abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 25 april 2002 @ 12:16:08 #1
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3959051
quote:
"Wie zich niet als orgaandonor heeft aangemeld, zou moeten worden uitgesloten van het ontvangen van organen."

Dat vindt directeur patiëntenzorg P. van Kogelenberg van ziekenhuis Lievensberg in Bergen op Zoom. Hij noemt het 'een vorm van solidariteit' als ontvangers van organen ook bereid zijn ze af te staan. Ondanks een reeks maatregelen en campagnes blijft het aantal wachtenden op een orgaantransplantatie maar groeien: voor nieren zijn er nu 1290 wachtenden, voor levers honderd.
Op allerlei manieren probeert de overheid samen met ziekenhuizen en transplantatie-instellingen de tekorten terug te dringen. Tot op heden zonder afdoende resultaat. Van Kogelenberg: "Omdat het op andere manieren klaarblijkelijk niet lukt, moeten we mensen die weigeren organen af te staan, ook niet meer voor het ontvangen van organen in aanmerking laten komen."
Directeur B. Haase van de Nederlandse Transplantatie Stichting noemt het idee 'veel te vergaand': "Het is de eerste keer dat we dit geluid horen uit de mond van een directeur patiëntenzorg. Het is eigenlijk een vorm van chantage. Geen donor, dan ook geen orgaan. Je zou wel kunnen denken aan uitbreiding van het puntensysteem voor transplantatie-kandidaten, waarbij geregistreerde donoren een bonus krijgen."
door:Paulus Smits
bron: http://www.bndestem.nl/CDA/regioportal/0,2078,1314__1045427_,00.html


Wat vinden jullie hiervan?
* Moet iedereen een orgaan krijgen (zoals het nu is)
* Mogen alleen mensen die er ook een willen geven er een terugkrijgen?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_3959087
Ja ben ik het mee eens. is imo wel zo eerlijk.
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_3959099
Voor iedereen een orgaan...
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
  donderdag 25 april 2002 @ 12:21:38 #4
23095 Mario007
Bij deze dus...
pi_3959117
En wat krijgen we strax?

Iemand die niet gezond leeft krijgt ook geen behandeling als die een kwaal heeft

Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
  donderdag 25 april 2002 @ 12:22:21 #5
14006 frenkb
Live fast, die young !!
pi_3959127
Dis een moeilijke, valt voor beide standpunten iets te zeggen. Denk toch dat ik ben voor een orgaan voor iedereen, maar bij 2 spoedgevallen en 1 orgaan moet misschien toch de voorkeur uitgaan naar iemand met donorcodicil
pi_3959199
Geef je op als donor, dan krijg je organen, kunnen zij jouw organen niet gebruiken kun jij daar niks aan doen. het gaat meer om de welwillendheid denk ik.

ik vind het wel een goede eigenlijk.

  donderdag 25 april 2002 @ 12:31:42 #7
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3959225
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:21 schreef Mario007 het volgende:
En wat krijgen we strax?
Iemand die niet gezond leeft krijgt ook geen behandeling als die een kwaal heeft
Er wordt niets ingevoerd, er wordt door iemand een bepaalde stelling geponeerd. Ik vind te trouwens behoorlijk asociaal om te zeggen:"Nee, ik wil mijn organen niet afstaan als ik dood ben, want....ja daar voel ik me gewoon niet lekker bij" maar als je er een nodig hebt er wel een accepteren. Als ik zou weigeren er een af te staan, dan zou ik er ook geen accepteren....
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 25 april 2002 @ 12:33:09 #8
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_3959242
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:19 schreef David Letterman het volgende:
Voor iedereen een orgaan...
Waarom?

Ik vind het wel een goed idee. Als iemand heeft aangegeven zelf geen organen aftestaan als hij komt te overlijden dan heeft hij ook geen recht op een donor orgaan.

Ik ben bijvoorbeeld iemand die geen codicil heeft ingevuld (ik ben laks en lui) maar als ze deze regel zouden invoeren dan zou ik hem direct invullen. Ik denk dat er veel meer mensen zijn die hem dan ook zouden invullen.

Het gevolg zou dus denk zijn dat de tekorten aan donor organen sterk zouden afnemen.

quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:21 schreef Mario007 het volgende:
En wat krijgen we strax?

Iemand die niet gezond leeft krijgt ook geen behandeling als die een kwaal heeft


Dat is weer en hele andere discussie. Het (hypothetisch) invoeren van het idee zegt absoluut niet dat ongezonde mensen geen medische zorg zouden krijgen.
  donderdag 25 april 2002 @ 12:34:44 #9
23095 Mario007
Bij deze dus...
pi_3959265
quote:
[b]
[..]

Dat is weer en hele andere discussie. Het (hypothetisch) invoeren van het idee zegt absoluut niet dat ongezonde mensen geen medische zorg zouden krijgen.


Toegegeven, het is een andere discussie. Maar als ze dit al willen invoeren dan is dat andere ook maar een kleine stap
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
  donderdag 25 april 2002 @ 12:42:24 #10
12970 Doopey
I'm Helluva tough
pi_3959342
Kan me hier wel in vinden ja. Tenzij je onder de 18 bent en een donor nodig hebt.
If I'm not back in 5 minutes, just wait longer
  donderdag 25 april 2002 @ 12:43:17 #11
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_3959351
Deze gaat in ieder geval door als nominatie voor Topic van het jaar

Moeilijk moeilijk!

Ikzelf sta om 2 redenen niet als donor; punt 1, ze kunnen zeer veel organen van mij niet gebruiken ivm hartafwijking, vrijwel alle organen in buik en torso zijn bij mij onbruikbaar en daar komt bij dat ik veel medicijnen gebruik
De 2e, misschien nog wel de belangrijkste, is dat ik het geen fijn idee vind dat als ik overlijd er organen uit mij worden gesneden. Als ik dood ben dan heb ik liever dat ze van me af blijven.
Daar komt wel weer tegenin, als er nu een kind is dat ik zijn leven kan verbeteren door een oog af te staan, ik dat zou doen.

Het mooiste gebaar na je dood vind ik iemand nog gelukkig maken met jou organen. Maar als je dat niet wilt, om welke reden dan ook, wil dat zeggen dat jij ook geen organen van een wel donor mag ontvangen?
Als jij geen geld geeft aan collectes, mag je dan bij een ramp ook geen geld in ontvangst nemen dat voor jou is ingezameld?
Vind jij mijn tekening mooi, dan vind ik jou tekening mooi?

Ik vind van niet, ik ben van mening dat het ieder voor zichzelf is, maar dat er wel in overweging moet worden genomen dat sommige mensen morele bezwaren hebben tegen dit soort zaken, en ik vind niet dat ze hierop mogen worden afgerekend.

Action is the enemy of thoughts
  donderdag 25 april 2002 @ 12:44:33 #12
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_3959371
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:34 schreef Mario007 het volgende:

[..]

Toegegeven, het is een andere discussie. Maar als ze dit al willen invoeren dan is dat andere ook maar een kleine stap


Als je zo denkt kun je niets invoeren. Immers als je ook maar iets wilt invoeren dan is dat een kleine stap naar iets anders, en dat is weer een kleine stap naar iets anders en dat is ook weer een kleine stap naar iets anders etc. etc.
  donderdag 25 april 2002 @ 12:46:26 #13
23095 Mario007
Bij deze dus...
pi_3959397
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:44 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Als je zo denkt kun je niets invoeren. Immers als je ook maar iets wilt invoeren dan is dat een kleine stap naar iets anders, en dat is weer een kleine stap naar iets anders en dat is ook weer een kleine stap naar iets anders etc. etc.


idd en op den duur mogen we zelf niks meer bepalen
Doe maar gek, dan doe je al gewoon genoeg
  donderdag 25 april 2002 @ 12:49:37 #14
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_3959428
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:43 schreef Reintje het volgende:
[..]
Maar als je dat niet wilt, om welke reden dan ook, wil dat zeggen dat jij ook geen organen van een wel donor mag ontvangen?
Als jij geen geld geeft aan collectes, mag je dan bij een ramp ook geen geld in ontvangst nemen dat voor jou is ingezameld?
Vind jij mijn tekening mooi, dan vind ik jou tekening mooi?

Ik vind van niet, ik ben van mening dat het ieder voor zichzelf is, maar dat er wel in overweging moet worden genomen dat sommige mensen morele bezwaren hebben tegen dit soort zaken, en ik vind niet dat ze hierop mogen worden afgerekend.


Als jij zelf niet achter iets staat of niet wilt, dan moet je ook niet van iemand anders verwachten dat hij/zij er wel achter staat.

Het is niet consequent om bijvoorbeeld te zeggen: "Ik vind het moreel niet verantwoord." maar het vervolgens wel moreel verantwoord vinden als iemand anders wel zijn organen ter beschikking stelt. Dat klopt natuurlijk niet. Dan moet je het ook niet moreel verantwoord vinden van de persoon die wel zijn organen ter beschikking stelt en mag je vanuit morele overwegingen er ook geen gebruik van maken.

  donderdag 25 april 2002 @ 13:04:58 #15
17447 Reintje
Zet je aan het denken!
pi_3959598
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:49 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Als jij zelf niet achter iets staat of niet wilt, dan moet je ook niet van iemand anders verwachten dat hij/zij er wel achter staat.

Het is niet consequent om bijvoorbeeld te zeggen: "Ik vind het moreel niet verantwoord." maar het vervolgens wel moreel verantwoord vinden als iemand anders wel zijn organen ter beschikking stelt. Dat klopt natuurlijk niet. Dan moet je het ook niet moreel verantwoord vinden van de persoon die wel zijn organen ter beschikking stelt en mag je vanuit morele overwegingen er ook geen gebruik van maken.


Dus jij vind dat je als ontvanger ook gever moet zijn? Jij doet dus nooit iets belangeloos voor iemand anders? Het moet altijd zeker zijn dat degene voor wie jij iets doet ook iets voor jou terug doet?
Is het niet zo dat júist door een donor ervaring, stel, een familielid van je ontvangt een donor-orgaan terwijl hij of zij géén donor is, dat je daardoor wordt aangestoken? Dat naasten zo dankbaar zijn dat ze hierom besluiten ook donorn te worden?
Ik vind het een beetje van onzinnigheid getuigen dat voor alle daden een vastgestelde tegendaad moet bestaan...
Action is the enemy of thoughts
  donderdag 25 april 2002 @ 13:07:47 #16
272 R@b
No-nonsens
pi_3959635
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:16 schreef Kaalhei het volgende:

[..]
Mogen alleen mensen die er ook een willen geven er een terugkrijgen?

Wat vinden jullie hiervan?


Ja

Als er een tekort dreigt of is dan zie ik niet in waarom mensen die zelf te beroerd zijn om donor te worden, wel moeten profiteren van mensen die dat wel willen zijn.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 25 april 2002 @ 13:08:31 #17
272 R@b
No-nonsens
pi_3959649
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:42 schreef Doopey het volgende:
Kan me hier wel in vinden ja. Tenzij je onder de 18 bent en een donor nodig hebt.
Inderdaad.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 25 april 2002 @ 13:11:13 #18
272 R@b
No-nonsens
pi_3959680
quote:
Op donderdag 25 april 2002 13:04 schreef Reintje het volgende:

[..]

Dus jij vind dat je als ontvanger ook gever moet zijn?


In eerste instantie niet, maar als er een tekort is dan moeten er maar andere maatregelen worden genomen.

Wanneer dit in een wet wordt vastgelegd moet je eens zien hoeveel donoren er ineens bijkomen.

Ik heb met mijn moeder deze discussie ook vaak gevoerd. Zij is ook principieel tegen het donor zijn (voor haarzelf dan), maar op de vraag of ze zelf wat zou accepteren mocht het ooit zover komen, antwoordt ze : waarschijnlijk dan wel.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 25 april 2002 @ 13:11:26 #19
5097 Mass
Back in town
pi_3959681
lichtelijk off-topic:

Als 2 mensen organen nodig hebben (verschillende organen) dan kunnen we ook iemand van straat plukken en die offeren voor 2 levens!

een interessante case die het altijd goed doet bij een college ethiek

Tomorrow will come,
to cancel the future,
Tomorrow's a gun,
loaded confusion.
  donderdag 25 april 2002 @ 13:13:42 #20
272 R@b
No-nonsens
pi_3959702
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:21 schreef Mario007 het volgende:
En wat krijgen we strax?

Iemand die niet gezond leeft krijgt ook geen behandeling als die een kwaal heeft


In ieder geval geen voorrang op de wachtlijst wat mij betreft.
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 25 april 2002 @ 13:14:48 #21
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3959718
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:43 schreef Reintje het volgende:
Deze gaat in ieder geval door als nominatie voor Topic van het jaar
Ikzelf sta om 2 redenen niet als donor; punt 1, ze kunnen zeer veel organen van mij niet gebruiken ivm hartafwijking, vrijwel alle organen in buik en torso zijn bij mij onbruikbaar en daar komt bij dat ik veel medicijnen gebruik
Om te beginnen wil ik natuurlijk stellen dat het volledig je eigen mening is om organen wel of niet af te staan en ik iedere mening respecteer.
Maar deze redenering is niet volledig correct, je huid hoornvlies en waarschijnlijk andere onderdelen van je lichaam kan gebruikt worden voor bv de slachtoffers van brand in Volendam.
quote:
De 2e, misschien nog wel de belangrijkste, is dat ik het geen fijn idee vind dat als ik overlijd er organen uit mij worden gesneden. Als ik dood ben dan heb ik liever dat ze van me af blijven.
Ik snap en accepteer dat je dit zegt, alhoewel ik een andere mening ben toegedaan.
quote:
Daar komt wel weer tegenin, als er nu een kind is dat ik zijn leven kan verbeteren door een oog af te staan, ik dat zou doen.
Dan pak maar een lepel en peuter je oog uit zn kast want die kinderen zijn er.
quote:
Het mooiste gebaar na je dood vind ik iemand nog gelukkig maken met jou organen. Maar als je dat niet wilt, om welke reden dan ook, wil dat zeggen dat jij ook geen organen van een wel donor mag ontvangen?
Ik vind het toch een beetje een vreemde redenering aan de ene kant zeg je:"...geen fijn idee vind dat als ik overlijd er organen uit mij worden gesneden.Als ik dood ben dan heb ik liever dat ze van me af blijven..." maar aan de andere kant zeg je "als ik een lever nodig heb, dan wil ik er wel een uit dat lijk daar, want anders ga ik dood." Nu vind je het plotseling dat het "geen fijn idee" is geen probleem meer
quote:
Als jij geen geld geeft aan collectes, mag je dan bij een ramp ook geen geld in ontvangst nemen dat voor jou is ingezameld?
Als je uit principieële redenen niet aan een collecte geeft voor rampen, dan mag (mogen niet als wet maar als fatsoen) je er ook niet uit putten.
quote:
Ik vind van niet, ik ben van mening dat het ieder voor zichzelf is, maar dat er wel in overweging moet worden genomen dat sommige mensen morele bezwaren hebben tegen dit soort zaken, en ik vind niet dat ze hierop mogen worden afgerekend.
Ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen er morele bezwaren tegen hebben, ik vind het alleen raar dat dat morele bezwaar dan maar een kant opwerkt.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 25 april 2002 @ 13:14:58 #22
272 R@b
No-nonsens
pi_3959720
quote:
Op donderdag 25 april 2002 13:11 schreef Mass het volgende:
lichtelijk off-topic:

Als 2 mensen organen nodig hebben (verschillende organen) dan kunnen we ook iemand van straat plukken en die offeren voor 2 levens!

een interessante case die het altijd goed doet bij een college ethiek


Hou deze off-topic discussie hier even buiten en open er even een apart topic voor.

Opzich wel een geinig discussiepunt.

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_3959860
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:29 schreef erikh het volgende:
Geef je op als donor, dan krijg je organen, kunnen zij jouw organen niet gebruiken kun jij daar niks aan doen. het gaat meer om de welwillendheid denk ik.

ik vind het wel een goede eigenlijk.


dat klopt, als je organen niet geschikt zijn voor donatie is het wat anders, maar ik vind het wel zo eerlijk dat je toestemming geeft.
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_3959880
quote:
Op donderdag 25 april 2002 12:21 schreef Mario007 het volgende:
En wat krijgen we strax?

Iemand die niet gezond leeft krijgt ook geen behandeling als die een kwaal heeft


nee das wat anders. vind je het niet gewoon oneerlijk dat jij wel een orgaan wil als jij dat heel hard nodig hebt, maar wanneer iemand anders dat nodig heeft jij kunt zeggen: van mij krijg je ze nooit!
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
  donderdag 25 april 2002 @ 13:43:33 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3960085
quote:
Op donderdag 25 april 2002 13:27 schreef bluegrass het volgende:
nee das wat anders. vind je het niet gewoon oneerlijk dat jij wel een orgaan wil als jij dat heel hard nodig hebt, maar wanneer iemand anders dat nodig heeft jij kunt zeggen: van mij krijg je ze nooit!
Nee want dan is het eng en vies, "ik wil gewoon dat ze van me afblijven als ik dood ben". Ik denk dat het te maken heeft met de angst voor de dood van veel mensen. Door te zeggen:"Als ik dood ga, dan..." bevestig je met deze uitspraak je eigen mortaliteit.
Ik ben -door een ernstige ziekte- mijn angst voor de dood kwijtgeraakt. Ik zou het erg vinden als ik na mijn dood in de grond wordt gestopt of verbrand. De medische wereld mag mijn organen gebruiken in andere lichamen en de rest van mijn lichaam voor medisch onderzoek, of onderwijs aan studenten geneeskunde. Wat dan nog overblijft mag je aan de kat geven.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')