abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 september 2002 @ 13:45:51 #1
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_6040313
Waarom pompen ze Lopik niet een paar meter omhoog, en gaan ze uitzenden volgens onderstaand schema?

87,5 Radio 1
88,0 Radio 2
88,5Radio 3
89,0 Radio 4
89,5 747AM
90,0 Radio Nationaal
90,5 Radio 10 FM
91,0 Radio 192
91,5 Country FM
92,0 Arrow Classic Rock
92,5 Yorin FM
93,0 ID&T Radio
93,5 Happy Radio
94,0 Noordzee FM
94,5 Sky Radio
95,0 Kink FM
95,5 Radio Veronica
96,0 Business news radio
96,5 Radio 538
97,0 Classic FM
97,5 Concertzender
98,0 Regionale omroep Groningen
98,5 Regionale omroep Friesland
99,0 Regionale omroep Drente
99,5 Regionale omroep Overijssel
100,0 Regionale omroep Gelderland
100,5 Regionale omroep Flevoland
101,0 Regionale omroep Noord Holland
101,5 Regionale omroep Zuid Holland
102,0 Regionale omroep Zeeland
102,5 Regionale omroep Noord Brabant
103,0 Regionale omroep Limburg
103,5
104,0 Gereserveerd voor regionale commerciële omroepen
104,5 Gereserveerd voor regionale commerciële omroepen
105,0 Gereserveerd voor regionale commerciële omroepen
105,5 Gereserveerd voor regionale commerciële omroepen
106,0 Gereserveerd voor regionale commerciële omroepen
106,5 Gereserveerd voor lokale omroepen
107,0 Gereserveerd voor lokale omroepen
107,5 Gereserveerd voor lokale omroepen
108,0 Gereserveerd voor lokale omroepen

Allemaal landelijk. Allemaal even "hard". Geen gepunnik meer over "Ja maar zij hebben een beter zendbereik".

De overige zendmasten in het land kunnen dan gebruikt worden voor de lokale en (commerciële) regionale omroepen.

In bovenstaand voorbeeld staan ook de regionale omroepen landelijk ingedeeld. Deze kunnen natuurlijk ook op hun "eigen" (regionale) zendmast blijven. (Zal waarschijnlijk ook wel moeten i.v.m. de mediawet.)
De frequenties die dan "over" blijven zijn dan te gebruiken voor óf nog meer radiostations, óf om bovenstaande stations (op een andere manier) te verdelen over de FM band, i.v.m. eventuele storingsperikelen met stations in de grensstreek.

Het is natuurlijk een hele grote omslag, maar op die manier ben je dan wel van alles af.

======================================

Ander idee...

We doen het op de Britse manier.
Het Britse Radio 3: Radio1FM is in GB te beluisteren tussen 97,0MHz en 99,0MHz.
Dus een directe frequentie roepen ze nooit, het is altijd "97 to 99, Radio1FM".
Er is dus geen centrale zendmast, maar ook geen onlogische verdeling van het station over de hele FM band heen.

Is het misschien een idee om de Nederlandse zenderindeling op een vergelijkbare manier te regelen?

Iets met het idee van:
Radio 1 overal in het land tussen de 88,0MHz en de 89MHz
Radio 2 overal in het land tussen de 89,0MHz en de 90MHz... enz......

Dus niet Lopik als centrale zendmast, maar alle reeds bestaande masten gebruiken, en toch weet je altijd waar je het station kunt vinden.
Veel logischer.

Op deze manier gebruik je de ruimte die er is ook veel efficiënter dan dat men nu doet.

Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_6040354
tis een mooi idee...

maar ik denk dat de overheid het nooit zal doen omdat die veilingen ze ontzettend veel geld opleverd...

  maandag 30 september 2002 @ 13:53:15 #3
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_6040424
quote:
Op maandag 30 september 2002 13:48 schreef StefanFM het volgende:
tis een mooi idee...

maar ik denk dat de overheid het nooit zal doen omdat die veilingen ze ontzettend veel geld opleverd...


Een veiling is dan idd niet meer nodig, want er is dan plek zat.
Maar ipv een veiling kunnen ze deze frequenties natuurlijk ook alleen tegen betaling beschikbaar stellen.
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_6042891
quote:
Op maandag 30 september 2002 13:53 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Een veiling is dan idd niet meer nodig, want er is dan plek zat.
Maar ipv een veiling kunnen ze deze frequenties natuurlijk ook alleen tegen betaling beschikbaar stellen.


tsja dat is een idee... mail het naar het binnenhof zou ik zeggen
pi_6042929
krijg je dan geen overspettering van de kanalen?
  maandag 30 september 2002 @ 16:38:51 #6
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_6042989
quote:
Op maandag 30 september 2002 16:35 schreef cyberb0b het volgende:
krijg je dan geen overspettering van de kanalen?
Mensen met een radio uit het jaar kruik kunnen dan idd waarschijnlijk geen radio meer luisteren nee.
Een moderne radio moet daar geen problemen mee hebben lijkt mij.
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_6043016
dat heeft toch niet met je radio te maken??..
maar meer met ut band berijk
pi_6043195
Klinkt best goed eigenlijk. In feite heb je nu al zo'n idee met Sky en 538. Die zitten ook in heel Nederland op (ongeveer) dezelfde frequentie.

Maar Engeland is zeker een goed voorbeeld!

Radio, zoals radio bedoeld is
  maandag 30 september 2002 @ 17:01:15 #9
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_6043378
quote:
Op maandag 30 september 2002 16:40 schreef cyberb0b het volgende:
dat heeft toch niet met je radio te maken??..
maar meer met ut band berijk
Oude radio's ontvangen heel "breed".
Die zijn niet op een exacte frequentie in te stellen.

Zie onderstaand voorbeeld.
Oude radio:

code:
_                               _
    _                      _
        _              _
            _       _
96,0        96,8        97,6

Nieuwe radio:
code:
           _        _
            _      _
             _    _
              _  _
96,0        96,8        97,6 

Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_6229533
Dit kan niet... Als je overal zenders neerzet met radio 1 op 87,5 MHz dan storen die zenders elkaar... Ze versterken elkaar dus niet maar STOREN elkaar... Op die manier moet je in elke regio behalve in de grensstreek minstens 3 frequenties vrijhebben voor een landelijke radiozender.
(in mijn geval in Limburg 2: 103,9 en 90,9 voor 3FM... ga je wat noordelijker dan ontvang je een mast uit Brabant, Roermond en de mast van Lopik)
Laat je die allemaal tegelijk zenden dan krijg je gekraak erdoorheen (vooral erg in de auto, valt thuis wel mee als je de antenne goed afstelt)

DAT is dus het probleem. + dat je aan de grens rekening met het buitenland moet houden...

Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_6229552
quote:
Op maandag 30 september 2002 16:35 schreef cyberb0b het volgende:
krijg je dan geen overspettering van de kanalen?
Met een oude radio is het moeilijker afstemmen, maar moet geen probleem zijn als alle zenders ongeveer even sterk binnenkomen, maar zie mijn vorige post voor wat wel het probleem is
Verhalen van films worden telkens oppervlakkiger, maar de uitwerking gedetailleerder. Mja, sorry, wist even niets beters neer te gooien in m'n signature :+
pi_6236517
En wat je ook niet moet vergeten die zenders moeten betaald worden.
Als radiozender moet je betalen voor je zenders. Daarom is Sky radio ook zo goed te ontvangen, zij hebben geld genoeg.
Een klein station kan meestal alleen maar een klein mastje betalen, en die zetten ze dan maar in de randstad neer om nog wat luisteraars te krijgen.
  zaterdag 12 oktober 2002 @ 11:11:14 #13
37242 3_L
1 + 1 is geen 2. 1 + 1 = 3_L
pi_6243819
Het schema is niet mogelijk helaas.
Je gaat dan, zoals terecht aangehaald door anderen, te maken krijgen met storing, ook wel interferentie genoemd.

De ergste interferentie die je dan veroorzaakt is kruis-modulatie, en da's zeer nasty, want door de optelling van signalen ga je dan een heleboel spiegels (harmonischen) krijgen.

Weet er alles van want heb jaren illegaal uitgezonden , en heb een keer zo'n onwijze kruis-modulatie veroorzaakt dat er in de omtrek niets anders was te ontvangen dan storing.

File not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail, (M)ake one up
pi_6265614
[beetje offtopic mode]
Maar hoe zit dat dan met repeaters die de zendamateurs gebruiken? Op die manier wordt het signaal toch ook in prin cipe dubbel uitgezonden (door de zendamateurs en door de repeater)?
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
pi_6273858
Perfect plan eigenlijk als ik het zo zie! Eindelijk KINK in de ether als het op die manier zou gaan
  maandag 14 oktober 2002 @ 14:34:20 #16
17061 mvt
blame Canada
pi_6274059
Ik denk dat de huidige zenders alsnog gaan zeiken omdat hun naamsbekendheid deels aan hun frequentie verbonden hebben. Stel dat ik nu 100.7 101.2 of 103 roep weet half nederland welk station ik bedoel.
We were to understand there would be pie and punch?
pi_6274433
Mmmm een radiosignaal stopt niet bij de grens... Gaat dus VER Duitsland, Belgie en misschien wel Engeland in. Dat zullen die landen NIET leuk vinden, want er zijn internationale afspraken over het gebruik van de FM-frequenties.

Trouwens Lopik verhogen lijkt me ook geen haalbare kaart, iemand een idee hoe godgans hoog die mast nu al is? Volgens mij iets van 300m ofzo. Om nog maar niet te spreken wat een ongelooflijk vermogen je nodig hebt om ook nog tot op Schiermonnikoog te ontvangen te zijn met goede kwaliteit.

Aardig idee dus, maar niet zo haalbaar.

  maandag 14 oktober 2002 @ 15:11:08 #18
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_6274632
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 14:59 schreef R16 het volgende:
Mmmm een radiosignaal stopt niet bij de grens... Gaat dus VER Duitsland, Belgie en misschien wel Engeland in. Dat zullen die landen NIET leuk vinden, want er zijn internationale afspraken over het gebruik van de FM-frequenties.
Dan zou de eerste mogelijkheid afvallen, maar ik had twee suggesties gedaan
quote:
Trouwens Lopik verhogen lijkt me ook geen haalbare kaart, iemand een idee hoe godgans hoog die mast nu al is? Volgens mij iets van 300m ofzo. Om nog maar niet te spreken wat een ongelooflijk vermogen je nodig hebt om ook nog tot op Schiermonnikoog te ontvangen te zijn met goede kwaliteit.

Aardig idee dus, maar niet zo haalbaar.


De Lopik mast is zo'n 380 meter hoog.
Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
pi_6284005
Ik zit net een heel verhaal te typen, tik ik mijn wachtwoord verkeerd in in BAM, verhaal weg...

Anyway... Zou de oplossing niet gewoon bij DAB liggen (digitale radio).
Natuurlijk moeten eerst de huidige frequenties opnieuw verdeeld worden. Maarja, met DAB kunnen alle landelijk comerciele omroepen gebruik maken van een landelijk netwerk... Een paar zenders in elke Nozema of CBT mast, en de frequentieproblematiek is opgelost, tenslotte kunnen er meerdere omroepen gebruik maken van een zender. En waarschijnlijk zal het publiek dan vanzelf de overstap gaan maken...

In het buitenland bestaan deze netwerken al een tijdje... met succes. Maar Den Haag is een beetje traag en blijft maar zeuren over de huidige frequenties...

  maandag 14 oktober 2002 @ 23:10:03 #20
37242 3_L
1 + 1 is geen 2. 1 + 1 = 3_L
pi_6284123
quote:
Op zondag 13 oktober 2002 22:47 schreef Gitarist het volgende:
[beetje offtopic mode]
Maar hoe zit dat dan met repeaters die de zendamateurs gebruiken? Op die manier wordt het signaal toch ook in prin cipe dubbel uitgezonden (door de zendamateurs en door de repeater)?
ja maar die zitten niet met heel wat kW, en die hebben bovendien betere apparatuur en kunnen tunen op de 100ste Hz of hoger, met PLL tuning en andere technieken

consu-radiootjes zegmaar, zijn niet zo precies wat dat betreft
ouwere radio's zijn nog het beste als je echt goed FM wilt ontvangen
de nieuweren, digitale modellen, met de transistoren op een chipje, raken dan snel in de war als de signalen zouden gaan mixen

je hebt ook nog te maken met sideband-signalen van de hardere stations, zoals RDS, tijd, RadioText (!)

File not found. (A)bort, (R)etry, (F)ail, (M)ake one up
  maandag 14 oktober 2002 @ 23:14:00 #21
272 R@b
No-nonsens
pi_6284232
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 14:59 schreef R16 het volgende:

Mmmm een radiosignaal stopt niet bij de grens... Gaat dus VER Duitsland, Belgie en misschien wel Engeland in. Dat zullen die landen NIET leuk vinden, want er zijn internationale afspraken over het gebruik van de FM-frequenties.

Trouwens Lopik verhogen lijkt me ook geen haalbare kaart, iemand een idee hoe godgans hoog die mast nu al is? Volgens mij iets van 300m ofzo. Om nog maar niet te spreken wat een ongelooflijk vermogen je nodig hebt om ook nog tot op Schiermonnikoog te ontvangen te zijn met goede kwaliteit.

Aardig idee dus, maar niet zo haalbaar.


Exact, de topicopener vergeet de grensgebieden.

Je moet heel wat vermogen pompen vanuit Lopik om over een Duitser heen te komen nabij de oost-grens van Nederland, die dat niet zullen waarderen. (en dan heb ik het nog niet eens of het volgens Europese wetgeving wel mag).

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  maandag 14 oktober 2002 @ 23:20:31 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_6284402
quote:
Op maandag 30 september 2002 13:45 schreef Sjaakman het volgende:Ander idee...

We doen het op de Britse manier.
Het Britse Radio 3: Radio1FM is in GB te beluisteren tussen 97,0MHz en 99,0MHz.
Dus een directe frequentie roepen ze nooit, het is altijd "97 to 99, Radio1FM".
Er is dus geen centrale zendmast, maar ook geen onlogische verdeling van het station over de hele FM band heen.

Is het misschien een idee om de Nederlandse zenderindeling op een vergelijkbare manier te regelen?

Iets met het idee van:
Radio 1 overal in het land tussen de 88,0MHz en de 89MHz
Radio 2 overal in het land tussen de 89,0MHz en de 90MHz... enz......

Dus niet Lopik als centrale zendmast, maar alle reeds bestaande masten gebruiken, en toch weet je altijd waar je het station kunt vinden.
Veel logischer.

Op deze manier gebruik je de ruimte die er is ook veel efficiënter dan dat men nu doet.


Idee één kan niet vanwege het buitenland.

Idee twee zou kunnen, maar is ook niet makkelijk, daar je ook rekening moet houden met buitenlandse zenders.

Maar maak maar eens een werkende verdeling van idee twee met al die zenders. (en houd er dan rekening mee dat bijvoorbeeld radio 3 nu al een zware zender heeft in Wieringen én Lopik, twee zenders in Limburg, één in Zeeland, één in Drenthe en één in Gelderland.

http://www.nozema.nl/radiotv/NieuwRadio3.html

http://www.nozema.nl/radiotv/NieuwFreqOverz&kaarten.html#Landelijk

[Dit bericht is gewijzigd door R@b op 14-10-2002 23:22]

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_6284448
quote:
Op maandag 14 oktober 2002 15:11 schreef Sjaakman het volgende:

[..]

Dan zou de eerste mogelijkheid afvallen, maar ik had twee suggesties gedaan


O ja, het 'Britse model". Ik moet zeggen klinkt nog niet eens zo gek. Je zou dan voor elke landelijke zender wel iets van 3MHz nodig zijn (bij vijf frequenties per zender en 0,5MHz afstand tussen de masten) Dus dan passen er nog maar (108-88)/3 = 6,67 landelijke zenders op de ether, da's niet veel.

Misschien kunnen de zenders dichter bij elkaar. In Amerika is de FM-band standaard ingedeeld in slotjes van 0,2 MHz, maar die worden niet allemaal gebruikt. Weet iemand misschien of je echt radiozenders op 0,2MHz afstand van elkaar kunt laten uitzenden zonder dat ze elkaar gaan storen? In theorie zou het moeten kunnen. Want dan zouden er (108-88)/1.2 = 16,67 landelijke zenders op de band passen. Is nog niet zoveel....

quote:
De Lopik mast is zo'n 380 meter hoog.
Dat bedoelde ik dus, duizelingwekkend hoog. Bijna net zo hoog als wijlen het WTC.
pi_6307067
Ik weet niet of ik dit hier zo mag plaatsen anders moet een of andere moderater het er maar weer ff vanaf knikkeren...


Publieke Omroep begint met digitale etherradio

De Publieke Omroep begint in 2003 met het ontwikkelen van digitale etherradio. Zeven jaar geleden zijn er voor een dergelijk experiment al frequenties vrijgemaakt, maar lange tijd verstrekte de Nederlandse overheid geen vergunningen voor het gebruik daarvan. Die vergunningen zijn onlangs alsnog vergeven.

Vanaf volgend voorjaar moeten de digitale uitzendingen in de Randstad te ontvangen zijn. In de zomer van 2003 moet de dekking 40% van Nederland bedragen. In 1995 hield het Nederlandse Digital Audio Broadcasting Platform al een proef met digitale etherradio. Dat project stopte na vijf jaar bij gebrek aan overheidsbeleid. [VdL]

Bron: radio.nl

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')