abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 december 2003 @ 13:54:51 #1
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15246567
Hallo, ik moet voor school een website met CMS bouwen, ik heb php ervaring, maar heb nooit zelf een CMS hoeven bouwen en nu komt het er toch op neer dat ik dat maar zal moeten gaan leren....

Ik wil dit in php schrijven i.s.m. een MySQL database.

Heeft iemand zelf tips of wat uitleg over kuilen in de weg waar ik voor moet opletten? En wat zijn de bekende bottlenecks bij het bouwen van een cms?

En zijn er nog links naar handleidingen die over het maken van een CMS gaan? Ik heb op google gezocht, maar vond alleen maar handleidingen over het gebruik van een Commercieel aan te schaffen CMS produkt

thx

  Forum Admin maandag 8 december 2003 @ 13:57:18 #2
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_15246616
Begin eerst eens met de functionele eisen in kaart te brengen.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
pi_15246646
quote:
Op maandag 8 december 2003 13:54 schreef s00z het volgende:
Hallo, ik moet voor school een website met CMS bouwen, ik heb php ervaring, maar heb nooit zelf een CMS hoeven bouwen en nu komt het er toch op neer dat ik dat maar zal moeten gaan leren....

Ik wil dit in php schrijven i.s.m. een MySQL database.

Heeft iemand zelf tips of wat uitleg over kuilen in de weg waar ik voor moet opletten? En wat zijn de bekende bottlenecks bij het bouwen van een cms?

En zijn er nog links naar handleidingen die over het maken van een CMS gaan? Ik heb op google gezocht, maar vond alleen maar handleidingen over het gebruik van een Commercieel aan te schaffen CMS produkt

thx


CMS maken is imo best gevorderde php shit maar moet je het echt zelf maken of mag je ook gebruik maken van bestaande paketten?

daar heb je er genoeg van (movabletype is erg vet bijvoorbeeld)...

succes ermee!

  maandag 8 december 2003 @ 14:00:48 #4
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15246693
quote:
Op maandag 8 december 2003 13:57 schreef Pharkus het volgende:
Begin eerst eens met de functionele eisen in kaart te brengen.
Da's een goeie
quote:
Op maandag 8 december 2003 13:58 schreef StefanFM het volgende:

[..]

CMS maken is imo best gevorderde php shit maar moet je het echt zelf maken of mag je ook gebruik maken van bestaande paketten?

daar heb je er genoeg van (movabletype is erg vet bijvoorbeeld)...

succes ermee!


Ik zal kijken dankje

Enne, Pete Philly zat bij mij op school haha, naja, gewoon, ff dat je het weet, wel lachen, jij kent hem persoonlijk?

pi_15246765
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:00 schreef s00z het volgende:

[..]

Da's een goeie
[..]

Ik zal kijken dankje

Enne, Pete Philly zat bij mij op school haha, naja, gewoon, ff dat je het weet, wel lachen, jij kent hem persoonlijk?


nee niet persoonlijk maar hij is wel vet (2x live gezien al, en zijn EP gekocht)
  maandag 8 december 2003 @ 14:06:08 #6
11030 Bonzz
Humor met een zachte g......
pi_15246805
moveble type is weblog software! geen cms....
  maandag 8 december 2003 @ 14:08:36 #7
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_15246864
Heb er verschillende geschreven, vrij basic an sich maar waar je écht op moet letten, is dat het duidelijk is voor de gebruiker.
  maandag 8 december 2003 @ 14:15:44 #8
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15247058
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:08 schreef Slarioux het volgende:
Heb er verschillende geschreven, vrij basic an sich maar waar je écht op moet letten, is dat het duidelijk is voor de gebruiker.
Okay, ik heb stage gelopen bij een bedrijf dat een hele goede cms heeft gemaakt wat ultra-te-ingewikkeld was, en nu wil ik geen slecht ding maken, omdat ik weet hoe goed een cms kan zijn...

Het is de bedoeling dat ik een CMS maak waarbij de content in een database wordt opgeslagen in Rich-Text-Format (RTF) als dat mogelijk is, want dan kan ik makkelijk zo'n interface ergens vandaan plukken en hoef ik alleen maar te zorgen voor een: Login, File-Tree-Explorer, foto upload/delete optie en wat replace_preg() dingesen

Maar dan alsnog zou ik niet weten hoe ik dit in de eerste instantie aan zou moeten pakken....

pi_15247107
die interfaces die jij bedoelt zijn niet in rtf maar in dhtml met <div contenteditable="true">

Mijn tip aldus: verdiepen in wat er al is en eerst een freeware cms ergens vandaan downloaden.

pi_15247127
Ik zou op z'n minst gebruik maken van templates voor de pagina die je beheert. En je hebt verschillende rich text javascripts zodat je een <textarea> als RichText kan typen. Hoe en wat weet ik niet precies meer.
http://demos.deloittes.net/richtextbox/1/default.aspx

Deze is zogenaamd voor ASP maar vast wel te rippen ofzo

//Edit : Nog een 2de linkje
http://richtext.sourceforge.net/

  maandag 8 december 2003 @ 14:28:28 #11
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15247406
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:18 schreef _BlOkKiE_ het volgende:
Ik zou op z'n minst gebruik maken van templates voor de pagina die je beheert. En je hebt verschillende rich text javascripts zodat je een <textarea> als RichText kan typen. Hoe en wat weet ik niet precies meer.
http://demos.deloittes.net/richtextbox/1/default.aspx

Deze is zogenaamd voor ASP maar vast wel te rippen ofzo

//Edit : Nog een 2de linkje
http://richtext.sourceforge.net/


JAAAAA, ik had al op sourceforge gezocht, dankje ik kon het niet vinden
pi_15247667
Heel toevallig heb ik ook een project voor school waar ik een CMS voor moet maken in OOP PHP ( ) en al die andere ongein erbij.
Andere gast in de 4de heb iets van een voorbeeldje van zon WYSIWYG editor.
Is gemaakt in JS, heeft ie ook ergens vandaan geript, klik hier maar eens
  maandag 8 december 2003 @ 14:40:50 #13
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_15247763
Hey S00z, Wat lachen...

Het klinkt voor mij net als een opdracht op een werktuigbouwkunde school: "Bouw een vliegtuig"

Echt briljant die school man

Enfin, wij bouwen hier al een behoorlijk tijdje aan ons CMS web4all ik denk dat er al zeker 4 manjaar aan werk in zit. Wanneer moet het af zijn

-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  maandag 8 december 2003 @ 14:43:39 #14
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15247853
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:37 schreef _nWo_ het volgende:
Heel toevallig heb ik ook een project voor school waar ik een CMS voor moet maken in OOP PHP ( ) en al die andere ongein erbij.
Andere gast in de 4de heb iets van een voorbeeldje van zon WYSIWYG editor.
Is gemaakt in JS, heeft ie ook ergens vandaan geript, klik hier maar eens
OOP is LEUK!

hehe, en, dankje, het heeft me in ieder geval inspiratie gegeven

  maandag 8 december 2003 @ 14:45:21 #15
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_15247915
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:37 schreef _nWo_ het volgende:
Heel toevallig heb ik ook een project voor school waar ik een CMS voor moet maken in OOP PHP ( ) en al die andere ongein erbij.
Dan moet je niet zo treurig kijken!

OOP PHP is heel gemakkelijk!

Ten minste als je wat goede voorbeelden hebt

Ik heb ooit nog de TV-Woonmagazine website gebouwd met Object Orienteded PHP, was helemaal niet zo moeilijk. PHP leent zich wel voor OOP namelijk.
Beschrijving ervan staat ergens op m'n CV op m'n homepage (zie sig).

Cheers,

-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  maandag 8 december 2003 @ 14:50:53 #16
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15248070
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:45 schreef hace_x het volgende:

[..]

Dan moet je niet zo treurig kijken!

OOP PHP is heel gemakkelijk!

Ten minste als je wat goede voorbeelden hebt

Ik heb ooit nog de TV-Woonmagazine website gebouwd met Object Orienteded PHP, was helemaal niet zo moeilijk. PHP leent zich wel voor OOP namelijk.
Beschrijving ervan staat ergens op m'n CV op m'n homepage (zie sig).

Cheers,


OOP is ook gewoon goed gestructureerd
pi_15248157
Ik heb slechte herinneringen aan OOP met JS, dat was zo kut om te doen, dan was dit niet goed dan dat niet, ik begrijp aan de ane kant wel het idee achter OOP maar aan de andere kant, wie kan in godsnaam jou serverside code lezen, niemand toch ? waarom dan OOP als het functioneel makkelijker is
  maandag 8 december 2003 @ 14:56:32 #18
36568 s00z
geboren voor het geluk
pi_15248215
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:54 schreef _nWo_ het volgende:
Ik heb slechte herinneringen aan OOP met JS, dat was zo kut om te doen, dan was dit niet goed dan dat niet, ik begrijp aan de ane kant wel het idee achter OOP maar aan de andere kant, wie kan in godsnaam jou serverside code lezen, niemand toch ? waarom dan OOP als het functioneel makkelijker is
Het is voor jezelf veeeeeeele malen makkelijker om je fouten op te sporen als iets het niet doet he!

Doordat het gestructureerd is!

Wat ik doe als iets het niet doet is uitprinten en dan op papier de fouten eruit halen, werkt echt

pi_15248333
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:54 schreef _nWo_ het volgende:
waarom dan OOP als het functioneel makkelijker is
Goed geprogrammeerde OO code is makkelijker mee te werken dan functioneel geschreven code.
  maandag 8 december 2003 @ 15:06:39 #20
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_15248486
quote:
Op maandag 8 december 2003 14:54 schreef _nWo_ het volgende:
Ik heb slechte herinneringen aan OOP met JS, dat was zo kut om te doen, dan was dit niet goed dan dat niet, ik begrijp aan de ane kant wel het idee achter OOP maar aan de andere kant, wie kan in godsnaam jou serverside code lezen, niemand toch ? waarom dan OOP als het functioneel makkelijker is
Ja met JavaScript lijkt het me ook niet echt makkelijk, maar in PHP heb je de boel serverside in Classjes en dan is het opsporen van bugs makkelijker. En als het hele team elke pagina op dezelfde manier bouwt dan zit er ook meer consistentie en structuur in waardoor programmeurs elkaars code makkelijker kunnen lezen.
Maar soms is snel hacken makkelijker.

Voor S00z: Heb je al gekeken naar qwikiki op sourceforge? Dat is echt het meest simpele CMS-principe dat ik ken. Kan je gewoon op 'edit this page' klikken en de gebruiker kan dan de pagina editten.

Voor een voorbeeld zie:
http://hace.dyndns.org/niwowiki/

De code van qwikiwiki is van sourceforge te downloaden.

-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')