Is het niet moeilijk om elke week een programma, dat door zoveel mensen bekeken wordt, in elkaar te draaien en het interessant te houden? Ben je niet bang een keer over je toppunt te gaan (qua succes), waarna het alleen maar minder zal gaan met het programma?Natuurlijk is het veel werk om iedere week weer een programma in elkaar te zetten, nieuwe leuke aparte fragmenten te vinden en de juiste onderwerpen te hebben. En ook voor het cabaret: iedere week weer op de actualiteit grappen bedenken is een heidense klus. Maar tegelijk maakt dat nou juist het werk zo leuk. Iedere week weer het wiel uitvinden. Wij gaan niet uit van wat is de top, wij gaan uit van: vinden we het zelf nog leuk? En tot zolang maken we dit programma. Maar door er iedere jaar weer iets aan te veranderen blijft het inspireren; gouden ezel, gouden knuppel, filmpjes van cabaretiers enzovoort. Je moet het voor jezelf ook leuk houden om te maken.
Je lijkt me een heel aardige man. Toch vind ik dat je af en toe wat bot overkomt naar gasten toe in wier verhaal jij niet gelooft. Laatst bijvoorbeeld bij een vrouw die gedachten kon lezen. Ben je het met mijn kritiek eens?Natuurlijk kom ik af en toe bot over. Met sommige gasten ben ik het niet eens en dat is ze van te voren ook verteld, zodat ze weten waar ze zich op in kunnen stellen. Stel je voor dat je als presentator alleen maar lief en aardig zou zijn, dan wordt wel saai op den duur.
Hoezeer hang je je eigenwaarde op aan het feit dat jij wel of niet een programma op televisie presenteert of aan wat mensen van jou vinden, als jij op de TV verschijnt?Mijn tv werk heeft niets te maken met wie ik ben en hoe ik me voel. Mijn persoonlijkheid is niet gevormd door tv. Ik was al iemand voor ik op tv kwam en wat mensen van mij vinden als presentator laat me koud> Ieder zijn of haar mening, maar ik kan er niks mee.
Welk onderdeel van je programma vind je het saaist en welk onderdeel het leukst?Als ik nu een onderdeel saai zou vinden, dan zou ik het allang vervangen hebben.
Wat zou je ervan vinden als men jou zou persifleren?Dat vind ik prima, wie kaatst kan de bal verwachten. Ik had het trouwens al veel eerder verwacht.
Was je, toen je stopte met lesgeven nooit bang dat de radio en televisiewereld niets zou worden of geloofde je heel erg in jezelf?Als je ergens in stapt doe je dat omdat je erin gelooft. Ik ben begonnen met theater en had mezelf vijf jaar gegeven om het te proberen. Als het mislukt zou zijn, geen man overboord. Maar dan zou ik me zelf later nooit kunnen verwijten dat ik het niet geprobeerd had.
Als je zelf een nieuw onderdeel voor je programma moest verzinnen, hoe zou dat er dan uitzien? Met andere woorden, heb je nog leuke 'backup' onderdelen om ooit eens in de show te gooien?Een rare vraag, of dacht je dat mensen als ze iets nieuws verzinnen ze het eerst aan jullie vertellen? Zoals je weet wordt er veel gejat in Hilversum. Maar vanaf 20 maart zal kopspijkers heel anders zijn, dus dan zie je wel wat ik verzonnen heb.
Zou je zelf niet eens in het cabaret willen zitten, niet in de rol die je speelt, maar in zo'n rol als Paul Groot bijvoorbeeld?Ik zou het wel willen maar je moet je eigen beperkingen kennen, ik kan niet goed imiteren dus ga ik dat niet doen ook.
Welk cabaret vond je zelf het leukst? Ieder cabaret heeft tot nu toe zijn charme gehad. Zowel met Erik Diederik en Rob, daarna met Peter, Vigo en Hans, en nu met deze groep.
Heb je je wellus op je tengels geslagen bij het meehelpen van al te onhandige vrouwen bij het spel in Kopspijkers, en dan dat pijnlijke voorval weg laten monteren?Nee, ik heb nog nooit op mijn vingers geslagen. Maar beste mensen, dat kan ook niet bij het Kopspijkerspel. Die spijker staat in het hout en niemand houdt hem met zijn vingers vast, dus hoe kun je daar nou op slaan? Bovendien wat een vooroordeel: vrouwen???? Mannen slaan net zo vaak mis als vrouwen.
Wanneer denk je het hoogtepunt van kopspijkers bereikt te hebben? Of ben je daar inmiddels al voorbij?Zie het antwoord op de eerste vraag.
Kopspijkers is een geweldig programma dat de perfecte mix heeft tussen cabaret, show en actualiteiten.... Maar hoe ziet je je zelf eigenlijk? Als caberatier of programma maker?Ik ben een mengeling van cabaretier/presentator en programma maker.
Word je niet ziek van al die figuren die de kwaliteit van je show aanvallen? Het is immers een zeer goed bekeken programma en het blijkt maar weer eens dat wanneer je het goed doet, veel mensen opeens kritisch worden.Het afgelopen jaar hebben we alle prijzen gekregen die er maar waren, de pers was bijna steeds enthousiast, dus ik ken niet al die figuren die de kwaliteit van het programma aanvallen. Ik heb ze niet gelezen, of het moet op internetsites zijn. En dan nog: ieder mag zijn of haar mening geven, daar kan ik niet mee zitten.
Door de jaren heen heeft je programma toch een aardig linkse koers gevaren. Echter komt er in de satire toch een steeds rechtser geluid naar voren, wat in sommige gevallen voorheen als "not done" werd beschouwd door het linkse bestel. Kunt u zeggen dat, om het even in zwart-wit te zien, iets minder links bent gaan denken naar mate onze maatschappij verandert/is veranderd?Het cabaret kijkt kritisch naar zowel links als rechts en maakt daar geen onderscheid in. Misschien kijken we wel iets kritischer naar links, omdat je daar meer van verwacht. Maar verder ben ik me van geen onderscheid bewust.
Waarom probeer je steeds het paranormale in het belachelijke te trekken?Omdat ik verschrikkelijk moet lachen om al die tenenlezers, koffiedikkijkers, pisdrinkers en straologen, die nog nooit iets van waarde betekend hebben voor de maatschappij, behalve dat ze het met elkaar zo lekker eens zijn. Ze mogen van mij allemaal bestaan, maar ik mag erom lachen.
Je hebt ooit geroepen dat je wel de voorzitter van Ajax wilde worden. Stel je krijgt die kans en je wordt voorzitter van Ajax. Wat zou je als eerst doen?Satire, mijne heren, satire!!
Denk je nou echt dat ik voorzitter wil worden? Ik wil alleen maar in het bestuur.
Staan andere omroepen (en zeker de commercielen) altijd zonder problemen die banden met bloopers en dergelijke af? Heb je daar ooit problemen of moeilijkheden mee gehad?Wij kunnen aan ieder fragment komen. Hoe??? Dat is mijn geheim.
Welke eigenschappen bezit een goede presentator?Zet ze in volgorde van belangrijkheid en beargumenteer de eerste 2 svp.
a. origineel zijn
b. eerlijk zijn
c. grappig zijn
d. serieus zijn
e. nieuwsgierig zijn
Origineel zijn/nieuwsgierig zijn/eerlijk zijn/grappig zijn/serieus zijn.
In 'Hilversum' wordt het publiek weleens denigrerend 'het klapvee' genoemd. Wat vind je van die uitspraak en hoe zie je je eigen publiek?Klapvee kun je inhuren, dat kost €2.50 per persoon. Je ziet ze vaak zitten bij slechtlopende programma's. Wij hoeven ze niet in te huren. Toen bekend werd dat je kaartjes voor november/december Kopspijkers kon bestellen, zijn er 110.000 (jawel) belpogingen gedaan om aan een kaartje te komen. Kortom dat is geen klapvee, dat zijn fans.
Heb je zelf veel invloed in het programma? Ik kan me zo voorstellen dat de fragmenten en stukjes voor het spel worden uitgezocht door de redactie, en niet meer door jezelf.Ik zoek alles zelf uit. Ik lees alle mailtjes met tips (alleen op dinsdag al 1500 stuks), ik beslis wat we aanvragen, ik beslis wat we gebruiken, ik kies de muziek uit, ik kies uit de onderwerpen waar de redactie mee komt. Kortom, ik heb op alles invloed. Behalve op het cabaret. Zij zijn autonoom. En terecht, een creatief moet je niet belemmeren.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]