abonnement Unibet Coolblue
pi_12355853
Nu zal dat niet zo wereldschokkend zijn. En het zal sommige zeker niet verbazen. Maar mij eerlijk gezegd wel. Ik zat gisteren naar een docu te kijken op de Belgische TV over de CIA (deel 2 was dat ,volgende week komt deel 3) en daar verklaarde historici en oud-CIA-medewerkers dat de VS de schuld is van het ineenstorten van de Sovjet Unie. Niet door het beëindigen van de oorlog (dat deden de Russen zelf) maar door Rusland zo te provoceren dat Rusland automatisch meedeed aan de wapenwedloop. De Sovjet-Unie besteedde ongeveer 40 a 50% van het Bruto Nationaal Product aan de wapenindustrie om de VS bij te benen. Op deze werd het politieksystem in de Sovjet Unie langzaam verrot.

De VS steunde Afghanistan in de oorlog met Rusland met zo'n 3 miljard (een schijntje om je aardrivaal te slim af te zijn). De CIA heeft bewust ook met cijfers gekloot om de Russen in de wapenwedloop te behouden. Dit allemaal om de wapenindustrieën te voorzien van de nodig impulsen.

De koude oorlog is afgelopen en de CIA is eigenlijk overbodig geworden. Tot 11 september dan. De CIA en de VS heeft weer een nieuwe vijand.

Misschien is dit allemaal oud nieuws. Maar ik vraag me af hoe de wereld eruit had gezien als de Russen op een gegeven moment gezegd hadden: nu is het genoeg geweest, we doen niet meer mee met de vuile spelletjes van de VS en we gaan onze eigen weg.

En dan nog deze vraag: hoe had de wereld eruit kunnen zien als de 18 biljoen dollar (dit bedrag is alleen het bedrag dat de Amerikanen uitgaven, wat de Russen eraan uitgaven moet je er nog eens bij optellen) op een goede plaats terecht was gekomen?

mocht er iets niet kloppen van wat ik zeg dan meldt dat even want het was gisteren toen ik de herhaling van de docu zag nogal laat

pi_12355893
Wat is 18 biljoen doller ten opzichte van 3 miljard levens die om waren gekomen bij een voluit nucleaire confrontatie?


En idd, de USSR is failliet gemaakt door de regering Reagan.

Zonder ook maar 1 echte oorlog te hebben gevoerd, is de boel opgelost. Knap toch? .

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:12:18 #3
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_12355894
De vraag is natuurlijk ook wat zou dan een goede plaats voor dat geld zijn geweest?

Als dat geld niet op die manier was besteed zaten wij hier nu vast niet op fok!

pi_12355914
Als je ervan uitgaat dat één van de meest belangrijke ontwikkelings organisaties aangeeft dat met 100 miljard dollar ze een enorme deuk kunnen slaan in de wereldarmoede.....
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:14:35 #5
44813 avaatjeuh
do not fear, I is here
pi_12355928
de wereld zou al 50 jaar in vrede leven
There is no remedy for love but to love more
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:15:25 #6
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_12355950
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:13 schreef Trence het volgende:
Als je ervan uitgaat dat één van de meest belangrijke ontwikkelings organisaties aangeeft dat met 100 miljard dollar ze een enorme deuk kunnen slaan in de wereldarmoede.....
Bron?
pi_12355962
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:12 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Wat is 18 biljoen doller ten opzichte van 3 miljard levens die om waren gekomen bij een voluit nucleaire confrontatie?


En idd, de USSR is failliet gemaakt door de regering Reagan.

Zonder ook maar 1 echte oorlog te hebben gevoerd, is de boel opgelost. Knap toch? .


Ja, maar vergeet niet dat die nucleaire oorlog ook door de VS is uitgelokt. De Russen moesten wel nucleaire wapens aanschaffen anders zou de dreiging voor de Russen groter zijn worden.

En ja, geen echte oorlog gevoerd. Dat vind ik nogal voorbarig. Er zijn honderdduizende doden gevallen bij het zogenaamd uit de wereld helpen van het communisme door middel van het installeren van dictators.

  maandag 11 augustus 2003 @ 14:16:08 #8
31918 Tizmo
Jerruh-Tizmo
pi_12355965
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:12 schreef Fliepke het volgende:
De vraag is natuurlijk ook wat zou dan een goede plaats voor dat geld zijn geweest?

Als dat geld niet op die manier was besteed zaten wij hier nu vast niet op fok!


Nee idd, dan zouden we vast economisch en technologisch een stuk verder zijn.
Endless, Forever More....
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:16:23 #9
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_12355970
Samenvatting:

2 landen houden een wedloop. 1 land kan niet meer meekomen omdat het door een onwerkbaar economisch model niet in staat is haar onmetelijke rijkdom aan bodemschatten te exploiteren en daarom altijd geldnood heeft.

Conclusie:

De amerikanen zijn het schuld.

Aanbeveling:

Laat de SP wat kamervragen erover stellen, hebben ze ook weer wat te doen!

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:16:58 #10
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12355980
OMG sommige mensen zien de VS ook echt als de bron van alle ellende op deze aardkloot zeg

De Koude Oorlog is niks anders dan een gevolg van de politieke situatie aan het einde van de WOII. En elke duffe ambtenaar kan de defensiebudgetten van landen bij elkaar optellen. Dat de USSR er voor koos om 50% van haar BNP aan wapens te gaan uitgevens is niet de schuld van de VS, maar van de USSR zelf. De VS heeft de USSR niet gedwongen om mee te doen met een wapenwedloop, daar kozen ze zelf voor.

Trouwens, heb je er ooit aan gedacht wat de Koude Oorlog aan technologische vooruitgang heeft gebracht? Computers, Jet-voorstuwing, satelieten (GPS e.d.) enzo zijn allemaal producten die zijn ontstaan of verder ontwikkeld gedurende de Koude Oorlog. Eerst voor militaire toepassing, later ook voor burgertoepassing.

Ik heb die documentaire niet gezien maar als ik het zo lees is het niks anders dan met oogkleppen op slechts een deel van de feiten kortzichtig presenteren om zo proberen de VS zwart te maken.

Is de regiseur soms lid van de belgische SP ofzo

[Dit bericht is gewijzigd door kwib op 11-08-2003 14:21]

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:17:14 #11
47649 makaveli_nh
Eric B 4 President
pi_12355983
weet je zeker dat je die 18 biljoen goed hebt vertaald, is in het engels anders he
dus 18000 miljard

of reken ik nu verkeerd?

HipHop Lover, RnB Hater bezoek ook eens: De Hiphop Album Top 100
pi_12355993
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:14 schreef avaatjeuh het volgende:
de wereld zou al 50 jaar in vrede leven
De wereld bestaat uit meer dan alleen de US en de Sovjet Unie.

Nooit van herrie gehoord in :
Korea
Pakistan/India
Bijna heel midden afrika
Midden amerika
Midden oosten

pi_12356069
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:16 schreef MetalMessiah het volgende:
Samenvatting:

2 landen houden een wedloop. 1 land kan niet meer meekomen omdat het door een onwerkbaar economisch model niet in staat is haar onmetelijke rijkdom aan bodemschatten te exploiteren en daarom altijd geldnood heeft.

Conclusie:

De amerikanen zijn het schuld.

Aanbeveling:

Laat de SP wat kamervragen erover stellen, hebben ze ook weer wat te doen!


je snapt het niet. De Amerikanen hebben de Sovjet Unie zo geprovoceerd dat ze op een gegeven moment zoveel defensieuitgaven hadden dat ze niet meer meekonden. De Amerikanen gingen dan bijvoorbeeld met vliegtuigen boven Rusland hangen om te laten zien dat de dreiging nog altijd groot was. Tot ver in de jaren tachtig ging dat door. De CIA verklaarde overigens dat ze nooit wisten dat de Sovjet Unie zo zwak was dat het elk moment uit elkaar viel.

Dit is overigens geen topic om Amerika weer eens te bashen. Dit zijn feiten waar je niet om heen kan en weer doen beseffen dat naoorlogse Amerikaanse regeringen vuilakken waren. Allemaal.

pi_12356110
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:17 schreef makaveli_nh het volgende:
weet je zeker dat je die 18 biljoen goed hebt vertaald, is in het engels anders he
dus 18000 miljard

of reken ik nu verkeerd?


Dat is een goeie. Ik weet niet wat de historus zei (tv stond zacht) maar de Belgen vertaalde het als '18 biljoen'. Het lijkt me ook een veel beter getal gezien de 40 jaar.
pi_12356148
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:16 schreef kwib het volgende:
OMG sommige mensen zien de VS ook echt als de bron van alle ellende op deze aardkloot zeg

De Koude Oorlog is niks anders dan een gevolg van de politieke situatie aan het einde van de WOII. En elke duffe ambtenaar kan de defensiebudgetten van landen bij elkaar optellen. Dat de USSR er voor koos om 50% van haar BNP aan wapens te gaan uitgevens is niet de schuld van de VS, maar van de USSR zelf. De VS heeft de USSR niet gedwongen om mee te doen met een wapenwedloop, daar kozen ze zelf voor.

Trouwens, heb je er ooit aan gedacht wat de Koude Oorlog aan technologische vooruitgang heeft gebracht? Computers, Jet-voorstuwing, satelieten (GPS e.d.) enzo zijn allemaal producten die zijn ontstaan of verder ontwikkeld gedurende de Koude Oorlog. Eerst voor militaire toepassing, later ook voor burgertoepassing.

Ik heb die documentaire niet gezien maar als ik het zo lees is het niks anders dan met oogkleppen op slechts een deel van de feiten kortzichtig presenteren om zo proberen de VS zwart te maken.

Is de regiseur soms lid van de belgische SP ofzo


je hebt de docu niet gezien. Dan houdt het al op volgens mij.

En nee, ik vind Amerika min of meer een tof land dat ik zeker nog eens zal bezoeken. In tegenstelling tot Rusland.

  maandag 11 augustus 2003 @ 14:25:06 #16
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_12356162
conclusie: dat is veel geld
Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:25:19 #17
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12356170
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]
Dit is overigens geen topic om Amerika weer eens te bashen. Dit zijn feiten waar je niet om heen kan en weer doen beseffen dat naoorlogse Amerikaanse regeringen vuilakken waren. Allemaal.


En de Russen waren lieverd heh. Stalin enzo zouden een Nobelprijs voor Vrede alsnog moeten krijgen.

Ik zeg niet de VS lieverds waren maar ik heb lieverd 10 VS'en dan nog 1 USSR op deze aardbol

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:29:11 #18
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_12356261
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
je snapt het niet...

...Dit zijn feiten waar je niet om heen kan en weer doen beseffen dat naoorlogse Amerikaanse regeringen vuilakken waren. Allemaal.


Wat jij niet snapt is dat dit een wederzijds activiteit was en dat één van de partijen heeft gewonnen omdat ze het beter aanpakten. Toevallig is dat de partij waar jij een hekel aan hebt. Jammer voor je.

We zullen nooit weten wat er was gebeurt als de Russen de wedloop hadden gewonnen. Misschien hadden naast polen, roemeniën, etc ook de rest van europa geannexeerd. Dat is echter niet gebeurt. Jammer voor je.

=edit=

quote:
...weer doen beseffen dat naoorlogse Amerikaanse regeringen vuilakken waren...
Ik vraag me af of 'aardigheid' een goede eigenschap is als regering van een wereldmacht...

[Dit bericht is gewijzigd door MetalMessiah op 11-08-2003 14:35]

Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:29:55 #19
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12356280
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:24 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

je hebt de docu niet gezien. Dan houdt het al op volgens mij.

En nee, ik vind Amerika min of meer een tof land dat ik zeker nog eens zal bezoeken. In tegenstelling tot Rusland.


Waarom open je een topic over een algemeen onderwerp (de hoogte van defensiebudgetten gedurende de Koude Oorlog) terwijl je alleen maar wilt discussieren met mensen die toevallig gisteravond laat een docu op een buitenlands kanaal hebben gezien.

Dat ik die docu niet gezien heb wil niet zeggen dat ik me nooit verdiept hebt in de Koude Oorlog

Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
pi_12356293
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Ja, maar vergeet niet dat die nucleaire oorlog ook door de VS is uitgelokt. De Russen moesten wel nucleaire wapens aanschaffen anders zou de dreiging voor de Russen groter zijn worden.


Je vergeet dat Stalin zijn legers met miljoenen in Duitsland, Polen, Tjechie, Hongarij etc had gestationeerd direct na WOII. Dat was toch echt geen Amerikaanse provocatie, maar het bezetten van het oostblok door de USSR. De enige manier waarop de VS en het in puin geschoten Europa de conventionele overmacht vd Sovjetsde baas konden (helemaal omdat de grootste Europese militaire macht Duitsland niet meer mee mocht doen en totaal vernietigd was)
was door middel van de kernparaplu.
quote:
En ja, geen echte oorlog gevoerd. Dat vind ik nogal voorbarig. Er zijn honderdduizende doden gevallen bij het zogenaamd uit de wereld helpen van het communisme door middel van het installeren van dictators.
Er zijn geen honderdduizenden doden gevallen, en zelfs al waren het er honderdduizenden, dat is niets wat er was gebeurt bij een echte oorlog. Alleen WOII koste al 50 miljoen levens.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:35:25 #21
60783 Europeaan
The Protector of Europe!
pi_12356382
quote:
De Amerikanen gingen dan bijvoorbeeld met vliegtuigen boven Rusland hangen om te laten zien dat de dreiging nog altijd groot was
Je hebt het niet goed gesnapt volgens mij. Want dit deden ze alleen maar om te kijken wat de reactie van de SU zou zijn. Dus kijken hoe ver ze wel konden komen met dat vliegtuig. En niet om te showen hoe groot ze waren. En de VS wist niet hoeveel er aan defensie uit ging. Ze dachten dat het 20% van de BNP was, maar NA de instorting bleek het 40% te zijn.
Eenheid in verscheidenheid 1. Elke poging die mislukt, vergroot de kans op succes 2. " EUROPA VINDT ALTIJD EEN OPLOSSING of het een goede of een mooie is dat is een 2e, maar EUROPA VINDT EEN OPLOSSING simpelweg omdat het moet"
pi_12356490
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:14 schreef avaatjeuh het volgende:
de wereld zou al 50 jaar in vrede leven
En wij zouden hier wellicht niet zitten te fokken. Die wapenwedloop heeft ook z'n positieve effecten gehad, voornamelijk op technologisch gebied. Als/dan is altijd zo makkelijk gezegd, maar er zijn gewoon zoveel factoren die meespelen dat je dat helemaal niet kan zeggen, dat er nu vrede zou zijn dus.

Maar imho zouden we nu minder technologie hebben indien de koude oorlog eerder was gestopt c.q. er helemaal niet was geweest.

Daarbij komt nog eens dat we in die 50 jaar eigenlijk geen oorlogen hebben gekend (direct dan) dus die 50 jaar vrede is eigenlijk wel gelukt dacht ik zo .

If consequences dictate my course of action I should play GOD and shoot you myself.[br] I'm very tired of waiting. I should kick you,beat you, fuck you, and then shoot you in your fucking head.
pi_12356760
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

je snapt het niet. De Amerikanen hebben de Sovjet Unie zo geprovoceerd dat ze op een gegeven moment zoveel defensieuitgaven hadden dat ze niet meer meekonden. De Amerikanen gingen dan bijvoorbeeld met vliegtuigen boven Rusland hangen om te laten zien dat de dreiging nog altijd groot was. Tot ver in de jaren tachtig ging dat door. De CIA verklaarde overigens dat ze nooit wisten dat de Sovjet Unie zo zwak was dat het elk moment uit elkaar viel.

Dit is overigens geen topic om Amerika weer eens te bashen. Dit zijn feiten waar je niet om heen kan en weer doen beseffen dat naoorlogse Amerikaanse regeringen vuilakken waren. Allemaal.


Wat trek jij een extreem rare conclusie?
De USSR heeft tot 1990 miljoenen soldaten in Europa gestationeerd gehad, tot slechts 400 km vd NLe grens af. De USSR heeft kernwapens in Cuba geplaatst op 100 km van de VS af.

De VS heeft het gewoon slim aangepakt en de USSR failliet gemaakt. Zonder een enorme oorlog is de bezetting van Europa en de kernwapendreiging verdwenen.

Hoe verbindt jij in GODSNAAM hieraan de conclusie dat dit een smerig vuillakkenspel is geweest? Je had liever gezien dat Oost-Europa nog zuchte onder de Sovjet-bezetting en terreur?

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_12356769
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:25 schreef kwib het volgende:

[..]

En de Russen waren lieverd heh. Stalin enzo zouden een Nobelprijs voor Vrede alsnog moeten krijgen.

Ik zeg niet de VS lieverds waren maar ik heb lieverd 10 VS'en dan nog 1 USSR op deze aardbol


Zucht waar zeg ik dat nu weer.
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:35 schreef Europeaan het volgende:

[..]

Je hebt het niet goed gesnapt volgens mij. Want dit deden ze alleen maar om te kijken wat de reactie van de SU zou zijn. Dus kijken hoe ver ze wel konden komen met dat vliegtuig. En niet om te showen hoe groot ze waren


Nee maar daar gaat het ook niet om. De reactie van de Russen was wel: we liggen achter me moeten ze inhalen.
  maandag 11 augustus 2003 @ 14:56:09 #25
24878 kwib
Respondentenleverancier
pi_12356875
quote:
Op maandag 11 augustus 2003 14:52 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Zucht waar zeg ik dat nu weer.
[..]


Ik geef aan dat je niet de VS zomaar van alle zaken rond de Koude Oorlog de schuld kan geven. Het enige wat jij tot nu toe gedaan hebt is de VS afzeiken. Misschien zijn de daden van de VS niks anders dan een reactie op de communistische expansiedrift van de USSR
Professionele online enquête of vragenlijst nodig? Enquêtetools.nl . Gratis vragenlijsten maken voor studenten en scholieren!
Respondenten nodig voor je onderzoek? RespondentenDatabase.nl . Nu 10 respondenten per onderzoek gratis.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')