abonnement Unibet Coolblue
pi_15929444
Interessant artikel.

------------------------

Het gaat niet goed met Europa. Meer in het bijzonder: het gaat niet goed met de landen van Continentaal Europa. De economische groei is laag, de overheidstekorten lopen op, er is politieke onenigheid en de bereidheid tot verandering is gering. De economische problemen van Europa zijn zowel conjunctureel als structureel van aard. Met het eerste valt te leven, het tweede is ernstiger. Structurele problemen worden namelijk alleen opgelost als de structuur van een economie verandert. En dat gebeurt niet zo snel. Een belangrijke, misschien wel de belangrijkste, oorzaak van het Europese probleem is de hoge welvaart in dit werelddeel, in combinatie met onze ver doorgevoerde stelsels van sociale zekerheid. In de Verenigde Staten is de welvaart gemiddeld veel hoger dan bij ons, maar het is een welvaart zonder vangnetten. Daardoor blijven Amerikanen werken en nemen ze genoegen met veel kortere vakanties dan Europeanen. Er moet daar steeds meer welvaart opgebouwd worden, want bij werkloosheid of arbeidsongeschiktheid valt de Amerikaan op zichzelf terug. In Europa is dat Anders. De inkomensniveaus van niet-werkenden liggen veel dichterbij die van de werkenden en de prikkel om tot de actieve beroepsbevolking te behoren en bij te dragen aan de welvaart is dan ook geringer dan elders.

Uiteindelijk moete natuurlijk iedere samenleving voor zichzelf bepalen hoe zij ingericht wil zijn, hoe de welvaart gemaakt wordt en hoe deze verdeeld moet worden. De Europese landen hebben ervoor gekozen om hun welvaart gelijkmatiger te verdelen dan in de Amerikaanse samenleving als wenselijk wordt ervaren. Dat is hun goed recht. De keerzijde van de medaille is echter dat de prikkel om meer welvaart te creëren ook veel geringer is. We hebben het goed. Er komt niet zoveel meer bij, maar dat vinden we kennelijk ook niet nodig. De balans tussen werk en vrije tijd verschuift langzaam naar het laatste. We hebben liever wat meer weken vakantie en een wat kortere werkweek. Jarenlang is bevorderd dat mensen eerder met pensioen gaan en in veel Europese landen behoor je al tot een minderheid als je na je zestigse nog werkt. "Hoe lang moet jij nog?," is een vraag die veel oudere werknemers gesteld wordt. De vragers realiseren zich kennelijk niet dat ook hun jaarlijkse inkomen niet uit de lucht komt vallen, maar afhangt van de inzet van werkenden.

Het structurele probleem van Europa is dat de toekomstige welvaart bij ons allerminst gegarandeerd is. In economische termen zijn hier twee oorzaken voor aan te wijzen. De eerste is een demografische. De arbeidsparticipatie in Europa is geringer dan in Amerika en Azië, waardoor er, gegeven de bevolkingsomvang, minder geproduceerd kan worden.Maar bovendien is de groei van de beroepsbevolking hier lager dan in Amerika en Azië (met uitzondering van Japan). Om die reden zit er grofweg al een half procent per jaar verschil in groeipotentieel tussen Europa en Amerika.

De tweede reden heeft te maken met de toename van de arbeidsproductiviteit. Ook die is in Europa lager dan in Amerika en Azië. De oorzaak is waarschijnlijk dat Europeanen minder gretig zijn in het adopteren van nieuwe technologieën. Anders gezegd: we doen minder met de verworvenheden van de Digitale Revolutie dan Amerikanen en Aziaten. Met name de grote landen van Continentaal Europa (Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje) springen er ongunstig uit. Veel ongunstiger dan de Scandinavische landen, die wel technology minded zijn en daarvoor beloond worden met hogere economische groei dan op het Continent. Het verschil in productiviteitsgroei is naar mijn schatting goed voor ongeveer een half procent groeiverschil per jaar. Opgeteld bij het half procent groeiverschil vanwege demografische factoren, geeft dat samen een structureel verschil van één procent economische groei per jaar, die Amerika en Azië wel hebben en wij niet. Ik ga er vanuit dat dit verschil in groei zeker dit decennium nog zal blijven bestaan. Amerika zal verder van ons weglopen, en de Aziatische landen zullen ons gaan inhalen.

Zoals al gezegd: iedere samenleving mag haar eigen keuzes maken. Als de Duitsers tevreden zijn met hun welvaartsniveau en het best vinden als er niets meer bijkomt, dan is dat prima. Als de Duitsers (en de Nederlanders) hun verzorgingsstaat onverkort in stand willen houden - het zij zo. Maar de vraag is natuurlijk of deze toestand houdbaar zal blijken te zijn. De lasten van instandhouding zullen op de schouders van een steeds kleinere groep terechtkomen. Aan structurele veranderingen zal Europa daarom niet kunnen ontkomen, of het nu wil of niet.

Dr. J.J. van Duin, raad van bestuur van Robeco, SAFE mei 2003, financieel-economisch tijdschrift.
---------------------

En zo is het maar net, vind ik. Europa zal nooit en te nimmer kunnen concurreren met de VS en binnen afzienbare tijd zal ook Azië ons inhalen. Met het krampachtig vasthouden aan die stelsels van sociale zekerheid, hangen we een molensteen om onze eigen nek. Waarom zou je immers werken, als je met nietsdoen slechts een paar honderd euro minder krijgt? Ik werk 40 uur in de week en betaal me scheel aan belastingen, waardoor ik niet eens zo veel meer overhoud dan iemand met een uitkering. En dan heb ik het nog niet eens over vrijstelling voor bibliotheek abonnementen, gemeentelijke lasten, afval heffingen e.d.

De overheid en het bedrijfsleven hebben hier ook nog het gore lef om te klagen dat de lonen zo hoog liggen. Wat nou hoog?! Als je 3/4e van je inkomen aan belasting kwijt bent, en van het resterende je huur, eten en kleren moet betalen, dan is het ook nog eens de schuld van de werknemer, of niet? De omgekeerde wereld, dat is het hier gewoon. Als in andere landen de lonen veel lager liggen, dan komt dat misschien ook wel omdat de belasting daar veel lager is. Netto houden de werknemers misschien wel meer over dan hier!

Nee, doe mij het Amerikaanse systeem maar. Veel lagere belastingdruk gecombineerd met veel hogere salarissen en veel minder betuttelende regeltjes: zo kun je tenminste nog eens iets leuks doen met wat eigenlijk JOUW geld is. Een mooi vrijstaand huisje kopen bijvoorbeeld, iets wat in Nederland godsonmogelijk is gemaakt door de belastingen en bouwregels (zie het topic over het Groene Hart, je mag in Nederland nergens bouwen), of een leuke auto die ook nog eens betaalbaar is omdat ze daar niet zo geobsedeerd zijn door het milieu, BPM en accijnzen.

Er is in Nederland geen enkele prikkel om hard te werken, om succesvol te zijn, daar hebben we immers een hekel aan. In tegenstelling tot de VS, waar iedereen de droom kan hebben om ook rijk te worden. En daar wordt het ook mogelijk gemaakt. Iets wat ook de immigranten in de VS doorhebben, zelfs zonder sociaal stelsel hebben die mensen het er beter dan hier, omdat ze geprikkeld worden om er gewoon voor te gaan. In tegenstelling tot de immigranten hier, die binnen de kortste keren doorhebben dat werken hier niet loont, en uiteindelijk krijg je zelfs immigranten die juist daarvoor komen. Ziedaar het verschil tussen de VS en Europa.

Stiekum hoop ik dat alle goedopgeleide Nederlanders en het bedrijfsleven naar het buitenland vertrekken, en dat heel Nederland instort omdat alle kennis en belastinginkomsten weg zijn.

[Dit bericht is gewijzigd door StefanP op 03-01-2004 15:37]

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 3 januari 2004 @ 15:36:57 #2
78776 FC_Utrecht_Koot
FC Utrecht supporter
pi_15929465
en?
--> http://www.fcutrecht.tk <--
pi_15929525
amerika heeft van zichzelf al een aantal grondstoffen (groot land).
Europa heeft dit ook maar dit is verdeelt in verschillende landen met verschillende ideeën die deze grondstoffen met elkaar moeten delen.
Dus samenwerking in Europa is zéér belangrijk wil het een kans maken tegen USA.
Europa zal het moeilijk krijgen wil het een vuist maken tegen USA
The house that produces the most spice will control dune.
There are no set territories and no rules of engagement.
pi_15929554
Ja, en wat een leuke welstand heb je dan in je villa in de VS, door oa totaal geen regels voor bedrijven en de algemene cultuur die daar steeds meer als 'normaal' word beschouwd.
  zaterdag 3 januari 2004 @ 15:46:31 #5
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_15929714
quote:
Het gaat niet goed met Europa. Meer in het bijzonder: het gaat niet goed met de landen van Continentaal Europa. De economische groei is laag, de overheidstekorten lopen op, er is politieke onenigheid en de bereidheid tot verandering is gering. De economische problemen van Europa zijn zowel conjunctureel als structureel van aard. Met het eerste valt te leven, het tweede is ernstiger. Structurele problemen worden namelijk alleen opgelost als de structuur van een economie verandert. En dat gebeurt niet zo snel. Een belangrijke, misschien wel de belangrijkste, oorzaak van het Europese probleem is de hoge welvaart in dit werelddeel, in combinatie met onze ver doorgevoerde stelsels van sociale zekerheid. In de Verenigde Staten is de welvaart gemiddeld veel hoger dan bij ons, maar het is een welvaart zonder vangnetten.
De VS loopt dus gigantisch achter op Europa.
De kwaliteit van een beschaving lees je af aan de manier waarop met de minder bedeelden wordt omgegaan.
Wat dit betreft kan ik alleen maar op de VS
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  zaterdag 3 januari 2004 @ 15:54:19 #6
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_15929907
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:46 schreef ErikT het volgende:

[..]

De VS loopt dus gigantisch achter op Europa.
De kwaliteit van een beschaving lees je af aan de manier waarop met de minder bedeelden wordt omgegaan.
Wat dit betreft kan ik alleen maar op de VS


Dat is jouw stelling. Ik lees de kwaliteit van een beschaving af aan de manier waarop mensen de mogelijkheid krijgen zichzelf te ontplooien. Als je ziet wat voor soort mensen ontstaat door de mogelijkheid in de linkse Europese welvaartstaten om liggend op de bank het leven door te komen, dan weet ik wel waar ik voor kies.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
  zaterdag 3 januari 2004 @ 15:54:36 #7
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_15929911
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:36 schreef FC_Utrecht_Koot het volgende:
en?
En?? Nou.. Gefeliciteerd natuurlijk, Dat je dit hele artikel BINNEN de 1 minuut hebt kunnen lezen..
Gefeli!
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:03:49 #8
78776 FC_Utrecht_Koot
FC Utrecht supporter
pi_15930092
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:54 schreef Devilnl het volgende:

[..]

En?? Nou.. Gefeliciteerd natuurlijk, Dat je dit hele artikel BINNEN de 1 minuut hebt kunnen lezen..
Gefeli!


hehehe
--> http://www.fcutrecht.tk <--
pi_15930097
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:54 schreef klez het volgende:

[..]

Dat is jouw stelling. Ik lees de kwaliteit van een beschaving af aan de manier waarop mensen de mogelijkheid krijgen zichzelf te ontplooien. Als je ziet wat voor soort mensen ontstaat door de mogelijkheid in de linkse Europese welvaartstaten om liggend op de bank het leven door te komen, dan weet ik wel waar ik voor kies.


Dus las je gezond bent en wilt moet er je geen strobreed in de weg gelegd worden. Maar als je ongezond en ook wilt moet je maar doodvallen zodat de succesvollen onder ons nog succesvoller zijn. Dit mogen ze dan vieren achter grote hekken met bewaking want de rest, die niet zo succesvol is, zou je wel eens wat af kunnen nemen.
Censuur is een extreme uiting van angst.
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:08:53 #10
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_15930229
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:04 schreef Dr.Stupid het volgende:

[..]

Dus las je gezond bent en wilt moet er je geen strobreed in de weg gelegd worden. Maar als je ongezond en ook wilt moet je maar doodvallen zodat de succesvollen onder ons nog succesvoller zijn. Dit mogen ze dan vieren achter grote hekken met bewaking want de rest, die niet zo succesvol is, zou je wel eens wat af kunnen nemen.


Een uitzondering mag best gemaakt worden voor mensen die echt ziek zijn (dat gebeurt in de meeste staten van de VS trouwens ook).
Maar het is echt een misverstand te denken dat de rijkdom van anderen ten koste gaat van die van jou. Mensen die geld maken bezorgen hun omgeving en anderen meer welvaart. Het Amerikaanse systeem zal, zoals de topman van Robeco terecht aangeeft, het langer volhouden dan dat in de meeste Europese landen, omdat het leidt tot inproductiviteit en afnemende welvaart, waar uiteindelijk iedereen slechter van wordt.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_15930246
ben het met bovenstaande reacties wel eens
de usa hoeven we niet in te halen
want dan moeten we heel erg achteruit
je mag van mij ruilen hoor met een amerikaan
hij wil waarschijnlijk ook wel ruilen
jij kijkt zeker te veel naar herhalingen uit dallas
en je denk dat iedereen leeft zoals sue ellen bobby en jr?

TJONGE WAT HEBBEN WE HET SLECHT IN EUROPA (not)

hoeveel mensen leven er onder slechte omstandigheden in europa
en hoeveel in de usa?

dat mensen met een uitkering bijna net zo veel krijgen is stom van de gene die werken
maar toch stop je niet!

veel geld hebben is (gelukkig) hier bijna een misdaad

wat is er mis met eerlijk delen?

omdat jij misschien goed kan leren kan jij een dikke baan krijgen (moberg misschien?)
maar wie bouwd jouw huis?
juist een simpele metselaar
waarschijnlijk al op zijn 16 begonnen in de bouw als veger
of wie maakt die stoep naar je voordeur???
de stratenmaker die met zijn 50 in de wao beland omdat zijn knieen verrot zijn

weet je wat jij moet doen?
lekker klagen gaan bij bush
misschien heeft hij weer en reden om oorlogje te spelen
kan hij tomahawk raketten gooien van miljoenen per stuk terwijl in tuin achtertuin de mensen letterlijk sterven van de honger en kou

ach misschien heeft hij wel een plaatsje voor je in guantanomobay
zijn prive vakantieoordje voor persoonlijke vrienden
waar recht en domocratie zegen vieren

harrie1 die op de usa


edit Maar het is echt een misverstand te denken dat de rijkdom van anderen ten koste gaat van die van jou.


als we allemaal milionair zijn wie bakt dan het brood?

[Dit bericht is gewijzigd door harrie1 op 03-01-2004 16:12]

  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:11:31 #12
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_15930277
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:36 schreef StefanP het volgende:
Stiekum hoop ik dat alle goedopgeleide Nederlanders en het bedrijfsleven naar het buitenland vertrekken, en dat heel Nederland instort omdat alle kennis en belastinginkomsten weg zijn.
Maar zal je je dan niet eenzaam gaan voelen hier?

O ja, die 40 uur per week die we hier hebben afgesproken, daar lachen Amerikanen nou om. En als het bedrijf waar je 30 jaar hebt gewerkt failliet gaat, of je wordt arbeidsongeschikt (niet voor te stellen natuurlijk, dat overkomt alleen anderen...)...oh...hehe, dan ben je gewoon gefuckt, woohoo!!!! En die lastige millieuregeltjes, die alleen maar zorgen dat ik geen lekkere auto kan rijden. Stel je voor zeg, misschien is er wel een reden voor die je simpele voorstellingvermogen te boven gaat...nah, je hebt gelijk, ze zijn er alléén maar om JOU te pesten...

Btw, de Amerikanen hebben ook een passend gezegde: Love it, or leave it

pi_15930367
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:11 schreef Meister het volgende:

[..]

Maar zal je je dan niet eenzaam gaan voelen hier?

O ja, die 40 uur per week die we hier hebben afgesproken, daar lachen Amerikanen nou om. En als het bedrijf waar je 30 jaar hebt gewerkt failliet gaat, of je wordt arbeidsongeschikt (niet voor te stellen natuurlijk, dat overkomt alleen anderen...)...oh...hehe, dan ben je gewoon gefuckt, woohoo!!!! En die lastige millieuregeltjes, die alleen maar zorgen dat ik geen lekkere auto kan rijden. Stel je voor zeg, misschien is er wel een reden voor die je simpele voorstellingvermogen te boven gaat...nah, je hebt gelijk, ze zijn er alléén maar om JOU te pesten.


hmmm misschien moeten we samen werken
om een aanklacht tegen hem in te dienen?
een paar dikke advocaten er op
en aanklagen voor euh.... ach maakt niet uit
als bush het mag mogen we het ook wel
ieder gelijk toch?
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:19:29 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_15930458
De reden dat in Amerika de economie goed draait in vergelijking met Europa is omdat de belastingen sterk verlaagd zijn. En de overheid aldaar veel geld in de economie pomt. (Lees meer uitgeven dan je hebt.) Terwijl we in Europa en met name in Nederland juist aan het bezuinigen zijn. Of het beleid van de VS op langere termijn verstandig is. Kun je over nadenken. Want de groei in de VS is eigenlijk gedaan met geleend geld. En min of meer kunstmatig. De rekening komt nog wel.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:20:26 #15
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_15930479
quote:
hoeveel mensen leven er onder slechte omstandigheden in europa
en hoeveel in de usa?
Veel minder in de VS dan in Europa.
Als je onder het bestaansminimum zit in de VS zit je er wel een stuk verder onder dan in Europa, over het algemeen.
quote:
waarschijnlijk al op zijn 16 begonnen in de bouw als veger
of wie maakt die stoep naar je voordeur???
de stratenmaker die met zijn 50 in de wao beland omdat zijn knieen verrot zijn
Denk je dat ik neerkijk op de gewone arbeider? Dan heb je het goed mis. Iedereen heeft zijn eigen belangrijke rol.
Overigens worden mensen die normaal handwerk uitvoeren in de VS vaak heel wat beter gewaardeerd dan hier. Een vriend van me die loodgieter! is in Washington doet met gemak 200.000$ per jaar.
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_15930532
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:09 schreef harrie1 het volgende:

veel geld hebben is (gelukkig) hier bijna een misdaad

wat is er mis met eerlijk delen?


En dit is nou precies waarom wij nooit en te nimmer succesvol zullen zijn. Waarom zou je hard werken, doorleren, een goede carrière willen hebben? Je wordt alleen maar meer belast, en belachelijk gemaakt door mensen als jou die dat rijk zijn zelfs als misdaad beschouwen - daar zakt mijn broek toch echt van af.

Waarom zou een uitkering hier zo hoog moeten zijn, en de belasting voor werkenden ook? Als ik nu naar een uitzendbureau toe ga, dan sta ik 10 minuten later buiten. Mét een baan! Al is het afwassen, bollen plukken of aan de lopende band staan. Maar daar halen de uitkeringsgerechtigden in Nederland hun neus voor op: voor 50 euro meer (en vaak zelfs honderden euro's minder) komen ze heus hun nest niet uit. En dat geld, dat betalen de werkenden, vind je het gek dat die op den duur gaan klagen?!

Waarom zou ik een stratenmaker hetzelfde moeten verdienen als een ingenieur? Je vergeet dat dat een keuze is van mensen zelf, op je 16e te gaan werken of pas op je 24e. En het ene is toch echt wel wat simpeler dan het andere, niet meer dan terecht dat er ook inkomensverschillen zijn. Wat niet wil zeggen dat je op de 'blue collar workers' neer moet kijken, integendeel zelfs. Dat gebeurt in de VS ook helemaal niet. Iedereen die werkt, die verdient mijn respect. In tegenstelling tot mensen die het wel kunnen, maar die liever hun hand ophouden!

Voordat je "ja maar hier kan iedereen leren, in de VS niet" er bij haalt, zonder opleiding kun je ook een verdomd eind komen. Zéker in de VS, waar 'entrepreneurial spirit' gelukkig nog bestaat - omdat iedereen weet dat die droom daar ook echt werkelijkheid kan worden. Waardoor veel mensen zich daar in de schulden steken om een opleiding te volgen. En schuld die vervolgens makkelijk terug is te betalen, omdat je daar veel meer verdient dan hier. Een investering in je eigen toekomst dus!

Eerlijk delen - kom op zeg, dat mensen daar nog in geloven. Kapitalisme, marktwerking, dat is de enige manier die werkt. En daar hoort zo'n riante verzorgingsstaat zoals wij die in Nederland en Europa kennen niet bij. In de VS heb je ook wellfare, maar dan veel uitgekleder. Je bent heus niet aan de goden overgeleverd, en door het verschil tussen een uitkering en werk worden de mensen daar tenminste geprikkeld tot prestaties. Iedereen die rijk wil worden, die heeft daar de mogelijkheid.

En de mensen die dat lukt, dat zijn geen paria's, dat zijn helden. Iedereen gunt het ze, want ze hebben het zelf mogelijk gemaakt en die kans bestaat voor de toejuicher ook. In tegenstelling tot Nederland, waar je wel oppast om je kop boven het maaiveld uit te steken. Door mensen als jij.

"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:28:24 #17
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_15930681
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:04 schreef Dr.Stupid het volgende:

[..]

Dus las je gezond bent en wilt moet er je geen strobreed in de weg gelegd worden. Maar als je ongezond en ook wilt moet je maar doodvallen zodat de succesvollen onder ons nog succesvoller zijn. Dit mogen ze dan vieren achter grote hekken met bewaking want de rest, die niet zo succesvol is, zou je wel eens wat af kunnen nemen.


That's the American Way.
Vandaar dat er zoveel mensen in de VS zijn (ook mensen die werken) die geen ziektekosten verzekering hebben.

Dan zijn de Canadezen toch iets vriendelijker

[beetje off-topic]
Volgens Michael Moore, in 'Bowling for Columbine', worden er in de VS zoveel mensen vermoord omdat het sociale stelsel er zo balabberd is.
In Canada, waar er net zoveel wapens per inwoner zijn als in de VS, worden minder mensen vermoord omdat Canadezen o.a. vinden dat mensen die ziek zijn recht hebben op betaalbare zorg (in combinatie met een verzekering).
Veel Amerikanen vinden dat je dan beter dood kunt vallen. (Jij bent immers de sukkel die van krantenjongen geen miljonnair kon worden)
Dat maakt Amerkanen een stuk wanhopiger dan Canadezen met als gevolg meer en extremer geweld.
[/beetje off-topic]

Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:30:14 #18
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_15930708
De sociale welstand gaat er toch aan, daar zijn ze in Duitsland al mee begonnen. Wie gaat later onze AOW betalen? We zijn al met veel te weinig, en de mensen die we trekken zijn nou niet bepaald de slimsten. Verder is de kans groot dat door inflatie onze pensioenreserves ook niets waard blijken te zijn. En dan zit je daar met je lage groei en miljoenen werkelijk hulpbehoevende mensen. Nu zitten we ook met miljoenen, maar die zijn wat minder hulpbehoevend eigenlijk.

En ja hoor, kots maar lekker op de VS. Maar zij hebben wel genoeg kinderen, in de VS is men hoger opgeleid dan hier en is de welstand groter. Ook in de VS vriest niemand dood op straat, maar daar gaat het allemaal via private instellingen die zich bekommeren. De Amerikaan geeft weinig aan liefdadigheid via de overheid, maar via hun eigen portemenee des te meer.

Kots maar lekker door op de VS in het decadente Europa. Dan islamiseren we hier gezellig even door. Amerika verdient betere bondgenoten dan de gemiddelde arrogante, ondankbare en hooghartige k#t-Europeaan. India, China, Rusland, Japan, Zuid-Amerika... Potentiële partners genoeg...

Oh ja, de welvaart van Europa is gebaseerd op geschiedenis. Waar Europese rijken al verkrachtend en plunderend de wereld over gingen. Opdringerig werd het geloof verspreid. Twee wereldoorlogen, apartheid en holocaust. Dat is wat Europa te bieden had. Plundering, moord en oorlog. Nu is onze tijd voorbij. En wat rest ons?

[Dit bericht is gewijzigd door JB80 op 03-01-2004 16:33]

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:32:50 #19
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15930759
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 15:36 schreef StefanP het volgende:
van Europa is dat de toekomstige welvaart bij ons allerminst gegarandeerd is. In economische termen zijn hier twee oorzaken voor aan te wijzen. De eerste is een demografische. De arbeidsparticipatie in Europa is geringer dan in Amerika en Azië, waardoor er, gegeven de bevolkingsomvang, minder geproduceerd kan worden.Maar bovendien is de groei van de beroepsbevolking hier lager dan in Amerika en Azië (met uitzondering van Japan).
En hier klopt dus al geen aars van aangezien Europa 3 keer zoveel inwoners heeft dan de VS.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:33:14 #20
70154 klez
100 million+ death and countin
pi_15930771
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:30 schreef JB80 het volgende:
De sociale welstand gaat er toch aan, daar zijn ze in Duitsland al mee begonnen. Wie gaat later onze AOW betalen? We zijn al met veel te weinig, en de mensen die we trekken zijn nou niet bepaald de slimsten. Verder is de kans groot dat door inflatie onze pensioenreserves ook niets waard blijken te zijn. En dan zit je daar met je lage groei en miljoenen werkelijk hulpbehoevende mensen. Nu zitten we ook met miljoenen, maar die zijn wat minder hulpbehoevend eigenlijk.

En ja hoor, kots maar lekker op de VS. Maar zij hebben wel genoeg kinderen, in de VS is men hoger opgeleid dan hier en is de welstand groter. Ook in de VS vriest niemand dood op straat, maar daar gaat het allemaal via private instellingen die zich bekommeren. De Amerikaan geeft weinig aan liefdadigheid via de overheid, maar via hun eigen portemenee des te meer.

Kots maar lekker door op de VS in het decadente Europa. Dan islamiseren we hier gezellig even door. Amerika verdient betere bondgenoten dan de gemiddelde arrogante, ondankbare en hooghartige k#t-Europeaan. India, China, Rusland, Japan, Zuid-Amerika... Potentiële partners genoeg...


Moet weg. Maar wij begrijpen elkaar...
"They have invented a myth that Jews were massacred "
Ahmadinejad, leader of Iran
pi_15930836
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:22 schreef StefanP het volgende:

[..]

En dit is nou precies waarom wij nooit en te nimmer succesvol zullen zijn. Waarom zou je hard werken, doorleren, een goede carrière willen hebben? Je wordt alleen maar meer belast, en belachelijk gemaakt door mensen als jou die dat rijk zijn zelfs als misdaad beschouwen - daar zakt mijn broek toch echt van af.

Waarom zou een uitkering hier zo hoog moeten zijn, en de belasting voor werkenden ook? Als ik nu naar een uitzendbureau toe ga, dan sta ik 10 minuten later buiten. Mét een baan! Al is het afwassen, bollen plukken of aan de lopende band staan. Maar daar halen de uitkeringsgerechtigden in Nederland hun neus voor op: voor 50 euro meer (en vaak zelfs honderden euro's minder) komen ze heus hun nest niet uit. En dat geld, dat betalen de werkenden, vind je het gek dat die op den duur gaan klagen?!

Waarom zou ik een stratenmaker hetzelfde moeten verdienen als een ingenieur? Je vergeet dat dat een keuze is van mensen zelf, op je 16e te gaan werken of pas op je 24e. En het ene is toch echt wel wat simpeler dan het andere, niet meer dan terecht dat er ook inkomensverschillen zijn. Wat niet wil zeggen dat je op de 'blue collar workers' neer moet kijken, integendeel zelfs. Dat gebeurt in de VS ook helemaal niet. Iedereen die werkt, die verdient mijn respect. In tegenstelling tot mensen die het wel kunnen, maar die liever hun hand ophouden!

Voordat je "ja maar hier kan iedereen leren, in de VS niet" er bij haalt, zonder opleiding kun je ook een verdomd eind komen. Zéker in de VS, waar 'entrepreneurial spirit' gelukkig nog bestaat - omdat iedereen weet dat die droom daar ook echt werkelijkheid kan worden. Waardoor veel mensen zich daar in de schulden steken om een opleiding te volgen. En schuld die vervolgens makkelijk terug is te betalen, omdat je daar veel meer verdient dan hier. Een investering in je eigen toekomst dus!

Eerlijk delen - kom op zeg, dat mensen daar nog in geloven. Kapitalisme, marktwerking, dat is de enige manier die werkt. En daar hoort zo'n riante verzorgingsstaat zoals wij die in Nederland en Europa kennen niet bij. In de VS heb je ook wellfare, maar dan veel uitgekleder. Je bent heus niet aan de goden overgeleverd, en door het verschil tussen een uitkering en werk worden de mensen daar tenminste geprikkeld tot prestaties. Iedereen die rijk wil worden, die heeft daar de mogelijkheid.

En de mensen die dat lukt, dat zijn geen paria's, dat zijn helden. Iedereen gunt het ze, want ze hebben het zelf mogelijk gemaakt en die kans bestaat voor de toejuicher ook. In tegenstelling tot Nederland, waar je wel oppast om je kop boven het maaiveld uit te steken. Door mensen als jij.


Life sucks
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:39:55 #22
69393 JB80
Tellende Kraai
pi_15930926
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:32 schreef Robert_Jensen het volgende:

[..]

En hier klopt dus al geen aars van aangezien Europa 3 keer zoveel inwoners heeft dan de VS.


Uhm, tja, als je Rusland en Turkije meetelt wel ja.

VS BNP pp: 36,300$

NL BNP pp: 27,200$
I BNP pp: 25,100$
RUS BNP pp: 9,700$
BUL BNP pp: 6,500$

Tja. Al zegt het niet alles natuurlijk, het is wel tekenend.

Zwitserland en Noorwegen (beiden geen EU landen trouwens) doen het goed met resp. 32,300$ en 33,000$

"We hebben een systeem dat in toenemende mate werk belast en inactiviteit subsidieert." (Milton Friedman)[br]"De wil om de mensheid te redden is vrijwel altijd een voorwendsel voor de wil over anderen te regeren." (H.L. Mencken)
pi_15930949
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:19 schreef Megumi het volgende:
De reden dat in Amerika de economie goed draait in vergelijking met Europa is omdat de belastingen sterk verlaagd zijn. En de overheid aldaar veel geld in de economie pomt. (Lees meer uitgeven dan je hebt.) Terwijl we in Europa en met name in Nederland juist aan het bezuinigen zijn. Of het beleid van de VS op langere termijn verstandig is. Kun je over nadenken. Want de groei in de VS is eigenlijk gedaan met geleend geld. En min of meer kunstmatig. De rekening komt nog wel.
Dit topic gaat over structurele groei, niet over conjuncturele groei.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 3 januari 2004 @ 16:42:45 #24
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_15931006
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 16:39 schreef JB80 het volgende:

[..]

Uhm, tja, als je Rusland en Turkije meetelt wel ja.


Nee, zonder Turkije. En alleen met Europees Rusland, maar daar wonen amper mensen. Alleen de EU van nu (zonder Polen ed) zit al boven de 410 miljoen inwoners.

De VS heeft per persoon een hogere productie, maar die verhouding is scheef.

Al ben ik het eens met de sociale voorzieningen die belachelijk zijn hier, maar dat is alleen in Noord-West Europa. Dat vind je in Italie, Frankrijk, Engeland ed niet hoor. En hier begint het proces van aanpassen al. NL is bezig onder Balkenende (en terecht) en ook in Duitsland zijn de aanpassingen in volle gang. En de Duitse economie profiteert gelijk.

Ik wens zowel de VS, als de EU het beste toe, en dat zal ook gebeuren. En zeg nou zelf, het verschil tussen de VS en bv NL is niet zo groot.

[Dit bericht is gewijzigd door Robert_Jensen op 03-01-2004 16:43]

Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_15931018
Het is niet zo dat we in europa achterlopen, ook op technologisch gebied niet. (kijk even naar de ontwikkeling van het GSM netwerk)

Europa is pas sinds kort aan het werken aan eenheid, de VS al een paar honderd jaar en nog zijn er een hoop verschillen tussen de ene en de andere staat.

Onze economie gaat slecht? Die van amerika ook

Ons sociale stelsel overdreven sociaal?
Daar kan ik me wel invinden, want ik maak me toch ernstig zorgen dat we 1,2 miljoen mensen in de beroepsbevolking hebben zitten die wel iets mankeren (juist ja de WAO).
In Canada hebben ze daar iets opgevonden: Of je zoekt aangepast werk, of ze wijzen het je na een bepaalde tijd toe.
Werk zoeken als waoer? Jawel, werkgevers worden gesubsidieerd door de Canadese overheid om deze personen weer aan het werk te helpen.

Toewijzen van werk voor degene die niet aan hun sollicitatieplicht voldoen? Hoe onzinnig het werk ook is, het is en blijft een tegenprestatie die geleverd wordt als 'dank' krijgen ze hun uitkering.
Rij in Canada maar eens een parkeergarage in, op iedere verdieping staat wel iemand met felgekleurd hesje om je de uitgang te wijzen of om met inparkeren te helpen.

Maar de chronisch zieken dan?
Die krijgen ook in Canada een uitkering.

Het probleem ligt hem echter niet bij de overheden, maar bij de mensen die het minst doen en het hardst schreeuwen.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')