quote:
Disco's sluiten massaal deuren
Discotheken sluiten massaal de deuren nu jongeren op grote schaal zelf feesten organiseren en liever geld uitgeven aan hun mobiele telefoon dan aan een stapavond in een dansclub. Zes jaar geleden telde ons land nog 409 disco's, op dit moment zijn er nog slechts 328 over.
In alle provincies, behalve Flevoland, is het aantal disco's de laatste vijf jaar razendsnel afgenomen, zo blijkt uit cijfers van het Bedrijfschap Horeca & Catering. Waren er in Noord-Holland in 2000 nog 64 discotheken, in 2007 zijn dat er nog slechts 49. In Noord-Brabant kelderde het aantal danspaleizen zelfs van 60 naar 38. In Drenthe gingen in een twee jaar tijd vijf disco's verloren, waardoor de provincie er maar 9 overhoudt. lees meer
Traditie
Koninklijk Horeca Nederland (KHN) maakt zich grote zorgen over deze ontwikkeling. "De megadisco's houden het hoofd nog wel boven water", constateert zegsman Anthony van der Klis. "Maar juist de kleinere discotheken hebben het enorm moeilijk. Dat is doodzonde, want vaak gaat het om horecabedrijven met een lange traditie."
Een van de belangrijkste oorzaken voor de teloorgang is volgens KHN de toename van illegale kroegen. Vooral in het noorden en oosten van het land werken jongeren voor het stappen grote hoeveelheden alcohol naar binnen in zogenoemde zuipschuren. Op die manier geven ze in de discotheek minder geld uit, maar zorgen ze wel vaker voor problemen.
"De organisatoren van deze feesten houden zich aan geen enkele regel, terwijl de eigenaar van een discotheek allerlei dure maatregelen moet nemen. Geen wonder dat ze niet overeind blijven", meent Van der Klis.
Discotheek City Lido, een begrip in de Achterhoek, heeft zware jaren achter de rug. Uitbater Erwin de Roo probeerde met een diner/livemuziekconcept bezoekers al voor 12 uur 's nachts binnen te lokken om het tij te keren, maar dat plan ging al na enkele maanden in de prullenbak.
"Jongeren blijven weg. Het geld wordt besteed aan kleding en mobieltjes, en de jeugd kiest voor eenmalige dancefeesten, die een hogere belevingswaarde hebben. Zoiets kost soms 200 euro, daarvoor moet je het gewone uitgaan een aantal keren laten schieten...", aldus De Roo.
Specialist Jacco Bijlsma van Nightlife Magazine, een vakblad voor horecaondernemers, merkt dat disco-eigenaren te vaak vastklampen aan tradities: "Wil je overleven, dan moet je je richten op een specifiek publiek, door bijvoorbeeld één muzieksoort te draaien en te promoten. Een groot publiek aanspreken, dat werkt niet meer."
Kijk, dat geeft de burger moed.