakt, en dit maakt de keuze om gewoon voor een studie economie aan de UU te kiezen alleen maar makkelijker natuurlijk.

Ik heb nog wel een assessment bij de Belastingdienst (daar wel door sollicitatiegesprek heen gekomen), maar zelfs al zou ik daar een contract krijgen aangeboden, doe ik het waarschijnlijk niet. Heb de laatste weken steeds meer het idee dat ik toch gewoon een studentenleven wil hebben.

Maar goed, ik heb wel een boel (sollicitatie)ervaring opgedaan met dit alles (heb sollicitaties bij KPMG, PwC en de Belastingdienst gedaan), en dat kan nooit kwaad. Ik weet nu hoe ik me in de toekomst goed kan voorbereiden op dit soort dingen.
MoneyTalks

Maar even serieus. Dat je niet assertief bent is vaak bullsh*t. Het zijn eigenschappen die je o.a. in de praktijk nog moet leren. Ik heb in het verleden genoeg gesolliciteerd, sommige dingen zitten wel wat in, maar vaak noemen ze maar iets om je af te wijzen. Om maar iets te noemen, ik ben wel eens afgewezen omdat ik geen leiderschapskwaliteiten had. Ten eerste vond ik het erg knap dat ze tijdens een gesprek kunnen acherkomen of je deze kwaliteiten hebt. Ten tweede solliciteerde ik voor ASSISTENT-accountant. In de 6 jaren dat je assistent bent, ga je juist leren om leiding te geven. Ten derde geef ik nu leiding aan assistenten .

Wat betreft de belastingdienst, zij betalen erg goed. Maar hoor veel verhalen dat het werk niet leuk is. Wil je accountant worden, dan raad ik je toch een normaal kantoor aan.
pi_58270291
E MoneyTalks

Ken je me nog?
Jammer dat het niet gelukt is bij PwC.

Ik heb zelf ook een sollicitatie bij KPMG zou je me kunnen zeggen wat ik kan verwachten qua vragen?

En ik heb ook via kennissen gehoord dat de toetsen van de capiciteitentest door SHL worden gemaakt kun je me zeggen of dit klopt?

O ja van Mazars mag ik starten vanaf september als ik alle punten haal.
maar ik wil liever bij een grotere kantoor.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
pi_58288003
Ja capaciteitentests van KPMG zijn van SHL (die van PwC overigens ook). Ik heb nog wel test bij Belastingdienst (daar kwam ik wel door sollicitatiegesprek) en test is laatste fase van sollicitatieprocedure, maar ik kies zo goed als 97% zeker voor economie aan de UU. Zie het studentenleven toch wel zitten
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58294533
gelijk heb je. Ik heb ook vijf jaar gestudeerd en een heerlijke tijd gehad! Nu bezig met afstuderen (scriptie) en daarna aan het werk. Zit nu toevallig in de trein op weg naar pwc utrecht voor het breedte interview. Maar als je al twijfelt dan vooral gaan studeren. Heb het echt voor geen goud willen missen en sterker nog ik kan er best van balen dat het binnenkort voorbij is.

Het is natuurlijk wat je er zelf van maakt, maar de feestjes, borrels, toffe uitstapjes en weekendjes weg met studie vrienden is gewoon heerlijk. Vooral in combinatie met een niet verplicht studie karakter! En het tofste zijn natuurlijk de tentamens die je haalt terwijl je tot zes uur in de kroeg hebt gezeten (was altijd erg slecht in het mezelf maar huis sturen)

Kortom, bij twijfel gaan studeren. Heb vier jaar nu in vijf jaar gedaan. Super tijd gehad en ook buiten de studie enorm veel geleerd op sociaal vlak maar ook door de diverse commissies! Nu heb ik ook echt zin om te beginnen met werk, hoewel ik eerst nog even lekker een half jaar door azië ga reizen voor ik loonslaaf word
pi_58366798
Wat is een goede reden om voor Registeraccountant te willen studeren?
ik had vandaag deze vraag gekregen en kon hem amper beantwoorden.

weet iemand toevallig hierop een goed antwoord die je niet makkelijk kan wegslaan?
Zelf probeerde ik het volgende:
Mijn interesses liggen in de economie en cijfers. (er zijn meerdere opleidingen die ook in jou interesse gebied voldoen)
je hebt hoog aanzien.( dokter ook)
Geld ( chirurg)
Je kan alle kanten op.(waarom zou je andere kanten op willen)
kans op vennoot (indien je goed hebt gewerkt en er plaats is)
tussen haakjes zijn de response op mijn antwoorden.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  maandag 28 april 2008 @ 21:19:16 #298
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_58367358
quote:
Op maandag 28 april 2008 20:52 schreef nourguy01 het volgende:
Wat is een goede reden om voor Registeraccountant te willen studeren?
ik had vandaag deze vraag gekregen en kon hem amper beantwoorden.
Hahaha, ja die vraag kreeg ik ook, stond ook met mn mond vol tanden. Goeie reden is dat je erg gewild bent in het bedrijfsleven, maar ja, wil een accountantskantoor dat nou van jou horen? Dat je weggaat zodra je RA bent
quote:
Op maandag 28 april 2008 20:52 schreef nourguy01 het volgende:weet iemand toevallig hierop een goed antwoord die je niet makkelijk kan wegslaan?
Zelf probeerde ik het volgende:
Mijn interesses liggen in de economie en cijfers. (er zijn meerdere opleidingen die ook in jou interesse gebied voldoen)
je hebt hoog aanzien.( dokter ook)
Geld ( chirurg)
Je kan alle kanten op.(waarom zou je andere kanten op willen)
kans op vennoot (indien je goed hebt gewerkt en er plaats is)
tussen haakjes zijn de response op mijn antwoorden.
Dat dokter en chirurg is onzin, appels met peren vergelijken is dat. Daar kon je op antwoorden dat je dat met jouw profiel niet kan worden
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58369644
ach ja achteraf gezien kon ik veel onderwerpen beter beantwoorden.

heb net een email gehad voor een 2de gesprek (yuppie)
heb blijkbaar toch wat goed gedaan

is het normaal dat zo'n gesprek 2,5 uur duurt??
bij berk duurde het maar 1 uurtje en meteen een aanbod gekregen.
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  maandag 28 april 2008 @ 23:08:31 #300
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_58369899
hm, mijn eerste gesprek bij pwc duurde 45 minuten tot een uurtje. 2e gesprek duurde een uur.

kheb morgen capaciteitentests en gesprek met psycholoog enzo bij belastingdienst. kweet nu al dat ik het toch niet ga doen al word ik aangenomen, maar toch leuk om te weten of me capaciteiten voldoende zijn
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_58370406
succes man
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')