Of toch
Het afgelopen jaar heb ik veel gezien. Niet qua "yet another console app", maar qua vooruitgang op het vlak van gebruikersvriendelijkheid. Laten we eerlijk zijn, windows blinkt uit in zijn simpelheid voor de gebruiker, tenminste, dat is wat men zegt. Het mooie is dat er op gegeven moment mensen kwamen die zeiden dat linux hetzelfde nodig had. Dat wil zeggen, je kan het gewoon blijven gebruiken zoals eerst maar je kan ook opeens een mooie grafische interface krijgen. Denk hierbij aan hetzelfde als wat MacOS X deed. Mijns inziens tot nu toe een geslaagd project.
Waar heb ik het over? Ik heb het over de release van Gnome-1.4, inmiddels alweer een halfjaar geleden, de release van Nautilus-1.0, enkele maanden geleden, de release van Galeon-1.0, enkele dagen geleden en de aanstaande releases van Openoffice en Evolution, allebei aan het einde van de betafase en verwacht rond het eind van het jaar.
En dan
Dan heb je een systeem wat een desktop heeft die in gebruikersvriendelijkheid niet langer onderdoet voor windows. Gnome-1.4 is mijns inziens vergelijkbaar in functionaliteit vergeleken met de windows desktop maar is natuurlijk niks meer of minder dan een framework. De echte functionaliteit komt van de nieuwe applicaties.
Nautilus is een desktop dis in versie 1.0 slechts qua snelheid een ramp was. Sindsdien is dat euvel grotendeels verholpen en is het een pracht van een filemanager en desktop.
Nautilus-1.0.6 (file manager en desktop manager) op Gnome-1.4
Nee, dan Galeon. Internet Explorer is een lekke en standard-incompliant browser die toch geroemd wordt om z'n snelheid. Vanuit Netscape is men begonnen Mozilla te ontwikkelen die wegens een extreem slome XUL user interface extreem sloom is. Dus? Dus we creeren een browser met de mozilla engine en een snelle userinterface: Galeon. Met zoekoptie voor software die je direct kan installeren en google-zoekopties standaard erbij wordt Galeon door vele websites (inclusief het pro-MS gerichte ZDNet!!) al de beste browser van het moment genoemd!
Met de e-mail heeft MS zichzelf ook vaak goede diensten bewezen. Het aantal beveilgingslekken in Outlook is inmiddels al niet meer te tellen en desondanks blijft menig bedrijf vasthouden aan dit pakket - nogal logisch, het is vele malen sneller dan Eudora en wordt standaard meegeinstalleerd ( ). De linux-variant heet: Evolution, een compleet groupware pakket met e-mail, agenda, contacts-mogelijkheden en nog veel meer opties die ik zelf niet eens gebruik
. Evolution-1.0 wordt binnen enkele weken verwacht.
Evolution-0.99 (Release Candidate 2)
En het beroemde MS Office, verguisd om de afgrijselijke mogelijkheden met plaatjes (daarin is MS Office een ramp) maar geeerd omdat het simpel werkt en vooral omdat het qua opmaak vele opties heeft. Sun presenteert: Openoffice-6.0-beta2. Een pakket met vergelijkbare opties als MS Office. Door de consumentenbond werd StarOffice-5.2 al verkozen boven MS Office, OpenOffice-6.0 is in vele opzichten nog vele malen beter.
Het wachten is nu eigenlijk op de nieuwste distributies (Redhat-8.0, Mandrake-8.2) om van deze prachtpakketten een mooi geheel te maken en dit zonder enige moeite bij de gebruiker op de computer te laten zetten.
Linux als desktop-OS mag dan nog het één en ander missen (video-editing-applicaties (zucht, ik ben ermee bezig, please have patience...), spelletjes, blabla) maar als je hiernaar kijkt als basisdesktop... Heb ik het mis of is de basis van Linux bijna klaar voor de desktop
Trouwens, misschien is de vraag wel niet of Linux klaar is voor de desktop, maar of de gebruikers klaar zijn voor Linux?
Wat is er beter aan Linux? (gebruik aub niet al te veel moeilijke termen)
en BeelzeBuBu: GA DOOR MET MJPEG, LINUX VIDEO STUDIO, ETC.
quote:Beide.
Op woensdag 28 november 2001 15:29 schreef Jarno het volgende:
Mooi verhaal, alhoewel ik absoluut geen Linux fan ben!Trouwens, misschien is de vraag wel niet of Linux klaar is voor de desktop, maar of de gebruikers klaar zijn voor Linux?
quote:Ja. Ik ben een enorme computerknurft, maar als Linux ook maar half zo vaak vastloopt als windows (en dat is hier HEEL vaak) en net zo makkelijk in elkaar zit wil ik graag ruilen.
Mooi verhaal, alhoewel ik absoluut geen Linux fan ben!Trouwens, misschien is de vraag wel niet of Linux klaar is voor de desktop, maar of de gebruikers klaar zijn voor Linux?
quote:vind ik ook, maar nog steeds heb ik geen zin in mijn eigen kernel compilen en IRQ onthouden om een netwerkkaart aan de praat te krijgen
Mooi verhaal, alhoewel ik absoluut geen Linux fan ben!
quote:je bedoelt dan die suffe gebruikers die de weg kwijt raken als ze een icoontje missen op de desktop? Want ik zie menig (Linux n00b)Fok!ker best voor aan om Linux als tweede OS te proberen zodra het dezelfde applicaties kan draaien als Windows.
Trouwens, misschien is de vraag wel niet of Linux klaar is voor de desktop, maar of de gebruikers klaar zijn voor Linux?
Maar als ik het zo lees wordt het tijd om maar weer eens naar linux te gaan kijken.
quote:Kost een stuk minder, het is het veiliger (denk aan virussen, wormen) en stabieler (het crasht minder)...
Op woensdag 28 november 2001 15:32 schreef Marble het volgende:
*dom blondje vraag*Wat is er beter aan Linux? (gebruik aub niet al te veel moeilijke termen)
Nadelen zijn momenteel dus dat het qua gebruikersvriendelijkheid nogal een ramp is (met alle gevolgen vandien). Benieuwd of dat met bovenstaande speeltjes verholpen kan worden
quote:Ok thnx, weten we dat ook weer
Op woensdag 28 november 2001 15:38 schreef beelzebubu het volgende:[..]
Kost een stuk minder, het is het veiliger (denk aan virussen, wormen) en stabieler (het crasht minder)...
Nadelen zijn momenteel dus dat het qua gebruikersvriendelijkheid nogal een ramp is (met alle gevolgen vandien). Benieuwd of dat met bovenstaande speeltjes verholpen kan worden
quote:Die komen vanzelf af en dan heeft linux ook een video-editor
Op woensdag 28 november 2001 15:33 schreef JoeNNie het volgende:
en BeelzeBuBu: GA DOOR MET MJPEG, LINUX VIDEO STUDIO, ETC.
duurt echter nog wel enkele jaren
quote:Zijn de gebruikers klaar voor windows
Ik heb echt mensen gehad die voor elke hoofdletter in een word document het volgende deden:
code:Nou vraag ik je<caps lock>
<letter>
<caps lock>
Maar de screenshots die ik in dit artikel zie, doen mij overwegen om toch maar eens een Linux-distributie te installeren.
quote:En die wou jij aan de Linux hebben? (zie verhaal speknek...)
Op woensdag 28 november 2001 15:42 schreef beelzebubu het volgende:Nou vraag ik je
![]()
*ril* Gouden tijden voor de helpdesken, dat wel!
quote:maar die zijn volgens de Linux-filosofie gratis, dus dat maakt niet uit.
Op woensdag 28 november 2001 15:44 schreef Jarno het volgende:[..]
En die wou jij aan de Linux hebben? (zie verhaal speknek...)
quote:Of je ze nou linux of windows geeft ze snappen van geen van beiden iets
Op woensdag 28 november 2001 15:44 schreef Jarno het volgende:
En die wou jij aan de Linux hebben? (zie verhaal speknek...)
quote:
quote:Dan moet je eens van je ISA zooi afstappen en een knappe
Op woensdag 28 november 2001 15:35 schreef Herald het volgende:
[..]
vind ik ook, maar nog steeds heb ik geen zin in mijn eigen kernel compilen en IRQ onthouden om een netwerkkaart aan de praat te krijgen
[..]
quote:Ach, als het echt moet kan je er ook nog voor zorgen dat de icoontjes niet kwijt *kunnen raken*.
je bedoelt dan die suffe gebruikers die de weg kwijt raken als ze een icoontje missen op de desktop? Want ik zie menig (Linux n00b)Fok!ker best voor aan om Linux als tweede OS te proberen zodra het dezelfde applicaties kan draaien als Windows.
Ik draai Galeon 1.0 nu een tijdje en had al de nodige
problemen bij het opstarten van galeon (Geen Location bar, en nergens te vinden ook).
Dat is inmiddels opgelost. Galeon 1.0 lekt geheugen. En niet een beetje. 9 galeons open hangen, even wat anders doen en weer open gooien? Swap-in heaven.. :|
Probeer Opera 6.0tp1 eens, deze is net uitgebracht voor Linux en *DAMN* die is fast.
Evolution, daar ben ik verliefd op.. wat een heerlijk programma..
Het mag allemaal nog even wat sneller.. maar het komt.
De integratie en daarmee doel ik o.a. op copypasten van bepaalde dingen laat nog veel te wensen over (Al is het in KDE aardig goed geregeld).
Het zou prettig zijn als de desktops van X-Windows afstappen.. XWindows is "Netwerk Transparant", wat zoveel betekent als dat ik op PC A daadwerkelijk een
Xwindows progsel draai.. (bv Xchat) en deze op PC B op
m'n scherm zie, zonder dat je er ook maar iets van merkt. 9 van de 10 gebruikers doen hier niet aan..
Maak het allemaal wat sneller, meer responsive..
DAT zou prettig zijn.
quote:Support is niet gratis in de "Linux Filosofie". Wat (vaak)
Op woensdag 28 november 2001 15:47 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
maar die zijn volgens de Linux-filosofie gratis, dus dat maakt niet uit.
quote:Leuk, leuk dat Gnome. Maar laat dan ook de andere kant eens zien zoals KDE.
Op woensdag 28 november 2001 15:25 schreef beelzebubu het volgende:Zooi text.
<voor de linux n00bs>
KDE is net zoals Gnome een Desktop systeem, die je het leven gemakkelijker schijnen te maken.
KDE heeft net zoals Gnome een eigen browser, Konqueror genaamd. Werkt snel, ondersteunt de standaarden goed, en kan Netscape plugins draaien.
Ook heeft KDE een mailclient, Kmail. Kmail zul je welliswaar minder kunnen als Evolution, maar het principe blijft hetzelfde.
KDE heeft zelfs zijn eigen Office pakket gemaakt (Koffice), alhoewel dat in de versie 1.0 nog steeds zoog.
</voor de linux n00bs>
Kortom: Waarom Gnome, als je ook andere alternatieven hebt?
Ik persoonlijk vind dat Linux nog NIET klaar is voor de desktop, alhoewel ze er dichtbij zitten. Het probleem is nog steeds: er zijn GEEN standaarden (of weinig). Iedere distributie installeert 10 Windowmanagers en 2 Desktops. Als Linux newbie weet je dan ook geen raad meer, er komt teveel troep op je af.
Ik zou eigenlijk willen aanraden om 1 standaard te ontwikkelen. met 1 DESKTOP. (Gnome en KDE samen proberen te voegen/werken?)
Dan pas zal Linux klaar zijn om de desktop te veroveren...
(dit is geen flame )
Verder ben ik een tevreden IceWM gebruiker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |