abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:10:02 #1
7966 eRR_
______________________________
pi_6243808
quote:
Doden door 'criminele' explosie in Fins winkelcentrum

Uitgegeven: 12 oktober 2002 09:25
Laatst gewijzigd: 12 oktober 2002 09:39

HELSINKI - Zeker zeven mensen, onder wie een kind, zijn vrijdag om het leven gekomen door een explosie in een druk winkelcentrum in de stad Vantaa, vlak bij de Finse hoofdstad Helsinki.

Officieel wil de politie "niets uitsluiten" bij het onderzoek naar de oorzaak van de ontploffing. Een politiebron die anoniem wil blijven, sprak echter na het eerste onderzoek van een 'criminele' oorzaak van de zware ontploffing die waarschijnlijk zou zijn veroorzaakt door explosieven of brandbare materialen.

Zo'n tachtig mensen raakten gewond, onder wie tien ernstig. Volgens bronnen in ziekenhuizen is er onder meer sprake van hersenletsel en verwondingen aan ogen en inwendige organen. Door de drukgolf van de ontploffing was een glazen dak ingestort. Na de ontploffing zette de politie honden in die getraind zijn om explosieven op te sporen.

In Finland worden zelden bomaanslagen gepleegd. Het laatste slachtoffer was een man die in juli omkwam door een autobom. Het ging toen om een afrekening in het criminele milieu.

De explosie deed zich voor in het op een na grootste winkelcentrum van Finland, met 138 winkels en restaurants. Er waren op dat moment zo'n 2000 mensen aan het winkelen. Na de ontploffing werden stukken metaal rondgeslingerd tot zo'n vierhonderd meter afstand.


Zojuist was op het journaal dat de politie uitgaat van een zelfmoordaanslag. Dat zou dus de eerste keer zijn dat dit soort geweld in Europa plaats vindt. En ws niet de laatste keer.
the internet makes you stupid
  † In Memoriam † zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:11:51 #2
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_6243826
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:10 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Zojuist was op het journaal dat de politie uitgaat van een zelfmoordaanslag. Dat zou dus de eerste keer zijn dat dit soort geweld in Europa plaats vindt. En niet de laatste keer.


zelfmoordaanslag?

Dat is wel heel extreem dan. Zou je naar de islamitische hoek gaan denken.

  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:12:58 #3
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_6243834
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:10 schreef eRR_ het volgende:

En niet de laatste keer.


OF je gokt maar wat, OF je bent daadwerkelijk wat van plan...

[Dit bericht is gewijzigd door robh op 12-10-2002 11:13]

Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6243839
Damn, ik ben in aantal jaren geleden in dat winkelcentrum geweest. Is inderdaad een en al glas.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:13:35 #5
7966 eRR_
______________________________
pi_6243841
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:11 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

zelfmoordaanslag?

Dat is wel heel extreem dan. Zou je naar de islamitische hoek gaan denken.


Dat hoorde ik dus net op het nieuws ja. Er zouden lichaamsdelen zijn gevonden die daar op duiden.

Als het idd een zelfmoordaanslag is en als die ook nog door moslimterroristen is gepleegd is het zeer verontrustend

[Dit bericht is gewijzigd door eRR_ op 12-10-2002 11:18]

the internet makes you stupid
pi_6243886
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:13 schreef Strolie75 het volgende:
Damn, ik ben in aantal jaren geleden in dat winkelcentrum geweest. Is inderdaad een en al glas.
Een perfecte plek voor een aanslag dus..
Vraag me wel af of dit gewoon een eenzame gek was die zoveel mogelijk mensen met z'n zelfmoord mee zou willen sleuren of dat het misschien een Moslim-Extremistisch getinte aanslag kan zijn.. Als het in uitgerekend Finland kan, dan kan het in Nederland namelijk net zo goed.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:18:44 #7
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_6243894
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:11 schreef NorthernStar het volgende:

Dat is wel heel extreem dan. Zou je naar de islamitische hoek gaan denken.


Zullen we het speurwerk maar aan de politie overlaten?
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_6243897
ik hoorde het vanmorgen op de radio.

het komt zo wel heel dichtbij. Het Israel-Palestina conflict is (voor veel westerlingen) toch een beetj een ver van mijn bed show heb ik het gevoel.

What's next, hier in Nederland zo'n aanslag?

  † In Memoriam † zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:26:55 #9
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_6243950
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:18 schreef robh het volgende:

[..]

Zullen we het speurwerk maar aan de politie overlaten?


We? Moeten we even een plasje doen?

Zelfmoordaanslagen hebben bijna altijd een godsdienstige achtergrond, en het zijn nu eenmaal niet zo vaak katholieken of boedisten.

  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:27:53 #10
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6243957
Het is begonnen....
Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:29:05 #11
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_6243961
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:26 schreef NorthernStar het volgende:

We? Moeten we even een plasje doen?

Zelfmoordaanslagen hebben bijna altijd een godsdienstige achtergrond, en het zijn nu eenmaal niet zo vaak katholieken of boedisten.


Maar er wordt toch niet gesproken over een zelfmoordaanslag? Alhoewel dat wel de "grootste" nieuwswaarde zou hebben voor velen.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:31:47 #12
32686 G1Ace
Be only the best you can be
pi_6243980
geweldig, zelfmoordaanslagen in Europa

Als er meer hiervan volgt, en bepaalde groeperingen blijken erachter te zijn, zal de bevolkingsgroep waartoe die groepering toe behoort gediscrimineerd worden, als in, land uitgezet, in speciale kampen worden gezet zoals met de jappaners in Hawai na pearl harbour, en ga zo maar door

August 1998- March 2018
The exile ends, and a hero will return home
pi_6243985
Het kan simpelweg een doorgedraaide gek zijn die een spectaculaire zelfmoord wilde plegen. En gezien het feit dat Finland zich politiek gezien vrijwel overal buitenhoudt, lijkt mij dat vooralsnog het meest voor de hand liggen.
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_6243994
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:29 schreef robh het volgende:

[..]

Maar er wordt toch niet gesproken over een zelfmoordaanslag? Alhoewel dat wel de "grootste" nieuwswaarde zou hebben voor velen.


quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:10 schreef eRR_ het volgende:

[..]

Zojuist was op het journaal dat de politie uitgaat van een zelfmoordaanslag. Dat zou dus de eerste keer zijn dat dit soort geweld in Europa plaats vindt. En ws niet de laatste keer.


Niet 100% zeker dus, maar ik neem aan de de politie tijdens het onderzoeken van de plek aanneembare bewijzen hebben gevonden om daarna zo'n uitspraak te doen. Nogmaals, niet zeker weten een zelfmoordaanslag, maar ze gaan er van uit.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:33:19 #15
7966 eRR_
______________________________
pi_6243996
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het kan simpelweg een doorgedraaide gek zijn die een spectaculaire zelfmoord wilde plegen. En gezien het feit dat Finland zich politiek gezien vrijwel overal buitenhoudt, lijkt mij dat vooralsnog het meest voor de hand liggen.
ja klinkt erg aannemelijk, laat ik eens fijn een spectaculaire aanslag plegen voor de lol.
the internet makes you stupid
  † In Memoriam † zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:34:35 #16
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_6244008
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:29 schreef robh het volgende:

[..]

Maar er wordt toch niet gesproken over een zelfmoordaanslag? Alhoewel dat wel de "grootste" nieuwswaarde zou hebben voor velen.


Volgens eRR_ wel en vooralsnog neem ik aan dat hij het goed verstaan heeft. Zal zo even het nieuws aanzetten.
pi_6244041
Ik zit hier in Finland.
Laatste nieuws is dat het om een aanslag gaat. De verantwoordelijkheid is nog niet opgeeist.
pi_6244081
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:40 schreef ToBe het volgende:
Ik zit hier in Finland.
Laatste nieuws is dat het om een aanslag gaat. De verantwoordelijkheid is nog niet opgeeist.
Had men het over een zelfmoordaanslag of een 'gewone' aanslag?
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:45:44 #19
7921 X-Ray
is opgekankerd
pi_6244091
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:32 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Het kan simpelweg een doorgedraaide gek zijn die een spectaculaire zelfmoord wilde plegen. En gezien het feit dat Finland zich politiek gezien vrijwel overal buitenhoudt, lijkt mij dat vooralsnog het meest voor de hand liggen.
Aan de andere kant is een dergelijke aanslag juist in gezappige landjes zoals Finland (en Nederland) makkelijk te plegen en paniekveroorzakend.

In Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn ze dat soort geintjes meer gewend, en de security is wat zwaarder.

Nou dag he allemaal
Niet te veel huilen he?
Gegen die Mauer und Abschießen
pi_6244093
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:44 schreef Disorder het volgende:

[..]

Had men het over een zelfmoordaanslag of een 'gewone' aanslag?


Ze zijn atm bezig met het identificeren van het laatste slachtoffer.

Politie heeft net bevestigd dat het wel eens om een zelfmoord aanslag zou kunnen gaan.

(vrienden van me zijn het journaal aan het kijken en updaten me zodra ze iets meer weten. Ik heb net fp bericht gemaakt en zal daar updates blijven verzorgen. Zal hier ook het nodige wel ff posten)

pi_6244163
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:45 schreef X-Ray het volgende:

[..]

Aan de andere kant is een dergelijke aanslag juist in gezappige landjes zoals Finland (en Nederland) makkelijk te plegen en paniekveroorzakend.


Ik weet niet hoe gezapig Finland is, maar in Nederland valt het wel mee met de gezapigheid. Zeker wanneer er aanwijzingen zijn dat er iets op handen is. (Of ben je de grootscheepse veiligheidsmaatregelen rondom de botlek- benelux- zeeburger- en coentunnel al vergeten?)
quote:
In Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn ze dat soort geintjes meer gewend, en de security is wat zwaarder.
Klopt, maar ook in Duitsland zijn al een tijdje geen (grote) aanslagen meer gepleegd. En in Engeland valt het met veiligheidsmaatregelen buiten Londen zelf, en een paar steden in Noord-Ierland ook wel mee.

Bovendien zijn ze ook daar afhankelijk van aanwijzingen dat er iets staat te gebeuren. Als (bijvoorbeeld) in Frankrijk ergens op het platteland iemand een bom-busje in elkaar sleutelt, en daar dan mee naar Berlijn rijdt, doe je daar bitter weinig tegen.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  Moderator zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:53:06 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_6244165
wat maakt het nou uit of het wel of niet een zelfmoordaanslag is geweest ... een teroristische aanslag (bom in winkelcentrum = terrorisme) in finland lijkt mij al erg genoeg.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:58:54 #23
1234 HiZ
Istanbullu
pi_6244208
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:27 schreef X-Ray het volgende:
Het is begonnen....
Ja hoor, een groep die ongeveer even groot is als de Joden voor WO 2 in Europa gaat beginnen om de macht over te nemen. Hou toch eens op me je paranoïde onzin. Want die maakt net zoals de geitenwollensokken nonsens over multiculturalisme een daadwerkelijke oplossing van echte problemen onmogelijk.
pi_6244225
quote:
Op zaterdag 12 oktober 2002 11:53 schreef sp3c het volgende:
wat maakt het nou uit of het wel of niet een zelfmoordaanslag is geweest ... een teroristische aanslag (bom in winkelcentrum = terrorisme) in finland lijkt mij al erg genoeg.
Maar een zelfmoordaanslag hoeft niet per definitie een terroristische aanslag te zijn. Het kan ook een enkele gek geweest zijn die met de spreekwoordelijke 'big bang' een einde aan z'n leven wilde maken.

Dergelijke spectaculaire zelfmoorden met veel onschuldige slachtoffers komen vaker voor.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_6244238
Aanslag op een winkelcentrum in Finland lijkt mij nu niet het middel om aandacht te trekken.
Je wilt toch de aandacht vand e VS en 99% daarvan weet denk ik niet eens dat Finladn een echt land is en ook werkelijk bestaat.
Een spectaculaire zelfmoord lijkt mij waarschijnlijker.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')