abonnement Unibet Coolblue
pi_11440875
In oktober/november 2002 heb ik een reis van een maand door Ethiopie gemaakt, met Ashraf, een groepsreis. Hieronder staat mijn route. Vanuit Addis eerst het noorden, daarna via het Awassa-meer naar het zuiden, en Harar als laatste voordat we weer terug naar Addis gingen. Een mooie reis, veel in de bus / landrover gezeten maar wel veel gezien, hoewel nog lang niet genoeg.

Ik wilde naar Ethiopie omdat het land me op de een of andere manier heel erg fascineerde. Allereerst door de muziek, ik had een keer een cd met ethiopische jazz (Ethiopiques Vol 4) gekocht, en die klonk zo fascinerend, psychedelische woestijnjazz, dat land moest ik beter leren kennen!

Maar er zijn meer redenen waarom het land interessant is: het is bijv nog nooit gekoloniseerd, behalve een korte bezetting door Italie, zodat er heel veel van de oorspronkelijke cultuur overgebleven is. Hiermee is het uniek in Afrika. Het wordt beschouwd als de bakermat van de mensheid: in Ethiopie zijn de oudste menselijke botten en werktuigen gevonden van de wereld. Het heeft een roemruchte, invloedrijke en glorierijke geschiedenis. Maar ook liggen er wortels van onze eigen cultuur, oa van het christendom, en koffie en tabak komen er ook oorspronkelijk van vandaan. En de rastafari beschouwen Ethiopie als hun homeland, en keizer Haile Selassi als hun King of Kings.

Genoeg reden om het eens te bezoeken dus! En dat viel niet tegen, het is een geweldig land, dat je recht in je hart raakt. De natuur is prachtig en veel groener dan ik gedacht had, de culturele rijkdom is overweldigend, de volkeren fascinerend, de mensen aardig, maar bovenal ben ik helemaal verliefd geworden op de "African Way", die ongecomliceerde, relaxte, soms was lakse manier van leven. Of liever: ik heb er een haat/liefde verhouding mee opgebouwd, waar de liefde de boventoon voert.. Soms dreef de traagheid en ameteurisme in bijv de restaurants me tot wanhoop, maar op zich was het altijd goed bedoeld.

Natuurlijk is er veel armoede en ook wel honger in het land. Maar dat gold lang niet voor alle delen. Ook was er vaak het tegenovergestelde te zien: voedselhulp die door gebrekkige infrastructuur nergens heen kon, en dus gewoon "overschot" was. Boeren die hun oogst niet meer kwijtkonden doordat de voedselhulp zomaar gedropt werd. Boeren die niet meer hard wilden werken, "omdat elk jaar toch weer voedselhulp komt". De regering had ook dit jaar weer aan de noodklok getrokken, terwijl ik met eigen ogen de overvolle graanvelden heb gezien. Een door beide partijen instandgehouden afhankelijkheidspositie, als je het mij vraagt.

De reis heeft erg veel indruk gemaakt en ik wilde iets met de reiservaringen doen dus dat werd een website. Die kostte meer tijd dan ik dacht, en is eigenlijk nu pas af, ruim een half jaar later... Maar hij is mooi geworden al zeg ik het zelf.

Om dit topic niet teveel op spam te laten lijken zal ik hier een aantal foto's en fragmenten plakken, wil je meer zien, waaronder de volledige reisbeschrijving die veel te lang is om hier te posten, en alle foto's, dan klik je maar op de link onderaan.


De Blue Niles watervallen. We waren er in het juiste seizoen, hij was flink groot. In droge seizoenen is het maar een lullig stroompje maar nu was hij toch wel erg mooi.


Geschilderde iconen in een kerk op een eilandje van het Tana-meer. Alle muren van de kerk waren gevuld met iconen, in felle kleuren, met vaak bloederige veldslagen, afbeeldingen van in diezelfde stijl, erg mooi.


Een andere icoon, met St. Joris en de draak.


Het kasteel van keizer Fasilades, in Gondar.


De Simien Mountains, een vrij ruig gebergte.


Trotse Gelada Bavianen in de Simien Mountains


De Bet Giorgis kerk in Lalibela. Zoals zoveel kerken in Lalibela, uit één stuk uit de rots gehakt, en uitgehold. Tientallen beeldhouwwerken ter grootte van een kerk. Enorm indrukwekkend. De sfeer in de kerken is mystiek te noemen, alles is met zeer veel geheimzinnigheid overgoten. Apart om mee te maken.


Het hotel bereiken was soms wat lastig.


Kinderkes.
Let op het opgehouden handje, het Nationale Symbool van Ethiopie. (Nationale Spreuk is "you! you! you! give me pen! give me money!")


Een Mursi vrouw, inclusief lipschoteltje. Wat een onsympathiek kutvolk was dat zeg: opdringerig, agressief, irritant, hebberig en ondankbaar.


Tijdens een Bull Jump ceremonie bij de Hamar. Hierbij moet een jongeling om zijn volwassenheid te bewijzen over de ruggen van vele stieren rennen die op een rij zijn opgesteld. Het geheel is een heel De vrouwen laten zich bij de gelegenheid lekker afranselen door de mannen. De littekens die je ziet op haar arm zijn van zwepen, gemaakt van lange takken. Ze worden speciaal behandeld zodat ze goed zichtbaar blijven. Hoe meer littekens, hoe hoger ze in aanzien staat.


"Sla me! Sla me dan!! SLA ME DAN!!!"
Okee dan, meisje. *knal!*
In de kookpot in het midden zit een alcoholische drank die de sfeer wat verhoogt en (voor de vrouwen) ook verdovend werkt. Dat hebben ze ook wel nodig...


De bull jump zelf is zo afgelopen, poedelnaakt en met een ontploft Afro kapsel rent de kandidaat-volwassene eroverheen alsof hij het dagelijks doet. Als hij zou vallen zou hij uitgelachen en vernederd door de hele groep worden, en de loser van het dorp zijn. Maar dat gebeurde helaas/gelukkig niet.


Harar, een mooie stad met fotogenieke straten, kronkelige steegjes, en een "Tasty Textile Shop".


Ze hebben er ook een hotel waar ik wel had willen slapen: wie wil er nou niet in het "Sad Hotel" verblijven?

[spam]
Als je meer wil, meer foto's en veel meer beschrijvingen en info, streaming Ethiopische muziek (van synth-pop tot ethiofunk, -jazz en -reggae), en Ethiopische recepten, neem dan eens een kijkje op mijn site, www.ethiopiereis.nl
[/spam]

Unox, the worst operating system.
pi_11440880

Wat een lekker bekkie

ßlï©k® ßlëë ßlüë ßläh, ßlï©k® ßlëë ßläh, Hïßßë® Ðï wHõë ßläh (You talk a lot of bullshit)
pi_11440888
leuke post
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_11440962

Uitkering

leuk topic.... ik zou er persoonlijk niet heengaan maar het land heeft wel een rijke cultuur... het enige wat je op de TV ziet zijn uitgemergelde kindertjes en hun ouders die aids hebben.

Free people own guns! Slaves do not!
  zondag 29 juni 2003 @ 04:00:16 #5
51391 S4ndro
Nee echt? Nee! Oh.
pi_11440981
Leuke foto's en tekst, zo zie je Ethiopie nog eens van een andere kant. Lekker relaxende muziek ook, doet me ergens aan denken maar weet niet meer wat.
Ik wil ooit ook eens naar het hart van Afrika, mischien ook Ethiopie, lijkt me erg mooi daar.
pi_11441017
wel een boel allochtonen daar
[url=http://www.de-werkelijkheid.nl/n021.htm][b]Interview met Peter Siebelt, schrijver van Eco Nostra, over extreem-links in Nederland[/b][/url]
pi_11441041
quote:
Op zondag 29 juni 2003 04:17 schreef Henk_van_Dorp het volgende:
wel een boel allochtonen daar
  zondag 29 juni 2003 @ 05:29:58 #8
27663 B4ron
Kuala Lumpur
pi_11441147
quote:
Op zondag 29 juni 2003 04:17 schreef Henk_van_Dorp het volgende:
wel een boel allochtonen daar
Goedenmiddag, u kunt wel gaan
pi_11441185
Bravo, en wat heb je nu bereikt met jouw westerse inmengning in hun cultuur? Wat denk je dat er gebeurt als 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen? Wat denk je dat er overblijft van hun unieke cultuur?

Bravo hoor, fijn staaltje van modern imperialisme. Ik durf te wedden dat je ook nog trots op jezelf bent. Denk je ooit wel een na over de gevolgen van je eigen handelingen? Wat gebeurt er met hun cultuur als er 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen? Wat gebeurt er Schorpioen?
Vertel me dat eens i.p.v. wat popi jopie foto's te plaatsen die er bij de meerderheid van de fokkers als zoete koek ingaat.

Wat is de toekomst van de traditioneel levende nomanden in Ethiopië als het massa toerisme op gang komt waarvan jij een voorbode bent?
Vertel me dat eens.
Wat gebeurt er als er 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen?
Vertel mij eens wat het effect is van massatourisme op de etheöpische culturen.

Vertel.

  zondag 29 juni 2003 @ 07:13:29 #10
46571 Tha_TE
Mind Control
pi_11441284
quote:
Op zondag 29 juni 2003 05:49 schreef oheng het volgende:
Bravo, en wat heb je nu bereikt met jouw westerse inmengning in hun cultuur? Wat denk je dat er gebeurt als 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen? Wat denk je dat er overblijft van hun unieke cultuur?

Bravo hoor, fijn staaltje van modern imperialisme. Ik durf te wedden dat je ook nog trots op jezelf bent. Denk je ooit wel een na over de gevolgen van je eigen handelingen? Wat gebeurt er met hun cultuur als er 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen? Wat gebeurt er Schorpioen?
Vertel me dat eens i.p.v. wat popi jopie foto's te plaatsen die er bij de meerderheid van de fokkers als zoete koek ingaat.

Wat is de toekomst van de traditioneel levende nomanden in Ethiopië als het massa toerisme op gang komt waarvan jij een voorbode bent?
Vertel me dat eens.
Wat gebeurt er als er 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen?
Vertel mij eens wat het effect is van massatourisme op de etheöpische culturen.

Vertel.


Hoeveel mensen zouden er echt heengaan.... kom op zeg
pi_11441313
Kijk eens naar de 2 laatste plaatjes van de eerste post... Kijk naar die advertenties.... KIJK DAN.

ZIE de verwestelijking.

Moet ik het nog verder uitleggen of doen we verder of de thread opener GEEN criminele cultuurvernietiger is.

pi_11441332
quote:
Op zondag 29 juni 2003 05:49 schreef oheng het volgende:
Bravo, en wat heb je nu bereikt met jouw westerse inmengning in hun cultuur? Wat denk je dat er gebeurt als 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen? Wat denk je dat er overblijft van hun unieke cultuur?

Bravo hoor, fijn staaltje van modern imperialisme. Ik durf te wedden dat je ook nog trots op jezelf bent. Denk je ooit wel een na over de gevolgen van je eigen handelingen? Wat gebeurt er met hun cultuur als er 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen? Wat gebeurt er Schorpioen?
Vertel me dat eens i.p.v. wat popi jopie foto's te plaatsen die er bij de meerderheid van de fokkers als zoete koek ingaat.

Wat is de toekomst van de traditioneel levende nomanden in Ethiopië als het massa toerisme op gang komt waarvan jij een voorbode bent?
Vertel me dat eens.
Wat gebeurt er als er 50 miljoen europeanen jouw voorbeeld volgen?
Vertel mij eens wat het effect is van massatourisme op de etheöpische culturen.

Vertel.


Als een Ethopiër hier op vakantie komt, dan stuur je hem ook terug wegens inmenging in onze cultuur? Ben jij dan bang dat wij als nomaden gaan leven?
Laat de Ethopiërs zelf beslissen wat goed voor ze is. Daar hebben ze jou niet voor nodig.
pi_11441348
quote:
Op zondag 29 juni 2003 08:09 schreef Halinalle het volgende:

[..]
Laat de Ethopiërs zelf beslissen wat goed voor ze is. Daar hebben ze jou niet voor nodig.


Kijk, en dat is nou net het probleem.... Ik zal het heel simpel uitleggen zodat je het begrijpt.... Stel je bent arm en hebt geen geld.
Er komt een westerling met veel geld.
Die gaat naar het hotel met de meeste (westerse) luxe.
Jij hebt een familie hotelletje, maar zonder westerse luxe.
Wat doe je dan?
Heeft ie een vrije keus?
Of lijkt dat alleen maar zo?


En dit is maar 1 voorbeeld. Pas dit ook toe op de andere vormen van levensonderhoud in Ethiopië. Of moet ik je helpen?

  zondag 29 juni 2003 @ 09:19:19 #14
1762 YPPY
Yppiaans
pi_11441423
oheng, je hebt een punt, maar niet in dit topic. Het lijkt me een interessante discussie, maar daar mag je een ander topic voor starten. Dan gaat dit over het reisverslag.

En dat is leuk! Ik heb ook op de site gekeken en die ziet er erg goed uit. Komt zo in het handige links topic ook.

"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 29 juni 2003 @ 11:32:23 #15
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_11442377
Wow!! Wat mooi!!!
*Ethiopie op het lijstje naar boven schuift!*

Is Ashraf de enige die Ethiopie doet? Of zijn er nog meer organisaties die daar heen gaan??

  zondag 29 juni 2003 @ 11:38:24 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11442446
Mooie foto's schorpioen!

Zoals je wist ben ik er ook een paar keer geweest. 1 keer met baobab (met week verlenging) en 1 keer op mezelf.. Waar ik van baal is dat ik niet naar Harar ben geweest (door omstandigheden (beroving, kapotte trein, tijdgebrek door bureaucratische toestanden met paspoort) 2x toe moeten cancellen) Ook de ceremonie bij de Hamar heb ik niet meegemaakt, op dat moment was die er niet..

Maar leuk dat je het zo mooi hebt gehad, mooie foto's ook Ik wil er uiteindelijk toch nog een keer terug, wat ook de bedoeling is om dan mijn reis te voltooien door dan toch nog die treinreis te maken van Addis naar Djibouti met tussenstop Dire Dawa (en dan met de bus naar Harar) ,waar dus 2x niet van is gekomen. (maar 3x is scheepsrecht, niewaar )

Een reliek uit het donkere recente verleden van Ethiopië (vele tientallen jaren oorlogen en ellende)

[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 29-06-2003 11:49]

(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 29 juni 2003 @ 11:38:52 #17
27074 Dezz
The Dog
pi_11442450
Ziet er erg mooi uit
Dezz, koning van Lechland, opperbevelhebber van de Lechlandse Strijdkrachten groet U!
  zondag 29 juni 2003 @ 11:39:55 #18
59365 TigerWithin
I am woman hear me roar....
pi_11442463
Mooie reis zeg.
Vooral die waterval is adembenemend.
I am beautiful no matter what they say. Words can't bring me down. So don't you bring me down today
pi_11442532
-edit- voegt niets toe aan het topic

[Dit bericht is gewijzigd door YPPY op 29-06-2003 13:46]

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_11442534
quote:
Op zondag 29 juni 2003 07:43 schreef oheng het volgende:
Kijk eens naar de 2 laatste plaatjes van de eerste post... Kijk naar die advertenties.... KIJK DAN.

ZIE de verwestelijking.

Moet ik het nog verder uitleggen of doen we verder of de thread opener GEEN criminele cultuurvernietiger is.


wat ben jij een nerd, ongelovelijk
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  zondag 29 juni 2003 @ 11:47:15 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11442552
quote:
Op zondag 29 juni 2003 11:39 schreef TigerWithin het volgende:
Mooie reis zeg.
Vooral die waterval is adembenemend.
dat is de blue nijl waterval,, de nijl onstaat in Ethiopë (de blauwe Nijl) en in Soedan (de Groene Nijl) Uiteindelijk komen ze bij elkaar om die ene enorme rivier te vormen... De regenboog zie je overigens alleen maar 's-Ochtends.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_11442578
Mooie fotos, schorp.

Maar ik zelf zou er nooit heengaan. Ik irriteer me al mateloos aan de opdringerige kraaltjesverkopers in Italie, laat staan aan horden koters die eisen dat je ze geld geeft. Vooral omdat het eigenlijk helemaal niet nodig is.

Het totale gebrek aan luxe is ook niets voor mij, maar dat is persoonlijk .

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
  Moderator zondag 29 juni 2003 @ 11:57:54 #23
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_11442712
Mooi verslag! Met plezier bekeken/gelezen.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  zondag 29 juni 2003 @ 12:01:01 #24
59365 TigerWithin
I am woman hear me roar....
pi_11442749
quote:
Op zondag 29 juni 2003 11:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

dat is de blue nijl waterval,, de nijl onstaat in Ethiopë (de blauwe Nijl) en in Soedan (de Groene Nijl) Uiteindelijk komen ze bij elkaar om die ene enorme rivier te vormen... De regenboog zie je overigens alleen maar 's-Ochtends.


De Nijl.
Ik moet er echt eens naar toe.
Zo'n reis over de Nijl lijkt me wel wat.
I am beautiful no matter what they say. Words can't bring me down. So don't you bring me down today
  zondag 29 juni 2003 @ 12:27:45 #25
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_11443147
Je site is ook mooi gemaakt!

Je stukje over je twijfels over het nut van de voedselhulp herken ik volledig, ik heb me ook enorm verbaasd over de groenheid van gedeeltes in het land en het blijkbare onvermogen hier mee om te gaan... Je moet echter niet vergeten dat het land nog maar net uit een alle middelende opslurpende, zeer bloedige oorlog is en dat er in de jaren daarvoor onder meer een verschrikkelijk wreed communistisch regime heerste en er een jarenlange burgeroorlog is geweest. Het is in feite nooit lang genoeg vrede geweest iets te kunnen opbouwen. De mensen zien door al die ellende van vele tientallen jaren gewoon niet meer hoe het nog goed moet komen.

De afhankelijk van hulp is er, maar daarom is het ook belangrijk dat men projecten ondersteund die duurzaam zijn en waardoor de mensen zichzelf kunnen ontwikkelen.... wat ik als positief zag is dat er momenteel Nederlandse bloementelers naar Ethiopië trekken en dat er, mede door de VN vredesmacht die voorkomt dat de oorlog met Eritrtea weer oplaait ,weer zicht is op verbetering en durf te investeren door buitenlandse ondernemingen.... Er worden absoluut nog verkeerde keuzes gemaakt (zo snap ik niets van dat gedrocht van die nieuwe rondweg, waar men mee bezig was toen ik er was, het toonbeeld van foute planning... en ook dat nieuwe vliegveld lijkt me toch investeren op de verkeerde plek...

Goede Infrastructuur tussen de grote steden naar de uithoeken van het land is wel vitaal om het voedselprobleem op te lossen.. Ook zou er meer educatie moeten zijn voor duurzame landbouw (Erosie is een enorm probleem, met name in Tigray waar nu de meeste problemen zijn) Ik zie wel lichtpuntjes, want de huidige regering lijkt het oprecht goed voor te hebben met de bevolking en doet ook dingen goed, maar er is nog een enorm lange weg te gaan, waarbij duurzame vrede van het allergrootste belang is....

(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')