abonnement Unibet Coolblue
pi_2315565
Ik ben van plan volgende jaar een aantal maanden in Dublin te gaan wonen en werken. Iemand nog suggesties qua het vinden van een appartementje en een leuk baantje?
pi_2315656
Vriend van me gaat in Januari weer naar Belfast (2e keer) om te werken. Zla hem eens vragen.
Mijn glas is half leeg, maar gelukkig is de fles nog vol. PROOST !!!
  woensdag 28 november 2001 @ 13:31:23 #3
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_2315968
Dublin is goed te doen. Er is best wel genoeg woonruimte, mooie stad. Neem eens contact iemand die daar woont (gewoon via icq) die kan je vast wel verder helpen.
Over het algemeen is het vinden van woonruimte in ierland geen probleem...
Action is the enemy of thoughts
pi_2317390
Wel duur hoor in Dublin....
pi_2331477
en dan gaan werken in een pub!
Keileuk!

Wil ik volgend jaar ook een tijdje gaan doen, in Dublin of Edinburgh/Glasgow. Een vriendinnetje van mij werkt hier in Nijmegen in een pub, die wil mij tegen die tijd vast wel even leren tappen

[Dit bericht is gewijzigd door Beatrice op 29-11-2001 20:52]

  maandag 3 december 2001 @ 16:40:49 #6
10152 Buffie
There is only one
pi_2364770
Ik heb vier jaar geleden een half jaar in Dublin gewoond en dat is me echt waanzinnog goed bevallen! De stad is gezellig, erg overzichtelijk en de mensen zijn gewoon te leuk voor woorden. Een paar tips:

- Voor woonruimte kan je het beste de locale kranten afspeuren. Ik heb zelf een goedkope kamer in een hostel genomen (en daar zijn er ontzettend veel van) en ben vervolgens maar gewoon wat gaan bellen. Met een taxi naar zo'n huis/flat toe en binnen een week had ik een kamer. Het komt daar veel voor dat je een huis deelt met andere mensen, dus houd daar wel rekening mee. Prijzen liggen vrij hoog, maar wel betaalbaar. Ik betaalde voor mijn kamer per maand (je betaalt trouwens meestal per week) in totaal zo'n 600 piek. Die kamer deeld ik wel met iemand anders.
- Voor uitgaan moet je absoluut naar Temple Bar. Hier barst het van de leuke restaurantjes, kroegen en disco's. Maar er zijn eigenlijk overal in Dublin leuke uitgaansgelegenheden, en echt niet zo duur trouwens. Kroegen met live traditionele muziek is ontzettend leuk, zeker doen dus.
- Men waarschuwt vaak, omdat Dublin in twee delen is gesplitst door de rivier de Liffey, dat het zuiden helemaal top is en het noorden wat viezer en gevaarlijker. Niet waar dus, beide delen zijn op hun eigen manier heel erg leuk. Het zuiden van de stad is duurder, hier vind je ook de universiteit Trinity College, mooie shoppingmalls, winkelsstraten, musea, hotels, etc. Maar ook in het noorden heb je leuke winkelstraten, zoals O'Connell Street, bioscopen, markten, leuke winkels en betaalbare huizen.
- In de buurt van Dublin heb je prachtige natuur, de Wicklow Mountains. Je kan vanuit de stad met de DART (een soort metro/trein) heel gemakkelijk uitstapjes maken naar de bergen, of naar de zee natuurlijk. Bray is een dorpje bij de zee en heel leuk voor een zondag om naar toe te gaan. U2 Bono heeft hier trouwens een huis
- Vanuit Dublin kan je ook heel gemakkelijk met de ferry naar Holihead in Engeland, met de bus naar Belfast en met de bus het hele land door (ga vooral naar Kerry en Galway, supermooi en ontzettend leuk). Dus voor leuke uitstapjes is Dublin een goeie basis.
- Qua prijzen valt Dublin best mee. Ja, het is aan de dure kant, maar neem een Lonely Planet mee en binnen vijf minuten weet je waar je zijn moet voor goedkoop shoppen, eten en uitgaan.
- Zorg dat je er bent op 17 maart, want dan is het St. Patrick's Day. Superleuk, de hele stad wordt groen versierd en iedereen drinkt zich helemaal blauw.
- Voor de lekkerste koffie en schuimgebakjes moet je absoluut naar Bewley's, het meest bekende en oude koffiehuis van Ierland. Zit onder meer in Grafton Street, dé winkelstraat van Dublin.
-Voor meer tips: schop deze maar omhoog en ik zie wel wat je nog meer wil weten. Ik kan het je in ieder geval echt ontzettend aanraden, absoluut doen dit!

En de groetjes aan Molly Malone

Als chocola een man was, dan zou ik ermee trouwen
pi_2530381
Super, al die tips! Kon je er ook snel aan een baantje komen trouwens?
  dinsdag 18 december 2001 @ 13:29:57 #8
10152 Buffie
There is only one
pi_2530887
Heb er zelf niet gewerkt want ik had een beurs, maar een Nederlands huisgenootje van mij wel. Zij is gewoon een aantal café's afgegaan en had binnen een week werk. Het fenomeen uitzendbureau kennen ze daar niet echt, maar de Ieren zijn supervriendelijk en willen je graag helpen met van alles en nog wat, dus volgens mij moet dat niet al te moeilijk zijn.

Je kan ook op advertenties in de lokale kranten reageren, vooral als het internationale bedrijven zijn en je spreekt je talen een beetje, kom je al gauw een heel eind. De meeste Ieren spreken namelijk alleen Engels en met een verenigd Europa is een Nederlands 'talenwonder' erg welkom! Je hebt ook geen rare permits nodig om er te kunnen werken, dus dat is heel gemakkelijk.

Waarschijnlijk moet je als je eenmaal werk hebt wel een National Insurance number aanvragen bij de Ierse Sociale Dienst, dat is een soort Sofinummer. Het enige wat je hiervoor nodig hebt is een bewijs met daarop je adres ter plaatse (bijvoorbeeld huurcontract of post van de bank) en een kopie van je contract. Dan heb je meteen dat nummer en op die manier kan je na je verblijf in Ierland ook weer belastinggeld terugkrijgen dat je daar betaalt door je werk. Je betaalt namelijk al belasting in je eigen land en daarom mogen buitenlanders dit terugvragen. Ook ben je met dit nummer verzekerd tijdens je werk. Een bankrekening is heel makkelijk te openen, en daar kan je salaris weer op gestort worden.

Have fun!

Als chocola een man was, dan zou ik ermee trouwen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')