abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 21 november 2003 @ 22:48:34 #1
70795 GiSH
waiting for sun
pi_14830563

AMSTERDAM - De PvdA steunt melkveehouders in hun verzet tegen het gestunt van supermarkten met de melkprijzen. Volgens Tweede-Kamerlid Harm Evert Waalkens, woordvoerder landbouw van de Partij van de Arbeid, kunnen boeren alleen maar overleven door de productiekosten te verlagen. Hierdoor gaan duurzame productiemethoden overboord, wat het dierenwelzijn en het milieu schaadt.

Waalkens richt zich ook op de scherpe vleesprijzen in supermarkten. "Vleeslappen vliegen ons om de oren in deze vleesoorlog!"

Waalkens heeft berekend dat een daling van 1 eurocent op de prijs van een liter melk die de boer of boerin ontvangt, een gemiddeld boerenbedrijf 10.000 euro per jaar kost. Als de melk in Duitsland wordt ingekocht, zoals supermarkten hebben gedreigd, dan verdwijnt de koe uit het Nederlandse landschap. "Stunten met vers voedsel is onverantwoord. Voedsel is iets anders dan toiletpapier en dieren mogen nooit de dupe worden van de strijd om het supermarktaandeel", aldus Waalkens.

Het protest van de PvdA valt samen met dat van de melkveehouders zelf. Op diverse plaatsen in Nederland voeren zij actie bij supermarkten. Zij controleren de prijzen die de supermarkten voor verse halfvolle melk rekenen. Als deze prijs lager dan 47 cent per liter is, worden de namen van de betrokken winkelketens op internet gepubliceerd. Verder willen de melkveehouders de consument informeren over de mogelijke gevolgen van de prijzenoorlog die onder supermarkten woedt.

bron: www.nu.nl

hiero... je zal maar in je wc rollen handel zitten (komt dan PVDA ook voor je op??).. die supermarkten mogen toch wel zelf weten waar ze mee stunten..

En als ze dat niet tof vinden dan lever je toch gewoon niet aan die supermarkten...

geloof alleen niet dat de koeien dat tof vinden

Made love to an Angel, but her wings are in the way
pi_14830668
Zij controleren de prijzen die de supermarkten voor verse halfvolle melk rekenen. Als deze prijs lager dan 47 cent per liter is, worden de namen van de betrokken winkelketens op internet gepubliceerd

Ik werk bij de C1000 en we hebben nu 2 liter fless verse melk voor ¤ 0,92

  vrijdag 21 november 2003 @ 22:54:46 #3
70795 GiSH
waiting for sun
pi_14830753
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 22:52 schreef Nicky16 het volgende:
Zij controleren de prijzen die de supermarkten voor verse halfvolle melk rekenen. Als deze prijs lager dan 47 cent per liter is, worden de namen van de betrokken winkelketens op internet gepubliceerd

Ik werk bij de C1000 en we hebben nu 2 liter fless verse melk voor ¤ 0,92


poe hee ... op internet een lijst... daar denkt de consument aan in de supermarkt die denkt er alleen maar aan... hee toen we nog guldens hadden.. waren de boodschappen goedkoper.. dus als de melk en het wc papier goedkoper is.. dan is dat mooi mee genomen..
Made love to an Angel, but her wings are in the way
pi_14830769
PVDA moet zich niet bemoeien met het bedrijfsleven. MARKTWERKING! wel vervelend voor de boeren. maar het blijft een vraag aanbod verhaal
  vrijdag 21 november 2003 @ 22:58:13 #5
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_14830875
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 22:55 schreef MC het volgende:
PVDA moet zich niet bemoeien met het bedrijfsleven. MARKTWERKING! wel vervelend voor de boeren. maar het blijft een vraag aanbod verhaal
De nederlandse economie bestaat uit meer factoren dan alleen vraag en aanbod
De hele grote gemene wereld in!
pi_14832933
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 22:55 schreef MC het volgende:
PVDA moet zich niet bemoeien met het bedrijfsleven. MARKTWERKING! wel vervelend voor de boeren. maar het blijft een vraag aanbod verhaal
Ook dat de boeren te weinig betaald krijgen ?
Terwijl de supermarkten dus wel met de prijs kunnen zakken ?
( Even samenvatten dus : de supermarkt betaalt de boer te weinig, maar jij betaalt wel te veel in de supermarkt. Want, nu gaan de prijzen omlaag. )
En nu gaan de boeren protesteren tegen de te lage prijs. Afgedwongen door het bedrijfsleven en door de marktwerking, waar jij tot nu toe altijd teveel aan hebt betaald.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  zaterdag 22 november 2003 @ 00:06:19 #7
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_14832937
quote:
Op vrijdag 21 november 2003 22:48 schreef GiSH het volgende:

hiero... je zal maar in je wc rollen handel zitten (komt dan PVDA ook voor je op??).. die supermarkten mogen toch wel zelf weten waar ze mee stunten..

En als ze dat niet tof vinden dan lever je toch gewoon niet aan die supermarkten...

geloof alleen niet dat de koeien dat tof vinden


Nou, het vervelende is dat de boeren hier daadwerkelijk de dupe van worden. Die kunnen gewoonweg niet zakken met hun prijs zonder de in het stukje vermelde gevolgen.

Als de supermarkten dan ook nog gaan dreigen om hun melk in het buitenland te gaan halen.. Tja, ik snap de woede wel. Laat de supermarkten zelf het verschil maar compenseren, ipv het de boeren door de strot de douwen. De boeren hebben niet gevraagd om een prijzenslag, maar worden wel de dupe.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 22 november 2003 @ 00:09:29 #8
36959 Furby
Geile neuk Harrie
pi_14833045
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:06 schreef Strijder het volgende:

door de marktwerking


Wat is er dan tegen duitse melk ? Toen ik nog bij Schuitema (o.a. C1000) werkte en we het melkkartel braken met duitse melk hoorden we de nederlanders niet klagen.
Op zaterdag 22 april 2006 21:20 schreef Zweefvliegje het volgende:
Bij een stoplicht mag je gewoon achter elkaar staan, zonder 2 seconden afstand! :(
pi_14833063
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:06 schreef robh het volgende:

[..]

Nou, het vervelende is dat de boeren hier daadwerkelijk de dupe van worden. Die kunnen gewoonweg niet zakken met hun prijs zonder de in het stukje vermelde gevolgen.

Als de supermarkten dan ook nog gaan dreigen om hun melk in het buitenland te gaan halen.. Tja, ik snap de woede wel. Laat de supermarkten zelf het verschil maar compenseren, ipv het de boeren door de strot de douwen. De boeren hebben niet gevraagd om een prijzenslag, maar worden wel de dupe.


En het erge is dus dat het prijsverschil al die jaren in de zak van de supermarkten terecht is gekomen.
Nu zakken de prijzen, dus mochten de supermarkten de boeren ooit voldoende willen betalen ( wat ik niet verwacht ), dan kan het door die lage prijs waarschijnlijk niet meer ( omdat dan de supermarkt verlies gaat lijden. Tenzij ze de prijzen weer verhogen, maar dat is markt-technisch weer niet gewenst. ).
Untill I awake - / - Elu Elensar
  zaterdag 22 november 2003 @ 00:11:05 #10
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_14833092
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:06 schreef robh het volgende:

[..]

Nou, het vervelende is dat de boeren hier daadwerkelijk de dupe van worden. Die kunnen gewoonweg niet zakken met hun prijs zonder de in het stukje vermelde gevolgen.


Totnutoe was er toch nog niks gedaan aan de inkoopprijs en ging het toch gewoon om bezuinigingen van de supermarktkant?

Natuurlijk, ik snap best dat die boeren bang zijn dat ze moeten gaan inleveren, maar om nu al allerlei acties te gaan voeren vind ik wel erg voorbarig.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_14833134
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:09 schreef Furby het volgende:

[..]

Wat is er dan tegen duitse melk ? Toen ik nog bij Schuitema (o.a. C1000) werkte en we het melkkartel braken met duitse melk hoorden we de nederlanders niet klagen.


Er is niets tegen Duitse melk.
Maar waarom uit Duitsland, terwijl het hier ook overal verkrijgbaar is ?
Voor die paar centen ? Dat is een verhaal zonder einde, want het zal altijd wel ergens goedkoper blijven. Nu geldt hier dat melk beperkt houdbaar is, maar het is toch achterlijk dat omwille van een paar rottige centen markten kapot worden gemaakt.
Untill I awake - / - Elu Elensar
  zaterdag 22 november 2003 @ 00:16:04 #12
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_14833230
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:11 schreef I.R.Baboon het volgende:

Totnutoe was er toch nog niks gedaan aan de inkoopprijs en ging het toch gewoon om bezuinigingen van de supermarktkant?

Natuurlijk, ik snap best dat die boeren bang zijn dat ze moeten gaan inleveren, maar om nu al allerlei acties te gaan voeren vind ik wel erg voorbarig.


Misschien is het inderdaad wat voorbarig, maar vergeet niet dat mocht het gebeuren het de doodsteek is voor de boerenbedrijven. Aan de ene kant gebonden aan allerlei wettelijke regels en bepalingen en aan de andere kant de druk van de afnemers. Dan sta je als boer met de rug tegen de muur..
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 22 november 2003 @ 00:20:20 #13
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_14833357
quote:
Op zaterdag 22 november 2003 00:16 schreef robh het volgende:

[..]

Misschien is het inderdaad wat voorbarig, maar vergeet niet dat mocht het gebeuren het de doodsteek is voor de boerenbedrijven. Aan de ene kant gebonden aan allerlei wettelijke regels en bepalingen en aan de andere kant de druk van de afnemers. Dan sta je als boer met de rug tegen de muur..


Yep. Maar goed, dan moeten ze maar gewoon een ouderwetsch kartel vormen en weigeren de melk voor een lagere prijs te verkopen. mochten de supermarkten naar het buitenland willen dan zal de publieke opinie zich bijzonder snel tegen hen keren, vermoed ik.

En dit populistische gebrabbel van de pvda (pim zou het zo gewild hebben) vind ik al helemaaaaaaal voorbarig.

Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zaterdag 22 november 2003 @ 00:20:27 #14
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_14833362
Dit topic is ook een beetje dubbel

Boeren slachtoffer eigen landbouwsubsidie? daar maar verder.

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')