abonnement Unibet Coolblue
pi_15052345
Het valt me veelvuldig op dat veel mensen hier op Fok het idee hebben dat de straffen die voor het plegen van zware misdrijven in Nederland opgelegd worden categorisch te laag zijn.
Vooral als het gaat om personen die ontoerekeningsvatbaar zijn verklaard en dientengevolge naast een reguliere gevangenisstraf ook TBS opgelegd krijgen zijn de verontwaardigde reacties vanwege de vaak schijnbaar korte duur van de tijd dat een dader opgesloten wordt niet van de lucht.
Voorbeelden in de trant van "goh, die moordenaar krijgt maar een paar jaar plus TBS, die staat binnenkort weer op straat." zijn volgens mij een indicatie dat men absoluut geen idee heeft van wat een dergelijke strafmaatregel in de praktijk inhoudt, en op welke manier men daartoe heeft besloten.

Onderstaande uitleg geeft imo al een stuk meer duidelijkheid:

quote:
TBS betekent 'Terbeschikkingstelling'.

TBS is een maatregel voor mensen die een zwaar misdrijf hebben gepleegd. Zij moeten voor dat misdrijf geheel of gedeeltelijk ontoerekeningsvatbaar zijn verklaard. Dat wil zeggen dat hun misdrijf hen niet (volledig) aangerekend kan worden, doordat zij lijden aan een persoonlijkheidsstoornis en/of een ernstige psychiatrische stoornis. Die stoornis heeft bijgedragen aan het plegen van het delict. Daardoor bestaat ook extra gevaar dat zij nog een keer in de fout gaan.

Als het delict hen gedeeltelijk wel kan worden aangerekend, kan de rechter hen voor dat deel een gevangenisstraf opleggen. In bepaalde gevallen kan de rechter ook afzien van het opleggen van een straf, terwijl er wel sprake is van toerekeningsvatbaarheid. De TBS-maatregel start dan meteen.

TBS wordt aanvankelijk voor twee jaar opgelegd. Daarna beoordeelt de rechter of de TBS-maatregel verlengd moet worden. Dat kan tweemaal met één jaar of telkens met twee jaar gebeuren.
De behandeling duurt al gauw vijf jaar. Onderzoek wijst uit dat tachtig procent van de terbeschikkinggestelden na behandeling geen zware misdrijven meer pleegt.

Bron: Dienst Justitiële Instellingen.


Zolang een dader niet genezen is verklaard wordt deze dus niet teruggeplaatst in de samenleving.
Er zijn ook voorbeelden bekend van mensen die vele tientallen jaren in TBS-klinieken hebben gezeten.
De doelstelling van het Ministerie van Justitie om ieder jaar 15% van alle TBS'ers te ontslaan wordt momenteel niet gehaald.
Bovendien neemt het aantal geestelijk gestoorden in normale penitentiare inrichtingen steeds meer toe.
Wat mij betreft moet er dus meer geïnvesteerd worden in TBS, om zo gestoorde criminelen te genezen en de kans op herhaling van zware delicten door veroordeelde criminelen zoveel mogelijk te voorkomen.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_15052394
quote:
Op maandag 1 december 2003 03:47 schreef MaartenGrendel het volgende:
Er zijn ook voorbeelden bekend van mensen die vele tientallen jaren in TBS-klinieken hebben gezeten.
En er zijn ook gevallen bekend van mensen die een jaartje, mischien 2 of 3 in de kliniek hebben gezeten en vervolgens genezen verklaard zijn door "De Doctoren" om vervolgens binnen een maand weer opnieuw in de fout te gaan. Zeker bij verkrachters is dit natuurlijk volledig onacceptabel..........
pi_15052396
De behandeling duurt al gauw vijf jaar. Onderzoek wijst uit dat tachtig procent van de terbeschikkinggestelden na behandeling geen zware misdrijven meer pleegt.

Wel lichte misdrijven?

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=26460

quote:
Want uit het onderzoek van de Henri van der Hoeven Kliniek blijkt dat 55% van de wegens verkrachting of aanranding veroordeelden na behandeling weer een dergelijk delict pleegt. Bij psychopatische tbs'ers is dat 82%. De echte cijfers zullen nog hoger liggen, omdat het hier alleen bewezen gevallen betreft, en niet iedere zaak zal opgelost worden.
TBS is een belachelijk Nederlands idee..... het wekt de schijn dat mensen middels therapie genezen kunnen worden. Terwijl neurologen allang weten dat vele TBS'ers een ongeneeslijk defect in hun hersenen hebben.

Kunnen zij ook niet helpen........ maar wij ook niet.

Daarom opsluiten........ en niet meer vrijlaten.

pi_15052416
Het spijt mij maar als 20% van de behandelden wel doorgaat met het plegen van zware misdaden dan moet daar nog even meer aandacht aan geschonken worden. Dit is geen winkeldiefstal waar we het over hebben.
pi_15052427
quote:
Op maandag 1 december 2003 04:33 schreef XXXXXX het volgende:
TBS is een belachelijk Nederlands idee..... het wekt de schijn dat mensen middels therapie genezen kunnen worden. Terwijl neurologen allang weten dat vele TBS'ers een ongeneeslijk defect in hun hersenen hebben.

Kunnen zij ook niet helpen........ maar wij ook niet.

Daarom opsluiten........ en niet meer vrijlaten.


Aangezien ik principieel tegen het levenslang opsluiten ben (je helpt de persoon er niet mee, en de maatschappij al helemaal niet) is het mischien eindelijk eens tijd om chemische castratie in te voeren..... Wat in andere landen al jaren gebeurt is schijnbaar in Nederland niet te matchen met normen een waarden, maar met deze cijfers moet je mischien meer aan de normen en waarden van de gemeenschap hechten, dan aan die van het individu....?
pi_15052941
quote:
Op maandag 1 december 2003 05:12 schreef Croga het volgende:

[..]

Aangezien ik principieel tegen het levenslang opsluiten ben (je helpt de persoon er niet mee, en de maatschappij al helemaal niet) is het mischien eindelijk eens tijd om chemische castratie in te voeren..... Wat in andere landen al jaren gebeurt is schijnbaar in Nederland niet te matchen met normen een waarden, maar met deze cijfers moet je mischien meer aan de normen en waarden van de gemeenschap hechten, dan aan die van het individu....?


Dat is dus het punt.
Sommige mensen zijn niet te helpen.

Chemische castratie ben ik ook absoluut voor maar er zijn meer misdrijven.

Hoe ga je dat aan pakken bij moordenaars??

pi_15052975

Plaats je het ook op FP? Daar kunnen veel mensen die uitleg ook wel gebruiken.

pi_15063417
quote:
Op maandag 1 december 2003 08:35 schreef calvobbes het volgende:

Plaats je het ook op FP? Daar kunnen veel mensen die uitleg ook wel gebruiken.


Dat is misschien wel een goed idee.
Ik zal kijken of ik bovenstaand stukje nog wat verder uit kan werken, en ook kritiek en mogelijke punten waarop TBS verbeterd zou moeten worden erin kan verwerken.

Ik weet zelf verder ook vrij weinig over de toegepaste behandelmethodes, ik zal eens kijken of daar ook wat meer over te vinden is.

"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_15675922
En?
pi_19407675
Het leek mij wel een goed moment om dit topic weer eens omhoog te schoppen.
Ik heb in de afgelopen paar maanden weinig opzienbarende nieuwe info gevonden over TBS.
Het is wel zo dat de discussie over TBS en dan voornamelijk over de risico's van onbegeleid verlof icm de hoge recidive van TBS'ers die dankzij de ontvoering van Wei Wei weer enorm oplaait al veel langer speelt.
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
pi_19407817
Zie bijvoorbeeld dit artikel uit de Vokskrant van 27 februari 2003 waarin al gepleit wordt voor het chemisch castreren van psychopatische zedendeliquenten.
Naar mijn weten is dit tot op heden nog bij geen enkele veroordeelde toegepast hoewel het misschien wel verschillende incidenten in het afgelopen jaar had kunnen voorkomen.

Als de maatschappij als 'proeftuin' wordt gebruikt voor het re-integreren van psychopaten, waarom zouden we dan ook niet op die psychopaten zelf kunnen testen of chemische castratie werkt?
"History teaches us that humans behave wisely only once they have exhausted all other alternatives."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')