abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47706663
Na een jaar in de oefenruimte te hebben gekloot willen we graag gaan optreden.
Hebben jullie misschien tips hoe optredens te krijgen?
Over wat wel en wat niet te doen?

Alvast bedankt!
  dinsdag 27 maart 2007 @ 12:51:31 #2
111612 blrrrt
Het Grote Voordeel Van FOK!
pi_47708291
Begin in kleine zalen als een gemeente soos enzo.

Die vinden het vaak wel leuk om een live optreden te hebben, maar willen er niet voor betalen.

Daarnaast een bandje opsturen naar 3FM Serious Talent (je weet nooit waar dat goed voor is) en je muziek op zoveel mogelijk plaatsen dumpen (Hyves muziek enzo).

Laat hier anders ook is wat horen.
Het leven is geen krentenbol.
pi_47713084
Wat voor band zijn jullie?

Je zou om te beginnen eens contact kunnen zoeken met het plaatstelijke popcollectief. Verder raad ik je aan om niet in het wilde weg demo's te gaan sturen. Die belanden toch alleen maar in op de grote hoop.
Zet in het begin niet te hoog in. Verwacht niet dat je in een uitverkocht poppodium kan spelen. In het begin zal je voornamelijk in buurthuizen en kroegen spelen, en geld mee moeten brengen, of niks krijgen. Bel op naar kroegen of buurthuizen, of ga langs. Zorg dat je de juiste persoon te spreken krijgt. (dus niet de barkeeper van de zaterdagavond, maar de eigenaar). Zorg voor een Goede demo, die representatief is voor jullie muziek. Verder is een goede site en myspace altijd handig. Oh, en zorg dat mensen weten ewaar ze julie moeten bereiken. Een demo zonder naam of contactgegevens verdwijnt in de prullebak. (en "zie www.kutband.nl/contact/irritantmailingformulierdathettochnietdoet/" is teveel moeite voor de gemiddelde programmeur).

Verder staan in de http://www.muzikantengids.nl/ erg veel goede tips.
pi_47740813
Bedankt voor de tips, vooral dat boek lijkt me handig, ga hem gelijk bestellen!

En misschien dat ik binnenkort mijn taken als `manager` kan neerleggen, want volgende week komt er iemand kijken die misschien wel geinteresseerd is.

Voor muziek kijk hier www.myspace.com/thegreenshades

De geluidskwaliteit is nog niet echt je van het, maar waarschijnlijk hebben we binnenkort andere opnames erop staan die wat beter zijn opgenomen

[ Bericht 62% gewijzigd door Darkmind op 28-03-2007 10:48:17 ]
pi_47741058
Oh, en als je goedkoop wilt beginnen: het 'Rock 'n Roll Handboek', van 3voor12. Kost 7 of 8 euro, is makkelijk te lezen en erg vermakelijk.

Maar als je nou wat meer vertelt over je band, kan ik je misschien wat meer tips geven.
pi_47741182
Dat was gemeen he
pi_47742947
Och.

Ik zou in ieder geval een beter opname maken. Niet iedereen luistert daar doorheen.
Je hebt 2 vrienden op je myspace. Op de één of andere manier komt dat niet over alsof je veel fans mee gaat nemen naar een optreden. Doe daar wat aan dus. (Het is dus wel de bedoeling dat die vrienden dan entree betalen als ze komen kijken.)
Probeer verder zoveel mogelijk zalen en mensen die iets doen in de muziek bij je vrienden te krijgen. Stuur vervolgens regelmatig een nieuwsbrief naar hen. Zorg dat ze je naam op veel plekken horen.

Wat die manager betreft. Denk heel goed na over of je het uberhaupt wel wilt, en zo ja, wat dan de taken worden van de manager. En gaat hij ermee verdienen? En zo ja: op welke basis (uurloon, percentage opbrengst, vast bedrag per geboekte show etc). Bedenk dat je met het aannemen van een manager een deel van je vrijheid verliest.

Daarnaast kan een slechte manager je veel schade berokkenen. Als hij zijn afspraken niet nakomt met een zaal (niet terugbellen etc) krijgen jullie als band zijnde een slechte naam. Verder zijn er veel managers van beginnende bands, die het de eerste maand enorm leuk en interessant vinden, maar daarna niks mee doen. Gevolg: geen optredens.
Ook vervelend: managers die de kleedkamer leegzuipen, zodat er niks voor jullie en de hoofdact overblijft, en de manager de dronken is om de betaling te regelen.

Voor punkrockbands is het denk ik het handigst om te beginnen in buurthuizen, jeugdhonken, kraakpanden, studentenfeesten en misschien een keer een voorprogramma in een poppodium. Verder kan je jezelf in de kijker spelen door bijvoorbeeld als openingsband van een jamsessie te spelen. (En daar dan ook te blijven hangen en kletsen). Verwacht in het begin niet dat je uberhaupt betaald wordt, dat je speelt over een hele slechte PA, dat je geen kleedkamer hebt, en je opeens 2 uur later moet spelen dan afgesproken.
Voor je podiumervaring kan het handig zijn om mee te doen met bandcompetities. Moet je daar natuurlijk geen principiële bezwaren tegen hebben.

Er is nog veel meer te vertellen, dus kom maar op met je vragen!
pi_47743812
En wat ik me net nog bedenk: Veel popcollectieven, muziekscholen etc. bieden bandcoaching aan. Hierin wordt van alles behandeld: van podiumperformance tot boekingen.

Vaak is een bandcoach een stagiaire van de hbo opleiding Culturele en Maatschappelijke Vorming. Je zou het daar eens kunnen vragen.
pi_47796109
Ok, daar komt ie dan.
Je had het erover dat we nog veel te weinig friends hebben op myspace dat was mij ook opgevallen
Maar mijn vraag is hoe die te krijgen?
Ik heb namelijk het idee dat overal bij andere bands enzo vragen om een vriend te worden vaak word ervaren als spam en irritant. Podia etc hetzelfde verhaal denk ik.
Dus mijn vraag waar haal ik die vandaan de mensen die ik irl ken hebben namelijk geen myspace.
Dus heb je daar tips voor of kan ik toch lekker aan het spamen gaan
pi_47796432
Wordt een "friend" van een band waarvan je bevriend bent met één van de leden.
led nie op de spelvaudten!
pi_47796795
pi_47799790
Gewoon proberen. Ik accepteer er zelf ook een heleboel, als de pagina er tenminste een beetje fatsoenlijk uitziet. Verder denk ik dat podia wel snel accepteren, omdat die jou ook als potentieel bezoeker beschouwen. Als opvulling kan je bekende bands gebruiken die je tof vindt. Die accepteren alles, en bezoekers krijgen een indruk van jullie muzieksmaak.
pi_47800072
Dank je wel

Super tof trouwens dat je (zo snel) reageerd!
pi_47831280
Graag gedaan. Als je nog meer hebt, laat maar horen. Ik zit trouwens niet altijd zoveel achter de pc, dus het kan ook wel eens langer duren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')