abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 28 juni 2002 @ 08:32:45 #1
3622 Quenda
*Poison for You.
pi_4791280
Dode bij wurgspel in Waals (België)


Brussel - Het dodelijke `sjaalspel' is uit Frankrijk overgewaaid naar Wallonië. Kinderen binden elkaar de slagaders af tot ze blauw zien. Of sterven.

,,Je moet op je hurken en snel, heel snel ademen'', beschrijft een 15-jarige Waalse uit Verviers het op het internet. ,,Ik voelde de hitte naar mijn gezicht stromen. Er waren zwarte vlekken en toen niets meer.'' Als bij een wonder overleefde ze het `spel'.

Bij het jeu du foulard, ofwel sjaalspel, binden kinderen een sjaal rond hun hals om de zuurstof naar de hersenen af te snijden. Vooral onder puberjongens is het populair. Het doel is blauw te zien, maar naast flauwvallen kunnen coma en zelfs de dood het resultaat zijn. ,,Het hoeft niet per se met een sjaal'', vertelt Amélie rustig. ,,Je kunt ook gewoon aders met de duimen dichtduwen.''

Bij Luik werd onlangs het eerste dodelijke slachtoffer gemeld. Op internet zijn talrijke getuigenissen te vinden van verontruste ouders en leraren. Volgens hen is de hype vorig jaar begonnen, toen een Franse televisiezender uitvoerig liet zien hoe het spel werkt. De Waalse minister van Onderwijs zond een brief naar alle scholen om op het gevaar te wijzen.

,,Het gebeurde tijdens de turnles, met een vriendje op het klimrek'', getuigde een moeder uit het Waalse Marbehan in de Vlaamse krant De Morgen. ,,Hoger, hoger, jutten ze elkaar op. Mijn zoon is uitgegleden en heeft zich opgehangen aan het rek. We waren gelukkig op tijd. Hij had brandwonden aan de hals, maar hij leeft.''

Loopt het spel fataal af, dan blijven ouders met grote twijfels achter. Een spelletje jeu de foulard kan immers lijken op een zelfmoordpoging. ,,Mijn zoon was net 14, toen hij stierf. Ik heb hem die dag meer dan een uur gezocht'', vertelt Françoise Cochet, een Franse moeder die een boek schreef over het gruwelijke fenomeen. ,,Elf uur s' avonds vond ik hem, opgehangen, achter in de schuur. Hij was al meer dan twee uur dood''. Even dacht ze, net als de politie, aan zelfmoord, maar nergens vond ze een afscheidsbrief. Pas toen ze een artikel las over het wurgspel, kon ze zijn dood verklaren.


**ril**, weer een nieuwe trend

pi_4791288
Kolere... Hoe naief kunnen kinderen zijn
pi_4791296
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_4791298
Dan moet je je wel heel erg vervelen...
pi_4791300
Getverdemme zeg. *ril*
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 28 juni 2002 @ 08:40:58 #6
22713 maple-leaf
Terug van weggeweest...
pi_4791301
het zullen je kinderen maar zijn die dat doen zeg, verschrikkelijk!
*Leve het hierNUmaals....Loesje©*
*Leven is het meervoud van lef....Loesje©*
pi_4791324
lekker ziek
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_4791330
Wat is er mis met knikkeren? Of A-Team plaatjes ruilen??

.

"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_4791339
Ik heb dit al eens eerder gehoord, in Engeland kwam het ook voor op internaten ofzo. Ze kregen er een kick van het verstikkingseffect net zoals bij sommige drugs

Toen ik 15 was hield ik me echt niet bezig met dit soort spelletjes hoor

٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 28 juni 2002 @ 08:59:11 #10
24339 amnesiac
mooi was die tijd
pi_4791356
Gatverdamme ... hebben de kids van tegenwoordig niets beters te doen heel erg ziek dit
er is een tijd van komen en gaan, en de tijd van gaan is nu gekomen :+
  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:07:19 #11
23038 RoTju
Entrepreneur
pi_4791381
Dan maar liever stiekem roken of drinken!!!

SICK! Je zou je eigen kind/broertje/zusje hangend vinden!!

Ga lekker knikkeren ofsow!

  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:09:40 #12
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_4791395
Ik vind het heel erg, maar om nou meteen te zeggen dat de kinderen erger worden, denk even aan alle volwassenen die ook (gevaarlijkere) spelletjes spelen. Ik denk persoonlijk dat alle mensen 'gevaarlijke' spelletjes leuker beginnen te vinden, en niet alleen de kinderen. Let daar wel even op
  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:13:43 #13
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_4791413

het is niet best...

ik had nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar... "die jeugd van tegenwoordig"

Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
pi_4791423
........is tikkertje niet meer cool ofzo
Accept the Ice Age
  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:18:39 #15
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_4791427
argh, zal ik voortaan bij elk bericht van een of andere bungyjumper ook maar zetten : 'De volwassenen van tegenwoordig'

?

pi_4791432
Geloven jullie nu echt dat de kinderen van nu anders zijn dan 10 jaar geleden? of honderd jaar geleden? Echt niet.

Enige wat veranderd is de wereld, de omgeving, maar mensen (en kinderen) zijn precies hetzelfde.

[Dit bericht is gewijzigd door FROSTBITE op 28-06-2002 09:20]

Thunder announces that the storm is coming
  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:20:06 #17
17075 extreme
-wannahave-
pi_4791436
laten we met z'n allen doen wie er het langste in de zon kan kijken, jottum!
Too often, we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head.
  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:24:17 #18
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_4791454
quote:
Op vrijdag 28 juni 2002 09:18 schreef BlaatschaaP het volgende:
argh, zal ik voortaan bij elk bericht van een of andere bungyjumper ook maar zetten : 'De volwassenen van tegenwoordig'

?


Bungee jumpen vergelijken met jezelf verwurgen?
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 28 juni 2002 @ 09:34:00 #19
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_4791499
quote:
Op vrijdag 28 juni 2002 09:19 schreef FROSTBITE het volgende:
Geloven jullie nu echt dat de kinderen van nu anders zijn dan 10 jaar geleden? of honderd jaar geleden? Echt niet.

Enige wat veranderd is de wereld, de omgeving, maar mensen (en kinderen) zijn precies hetzelfde.


Idd. De shit die ik toendertijd leeftijdgenoten van 14 en 15 heb zien doen -en soms ook zelf deed- was ook bepaald niet risicoloos.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_4791511
euhh.. leip hoor.. dan heb ik toch liever dat ze aan de BrEeZaH gaan.. das nog net iets veiliger..alhoewel
  † In Memoriam † vrijdag 28 juni 2002 @ 09:40:04 #21
25682 2cv
Niet subtiel
pi_4791545
Iedere (vul zelf maar in) die dit doet gelijk een flink pak op z'n sodemieter geven.


Iedereen die er toe aanzet voor de rechtbank sleuren. Maak vantevoren wel even een noodwetje dat het aanzetten tot deze prakrijken (of die ander het nou uitvoert of niet) zwaar gestraft kan worden (ook al is hij/zij jong).

Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_4791716

tsss
Ja..ik wilde je wat vertellen..maar als ik dat vertel,dan ben ik wel uren aan het vertellen en dan denk je ook van vertel dit nou maar niet..dus vertel ik het ook maar niet..
  vrijdag 28 juni 2002 @ 09:58:35 #23
14827 Kogando
Modelprutser
pi_4791726
Die jeugd van tegenwoordig..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
  vrijdag 28 juni 2002 @ 10:02:14 #24
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_4791755
Wat wordt het toch weer sterk overdreven !!! Laat die kinderen gewoon spelen. Hoeveel kinderen zijn er dood gegaan aan fietsen en voetballen ??? Toch wel een grof aantal, en dit spel heeft maar 1 dode opgeleverd, dus laat die kinderen gewoon spelen, zo erg is het niet...
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  vrijdag 28 juni 2002 @ 10:04:07 #25
23170 WebForce
Kijk mij nou!
pi_4791774
Ik heb zelf ook gezien dat kinderen dat in Canada deden. Dan gingen ze bij zichzelf de strot dichtknijpen. Dan vielen ze flauw en kwamen ze weer bij.

Een heel 'leuk' gevoel vonden ze dat.

Ze vroegen of ik het ook wou proberen, nee dank je...

Ik herken dit verhaaltje wel in dat spel wat hierboven fataal voor iemand was.

Ziek hoor!

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')