abonnement Unibet Coolblue
  maandag 4 juni 2001 @ 00:05:52 #1
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_964541
Australië & Nieuw-Zeeland, wie heeft daar iets zinnigs over te melden? Ik ga er in september voor een jaar naartoe en ben benieuwd naar de ervaringen van anderen. Bezienswaardigheden, praktische tips, reisadviezen en zo. Je kunt het (wat Australië betreft dan) aanwijzen op de kaart!

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  maandag 4 juni 2001 @ 00:07:29 #2
11502 nipeng
The last ride is free
pi_964555
Ga je een jaar trekken of ga je er ook werken?
  maandag 4 juni 2001 @ 00:08:11 #3
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_964562
Reizen & werken, maar liefst zoveel mogelijk reizen
Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 23:46:51 #4
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1313633
Sinds ik in mei besloot om mijn leven in Nederland tijdelijk vaarwel te zeggen en een lange reis te gaan maken naar Australië en Nieuw-Zeeland, heb ik veel gehad aan de goede raad van Fok!kers (Liejannuh, Ccarrella, lizardtattoo & nipeng) met ervaring down under. Mijn topic van toen is helaas verdwenen ten tijde van de grote crash. Omdat ik nu zelf van veel mensen de vraag krijg hoe het gaat, leek het me een leuk idee om dat in dit topic te doen. Mijn eigen eilandje in de Fok!zee, waar ik naar hartelust kan aanspoelen als ik eenmaal aan de andere kant van de wereld ben.

Het grote avontuur komt dichter- en dichterbij - ik vertrek op 2 september. Achteraf gezien was het nemen van de beslissing makkelijker dan ik ooit had gedacht. Ik heb er veel voor moeten opgeven (een erg leuke baan, mijn huis), maar ik heb er ook een erg goed gevoel aan overgehouden, dat vooral wordt veroorzaakt door de prettige ontdekking dat je zo vrij bent als je zelf wilt zijn.

Minder plezierig is al het geregel waar ik nu tot over mijn oren in zit. De reis boeken was nog wel het eenvoudigst. Ik vlieg met Cathay Pacific van Schiphol via Hongkong naar Sydney. Ik blijf een halve dag in Hongkong - de één zegt dat het lang genoeg is, de ander dat het te kort is. Iemand met ideeën voor een nuttige invulling van mijn korte tijd daar?

Een nauwgezet reisschema heb ik niet, maar ik heb wel al een vaag plan in mijn hoofd. Ik wil vooral rekening houden met het klimaat; in de zomer in het zuiden, in de winter in het noorden. Na Sydney wil ik al gauw een paar maanden naar Nieuw-Zeeland. Begin 2002 wil ik in Melbourne zijn, al was het maar omdat ik heb gesolliciteerd naar een baantje bij de Australian Open - en ik zit al in de 2e ronde Daarna Tasmanië, Adelaide, West-Australië (Perth), het midden (Alice Springs) en het noorden (Darwin). De bedoeling is om te eindigen in Cairns.

Ik heb weinig ervaring als backpacker, dus er zal een wereld voor me opengaan. Het zal een reis met vallen en opstaan worden. Ik ben erg benieuwd naar beide landen en vooral ook naar de mensen die ik er zal ontmoeten. Misschien ben ik te naïef, maar ik vind het geen schande om onbevangen te zijn.

Als er reizigers zijn met ervaringen in Australië, Nieuw-Zeeland of waar ook ter wereld: deel ze, als je wilt. Er zijn altijd mensen die er hun voordeel mee kunnen doen.

O ja, en verhuizen zuigt.

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
pi_1313643
Het regenwoud in het oosten is spectaculair.
  woensdag 1 augustus 2001 @ 23:53:15 #6
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1313668
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 23:48 schreef zo het volgende:
Het regenwoud in het oosten is spectaculair.
Ik geloof je graag, maar waar precies in het oosten?
Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
pi_1313694
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 23:53 schreef PingPong het volgende:
Ik geloof je graag, maar waar precies in het oosten?
Ik ben er als klein kind geweest, op bezoek bij familie, dus ik weet heel weinig praktische details en herinner me alleen flarden van de natuur daar. Het is een smalle langwerpige strook van het noorden tot het midden, iets verwijderd van de oostkust. Dit is een mogelijkheid: http://www.australiavacationguide.com/travel/KurandaRainForest1260_Overview.html, maar ik weet niet meer hoe wij er destijds zijn gekomen.
  donderdag 2 augustus 2001 @ 00:14:08 #8
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1313784
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 23:57 schreef zo het volgende:
Ik ben er als klein kind geweest, op bezoek bij familie, dus ik weet heel weinig praktische details en herinner me alleen flarden van de natuur daar. Het is een smalle langwerpige strook van het noorden tot het midden, iets verwijderd van de oostkust. Dit is een mogelijkheid: http://www.australiavacationguide.com/travel/KurandaRainForest1260_Overview.html, maar ik weet niet meer hoe wij er destijds zijn gekomen.
Bedankt voor de link, ik heb ook http://www.kuranda.org nog gevonden.

Het ziet er heel aantrekkelijk uit. Deze komt op de lijst.

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
pi_1313806
O ja, en Ayer's Rock schijnt ook een must te zijn. Maar daar weet ik écht niets vanaf. .
pi_1320934
Hoi PingPong!
Heel veel plezier alvast en ik zal kijken of ik dat onwijs lange verhaal nog heb voor je!
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 00:03:38 #11
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1320956
quote:
Op donderdag 02 augustus 2001 23:57 schreef Liejannuh het volgende:
Hoi PingPong!
Heel veel plezier alvast en ik zal kijken of ik dat onwijs lange verhaal nog heb voor je!
Heej Liejannuh, dat onwijs lange verhaal heb ik zelf nog. Ik wilde je nog mailen, maar ik doe het maar even langs deze weg. Het is vast een domme vraag, maar moet je van tevoren een visum regelen voor Nieuw-Zeeland als je daar naartoe wilt?
Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
pi_1322033
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 00:03 schreef PingPong het volgende:

[..]

Heej Liejannuh, dat onwijs lange verhaal heb ik zelf nog. Ik wilde je nog mailen, maar ik doe het maar even langs deze weg. Het is vast een domme vraag, maar moet je van tevoren een visum regelen voor Nieuw-Zeeland als je daar naartoe wilt?


Dat is mooi, want ik heb dat verhaal wat ik in dat topic het gepost gedelete!

Voor Nieuw Zeeland hoef je geen visum te regelen. Je krijgt een 3 maanden visum als je aankomt in het land. Probeer trouwens wel minimaal 2 maanden te blijven (liever gewoon 3!) en ga minimaal 3 hikes lopen! Tongariro Crossing zeker doen, is echt supermooi! Abel Tasman is onwijs mooi en makkelijk te lopen en de Routeburn track is ook een fantastische ervaring. Ik heb deze tracks gelopen, maar zou er de volgende keer nog meer! Zo onwijs mooi!

  vrijdag 3 augustus 2001 @ 12:03:46 #13
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_1323204
Een collega van me hier in Nieuw Zeeland is met vervroegd pensioen gegaan en maakt nu een lange rondreis door Australie. (Van Sydney via Darwin naar Perth dacht ik). Hij mailt ons eens per week een verslag van wat hij doet en ziet. Zeer uitgebreid maar wel vlot leesbaar en het geeft goed de interessante bezienswaardigheden weer en dingen die je wel over kan slaan.

Als je belangstelling hebt kan ik de mailtjes wel forwarden...

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 12:43:48 #14
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1323689
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 08:25 schreef Liejannuh het volgende:

[..]

Dat is mooi, want ik heb dat verhaal wat ik in dat topic het gepost gedelete!

Voor Nieuw Zeeland hoef je geen visum te regelen. Je krijgt een 3 maanden visum als je aankomt in het land. Probeer trouwens wel minimaal 2 maanden te blijven (liever gewoon 3!) en ga minimaal 3 hikes lopen! Tongariro Crossing zeker doen, is echt supermooi! Abel Tasman is onwijs mooi en makkelijk te lopen en de Routeburn track is ook een fantastische ervaring. Ik heb deze tracks gelopen, maar zou er de volgende keer nog meer! Zo onwijs mooi!


Ik ken iemand die ook zo'n lange tocht heeft gemaakt en in 3 dagen tijd niemand is tegengekomen.

Dat lijkt me een buitengewone ervaring.

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 12:44:23 #15
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1323698
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 12:03 schreef lizardtattoo het volgende:
Een collega van me hier in Nieuw Zeeland is met vervroegd pensioen gegaan en maakt nu een lange rondreis door Australie. (Van Sydney via Darwin naar Perth dacht ik). Hij mailt ons eens per week een verslag van wat hij doet en ziet. Zeer uitgebreid maar wel vlot leesbaar en het geeft goed de interessante bezienswaardigheden weer en dingen die je wel over kan slaan.

Als je belangstelling hebt kan ik de mailtjes wel forwarden...


Lijkt me hartstikke leuk. Thanx!

Hoe is 't nu met jullie in Auckland? Heb je een beetje het wintergevoel?

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  vrijdag 3 augustus 2001 @ 13:28:30 #16
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_1324114
Een paar weken geleden was het wel koud. Huizen zijn hier nauwelijks geisoleerd. "Ons" huis is van hout en er zitten hier en daar flinke kieren in. Overal enkel glas. Geen centrale verwarming. We hebben wel een radiator maar die geeft weinig warmte af. Dus maar een dikke trui aan en vroeg naar bed.

Een paar keer hebben we lichte nachtvorst gehad (rijp op het grasveld, condens op autoruiten aangevroren).

Maar nu wordt 't al weer langzaamaan lente. Iedere week een graadje warmer (vooral 's nachts scheelt dat veel). Nu 16 graden, regelmatig een hele dag onbewolkt.
Vogels beginnen te vechten om een territorium, de madeliefjes staan in bloei (loofbomen heb je hier heel weinig, alles blijft groen dus uitlopende knoppen aan bomen zie je niet). Nog wel af en toe een wat mindere dag (bewolkt, regenachtig) maar voor de winter zeker niet slecht.

[Edit] P.S. Ik stuur die mailtjes maandag door vanaf mijn werk.

Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_1324164
quote:
Op woensdag 01 augustus 2001 23:46 schreef PingPong het volgende:

Het grote avontuur komt dichter- en dichterbij - ik vertrek op 2 september. Achteraf gezien was het nemen van de beslissing makkelijker dan ik ooit had gedacht. Ik heb er veel voor moeten opgeven (een erg leuke baan, mijn huis), maar ik heb er ook een erg goed gevoel aan overgehouden, dat vooral wordt veroorzaakt door de prettige ontdekking dat je zo vrij bent als je zelf wilt zijn.


PingPong, ik ben niet in Australie geweest, in die zin heb je niets aan me. Maar wel jaren terug alweer hetzelfde gedaan: baan en huis opgezegd en een jaar door Canada gereist en gewerkt. Ik wens je heel veel plezier op je reis (het zal niet altijd makkelijk en leuk zijn overigens, maar dan zoek je maar even een i-netcafé op ) en je hebt gelijk: je bent zo vrij als je zelf wil zijn.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 18:04:08 #18
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1332182
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 13:28 schreef lizardtattoo het volgende:
Een paar weken geleden was het wel koud. Huizen zijn hier nauwelijks geisoleerd. "Ons" huis is van hout en er zitten hier en daar flinke kieren in. Overal enkel glas. Geen centrale verwarming. We hebben wel een radiator maar die geeft weinig warmte af. Dus maar een dikke trui aan en vroeg naar bed.

Een paar keer hebben we lichte nachtvorst gehad (rijp op het grasveld, condens op autoruiten aangevroren).

Maar nu wordt 't al weer langzaamaan lente. Iedere week een graadje warmer (vooral 's nachts scheelt dat veel). Nu 16 graden, regelmatig een hele dag onbewolkt.
Vogels beginnen te vechten om een territorium, de madeliefjes staan in bloei (loofbomen heb je hier heel weinig, alles blijft groen dus uitlopende knoppen aan bomen zie je niet). Nog wel af en toe een wat mindere dag (bewolkt, regenachtig) maar voor de winter zeker niet slecht.

[Edit] P.S. Ik stuur die mailtjes maandag door vanaf mijn werk.


Dankjewel, ik ben benieuwd. Heb je de zogenaamde four seasons in one day al vaak meegemaakt? Ik wil zo rond november richting Nieuw-Zeeland, ik hoop dat het dan al lekker warm is.
Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 18:04:55 #19
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1332187
quote:
Op vrijdag 03 augustus 2001 13:32 schreef Tinkerbell het volgende:
PingPong, ik ben niet in Australie geweest, in die zin heb je niets aan me. Maar wel jaren terug alweer hetzelfde gedaan: baan en huis opgezegd en een jaar door Canada gereist en gewerkt. Ik wens je heel veel plezier op je reis (het zal niet altijd makkelijk en leuk zijn overigens, maar dan zoek je maar even een i-netcafé op ) en je hebt gelijk: je bent zo vrij als je zelf wil zijn.
Heej, bedankt. Hoe oud was jij toen je op reis ging? Ik vind het niet zo slim van mezelf dat ik dit niet veel eerder heb gedaan, na de middelbare school of na m'n studie. Maar ik sta bekend om m'n beroerde timing en daarbij: een sabbatical year op je 26e is ook wel stoer.
Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
pi_1332250
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 18:04 schreef PingPong het volgende:
Heej, bedankt. Hoe oud was jij toen je op reis ging? Ik vind het niet zo slim van mezelf dat ik dit niet veel eerder heb gedaan, na de middelbare school of na m'n studie. Maar ik sta bekend om m'n beroerde timing en daarbij: een sabbatical year op je 26e is ook wel stoer.
Ik was 23. Ach, wat maakt het ook uit? Misschien dat ik nu (33) het zo weer zou doen.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 19:19:37 #21
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_1332532
Ik ben alleen in het westen geweest, wat relatief saai is, maar nog altijd erg mooi. Een heel goed boek met zo'n beetje alle trekpleisters is 'Australië' van Capitool reisgidsen. Niet dik, kan dus in je rugzak mee, wel ontzettend uitgebreid. Het ISBN-nummer is 90-410-1827-1. De meeste boekwinkels in Australië hebben ook een gigantische Australië-hoek met zeer bruikbare boeken.
  zaterdag 4 augustus 2001 @ 19:30:37 #22
5491 PingPong
ik ook van jullie
pi_1332607
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 19:19 schreef Trainspotter het volgende:
Ik ben alleen in het westen geweest, wat relatief saai is, maar nog altijd erg mooi. Een heel goed boek met zo'n beetje alle trekpleisters is 'Australië' van Capitool reisgidsen. Niet dik, kan dus in je rugzak mee, wel ontzettend uitgebreid. Het ISBN-nummer is 90-410-1827-1. De meeste boekwinkels in Australië hebben ook een gigantische Australië-hoek met zeer bruikbare boeken.
Ik heb de onvermijdelijke Lonely Planet al in m'n rugzak.

Ik las ergens dat je in Perth bent geweest, ja. Wat is de beste tijd om daar te zijn?

Geluk ermee, armzalige resultaatboeren.
  zondag 5 augustus 2001 @ 13:04:17 #23
2764 Trainspotter
Nu mèt goedkope zonnebril
pi_1337258
quote:
Op zaterdag 04 augustus 2001 19:30 schreef PingPong het volgende:
Ik las ergens dat je in Perth bent geweest, ja. Wat is de beste tijd om daar te zijn?
De zomers zijn te heet, te druk en te droog, in de herfst is de natuur daarom een beetje naar de klote. In de winter regent het in principe heel erg vaak (al merkte ik daar niks van), dus ik zou voor de lente gaan Graadje of 25 is het dan.
  zondag 5 augustus 2001 @ 13:26:00 #24
13063 Catkin_
altijd en overal!
pi_1337388
K ga er over 2 jaar ws voor een jaar naar toe (als ik klaar ben met mijn studie)... Heb er nu dus nog niks over te zeggen.
G'day mates, I'm in Australia!!!
  zondag 5 augustus 2001 @ 14:08:44 #25
13351 DJ_Jazzy_Jeff
Respect My Authoritah!
pi_1337720
Ik ben een paar jaar geleden naar Australie gegaan. (Sydney-Melbourne-Adelaide)

Let bij aankomst in Australie dat je niets, maar dan ook niets meeneemt aan etenswaren. Ze zijn daar erg streng in. De douane heeft zelfs een speciale hondje in dienst die aan al jouw bagage gaat snuffelen of je niet stiekem toch etenswaren hebt meegenomen. Het weer in Sydney is warm en zonnig, gelukkig niet te warm. Ik heb zelfs in mijn t-shirt en korte broek Oud & Nieuw gevierd: vuurwerk gezien die vanaf de Harbour Bridge werd afgestoken. Leuke bezienswaardigheden in Sydney: Darling Harbour, The Rocks (Hier werd de eerste nederzetting gebouwd), Opera House, Circular Quay (waar je met diverse ferries een fraaie rondvaart kunt maken in de haven) en Centrepoint Sydney Tower (mooi uitzicht van de stad) Er zijn ongetwijfeld veel meer bezienswaardigheden, maar die kan ik ff 1-2-3 niet opnoemen.

Merlbourne: hier was het weer aanmerkelijk minder dan in Sydney, kouder en meer bewolkt. Met de tram kan je bijna overal in Melbourne komen. Gezellige stad, alleen toen ik er was, waren er vreselijk veel vliegen. Ik weet niet of dat iedere jaar voorkomt.

Adelaide: Het weer was daar veel warmer en zonniger, warmer dan Sydney. Ze hebben een mooie strand (Glenelg) die je met de tram vanaf het centrum kan bereiken)

Ik heb in Australie met diverse backpackers gesproken en ze vonden Queensland erg mooi. Vooral het gebied bij de Great Barrier Reef, mooie natuur en natuurlijk hele mooie duikplaats.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')